Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 11222
Acord d’acció concertada entre la Conselleria d’Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l’entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, per al servei de teleassistència domiciliària personalitzada per a persones en situació de dependència a les Illes Balears
Parts
Fina Santiago Rodríguez, consellera d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en ús de les atribucions que li confereix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Joan Batle Palou, amb DNI 43000679N, en representació, en qualitat de Secretari del Comitè Autonòmic de Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, de l'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, amb seu social a Madrid i amb NIF Q2866001G.
Antecedents
1 L'objecte de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, d'acord amb l'article 1, és regular les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat en l'exercici del dret subjectiu de la ciutadania a la promoció de l'autonomia personal i a l'atenció a les persones en situació de dependència, mitjançant el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), amb la col·laboració i la participació de totes les administracions públiques.
2 El SAAD respon a una acció coordinada i cooperativa de l'Administració general de l'Estat i les comunitats autònomes, que preveu mesures en totes les àrees que afecten les persones en situació de dependència, amb la participació, si escau, de la iniciativa privada, d'acord amb el que estableix l'article 3.m) de la Llei 39/2006.
3 L'article 13 de la Llei 39/2006 estableix que l'atenció a les persones en situació de dependència i la promoció de la seva autonomia personal s'han d'orientar cap a la consecució d'una millor qualitat de vida i autonomia personal, en un marc d'efectiva igualtat d'oportunitats, d'acord amb els objectius següents: facilitar una existència autònoma en el seu medi habitual, tot el temps que vulguin i sigui possible, i proporcionar un tracte digne en tots els àmbits de la seva vida personal, familiar i social, i facilitar la seva incorporació activa en la vida de la comunitat.
4 L'article 15 de la Llei 39/2006 estableix que el servei de teleassistència és una prestació tècnica que forma part del catàleg de serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.
5 L'article 7 del Reial decret 1051/2013, de 27 desembre, pel qual es regulen les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, establertes en la Llei 39/2006, disposa que el servei de teleassistència domiciliària té per finalitat atendre les persones usuàries mitjançant l'ús de tecnologies de la comunicació i de la informació, observant les mesures d'accessibilitat adequades per a cada cas, i el suport dels mitjans personals necessaris per donar una resposta immediata a situacions d'emergència, o d'inseguretat, soledat i aïllament, amb la finalitat d'afavorir la permanència de la persona en el seu medi habitual.
6 L'article 20 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, disposa que són prestacions del sistema públic de serveis socials les actuacions, les intervencions tècniques, els programes, els projectes, els mitjans i les ajudes econòmiques i tecnològiques que s'ofereixen a persones i que es destinen a complir les finalitats que estableix l'article 3 d'aquesta Llei. Entre aquestes finalitats, hi ha la de detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones. L'article 23 de la Llei 4/2009 estableix, entre d'altres, com a prestació tecnològica, la teleassistència domiciliària.
7 El servei de teleassistència domiciliària es converteix en un recurs especialitzat molt rellevant per a les situacions esmentades, atès que es presta en el domicili de les persones amb manca d'autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemàtiques familiars especials que els impedeixen dur a terme de manera autònoma les tasques habituals de la vida quotidiana. És un servei de caràcter social que, amb l'ús de la tecnologia adequada, ofereix de manera permanent a la persona usuària una resposta immediata davant determinades eventualitats, directament o mobilitzant altres recursos (humans o materials) de la persona usuària o de la comunitat, procura la seva seguretat i confiança en moments de crisis personals, socials o sanitàries, i en promou el contacte amb l'entorn sociofamiliar. En el transcurs dels anys, aquest servei cada vegada és més sol·licitat pels ciutadans, atesos l'envelliment progressiu de la població i les dificultats que troben les persones dependents en els quefers diaris.
8 L'article 30, apartats 14 i 15, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, la tercera edat; l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials; les polítiques d'atenció a les persones dependents, i les polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
9 L'article 7 del Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, estableix que els serveis d'atenció domiciliària es presten en l'àmbit comunitari i tenen per finalitat donar suport professional a les persones usuàries en les seves activitats de la vida diària i mantenir-les en el seu entorn habitual.
10 El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, recull com a població destinatària de la prestació del servei de teleassistència domiciliària les persones en situació de dependència, les persones grans que viuen soles i les persones amb discapacitat. Així mateix, determina que els equipaments i equips professionals són els que estableix el Decret 86/2010.
11 D'acord amb el Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries, la consellera d'Afers Socials i Esports és l'òrgan competent per exercir les competències de l'àrea d'activitat administrativa mitjançant la direcció i la coordinació dels titulars dels òrgans directius de la Conselleria, i exerceix totes les competències que li atribueix la legislació vigent, d'acord amb la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
12 El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Atenció a la Dependència l'exercici de les competències d'atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social.
13 L'article 36 del Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, modificat pel Decret 5/2016, de 5 de febrer, estableix que la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears està integrada pels centres i els serveis privats concertats, entre d'altres.
14 El Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 157 de 2017).
15 En el desenvolupament de la seva activitat, l'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, presta el servei de teleassistència domiciliària per a persones en situació de dependència.
16 A l'empara de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 14 d'agost de 2020 per la qual s'estableix la convocatòria d'acció concertada del servei de teleassistència domiciliària personalitzada per a persones en situació de dependència a les Illes Balears amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei de teleassistència domiciliària (BOIB núm. 147, de 25 d'agost), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha constatat que l'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, disposa d'un servei de teleassistència domiciliària autoritzat i acreditat a les Illes Balears que compleix els requisits per subscriure aquest Acord d'acció concertada.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
1.1. L'objecte d'aquest Acord d'acció concertada és establir les bases per desenvolupar el servei de teleassistència domiciliària personalitzada (en endavant, TAD) per a persones amb grau reconegut de dependència, residents a l'àmbit territorial de les Illes Balears.
1.2. Així mateix, es preveu que, indirectament, amb aquestes atencions, es doni suport o respir als cuidadors habituals d'aquestes persones, normalment familiars.
2. Persones beneficiàries
2.1. La teleassistència domiciliària personalitzada té com a destinataris finals les persones amb grau de dependència, reconegut per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, residents al seu àmbit territorial, que o bé ja reben aquesta prestació o bé encara no i es valora que és idoni que rebin la prestació del servei de TAD per resoldre les seves necessitats.
2.2. La selecció de les persones beneficiàries que han de rebre el servei de TAD es farà mitjançant els procediments habituals que empra la Conselleria d'Afers Socials i Esports en l'assignació de serveis tècnics a les persones en situació de dependència.
3. Modalitats de la prestació
3.1. La teleassistència domiciliària s'ha de prestar per mitjà de dispositius domiciliaris fixos o mòbils, amb la prescripció tècnica prèvia, la qual cosa permet distingir dues modalitats de TAD, la bàsica i l'avançada.
3.2. La TAD bàsica, als efectes d'aquest concert, es defineix com el servei prestat únicament dins el domicili de la persona usuària, mitjançant un dispositiu o terminal de telefonia. La persona usuària ha de disposar en el seu domicili d'un terminal, connectat a un centre d'atenció de teleassistència, que s'activa per pulsió directa o bé accionant la unitat de control remot (dispositiu en forma de penjaroll o polsera que la persona usuària ha de portar constantment). La connexió permet el contacte verbal “mans lliures” amb el centre d'atenció. Cada terminal en el domicili ha de dur associada, almenys, una unitat de control remot (d'ara endavant, UCR) per al titular del servei, i s'ha de disposar de totes les UCR necessàries per a totes les persones convivents (beneficiaris) i sense cost afegit.
3.3. La TAD avançada, als efectes d'aquest concert, es defineix com la que inclou, a més dels serveis de teleassistència bàsica que la persona usuària necessiti, suports tecnològics complementaris dins o fora del domicili, o en ambdós casos, així com la interconnexió amb els serveis d'informació i professionals de referència en els sistemes sanitari i social, i desenvolupa processos i protocols d'actuació segons la situació de necessitat d'atenció detectada. A més del terminal en el domicili, a proposta del professional responsable del programa individual d'atenció (PIA), pot dur associats altres dispositius perifèrics del servei de teleassistència. En tots els casos, els dispositius emetran al centre d'atenció un avís amb codificació diferenciada de la possible situació d'emergència pel qual el dispositiu ha estat dissenyat i programat. Els serveis i la tecnologia associada a la teleassistència avançada, als efectes d'aquest concert, són els que es detallen a continuació.
Serveis en el domicili:
- Telemonitorització preventiva (supervisió remota), que integri en el servei de TAD sensors que es connectin als endolls de les diferents habitacions de la llar i es programin per generar alarmes automàtiques quan el sistema detecti un desviament sobre un patró de vida determinat, prèviament configurat.
- Detecció de situacions de risc o emergència per incidències en el domicili (fuga de gas, d'aigua, de foc i fum).
- Detecció d'incidències en l'activitat de la persona usuària en el domicili (per exemple, caigudes). La detecció d'aquestes incidències pot alertar sobre una situació que requereixi atenció.
Serveis fora del domicili:
- Supervisió remota i detecció de situacions de risc o emergència, que permeti identificar el nivell d'urgència i el tipus d'atenció que cal prestar i que no estigui compresa en el supòsit de supervisió remota en el domicili.
- Teleassistència mòbil amb geolocalització, que permeti un sistema d'alarmes de zona de seguretat.
Per fer efectiva la prestació del servei, s'han de posar a disposició de la persona usuària els dispositius tecnològics següents, entre d'altres:
- Detectors de caigudes, fugues de gas, d'aigua, de foc, de convulsions, d'enuresis i d'altres.
- Polsera que tengui com a funcions principals la localització i alertes de zona de seguretat.
- Dispositiu mòbil específic que integri les funcionalitats de la polsera i afegeixi la possibilitat d'emissió i recepció de comunicacions. Ha de permetre la geolocalització i la traçabilitat dels itineraris de les persones.
- Aplicació mòbil de teleassistència (app) per gestionar els serveis prevists per part dels cuidadors, enviant missatges SMS o alertes.
- Altres dispositius o solucions tecnològiques que puguin facilitar els serveis descrits en els apartats anteriors.
3.4. El treballador o treballadora social que elabori el programa individual d'atenció (PIA) determinarà en aquest document el tipus de TAD que millor s'adapta a las necessitats de la persona beneficiària. El PIA servirà de base per redactar la resolució que, a aquest efecte, emetrà la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
4. Tipologia de persones usuàries
4.1. Els tipus de persones usuàries són els següents:
a) Titular del servei (tipus A):
És la persona que disposa del terminal i de la UCR i compleix tots els requisits per ser persona usuària del servei de TAD recollits en el Plec de condicions tècniques. Si el seu pla personalitzat ho especifica també pot disposar d'un o diversos dels serveis següents:
- Detecció de fugues i incidències (caigudes).
- Monitoratge de patrons de vida i emissió d'alertes.
- Teleassistència mòbil, amb geolocalització.
b) Persona usuària amb UCR addicional (tipus B):
És la persona que conviu amb el titular del servei i també compleix els requisits per ser persona beneficiària del servei de TAD recollits en el Plec de condicions tècniques. Disposarà d'una unitat de control remot (UCR) addicional per al seu ús exclusiu. Substituirà la persona titular en cas que aquesta sigui baixa.
4.2. En un domicili hi ha d'haver sempre un sol titular del servei (tipus A), que és la persona a nom de la qual consta el terminal que hi ha instal·lat. La cobertura dels usuaris de tipus B és il·limitada i aquestes persones no computaran a l'hora de comptabilitzar mensualment els terminals instal·lats. Els usuaris de tipus B no han d'abonar cap quantia a l'entitat prestadora del servei, atès que utilitzen el mateix terminal que s'ha instal·lat en el domicili on conviu amb la persona usuària de tipus A.
5. Cost del servei de TAD
5.1. Els costs màxims per terminal del servei de TAD són els següents:
— Teleassistència domiciliària bàsica: 11,56 € mensuals (sense IVA) i 12,02 € mensuals (amb l'IVA inclòs).
— Teleassistència domiciliària avançada: 11,56 € mensuals (sense IVA) i 12,02 € mensuals (amb l'IVA inclòs).
5.2. En aquests costs, s'hi inclouen les hores de dedicació necessària per coordinar i supervisar el servei corresponent.
6. Participació de les persones beneficiàries en el cost del servei
Les persones beneficiàries del servei participaran en el finançament de la TAD avançada, si escau, d'acord amb la seva capacitat econòmica i el cost del servei, segons la normativa autonòmica vigent. La TAD bàsica és gratuïta per a les persones usuàries.
7. Nombre de terminals de TAD i gestió
7.1. L'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, té a disposició un total de 2.870 terminals de TAD durant el termini d'execució d'aquest Acord d'acció concertada (clàusula 12). L'entitat ha de distribuir aquests 2.870 terminals entre les persones beneficiàries del servei de TAD segons el que disposi la resolució del programa individual d'atenció que emeti la conselleria competent en matèria de serveis socials.
7.2. Correspon a l'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, disposar els mitjans necessaris per a la gestió correcta del total de terminals de TAD prevists, que pot distribuir entre els casos del seu àmbit territorial que compleixin les característiques que estableix aquest Acord d'acció concertada.
8. Finançament, justificació i forma de pagament
8.1. La quantia màxima prevista per a aquest Acord d'acció concertada és d'1.655.875,20 € (un milió sis-cents cinquanta-cinc mil vuit-cents setanta-cinc euros amb vint cèntims), amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022, la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, i la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024, quantia corresponent al cost dels 2.870 terminals de TAD concertats pel període comprès entre l'1 d'octubre de 2020 i el 30 de setembre de 2024, d'acord amb el desglossament i la imputació temporal següents:
- Exercici 2020: 68.994,80 € (seixanta-vuit mil nou-cents noranta-quatre euros amb vuitanta cèntims), corresponent a les mensualitats d'octubre i novembre de 2020.
- Exercici 2021: 413.968,80 € (quatre-cents tretze mil nou-cents seixanta-vuit euros amb vuitanta cèntims), corresponents a les mensualitats de desembre de 2020 a novembre de 2021.
- Exercici 2022: 413.968,80 € (quatre-cents tretze mil nou-cents seixanta-vuit euros amb vuitanta cèntims), corresponents a les mensualitats de desembre de 2021 a novembre de 2022.
- Exercici 2023: 413.968,80 € (quatre-cents tretze mil nou-cents seixanta-vuit euros amb vuitanta cèntims), corresponents a les mensualitats de desembre de 2022 a novembre de 2023.
- Exercici 2024: 344.974,00 € (tres-cents quaranta-quatre mil nou-cents setanta-quatre euros), corresponents a les mensualitats de desembre de 2023 a setembre de 2024.
8.2. La justificació del servei s'ha de fer de la manera següent:
a) L'entitat prestadora del servei concertat ha de presentar una factura mensual en la qual ha de constar l'import de la liquidació dels terminals que hi hagi instal·lats durant el mes de facturació. A aquesta factura s'ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat prestadora del servei concertat, una relació detallada de les persones usuàries, mitjançant un arxiu informàtic, a través del Punt General d'Entrada de Factures Electròniques (FACe), segons el model facilitat per la Direcció General d'Atenció a la Dependència, que ha de contenir els conceptes següents: DNI/NIE, nom i llinatges, data d'alta, data de baixa, modalitat de TAD (bàsica o avançada), tipus d'usuari (tipus A o tipus B), preu del terminal, dies efectius del servei, aportació de la persona usuària i aportació de la CAIB.
a) Les dades de la relació detallada de les persones usuàries presentada per l'entitat concertada han de coincidir amb les dades introduïdes en el programa informàtic de gestió de la discapacitat i la dependència (DISDEP).
b) Les justificacions mensuals s'han de presentar durant el mes següent al període al qual correspon la liquidació. La no presentació de la liquidació dins aquest termini pot suposar la pèrdua del dret de cobrament dels serveis prestats.
8.3. El pagament de les quanties justificades mensualment s'efectuarà d'acord amb els criteris següents:
a) La Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei, que consistirà en la diferència que resulta, per a cada terminal de TAD, entre les dues quanties que es detallen tot seguit:
- Cost per terminal, tenint en compte la modalitat de TAD i el tipus d'usuari.
- Quantia del copagament, si escau, fixada per a les persones usuàries.
Jurídicament, ambdós conceptes de despesa tenen la conceptuació de contraprestació pels serveis socials concertats amb l'entitat d'iniciativa privada. El pagament de la quantitat que correspongui es farà en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) La persona usuària ha d'abonar, si escau, a l'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears , el copagament corresponent, fixat mitjançant una resolució de la persona titular de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, d'acord amb la normativa vigent, el qual no pot superar, en cap cas, el cost per terminal segons la modalitat i la tipologia d'usuari que s'estableix en aquest Acord d'acció concertada per al servei de teleassistència domiciliària personalitzada. Aquest copagament té el caràcter de màxim, i no es pot veure incrementat, en cap cas, pels imposts que, si escau, corresponguin.
c) L'entitat concertada no pot cobrar a les persones usuàries cap quantitat suplementària per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.
d) Les propostes de pagament s'han d'executar d'acord amb el Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2012.
e) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrament d'aquestes quantitats, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
f) Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.
9. Obligacions de les parts
9.1. La Conselleria d'Afers Socials i Esports es compromet a:
a) Proposar el pagament del total de terminals de TAD, segons el que estableix aquest Acord d'acció concertada, per a la qual cosa ha d'emetre un informe de conformitat amb la prestació del servei mensual.
a) Resoldre la prestació del servei de TAD d'acord amb la normativa sobre dependència.
b) Facilitar a l'entitat concertada l'accés al programa informàtic de gestió de la discapacitat i la dependència (DISDEP) perquè pugui aplicar la resolució mitjançant la qual s'ha concedit a un beneficiari la prestació de TAD.
9.2. L'entitat Creu Roja Espanyola a les Illes Balears, es compromet a:
a) Posar a disposició de l'objecte de l'Acord d'acció concertada els recursos materials i humans mitjançant la contractació del personal d'atenció directa i indirecta necessari per poder dur a terme la instal·lació dels terminals concertats i prestar el servei de teleassistència domiciliària personalitzada.
b) Coordinar la intervenció tècnica en els casos seleccionats, assessorant el personal que du a terme l'assistència a les persones usuàries i donant solució a les necessitats que vagin sorgint en l'aplicació de la prestació.
c) Coordinar-se amb els serveis tècnics de l'Administració autonòmica responsables de l'atenció a la dependència en el seguiment de la prestació i la inclusió en el programa individual d'atenció.
d) Recaptar, si escau, de les persones beneficiàries del servei de teleassistència domiciliària, la participació econòmica corresponent, en concepte de copagament.
e) Acreditar que la quantia justificada s'ha aplicat a la realització de l'objecte d'aquest Acord d'acció concertada, amb la presentació de la documentació que s'especifica en la clàusula 8.2.
f) Informar la Conselleria d'Afers Socials i Esports de qualsevol incidència en el desenvolupament del servei mitjançant el registre en el programa informàtic de gestió de la discapacitat i la dependència (DISDEP).
g) Conservar durant els quatre anys de vigència d'aquest concert la relació dels comunicats d'instal·lació signats per les persones usuàries i de les autoritzacions de tractaments de dades referent a la LOPD.
h) Complir el Plec general de condicions tècniques aprovat pel director general d'Atenció a la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
10. Auditories
La Conselleria d'Afers Socials i Esports pot requerir d'ofici a l'entitat titular del servei una auditoria tècnica o econòmica per garantir la qualitat i la sostenibilitat del servei concertat, així com els drets de les persones usuàries ateses, tal com disposa l'article 27 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
11. Vigilància i control
En qualsevol moment, la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, pot fer totes les comprovacions relatives al funcionament del servei concertat i, en general, a tot el que pugui repercutir sobre les persones usuàries que tenen adjudicat el servei de teleassistència domiciliària. Així mateix, pot fer tots els requeriments de documentació a l'entitat concertada que siguin necessaris per garantir el compliment efectiu del que regula aquest Acord d'acció concertada, sens perjudici de les competències dels consells insulars en matèria d'inspecció d'entitats, serveis i centres de serveis socials, d'acord amb la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social.
12. Vigència, renovació i modificació
12.1. El termini d'execució de l'Acord d'acció concertada és de quatre anys, comptadors des de l'1 d'octubre de 2020 fins al 30 de setembre de 2024. Si el concert es formalitza amb posterioritat a l'inici de l'execució, es finançaran els terminals ja ultimats del servei de teleassistència domiciliària a partir de l'1 d'octubre de 2020 fins a la data de la signatura de l'Acord d'acció concertada que no s'hagin pogut deixar de prestar i que són l'objecte d'aquesta concertació.
12.2. Aquest Acord d'acció concertada es pot renovar d'acord amb el que s'estableixi reglamentàriament i d'acord amb les normes pressupostàries, sempre que es mantengui la demanda de prestació del servei de teleassistència domiciliària.
12.3. Aquest Acord d'acció concertada pot ser objecte de revisió i, si escau, de modificació, abans que n'acabi la vigència. En cas que hi hagi llista d'espera, no serà necessari tramitar una modificació del concert d'ampliació de terminals. En aquest cas, serà suficient incrementar el crèdit autoritzat, mitjançant un expedient d'ajust comptable, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient i que l'entitat disposi de capacitat acreditada suficient.
13. Extinció
Aquest Acord d'acció concertada s'extingeix per compliment i venciment del termini establert en la clàusula 12, o per la concurrència d'alguna de les causes de resolució que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
14. Normativa aplicable
14.1. Són aplicables la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
14.2. Aquest Acord d'acció concertada queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
15. Jurisdicció competent
Aquest Acord d'acció concertada té caràcter administratiu, per la qual cosa les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord d'acció concertada en tres exemplars.
Palma, 20 d'octubre de 2020
Per la Conselleria d'Afers Socials i Esports Per Creu Roja Espanyola a les Illes Balears
Fina Santiago Rodríguez Joan Batle Palou