Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 11098
Resolució conjunta del conseller d’Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 10 de novembre de 2020 per la qual es modifiquen la Resolució conjunta del conseller d’Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s’aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d’organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, així com les resolucions conjuntes de 3 i de 25 de setembre de 2020, que la modifiquen

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 aprovà el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 112, de 20 de juny), referit, entre d'altres, a les mesures relatives a la comunitat educativa, i determinava que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum han d'elaborar conjuntament els protocols d'actuació necessaris per garantir el compliment de les instruccions en relació amb les mesures d'higiene, neteja i desinfecció, i de control sanitari que s'hagin d'aplicar, les distàncies de seguretat que s'hagin de mantenir entre les persones i la distribució d'horaris i espais que permetin evitar contactes massius, amb la finalitat que el funcionament dels centres docents es desenvolupi en les millors condicions de seguretat.

2. En aquest context resultava necessari i urgent adoptar, per al territori de les Illes Balears, mesures de prevenció, contenció i coordinació complementàries a les establertes per l'Estat, fonamentades en les previsions de la normativa sanitària que habilita que s'adoptin i adaptades a l'evolució de la situació epidemiològica a les Illes Balears.

3. Per tant, s'havien d'aplicar les mesures de prevenció necessàries per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 que, d'acord amb la legislació vigent, establís l'executiu de la Comunitat Autònoma, en atenció al fet que l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents. S'ha de tenir present que la situació d'emergència sanitària declarada per l'Organització Mundial de la Salut, tot i la superació de la fase 3, no havia finalitzat i, per això, el Govern de l'Estat va aprovar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

4. El 7 de juliol de 2020, en el BOIB núm. 119, es va publicar la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

5. Aquesta Resolució indicava que els protocols d'actuació s'haurien de revisar segons l'evolució de la pandèmia, d'acord amb el que establissin les autoritats sanitàries en cada moment.

6. A hores d'ara s'han publicat dues resolucions que modifiquen els protocols d'actuació:

- La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm.153, de 5 setembre).

- La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 25 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta de 3 de setembre de 2020 que modifica la Resolució conjunta de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 166, de 26 de setembre)

7. Atesos els canvis proposats per les autoritats sanitàries referides a les actuacions que s'han de dur a terme davant l'aparició de casos de COVID-19 als centres educatius no universitaris, s'han hagut de revisar novament els protocols publicats. Aquesta tasca de revisió s'ha duit a terme conjuntament entre la conselleria de Salut i Consum i la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

8. El 25 d'octubre de 2020, atès l'agreujament de la situació epidemiològica, es publicà el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

9. El 4 de novembre de 2020, es publicà el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Fonaments de dret

1. El Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny).

2. El Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE núm. 282, de 25 d'octubre).

3. El Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2 (BOE núm. 291, de 4 de novembre).

4. El Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es declara superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 111, de 19 de juny).

5. L'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 112, de 20 de juny), amb les modificacions establertes mitjançant la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 13 de juliol de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 123, de 13 de juliol).

6. El Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 135, d'1 de agost).

7. La Llei 3/2003,de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

Per tot això, d'acord amb la proposta formulada conjuntament per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i la Direcció General de Salut Pública i Participació amb data 9 de novembre de 2020, i a l'empara de la normativa aplicable per la declaració de l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, es dicta la següent

 

Resolució

Primer. Modificar la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 25 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta de 3 de setembre de 2020 que modifica la Resolució conjunta de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, en els aspectes següents:

a) S'afegeix un punt cinquè a la definició de contacte estret que apareix en l'apartat 5, Vigilància de l'alumnat relacionada amb la COVID-19, de l'annex 1, que substituïa l'annex 1 de la Resolució de 3 de setembre esmentada, que, a la vegada, reemplaçava l'annex 4 de la Resolució de 6 de juliol de 2020:

5. Es considera contacte estret en un autobús escolar qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas durant més de 15 minuts llevat que es pugui assegurar que s'ha fet un ús adequat de la mascareta.

b) S'afegeix una lletra e) a la definició de contacte estret que apareix en l'apartat Gestió de contactes de l'annex 1, que substituïa l'annex 2 de la Resolució de 3 de setembre esmentada, que, a la vegada, reemplaçava l'annex 5 de la Resolució de 6 de juliol:

e) Es considera contacte estret en un autobús escolar qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas durant més de 15 minuts llevat que es pugui assegurar que s'ha fet un ús adequat de la mascareta.

c) D'acord amb el punt 1 de la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 4 de novembre de 2020 per la qual es resolen els recursos de reposició interposats contra la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 (BOIB núm. 191, de 7 de novembre), que indica que s'ha de modificar dita Resolució «en el sentit d'incloure, en el document de consentiment informat que s'inclou en l'apèndix 3 de l'annex 1 de la Resolució, la signatura de totes les persones titulars i en exercici de la pàtria potestat o la tutela dels menors», se substitueix, pel model que apareix com a annex 1 d'aquesta Resolució, l'apèndix 3 de l'annex 1, que substituïa l'annex 1 de la Resolució de 3 de setembre, que reemplaçava, a la vegada, l'annex 4 de la Resolució de 6 de juliol de 2020.

Segon. Modificar la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, en els aspectes següents:

a) S'afegeix el paràgraf següent a l'apartat I.3.3 de l'annex 1, que havia estat modificat per la Resolució conjunta de 3 de setembre:

Als menjadors escolars, els alumnes d'educació infantil que formen part d'un grup de convivència estable (ateses les característiques d'aquests grups en aquesta etapa) no cal que mantenguin la distància de seguretat entre ells. Han de mantenir una distància de més de dos metres amb els alumnes pertanyents a altres grups.

b) Es modifiquen els nou primers paràgrafs del punt I.3 de l'annex 2, referits a les mampares de protecció, la ventilació i les mesures d'higiene respiratòria, que passen a tenir la redacció següent:

S'instal·laran mampares de protecció als serveis d'admissió i consergeria si no en disposen. Es valorarà posar-ne també a la sala d'aïllament.

Ventilació

S'ha de garantir que totes les aules o espais comuns disposen de ventilació, natural o forçada; en cas contrari no es podran emprar.

Tots els espais s'han de ventilar diàriament, inclosos els passadissos del centre si és possible, el temps necessari per permetre la renovació de l'aire, un mínim de quinze minuts abans d'iniciar la jornada, després de cada canvi de classe i després de cada ús.

Es recomana, sempre que sigui possible, fer servir ventilació creuada, és a dir, obrir finestres o portes de parets oposades i, en lloc d'obrir molt una finestra, repartir la mateixa obertura entre el major nombre de punts: és molt millor obrir 10 cm en 8 finestres que 80 cm en una.

A tots els espais es mantindran les finestres obertes sempre que la climatologia ho permeti. 

Per verificar que la ventilació és suficient s'hauran de fer servir mesuradors de CO2. La concentració de CO2 no haurà de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superi, s'haurà d'incrementar la ventilació fins que se situï per sota d'aquest indicador.

Com a mesura complementària, però no substitutiva de la ventilació, es poden fer servir purificadors fixos o portàtils d'aire amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'aula o espai. 

Vegeu la Guia per a ventilació en aules de l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua, IDAEA-CSIC: https://www.csic.es/sites/default/files/guia_para_ventilacion_en_aulas_csic-mesura.pdf.

A les dependències que tenen sistemes de ventilació i climatització mecànica, es recomana mantenir la climatització a una temperatura entre 23 i 25ºC a la primavera i estiu i entre 21 i 23ºC a la tardor i hivern i revisar el nivell de ventilació perquè la renovació de l'aire de l'exterior sigui suficient. Respecte als sistemes de ventilació i climatització mecànica, s'han d'utilitzar sistemes que permetin la renovació de l'aire de manera controlada. En tot cas, s'haurà de reforçar la neteja i el manteniment dels filtres d'aire dels circuits, d'acord amb les recomanacions de l'instal·lador i del servei de prevenció corresponent, i optar, en el cas que sigui possible, per equips amb filtres amb demostrada eficàcia com a barrera de partícules víriques.

Vegeu el document Recomanacions d'operació i manteniment dels sistemes de climatització i ventilació d'edificis i locals per a la prevenció de la propagació del SARS-CoV-2 del Ministeri de Sanitat i del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic:

https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/Recomendaciones_de_operacion_y_mantenimiento.pdf.

Es poden emprar ventiladors de sòtil sempre que hi hagi les finestres obertes per permetre l'entrada d'aire de l'exterior.

Mesures d'higiene respiratòria

S'adoptaran mesures d'higiene respiratòria en tossir o esternudar, cobrint-se la boca i el nas amb el colze flexionat o amb un mocador d'un sol ús. Serà necessari llençar el mocador immediatament a una paperera amb bossa preferiblement amb tapa i pedal. Cal evitar el fet de tocar-se ulls, nas o boca, i posteriorment s'han de rentar les mans amb aigua i sabó o amb solució o gel hidroalcohòlics.

D'acord amb el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, acordat pel Consell de Govern el 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 112, de 20 de juny) i amb l'article 6 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, pel qual es regulen les condicions per a l'ús obligatori de mascaretes durant la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, és obligatori, per als majors de sis anys, l'ús de qualsevol tipus de mascaretes, preferentment higièniques o quirúrgiques, que cobreixin el nas i la boca en espais a l'aire lliure i en qualsevol espai tancat d'ús públic.

Als diferents espais hi haurà cartells informant sobre la tècnica de correcta higiene respiratòria, la ventilació i l'ús correcte de la mascareta.

c) Es modifica el sisè paràgraf de l'apartat III.1 de l'annex 2, referit a la garantia de distància mínima d'un metre i mig i l'educació física, a partir de la redacció establerta per les resolucions conjuntes de 3 i de 25 de setembre de 2020, que passa a tenir la redacció següent:

Es fomentaran les activitats exteriors sempre que sigui possible. Els gimnasos, sales de psicomotricitat, etc., s'adaptaran a les necessitats del seu ús i s'asseguraran les mesures de seguretat i higiene. L'educació física i altres activitats similars es realitzaran prioritàriament al pati o altres espais comunitaris. Les instal·lacions esportives fora del centre escolar que siguin emprades per dur a terme les sessions d'educació física s'hauran d'entendre com una prolongació del mateix centre docent i, per tant, durant la realització d'aquestes sessions no hi seran aplicables els aforaments establerts per la resta d'activitats esportives en els poliesportius.

d) Es modifica el tercer guió del segon punt de la lletra a. de l'annex 8, a partir de la redacció establerta per la Resolució conjunta de 3 de setembre, que passa a tenir la redacció següent:

L'alumnat dels grups estables es mantindrà agrupat entre si, mantenint la distància d'un metre i mig entre ells (llevat dels grups de convivència estable d'educació infantil, ateses les seves característiques) i amb una distància de més de dos metres entre les diferents agrupacions de grups estables, si és possible amb elements físics que la garanteixin, com mampares.

e) S'afegeix l'annex 12, Protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial, que apareix com a annex 2 d'aquesta Resolució.

Tercer. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca o la consellera de Salut i Consum en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3 /2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 10 de novembre de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March i Cerdà

 

La consellera de Salut i Consum

Patricia Gómez i Picard

 

 

 

ANNEX 1 Consentiment informat per a la realització del test PCR durant el curs escolar (Substitueix l'apèndix 3 de l'annex 1 de la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 25 de setembre de 2020.)

Informació per a la família

La identificació i el seguiment de contactes és una mesura de salut pública eficaç per al control de la COVID-19 amb la finalitat d'evitar un increment en el nombre de casos.

Quan es confirma un cas positiu, es recomana la realització de la PCR als contactes estrets, ja que es tracta d'una prova amb alta especificitat i sensibilitat que detecta el virus en les primeres fases de la infecció.

El test diagnòstic PCR es realitza a partir d'una mostra respiratòria i permet detectar un fragment del material genètic del virus. Per a la presa de la mostra s'introdueix suaument en les fosses nasals, primer en una i després en l'altra, un bastonet fi i flexible. És una tècnica innòcua i no presenta cap efecte advers, encara que de vegades pot resultar molesta.

És important realitzar la prova per controlar la pandèmia, encara que teniu l'opció de no donar el consentiment perquè es faci al vostre fill o filla.

L'alumne a qui se li ha realitzat la PCR no podrà acudir al centre educatiu fins a tenir el resultat de la prova. Si la prova és positiva, l'alumne haurà d'estar en aïllament domiciliari un mínim de deu dies des de l'inici dels símptomes, sempre que els tres darrers dies no hagi tengut febre ni cap altre símptoma. Podrà acabar l'aïllament quan ho indiqui el seu equip sanitari.

Si no es realitza la prova PCR caldrà mantenir quarantena domiciliària durant deu dies.

 

Consentiment

Arribat el cas, MANIFESTAM que estam d'acord amb la tècnica proposada i acceptam que s'apliqui al nostre fill o filla. Hem llegit i entès tota la informació recollida en aquest document.

Hem pogut fer preguntes i aclarir tots els dubtes al telèfon EduCOVID 900 700 222.  Per això prenem de manera conscient i lliure la decisió d'autoritzar l'aplicació de la tècnica al nostre fill o filla. També sabem que podem demanar més informació i que podem  retirar el nostre consentiment en qualsevol moment.

 

................., ............ d...................... de 20.....

Nom i llinatges de l'alumne o alumna

 

 

Nom i llinatges dels titulars de la pàtria potestat (pare, mare o tutor) o del representant legal*:

 

 

[rúbriques]

* Aquest consentiment ha de ser signat pels dos progenitors o tutors legals perquè desplegui efectes.

S'ha lliurat a la família una còpia d'aquest document? □ Sí    □ No

Revocació del consentiment

De manera lliure i conscient hem decidit RETIRAR EL NOSTRE CONSENTIMENT per realitzar aquesta tècnica al nostre fill o filla per aquests motius:

1. ....................................................................................................................................

2. ....................................................................................................................................

................., ............ d...................... de 20.....

 

Nom i llinatges de l'alumne o alumna

 

Nom i llinatges dels titulars de la pàtria potestat (pare, mare o tutor) o del representant legal*:

 

 

[rúbriques]

* Aquest consentiment ha de ser signat pels dos progenitors o tutors legals perquè desplegui efectes.

S'ha lliurat a la família una còpia d'aquest document? □ Sí    □ No

 

ANNEX 2 Protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial (S'afegeix com a annex 12 de la Resolució conjunta de 6 de juliol de 2020.)

A hores d'ara, la normativa que afecta la pràctica de l'activitat física en l'àmbit educatiu es troba dispersa en diferents documents. Aquesta dispersió suposa una manca de claredat a l'hora d'aplicar els protocols per fer front a la COVID-19. Per això s'ha vist la necessitat d'unificar en un únic document tots els aspectes que afecten aquest tipus d'activitats i resoldre les possibles incoherències que existeixen entre les diversos normes que regulen la qüestió.

Davant la necessitat de promoure una pràctica d'activitat física segura per als estudiants als centres docents de les Illes Balears en el context de la pandèmia de COVID-19 d'acord amb les mesures sanitàries que minimitzin al màxim el risc de contagi, i atès el deure de l'administració pel que fa a la protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball respecte del personal al seu servei, s'ha considerat necessari publicar aquest protocol d'actuació específic per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial.

La pràctica de l'activitat física i l'esport són molt beneficiosos per a la salut, però l'esport, des del punt de vista de la COVID-19 té dues característiques que poden afavorir la propagació de la malaltia: el contacte entre les persones durant la pràctica esportiva i l'elevat increment de la ventilació pulmonar. Per això cal extremar les mesures de protecció i evitar les pràctiques que impliquin contacte entre els participants fins que es normalitzi la situació.

Com a normes generals:

  • Sempre que sigui possible les classes s'han de dur a terme en instal·lacions o espais a l'aire lliure.

  • Les sortides d'activitat física a la natura es poden realitzar d'acord amb aquestes indicacions:

    • En l'educació infantil i primària: es poden organitzar per grups estables de convivència. Quan hi participin alumnes de més d'un grup, s'ha de garantir que es manté en tot moment la distància de seguretat entre alumnes de diferents grups estables. Si la sortida es fa amb autobús i hi participa més d'un grup de convivència estable, cal que hi hagi una separació de dues fileres entre cadascun dels grups de convivència estable.

    • En els altres nivells educatius: s'ha d'assegurar que es manté en tot moment la distància de seguretat entre els alumnes d'acord amb el que preveu l'apartat 1.

    • En tot cas, no s'han de compartir materials, ni begudes ni menjar.

  • S'han de tenir en compte les característiques de l'alumnat i prioritzar:

    • Activitats sense contacte físic i en què es garanteixi la distància de seguretat.

    • Activitats en les quals no sigui necessari l'ús compartit de material i equipaments.

    • Sempre que es facin activitats sense mascareta s'han d'organitzar en subgrups fàcilment identificables. Els diversos subgrups no han d'interactuar entre si. D'aquesta manera, si es produeix algun cas de contagi, es podrà afavorir l'estudi de contactes i s'hauran d'aïllar menys alumnes.

1. Mesures de seguretat i higiene

S'han de mantenir els principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 als centres educatius que apareixen en l'annex 1, Protocol d'actuació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, d'aquesta Resolució.

A més a més:

  • Abans, durant i al final de les classes, s'han d'incloure les rutines higièniques individuals i de desinfecció dels materials emprats quan no comportin riscs per a l'alumnat.

  • Abans d'iniciar la classe i en acabar, els professors i els alumnes s'han de rentar les mans amb aigua i sabó o fer servir gel hidroalcohòlic.

  • S'han d'adaptar els procediments dels jocs i esports col·lectius per practicar-los, respectant les directrius d'aquest protocol.

1.1. Distàncies

Pel que fa a les distàncies:

  • S'ha de mantenir la distància de seguretat d'1,5 m quan no es realitza activitat física o activitat física de baixa intensitat.

  • Com més intensitat i/o velocitat de desplaçament, les distàncies han de ser majors. Sense barreres de protecció, caminant ràpid (4 km/h), hauria de mantenir-se una distància de 5 m; corrent ràpid (14,4 km/h), de 10 m, i amb bicicleta (30 km/h), almenys de 20 m, i, en tot cas, evitar estar alineat amb l'alumne que tenim al davant (és a dir, evitar anar a rebuf).

  • Per a la pràctica d'activitats dirigides estàtiques de mitjana o d'alta intensitat (rítmiques, de tonificació, cardiovasculars, combinades...) es requereix un mínim de 4 m2 per persona.

1.2. Ús de la mascareta

Pel que fa a l'ús de la mascareta en les classes, s'ha de tenir en compte el següent:

a) L'alumnat ha d'utilitzar obligatòriament la mascareta higiènica o quirúrgica en aquests casos:

  • En els trasllats: des que surti de l'aula i fins que arribi al lloc de trobada per iniciar la sessió.
  • En el vestidor, sempre que se'n faci ús.
  • Durant les explicacions i instruccions prèvies a l'inici de l'activitat física.
  • Durant les activitats d'intensitat baixa (activació i tornada a la calma) sempre que es es duguin a terme en un espai tancat, com un gimnàs o pavelló esportiu.
  • Quan han finalitzat les activitats de tornada a la calma i l'alumnat ha de recollir i desinfectar els materials (si escau), practicar la higiene individual, recollir els seus estris personals (motxilla, aigua, roba...), entre d'altres.
  • En els moments en què no s'estigui realitzant la sessió de forma activa.

b) En les activitats físiques d'intensitat moderada o alta, desenvolupades sota la supervisió del professorat, en què es garanteixi la distància de seguretat i el seguiment de les mesures d'higiene i protecció, s'eviti en tot moment el contacte físic i no es comparteixi material, l'alumnat no ha d'utilitzar obligatòriament la mascareta. Aquestes activitats s'han de realitzar en espais exteriors a l'aire lliure. En el cas d'introduir activitats en què no es puguin mantenir aquesta distància de seguretat, tot l'alumnat durà mascareta, sempre que la naturalesa de l'activitat ho permeti. En aquest cas, cal evitar activitats d'alta intensitat per evitar problemes d'hipòxia o falta d'adaptació cardiorespiratòria a les exigències físiques.

c) Es recomana que l'alumnat dugui una bossa de tela o paper per guardar-hi la seva mascareta quan no la faci servir per evitar que sigui una font de contaminació, i dur una mascareta de recanvi.

d) El professorat ha de portar mascareta higiènica o quirúrgica en tot moment i mantenir la distància de seguretat.

2. L'espai

A l'exterior de les aules d'EF, gimnasos, instal·lacions esportives i sales de psicomotricitat, etc., s'indicarà en un lloc visible la capacitat màxima de l'espai. A més a més, s'han de posar a l'interior cartells informatius sobre les normes de prevenció i higiene d'aplicació en la pràctica de l'activitat física.

A l'interior hi ha d'haver dispensadors de gel hidroalcohòlic viricida, autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat per a la neteja de mans, separats en diferents punts de la instal·lació esportiva per evitar aglomeracions, a més de contenidors amb tapa, i, si és possible, accionats per pedal, per al rebuig del material higiènic (mocadors de paper, mascaretes).

En espais tancats, les activitats esportives poden realitzar-se si es garanteix que es manté la distància de seguretat sempre que sigui possible, prioritzant la distància davant d'altres mesures i sempre que no s'excedeixi el 50 % de la capacitat màxima permesa en la instal·lació i es pugui garantir una ventilació adequada.

Cal assenyalar el sentit de la circulació: establir i senyalitzar circuits d'entrada i sortida, tant a la instal·lació com a l'espai esportiu, els lavabos/vestidors, magatzems i altres espais, amb elements visuals que afavoreixin la circulació en un únic sentit. A més a més, es recomana marcar referències visuals a l'espai i en l'entorn que indiquin distàncies mínimes de seguretat.

Es recomana senyalitzar un espai específic perquè l'alumnat pugui dipositar les motxilles i jaquetes, i que, en el procés, puguin fer-ho de manera ordenada i evitant aglomeracions.

Cal mantenir la ventilació dels espais tancats destinats a les classes en tot moment i deixar les portes i finestres obertes sempre que sigui possible. Si no és possible, s'ha de ventilar durant almenys 15 minuts a l'inici i al final de la jornada i entre classe i classe, de manera que es pugui garantir que la concentració de CO2 no supera les 800 ppm.

El professorat que coincideix per horari en el moment de desenvolupar la seva sessió s'ha de coordinar per a evitar aglomeracions en els accessos, vestidors, magatzem, zones per deixar els estris personals, etc.

Quan les sessions lectives es desenvolupin en instal·lacions externes, tant l'alumnat com el professorat estan subjectes a les normes establertes per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum sobre seguretat i contenció de la COVID-19.

En la mesura del possible, s'han de coordinar amb el personal responsable de neteja del centre els horaris d'ús dels espais, equipaments i materials, per afavorir-ne la desinfecció correcta i perquè es puguin realitzar les tasques de neteja i desinfecció entre grups, tenint en compte els recursos de personal.

2.1. Els vestidors

S'ha de mantenir en tot moment la capacitat de l'espai. Als vestidors, es requereix que l'ocupació permeti un mínim de 3 m2 per persona, excepte en els supòsits de persones que puguin necessitar assistència; en aquest cas, també es permetrà la utilització per part de l'acompanyant.

S'ha de reduir en la mesura possible el temps d'estada als vestidors i evitar els grups o les petites aglomeracions a la sortida. S'ha d'intentar ser tan àgils com sigui possible a l'hora d'entrar a les classes i sortir-ne. Es recomana establir torns d'ús dels vestuaris per evitar-hi aglomeracions.

Es recomana també que l'alumnat vengui equipat des de casa amb la roba adequada per a la pràctica d'activitat física, i així, minimitzar l'ús dels vestidors.

Entre l'ús d'un grup i el d'un altre, quan es tracta d'una instal·lació tancada, el terra s'ha de desinfectar, així com també els equipaments sobre els quals pugui haver-hi hagut contacte.

No es poden consumir aliments dins del vestidor i s'ha de fer ús de la mascareta en tot moment. Es recomana no fer servir les dutxes.

3. El material

A l'hora de seleccionar un material per a la classe d'educació física s'han de tenir en compte els processos de preparació, separació i desinfecció, d'acord amb l'annex 3, Pautes de neteja i desinfecció, d'aquesta Resolució.

Cal evitar compartir material i s'ha de prioritzar l'ús de material individual. En els grups de convivència estable d'educació infantil es pot compartir el material, el qual s'ha de netejar en acabar la sessió.

Es recomana utilitzar pocs materials i prioritzar l'ús de material que sigui de més fàcil desinfecció, malgrat que no s'exclou expressament la possibilitat d'utilitzar qualsevol tipus de material esportiu.

S'ha d'evitar l'ús del mateix material en classes consecutives, excepte quan sigui factible desinfectar-lo entre classe i classe.

Cal evitar activitats en què s'hagin de tocar superfícies.

En acabar la classe, s'ha d'arreplegar el material en un mateix lloc per poder-lo netejar. Després s'ha de desinfectar. Sempre que sigui possible i no comporti riscos, en funció de les característiques de l'alumnat, espais i recursos disponibles, convé implicar l'alumnat en el procés de neteja i desinfecció del material que ha utilitzat. Aquest fet no respon únicament a una mesura durant les sessions d'educació física, sinó també a un aprenentatge necessari que l'alumnat ha de ser capaç de reproduir en el seu dia a dia quan sigui necessari.

Es recomana que els alumnes duguin de casa, en una bossa: sabó de mans i/o gel hidroalcohòlic, una tovalloleta, material esportiu d'ús individual, una botella d'aigua i calçat de recanvi per a l'activitat física. S'ha d'evitar l'ús de fonts d'aigua.

Cal una correcta higiene del calçat: o bé s'ha de desinfectar el que es porta o bé se n'ha de dur de recanvi per a l'ús exclusiu en l'activitat física. Es poden utilitzar estores desinfectants.

 

4. Especificacions per als ensenyaments de formació professional de la família professional d'activitat física i esportiva i per als ensenyaments esportius de règim especial

La naturalesa i el currículum dels ensenyaments de formació professional de la família professional d'activitat física i esportiva i dels ensenyaments esportius de règim especial fan necessari i recomanable l'ús d'instal·lacions o espais singulars per al desenvolupament de continguts curriculars propis dels diferents mòduls professionals i d'ensenyament esportiu recollits en les seves programacions.

En aquests ensenyaments, a més de les consideracions generals realitzades en els apartats anteriors:

  1. S'ha de prioritzar la realització de les activitats a l'aire lliure i al medi natural.

  2. S'han de respectar, com a la resta d'activitats, les mesures d'higiene i protecció corresponents.

  3. En les activitats curriculars de platja i piscina, l'obligació de l'ús de la mascareta s'ha de complir, en qualsevol cas, als accessos, desplaçaments i passejades que es realitzin en aquests espais i instal·lacions.

  4. Atenent la singularitat dels espais utilitzats per al desenvolupament de les sessions, tals com pavellons esportius, piscines, pistes d'atletisme, etc., i quan aquestes sessions es realitzin en instal·lacions que no pertanyin a centres de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, es durà a terme una adequada coordinació per garantir la seguretat i salut de les persones.

  5. Quan les sessions es desenvolupin en instal·lacions esportives externes, tant l'alumnat com el professorat estan subjectes a les normes pròpies de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i de la Conselleria de Salut i Consum sobre seguretat i contenció de la COVID-19.

  6. Les instal·lacions esportives fora del centre escolar que siguin emprades per dur a terme les sessions d'educació física s'han d'entendre com una prolongació del mateix centre docent i, per tant, durant la realització d'aquestes sessions no seran aplicables els aforaments establerts per a la resta d'activitats esportives en els poliesportius.

  7. Quan es fa ús d'instal·lacions externes, s'ha d'informar sobre les activitats a dur a terme i s'ha de sol·licitar als responsables de la instal·lació informació sobre els riscos, les mesures pròpies de prevenció i d'emergències, les quals seran d'obligat compliment per als usuaris.

  8. A les instal·lacions externes es limitarà el contacte amb altres usuaris i es tendrà en compte l'aïllament o la limitació d'accés i la sensibilització de les mesures.

5. Especificacions per als ensenyaments artístics de règim especial de dansa

En aquests ensenyaments cal seguir les consideracions generals dels apartats anteriors. Especialment, cal atendre els aspectes següents:

  • Per a la realització d'activitats estàtiques d'intensitat mitjana o alta es requereix un mínim de 4 m2 per persona.

  • A banda de l'obligatorietat de l'ús de la mascareta que es determina en l'apartat 1.2.a), per a la realització en un espai tancat d'exercicis d'intensitat moderada o alta s'ha de dur la mascareta. A aquest efecte, el professorat ha d'organitzar la intensitat de les càrregues i els temps de recuperació, i realitzar les adaptacions oportunes per evitar problemes d'hipòxia o falta d'adaptació cardiorespiratòria a les exigències físiques.

  • En cas que els exercicis d'intensitat moderada o alta es realitzin en un espai a l'aire lliure i sempre que es garanteixin les distàncies de seguretat a què es fa referència en l'apartat 1.1, s'asseguri el seguiment de les mesures d'higiene i de protecció, s'eviti el contacte físic i no es comparteixi material, es podran realitzar sense mascareta.

6. Normes específiques per a les activitats físiques en piscina

El responsable dels grups que accedeixen a la piscina ha de dur un registre per controlar l'ús per part dels alumnes.

És obligatori l'ús de la mascareta a la instal·lació, sempre que no s'estigui realitzant activitat física intensa o dins la piscina.

El professorat sempre ha de dur la mascareta posada.

S'ha de mantenir en tot moment una distància mínima d'1,5 m entre nedadors.

Cada esportista/alumne ha de dur la seva pròpia botella d'aigua i no es pot compartir.

És recomanable venir amb el banyador posat des de casa i reduir el temps que es roman al vestidor, al qual, en tot cas, caldrà seguir les normes d'ús i capacitat establertes per a la instal·lació.

El professorat ha d'impartir les classes des de la vora de la piscina i evitar el contacte directe amb els alumnes.

Les instruccions del docent es donaran fora de l'aigua mantenint la distància de seguretat. S'ha de col·locar a les marques establertes a aquest efecte sempre que no pugui mantenir la distància de seguretat a l'aigua durant les explicacions.​​​​​​​