Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 10860
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, de data 21.9.2020, relatiu a l'aprovació de la convocatòria d'ajuts del Consell Insular de Menorca per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) 2020 (exp. 3211-2020-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​​​​​​​​​Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 9 de desembre de 2019, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2020 (BOIB núm. 2 de 4 de gener de 2020). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut anomenat Contracte Agrari de la Reserva de la Biosfera 2020 (CARB).

2. En la documentació presentada al programa MaB de la UNESCO per tal d'aconseguir la declaració de la totalitat de l'illa de Menorca com a reserva de biosfera es preveu, en el tom V, l'anomenat Contracte Agrícola de la Reserva.

3. L'agricultura de Menorca ha generat un paisatge de mosaic tradicional i una gran biodiversitat associada a aquest. Del paisatge i de la biodiversitat se'n beneficia tota la societat, i els agricultors, amb una gestió sostenible del territori, contribueixen a mantenir i millorar aquest valuós paisatge tradicional.

4. L'economia de l'illa de Menorca es troba íntimament lligada al fenomen turístic i un dels seus principals atractius és el paisatge rural.

5. Per tal de garantir la preservació del medi rural de Menorca es fa imprescindible que els agricultors rebin compensacions econòmiques, a fi de compensar d'aquesta manera la seva inestimable contribució a la conservació del medi natural de l'illa.

6. Tot i la gran contribució que fan els agricultors al manteniment del paisatge i la biodiversitat com a externalitat positiva a la seva activitat, amb aquesta convocatòria es proposen una sèrie de mesures o compromisos que contribueixen, encara més, a la preservació del medi natural, el paisatge i la cultura rural de Menorca.

7. Aquests ajuts tenen per finalitat compensar els titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment de la biodiversitat i del paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural. Les compensacions per als titulars de les explotacions aniran en funció de les actuacions no productives.

8. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Concretament, en la lletra d de l'article 14.3 del Reglament esmentat, s'estableixen les condicions que han de complir determinades ajudes dirigides a inversions no productives en favor de la consecució d'objectius agroambientals, inclosos l'estat de conservació de la biodiversitat d'espècies i hàbitats, per tal d'acollir-se a l'exempció.

9. Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. Estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei 42/2007 de patrimoni natural i biodiversitat, concretament em l'article 49 del capítol IV (Àrees protegides per instruments internacionals).

10. Les ajudes no es limiten a cap tipus de producció, animal o vegetal, sempre que es tracti d'explotacions ubicades a Menorca i que compleixin els requisits establerts en la base 3. La intensitat de l'ajuda de cada compromís assumit pel beneficiari, que està dins els límits establerts en el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, així com els objectius específics que persegueix, es troben detallats en la base 7.

A més, l'article 6 del Reglament UE núm. 702/2014 diu que per tal d'aconseguir un efecte incentivador dels ajuts, el beneficiari ha de presentar una sol·licitud d'ajuda abans de començar a treballar en el projecte.

11. L'anàlisi del cost-benefici de l'execució del projecte, en termes monetaris, ens demostra que el cost de la realització de les actuacions és molt superior a la inversió global que es proposa realitzar el Departament d'Economia i Territori amb l'aprovació convocatòria del CARB. Per una altra part, també s'ha de tenir en compte el gran impacte mediambiental afegit i que és difícilment quantificable en termes econòmics. Ens trobam, per tant, davant un projecte que és viable i avantatjós per a Menorca i que té un benefici superior al cost de la inversió feta pel Consell Insular de Menorca.

12. El pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2021, com cada any des del 2012, comptarà amb un crèdit per import de 780.000 € per donar suport a la convocatòria del CARB de l'any 2020. Les actuacions es podran realitzar des de la data de concessió de l'ajut dins l'any 2020 fins al 31 de març de 2021, que serà la data màxima de justificació. La comprovació de les justificació es farà dins el 2021 i, per tant, la despesa s'aplicarà al pressupost del CIM per l'any 2021.

L'article 174.3 TRLHL disposa, entre d'altres, que les despeses imputades a l'exercici immediatament següent a l'any en què s'ha compromès, no pot excedir del 70 % de la quantitat que resulti d'aplicar al crèdit corresponent a l'any en què es compromet. La despesa futura de la convocatòria que ens ocupa excedeix el percentatge autoritzat en la normativa, ja que és un 97,50 %, com informa l'interventor del CIM en el seu informe de despesa pluriennal derivada de les transferències de capital en el marc del CARB (2020-21) de 29 de juny de 2020.

L'article 174.5 TRLHL preveu que, quan es tracti d'una situació excepcional declarada pel Ple, es pot ampliar el nombre d'anualitats i incrementar els esmentats percentatges. Conformement amb l'acord del Ple de 22 de juliol de 2019, aquesta competència resta delegada en la Comissió de Govern del CIM. La Comissió de Govern del CIM, en la sessió de caràcter extraordinari de dia 4 de setembre de 2020, va aprovar incrementar els percentatges de despesa futura en relació amb la bossa de vinculació arran d'un altre expedient que també rep una cobertura pressupostària de la mateixa borsa de vinculació.

13. El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en la sessió de caràcer ordinari de dia 19 de març de 2018, va aprovar les bases dels ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) per a l'any 2018. Aquestes bases es va publicar en el BOIB núm. 76 de 21 de juny de 2018. La normativa específica que regula aquestes bases no ha canviat, per la qual cosa la convocatòria d'aquest any es regirà per les bases aprovades l'any 2018 amb les modificacions que es proposen en aquesta proposta.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar la convocatòria del CARB corresponent a l'any 2020, que es regirà per les bases dels ajuts del CIM per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca (CARB) aprovades pel Consell Executiu dia 19 de març de 2018 i publicades en el BOIB núm. 76 de 21 de juny de 2018, amb les modificacions següents:

1. Se substitueixen les referències a l'any 2018 per l'any 2020.

2. En compliment de l'article 9 del Regalment (CE) núm. 702/2014, el número de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea) se substitueix pel que es validin per a la convocatòria de l'any 2020, SA.59137.

3. A la base 5.2, Documentació específica, en la lletra k, quan diu:

k) Còpia del justificant de pagament del darrer rebut de la Seguretat Social o altra documentació acreditativa per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1.a).

Se substitueix per:

k) Vida laboral o certificat que acrediti estar d'alta com a agricultor professional de data posterior a la publicació de la convocatòria dels ajuts en el BOIB, per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a.

4. A la base 6, Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció, en el punt 2, on diu:

- Un 15 % si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari a jornada completa.

[...]

En qualsevol cas, la quantia màxima no podrà superar l'import de 4.725,00 €

Se substitueix per:

- Un 20 % si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari a jornada completa.

[...]

En qualsevol cas, la quantia màxima no pot superar l'import de 4.900,00 €.

5. A la base 7, Criteris de valoració, en el quadre de compromisos es modifica el compromís «Beurades i passos de bestiar» i s'introduirà el compromís «Paret seca» dins les Mesures ambientals i paisatgístiques. Així, on diu:

Beurades

Passos de bestiar

Ambientalitzar

Manteniment fauna auxiliar i biodiversitat

Beurades: posar rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar caigui a les beurades en pugui sortir. Posar punts d'aigua arran de terra i integrar la beurada al paisatge.

Passos: reomplir amb grava o terra i posar rampa perquè tortugues i eriçons puguin sortir-ne en cas de caure-hi

300 €/beurada

150 €/pas de bestiar

Se substitueix per:

Beurades

Ambientalitzar

Manteniment de la fauna auxiliar i la biodiversitat

Beurades. Compra i ambientalització de beurades:

Instal·lació de beurades noves i ambiental·litzar-les mitjançant rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar hi caigui en pugui sortir, i afegint un punt d'aigua ran de terra.

80 % fra beurada sense IVA

+

100€/ambientalitzar

I s'hi afegirà el compromís Paret seca:

Paret seca

Restauració

-Millora del paisatge

- Manteniment del mosaic agroforestal

- Manteniment de la biodiversitat

Restaurar els enderrossalls de les parets seques existents. La paret nova no és subvencionable.

19,50 €/m2

Tot açò d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Aquestes ajudes es convoquen condicionades a l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2021. Els imports màxims seran els que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats en el supòsit d'aportacions expresses de tercers:

 

Quantia màxima

5.41200.7805400 Contracte Agrari de la Reserva de Biosfera

780.000 €

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 40 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicació aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La instrucció correspon a la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Territori.

d) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:

- President: Miquel Company Pons, conseller executiu del Departament d'Economia i Territori

- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament

- Vocals:

Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia

Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i tècnica del Departament d'Economia i Territori

Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del Departament d'Economia i Territori

Segon. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb caràcter previ a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PROMOURE PRÀCTIQUES SOSTENIBLES A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES DE MENORCA (CARB)

1. Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria d'ajudes és establir compensacions per als titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment de la biodiversitat i del paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural. Les compensacions per als titulars de les explotacions estaran en funció de les actuacions no productives dutes a terme entre l'endemà del dia que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB i el 31 de març de l'any següent al de la convocatòria.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és l'illa de Menorca.

3. Aquestes ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Concretament, a l'apartat d) de l'article 14 del Reglament esmentat, s'estableixen les condicions que han de reunir determinades ajudes dirigides a inversions no productives en favor de la consecució d'objectius agroambientals, inclosos l'estat de conservació de la biodiversitat d'espècies i habitats, per tal d'acollir-se a l'exempció.

En compliment de l'article 9 del Reglament (CE) núm. 702/2014, el nombre de registre del document validat per l'aplicació SANI (programa informàtic específic per a les comunicacions d'ajuts a la Comunitat Europea) és SA.59137.

4. Menorca és reserva de biosfera, i les reserves de biosfera tenen per funció la conservació i protecció de la biodiversitat, el desenvolupament econòmic i humà, la investigació i l'educació. Estan reconegudes com a àrees protegides per la Llei de patrimoni natural i biodiversitat, Llei 42/2007, concretament en l'article 49 del capítol IV (àrees protegides per instruments internacionals).

5. Les ajudes no es limitaran a cap tipus de producció, animal o vegetal, sempre que es tracti d'explotacions ubicades a Menorca i que compleixin amb els requisits establerts a la base 3. La intensitat de l'ajuda de cada compromís assumit pel beneficiari, que està dins els límits establerts al Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, així com els objectius específics que persegueix, es troben detallats a la base 7.

2. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és reconèixer els serveis ambientals i culturals que genera l'activitat agrària i ramadera i crear externalitats positives a favor d'altres sectors, ja que amb les seves bones pràctiques culturals afavoreixen la conservació de la biodiversitat i el paisatge rural tradicional, d'alt valor ambiental i cultural.

3. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària i que es comprometin a millorar el valor paisatgístic, a reduir els possibles impactes sobre el medi ambient i el patrimoni natural i compleixin els requisits següents:

a. L'explotació agrària ha de comptar amb un agricultor a títol principal (ATP) o agricultor professional (AP).

- S'entén per ATP el treballador autònom que obtengui almenys el 50 % de la renda de l'activitat agrària i el temps de treball dedicat a activitats no relacionades amb l'activitat agrària del qual sigui inferior a la meitat del temps total de treball.

- S'entén per AP la persona física que, essent titular d'una explotació agrària, obtengui com a mínim el 50 % de la seva renda total d'activitats agràries (inclou la pròpia transformació) o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària no sigui inferior al 25 % de la seva renda total, i el volum de feina dedicat a activitats agràries i complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball anual.

- Activitats complementàries: la transformació i venda directa de productes de l'explotació que una vegada elaborats no estiguin inclosos en l'Annex 1 del TUE, la conservació de l'espai natural i protecció del medi ambient, les activitats agroturístiques, cinegètiques i/o artesanals relacionades amb l'explotació.

- La participació i presència del titular, com a conseqüència de l'elecció pública, a institucions de caràcter representatiu o en òrgans de representació de caràcter sindical, cooperatiu o professional, sempre que aquests estiguin vinculats al sector agrari.

b. L'activitat de l'explotació ha d'absorbir, com a mínim, 1 unitat de treball agrari (UTA). Per a les explotacions exclusivament de fruita, ha d'absorbir un mínim de 0,5 UTA (Annex V).

c. L'explotació ha d'estar inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i les dades que hi figuren s'empraran de base per calcular els requisits per poder sol·licitar el CARB (es comprovarà d'ofici).

d. Les explotacions que sol·licitin el CARB han de tenir com a màxim una càrrega ramadera d'1,5 unitats de bestiar major per hectàrea (UBM/ha) (Annex V).

e. Les explotacions ramaderes hauran de complir amb el pla de gestió de dejeccions ramaderes, on es tindran en compte el nombre i espècie del bestiar de l'explotació, les rotacions de les pastures, les hores d'estabulació, la distribució dels fems, etc. Aquest pla haurà d'estar realitzat per un tècnic competent (annex I) i s'ha de presentar en el moment de justificar l'ajut concedit, sempre que no s'hagi presentat amb anterioritat.

f. L'explotació es compromet a no utilitzar llavors transgèniques de blat dindi ni d'altres plantes en cap dels cultius que realitzi ni per destinar a l'autoconsum del bestiar, ni per a venda, ni de forma experimental (Annex I).

2. S'entén per titular d'una explotació agrària qualsevol persona física o jurídica, agrupacions de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que exploti agrícolament una o més finques rústiques.

S'entén per hàbitat fràgil o singular una part de l'ecosistema que ocupa una població d'animals o plantes que tenen un especial interès o la conservació dels quals es veu amenaçada. És el lloc en el qual es compleixen les condicions més importants perquè una espècie d'éssers vius pugui viure-hi. Amb la conservació dels hàbitats fràgils o singular, es pretén preservar les espècies i conservar així la biodiversitat.

3. Els requisits prevists en el punt 1 d'aquest article s'han de complir prèviament a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'han de mantenir fins que acabi el termini de justificació dels ajuts. Només es pot presentar una sol·licitud per explotació i agricultor.

4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

- Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (Annex II).

- Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

(La Tresoreria del Consell Insular verificarà d'ofici el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del CIM.)

- Les persones o entitats si estan subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

- Les empreses en crisi, tal com es defineix a l'article 2 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, en les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empresa en crisi, d'acord amb les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).

4. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

2. L'import de l'ajuda en cap cas podrà superar, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacional, el cost total de l'activitat objecte de subvenció, ni els límits establerts a l'art. 14.14 del Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

3. L'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per la mateixa finalitat per altres Administracions o ens públics i privats, nacionals o internacionals, o de pagaments de règims d'assegurament cobreixin el mateix objecte o finalitats d'aquests ajuts, quan l'import total de les subvencions percebudes per cada beneficiari superi el cost de tota l'activitat subvencionable que s'hagi de desenvolupar, donarà lloc a la reducció proporcional que correspongui en l'import de les subvencions regulades en aquesta convocatòria, fins ajustar-se a aquest límit.

4. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.

 

5. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament i només en el cas de les persones físiques es poden presentar presencialment d'acord amb allò establert l'apartat 5.b d'aquesta base.

2. Amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Si és persona física, DNI i, si escau, del DNI del representant.

b) Si és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l'entitat i del DNI del representant.

c) Còpia del certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.

d)Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

f) Declaració de complir les bones pràctiques agràries i els requisits legals de gestió (inclòs en l'Annex I).

g) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'Annex II, signat per cada un dels sol·licitants.

h) Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'Annex I).

i) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.

Documentació específica

j) Còpia dels documents que acreditin la titularitat de l'explotació (si el titular ja està inscrit a RIA, es comprovarà d'ofici).

k) Vida laboral o certificat que acrediti estar d'alta com a agricultor professional de data posterior a la publicació de la convocatòria dels ajuts al BOIB, per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1.a).

l) Còpia de la documentació corresponent a la darrera declaració de renda efectuada o altra documentació adient per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1.a). En cas de persona jurídica, el certificat de retencions de l'empresa, el resum d'IVA i l'impost de societats.

m) En cas d'acollir-se a algun increment de l'apartat 6.2:

a. Còpia de la documentació que acrediti si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari per un mínim de mitja jornada.

b. Còpia del certificat de la institució que hagi realitzat l'estudi contemplat a l'apartat 6.2.b.

c. Còpia del certificat de l'entitat amb qui es tengui subscrit l'acord de custòdia o certificat expedit pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica -CBPAE- en cas d'agricultura ecològica.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), e) i i) quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 5 s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb allò establert en l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de la LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si qualque subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció

1. L'import de la prima que s'ha de percebre es computarà en virtut dels compromisos que adquireixi el beneficiari (vegeu punt 7).

2. La quantia base màxima per beneficiari és de 3.500,00 € per explotació. A aquesta base s'hi podrà sumar:

-Un 20 % si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari a jornada completa.

- Un 5 % en el cas de la participació d'estudis amb administracions públiques o altres entitats que tenguin per objecte l'estudi, la reserva i anàlisi de temes relacionats amb finques de Menorca.

- Un 15 % en el cas que el titular de l'explotació tengui subscrit un acord de custòdia de territori o siguin explotacions de producció ecològica.

En qualsevol cas, la quantia màxima no podrà superar l'import de 4.900,00 €

7. Criteris de valoració

1. Els criteris de valoració per computar l'import de l'ajut estaran en funció dels compromisos que assumeixi el titular de l'explotació. Aquests compromisos tenen una incidència directa en la conservació del valuós paisatge rural, tant pel que fa als elements etnològics i a les construccions tradicionals, com a la conservació i millora de la biodiversitat.

 

Compromís

Actuació

Objectius

Descripció

Import

Mesures ambientals i paisatgístiques

Hàbitats fràgils o singulars

Protecció de l'hàbitat i l'entorn

(15 m)

- Manteniment biodiversitat

- Millor qualitat d'aigua (zones humides)

No llaurar ni l'hàbitat ni l'entorn.

No aportar-hi aigua de reg.

No emprar herbicides ni fitosanitaris.

400 €/hàbitat

Beurades

Ambientalitzar

Manteniment fauna auxiliar i biodiversitat

Beurades: compra i ambientalització de beurades:

Instal·lar beurades noves i ambiental·litzar-les mitjançant rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar caigui a les beurades en pugui sortir, i afegint un punt d'aigua arran de terra.

80 % fra. beurada sense IVA

+

100 €/ambientalitzar

 

​​​​​​​Control biològic

Control biològic

 

Confusió sexual

- Disminució contaminació sòl/aigües

- Manteniment biodiversitat i fauna auxiliar

Col·locació de trampes o mosquers per fer un control de les plagues per captura massiva o confusió sexual. Dins el preu s'ha computat part del cost de les trampes, la matèria activa, així com les hores de feina per a la seva col·locació.

350 /ha

 

350 /ha

Voreres

Eixermar

- Millora paisatge

- Millora rendiment cultius

Eixermar vegetació que creix damunt les parets mitjançant dalls, desbrossadores o motoserres. Retirada de la vegetació i eliminació d'aquesta mitjançant cremes o triturades.

2,5 /m

Boscarrons

Neteja i poda

- Millora paisatge

- Manteniment mosaic agroforestal

- Manteniment biodiversitat

Esporga inferior amb xerrac manual, motoserra o destral de l'arbrat i vegetació arbustiva, desbrossament de part del sota-bosc.

2,00 €/m2

Barreres

Adquisició i col·locació

- Millora paisatge

- Facilitat gestió del bestiar

Comprar i col·locar barreres fetes d'ullastre, tradicionals de Menorca

60 % cost

sense IVA

Elements etnològics

Rehabilitar

Eixermar

Substitució de peces

- Millora paisatge

- Facilitat gestió bestiar

Restaurar elements etnològics ubicats dins la finca.

60 % cost sense IVA

Varietats locals

Fruita

- Manteniment diversitat genètica

- Increment resistència plagues i sequera

- Diversificació producció

Cultivar varietats de Menorca de fruita que estiguin reconegudes al Banc de llavors de Menorca i al llistat de varietats amb risc d'erosió genètica de les Illes Balears.

300 /ha

Apicultura

Tenir casetes d'abelles (mínim 5)

- Millora pol·linització

-Diversificació productes/mercat

Ubicar casetes d'abelles a les finques per afavorir la pol·linització. Les casetes poden anar a nom de l'explotació o d'un apicultor. En aquest cas l'explotació ha de figurar com a ubicació a la cartilla de l'apicultor.

300 €

Rotació cultius

Tres sementers” amb un terç de lleguminosa obligatòria

- Millora gestió pastures

-Manteniment mosaic agroforestal

- Manteniment biodiversitat

- Millora condicions del sòl

- Millor protecció contra plagues

- Control contaminació aigües

Fer rotació de conreus. La superfície dedicada a fer la rotació haurà de tenir les característiques agrològiques apropiades tant per al cereal com per a la farratgera i la pastura (TA).

Es pagarà per hectàrea i tindran dret a percebre s'ajuda tota sa superfície que estigui dins la rotació escollida.

40 €/ha

Paret seca

restauració

- Millora paisatge

- Manteniment mosaic agroforestal

- Manteniment biodiversitat

Restaurar els enderrossalls de les parets seques existents. La paret nova no és subvencionable.

19,50 €/m2

Mesures per a la millora de gestió

Itineraris de pas

Permetre el pas per camins existents de l'explotació

- Millora de la funció social

- Foment senderisme responsable, sensibilització social

Permetre l'accés a les finques a particulars amb mobilitat sostenible.

400 €

Formació

Assistir a cursos i jornades

- Millora coneixements agronòmics i millors pràctiques de gestió

El titular de l'explotació haurà de realitzar 20 h de formació relacionades amb la gestió de l'explotació agrària.

150 €

Mesures en eficiència energètica

Elements etnològics hidràulics

Restaurar element

- Millora paisatge

- Protecció contra l'erosió

- Millores gestió de l'aigua

Recuperar per al seu ús elements etnològics hidràulics. P. ex. condicionar els aljubs per recuperar-ne l'ús d'emmagatzematge d'aigua.

80 % cost damunt factura sense IVA

Bombes solars d'extracció d'aigua

Compra i instal·lació

- Increment eficiència energètica

- Millora gestió bestiar

Compra i instal·lació de bombes d'extracció d'aigua que s'alimentin amb energia solar.

80 % cost damunt factura sense IVA

Plaques solars tèrmiques

Compra i instal·lació

- Increment eficiència energètica

Compra i instal·lació de plaques solars tèrmiques.

80 % cost damunt factura sense IVA

Síquies

Neteja

Rehabilitació de murs

- Millora paisatge

- Disminució risc d'inundació

- Protecció contra l'erosió

Llevar terra i vegetació de síquies. L'import anirà en funció de l'amplada de la síquia:

Fins a 1 m d'amplada

Entre 1 i 2 m

Més de 2 m d'ampla

En cas de síquies paredades, s'incrementaran els imports en un 50 %.

5 /m

7,5 /m

10 /m

Torrents*

Neteja

Rehabilitació de murs

 

Llevar terra i vegetació de torrents seguint el pla de gestió realitzat per l'administració competent

20 €/m

*En cas de torrents de competència de l'Administració hidràulica de les Balears, haurà d'existir un certificat de col·laboració per poder-hi fer actuacions.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, el que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessari per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificat amb factures o altres documents que l'acreditin.

A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. En cas de les actuacions que no comportin despeses directa, la justificació es farà a través de l'informe previ. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen a la base dotzena –justificació de les despeses. En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.

2. No són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:

- Despeses que no compleixin els requisits esmentats a l'apartat 1 d'aquesta base.

- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.

- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i sancions administratives i les despeses de procediments judicials.

- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.

3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:

a. Quan l'import de la despesa subvencionable superi els 15.000 euros (quantitat prevista en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic per a la contractació menor), s'hauran de presentar tres pressuposts.

b. Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s'escau, la part que s'imputa a la subvenció no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.

9. Inspecció prèvia

Després que s'hagi presentat la sol·licitud i prèviament a la resolució dels ajuts, per tal de comprovar que les actuacions per a les quals es demana l'ajut no s'han iniciat, es farà una inspecció prèvia.

10. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President: el conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera

- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament

- Vocals:

- Director insular de Medi Rural i Marí

- Titular: interventor del CIM- Suplent: TAG del CIM

- Cap de negociat de Sa Roqueta

- Tècnic agrícola del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera

-Tècnica mitjana de gestió del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports

11. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts

1. Aquests ajuts s'han de concedir d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació de la convocatòria corresponent. Posteriorment, les bases i la convocatòria d'aquests ajuts s'han de comunicar mitjançant l'aplicatiu web de notificació/comunicació de la Comissió Europea, d'acord amb l'art. 3 del Reglament (CE) Núm. 794/2004, en el format resumit i normalitzat que s'estableix en l'annex II del Reglament aplicable a aquests ajuts.

Una vegada la Comissió envii un acús de recepció amb el número d'identificació de l'ajut, el text de la convocatòria i la resta de la documentació que es requereixi, amb la referència de la identificació esmentada, es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà en el BOIB l'esmentada identificació, conjuntament amb les bases i la convocatòria, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions

3. La instrucció correspon al personal tècnic del departament competent en matèria d'agricultura, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient. L'instructor citarà als sol·licitants per tal que ubicar i fixar els compromisos a executar. Si es detecten deficiències esmenables, s'han de notificar als afectats per tal que les esmenin en un termini màxim de deu dies comptadors des de l'endemà del dia que rebin la notificació.

5. L'instructor ha d'elaborar un informe que ha d'acreditar, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en cada convocatòria. L'instructor també ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants.

6. Un cop emès l'informe esmentat en el punt anterior, la Comissió Avaluadora examinarà la proposta de resolució, que ha d'anar acompanyada de l'expedient complet, i informarà sobre la proposta de resolució per a la distribució dels fons. Si alguna sol·licitud, segons l'informe emès pel Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, no compleix els requisits establerts, es proposarà de denegar l'ajut al sol·licitant.

7. Si el total dels ajuts que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.

8. La concessió dels ajuts s'ha d'aprovar per acord del Consell Executiu a proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera

9. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.

10. Quan la quantia de l'ajut que resulti de l'informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

11. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

12. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà pel CIM en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1b de la LPACAP)

 

​​​​​​​12. Justificació i abonament dels ajuts

1. L'abonament de la prima global dels ajuts que es concedeixin a l'empara del CARB es farà quan s'hagin executat totes les accions objecte de subvenció, i es pagarà un cop els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera hagin emès un informe de compliment final dels compromisos.

Si l'informe de compliment final dels compromisos que emetin els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera determina que no s'han complert totes les accions objecte de subvenció, només es pagarà la part executada, sense perjudici que s'apliqui, si escau, el que disposen els articles 34.3.2, 37 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 89 del Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei anterior, i els articles 43 i 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i garantint en qualsevol cas el dret de l'interessat a l'audiència.

2. Les sol·licituds de pagament, que s'han de presentar d'acord amb el model que consta en l'Annex III, han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Factura justificativa i comprovant de pagament en el cas de compromisos que es computin amb un percentatge damunt el cost sense IVA.

b) Pla de dejeccions ramaderes

c) Documentació que acrediti les hores de formació, en cas d'escollir el compromís de formació.

d) Documentació que acrediti haver col·laborat en un estudi, si s'escau.

3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

4. El termini màxim per justificar l'acompliment dels compromisos adquirits serà el 31 de març de l'any següent al de la convocatòria, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit abans que acabi aquest termini. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

5. La justificació dels ajuts en els quals no s'auxiliï inversió s'efectuarà mitjançant informe d'execució favorable del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.

6. La justificació dels ajuts en els quals s'auxiliïn despeses d'inversió es farà mitjançant factures. Sens perjudici de l'anterior, els tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera podran fer les comprovacions que considerin necessàries.

7. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.

8. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

9. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies (art. 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre).

10. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

11. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

12. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

1. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.

2. Realitzar l'activitat objecte de subvenció d'acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.

3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.

5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.

6. Fer constar el logo del Consell Insular de Menorca en la realització de l'activitat subvencionada i participar en les mesures de difusió que dugui a terme el CIM. Fer constar el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per a ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO, en la realització de les activitats subvencionades. (sempre que la candidatura sigui vigent)

7. Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de bens inventariables, s'ha de destinar el be al fi concret pel qual se li ha concedit la subvenció durant un període de dos anys. En cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.

8.Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària quan s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

9.Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

10. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

14. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris

1. Un cop efectuada la sol·licitud per formular el CARB, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.

2. Tots els compromisos i les obligacions d'un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.

3. Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'haurà de valorar en tot cas el grau d'incompliment.

Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:

- En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè es inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s'ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.

- En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.

- Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM i el logotip de la candidatura de la UNESCO, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada. (sempre que la candidatura sigui vigent)

- Si no es manté l'activitat durant un mínim d'1 any, es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.

- Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l'ajut s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor. La disminució segons la gravetat serà d'un 5 % per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i un d'15 % en casos molt greus.

En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

 

17. Comissió de Seguiment

1. Es podrà crear una comissió de seguiment d'aquesta convocatòria d'ajuts.

La funció de la comissió de seguiment serà la d'avaluar el compliment dels objectius del CARB, es reunirà entre l'aprovació de la Convocatòria i dia 31 de març de l'any següent al de la convocatòria i elaborarà un informe. La comissió de seguiment vetllarà pel grau d'execució dels fons destinats al CARB.

2. La comissió de seguiment la integraran els membres següents, que seran nomenats pel conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera

President: conseller del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera

Secretari: director insular de Medi Rural i Marí

- Tres representants de les OPA de Menorca

- Un representant d'una associació per a la defensa de la natura

- Un representant d'ASHOME

- Un representant de l'Institut Menorquí d'Estudis

- Un tècnic de l'Àrea d'Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports del CIM

- Un tècnic de l'Àrea de Medi Rural i Marí del Consell Insular de Menorca

- el director de l'Agència de la Reserva de Biosfera

 

18. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

 

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

- Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles en el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

 

Maó, 3 de novembre de 2020

Per delegació de la presidenta, el secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-07-2019)