Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 11075
Decret 14/2020, d’11 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’introdueixen modificacions i es prorroguen les mesures establertes mitjançant el Decret 11/2020, de 28 d’octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 al nucli urbà principal del municipi de Manacor, a l’empara de la declaració de l’estat d’alarma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el moment actual, i atès que a Espanya, com també a la majoria de països europeus, es registra una tendència ascendent en el nombre de casos de SARS-CoV-2, amb incidències que situen la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i els nacionals establerts en el document Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19, aprovat en el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat dia 22 d'octubre de 2020, el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Aquest Reial decret tenia una vigència inicial de quinze dies, però el Congrés dels Diputats, en sessió de dia 29 d'octubre en va autoritzar la pròrroga fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021, amb determinades modificacions, que s'han recollit en el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

Durant el període de vigència de l'estat d'alarma activat, en cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada serà qui exerceixi la presidència de la comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia, en els termes establerts en els reials decrets esmentats, i les autoritats competents delegades queden habilitades per dictar, per delegació del Govern de l'Estat, les ordres, resolucions i disposicions per a l'aplicació del que preveuen els articles 5 a 11.

L'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, amb les modificacions establertes mitjançant el Reial decret 956/2020, de 3 de novembre, estableix, amb determinades excepcions, en l'article 5, la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn durant el període comprès entre les 23.00 hores i les 6.00 hores, amb la finalitat d'evitar al màxim l'expansió de la infecció durant aquest període de temps, atès que en aquesta franja horària s'han produït molts contagis en aquestes darreres setmanes.

Així mateix, l'article 6 estableix la possibilitat de limitar l'entrada i la sortida dels territoris de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com d'àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior, amb unes certes excepcions, amb el propòsit de reduir substancialment la mobilitat del virus.

També, en l'article 7, estableix la possibilitat de limitar la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i, en l'article 8, la possibilitat que les autoritats delegades puguin limitar la permanència de persones en llocs de culte.

D'aquesta manera, es persegueix la reducció de la mobilitat social de manera significativa i, per tant, es pretén detenir l'expansió de l'epidèmia.

Aquestes limitacions seran eficaces en el territori de cada comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia quan l'autoritat competent delegada respectiva ho determini, la qual també podrà modular, flexibilitzar i suspendre l'aplicació d'aquestes mesures.

A fi de determinar l'horari d'inici i finalització de la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, establerta en l'article 5.1 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, com també de determinar l'eficàcia, a les Illes Balears, de les limitacions establertes en el Reial decret esmentat, en el territori de les Illes Balears, es va dictar el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, amb una vigència inicial de quinze dies, que s'han prorrogat fins a les 24.00 hores del dia 24 de novembre de 2020, mitjançant el Decret 13/2020, de 9 de novembre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es prorroguen les mesures establertes mitjançant el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19.

Finalment, el Reial decret estatal preveu la possibilitat que les comunitats autònomes puguin imposar la realització de prestacions personals obligatòries en l'àmbit dels seus sistemes sanitaris i sociosanitaris, sempre que això resulti imprescindible per respondre a la situació d'emergència sanitària.

En tot cas, durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el que no preveu el Reial decret, han de continuar adoptant les mesures necessàries per afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, conformement a la legislació sanitària, en particular, a la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública; la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com a la normativa autonòmica corresponent.

No obstant això, en una situació epidemiològica com l'actual, resulta imprescindible combinar les mesures previstes en la legislació sanitària amb unes altres de l'àmbit del dret d'excepció, tal com recullen els articles 116.2 de la Constitució espanyola i quart i següents de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

En data 27 d'octubre de 2020, la directora assistencial del Servei de Salut de les Illes Balears va emetre un informe de la situació epidemiològica del municipi de Manacor en què s'evidencia que l'acumulació de casos de SARS-CoV-2 en aquesta zona és extremadament alta, amb especial incidència en el seu nucli urbà, tal com revela l'anàlisi de geolocalització dels casos.

La situació epidemiològica en el nucli de població de Manacor determinava la necessitat d'adoptar mesures especials de contenció de l'activitat econòmica, laboral i social en matèria de salut pública per frenar la transmissió del SARS-CoV-2 i protegir la salut de la població d'aquest àmbit territorial i també de la resta del territori de les Illes Balears, a l'empara del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, atès que, tenint en compte la situació epidemiològica en determinats nuclis de població, i atès que hi ha un risc molt elevat de transmetre-hi la malaltia, cal adoptar mesures més rigoroses de control i prevenció de la malaltia que les que s'han adoptat fins ara.

L'informe de la directora assistencial del Servei de Salut de les Illes Balears palesa la situació epidemiològica del municipi de Manacor en les dates immediatament anteriors al Decret 11/2020, de 28 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, amb una IA14 superior als 450 casos per 100.000 habitants que, per tant, se situava més de set vegades per sobre de les xifres que el Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC) considera de risc, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques superior al 14 %, dades que, al seu torn, es trobaven onze punts percentuals per sobre de la recomanació d'aquest organisme, que situa un territori en risc epidemiològic quan aquesta taxa supera el 3 %.

A més, el nombre de casos diagnosticats en els darrers set dies anteriors al dictat del Decret 11/2020, de 28 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, al municipi de Manacor suposaven més del 10 % del total de casos diagnosticats al conjunt de la comunitat autònoma en el mateix període, i la seva IA14 duplicava la que es donava aleshores a les Illes Balears de forma global.

Calia destacar també que l'augment en els contagis s'havia vist reflectit en un important augment de la pressió assistencial, atès que s'havia multiplicat per tres, en els sets dies anteriors, el nombre de pacients ingressats per la COVID-19 a l'Hospital Comarcal de Manacor. Atesa aquesta situació epidemiològica, resultava necessari valorar actuacions sanitàries i de restriccions de la interacció social, dirigides a controlar la situació epidemiològica al nucli urbà del municipi de Manacor, per aturar el brot de la COVID-19 declarat.

Per tot això, es va dictar el Decret 11/2020, de 28 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 al nucli urbà principal del municipi de Manacor, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma.

En aquest moment, resulta necessari introduir alguna modificació i prorrogar la vigència de les mesures que conté el Decret esmentat, fins a les 22.00 hores del dia 26 de novembre, atès que, malgrat que s'ha produït una millora significativa de la situació epidemiològica al municipi que indicaria l'eficiència de les mesures de contenció aplicades, el nivell de contagis encara no ha disminuït en un grau suficient per considerar superat el període de perill extrem per a les persones i per al sistema sanitari de la comarca, sotmès a una pressió assistencial significativa.

Així doncs, des de l'entrada en vigor de les mesures dictades en el Decret 11/2020, la incidència acumulada a catorze dies ha passat de 662 casos per 100.000 habitants dia 28 d'octubre a 572 en data 9 de novembre, una disminució del 15 %. Encara més marcada ha estat la millora d'un indicador més primerenc de contenció en la transmissió com és la incidència acumulada a set dies, que ha disminuït un 45 % en el mateix període, així com la taxa de positivitat de PCR, que ha passat d'un 17,5 % a un 5 %. Cal destacar, també, que com a conseqüència dels contagis originats en els dies previs a l'aplicació de les mesures es va arribar a una incidència màxima de 773 casos per 100.000 habitants, la qual cosa fa més rellevant encara la millora en la situació epidemiològica amb la contribució de les mesures de prevenció decretades.

 Malgrat aquesta evolució clarament positiva, les dades epidemiològiques encara se situen de forma molt marcada per sobre de les xifres que el Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC) considera de risc (60 casos per 100.000 habitants en catorze dies i un 3 % de positivitat de les proves PCR).

Per tot això, d'acord amb l'habilitació que estableix l'article 2.2 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, dict el següent

DECRET

Primer

Pròrroga de les mesures establertes per l'estat d'alarma en el nucli urbà principal del municipi de Manacor

Queden prorrogades, fins al dia 26 de novembre, a les 22.00 hores, les mesures establertes mitjançant el Decret 11/2020, de 28 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19, al nucli urbà principal del municipi de Manacor, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma, en tot allò que sigui desplegament de les previsions establertes en els articles 5, 6, 7 i 8 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2.

Segon

Adopció de mesures de limitacions de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn en el nucli urbà principal del municipi de Manacor

La limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn, prevista en l'article 5 del Reial decret 926/20, de 25 octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, i l'article 2 del Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, s'estableix, per al nucli urbà principal del municipi de Manacor, entre les 22.00 hores i les 6.00 hores.

Consegüentment, estan prohibits tots els desplaçaments i la circulació per les vies públiques durant aquest horari.

S'exclouen d'aquesta prohibició els desplaçaments de caràcter essencial, degudament justificats, següents:

  • Desplaçament per obtenir assistència sanitària d'urgència i per anar a la farmàcia per raons d'urgència, sempre que sigui a la més propera al domicili o al centre sanitari al qual s'ha acudit, així com per assistència veterinària urgent.

  • Desplaçament de treballadors i dels seus representants per anar al centre de treball o tornar-ne, en els casos en què el treball no es pugui dur a terme en la modalitat de treball a distància o teletreball, com també desplaçaments inherents al desenvolupament de les funcions pròpies del lloc de treball o de la seva activitat professional o empresarial.

S'hi inclouen els desplaçaments de professionals o voluntaris degudament acreditats per dur a terme serveis essencials, sanitaris i socials.

  • Cura de persones grans, menors d'edat, persones dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables per motius inajornables.

S'hi inclouen els desplaçaments per necessitats de persones amb trastorns de la conducta, discapacitat o malaltia que requereixin activitat a l'exterior per al seu benestar emocional o de salut, quan això estigui degudament justificat per professionals sanitaris o socials amb el certificat corresponent.

  • Actuacions urgents davant òrgans judicials o dependències policials.

  • Retorn al lloc de residència habitual després d'haver duit a terme les activitats permeses enumerades anteriorment.

  • Causa de força major o una altra situació de necessitat justificada.

En aquest sentit, es considera situació de necessitat justificada el desplaçament des del port o l'aeroport o cap a aquests, en cas que la circulació derivi directament de l'arribada o la sortida del vaixell o de l'avió, com també el retorn al lloc de residència provinent d'un centre educatiu amb horari nocturn o de la sortida d'una activitat cultural o d'una activitat esportiva federada.

 

Tercer

Modificació relativa als desplaçaments personals

Es modifica el contingut de la lletra j) referida a les excepcions establertes per als desplaçaments personals, en l'apartat segon del Decret 11/2020, de 28 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 al nucli urbà principal del municipi de Manacor, a l'empara de la declaració de l'estat d'alarma, que queda redactat de la manera següent:

j) Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga, degudament justificada. A aquest efecte, es considera activitat justificada el desplaçament des del port o l'aeroport o cap a aquests, en cas que la circulació derivi directament de l'arribada o la sortida del vaixell o de l'avió.

Així mateix, es considera activitat justificada el desplaçament que tengui per objecte l'alimentació o la cura d'animals o d'altres activitats relacionades, que es poden justificar mitjançant una acreditació municipal, un justificant de cita veterinària, un certificat d'una entitat de protecció d'animals o qualsevol altre tipus d'acreditació.

Quart

Règim de recursos

Contra aquest Decret, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, en el termini de dos mesos comptadors des de la publicació, de conformitat amb els articles 12 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Cinquè

Efectes

Aquest Decret produeix efectes a partir del moment de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i manté l'eficàcia fins a les 22.00 hores del dia 26 de novembre de 2020.

 

Palma, 11 de novembre de 2020

La presidenta ​​​​​​​Francesca Lluch Armengol i Socias