Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 11525
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), de dia 16 de novembre de 2020, per la qual es convoca la concertació del servei d’intervenció familiar en el domicili

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.- En dates de 17 de desembre de 2019 i 17 d'abril de 2020 varen tenir entrada en el Servei Juridicoadministratiu sengles propostes del Servei d'Infància i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) sol·licitant la tramitació d'un procediment administratiu per a la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili, si bé, aquestes han estat sotmeses a les pertinents correccions i/o modificacions.

2.- En data 16 de juliol de 2020 va tenir entrada en el Servei Juridicoadministratiu una nova sol·licitud del cap del Servei d'Infància i Família, pel qual es sol·licita la tramitació d'un procediment administratiu per a la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili.

3.- En data 7 d'agost de 2020 el cap del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, amb el vist-i-plau de la directora insular d'Infància i Família, va emetre informe sobre els criteris de preferència aplicables a l'esmentada concertació.

4.- En data de 8 d'octubre de 2020, la Presidència de l'IMAS va dictar resolució relativa a l'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant el segon semestre de l'any 2020 per la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020), rectificada mitjançant resolució de rectificació d'errades materials de data 2 de novembre de 2020 (BOIB núm. 193, de data 10 de novembre de 2020).

5.- En data 11 de novembre de 2020 va tenir entrada en el Servei Juridicoadministratiu una nova sol·licitud del cap del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, pel qual es sol·licita la modificació de l'expedient en tramitació relatiu al procediment administratiu per a la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili, a l'objecte de la seva adaptació a l'anteriorment esmentada resolució de la Presidència de l'IMAS de data 8 d'octubre de 2020, rectificada per resolució de data 2 de novembre de 2020.

6.- El cap del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, amb el vist i plau de la directora insular d'Infància i Família, va emetre, en data 19 d'octubre de 2020, l'informe justificatiu relatiu a la necessitat de convocar, pel procediment d'urgència, la concertació de 90 places del servei d'intervenció familiar en el domicili per una anualitat.

7.- El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès els informes favorables corresponents.

Fonaments de dret

1.- La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.

2.- La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26 de 28 de febrer de 2019), regula a l'article 73 les competències dels Consells Insulars.

3.- La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.

4.- L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.

5.- D'acord amb el títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat.

6.- La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).

7.- La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».

8.- El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.

9.- La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:

  • Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
  • Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.

Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.

10.- L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.

11.- La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

12.- Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.

13.- El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB número 132 de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.

14.- La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».

15.- La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».

16.- La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació.

17.- La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67 de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

18.- L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.

19.- Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

20.- El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.

21.- En Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017 es dona aprovació definitiva al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).

22.- La resolució de la Presidència de l'IMAS, de data de 8 d'octubre de 2020, relativa a l'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant el segon semestre de l'any 2020 per la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020, rectificada mitjançant resolució de rectificació d'errades materials de data 2 de novembre de 2020 (BOIB núm. 193, de 10 de novembre de 2020).

23.- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

24.- L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

RESOLC

PRIMER.- DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei d'intervenció familiar en el domicili.

SEGON.- DECLARAR la urgència de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili, per una anualitat, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

TERCER.- CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 90 places del servei d'intervenció familiar en el domicili, per una anualitat i d'acord amb els següents termes:

«Convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. S'estableix la regulació del procediment de convocatòria de la concertació per al servei d'intervenció familiar en el domicili, per una anualitat, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), (en endavant Llei 12/2018), i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017), (en endavant Decret 48/2017).

1.2. Es subjecten a aquest procediment de concertació les places del servei d'intervenció familiar en el domicili.

2. Àmbit territorial.

L'àmbit territorial d'aquesta concertació és l'Illa de Mallorca.

 

3. Places a concertar.

La previsió del nombre total màxim de places a concertar, en el marc de la present convocatòria, del servei d'intervenció familiar en el domicili, és de 90 places.

4. Vigència del concert.

La vigència d'aquest concert serà d'un any a comptar des de la data de la seva formalització, i es podrà ampliar i renovar sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018.

5. Pressupost i preu màxim del servei.

5.1. L'import màxim estimat pel present concert és de vuit-cents trenta mil cent cinquanta-dos euros amb vuitanta cèntims (830.152,80.-€), exempt d'IVA, corresponent a l'anualitat de 2021.

La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixin les entitats, pels serveis efectivament requerits per l'IMAS i l'atenció efectiva de les places.

5.2. El preu de referència màxim mensual per plaça concertada, en virtut de l'establert a la resolució de la Presidència de l'IMAS, de data 8 d'octubre de 2020, d'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant el segon semestre de l'any 2020 per la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020) rectificada per resolució de data 2 de novembre de 2020 (BOIB núm. 193, de 10 de novembre de 2020), és de 768,66 euros (IVA exempt).

6. Requisits de les entitats.

Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social hauran de complir els següents requisits:

a) Inscripció en el Cens d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, d'acord amb l'establert a la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, 31 de maig de 2018).

b) Complir els requisits mínims que s'estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).

c) Tenir el servei objecte d'aquesta convocatòria legalment constituït i autoritzat per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, l'IMAS), i haver sol·licitat la pertinent acreditació del servei.

d) Tenir el servei inscrit en el Registre Unificat de Serveis Socials.

e) Tenir, com a mínim, un any d'experiència en la prestació del servei i perfil de persones usuàries objecte d'aquest concert. L'experiència només podrà ser acreditada segons els documents que estableix el punt 7.2 apartat c d'aquesta convocatòria.

f) Tenir solvència financera i tècnica per prestar el servei objecte del concert, que s'ha d'acreditar d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.

g) Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

h) Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.

i) No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

j) No incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

k) No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

l) Quan l'objecte del concert consisteixi en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat, acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert.

m) Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

7. Presentació de sol·licituds.

7.1. Lloc i termini de sol·licituds.

El termini per presentar les sol·licituds és de 7 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats que compleixin els requisits generals i els específics d'aquesta convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, poden presentar les sol·licituds d'acord amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell o que seran facilitats per l'IMAS a les oficines que s'indiquen o a la web www.imasmallorca.net.

Les instàncies s'han de dirigir a la Presidència de l'IMAS i es poden presentar al Registre General de l'IMAS (C/ General Riera, 67 07010 - Palma) i a les delegacions d'Inca (C/ General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1er pis 07300) i de Manacor C/ del Bon Jesús, 2 07500), així com a les oficines de Registre del Consell de Mallorca, o a qualsevol dels llocs que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar a l'oficina de correus en un sobre obert per tal que l'exemplar destinat a l'IMAS es dati i segelli per part del personal de correus abans que se certifiqui, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial Decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l'oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada al registre de l'IMAS.

En cas que la sol·licitud s'enviï per correu certificat, s'haurà de trametre el full de la sol·licitud escanejat amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini, durant les 24 h següents a l'acabament d'aquest, a l'adreça electrònica que figura a continuació. Per a qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb el Servei de Menors i Família de l'IMAS (C/ General Riera, 67 – 07010) o a la següent direcció electrònica: serveidemenors@imas.conselldemallorca.net.

7.2. Documentació que s'ha de presentar.

Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model general disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-1), que ha de signar la persona representant legal de l'entitat indicant expressament el nombre de places que sol·liciten concertar amb l'IMAS en el marc de la present convocatòria.

Aquesta sol·licitud s'ha d'acompanyar dels documents que es detallen a continuació. En aquest sentit, tots els models normalitzats que s'indiquen estan disponibles a la seu electrònica del Consell:

a) Còpia de la inscripció al registre unificat de serveis socials.

b) Còpia de la resolució d'autorització o d'acreditació vigent del servei per concertar. En cas que no estigui acreditat, sol·licitud d'acreditació degudament registrada.

c) Declaració de solvència tècnica i experiència en la prestació del servei d'acord amb el model disponible a la seu electrònica del Consell (MOD-2).

d) Declaració responsable de solvència financera, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-3).

e) Declaració responsable emesa d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-4), on l'entitat ha de manifestar que:

  • No estigui sotmesa a les prohibicions de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
  • No incorri en cap de les prohibicions que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • No ha estat sancionada durant els darrers 4 anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, seguretat social, emigració, moviments migratoris i ocupació d'estrangers.

f) Autorització per consultar les dades d'estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, d'acord amb el model facilitat a la seu electrònica del Consell (MOD-5).

g) Quan l'objecte del concert consisteixi en serveis que, d'acord amb la normativa vigent, s'hagin de prestar en un espai físic determinat: Acreditació de la titularitat del servei o de disponibilitat pel qualsevol títol jurídic vàlid a l'inici del concert.

h) Certificació de ser una entitat col·laboradora de l'Administració en matèria de guarda de persones menors d'edat, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el Decret 46/1997 de 21 de març pel qual s'ordena l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i l'habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors, o conforme a una norma d'aplicació similar a l'Estat.

i) Relació i categoria de professionals amb els quals realitzarà el servei concertat; amb declaració responsable de no tenir antecedents penals ni de conducta que els impedeixin treballar amb persones menors d'edat, certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals, i títols acadèmics o experiència laboral acreditada.

j) Tipus de relació laboral o de prestació de serveis amb el personal destinat a l'execució del servei objecte d'aquesta convocatòria.

k) En el cas de disposar de personal amb discapacitat destinat a l'execució d'aquest concert, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, certificat de discapacitat actualitzat.

l) En el cas de disposar de personal que hagi estat tutelat per l'IMAS, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, certificat de persona tutelada emès per l'administració competent en matèria de protecció de menors.

m) Títol acadèmic i currículum bàsic del director del centre; declaració personalitzada de no tenir antecedents penals i certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals.

n) Assegurança de riscos professionals i de responsabilitat civil específica per a tot el període de durada del concert, amb una cobertura mínima de 150.000 euros per víctima i 600.000 euros per sinistre. Si el concert es renova, l'entitat haurà de justificar la vigència de la mateixa.

o) Declaració responsable relativa a les garanties de qualitat en l'atenció de les persones menors d'edat amb indicadors i avaluació.

p) En el cas de disposar d'un projecte d'investigació o d'estudi del servei, i als efectes de baremació dels criteris de preferència previstos al punt 8.4 de la present convocatòria, el projecte d'investigació, la planificació, la temporalització i la memòria final de l'estudi o investigació.

q) Plànol de la seu u oficina de l'entitat i, si escau, del local on es durà a terme la prestació del servei.

r) Auditoria externa de comptes anuals.

La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.3. Esmena de deficiències

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de la present convocatòria de concertació d'aquest servei, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

8. Instrucció del procediment.

8.1. Procediment dels concerts socials.

La convocatòria, la concessió i el seguiment dels concerts socials es regeixen pels principis de l'acció concertada previstos a l'article 3 la Llei 12/2018 i, en especial, els de transparència i publicitat.

8.2. Òrgan competent per a la instrucció.

L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora insular d'Infància i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, el qual tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

8.3. De la Comissió Avaluadora.

La present Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 i, conseqüentment, tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.

i. Composició.

La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

President: La directora insular d'Infància i Família o persona que la substitueixi.

Vocals:

El cap de Servei d'Infància i Família, o persona que el substitueixi;

La cap del Servei de Gestió Econòmica , o persona que la substitueixi i;

El gerent de l'IMAS o persona que el substitueixi.

Secretari (amb veu i sense vot): La cap del Servei juridicoadministratiu de l'IMAS, o persona que la substitueixi.

 

ii. Funcions.

La comissió avaluadora te les següents funcions:

  • Dur a terme l'adequada tramitació del procediment i resoldre les incidències que puguin sorgir.
  • Emetre l'informe que ha de servir a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.
  • Definir les equivalències entre la nomenclatura dels serveis la cartera insular de serveis i la denominació que consta al registre unificat per als serveis que s'hagin autoritzat prèviament a aquesta normativa.

iii. Règim de funcionament.

La comissió avaluadora es convocarà exclusivament a petició de l'òrgan instructor i una vegada que aquest hagi avaluat les sol·licituds presentades. Aquesta comissió analitzarà e interpretarà les incidències detectades i emetrà un informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: la presidenta o el president suplent, el secretari o secretari suplent i dos vocals.

8.4. Criteris de preferència.

Els criteris de preferència per resoldre el present concert social són:

a) En primer lloc, d'acord amb l'establert a l'article 6.3 de la Llei 12/2018, s'aplicarà el criteri de preferència relatiu a l'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix.

b) En segon lloc, una vegada aplicat el criteri anterior i de conformitat al previst a l'esmentat article 6.3 de la Llei 12/2018, s'aplicarà el criteri de preferència relatiu a la implantació a la localitat on s'hagi de prestar el servei.

c) En tercer lloc, una vegada aplicat el criteri anterior i fins esgotar el crèdit pressupostari disponible per atendre les sol·licituds presentades, se seguirà l'ordre de prelació en funció de la puntuació obtinguda a partir de la valoració de les sol·licituds presentades d'acord amb els següents criteris:

 

Criteris

Punts

Màxim per criteri

Per la presentació d'un contracte en vigor de personal amb discapacitat

2 punts

4 punts

Per la presentació d'un contracte en vigor d'un professional que hagi estat sota mesura jurídica de guarda o tutela amb l'IMAS

2 punts

4 punts

Per presentar programes d'investigació o d'estudi del servei pel qual es presenta

1 punt

2 punts

Una vegada aplicats aquests criteris, la comissió avaluadora emetrà l'informe proposta d'adjudicació de les places a concertar del servei d'intervenció familiar en el domicili que elevarà a l'òrgan instructor.

9. Resolució i notificació.

9.1. Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

9.2. Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la present concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la concertació, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.3. De la notificació

La resolució de concessió o denegació del concert social objecte de la present convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert. A més, aquesta resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

9.4. Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5. Dels Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts

Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la Presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada es faran constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del Plec general de condicions tècniques de la present concertació.

Aquests concerts s'han de subscriure per un any, sens perjudici de poder ampliar o renovar el concert segons estableix la disposició final primera de la Llei 12/2018.

11. Obligacions de les entitats concertades.

L'entitat titular del servei concertat contrau les obligacions establertes en els plecs de prescripcions tècniques generals i especial des del moment de subscriure l'acord de l'acció concertada objecte de la present convocatòria.

12. Cessió.

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

13. Condicions tècniques d'execució

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d'actuació, així com també s'han d'ajustar a la Llei 12/2018 i al Decret 48/2017.

Per altra banda, l'execució del concert social objecte de la present convocatòria s'ha regir pel contingut dels plecs de prescripcions tècniques generals i particulars aplicables en aquesta tipologia de serveis i que s'aproven conjuntament amb aquesta convocatòria. Concretament, aquest plec, de conformitat amb el previst a l'article 8 del Decret 48/2017 detalla: l'objecte, la definició del servei, el perfil de les persones usuàries, la prestació del servei, el projecte educatiu, els recursos materials, les assegurances, el règim econòmic, la cobertura del servei, el nombre de places i finançament del concert, la justificació, coordinació i seguiment, les obligacions de l'entitat concertada, la protecció de dades de caràcter personal, la modificació del concert, els incompliments i penalitats, així com el termini del concert.

Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017 estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei. L'entitat ha de disposar d'un programa informàtic per a la gestió de les places concertades.

14. Seguiment

Des de la Direcció Insular d'Infància i Família es farà el seguiment tècnic dels serveis concertats objecte de la present convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017.

Aquest seguiment es dirigirà a revisar la situació i intervencions amb cada persona usuària, així com el funcionament del servei, l'aplicació del model d'atenció detallat als plecs tècnics. Per fer aquest seguiment, es podrà sol·licitar la documentació i les evidències que es considerin necessàries.

L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció Insular d'Infància i Família.

15. Criteris d'accés de les persones usuàries.

L'IMAS, a través del Servei d'Infància i Família, gestionarà directament l'accés als programes.

16. Difusió i publicitat.

Les entitats acollides a l'acord d'acció concertada, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en tota la documentació del centre relacionada amb les persones menors d'edat i les famílies, la menció d'aquesta concertació i la llegenda «Entitat Col·laboradora de l'IMAS per a la intervenció i mediació familiar», com a mínim en idioma català i ha de reproduir aquesta expressió i fer constar aquesta condició, en tota documentació relativa al servei destinada a altres entitats, autoritats, institucions i actes públics o oberts. Els rètols de les distintes dependències on es prestin els serveis objecte d'aquesta concertació també han d'anar, com a mínim en idioma català.

17. Penalitats.

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei podrà donar lloc a la imposició de penalitzacions, d'acord amb el Plec de prescripcions tècniques generals d'aquest concert social.

18. Causes d'extinció.

Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:

a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.

b) Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

f) Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.

g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.

h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.

i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.

j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

l) No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.

m) Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.

19. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada.

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte de la present convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb l'article 7.2 de la Llei 12/2018 i l'establert als articles 18 i següents del Decret 48/2017.

20. Jurisdicció competent.

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.»

QUART.- APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques generals i especials per al concert de 90 places del servei d'intervenció familiar en el domicili, per una anualitat, el model sol·licitud de concert social (MOD-1), el model declaració responsable de solvència tècnica i experiència (MOD-2), el model declaració responsable de solvència financera per a concertar (MOD-3), el model declaració responsable de no incórrer en prohibicions per a concertar (MOD-4) i el model de consentiment informat (MOD-5) .

CINQUÈ.- AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de 830.152,80 euros (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 202313522709 dels pressupostos de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, corresponent a l'anualitat de 2021.

L'execució de la despesa corresponent del 2021 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquests exercicis.

SISÈ.- PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.

SETÈ.- NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 17 de novembre de 2020

El president

Javier de Juan Martín​​​​​​​