Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 11104
Resolució del president de la CMAIB d’exclusió de l’avaluació ambiental estratègica simplificada de la modificació puntual núm. 10 del PGOU d’Inca, consistent en el canvi de qualificació de zona de casc antic a sistema viari públic entre el carrer de l’Om i el carrer de Na Ferrilla, connexió plaça de l’Aigua (73C/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. En data 14 d'abril de 2020 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Inca, al qual s'adjunta documentació relativa a la modificació puntual núm. 10 del PGOU d'Inca, consistent en el canvi de qualificació de zona de casc antic a sistema viari públic entre el carrer de l'Om i el carrer de Na Ferrilla, als efectes que s'acordi que no està subjecta a l'avaluació ambiental estratègica, d'acord amb el previst a l'article 9.5 de la llei 12/2016.

  2. En data 7 de maig de 2020 es tramet ofici a l'Ajuntament d'Inca, requerint la presentació , o bé una sol·licitud d'inici de l'avaluació ambiental estratègica simplificada de la modificació puntual, acompanyada d'un document ambiental estratègic amb el contingut especificat a l'article 29 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o bé, un document justificatiu de la no existència d'efectes significatius sobre el medi ambient derivats de la modificació.

  3. En data 22 de juny de 2020 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Inca, al qual s'adjunta informe, de 16 de juny de 2020, justificatiu de la no existència d'efectes significatius sobre el medi ambient derivats de la modificació puntual 10 del PGOU d'Inca.

Objecte de la modificació

Aquesta modificació consisteix en el canvi de qualificació de les parcel·les 2569223DD9926N, 2569215DD9926N i 2569214DD9926N qualificades com a casc antic en sistema viari, per millorar la connectivitat i l'accés al cas antic d'Inca.

Igualment en el ple municipal celebrat en data 28 de febrer de 2019 aquesta zona, incloent els carrers l'Om i Ferrilla, va ser declarat com a ARRU, Àrea de Regeneració i Renovació urbana, ja que es tracta d'un àmbit que es troba en el seu conjunt, a una situació de major degradació respecte a altres zones del casc antic, atès que es tracta de barriades que se situen fora de la zona comercial i d'oci de la ciutat, i amb un extracte social molt heterogeni.

De les parcel·les afectades, la parcel·la situada en carrer de l'Om 19 està sense edificar, en la parcel·la situada en Na Ferrilla nº22 està pendent d'executar la demolició de l'edificació existent a excepció de la part de la façana catalogada i la parcel·la situada en carrer de l'Olmo nº17 es troba amb obres a mitjà executar, havent-se executat únicament l'estructura, cobertes i tancament d'un edifici d'habitatges. En totes les parcel·les estan en tramitació llicències de construcció d'edificis d'habitatges però actualment cap de les construccions existents són habitables en el seu estat actual.

A la memòria s'argumenta que l'obertura del nou vial ajudarà a dinamitzar la recuperació del barri antic millorant la connectivitat amb les àrees comercials i d'oci de la ciutat i reduint al densitat de la zona.

Per això serà necessari enderrocar les edificacions existents en les parcel·les cadastrals 2569223DD9926N, 2569215DD9926N i 2569214DD9926N amb una superfície construïda d'uns 247m2.

La proposta contempla mantenir la Portassa catalogada situada en Na Ferrilla nº22, rehabilitant la façana i obrint el portal per al pas a través del nou vial.

Les superfícies de sòl destinades a viari s'incrementaran en 206,70 m2.

La memòria també afirma que tot i que la finalitat es la de canviar la qualificació d'un sòl urbà a viari, i es genera un eixamplament de la zona de vianants del carrer, no es preveu un ús de tràfic rodat al nou vial i la actuació no crea nous focus de generació de tràfic.

La modificació puntual provoca els següents canvis al PGOU:

Als documents gràfics:

- Plànol guia. Plànol 00.

- Itineraris peatonals. Plànol IP01

- Urbanitzables i creixement no realitzat. Plànol I2.

- Plànol d'ordenació de sòl urbà Plànol C2 i D2.

A la documentació escrita:

- Estudi econòmic i financer de l'adaptació del Pla General d'Ordenació Urbana d'Inca al Pla Territorial de Mallorca. Pàgines 4, 42.

- Programa d'actuació del Pla General d'Ordenació Urbana d'Inca al Pla Territorial de Mallorca. Pàgina 4.

Fonaments jurídics

1.L'apartat Avaluació Ambiental Estratègica de la documentació presentada diu:

La present Modificació Puntual consisteix en un augment de superfície de viari públic en sòl urbà i no té efectes significatius sobre el medi ambient i per tant, no cal que es sotmeti als procediments d'avaluació ambiental estratègica, d'acord amb el previst a l'article 9.5 La Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears (BOIB n. 106, de 20.08.16). En aquest sentit correspon fer la petició a la Comissió Balear de Medi Ambient perquè dugui a terme la corresponent resolució en el sentit exposat.

En tràmit d'aprovació inicial es sol·licitarà a la Comissió de Medi Ambient la no subjecció a avaluació ambiental estratègica d'aquesta modificació en els termes de l'article 9.5 de la Llei 12/2016 esmentada.

2.L'article 9.4 de la llei 12/2016 estableix:

També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) (...)

b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.

No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.

3.L'article 9.5 de la llei 12/2016 estableix:

Quan l'òrgan substantiu valori que un pla o programa, sigui en la seva primera formulació o sigui en la seva revisió, o la modificació d'un pla o programa vigent, no està inclòs en cap dels supòsits dels apartats anteriors d'aquest article, i, per tant, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho justificarà mitjançant un informe tècnic que quedarà a l'expedient.

4.D'acord amb l'article 9.4.b) de la llei 12/2016, en tant la modificació puntual suposa un nou marc per l'autorització de projectes (un nou vial públic per a vianants), s'hauria de subjectar a l'avaluació ambiental estratègica simplificada.

No obstant això, com preveu el mateix article, l'Ajuntament d'Inca sol·licita que l'òrgan ambiental exclogui la modificació del procediment d'avaluació ambiental, ja que no té cap efecte significatiu sobre el medi ambient.

5.L'informe tramès per l'Ajuntament d'Inca, de 16 de juny de 2020, justificatiu de la no existència d'efectes significatius sobre el medi ambient derivats de la modificació puntual 10 del PGOU d'Inca, indica que es protegeix l'únic element catalogat d'acord amb la fitxa H-004 del Catàleg de Patrimoni.

Afegeix que es tracta d'una actuació amb una finalitat imminentment pública i que implica l'expropiació de tres edificacions, la qual cosa suposa reduir la edificabilitat de la zona, per establir la connexió de la zona de la plaça de Mercat, la qual també serà objecte de reforma amb la eliminació del part del mur del Mercat Cobert Municipal, amb la connexió del carrer de Na Farrila, Om i la plaça de l'Aigua, obrin espais i evitar un cul de sac, com és fins ara, així com el deteriorament de les edificacions existents i garantir la protecció dels elements catalogats.

Per tant, la Modificació s'emmarca en la creació d'un nou vial públic per a vianant, eliminat edificabilitat i possibles nous habitatges o altres usos a l'àmbit afectat per a la seva expropiació. En tot cas, no suposa cap increment de capacitat de població, residencial o turístic o una transformació d'un sòl en estat agrari o forestal, ni cap marc per l'autorització de nous projectes de caràcter privat, sinó tot el contrari, es tracta d'una actuació de caràcter públic per a la creació d'un nou vial de vianants necessari per a la millora dels accessos i connexions de la ciutat.

6.Vist tot l'anterior, examinat l'objecte de la modificació puntual 10 del PGOU d'Inca, i atesa la motivació aportada per l'Ajuntament sobre la no existència d'efectes significatius sobre el medi ambient, es pot concloure que la modificació no implicarà cap efecte o alteració significativa que pugui afectar a la població, salut, flora, fauna, canvi climàtic o paisatge.

Això sense perjudici que es prenguin en consideració els efectes de la modificació puntual sobre la trama urbana històrica i el parcel·lari, sol·licitant, si s'escau, informe a l'Administració competent en matèria de Patrimoni Històric.

7.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.

Per tot això, vist l'informe amb proposta de resolució de 3 de juliol de 2020, dict la següent:

Resolució

Declarar que la modificació puntual núm. 10 del PGOU d'Inca, consistent en el canvi de qualificació de zona de casc antic a sistema viari públic entre el carrer de l'Om i el carrer de Na Ferrilla, no està subjecta al procediment d'avaluació ambiental estratègica per considerar que, atès el seu objecte, no té efectes significatius sobre el medi ambient en aplicació del darrer paràgraf de l'article 9.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Això sense perjudici que es prenguin en consideració els efectes de la modificació puntual sobre la trama urbana històrica i el parcel·lari, sol·licitant, si s'escau, informe a l'Administració competent en matèria de Patrimoni Històric.

 

Palma, 23 de setembre de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias