Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 11445
Resolució del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius per la qual s’atorga l’autorització administrativa prèvia, declaració, en concret, d’utilitat pública i autorització administrativa de construcció d’una instal·lació elèctrica corresponent a una nova subestació Formentera a 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d’interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV
Antecedents
1. El 12 de desembre de 2019, va tenir entrada a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius una sol·licitud de Red Eléctrica de España, SA, amb número de registre d'entrada 38982/2019, d'autorització administrativa prèvia, declaració, en concret, d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció per a una instal·lació elèctrica les característiques principals de la qual s'assenyalen a continuació:
Denominació de la instal·lació: nova subestació Formentera a 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d'interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV
Terme municipal: Formentera
Pressupost: 8.071.792 €
Descripció: l'actuació consisteix en la instal·lació d'una nova subestació de 132 kV al polígon 8, parcel·les 25, 26 i 27
El nou parc de 132 kV a la subestació Formentera, de tecnologia GIS per a instal·lació en interior i configuració d'interruptor i mig, disposarà de deu posicions d'interruptor equipades amb tecnologia GIS amb dues posicions de reserva sense equipar. S'instal·laran dues posicions equipades de tecnologia AIS en intempèrie de configuració de barra simple associades a les reactàncies REA1 i REA2, dos transformadors de potència, TRP4 i TRP5, de relació 132/30 kV i 30 MVA de potència cadascun, a més de quatre reactàncies de compensació de 9 MVAr de potència associades als cables de l'enllaç Eivissa-Formentera, dues de les quals, REA1 i REA2, en tecnologia AIS i solidàries amb els terminals dels enllaços Eivissa-Formentera i les altres dues, REA3 i REA4, en tecnologia GIS, connectades directament a les barres de 132 kV. En el parc de 132 kV es construiran dos nous edificis adossats, un per a les cel·les GIS i un altre per a les dependències auxiliars i les instal·lacions de comandament i control.
L'actual subestació Formentera 30 kV, de tipus GIS per a instal·lació en interior i en configuració de doble barra amb acoblament, s'ampliarà amb dues noves posicions que permetran la connexió a 30 kV dels transformadors de potència, TRP4 i TRP5, esmentats.
Els enllaços subterranis d'interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV es faran mitjançant dos circuits de 351 i 368 metres, de 630 mm2 Al, amb pantalla de filferro de 50 mm2 Cu, que discorreran per la carretera des Ca Marí.
2. Aquesta actuació requereix avaluació ambiental, d'acord amb l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. D'acord amb l'article 36.1 d'aquesta Llei, l'òrgan substantiu l'ha de sotmetre a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies hàbils, amb l'anunci previ en el Butlletí Oficial de l'Estat o en el diari oficial que correspongui i a la seva seu electrònica.
3. Aquesta actuació està inclosa en el document Planificació energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020, aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, prevista en l'annex I.2, a les pàgines 8, 10 i 12, amb previsió d'execució per a 2018, així com en el Pla Director Sectorial Energètic (PDSE) de les Illes Balears, atès l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, que modifica la disposició addicional segona del Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del PDSE. Aquesta disposició addicional segona estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat i de gas, com també les modificacions a les subestacions de distribució d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric i d'hidrocarburs, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, especialment quant als efectes de declaració d'utilitat pública energètica. Aquesta declaració d'utilitat pública té els mateixos efectes que els prevists en els articles 25, 26.5 i 26.6 de l'esmentat Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears i ha de seguir el procediment de declaració d'utilitat pública regulat en l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries.
4. El 5 de febrer de 2020, es va rebre un informe favorable de la Direcció General de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic sobre aquesta instal·lació, als efectes del que estableixen l'article 35.2 de la Llei 24/2013, del sector elèctric, i l'article 114 del Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
5. El 21 de febrer de 2020, es va dictar l'obertura del tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte. Hi figura annexa la llista concreta i individualitzada de béns i drets afectats.
6. El 26 de febrer de 2020, es varen sol·licitar informes als organismes següents:
També es va informar, en aplicació de l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, les entitats següents:
7. Paral·lelament a aquest tràmit del projecte de la SE Formentera, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 27, de 3 de març de 2020, l'Administració General de l'Estat va publicar l'anunci de l'Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern a Illes Balears d'informació pública de la sol·licitud de declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa prèvia i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte de la connexió elèctrica a 132 kV DC entre Eivissa (subestació de Torrent) i Formentera (subestació de Formentera). Aquesta infraestructura, que és imprescindible per al funcionament de la SE Formentera, és competència i per tant la tramita l'Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern a les Illes Balears.
8. En el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 63, de 12 de març de 2020, es va fer la informació pública del projecte.
9. El 16 de març de 2020, el promotor del projecte va fer l'anunci en el diari Periódico de Ibiza y Formentera (pàg. 10).
10. El 16 de març de 2020, Endesa Distribución Eléctrica, SLU (E-Distribución Redes Digitales, SLU), va informar que no tenien cap al·legació al projecte, sempre que es compleixin:
11. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 40, de 21 de març de 2020, es va fer la informació pública d'autorització administrativa i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte, que es fa també en aplicació de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, perquè sigui simultània a la informació pública del procediment ambiental. L'estudi d'impacte ambiental de la subestació objecte d'informació pública inclou també la dels nous enllaços Eivissa-Formentera a 132 kV, encara que s'ha de tenir en compte que tant la tramitació administrativa com l'ambiental d'aquests enllaços és competència de l'Administració de l'Estat. A causa de l'estat d'alarma, els terminis no es van iniciar fins a l'1 de juny, per la qual cosa el termini d'exposició pública es va allargar fins al 10 de juliol. Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública del projecte, no consta a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic que s'hagin rebut al·legacions.
12. Es va informar els particulars i les empreses afectades en els seus béns i drets per l'expropiació.
13. El 23 de març de 2020, la Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va informar en relació amb els excedents d'excavació, runes i excedents de formigó:
Recordar que, en cas de no reutilització in situ d'aquestes terres, hi és aplicable l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i obres distintes d'aquelles en les quals es generaren.
14. El 14 d'abril de 2020, el Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va informar que «l'alternativa proposada pel Consell de Formentera (CF1) és viable ambientalment i suposa un millor encaix ambiental amb el tram d'aterratge i el tram marí». Com a conclusió, informa favorablement i condiciona a establir mesures compensatòries per a l'afecció a la posidònia de replantació d'una superfície igual o superior a l'afectada o, alternativament, d'aportació al Fons Posidònia. Com que aquest condicionant de compensació a la posidònia es tracta d'una mesura que afecta exclusivament el tram submarí de l'enllaç, i aquest projecte de subestació TR2/19 només comprèn actuacions terrestres a Formentera, s'entén que serà un condicionant que afectarà el projecte submarí, competència i en tramitació de l'Administració General de l'Estat.
15. El 26 de març de 2020, el Servei de Salut Ambiental de la Conselleria de Salut Pública i Participació va emetre un informe pel que fa al cas. L'informe és favorable, amb els condicionants següents:
1. Compliment de les mesures protectores i correctores indicades en l'estudi d'impacte ambiental a què s'ha fet referència.
2. Tal com s'indica en l'EIA, no s'executaran les obres properes a la línia de costa durant la temporada de bany per tal d'evitar modificacions en la qualitat de les aigües de bany, per complir les indicacions del Reial decret 1341/2007, d'11 d'octubre, sobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany.
3. L'EIA indica que per al tractament de les aigües residuals es construirà un sistema depurador format per: separador de greixos, arqueta de registre, fossa sèptica, arqueta de presa de mostres i pou filtrant. Se sol·licita que en comptes d'utilitzar aquest sistema s'instal·li un sistema de depuració d'oxidació total, per eliminar així el pou filtrant.
4. Els regs de camins i neteja de zona d'obra s'han de fer amb aigua regenerada, per evitar així el consum innecessari d'aigua de consum humà.
5. L'EIA indica que els valors de camps magnètics generats pel cable no són significatius i que, en tot cas, seran notablement inferiors als valors recomanats pels estudis i resolucions més recents tant a escala nacional (Ministeri de Sanitat) com internacional (Unió Europea). Es considera necessari fer un seguiment d'aquests valors durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població.
S'ha d'indicar que el condicionant número 2 no és aplicable a aquest projecte de subestació, ja que no es construeix propera a la línea de costa, i el tram submarí no és objecte d'aquesta autorització administrativa, sinó que és competència estatal.
16. El 8 d'abril de 2020, el Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior va emetre un informe pel que fa al cas. En les conclusions, s'hi indica:
Es conclou que el titular de la subestació elèctrica de Torrent i de la subestació elèctrica de Formentera haurà d'actualitzar els seus plans d'autoprotecció per tal d'adequar-los al nou model de funcionament segons l'ampliació que es vol realitzar amb l'objecte d'interconnectar l'illa d'Eivissa amb Formentera.
Una vegada actualitzats els PAU, caldrà presentar-los i registrar-los en aquesta Direcció General per a la seva revisió i informació.
17. El 18 de maig de 2020, es registraren dos informes de l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), amb un informe d'11 de maig de 2020 de l'Àrea de Construcció i Gestió de l'Abastiment i Dessaladores i un informe de 8 de maig de 2020 de l'Àrea de Planificació i Construcció de Sanejament.
L'informe d'11 de maig de 2020 indica:
S'informa favorablement sobre el projecte proposat sempre que es tenguin en consideració els aspectes següents:
L' informe de 8 de maig de 2020 indica:
Informam que el projecte no afectarà cap de les instal·lacions ni infraestructures, en matèria de sanejament i depuració, que gestiona l'ABAQUA a l'illa de Formentera.
18. El 18 de maig de 2020, el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera n'informa favorablement, amb les conclusions següents:
1. La implementació d'aquest projecte està alineada amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
Si bé el mateix projecte no ha de servir per frenar altres iniciatives que segueixin els objectius de la Llei: millorar l'estalvi i eficiència energètiques, penetració d'energies renovables... S'hauria d'aprofitar d'instar en aquest moment les administracions competents a fer un esforç addicional per perseguir aquests objectius:
— Consell Insular de Formentera: adhesió al Pacte de Batles i Batlesses pel qual es compromet a perseguir els objectius establerts en l'Acord de París; determinació territorial de les zones prioritàries per a instal·lació d'energies renovables...
— Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic: implementació de la Llei 10/2019.
— Sector privat i civil: millora de l'eficiència energètica, autoconsum d'energies renovables...
Només com a recomanació, tot i que el projecte suposa la reducció d'emissions de gasos amb efecte d'hivernacle a llarg termini, es podria proposar qualque tipus de compensació de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció de la subestació.
2. Quant a la qualitat de l'aire, el projecte suposarà una millora considerable a la zona des Ca Marí. Hauria de servir, a més, perquè definitivament es deixin d'instal·lar grups electrògens durant la temporada estival i minimitzar, o fer desaparèixer (en funció del que permeti la seguretat elèctrica), la turbina de gas.
Tot i així, durant la fase de construcció s'ha d'evitar emetre pols i gasos contaminants a l'atmosfera. L'estudi d'impacte ambiental considera algunes mesures genèriques pel que fa al cas. Es podrien complementar amb guies de bones pràctiques en construcció (http://atmosfera.caib.es).
19. El 22 de maig de 2020, el Consell de Govern va declarar l'interès autonòmic d'aquest projecte, de conformitat amb el procediment de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears. L'efectivitat d'aquesta mesura és una vegada que s'hagi completat el tràmit d'informació pública. A causa de la situació d'estat d'alarma, va quedar suspès el procediment d'exposició pública publicat en el BOIB de 21 de març de 2020, i es va aixecar el termini de suspensió a partir de l'1 de juny. Per tant, el termini d'exposició pública de trenta dies hàbils finalitzà el 10 de juliol de 2020.
20. L'1 de juny de 2020, la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va emetre un informe pel que fa al cas, amb les conclusions següents:
Aquest servei no té res a dir sobre aquestes matèries, perquè no afecten cap aspecte de l'ordenació urbanística o territorial sobre el qual, en funció de les competències que té, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General.
21. El 12 de maig de 2020, el Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori va emetre un informe pel que fa al cas, amb les conclusions següents:
Per tot això, inform favorablement sobre la nova subestació Formentera a 132 kV, l'ampliació de la subestació Formentera a 30 kV existent, el cable de 30 kV d'interconnexió entre el nou parc de 132 kV i el parc de 30 kV existent del municipi de Formentera, i l'ampliació de la subestació Torrent a 132 kV existent del municipi de Santa Eulària des Riu, amb els condicionants següents:
• En relació amb la nova subestació de Formentera de 132 kV:
1) Xarxa d'aigua potable: s'ha de connectar al dit servei, situat en paral·lel a la carretera des Ca Marí i a uns 45 m de la nova subestació.
2) Aigües pluvials.
a) S'haurà de complir amb l'establert en l'article 60.4 del PHIB 2019, i recollir de manera separada les aigües pluvials netes de les teulades i les potencialment hidrocarburades de les zones pavimentades. Es recomana l'emmagatzemament i la reutilització de les primeres.
b) Segons l'esmentat article 60.4 del PHIB 2019, i per poder abocar les pluvials potencialment hidrocarburades al medi, s'haurà de sol·licitar una autorització de l'Administració hidràulica.
3) Aigües residuals (grises i fecals): en relació amb el sistema de sanejament de les aigües residuals produïdes a l'edifici de control, es recomana, si és tècnicament viable, connectar-lo a la xarxa de sanejament municipal, situada, segons els plànols vigents de les NNSS de Formentera, a prop de les instal·lacions de la dessaladora i en paral·lel a la carretera des Ca Marí. Si no es pot connectar, el sistema de depuració s'ha de projectar segons l'article 80 del PHIB-2019 i l'annex 3, i no segons l'article 64 de les NNSS de Formentera.
22. El 23 de juny de 2020, es va rebre l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, les conclusions del qual són:
[...] s'informa del següent, pel que fa al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl, dins el tràmit d'informació pública:
1. Durant l'execució i l'explotació del projecte s'han de prendre les mesures preventives establertes en el Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació amb la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals. A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el següent:
- S'ha de complir el que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi.
- Les màquines que es facin servir en terrenys forestals o àrees contigües s'han d'utilitzar extremant-ne les precaucions d'ús i fent-ne un manteniment adequat (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de fer en zones de seguretat situades en àrees aclarides de combustible vegetal.
- En tots els treballs que es facin en terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment esmentades s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat d'incendi que s'hi pugui provocar.
2. Els dipòsits de material i maquinària han d'estar sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.
3. Tractament de la vegetació:
- El tractament de la vegetació serà l'estrictament necessari per realitzar els treballs de soterrament de la xarxa elèctrica. S'ha de respectar en tot cas la flora protegida.
- Les restes vegetals produïdes s'hauran d'eliminar en un termini màxim de vint dies des de la seva generació, per tal d'evitar la proliferació de plagues i la propagació de possibles incendis.
- Els productes vegetals residuals podran ser tractats de la manera següent:
- Trituració mitjançant maquinària.
- Transport a abocador o fora de la zona forestal, per a crema o trituració.
4. En el cas que la xarxa aèria travessi terreny forestal, s'adequarà una franja en el seu corredor de cinc metres a cada banda d'aquest i cobertura arbòria i arbustiva màxima del 50 % de fracció de cabuda coberta. En els casos de presència de peus arboris que comportin un perill de contacte amb els conductors, hauran de ser talats de conformitat amb la reglamentació sectorial vigent.
5. S'haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.
6. Les obres de manteniment temporal es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, i s'adoptaran en tot cas les mesures preventives necessàries per a l'eliminació de qualsevol risc d'incendis, extremant el compliment de les normes de prevenció d'incendis i, en especial, es prendran les mesures establertes en l'article 8.2.c) del Decret 125/2007.
7. Tots els operaris participants en les activitats, tant de les obres com de la fase d'explotació, han de ser instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció que s'han d'adoptar, en les actuacions immediates que s'han d'efectuar davant un conat d'incendi i han de conèixer el número de telèfon de comunicació en cas d'incendis forestals (112).
En tot cas, us recordam que el compliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou la responsabilitat dels propietaris en l'acompliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar, ja que només són mesures encaminades a minimitzar el risc.
23. El 30 de juny de 2020, es va rebre el certificat de la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera de data 19 de juny de 2020, de Medi Ambient (PRP2020/345), que inclou els quatre informes següents:
A) Informe de 8 de juny de 2020 de l'Àrea d'Activitats del Consell Insular de Formentera, que indica que el projecte s'hauria d'ampliar amb els punts següents:
a) Descripció de les instal·lacions previstes d'aigua, electricitat i climatització de l'edifici, justificant-ne la normativa sectorial (CTE-HS4, RD 842/2002, Reglament de baixa tensió, RD 1027/2007, Reglament d'instal·lacions tèrmiques).
b) Descripció dels equipaments prevists a l'edifici (vestidors, cambres higièniques, etc.) i justificació del compliment del RD 486/97, de disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball.
c) Indicació de les possibles molèsties, nocivitat i perillositat o insalubritat i emissions que puguin produir-se, així com les mesures correctores projectades. S'ha de complir amb l'ordenança municipal per a la protecció del medi ambient i la salut contra la contaminació per sorolls o vibracions (BOIB núm. 164, de 02/12/2014).
d) Justificació de la normativa contra incendis als establiments industrials (RD 2267/2004) i de les instal·lacions contra incendis previstes (RD 513/2017).
e) Segons el punt 2.c) de l'annex I del RD 393/2007, de 23 de març, pel qual s'aprova la Norma bàsica d'autoprotecció dels centres, establiments i dependències dedicats a activitats que puguin donar origen a situacions d'emergència, és necessària la redacció d'un pla d'autoprotecció per a les instal·lacions de transformació d'energia elèctrica d'alta tensió.
B) Informe de 8 de juny de 2020 de l'Àrea d'Urbanisme i Ordenació del Territori del Consell Insular de Formentera, que indica el següent:
5. Un cop analitzada la nova proposta per a la subestació, s'observa:
a. La nova subestació se situa ara afectant també la parcel·la adossada a la zona qualificada com a sistema general d'infraestructures pel planejament territorial i urbanístic de Formentera.
b. Estableix una altura màxima per a les edificacions equivalent a la de les edificacions d'usos similars (dessaladora i subestació actual) situades a l'illa. Es proposa l'excavació de part del terreny perquè les edificacions s'adaptin a l'altura màxima de 7 m.
c. Adopta un llenguatge arquitectònic impropi del paisatge de l'illa adoptant una estètica de caràcter industrial poc adaptada a les característiques del sòl rústic en què s'ubica.
d. Proposa la col·locació de pantalles acústiques perimetrals.
e. A diferència de la proposta anterior, no es proposa l'ocupació total de les parcel·les afectades. En aquest cas, quedarà en propietat dels propietaris actuals la franja que separa la nova subestació de la carretera poblada per vegetació. Aquesta solució compromet una de les virtuts del projecte perquè no pot garantir el manteniment de la massa de vegetació com a element d'ocultació paisatgística de la nova infraestructura.
6. En vista dels informes de les àrees d'Infraestructures i Patrimoni del Consell Insular de Formentera, es considera necessari afegir a les prescripcions contingudes en els informes esmentats les següents:
a. S'ha de garantir el manteniment i el creixement de la massa vegetal entre la nova subestació i la carretera principal.
b. S'ha de garantir la diferenciació dels volums que componen la nau volumètricament i cromàticament, en la gamma establerta pel PTI de Formentera.
c. S'ha de procedir, en cas necessari, a les desvinculacions establertes en les parcel·les afectades d'acord amb l'article 15 de la Llei 6/1997, del sòl rústic de les Illes Balears.
C) Informe de 2 d'abril de 2020 del coordinador d'Infraestructures del Consell Insular de Formentera, que indica el següent:
De l'edificació: el projecte preveu un tancament de la nau on s'ubiquen els aparells elèctrics a base de panells prefabricats de formigó tipus sandwich, amb acabat exterior color blanc Macael.
Es proposa un acabat color sorra o terra, més d'acord amb l'entorn rústic on s'ubica l'edificació per minimitzar-ne l'impacte.
- Del tancament dels terrenys: El Projecte preveu un tancament a base de mur de formigó vist, malla electrosoldada d'acer galvanitzat i filferro.
Es proposa l'execució d'un mur revestit de pedra en sec a l'estil tradicional de Formentera, de 80 cm d'alçada i, en tot cas, a sobre d'aquest mur la malla d'1,20 m amb el filferro de seguretat fins als dos metres.
Davant la carretera des Ca Marí, per la part interior del mur, s'haurà de sembrar vegetació autòctona que faci de pantalla vegetal, tipus ullastre (Olea oleaster) o mata (Pistacia lentiscus L.), que minimitzi l'impacte de la tanca metàl·lica i la primera vista cap a les instal·lacions.
Aquest tancament, a la façana a la carretera des Ca Marí, s'haurà d'alinear a la línia del tancament actual de la planta dessalinitzadora i el recinte d'ENDESA.
- De les línies elèctriques de connexió dels parcs de 132 kV i 30 kV: el projecte preveu una canalització per la carretera des Ca Marí, on es veuen afectats serveis existents, tant d'aigua potable com d'electricitat MT i BT.
Es proposa que aquesta canalització vagi soterrada per l'espai entre la vora de l'asfalt i el mur de tancament, sense afectar els serveis existents davall la carretera.
- Dels accessos a la parcel·la: el projecte preveu un nou accés de cinc metres d'amplada paral·lel al camí existent actualment; per tant, es deixen dos accessos separats menys de deu metres.
Es proposa que s'unifiqui la sortida a la carretera des Ca Marí, tant del nou accés com de l'existent, de manera que només en quedi un i es garanteixi així mateix l'accés a la finca al sud de la subestació. El radi de gir serà com a mínim de 10 m.
D) Informe de 29 de maig de 2020 de l'Àrea de Patrimoni del Consell Insular de Formentera, que inclou les conclusions següents:
1. Que es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents —tant a les parcel·les cadastrals 25, 26 i 27 del polígon 8 com al llarg del traçat de les diferents interconnexions—, sens perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables per poder implantar la nova subestació.
2. Que les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs (amplada i alçada aproximades), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap tipus de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.
S'adjunta el certificat del conseller de Medi Ambient i Serveis d'Inspecció de l'Àrea de Medi Ambient del Consell Insular de Formentera, de data 29 de juny de 2020, que especifica que no s'han rebut al·legacions al projecte un cop finalitzat el termini d'exposició pública.
24. L'1 de juliol de 2020, es va donar trasllat al promotor dels informes corresponents al Consell Insular de Formentera (certificat de 25 de juny de 2020, que inclou els informes de Medi Ambient, Infraestructures, Patrimoni, Activitats i Urbanisme), Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Conselleria de Medi Ambient i Territori i Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera d'aquesta Direcció General; tot això, en aplicació de l'article 127.3 del Reial decret 1955/2000, perquè en el termini de quinze dies presti la seva conformitat o formuli les objeccions que estimi procedents.
25. L'11 de març de 2020, amb registre d'entrada 1329, es va sol·licitar l'informe preceptiu al Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics, per tal del complir l'article 37 de la Llei 21/2013. El 7 de juliol de 2020, es va informar favorablement pel que fa a afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables, als efectes de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
26. El 9 de març de 2020, amb registre d'entrada L12E2674, es va sol·licitar un informe a la Direcció General de Turisme, per tal del complir l'article 37 de la Llei 21/2013. Transcorregut el termini de trenta dies hàbils, que finalitzà el 6 de juliol de 2020, no s'ha rebut cap informe ni al·legacions. D'acord amb l'article 38 de la Llei 21/2013, no es tindran en compte els informes o les al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els articles 36 i 37.
27. El 9 de març de 2020, Aqualia, SA, va rebre una sol·licitud d'informe, per tal de complir l'article 146 del Reial decret 1955/2000. Transcorregut el termini de vint dies hàbils, es va reiterar la petició, amb deu dies addicionals. Aquesta segona sol·licitud, la va rebre el 3 de juliol. El 17 de juliol de 2020, finalitzà el termini per emetre l'informe corresponent, i, com que no s'ha rebut cap informe ni al·legacions, s'entén que no hi ha cap objecció al projecte.
28. El 9 de març de 2020, Telefónica de España, SA, va rebre una sol·licitud d'informe, per tal del complir l'article 146 del Reial decret 1955/2000. Transcorregut el termini de vint dies hàbils, es va reiterar la petició, amb deu dies addicionals. Aquesta segona sol·licitud, la va rebre el 7 de juliol. El 21 de juliol de 2020, finalitzà el termini per emetre l'informe corresponent, i, com que no es va rebre en temps l'informe ni les al·legacions, s'entén que no hi ha cap objecció al projecte. El 28 d'agost de 2020, una vegada finalitzat el termini d'al·legacions, s'informa: «[...] Telefónica no té cap objecció a l'execució del projecte esmentat sempre que es compleixi la normativa vigent en relació amb els paral·lelismes i creuaments amb línies de telecomunicació i en particular els reglaments electrotècnics d'alta i baixa tensió [...]».
29. El 9 de març de 2020, Gas y Electricidad Generacion, SAU, va rebre una sol·licitud d'informe, per tal del complir l'article 146 del Reial decret 1955/2000. Transcorregut el termini de vint dies hàbils, es va reiterar la petició, amb deu dies addicionals. En data 13 de juliol de 2020, van informar que no hi ha cap objecció al projecte.
30. El 9 de març de 2020, es va sol·licitar un informe a l'entitat GOB, per tal del complir l'article 37 de la Llei 21/2013. Transcorregut el termini de trenta dies hàbils, que finalitzà el 6 de juliol de 2020, no s'ha rebut cap informe ni al·legacions. D'acord amb l'article 38 de la Llei 21/2013, no es tindran en compte els informes o les al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els articles 36 i 37.
31. El 10 de març de 2020, es va sol·licitar un informe a l'entitat Amics de la Terra, per tal del complir l'article 37 de la Llei 21/2013. Transcorregut el termini de trenta dies hàbils, que finalitzà el 7 de juliol de 2020, no s'ha rebut cap informe ni al·legacions. D'acord amb l'article 38 de la Llei 21/2013, no es tindran en compte els informes o les al·legacions rebuts fora dels terminis establerts en els articles 36 i 37.
32. El 15 de juliol de 2020, es va donar trasllat al promotor dels informes corresponents a la Direcció General de Salut Pública i Participació, la Direcció General de Recursos Hídrics (Servei d'Estudis i Planificació), el Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals, la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, la Direcció General de Territori i Paisatge, el Servei d'Emergències, l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), E-Distribución Redes Digitales, SL, i Gas y Electricidad Generación, SL; tot això, en aplicació de l'article 127.3 del Reial decret 1955/2000, perquè en el termini de quinze dies presti la seva conformitat o formuli les objeccions que estimi procedents.
33. El 21 de juliol de 2020, REE va contestar a aquesta Direcció General sobre les al·legacions del Consell Insular de Formentera, del Servei de Gestió Forestal del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat i del Servei de Canvi Climàtic. L'informe indica en relació amb l'informe del Consell Insular de Formentera:
1. Pel que fa als aspectes assenyalats per l'Àrea d'Infraestructures:
a) L'annex IX de l'estudi d'impacte ambiental, en l'apartat 5.12 (Mesures correctores), estableix que s'han de tintar els panells l'edifici amb un color terra, d'acord amb el que estableixen les normes subsidiàries del planejament de Formentera. En concret, la solució consisteix en panells prefabricats llisos tintats de color terrós (codi: S 2030-Y50R) de la carta de colors NCS Edition 2, 1995. Les finestres han de ser de color verd carruatge (RAL 6009). En definitiva, es compleix amb la proposta sol·licitada.
b) La tanca de seguretat establerta per a la subestació elèctrica a 132 kV de Formentera s'ha de situar a l'interior de la parcel·la i no ha d'estar annexada a la carretera des Ca Marí, sinó una vegada passada la pantalla vegetal; per tant, no es veurà des de la carretera.
c) L'annex IX de l'estudi d'impacte ambiental, en l'apartat 5.12 (Mesures correctores), estableix que s'ha de restaurar la paret de pedra seca perimetral allà on s'hagi vist afectada per la instal·lació de la subestació.
d) No es preveu la modificació de la paret de pedra existent vora la carretera des Ca Marí, per evitar l'afecció sobre la massa forestal de la mateixa parcel·la i garantir la integració de la instal·lació.
e) Totes les parets de pedra que es vegin afectades han de ser restaurades o adequades segons els criteris marcats per l'Àrea d'Infraestructures del Consell Insular de Formentera.
f) El motiu de la necessitat d'obertura d'un nou accés són les restes arqueològiques trobades durant la prospecció arqueològica feta a aquest efecte en l'accés existent (mur d'època romana), amb cert valor patrimonial.
Por això, es fa un nou accés amb l'objectiu d'afectar el mínim possible el valor patrimonial de l'illa de Formentera. Amb l'objectiu de donar compliment al que s'ha sol·licitat, s'ha de fer una proposta de derivació des del camí d'accés plantejat en el projecte fins al camí actual, una vegada que s'hagi passat l'element arqueològic detectat per evitar-ne l'afecció en el futur. És a dir, s'emprarà el camí d'accés plantejat en el projecte i el seu entroncament amb la carretera actual per a l'accés tant de la xarxa elèctrica com d'altres propietaris. L'accés anterior es tancarà mitjançant una paret de pedra seca de les mateixes característiques que l'existent.
2. Pel que fa als aspectes assenyalats per l'Àrea de Patrimoni:
a) Quant als trams de paret seca, es compleix en el projecte el que va requerir i sol·licitar Patrimoni, i es complirà durant l'execució de les obres. El desmuntatge dels trams estrictament necessaris s'ha de fer sota la supervisió arqueològica i sota els seus criteris. També ho serà el muntatge en un altre punt com a objecte d'integració paisatgística de la instal·lació.
b) S'han de tenir en compte els requisits indicats i s'ha de dur a terme la restauració de les parets sota la metodologia indicada.
3. Pel que fa als aspectes assenyalats per l'Àrea d'Activitats:
a) Cal tenir en compte la normativa sectorial indicada per Activitats en el desenvolupament del projecte constructiu i s'ha de complir el que estableixen el RD 842/2002, Reglament de baixa tensió, i el RD 1027/2007, Reglament d'instal·lacions tèrmiques.
b) Cal tenir en compte la normativa sectorial indicada en el desenvolupament del projecte constructiu i s'ha de complir el que estableix el RD 486/97, de disposicions mínimes de seguretat i salut en els llocs de treball.
c) Respecte a les possibles molèsties i emissions de renou, ja es disposa d'un estudi acústic amb proposta de mesures correctores (pantalles acústiques) per mitigar les potencials molèsties esmentades. De la mateixa manera, ja s'ha proposat un seguiment de les emissions de camps elèctric i magnètic en el programa de vigilància ambiental per corroborar-ne el compliment. Els resultats d'aquests mesuraments estaran a disposició en els informes de seguiment que s'elaborin en el marc de la vigilància ambiental en fase d'operació.
d) S'ha de tenir en compte la normativa sectorial indicada en el desenvolupament del projecte constructiu i s'ha de complir el que estableix el RD 513/2017.
e) S'ha de tenir en compte el RD 393/2007 quant a la redacció d'un pla d'autoprotecció per a les instal·lacions de transformació d'energia elèctrica d'alta tensió.
f) L'annex VI de l'estudi d'impacte ambiental (estudi d'impacte acústic de la SE Formentera) fa una anàlisi de la legislació estatal, autonòmica i local, així com una simulació acústica de la futura instal·lació amb l'objectiu d'establir totes les mesures preventives i correctores necessàries per al compliment dels requeriments legislatius que es reflecteixen en l'estudi d'impacte ambiental.
4. Pel que fa als aspectes assenyalats per l'Àrea d'Ordenació del Territori i Urbanisme:
a) Dins l'estudi d'incidència paisatgística, s'estableix que la massa forestal existent s'utilitzarà com a part de la massa vegetal necessària per a la integració paisatgística de la instal·lació, per la qual cosa es compleix amb el requeriment.
b) El projecte de detall de la nova SE de Formentera 132 kV s'adequarà a una altura màxima d'entorn de set metres.
c) En l'annex IX de l'estudi d'impacte ambiental i, en concret, en l'apartat 5.12 (Mesures correctores), s'estableix que s'han de tintar els panells l'edifici amb un color terra, d'acord amb el que estableixen les normes subsidiàries de planejament de Formentera. En concret, la solució seran panells prefabricats llisos tintats de color terrós (codi S 2030-Y50R) de la carta de colors NCS Edition 2, 1995. Les finestres han de ser de color verd carruatge (RAL 6009).
d) La proposta de xarxa elèctrica és la compra de totes les parcel·les afectades pel projecte, i no es té la intenció de segregar-les.
e) Es garanteix el creixement de la massa forestal i, de fet, és un dels principals elements d'integració paisatgística disposats en l'estudi d'incidència paisatgístic de l'estudi d'impacte ambiental.
f) Se sol·licitarà confirmació sobre l'obligació legal de procedir a la vinculació de les parcel·les adquirides per a l'ús d'infraestructures i, en cas que sigui necessària, es procedirà a aquesta vinculació en el Registre de la Propietat.
L'informe indica en relació amb l'informe del Servei Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General de Espais Naturals i Biodiversitat:
Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta el següent:
1. S'han d'establir totes les mesures preventives indicades en l'al·legació dins les prescripcions ambientals de l'obra, així com el compliment de la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny.
2. No es projecta cap línia aèria.
3. Es preveu el manteniment durant temps de les actuacions sobre la vegetació.
4. Sempre que sigui possible, les obres de manteniment temporal es faran fora de l'època de riscs d'incendis.
Si no és així, s'han de prendre totes les mesures establertes en l'al·legació.
5. S'ha d'impartir una formació en matèria de prevenció d'incendis que inclogui totes les prescripcions de l'al·legació a tots els operaris, prèviament a l'inici de cada activitat que ho requereixi.
L'informe indica en relació amb l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic:
Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta que es tindran en consideració les guies de bones pràctiques en construcció per a l'elaboració dels condicionants ambientals que s'han d'aplicar als contractistes per a l'execució de l'obra.
34. El 28 de juliol de 2020, es va enviar al Consell Insular de Formentera l'informe anterior de REE en aplicació de l'article 127.4 del Reial decret 1955/200, perquè en el termini de quinze dies mostri la seva conformitat o les objeccions a la contestació. El 29/07/20, va rebre aquesta notificació, i ha finalitzat el termini de quinze dies sense que emetin un nou escrit d'objeccions; per tant, s'entén la conformitat amb la contestació del peticionari.
35. El 4 d'agost de 2020, es va enviar al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat l'informe de REE de 21 de juliol, en aplicació de l'article 127.4 del Reial decret 1955/200, perquè en el termini de quinze dies mostri la seva conformitat o les objeccions a la contestació. El 05/08/2020, amb registre d'entrada núm. 9050, va rebre aquesta notificació, i ha finalitzat el termini de quinze dies sense que emetin un nou escrit d'objeccions; per tant, s'entén la conformitat amb la contestació del peticionari.
36. El 4 d'agost de 2020, amb registre d'entrada núm. 8845, es va sol·licitar l'inici de la tramitació ambiental (AIA ordinària) del projecte subestació Formentera 132 kV.
37. El 31 de juliol de 2020, es va rebre l'Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa de 30 de juliol de 2020, en relació amb una sol·licitud d'informe requerida per la Direcció General de Turisme del Govern. Com que aquest òrgan instructor de l'expedient no ha sol·licitat aquest informe i, a més a més, fan referència a les actuacions de la part del projecte que està tramitant el Ministeri, no es valoren en aquest expedient, que comprèn exclusivament la realització de la subestació a Formentera i les seves actuacions associades, totes ubicades a Formentera.
38. El 6 d'agost de 2020, REE va remetre a aquesta Direcció General l'informe de resposta als informes dels organismes següents:
— La Direcció General de Salut Pública i Participació, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per la Direcció General de Salut Pública i Participació, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica, mitjançant aquest document, manifesta el següent:
1. El projecte no considera l'abocament d'aigües amb fossa sèptica i pou filtrant, sinó que es du a un dipòsit estanc, el qual té una sonda d'ompliment que avisa per buidar-la. En cap cas s'aboca al terreny. Això mateix s'indica en l'apartat 2.9.2 de la memòria i en l'apartat 2.1.4 de l'annex 1 del projecte.
2. En relació amb els camps magnètics, s'establirà en el programa de vigilància ambiental de la subestació de Formentera preparada a 132 kV un seguiment de camps electromagnètics durant els primers quatre anys de servei de la instal·lació, amb l'objectiu de garantir els paràmetres establerts en l'estudi d'impacte ambiental.
— La Direcció General de Recursos Hídrics (Servei d'Estudis i Planificació), en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta el següent:
1. No hi ha a les subestacions risc d'aigües contaminades per hidrocarburs atès que els equips que contenen olis combustibles, etc. disposen de mesures de recollida, que garanteixen l'absència de vessament accidental en terra.
2. En principi, no s'ha previst en el projecte la connexió a la xarxa d'aigua residual existent; no obstant això, se n'analitzarà la viabilitat i es procedirà a la connexió si és possible.
— El Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat pel Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta que es tindran en consideració les mesures compensatòries per l'afecció a la posidònia.
— La Direcció General de Residus i Educació Ambiental, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta que es tindran en consideració i s'aplicarà el que requereixi l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, en cas de no poder reutilitzar en l'execució de l'obra els excedents de terra.
— La Direcció General de Territori i Paisatge, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per la Direcció General de Territori i Paisatge, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat.
— El Servei de d'Emergències, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat pel Servei de d'Emergències, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat i, en consideració als aspectes assenyalats en l'escrit, mitjançant aquest es manifesta que es tindran en consideració.
— L'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'organisme esmentat.
— E-Distribución Redes Digitales, SL, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per l'entitat Endesa Distribución Eléctrica, SLU, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'entitat mercantil esmentada.
— Gas y Electricidad Generación, SL, en què s'indica:
Amb relació a l'escrit presentat per Gas y Electricidad Generación, SL, presentat dins el tràmit d'informació pública de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia, declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa de construcció i declaració d'utilitat pública, de la instal·lació a què s'ha fet referència, Red Eléctrica té en consideració l'informe favorable tramès per l'entitat esmentada.
39. L'11 d'agost de 2020, amb registre d'entrada 9377, també es va donar trasllat a la CMAIB dels informes de resposta del promotor de data 6 d'agost de 2020.
40. El 19 d'agost de 2020, es varen notificar al Servei de Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, a l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental i al Servei de Protecció d'Espècies els informes de resposta del promotor perquè en el termini de quinze dies mostrin la seva conformitat o les objeccions a la contestació del promotor. El 20 d'agost, al Servei de Salut Ambiental, el 21 d'agost, a la Direcció General de Territori i Paisatge, i el 24 d'agost, al Servei d'Emergències. Ha finalitzat el termini de quinze dies sense que emetin cap nou escrit d'objeccions; per tant, s'entén la conformitat amb aquesta contestació del peticionari (REE).
41. El 7 d'octubre, amb registre d'entrada núm. 200116605001, el promotor aporta la següent documentació complementària, per tal del reflectir els aspectes que han variat respecte del projecte aportat el desembre de 2019:
Aquestes modificacions són degudes a les prospeccions arqueològiques realitzades a l'emplaçament de la subestació Formentera, a la zona on estava inicialment previst el camí d'accés a la subestació. El promotor especifica el següent: «Es tracta únicament d'un canvi de traçat del camí d'accés a la subestació Formentera 132/30 kV, que manté la resta d'implantació intacta excepte petits ajusts necessaris per adequar la implantació al nou camí d'accés, així com el traçat de la línia de 30 kV, que uneix la futura subestació Formentera 132 kV amb l'actual subestació Formentera 30 kV. El projecte de l'ampliació de la subestació de Formentera 30 kV no es veu afectat».
42. El 13 d'octubre de 2020, es dona trasllat d'aquesta addenda i documentació complementària a la CMAIB (reg. d'entrada núm. 12015).
43. El 26 d'octubre de 2020, es dona trasllat als propietaris de les variacions en les superfícies afectades de les seves parcel·les, motivades per les prospeccions arqueològiques indicades en l'addenda.
44. El 29 d'octubre de 2020, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va adoptar l'acord de la declaració d'impacte ambiental (DIA) del projecte. En data 02/11/2020, el president de la CMAIB va comunicar a aquesta Direcció General l'acord corresponent. Com a conclusions de la declaració d'impacte ambiental s'indiquen:
Per tot això, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte de construcció d'una instal·lació elèctrica corresponent a una nova subestació Formentera a 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d'interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV promogut per Red Eléctrica Española, SA, en concloure's que previsiblement no es produiran impactes ambientals adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures protectores i correctores incloses en la documentació ambiental presentada (EsIA de Tecnoambiente amb data desembre de 2019 i octubre de 2020), el programa de vigilància ambiental del mateix document i també els condicionants següents:
1. Abans de l'inici de les obres s'haurà de sol·licitar formalment a E-Distribucion Redes Digitales, SLU:
2. Respecte a la reutilització dels excedents d'excavació, runes i excedents de formigó, es prioritzarà la utilització dels materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i els sobrants per utilitzar en obres distintes de les que es generaren seran preferiblement les runes i els excedents de formigó.
3. Respecte a la salut ambiental:
4. Respecte als plans d'autoprotecció (PAU) de les SE d'Eivissa i Formentera:
5. Respecte a les canonades d'ABAQUA:
o Infraestructures ABAQUA-IDAM Formentera.
o Proyecto as built Formentera_Plano_2.1.
o Proyecto as built Formentera_Plano_2.2.
o Proyecto as built Formentera_Plano_2.3.
6. Respecte a les consideracions sobre el canvi climàtic i l'atmosfera:
1) La instal·lació de dispositius anticol·lisió dels suports de 20 torres d'alta tensió de REE de les esteses elèctriques en sòl rústic de la cartografia, a Eivissa, inventariades com a esteses perilloses i/o proposades pel Servei de Protecció d'Espècies. Per realitzar aquesta mesura, s'ajustaran al compliment del Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en les línies elèctriques d'alta tensió; la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per la qual es delimiten les àrees prioritàries de reproducció, alimentació, dispersió i concentració local de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques (BOIB núm. 35, de 23/03/2017), i la Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de 16 de gener de 2019 sobre la relació d'esteses elèctriques perilloses per a les aus incloses en les zones de protecció que no s'ajusten a les prescripcions tècniques del Reial decret 1432/2008 (BOIB núm. 9, de 19/01/2019).
2) Es farà una aportació econòmica de no menys de 50.000 euros per destinar a actuacions de conservació d'espècies i/o hàbitats dins el Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i invertir-los en la part de l'espai protegit de l'illa de Formentera.
7. En relació amb la nova subestació de Formentera de 132 kV:
8. En relació amb el risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl:
9. En relació amb el pressupost del projecte, que supera el milió d'euros, és d'obligat compliment la contractació per part del promotor d'una auditoria ambiental que acrediti el compliment de l'article 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
10. Respecte a les característiques de l'edifici, la massa forestal, el tancament, els accessos i les parcel·les:
11. Respecte a l'afecció a diversos trams de murs de pedra en sec:
12. Respecte al gas hexafluorur de sofre, durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat, i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites per prevenir-ne la contribució a l'escalfament global. En les operacions de manteniment que impliquin l'omplert i el control de la estanqueïtat dels diferents compartiments, o el buidatge de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas i es complirà la normativa aplicable, així com les especificacions de l'apartat 2.4.2, Requisits ambientals (document 2), del projecte presentat.
13. Respecte a la contaminació acústica i el renou que poden provocar les reactàncies i les ampliacions del projecte:
14. Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal dir que es realitzarà d'acord amb el document 2 del projecte, que inclou els requisits ambientals i l'estudi de gestió de residus de construcció i demolició del projecte presentat, les mesures que s'han de prendre i les destinacions d'aquests. A més, es gestionaran d'acord amb el Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'ESIA i la normativa específica.
15. Respecte a la modificació del projecte i necessitat d'obertura d'un nou accés i les restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial:
45. El 13 de novembre de 2020, els serveis tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic han informat favorablement sobre l'autorització administrativa prèvia, declaració, en concret, d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció d'aquesta instal·lació elèctrica. S'hi indica que, abans de l'inici de les obres, el promotor ha de presentar la documentació següent:
Fonaments de dret
1. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
2. La Llei 4/2010 de 16 de juny de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les Illes Balears.
3. La disposició transitòria tercera del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
4. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, que regula les activitats de transport i distribució d'energia elèctrica.
5. El Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC RAT.
6. El Decret 99/1997, d'11 de juliol, modificat pel Decret 36/2003, d'11 d'abril, que regula el procediment administratiu aplicable a la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSE), assenyala que l'article 19 del Decret llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, modifica la disposició addicional segona de l'esmentat Decret 96/2005, de 23 de setembre, i estableix que les obres i instal·lacions previstes en la planificació estatal obligatòria de les xarxes de transport d'electricitat, així com les modificacions a les subestacions d'energia elèctrica existents o planificades, desenvolupades d'acord amb les lleis del sector elèctric, queden automàticament incloses en les determinacions del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears amb caràcter general, i especialment, pel que fa als efectes de la utilitat pública energètica.
8. Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
9. El document Planificació energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020, aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015.
10. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
11. La Resolució del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 8 de juliol de 2019 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Atorgar l'autorització administrativa prèvia, declaració, en concret, d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció de la instal·lació elèctrica que es detalla a continuació:
Denominació de la instal·lació: nova subestació Formentera a 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d'interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV
Titular: Red Eléctrica de España, SAU
Ubicació de la subestació: polígon 8, parcel·les 25, 26 i 27. Formentera
2. Aprovar el projecte d'execució de la instal·lació corresponent al projecte d'execució visat el 06/10/2020, amb núm. de visat 202002827, del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Madrid. Aquest inclou la relació següent de béns i drets afectats:
SUBESTACIÓ FORMENTERA 132 KV I AMPLIACIÓ SUBESTACIÓ EXISTENT FORMENTERA 30 KV |
||||||||
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
POL |
PAR |
Superfície parcel·la (m²) |
Ocupació ple domini subestació (m²) |
Ocupació ple domini accés (m²) |
Ocupació temporal (m²) |
1 |
Ana María Galindo Castelló |
07024A00800027 |
8 |
27 |
9.966 |
4.626 |
0 |
366 |
2 |
Virgilio Martínez Belmonte Rosario Bataller Trigo |
07024A00800026 |
8 |
26 |
5.863 |
1.520 |
0 |
474 |
3 |
Inmobiliaire 93, SRL |
07024A00800025 |
8 |
25 |
13.173 |
5.604 |
624 |
1.729 |
4 |
Estat. M. Foment |
07024A00809012 |
8 |
9012 |
4.991 |
0 |
0 |
135 |
ENLLAÇ AMB CABLE SUBTERRANI A 30 KV ENTRE SUBESTACIÓ FORMENTERA 132 KV I SUBESTACIÓ EXISTENT FORMENTERA 30 KV |
||||||
Núm. parcel·la del projecte |
Propietari |
Referència cadastral |
POL |
PAR |
Servitud subterrània (m²) |
Ocupació temporal (m²) |
1 |
Inmobiliaire 93, SRL |
07024A00800025 |
8 |
25 |
73 |
219 |
2 |
Estat. M. Foment |
07024A00809012 |
8 |
9012 |
185 |
651 |
3 |
Estat. M. Foment |
07024A00509009 |
5 |
9009 |
217 |
544 |
6 |
E-Distribución Redes Digitales, SLU |
6539901CC6863N |
65399 |
1 |
21 |
120 |
7 |
Ajuntament de Formentera |
07024A00809000 |
8 |
9000 |
77 |
130 |
3. Obligar el promotor a presentar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, abans de l'inici de les obres, la documentació següent:
4. Comunicar que aquesta autorització es concedeix sens perjudici de les concessions i autoritzacions que siguin necessàries relatives a l'ordenació del territori i al medi ambient, i a qualsevol altra motivada per disposicions que hi siguin aplicables.
5. En relació amb l'expedient TR 10/2015 de la subestació Formentera a 132 kV sol·licitada per REE al novembre de 2015, denegar la sol·licitud i procedir a la cancel·lació i a l'arxivament de l'expedient, ja que aquest projecte ha quedat modificat i substituït per aquest TR 2/19, actualment en tramitació.
6. Notificar aquesta Resolució al promotor de la instal·lació, al Consell Insular de Formentera, a l'Àrea d'Indústria i Energia de la Delegació del Govern, a Ana María Galindo Castelló, a Virgilio Martínez Belmonte, a Rosario Bataller Trigo, a Inmobiliaire 93, SRL, a E-Distribución Redes Digitales, SLU, al Ministeri de Foment i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Butlletí Oficial de l'Estat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de novembre de 2020
El director general d'Energia i Canvi Climàtic Aitor Urresti González Per delegació del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius (BOIB núm. 94, d'11 de juliol de 2019)