Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 11387
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen subvencions per donar suport a projectes pilot i al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies per a l’any 2020
El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 (PDR) preveu tota una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel FEADER, que complementen les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. En concret, entre altres mesures, el PDR preveu la submesura 16.2, corresponent al suport per a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies, que contribueixin clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i a l'adaptació i la mitigació del canvi climàtic, i també a la millora de la competitivitat de l'agricultura i de la cadena alimentària.
En un context de competitivitat creixent, cal assegurar que els sectors agrícola i agroalimentari es puguin aprofitar de les oportunitats del mercat a través d'enfocaments innovadors generalitzats. Per això cal fomentar accions de cooperació entre els agents implicats: agricultors, indústria de transformació d'aliments i primeres matèries o altres agents interessats. Tot i l'escassa dimensió dels agents de la cadena alimentària a les Illes Balears, el sector està atraient la iniciativa empresarial i capital des d'altres sectors antany més productius. Així doncs, cal oferir un instrument per incentivar la innovació perquè pugui manifestar tot el seu potencial intrínsec.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, entre altres mesures, es va establir la limitació de la llibertat de circulació de les persones, així com la contenció de part de l'activitat comercial.
La situació del sector agroalimentari de les Illes Balears s'ha vist condicionada, com la resta de l'economia, per l'impacte de la crisi provocada per la COVID-19. L'extraordinària dependència del sector de les Illes Balears del canal HORECA, a través del qual es comercialitza un 70% de la producció, n'augmenta la vulnerabilitat i exigeix un esforç més gran en la innovació i en la definició de la posada en marxa de projectes pilot amb un enfocament estratègic clar. En aquest context, la cooperació entre els diversos agents d'una mateixa cadena de valor esdevé imprescindible. En aquest sentit, els actors socials i econòmics amb interessos en cada un dels subsectors agrari, ramader i agroalimentari treballen des de l'inici de la pandèmia per articular les respostes innovadores a través de projectes pilot. Es per això que la convocatòria atén aquesta circumstància i recull les possibilitats de flexibilització que ens ofereix el marc normatiu europeu. A aquest efecte, l'article 65.10 del Reglament 1303/2013 determina que “les despeses per operacions destinades a fomentar les capacitats de resposta a la crisi en el context del brot de COVID-19 seran subvencionables a partir de l'1 de febrer del 2020”. D'altra banda, l'article 60.2 del Reglament 1305/2013, estableix el següent: “Amb excepció dels costos generals que preveu l'article 45, apartat 2, lletra c, en relació amb les operacions d'inversió efectuades en el marc de mesures incloses en l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), únicament es consideraran admissibles les despeses efectuades després de haver presentat la sol·licitud corresponent a l'autoritat competent. No obstant això, els estats membres poden establir en el seu programa que també siguin admissibles les despeses relacionades amb mesures d'emergència per desastres naturals, catàstrofes, fenòmens climàtics adversos o un canvi important i sobtat en les condicions socioeconòmiques de l'estat membre o regió, i que hagi sufragat el beneficiari, una vegada produïts aquests fets”.
D'acord amb això, la convocatòria permet destinar fins a un 5% de la subvenció a les despeses preparatòries de les condicions del projecte de cooperació o de la constitució dels grups de cooperació sempre que s'hagin produït amb posterioritat a la data de declaració de l'estat d'alarma.
Mitjançant aquesta mesura s'impulsaran els projectes estratègics realitzats per una pluralitat d'agents d'un sector productiu agroalimentari o forestal, i es fomentaran les actuacions de disseny, producció i desenvolupament tecnològic de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies en el sector agrícola, alimentari i forestal, incloses les operacions preparatòries, les proves i altres inversions tangibles o intangibles.
Atès que aquesta mesura requereix una modificació del Programa de desenvolupament rural, és necessari condicionar-ne l'efectivitat a l'aprovació definitiva d'aquesta modificació per part de la Comissió Europea.
En data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, indica que és objecte d'ajuda la mesura de cooperació i, en concret, la submesura 16.2, corresponent al suport per a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, a proposta del seu director gerent i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2020, per donar suport als projectes pilot i de desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. L'objecte de la convocatòria és la subvenció de les despeses definides a l'apartat quart d'aquesta convocatòria, per posar en marxa un projecte pilot que pugui ser replicat i que tingui un impacte general en el sector al qual es refereix, o crear un nou producte, procés, pràctica o tecnologia en l'àmbit agroalimentari i forestal, o el desenvolupament d'una estratègia que suposi un clar enfortiment d'un determinat sector productiu, per part d'un grup de cooperació que compleixi els requisits que defineix l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la convocatòria de l'exercici 2020 es destina un import d'un milió quatre-cents mil euros (1.400.000,00 € ), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA, d'acord amb la següent distribució anual:
Any 2020: 150.000€
Any 2021: 1.250.000€
Aquesta quantia es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades les finançarà la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb fons de l'impost de turisme sostenible de l'any 2020, d'acord amb el que preveu l'article 19 de la Llei 2/2016, de 30 de març, de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.
Tercer
Requisits dels beneficiaris
1. Els beneficiaris de la subvenció són grups de cooperació que, en el moment de la proposta de resolució, reuneixin els requisits següents:
a. Estar constituïts per un grup de persones físiques o jurídiques en el qual s'inclogui com a mínim una agrupació d'agricultors, cooperativa agrària, unió de cooperatives o SAT, o bé s'incloguin com a mínim cinc agricultors actius.
És a dir, un grup de cooperació pot ser una única agrupació d'agricultors, amb personalitat jurídica, o bé diversos agents cooperant per un projecte en comú, essent en aquest cas un grup sense personalitat jurídica.
Els agricultors actius han de complir els requisits següents:
- Ser agricultor actiu d'acord amb el que disposa l'article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013, de 17 de desembre de 2013.
- Ser titular d'una explotació agrària inscrita en el Registre interinsular agrari de les Illes Balears (RIA).
- Comprometre's a exercir l'activitat agrària un mínim de cinc anys, a comptar des de la data de concessió de l'ajuda.
b. Disposar d'un pla de cooperació per desenvolupar un projecte pilot o una estratègia que suposi un clar enfortiment del sector productiu, que prevegi les accions que consten a l'apartat quart d'aquesta resolució, i que s'ajusti al model “Pla de cooperació” que inclou l'annex I que figura al web del FOGAIBA, amb el contingut mínim següent:
b.1. Requisits:
- En cas que el beneficiari no tingui personalitat jurídica, el Pla de cooperació ha d'estar subscrit per tots els integrants del grup.
- S'ha de documentar en una memòria que defineixi l'actuació i que reguli les relacions entre els membres del grup.
- Els membres han de participar de manera coherent en el projecte i han de quedar clares la seva implicació i la necessitat en el grup.
- Ha de ser viable tècnicament i financerament. La viabilitat es comprova d'acord amb l'existència de primera matèria local, la necessitat del mercat, l'experiència dels membres del grup dins del sector i la viabilitat financera.
b.2. Contingut:
- Estructura del grup, en cas que n'hi hagi.
- Integrants del grup, identificats pel nom complet o la raó social i el DNI o NIF, el representant, si escau, i amb indicació de si són agricultors, i el seu percentatge en la distribució de despeses de l'actuació sol·licitada.
- Membre que el grup designi com a coordinador, que serà l'interlocutor amb l'Administració i el perceptor de la subvenció mitjançant el compte corrent que designi.
- Objectius i característiques de la cooperació: el pla ha d'establir de manera detallada totes les actuacions que es duran a terme.
- Justificació del caràcter estratègic, de l'impacte sobre el sector productiu al qual es refereix, o del caràcter innovador que pretén desenvolupar.
- Durada i calendari del procés de cooperació.
- Elements i material necessaris per al procés de cooperació.
- Cost total de l'operació, amb desglossament de les diverses partides de despesa, repartiment de despeses entre els membres i anàlisi de la viabilitat.
- Resultats esperats.
c. Obtenir, com a mínim, un 30% de la puntuació màxima possible que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució, que són 15 punts.
d. Disposar de personal suficientment format i amb l'experiència requerida per assolir els objectius de la cooperació.
2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, que serà el coordinador del grup, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. A més, aquesta no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen els articles 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. La comprovació del fet de ser agricultor actiu i titular de l'explotació agrària es fa d'ofici mitjançant consulta al RIA i, a aquest efecte, la sol·licitud d'ajuda suposa l'autorització al FOGAIBA per comprovar aquestes dades davant el RIA, tret que el sol·licitant manifesti expressament el contrari; en aquest cas, ha d'aportar els documents acreditatius corresponents.
4. Els requisits específics dels beneficiaris s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda i, en tot cas, fins que es concedeixi, excepte els requisits associats a obligacions que s'han de mantenir fins al termini que indica l'apartat desè.
5. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui de 3.000,00 euros o inferior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, durant els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les següents actuacions desenvolupades pels beneficiaris per a l'execució del Pla de cooperació que preveu l'apartat tercer d'aquesta resolució:
a). la posada en marxa d'un projecte pilot que pugui ser replicat i que tingui un impacte general en el sector al qual es refereix.
b). Creació d'un nou producte, procés, pràctica o tecnologia en l'àmbit agroalimentari i forestal, incloses les operacions preparatòries, proves i altres inversions tangibles o intangibles.
El desenvolupament d'una estratègia que suposi un clar enfortiment d'un determinat sector productiu s'entén com a pràctica innovadora.
2. Únicament són elegibles els projectes que persegueixin un d'aquests objectius:
-Innovació de producte: estrictament nou o sensiblement millorat. Els canvis de naturalesa únicament estètica no s'han de tenir en compte.
-Innovació de procés: tecnologia de producció nova, nous mètodes o processos de producció que, en general, millorin la productivitat, la racionalització de la fabricació i, consegüentment, l'estructura de costos.
-Innovació en les pràctiques de gestió que permetin millorar la productivitat de les explotacions així com el desenvolupament d'una estratègia que suposi un clar enfortiment d'un determinat sector productiu.
3. Poden ser objecte de subvenció les despeses següents:
a. Despeses preparatòries del Pla de cooperació, com ara estudis previs, despeses de transport o funcionament per a la posada en marxa i definició del projecte, despeses de disseny de marques, logotips o qualsevol altra despesa justificada, amb un màxim del 5% del total de les altres despeses.
b. Despeses de funcionament de les activitats de cooperació: cost del personal tècnic, experts, investigadors, lloguer d'instal·lacions i d'equips, etc. En cas que es disposi de personal, propi o extern, cal acreditar que està suficientment format i que té prou experiència per dur a terme les tasques pertinents.
c. Despeses directes de projectes específics de la innovació: assajos, material fungible, analítiques, proves, equips i inversions necessàries en actius físics, excepte construccions o inversions immobles les quals no són subvencionables.
d. Despeses de coordinació i difusió del pla, amb un màxim del 20% del total de les altres despeses.
4. Només són subvencionables les actuacions i despeses fetes després de presentar la sol·licitud d'ajuda, excepte les que inclou l'apartat a del punt anterior, que poden ser anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, d'acord amb l'excepcionalitat de la COVID, sempre que siguin posteriors al 14 de març del 2020, data en què es va declarar l'estat d'alarma.
L'actuació subvencionada l'ha d'haver realitzat i pagat el beneficiari durant el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució.
5. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros per subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministrin el bé o que ofereixin el servei.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es du a terme d'acord amb criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
7. No són admissibles les despeses facturades entre membres del grup de cooperació, ja que es consideraria que són prestadors de serveis o proveïdors, i no integrants del projecte.
Tampoc són subvencionables les actuacions que no tinguin la condició de despesa elegible, d'acord amb la normativa nacional i europea vigent.
8. En cas de projectes productius oberts al mercat, si s'inclouen despeses de funcionament corrent, s'han de restar d'aquestes els ingressos que s'hagin generat directament durant l'execució del projecte. Quan no tots el costos siguin subvencionables, els ingressos s'han d'assignar a prorrata entre els costos subvencionables i els no subvencionables.
Cinquè
Intensitat i límit de les subvencions
1. La intensitat de l'ajut és del 60% de les despeses elegibles, que es pot incrementar en 10 punts percentuals addicionals en cadascun dels casos següents:
a. Projecte estratègic consistent en una pràctica innovadora realitzada per una pluralitat d'organitzacions i agents que representin interessos complementaris o diversos eslavons en la cadena de valor d'un determinat subsector agrari, ramader o agroalimentari, sempre que, en tot cas, estiguin integrats en el sector productor i en cerquin un enfortiment.
b. Projecte integrat per almenys tres organitzacions de productors, cooperatives, SAT o empreses d'un mateix sector de producció, o per una unió de cooperatives sempre que estigui formada per almenys tres cooperatives diferents.
c. Projecte dirigit al sector hortofructícola, ramader, lacti, d'oli d'oliva, del vi o de les fruites seques.
d. Projecte dirigit exclusivament al sector de l'agricultura ecològica, d'acord amb els objectius que marca la Unió Europea a l'Estratègia “de la granja a la taula”.
e. En el cas d'un grup que integri membres de diferents illes que donin valor afegit al grup.
En qualsevol cas, l'import màxim d'ajuda és del 90% de les despeses elegibles.
2. No obstant el que preveu el punt anterior, la intensitat màxima de l'ajuda per a les inversions en actius físics subvencionables, de les que preveu l'article 45 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, és del 60%.
3. L'ajuda màxima concedida és de 250.000 € per expedient.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds és d'un mes i comença a comptar el dia següent de la publicació d'aquesta resolució al BOIB.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar emplenades correctament davant els registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o en qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I esmentat, i també assumir els compromisos, concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa aplicable.
4. Aquestes sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a. En cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials.
b. Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c. En relació amb els integrants del grup:
- Si són persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF i dels estatuts socials, correctament inscrits, i del document que n'acrediti la representació.
- Model “Autorització/Compromís” que inclou l'annex I, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, degudament emplenat, que ha d'incloure necessàriament l'autorització expressa dels integrants del grup per comprovar els requisits que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució i, si escau, el compromís d'exercir l'activitat agrària un mínim de cinc anys.
d. Pla de cooperació que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.
e. Pressupostos de les actuacions en els termes que preveu l'apartat quart, punt 6.
f. Documents justificatius de la formació i de l'experiència del personal destinat a l'execució de la cooperació.
5. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'algun dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
6. Si cal, la comprovació dels DNI del beneficiari, dels integrants del grup o dels representants la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats que confirmin que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o els certificats d'inscripció i comprovació de les dades que consten al Registre interinsular agrari (RIA), així com de la condició d'explotació agrària prioritària, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors per tal d'acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui de 3.000,00 euros o inferior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
Si la persona interessada ha presentat la declaració responsable i durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú efectuar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.
7. En el supòsit que, amb motiu de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no cal aportar-lo novament, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en què es va presentar o, si escau, emetre i que no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc cal aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
8. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.
9. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es notificaran telemàticament.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en la data del moment de presentació de la sol·licitud:
a. Projectes estratègics: desenvolupats per grups de cooperació amb les característiques de l'apartat 5.1.a: 15 punts.
b. Projectes estratègics en sector prioritari: desenvolupats per grups de cooperació amb les característiques de l'apartat 5.1.a i dirigits a sectors productors inclosos en els apartats 5.1.c y 5.1.d: 15 punts.
c. Projectes amb un producte final amb sortides normals al mercat: 10 punts.
d. Projectes d'innovació en el producte: 5 punts.
e. Projectes d'innovació en el procés o en la tecnologia: 5 punts.
Tots els apartats són acumulables. En cas d'empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.
- Vocals:
-Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
-Directora general de Polítiques per a la Sobirania Alimentària.
-Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
-Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
-Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
-Un representant del Consell Insular de Menorca.
-Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
-Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, o bé de desestimació de la subvenció perquè no reuneix els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora es consideri constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades en aquest procediment es fa de manera telemàtica.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que el sol·licitant hagi de desenvolupar i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari perquè modifiqui la sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la modificació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o peticions.
Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració que s'hagin per elaborar-la, si escau.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i amb l'informe previ, si escau, de la Comissió Avaluadora.
Amb anterioritat a l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en què s'acrediten, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. Prèviament, i si ho considera necessari, pot sol·licitar una valoració sobre el caràcter estratègic, innovador i de sortides comercials dels projectes a entitats o persones rellevants del sector agrari.
A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar el finançament per part de les diverses administracions, i també la mesura del programa de què es tracti, i s'hi desglossa la despesa total aprovada segons el tipus: despeses de funcionament de les activitats de cooperació, despeses directes i despeses d'activitats d'animació.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.
Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.
4. A la resolució del procediment s'hi pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i complir les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit que fixa la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna depenent dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, si algun dels beneficiaris renuncia a la subvenció dins dels sis mesos següents a la notificació de la seva concessió, l'òrgan que concedeix la subvenció esmentada ha d'acordar, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants següents per ordre de puntuació, sempre que amb la renúncia per part d'algun dels beneficiaris s'hagi alliberat prou crèdit per poder atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades perquè accedeixin a la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada el sol·licitant o els sol·licitants hagin acceptat la proposta, es dicta l'acte de concessió i es notifica.
5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació dins el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Sens perjudici que la notificació es faci de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que se'n farà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o les finalitats de la subvenció.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Els beneficiaris tenen les obligacions següents:
- Realitzar i justificar les inversions i actuacions auxiliades dins del termini establert.
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles a què fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
- Comprometre's a exercir l'activitat agrària durant un mínim de cinc anys per part dels integrants agricultors actius.
- Divulgar els resultats dels projectes.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides.
2. Fer publicitat en l'activitat subvencionada, d'acord amb les normes d'informació i de publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip comunitari i el fons de finançament han d'aparèixer en el material informatiu, promocional i publicitari que faci el beneficiari del nou producte o del procés objecte de subvenció. En cas d'inexistència de material informatiu, promocional o publicitari, el beneficiari ha de publicar en qualsevol mitjà de comunicació una nota explicativa del projecte subvencionat, amb indicació del finançament rebut dels fons europeus.
3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta de les obligacions que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i també les que es deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
4. Sens perjudici de les exclusions i reduccions que preveu l'annex III d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions que es proposen en aquesta convocatòria és de vint-i-quatre mesos a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.
2. El beneficiari ha de dur a terme i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el termini que preveu el punt 1 anterior, el qual també s'especifica a la resolució de concessió.
3. Durant els terminis de justificació establerts, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord amb el model de l'annex II, que figura al web del FOGAIBA, degudament emplenades i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i s'han de presentar als registres d'entrada del FOGAIBA o de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, o a qualsevol dels llocs que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex II esmentat, i també assumir els compromisos, concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.
Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:
a. Resum de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts, amb indicació, si escau, dels ingressos generats durant l'execució de l'operació objecte d'ajuda. S'hi ha d'incloure la memòria fotogràfica justificativa de les actuacions en què es vegi la publicitat realitzada del projecte amb el logotip comunitari i el fons de finançament.
b. Documentació justificativa de les despeses efectuades:
- Nòmines, documents RLC i RNT (per al personal laboral) i justificants de pagament. A més, s'han de presentar un resum comptable de nòmines i un Excel d'imputació de personal d'acord amb el model “Imputació nòmines” que inclou l'annex II que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
- Document IRPF (model 111 i 190, si escau) i justificant de pagament.
- Factures que compleixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les inversions realitzades.
Es poden considerar justificants de pagament alguns dels documents següents:
- Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència amb l'objecte que quedi identificat, el pagament de la factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.
- Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
Si l'import de l'actuació auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspongui el pagament. El certificat esmentat l'ha de signar i segellar l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.
No s'admetran pagaments en efectiu.
c. Si escau, indicació dels criteris d'imputació de repartiment dels costos generals o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses. En cas de persones jurídiques, aquest document ha d'estar subscrit pel secretari o per l'òrgan equivalent de l'entitat.
d. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats en la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les proformes amb les factures i els justificants finals presentats).
e. En cas de modificació de les actuacions sol·licitades inicialment i, si escau, pressupostos o factures proforma de les actuacions objecte d'ajuda confeccionats per les persones/entitats autoritzades.
f. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent que designi el beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.
g. Documentació acreditativa de la divulgació del resultat del projecte, d'acord amb l'apartat 10.2 de la convocatòria, amb el logotip comunitari i el fons de finançament.
4. Cada any natural es podrà presentar una sol·licitud de pagament parcial de l'actuació subvencionable. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la justificació de les inversions corresponents.
El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'ha justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
6. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l'actuació o la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
7. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i que suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.
Aquest ajustament es fa aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.
8. En qualsevol cas, cal tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i de control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex III d'aquesta resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que el beneficiari pugui rebre de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada per a les mateixes actuacions concretes.
Tretzè
Ajudes no reintegrables
De conformitat amb el que estableix l'article 27 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d'algun dels motius següents:
a)Mort del beneficiari.
b)Llarga incapacitat professional del beneficiari.
c)Expropiació d'una part important de l'explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís.
d)Catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres d'explotació.
e)Destrucció accidental dels edificis per al bestiar de l'explotació.
f)Epizoòties que afectin tot el bestiar del productor o una part d'aquest.
No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part del beneficiari de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, sempre que aporti les proves pertinents, a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.
Catorzè
Controls
1. Els perceptors de les ajudes regulades en aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a continuació:
- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comú, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Article 9 del Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
- Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
- Directiva d'hàbitats relativa a l'execució de les accions i dels projectes en aquestes àrees i a la necessitat d'evitar qualsevol possible dany als valors de la Xarxa Natura 2000, com a conseqüència de les accions que s'hi duguin a terme.
- Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.
- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.
- Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
- Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Resta de normativa de desenvolupament i d'aplicació.
Setzè
Eficàcia
L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació per part de la Comissió Europea de les modificacions presentades en el Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020, així com a l'aprovació dels nous criteris de selecció per part del Comitè de Seguiment del PDR. En cas que no s'aprovin les modificacions proposades, es modificarà aquesta resolució amb la finalitat d'adaptar-la al text definitiu.
Dissetè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 18 de novembre de 2020
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX III
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:
a. L'import que s'ha de pagar al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.
b. L'import que s'ha de pagar al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import que es fixa d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no serà superior a l'import sol·licitat.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com d'obligacions
2.1. Aspectes generals
En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:
-Compromisos excloents (CE): l'incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, si escau, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
-Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
-Compromís bàsic (CB): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
-Compromís principal (CP): el compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió. Aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
-Compromís secundari (CS): el que no s'ajusta a les definicions anteriors.
2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda, i es tipifiquen com a excloents.
2.3. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda a la cooperació per al suport a projectes pilot i per al desenvolupament de nous productes, pràctiques, processos i tecnologies es tipifiquen de la manera següent:
Realitzar les activitats auxiliades en el termini establert. Aquest compromís es considera que s'ha complert amb la realització, almenys, del 50% de les inversions: CB.
Comprometre's a mantenir l'activitat agrària durant un mínim de cinc anys, per part dels integrants agricultors: CS.
Divulgar els resultats dels projectes: CS
Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, i també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides: CB
Fer publicitat en l'activitat subvencionada, d'acord amb les normes d'informació i de publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014: CP.
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
Un compromís incomplert: 25% de l'ajuda.
Dos o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 50% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
Un compromís incomplert: 2% de l'ajuda.
Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.