Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 11013
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 5 de novembre de 2020 de modificació de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació d’1 d’agost de 2018 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d’interès general amb càrrec a l’assignació tributària del 0,7 % de l’impost sobre la renda de les persones físiques per als anys 2018 i 2019 (BOIB núm. 96, de 4 d’agost), en relació amb els projectes corresponents a l’any 2019 per executar l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. En data 1 d'agost de 2018, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost), programes que s'havien d'executar, respectivament, al llarg dels anys 2019 i 2020.

2. Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març), el Govern de l'Estat va declarar l'estat d'alarma, declaració acompanyada de diferents mesures de suspensió d'activitats i de restricció de la mobilitat i de la interacció social, per fer front i evitar la propagació de la COVID-19. Aquestes limitacions varen afectar gairebé totes les esferes de l'activitat laboral, educativa i social de la ciutadania i de les entitats socials, i s'estengueren des del 14 de març fins al 21 de juny de 2020.

3. Arran dels fets descrits, la majoria dels projectes finançats amb càrrec a la convocatòria esmentada es veren greument afectats i es varen haver de suspendre o modificar considerablement, tant pel que fa als terminis com a la metodologia.

4. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB, núm. 84, de 15 de maig), disposa, en el capítol IV, un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes, tant per als nous procediments com per als procediments en curs. En relació amb els procediments en curs, l'article 28 del Decret llei 8/2020 estableix que:

- De conformitat amb el que disposa l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, en els procediments de subvenció en tramitació en el moment de l'entrada en vigor del Decret llei, es pot ampliar qualsevol termini que no hagi expirat, encara que les bases reguladores o la convocatòria no ho prevegin.

- Es poden modificar o complementar motivadament les resolucions de convocatòria, fins i tot en el cas que ja s'hagin assignat els fons públics als beneficiaris i s'hagi iniciat el període d'execució o justificació de les subvencions, sense que això impliqui obrir un nou termini de presentació de sol·licituds.

L'article 29 del mateix Decret llei 8/2020, sobre la justificació de les subvencions en relació amb els procediments en curs en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, disposa que l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot decidir motivadament, entre altres qüestions:

- Que no constitueix incompliment, a l'efecte de reintegrament o de pèrdua del dret a percebre la subvenció, la manca d'execució total de l'activitat o del projecte subvencionat, si s'ha produït com a conseqüència directa de la suspensió d'activitats o del tancament d'establiments amb motiu de l'estat d'alarma o de les mesures adoptades per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19.

- Que tampoc no constitueix incompliment, a l'efecte previst en l'apartat anterior, la manca d'execució dins termini de l'activitat o del projecte subvencionat, en les mateixes circumstàncies.

- L'ampliació dels terminis d'execució o de justificació abans que expirin.

- L'atorgament d'un període extraordinari d'execució o de justificació per raons excepcionals degudament justificades, d'acord amb l'article 28.2 del Decret llei.

- Establir el caràcter subvencionable de totes o de part de les despeses que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que no es materialitzi completament, en les mateixes circumstàncies a què fa referència la lletra e) de l'apartat 3 de l'article 12 del Decret llei.

5. L'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, disposa que, d'acord amb el que prevegi la normativa reguladora de la subvenció, també es poden modificar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instància del beneficiari, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i l'autoritzi l'òrgan concedent de la subvenció mitjançant una resolució expressa de modificació.

6. En data 10 de setembre de 2020, la directora general de Serveis Socials va emetre un informe justificatiu en relació amb la necessitat de modificar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018). Així, es preveu la possibilitat de modificar els projectes tenint en compte el que disposa l'article 24 del TRLS, així com la possibilitat d'ampliar els terminis d'execució i justificació de les actuacions duites a terme durant l'any 2020, i la possibilitat de no executar totalment l'activitat i que aquesta actuació no constitueixi incompliment. Finalment, s'estableix el caràcter subvencionable de part de les despeses que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que no es materialitzi completament.

Fonaments de dret

1. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

2. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB, núm. 84, de 15 de maig).

3. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

4. L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

5. La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació d'1 d'agost de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques, per als anys 2018 i 2019 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost), modificada per la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 de setembre de 2018 (BOIB núm. 120, de 29 de setembre) i per la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 5 de desembre de 2018 (BOIB núm. 153, de 6 de desembre).

6. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

7. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost). Entre altres competències, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials la gestió de programes de serveis socials; el foment dels programes d'inclusió social; la gestió de les prestacions econòmiques de lluita contra la pobresa, i l'atenció i la integració social a la població immigrant.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Modificar la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació d'1 d'agost de 2018 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen programes d'interès general amb càrrec a l'assignació tributària del 0,7 % de l'impost sobre la renda de les persones físiques per als anys 2018-2019, en relació amb els projectes corresponents a l'any 2019 per executar l'any 2020, en els termes següents:

a) S'afegeix una nova lletra al punt 2 de la convocatòria, la c), amb la redacció següent:

c) Les actuacions previstes per al període comprès entre el dia 1 de juny i el 31 de desembre de 2020 es poden intensificar o incrementar per compensar el període d'inactivitat provocat pel confinament i pel decret de l'estat d'alarma. Per intensificació s'entén el desenvolupament de noves actuacions no previstes inicialment però que respecten l'objectiu general del programa, o més intensitat o freqüència en les actuacions ja previstes en el projecte inicial.

b)  S'afegeix una nova lletra al punt 2 de la convocatòria, la d), amb la redacció següent:

d) El termini d'execució del projecte es pot prorrogar motivadament fins al 31 de març de 2021, sempre que l'alteració en el calendari del projecte estigui motivada per la irrupció de la COVID-19.

c) S'afegeix una nova lletra al punt 6.1 de la convocatòria, la m), amb la redacció següent:

m) Com a despeses generals o corrents, totes les derivades de la implantació de les mesures de prevenció de la COVID-19 (mascaretes, guants, gels, pantalles o similars).

d) S'afegeix el punt 11.15 a la convocatòria, amb la redacció següent:

15. S'admetran totes les modificacions dels programes subvencionats que afectin la metodologia o el canal d'intervenció dels professionals sempre que no alterin substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció i no perjudiquin tercers. S'hi inclouen, per tant, les modificacions de les activitats que deixin de ser presencials i es duguin a terme per videoconferència o telefònicament.

e) S'afegeix el punt 11.16 a la convocatòria, amb la redacció següent:

16. S'acceptaran totes les modificacions dels objectius específics i les activitats del programa sempre que mantenguin l'objectiu general del projecte i la naturalesa i la finalitat de la subvenció, especialment en els casos en què els canvis es derivin de la situació d'excepcionalitat actual.

f) S'afegeix el paràgraf següent al punt 14.1 de la convocatòria:

No obstant això, en els casos en què, d'acord amb el punt 2.d) s'hagi prorrogat el termini d'execució del projecte, el termini per presentar la justificació corresponent a l'execució de les actuacions durant l'exercici 2020 s'amplia fins al 30 de juny de 2021. En aquest sentit, i sempre que es donin les circumstàncies esmentades, la resta de referències al 31 de desembre de 2020 i al 31 de març de 2021 s'han d'entendre fetes al 31 de març de 2021 i al 30 de juny de 2021, respectivament.

g) S'afegeix el punt 14.9 a la convocatòria, amb la redacció següent:

En casos molt excepcionals, a sol·licitud de l'entitat finançada i sempre que hagi estat totalment inviable aplicar les modificacions establertes en els punts 2.c), 2.d), 6.1.m), 11.15, 11.16 i 14.1 segon paràgraf, la Direcció General de Serveis Socials pot decidir motivadament que no constitueix incompliment, a l'efecte de reintegrament de la subvenció, la manca d'execució total de l'activitat o del projecte subvencionat, si s'ha produït com a conseqüència de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica. En aquest sentit, tenen caràcter subvencionable totes o part de les despeses efectivament realitzades que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que no es materialitzi completament. De forma orientativa, s'acceptarà un incompliment màxim del 15 % de l'execució del projecte d'acord amb els criteris que estableixin els tècnics de la Direcció General de Serveis Socials. La manca d'activitat no eximeix l'entitat de l'obligació de presentar la justificació econòmica d'acord amb la resolució de concessió. Abans del 15 de novembre de 2020, les entitats responsables dels programes finançats han de comunicar a la Direcció General de Serveis Socials els canvis que es produeixin en els programes subvencionats. Aquesta comunicació ha d'incloure una descripció detallada de les modificacions en els terminis, els objectius específics, la metodologia o qualsevol altre aspecte de l'execució del projecte.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 6 de novembre de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez