Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES

Núm. 11308
Aprovació definitiva del mapa estratègic de renou, 3ª fase, de la carretera Ma-15, tram Palma-Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de 8 d'octubre de 2020, va adoptar el següent:

ACORD

<<Antecedents

  1. L'agost de 2019, el senyor Pau Gaja Silvestre, enginyer industrial de la consultoria Silens, Servicios y Tecnología Acústica, SL, va redactar, sota la direcció del senyor David Espeja Alonso, enginyer de camins, canals i ports de PAMASA, i amb la col·laboració dels senyors Carlos Ribas Rotger i David Susilla Georgiou, enginyers de camins, canals i ports del Consell Insular de Mallorca, el mapa estratègic de renou (MER), 3ª fase, de la carretera Ma-15, tram Palma-Manacor, la qual té un trànsit superior a tres milions de vehicles a l'any i afecta els municipis de Palma, Algaida, Montuïri, Sant Joan, Vilafranca de Bonany, Petra i Manacor.

  1. El mapa està format per tres documents:

- Document núm. 1. Memòria

- Document núm. 2. Annexos

- Document núm. 3. Plànols

Per altra part, es va elaborar la memòria resum corresponent.

  1. El 23 de desembre de 2019, Carlos Ribas Rotger i David Susilla Georgiou varen elaborar un informe relatiu a la justificació de l'elaboració del mapa esmentat i al compliment dels requisits establerts legalment. En aquest informe concreten que aquest MER es correspon amb el que s'anomena 3ª fase, que avalua la situació de l'any 2016.

  1. El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de 9 de juliol de 2020, va aprovar inicialment el mapa estratègic de renou esmenat. Així mateix va acordar obrir un tràmit d'informació pública de 30 dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el WEB del Consell Insular de Mallorca i en un dels diaris de major circulació de l'illa, i sol·licitar informe als ajuntaments afectats, al Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca i al Govern de les Illes Balears.

  1. El 30 de juliol de 2020 es va publicar l'anunci d'aprovació inicial en el BOIB (BOIB núm. 133), en el Diari de Mallorca i en el WEB del Consell Insular de Mallorca, per la qual cosa el termini d'informació pública finalitzà el 10 de setembre de 2020.

Dins del termini d'informació pública no es va presentar cap al·legació, i la Direcció General de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears, dins del tràmit de consulta efectuat, va emetre informe que conclou que no procedeix assenyalar cap observació en relació amb el MER.

  1. El 24 de setembre de 2020 s'ha emès un informe per part dels serveis tècnics i jurídics de la Direcció Insular d'Infraestructures relatiu al tràmit d'informació pública i de consulta efectuat, i a l'aprovació definitiva del mapa estratègic.

  1. S'ha completat el contingut de la memòria resum incorporant un apartat relatiu al tràmit d'informació pública.

Fonaments de dret

  1. La Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, que transposa la Directiva 2002/49/CE del Parlament Europeu i del Consell sobre avaluació i gestió del renou ambiental, i el Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre, que la desplega pel que fa a l'avaluació i la gestió del renou ambiental, exposen que s'han d'elaborar mapes estratègics de renou corresponents als grans eixos viaris (carreteres amb un trànsit superior a tres milions de vehicles a l'any), els quals s'han de revisar i, si escau, modificar cada cinc anys.

Aquests mapes de renou tenen com a objectiu, entre d'altres, adoptar plans d'acció en matèria de contaminació acústica i, en general, de les mesures correctores que siguin adequades, i tenen incidència en l'ordenació del territori i la planificació urbanística.

  1. La normativa esmentada i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP) regulen el tràmit d'informació pública al qual s'han de sotmetre amb caràcter previ a l'aprovació.

L'article 79 de la LPACAP preveu que, durant la tramitació dels procediments corresponents, se sol·licitin els informes que es considerin necessaris per resoldre'ls.

  1. La Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, estableix que els consells insulars poden elaborar, aprovar i revisar els MER corresponents a les infraestructures de la seva competència.

  1. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en  la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.

  1. L'article 8.a) del Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), modificat pel Decret de 6 de març de 2020 (BOIB núm. 29, de 7 de març de 2020) i pel Decret de 22 de maig de 2020 (BOIB núm. 95, de 28 de maig de 2020, estableix que correspon al Departament de Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres, aparcaments públics, vials cívics i altres infraestructures relacionades directament amb les carreteres i camins públics, i també administrar i gestionar els que són titularitat del Consell de Mallorca.

No obstant això, d'acord amb l'article 8.1j) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, la competència relativa a l'aprovació dels mapes estratègics de renous correspon al Ple del Consell Insular de Mallorca.

Per tot això, el Ple del Consell Insular de Mallorca adopta el següent

Acord

  1. Aprovar definitivament el mapa estratègic de renou, 3ª fase, de la carretera Ma-15, tram Palma-Manacor, redactat el mes d'agost de 2019 per part del Sr. Pau Gaja Silvestre, enginyer industrial de la consultoria Silens, Servicios y Tecnología Acústica, SL, sota la direcció de David Espeja Alonso, enginyer de camins, canals i ports de PAMASA, i amb la col·laboració de Carlos Ribas Rotger i David Susilla Georgiou, enginyers de camins, canals i ports del Consell Insular de Mallorca.

  1. Trametre, als efectes d'allò que disposa l'article 6.1c) de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, el mapa estratègic esmentat i la documentació associada a la Conselleria de Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears.

  1. Publicar en el BOIB l'anunci d'aprovació definitiva del mapa estratègic de renou esmentat, amb indicació que el seu contingut es troba a disposició dels ciutadans en la pàgina www.conselldemallorca.net>>.

De conformitat amb el que disposen l'article 5 de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou, l'article 4 del Reial decret 1513/2005, de 16 de desembre i l'article 5 de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears, el contingut del mapa estratègic de renou, 3ª fase, de la carretera Ma-15, tram Palma-Manacor, es pot consultar en la pàgina www.conselldemallorca.net.

Contra aquest acord que posa fi a la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:

a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació del present acord.

b) El recurs de reposició potestatiu davant el Ple del Consell de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació del present acord. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (un mes des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29 /1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Palma, 11 de novembre de 2020

El conseller de Mobilitat i Infraestructures Iván Sevillano Miguel