Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 11372
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte de nova subestació a Formentera a 132 kv, TM Formentera (106A/2020)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 d'octubre de 2020,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL (DIA)
El projecte objecte del present informe proposta es tramita pel procediment d'avaluació d'impacte ambiental (AIA) ordinària.
Al grup 3 (Indústria Energètica) de l'annex I “Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària” de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental estatal:
g) Construcció de línies de transmissió d'energia elèctrica amb un voltatge igual o superior a 220 kV i una longitud superior a 15 Km, excepte que discorrin íntegrament soterrades per sòl urbanitzat, així com les seves subestacions associades.
Al grup 9 (Altres projectes) del mateix l'annex I de la llei estatal:
a) Els següents projectes quan se desenvolupin a Espais Naturals Protegits Xarxa Natura 2000 i Àrees Protegides per instruments internacionals, segons la regulació de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat:
6ºLínies per a la transmissió d'energia elèctrica el traçat del qual afecti a espais naturals considerats a aquest article amb una longitud superior a 3 Km, excloses les que travessen zones urbanitzades.
Al grup 3 (Energia) de l'annex I Projectes sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària de la Llei 12/2016 de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears:
(6) Subestacions de transformació d'energia elèctrica a partir de 10 MW en sòl rústic.
(7) Línies de transmissió d'energia entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP (espais naturals protegits emparats per la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas de que siguin línies soterrades per camí existents amb una longitud inferior a 1 km.
(8) Línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud.
La tensió elèctrica de la línia del projecte és de 132 kV, la longitud del tram de cable submarí és de 27,5 Km i la longitud del cable subterrani és de 10 Km (5 Km aproximadament a cada illa) que no discorren íntegrament per sòl urbanitzat. El traçat de la línia per a la transmissió d'energia elèctrica que uneix les dues illes discorr en la seva majoria per espais naturals protegits Xarxa Natura 2000 i àrees protegides per instruments internacionals amb una longitud superior a 3 Km. Travessa la ZEPA estatal ES0000515 i la ZEC ES5310110 Àrea Marina Platja de Tramuntana. Aquesta és la part estatal que està sotmesa a AIA Ordinària.
El projecte té vàries subestacions associades: la SE Torrent a Eivissa que serà objecte d'una ampliació i que per les característiques del projecte no està subjecta a AIA, la SE Formentera també serà objecte d'una ampliació i, a més, es farà una nova SE a Formentera. La potència elèctrica dels transformadors de 30 MVA cadascun (TRP4 i TRP5) que sumen 60 MW > 10 MW en sòl rústic, per tant, la part autonòmica del projecte està subjecta a AIA Ordinària.
ANTECEDENTS
En data de 22 de maig de 2020 el Consell de Govern aprovà la declaració d'interès autonòmic del projecte, a instàncies de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, de construcció de la SE de Formentera a 132 kV, ampliació de la SE de Formentera a 30 kV i interconnexió entre les SE. Amb aquesta declaració els terminis establerts en els procediments mediambientals resten reduïts a la meitat segons l'article 8 de la Llei 4/2010, de 16 de juny, de mesures urgents per a l'impuls de la inversió a les IB.
En data 19 de juny de 2020 la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera (CIF), acordà, primer, acceptar els informes tècnics del CIF sobre les al·legacions respecte de l'autorització administrativa, declaració d'utilitat pública i autorització administrativa de construcció d'una instal·lació elèctrica corresponent a la nova SE Formentera a 132 kV, ampliació SE Formentera a 30 kV i cable entre els parcs de 132 kV i 30 kV. I, segon, enviar l'acord a la D.G d'Energia i CC del Govern de les IB per a què tengui en compte les al·legacions en relació a la SE de Ca Marí.
L'inici de tramitació ambiental ordinària es va sol·licitar en data 04/08/2020 i en data 06/08/2020, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ens va remetre l'informe de resposta del promotor (REE) en relació als informes emesos per varis organismes.
A l'actualitat han trobat restes arqueològics en el camí d'accés a la SE que obliga a desviar uns metres el camí cap al sud de la parcel·la, però no la ubicació de la SE. En data de 13 d'octubre de 2020 la D.G d'Energia i CC va remetre l'addenda a la CMAIB.
Una vegada finalitzada la construcció de la SE, el Ministeri de Indústria haurà d'autoritzar l'enllaç.
Les instal·lacions del projecte objecte de l'AIA per a la formulació de la present DIA es troben recollides al Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del PDSEIB tal i com recull el Decret Llei 3/2014, de 5 de desembre, de mesures urgents destinades a potenciar la qualitat, competitivitat i la desestacionalització turística a les IB, en el seu article 19 del capítol IV, Mesures en matèria d'Energia.
El projecte inicial ha estat objecte de diversos processos administratius i el promotor ha realitzat canvis respecte del projecte inicial arran de les al·legacions de diversos organismes, entre ells el Consell de Formentera que va proposar vàries alternatives. La CMAIB, en el seu informe de 2019, conclou que és indispensable fer un estudi de les alternatives per destriar una solució que aporti les màximes garanties fent prevaler els factors ambientals enfront els econòmics.
Finalment, el projecte se basa en l'alternativa CIF 1 amb vàries modificacions, un canvi del recorregut del cable submarí evitant passar pel P. N. de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i la seva arribada a la illa de Formentera travessant una Z.E.C., platja de Tramuntana, arribant a terra a la zona d'es Penyal des vi enlloc d'Es Pujols; un canvi amb la ubicació de la nova SE situant-la allà on preveu el planejament urbanístic i l'adquisició de la totalitat de les parcel·les per evitar la parcel·lació / segregació del sòl rústic. A més, s'adaptarà la tipologia edificatòria pròpia del medi rural.
DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE
El projecte consisteix en la construcció d'una línia subterrània de transport d'energia a 132 kV per a la interconnexió elèctrica submarina entre les illes d'Eivissa i Formentera amb l'objecte d'ampliar la xarxa de transport d'energia elèctrica mitjançant una xarxa homogènia d'Alta Tensió. La interconnexió entre les illes de Mallorca y Eivissa ja passà a 132 kV en el 2015. Forma part d'una modificació del Pla de desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Electricitat inclòs en la planificació de sectors d'electricitat i gas 2008-2016, planificació en la que, la CMAIB, com a òrgan ambiental de las Illes Balears, no fou consultada. Posteriorment, aquesta actuació s'ha inclòs en el document “Planificació Energètica. Pla de desenvolupament de la xarxa de transport d'energia elèctrica 2015-2020”, aprovat pel Consell de Ministres de 16 d'octubre de 2015, contemplada a l'Annex I.2 a les pàgines 8, 10 i 12, amb previsió d'execució per a 2018.
Aquesta infraestructura integrarà un cable de fibra òptica dintre de cadascun dels cables trifàsics d'alta tensió
Les actuacions que inclou el projecte són:
-L'ampliació de la subestació (SE) de Torrent (132 kV) a Eivissa i 4 reactàncies, dues de 9 i dues de 17 MVA.
-Connexió subterrània d'unió de les 2 Subestacions (132 kV i 30 kV) a Formentera i cable submarí a 132 kV, doble circuït, Torrent (Eivissa) –Formentera.
-La construcció d'una nova Subestació (SE) a 132 kV Formentera, al T.M. de Formentera, amb transformadors 132/30kV i 4 reactàncies de 9 MVA per compensació de reactiva.
-L'ampliació de la subestació (SE) existent de Formentera (30 kV).
El projecte té una part de competència estatal i una part de competència autonòmica.
La CMAIB ha informat, coma òrgan ambiental de la CC.AA., consultat de forma preceptiva per l'Estat en l'expedient 76C/2020, dels impactes de les actuacions de la part de competència estatal, les accions són:
1.La part de cable subterrani a Eivissa va des de la SE Torrent fins a la Cala Talamanca i la part de cable subterrani a Formentera va des del Penyal del Vi fins a la nova SE Formentera.
2.La totalitat del cable submarí.
L'Avaluació d'Impacte Ambiental que ens ocupa avalua l'impacte de les actuacions de la part de competència autonòmica del projecte, necessàries per a dur a terme la resta del projecte, i la CMAIB actua com a òrgan ambiental que formula la present DIA. Les actuacions de la part de competència autonòmica són:
1.La construcció d'una SE i l'ampliació de la SE existent (Formentera).
2.La part de cable subterrani de connexió entre ambdues subestacions a l'illa de Formentera que té una longitud de 363 metres.
3.Té un pressupost de 8.071.792 €
L'ampliació de la subestació d'Eivissa no està subjecte a AIA.
Malgrat l'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental per informar cadascuna de les parts dels projectes són diferents, l'Estat espanyol i la Comunitat autònoma, ambdós projectes comparteixen un mateix Estudi d'Impacte Ambiental.
MODIFICACIÓ DEL PROJECTE I DE L'EsIA
Arran dels resultats de la prospecció arqueològica es fa una troballa de restes arqueològiques a la zona on s'havia previst inicialment el camí d'accés a la nova SE Formentera que provoquen la modificació del projecte. Aquestes restes, consisteixen en una estructura composta per dos murs (un de quasi 3 m de longitud i 0,5 m d'ample i un altre de menor longitud 0,7 m i 0,3 m d'ample) i uns fragments de ceràmica i un pes de plom que, a falta d'una anàlisi més exhaustiva, podrien correspondre a restes del període medieval islàmic comprès entre els segles X-XII suggerint aquesta datació també les estructures.
S'ha presentat documentació complementària amb l'objecte de reflectir aquells aspectes que han variat respecte aquells inclosos en el Projecte d'Execució amb el número 201107010 de visat i presentat a la DGE i CC del GOIB amb data 20/12/2019 així com la predicció dels impactes derivada d'aquesta modificació.
Aquests canvis tenen a veure amb la SE de Formentera 132/30 kV i la línia de 30 kV que uneix aquesta SE amb la SE actual de Formentera 30 kV l'ampliació aquesta darrera SE no es veurà afectada per la modificació.
Les modificacions del projecte inclouen un apartat de plànols on es veu reflectida aquesta modificació i un apartat de relació de béns i drets amb les noves afeccions. La resta de documents, inclòs el pressupost, no es modifiquen.
La modificació de l'accés suposa un increment de la longitud de la línia terrestre en 100 m (part Estatal) aproximadament així com la modificació de la connexió de cable subterrani d'unió entre les dues SE de Formentera 132 kV i 30 KV, que es veu reduïda.
A més a més, han incorporat una modificació de l'inventari ambiental de l'EsIA incorporant informació obtinguda arran dels estudis arqueològics realitzats a Formentera i per satisfer un requeriment realitzat en el procés de consulta per part del Consell d'Eivissa, un informe que també han inclòs (Annex II). El Consell d'Eivissa sol·licita incloure 4 espècies d'interès a les quals segons l'estudi presentat pel promotor no es preveu afecció, aquestes són Puffinus mauritanicus, Cladocora caespitosa i Limonium minutum i L. Ebusitanum. I a més, establir mesures per a minimitzar o evitar les afeccions a aquestes espècies i les seves comunitats.
Com a mesura correctora es modifica la disposició del vial, evitant l'àrea boscosa, que s'ha de considerar com a Zona Arqueològica.
TRAMITACIÓ (RESULTATS D'EXPOSICIÓ PÚBLICA)
En data 5 de febrer de 2020, la D.G d'Energia i CC del Govern de les IB rep un informe favorable de la D. G. de Política Energètica i Mines del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic sobre aquesta instal·lació, als efectes del que estableixen l'article 35.2 de la Llei 24/2013, del sector elèctric, i l'article 114 del Reial Decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
En data de 16 de març de 2020 es publicà l'anunci d'inici del període d'informació pública al “Periodico de Ibiza y Formentera” i al diari “Ultima Hora”.
En data 21 de març de 2020 es publicà al BOIB núm. 40 la “obertura a tràmit d'informació pública d'autorització administrativa i declaració d'utilitat pública de la instal·lació elèctrica nova subestació Formentera 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d'interconnexió entre els parcs 132 i 30 kV”. Aquesta informació pública (IP) es fa també en aplicació de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental de les Illes Balears perquè sigui simultània a la IP del procediment ambiental. A causa de l'estat d'alarma, els terminis no es van iniciar fins a l'1 de juny, per la qual cosa el termini d'exposició pública es va allargar fins al 10 de juliol. Una vegada finalitzat el termini d'exposició pública del projecte, no consta a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtica que s'hagin rebut al·legacions al mateix.
En data 26 de juny de 2020 el Consell Insular de Formentera emet l'informe d'al·legacions que diu que des de dia 4 de març fins al 22 de juny de 2020 no s'han presentat al·legacions i informes al expedient “IP de la sol·licitud de declaració d'impacte ambiental, autorització administrativa prèvia i declaració, en concret, d'utilitat pública del projecte de la connexió elèctrica a 132 kV D.C entre Eivissa (SE Torrent) i Formentera (SE de Formentera)” publicat al BOIB el 3 de març de 2020 núm. 27 i al BOE de l'12 de març de 2020 núm. 63 (part estatal).
En data 26 de juny de 2020 arribà a la a la D.G d'Energia i CC del Govern de les IB, l'acord del 19 de juny de 2020 que pren la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera (CIF).
El 26 de febrer de 2020, d'acord a l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de transició energètica i Sectors productius es varen realitzar les consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades següents:
-Infraestructures i Serveis del Consell Insular de Formentera. - Entrada 30/06/2020
-Urbanisme i Ordenació del Territori del Consell Insular de Formentera. - Entrada 30/06/2020
-Servei de Patrimoni del Consell Insular de Formentera. Entrada 30/06/2020
-Àrea de Medi ambient del Consell de Formentera.
-Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum del Govern. Entrada 26/03/2020
-Àrea d'Urbanisme i Territori de l'Ajuntament de Formentera.
-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sol de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. - Entrada 23/06/2020
-Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.- Entrada 10/06/2020
-Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Entrada 10/07/2020
-Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Entrada 04/05/2020
-Direcció General de Residus i Educació Ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.
-Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Entrada 10/06/2020
-Direcció General de Turisme de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.
-Departament d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització. - Entrada 13/05/2020
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la direcció General d'energia i Canvi Climàtic. Entrada 18/05/2020
-Aqualia S.A. a Formentera.
-Abaqua. - Entrada 18/05/2020
-Telefónica de España SA.
-Endesa Distribucion Electrica SLU- Entrada 16/03/2020
-Gas y Electricidad Generacion SAU- Entrada 13/07/2020
-GOB
-Amics de la Terra
-Associació Vell Marí
A data d'avui els informes que consten a l'expedient que s'han sol·licitat són els següents:
-Endesa Distribucion Electrica SLU (E-Distribucion Redes Digitales SLU) informa que no tenen cap al·legació al projecte, sempre i quan es compleixin dos condicionants respecte a la modificació d'instal·lacions i els danys a persones i instal·lacions.
-Gas y Electricidad Generación S.A comuniquen que no tenen cap al·legació al projecte.
-Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori considera l'alternativa CF 1 com la de menor afecció sobre la Posidonia oceanica i dels ENP conclou informar favorablement i estableix un condicionant que afecta al tram submarí de l'enllaç.
-Servei de Salut Ambiental de la Conselleria de Salut Pública i Participació informa favorablement i inclou cinc condicionants, un d'ells fa referència al tram submarí i no és d'aplicació a aquest projecte.
-Servei d'Ordenació d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior conclou que el titular de la SE elèctrica Torrent i de la SE de Formentera haurà d'actualitzar els seus Plans d'Autoprotecció per tal d'adequar-los al nou model de funcionament segons l'ampliació que es vol realitzar.
-Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA), l'Àrea de Construcció i Gestió de l'Abastiment i Dessaladores informa favorablement amb dos condicionants respecte a les afectacions de les seves instal·lacions i adjunta plànols amb la localització de les seves infraestructures. L'àrea de Planificació i Construcció de Sanejament informa que el projecte no afectarà cap de les instal·lacions ni infraestructures, en matèria de sanejament i depuració, que gestiona l'ABAQUA a l'illa de Formentera.
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera informa que la implementació del projecte està alineada amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer de canvi climàtic i transició energètica i fa una recomanació de compensar el canvi d'ús del sòl i la construcció de la subestació. Respecte a la qualitat de l'aire indica que suposarà una millora considerable a la zona de Ca Marí i indica la presa de mesures correctores per a la fase de construcció i la complementació EsIA amb guies de bones pràctiques en construcció.
-Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori conclouen que el Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme no té res a dir en funció de les competències que ostenta.
-Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, informen favorablement amb tres condicionants sobre la xarxa d'aigua potable, les aigües pluvials i les aigües residuals.
-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori conclou que atesa la resta d'elements de l'entorn, les característiques del projecte i la documentació aportada, informa sobre una sèrie de condicionants pel que fa al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl.
-Àrea d'Activitats del Consell Insular de Formentera indica que el projecte s'hauria d'ampliar amb una sèrie de continguts sobre l'aigua, electricitat i climatització, vestidors, cambres higièniques, molèsties, perillositat o insalubritat, emissions, normativa contraincendis als establiments industrials...
-Àrea d'Urbanisme i Ordenació del Territori del Consell Insular de Formentera que indica que l'any 2017 l'àrea d'urbanisme del CIF emeté un informe amb una sèrie d'al·legacions respecte a la ubicació de la SE a la zona qualificada com a Sistema General de Infraestructures pel planejament territorial, respecte al tipus d'edificació, l'impacte acústic i al recorregut marí i terrestre del cable. També exposa que la nova proposta s'emmarca en la declaració d'interès públic de les infraestructures proposades i que s'ajusta a allò que proposà el CIF. Informa que una vegada analitzada la nova proposta per a la SE, s'ubica d'acord al planejament territorial, estableix una altura màxima per a les edificacions però té una estètica industrial impròpia d'allà on s'ubica, etc. Finalment menciona els informes de les àrees d'Infraestructures i Patrimoni i estableix tres condicionants respecte el manteniment de la massa vegetal, l'edifici i les parcel·les.
-Coordinador d'Infraestructures del Consell Insular de Formentera en el qual es recullen tot una sèrie de propostes a realitzar al projecte respecte l'edificació, el tancament del terreny, de la canalització per a les connexions, i dels accessos a la parcel·la.
-Àrea de Patrimoni del Consell Insular de Formentera el motiu de l'informe és l'afecció a diversos trams de pedra seca i la necessitat de mantenir, conservar i restaurar aquestes construccions per la seva tècnica constructiva declarada bé d'interès cultural immaterial per aquest motiu inclou dos condicionants al respecte.
-Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics, informa favorablement pel que fa a afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables, als efectes de la Llei 21/2013 de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
El 15 de juliol de 2020, d'acord a l'article 127.3 del R.D 1955/2000, de 1 de desembre, per el qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica des de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de transició energètica i Sectors productius es va donar trasllat dels informes de les administracions públiques afectades i persones interessades a REE per a l'acceptació o oposició i per a què formuli les esmenes que estimi oportunes. En data 21 de juliol REE va contestar.
-Red Eléctrica de España S.A.U., informe de contestació als informes del Consell Insular de Formentera, del Servei de Gestió Forestal i del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera del GOIB. Respecte al CIF manifesta una sèrie d'especificacions del projecte segons les consideracions de l'àrea d'Infraestructures, Patrimoni, Activitats i Ordenació del Territori i Urbanisme. Així mateix, realitza una sèrie de manifestacions sobre els condicionants del Servei de Gestió Forestal i el Servei de Canvi Climàtic.
En data 13 d'octubre de 2020 la D.G d'Energia i CC va remetre a la CMAIB (Entrada data 13/10/2020 núm. RE 12015) la sol·licitud per continuar amb la tramitació de l'expedient i els següents documents:
-Adenda al proyecto de Ejecución de la nueva subestación de Formentera 132 kV i 30 kV. Luís Lopez Cabezón 05/10/2020
-Adenda al Estudio de Impacto Ambiental (Tecnoambiente octubre 2020)
-Anexo III Planos EsIA 2020
-Anexo IV EsAI 2020
CONSIDERACIONS TÈCNIQUES
L'ampliació de la SE de Torrent, al terme municipal de Santa Eulària d'es Riu, s'executarà dins dels edificis i infraestructures existents. Aquesta part del projecte no està subjecte a AIA, emperò haurà d'actualitzar el seu Pla d'Autoprotecció (PAU) i presentar-lo i registrar-lo a la D.G d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació.
L'accés previst a la nova SE Formentera 132 kV s'ha modificat, com alternativa s'ha proposat un accés des de la carretera de Ca Marí per la parcel·la 25 declarada qualificada com a apta per a realitzar el nou vial després de realitzar nous sondejos. Aquest canvi ha suposat un increment del tram subterrani de la part terrestre de connexió des del Penyal des Vi (casa rodona) i la nova SE Formentera 132kV i la disminució del tram subterrani d'interconnexió entre les dues SE Formentera. Aquest canvi s'ha reflectit al projecte i a l'Estudi d'impacte Ambiental presentat. Una vegada vista i avaluada la documentació presentada arran dels canvis produïts per les prospeccions arqueològiques es conclou que les modificacions del projecte i els impactes derivats són reduïts.
A la pàgina 17 de l'Adenda de EsIA tecnoambiente menciona el tram subterrani entre Cala Pujols i la SE Formentera, se considera una errada ja que a la resta del document menciona la l'alternativa de Es Pujols (2015) com a descartada considerant la CIF 1 com la de menor afectació i triada finalment. Per tant, el tram subterrani és des de el Penyal des Vi (casa rodona) fins a la nova SE Formentera.
Els impactes negatius més significatius detectats es produiran durant la fase d'obres i la fase d'explotació. Aquests tenen a veure amb la retirada de la coberta vegetal, els moviments de terres i les excavacions així com la generació de residus, renous i d'un camp electromagnètic. Això farà que s'hagi de desforestar una petita part de garriga formenterenca, i modificar de forma permanent el sòl rústic existent. No obstant això, les parcel·les 25, 26 i 27 necessàries per a la SE i l'accés, estan situades al costat de les zones qualificades com Sistema General de Infraestructures pel planejament territorial i urbanístic de Formentera (NN.SS) i la ubicació de la nova SE fou una modificació a petició expressa del CIF pel que es considera una actuació ambiental el més adequada possible donant continuïtat a la planificació sectorial (PDSEIB).
De tots els informes sol·licitats cal a dir que a dia d'avui no n'hi ha cap de desfavorable, aquests proposen tota una sèrie de condicionants o recomanacions algunes de les quals han estat ja contestades pel promotor. No obstant això, es tornen a recollir a aquesta proposta de DIA perquè constin a la mateixa quan sigui emesa per l'Òrgan Ambiental.
Cada any, del 15 de maig al 15 d'octubre, s'han de muntar grups electrògens addicionals a l'illa de Formentera per incrementar la capacitat. Amb aquesta connexió, l'increment de potència de generació, deixa de ser necessari.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte de construcció d'una instal·lació elèctrica corresponent a una nova subestació Formentera a 132 kV, ampliació subestació Formentera a 30 kV i cable de 30 kV d'interconnexió entre els parcs de 132 i 30 kV promogut per Red Eléctrica Española S.A., al concloure's que previsiblement no es produiran impactes ambientals adversos significatius, sempre i quan es compleixen les mesures protectores i correctores incloses a la documentació ambiental presentada (EsIA de Tecnoambiente amb data desembre 2019 i octubre 2020), el programa de vigilància ambiental del mateix document i també els condicionants següents:
1.- Abans de l'inici de les obres s'haurà de sol·licitar formalment a E-Distribucion Redes Digitales SLU:
-Un replanteig in situ, per evitar possibles danys, tant a les persones com a les instal·lacions. Es pot contemplar fer passar les línies elèctriques (soterrades) per l'espai entre la vora de l'asfalt i el mur de tancament enlloc de fer-ho per la carretera de Ca Marí.
-Un estudi de viabilitat i el pressupost, si fos necessari desplaçar o modificar alguna de les instal·lacions de Mitja i Baixa Tensió.
2.-Respecte a la reutilització dels excedents d'excavació, runes, i excedents de formigó es prioritzarà la utilització dels materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i els sobrants per utilitzar en obres distintes a aquelles que es generaren seran preferiblement les runes i els excedents de formigó.
3.- Respecte a la salut ambiental:
-Es compliran les mesures protectores i correctores indicades a EsIA de referència.
-El tractament de les aigües residuals indicat a EsIA (separador de greixos, arqueta de registre, fosa sèptica, arqueta de presa de mostres i pou filtrant) consistirà en un sistema de depuració d'oxidació total, eliminant així el pou filtrant.
-Els regs de camins i neteja de zona d'obra es farà amb aigua regenerada, evitant així el consum innecessari d'aigua de consum humà.
-Es considera necessari realitzar un seguiment d'aquests valors durant la vida útil de la instal·lació per tal d'evitar afeccions a la població.
4.- Respecte als Plans d'Autoprotecció (PAU) de les SE d'Eivissa i Formentera:
S'hauran d'actualitzar, presentar i registrar a la D.G d'Emergències i Interior per a la seva revisió i informació
5.- Respecte a les canonades d'ABAQUA:
Es necessari aprofundir la línia elèctrica en els creuaments amb les conduccions d'ABAQUA per tal que no interfereixin en el mateix pla horitzontal. O bé que les línies elèctriques vagin soterrades per l'espai entre la vora de l'asfalt i el mur de tancament enlloc de fer-ho per la carretera de Ca Marí.
En els trams on es produeixi un paral·lelisme, l'eix de les canonades amb la línia elèctrica es separen un mínim de dos metres.
Es tendran com a referència els plànols de localització aproximada amb les infraestructures d'ABAQUA de l'Àrea de Construcció i Gestió d'Abastiment i Dessaladores següents:
-Infraestructures ABAQUA-IDAM Formentera.
-Proyecto as built Formentera_Plano_2.1.
-Proyecto as built Formentera_Plano_2.2.
-Proyecto as built Formentera_Plano_2.3.
6.- Respecte a les consideracions sobre el Canvi Climàtic i Atmosfera:
Es compensarà de l'emissió inicial que suposa el canvi d'ús del sòl i la construcció de la subestació mitjançant la següent mesura compensatòria:
1) La instal·lació de dispositius anticol·lisió dels suports de 20 torres d'alta tensió de REE de les esteses elèctriques a sòl rústic de la cartografia, a Eivissa, inventariades com a esteses perilloses i/o proposades pel Servei de Protecció d'Espècies. Per a realitzar aquesta mesura s'ajustaran al compliment del Real Decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en les línies elèctriques d'alta tensió, la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per la qual es delimiten les àrees prioritàries de reproducció, alimentació, dispersió i concentració local de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques (BOIB Núm.35 de 23/03/2017) i la Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de 16 de gener de 2019 sobre la relació d'esteses elèctriques perilloses per a les aus incloses en les zones de protecció que no s'ajusten a les prescripcions tècniques del Reial decret 1432/2008 (BOIB Núm.9 de 19/01/2019).
2) Es farà una aportació econòmica de no menys de 50.000 euros per a destinar en actuacions de conservació d'espècies i / o hàbitats dins el Parc Natural de Ses Salines d'Eivissa i Formentera i invertir-los en la part de l'espai protegit de l'illa de Formentera.
Durant la fase de construcció s'ha d'evitar emetre pols i gasos contaminants a l'atmosfera. L'estudi d'impacte ambiental considera algunes mesures genèriques al respecte que es complementaran amb guies de bones pràctiques en construcció (http://atmosfera.caib.es).
7.- En relació a la nova subestació de Formentera de 132kV:
La xarxa d'aigua potable es connectarà a dit servei, situat en paral·lel a la carretera des Ca Marí i a uns 45 m de la nova subestació.
-Respecte les Aigües pluvials s'haurà de complir amb l'establert a l'art. 60.4 del PHIB 2019, i recollir de manera separada les aigües pluvials netes de les teulades i les potencialment hidrocarburades de les zones pavimentades. Es recomana l'emmagatzemament i reutilització de les primeres. Per poder abocar les pluvials potencialment hidrocarburades al medi, s'haurà de sol·licitar una autorització de l'Administració hidràulica.
-Respecte les aigües residuals (grises i fecals): en relació al sistema de sanejament de les aigües residuals produïdes a l'edifici de control, es recomana, si és tècnicament viable, connectar-lo a la xarxa de sanejament municipal, situada, segons els plànols vigents de les NNSS de Formentera, a prop de les instal·lacions de la dessaladora i en paral·lel a la carretera des Ca Marí. Si no es pot connectar, el sistema de depuració s'ha de projectar segons l'art. 80 del PHIB-2019 i el seu annex 3, i no segons l'art. 64 de les NNSS de Formentera.
8.- En relació al risc d'incendi forestal i la gestió forestal i protecció del sòl:
-Durant l'execució i explotació de el projecte es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a la prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals. S'ha de tenir en compte el següent:
-S'haurà de complir el que estableix la directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi.
-Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o àrees contigües s'han d'utilitzar extremant-ne les precaucions d'ús i fent-ne un adequat manteniment. El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de fer a zones de seguretat situades a àrees aclarides de combustible vegetal.
-En tots els treballs que es facin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat d'incendi que s'hi pugui provocar.
-Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del terreny forestal existent.
-El tractament de la vegetació serà l'estrictament necessari per a realitzar els treballs de soterrament de la xarxa elèctrica. Es respectarà en tot cas la flora protegida.
-Les restes vegetals produïdes s'hauran d'eliminar en un termini màxim de 20 dies des de la seva generació, per tal d'evitar la proliferació de plagues i la propagació de possibles incendis.
-Els productes vegetals residuals podran ser tractats mitjançant trituració amb maquinària i/o transport a abocador o fora de la zona forestal, per a crema o trituració.
-S'haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.
-Les obres de manteniment temporal es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril i es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007.
-Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número de telèfon de comunicació en cas d'incendis forestal (112).
9.- En relació al pressupost del projecte, que supera el milió d'euros, es d'obligat compliment la contractació per part del promotor d'una auditoria ambiental que acrediti el compliment de l'article 29 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
10.- Respecte les característiques de l'edifici, la massa forestal, el tancament, els accessos i les parcel·les:
-S'adequarà a una altura màxima d'entorn a 7 m.
-Haurà de complir les característiques volumètriques i cromàtiques establertes pel PTI de Formentera.
-S'haurà de garantir el manteniment i el creixement de la massa vegetal entre la nova SE i la carretera principal. Les espècies que es sembrin seran de vegetació autòctona (Olea europaea var. sylvestris, Pistacia lentiscus)
-El mur del tancament dels terrenys estarà revestit de pedra en sec, de 80 cm d'alçada i una malla d'acer galvanitzat de 1,20 m amb fil ferro de seguretat sense pues per evitar accidents amb les aus o alternatives al fil de pues.
-Adquirirà la totalitat de les parcel·les afectades sense segregar-les i es donarà compliment a l'article 15 de la Llei 6/1997 del sòl rústic de les Illes Balears.
11.- Respecte l'afecció a diversos trams de murs de pedra en sec:
-Es considera necessari mantenir, conservar i restaurar tots els trams possibles de paret de pedra seca actualment existents- tant a les parcel·les cadastrals 25, 26 i 27 del polígon 8 com al llarg del traçat de les diferents interconnexions- sense perjudici d'admetre el desmuntatge dels trams estrictament indispensables per a poder implantar la nova SE.
-Les restauracions dels murs de pedra seca hauran de garantir el manteniment de les característiques volumètriques dels murs ( amplada i alçada aproximada), així com dels materials i tècniques de construcció tradicional: murs a partir de pedra poc o mica treballada, disposada en doble filada, correctament travada i tasconada sense cap tipus de morter d'unió, rebliment de la part central del mur i coronament amb enllosat.
12.- Respecte el gas hexafluorur de Sofre, durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites per prevenir la seva contribució a l'encalentiment global. En les operacions de manteniment que impliquin l'omplert i el control de la estanqueïtat dels diferents compartiments, o el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas i es complirà la normativa aplicable així com amb les especificacions de l'apartat 2.4.2 Requisits ambientals (document 2) del projecte presentat.
13.- Respecte a la contaminació acústica i el renou que poden provocar les Reactàncies i les ampliacions del projecte:
-Es complirà la normativa específica i els límits establerts. Els nivells d'Immissió sonora a l'interior i l'exterior dels habitatges en cap cas podran superar el límit màxim permès.
-S'implementaran les mesures d'insonorització de les instal·lacions mitjançant la col·locació de pantalles acústiques perimetrals.
-Una vegada implantades les mesures correctores establertes per EsIA i per la present DIA i previ inici de l'activitat, es donarà accés als responsables competents en el control i compliment de les normes sobre la contaminació acústica (de l'Ajuntament, el Govern i el Consell de Formentera) a les instal·lacions per poder avaluar, pels seus propis mitjans, l'impacte acústic de l'activitat a l'entorn i als habitatges afectats per la nova activitat i la sinergia amb la resta d'activitats establertes.
14.- Respecte a la gestió dels residus del projecte, cal a dir que es realitzarà d'acord al document 2 del projecte que inclou els requisits ambientals i l'estudi de gestió de residus de construcció i demolició del projecte presentat, les mesures a prendre i les destinacions d'aquests. A més, es gestionaran d'acord al Programa de Vigilància Ambiental (PVA) de l'EsIA i la normativa específica.
15.- Respecte a la modificació del projecte i necessitat d'obertura d'un nou accés i les restes arqueològiques trobades amb valor patrimonial:
-L'anterior accés se tancarà mitjançant un mur de pedra en sec de les mateixes característiques que l'existent segons estableix l'informe de 21 de juliol de contestació de REE.
Tots els treballs d'obra civil que suposin l'excavació o construcció al terreny seran supervisats per un arqueòleg designat per l'organisme competent en patrimoni.
Palma, 2 de novembre de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias