Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 10959
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de dia 9 de novembre de 2020, per la qual s'aprova la convocatòria per a concedir ajudes excepcionals destinades a mantenir els llocs de treball del sector de transport discrecional turístic per carretera de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

L'estructura productiva de les Illes Balears se sustenta majoritàriament en el sector turístic, que suposa la major part del producte interior brut regional.

La crisi sanitària provocada pel COVID-19 ha suposat l‘aturada obligada de bona part de l'economia de les Illes Balears. D'acord amb les estimacions del Govern de les Illes Balears, l'efecte econòmic d'aquesta aturada obligatòria, juntament amb les restriccions al transport nacional i internacional, pot implicar una caiguda del PIB i de l'ocupació de les Illes Balears superior al 30% en 2020.

L'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març), va establir mesures de reducció de la mobilitat en tot el territori nacional i, per extensió, a les Illes Balears, a fi de protegir la salut i seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.

Les mesures de restricció de la mobilitat interior i exterior per a combatre els efectes de la pandèmia, van incidir en el normal funcionament del sector turístic local, principal motor econòmic de les nostres illes, ocasionant el tancament dels establiments turístics ja oberts i el retard en l'obertura dels quals anaven a iniciar la seva activitat en les dates de la seva aprovació i durant la durada de l'estat d'alarma.

Un dels sectors que s'ha vist greument afectat pel tancament dels establiments turístics és el de transport discrecional i turístic, directament relacionat amb els desplaçaments dels turistes que visiten les Illes Balears durant la temporada turística.

El descens de l'activitat turística, que continua després de la finalització de l'estat d'alarma, fa necessària l'adopció de mesures de suport als sectors més castigats pels efectes derivats de l'aturada de l'economia balear.

Un dels col·lectius de treballadors i treballadores més castigat per l'esclat de la crisi sanitària és el dels fixos discontinus, els qui són, precisament, els treballadors estables que presten serveis vinculats a l'estacionalitat de l'activitat econòmica de les illes.

Concretament, en el sector de transport discrecional i turístic de passatgers, la situació dels treballadors i treballadores fixos discontinus, és més greu, si cap, atès que l'articulat del Conveni Col·lectiu per al sector de transport discrecional i turístic de viatgers per carretera de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als anys 2019, 2020, 2021 i 2022 (BOIB núm.142, de 19 d'octubre de 2019), no contempla un període o garantia mínima d'ocupació anual. Aquesta circumstància pot donar lloc a la desprotecció per a milers de treballadors i treballadores del sector, davant una temporada turística atípica i sense pràcticament activitat econòmica, que els hagi permès generar dret a prestacions i subsidis de Seguretat Social.

A fi de pal·liar aquest greu impacte, el Govern de les Illes Balears considera prioritari i urgent establir ajudes i altres mesures per a reduir, en la mesura en què sigui possible, els efectes negatius sobre els treballadors del transport discrecional que no tinguin garantida la seva ocupació després d'haver estat afectats per un ERTO en el qual havien estat inclosos durant l'Estat d'Alarma.

Les ajudes excepcionals que es regulen en aquesta convocatòria estan destinades a finançar a les empreses del sector per mitjà de la subvenció del 50% del cost de la Seguretat Social, bonificacions i exempcions excloses, que hagin estat abonades per l'empresa en relació als treballadors afectats per ERTO a les illes, que manquin de garantia d'ocupació, entre l'1 de juliol i el 30 de setembre de 2020.

El Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei d'ocupació defineix els instruments de coordinació del Sistema Nacional d'Ocupació, entre ells l'Estratègia espanyola d'activació de l'ocupació i els Programes anuals de polítiques d'ocupació. En el seu article 10.4 defineix els eixos de les polítiques d'activació per a l'ocupació en els quals s'integraran els objectius en matèria de polítiques d'activació per a l'ocupació i el conjunt dels serveis i programes desenvolupats pels serveis públics d'ocupació. Concretament l'eix 5. PP00946. Suport a les empreses i autònoms per al manteniment de l'ocupació post Covid19 inclou les actuacions que tenen per objecte el suport a les empreses que tenen treballadors afectats per ERTO per ajudar a mantenir l'ocupació.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre, va aprovar l'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

L'Estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació 2017-2020 inclou un gran objectiu estratègic al qual la convocatòria de subvencions vol donar una resposta directa, que és l'objectiu B, per a potenciar el manteniment de l'ocupació.

D'altra banda, la convocatòria també dóna resposta a diversos objectius instrumentals del Pla anual de la política d'ocupació (PAPO) previstos per a l'any 2020. D'aquesta manera, la convocatòria de subvencions incidirà positivament en l'eix 5 meritat en els apartats anteriors, pel que suposa una ajuda a les empreses en el sentit de prevenir la situació d'atur a treballadors i treballadores afectades per ERTO que tindrien dificultats manifestes de reincorporar-se al mercat de laboral en cas de perdre la feina i garantir el manteniment dels seus treballs.

La convocatòria que s'aprova amb aquests ajuts s'ha inclòs el punt 15, en la línia 1 de l'Objectiu II de el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018- 2020, aprovat per Acord de Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31 de dia 10), segons la modificació aprovada per Resolució, de 17 de setembre de 2020, de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors (BOIB 176, 6 octubre de 2020).

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta Ordre es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions i, supletoriament, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).

I són aplicables les bases recollides en l'Ordre de l'conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).

De conformitat amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, de Govern de les Illes Balears, aquesta ordre s'ajusta als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació.

D'altra banda, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el Decret 136/2001, de 14 de desembre (BOIB núm. 136, de 27 de desembre), va assumir les competències en gestió de treball, d'ocupació i de formació que van ser transferides per l'Estat mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre.

En virtut de tot l'exposat, i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en l'article 2.4 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que confereix la competència en matèria del manteniment de l'ocupació de qualitat a la Direcció General de Treball i Salut Laboral, dicto la següent:

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria per a la concessió de les ajudes excepcionals destinades a les empreses del sector de transport discrecional i turístic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi de finançar a les empreses del sector per mitjà de la subvenció del 50% del cost de la Seguretat Social, bonificacions i exempcions excloses, que hagin estat abonades per l'empresa en relació als treballadors afectats per ERTO a les illes, que manquin de garantia d'ocupació, entre l'1 de juliol i el 30 de setembre de 2020.

Segon

Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta Convocatòria s'estén a aquelles empreses dedicades al transport per carretera discrecional i turístic que comptin amb seu fiscal i centres de treball a les Illes Balears i hagin tramitat els ERTO davant l'Autoritat Laboral de Comunitat Autònoma.

Tercer

Beneficiaris i requisits

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes les empreses dedicades al transport discrecional turístic per carretera que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears, adscrites al Conveni col·lectiu del sector del transport discrecional i turístic de viatgers per carretera de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o d'àmbit inferior, les quals li sigui aplicable el seu propi Conveni Col·lectiu d'àmbit empresarial a les illes, que hagin afectat els treballadors assenyalats en els articles anteriors d'un ERTO, derivat de la situació generat per la pandèmia del COVID-19.

2. Les empreses sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) Desenvolupar la seva activitat econòmica empresarial a les Illes Balears.

b) Tenir domicili fiscal a les Illes Balears.

c) No estar sotmès a cap de les prohibicions per a ser beneficiari de les ajudes que estableix l'article 10 del Text Refós de la Llei de Subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com també de les obligacions amb .la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'entitat local del domicili fiscal del beneficiari.

e) No haver estat sancionades o condemnades en els tres últims anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.

 

Quart

Bases reguladores

Els ajuts concedits com a conseqüència de l'aprovació d'aquesta convocatòria es regeixen per les bases contingudes en l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació ( BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).

Quint

Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit inicialment assignat a les ajudes que regula aquesta convocatòria és d'un milió cinquanta mil tres-cent vuitanta-cinc amb vint-i-sis euros (1.050.385,26 €), amb càrrec a les partides pressupostàries dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 que s'indiquen a continuació i pels següents imports:

— 12401/G/322A01/47000/00/20021 460.885,26 euros

— 12401/G/322A01/48000/00/20021 589.500,00 euros

2. El crèdit assignat inicialment es pot ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.

3. Els crèdits assignats poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals, una vegada hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.

Sisè

Quantia de les ajudes

La quantia subvencionable és el finançament del 50% del cost de les quotes de la Seguretat Social, bonificacions i exempcions excloses, dels treballadors fixos discontinus sense garantia d'ocupació contemplats en el conveni col·lectiu sectorial del transport discrecional i turístic durant els mesos de juliol, agost i setembre de 2020.

L'import de l'ajuda resultarà del càlcul del 50% del cost de la Seguretat Social de cada treballador fix discontinu sense garantia d'ocupació, bonificacions i exempcions excloses, degudament acreditat per l'entitat sol·licitant.

En cap cas, la suma de l'import d'aquesta subvenció per treballador fix discontinu sense garantia d'ocupació podrà excedir de l'equivalent al 75% del cost total de les quotes a la Seguretat Social, sumant-li les exempcions i bonificacions o qualsevol tipus de rebaixa en el cost de les quotes a la Seguretat Social establerta pel Govern d'Espanya.

Setè

Termini i forma de presentació de sol·licituds

1. Els models oficials de sol·licitud de les ajudes així com els anexes corresponents (del I al IV) es poden obtenir en la web de la Conselleria, en l'adreça d'Internet següent:

<https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/2292234>

2. Les sol·licituds s'han de presentar en el Registre General de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, o mitjançant qualsevol de les formes previstes en dret, d'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, juntament amb la documentació prevista en la convocatòria.

De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per a efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els següents subjectes:

a) Les persones jurídiques.

b) Les entitats sense personalitat jurídica.

c) Els qui representin a un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes a què es refereix l'article 14.2 presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir a l'interessat perquè l'esmeni a través de la seva presentació electrònica. A aquest efecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

3. El termini per a presentar sol·licituds serà a partir del tercer dia hàbil de la data de publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè

Documentació

Juntament amb la sol·licitud hauran de presentar-se els següents documents:

a) Informe de vida laboral del Codi de Compte de Cotització de l'empresa d'1 de gener 2019 fins a la data de presentació de la sol·licitud.

b) Rebut de liquidació de cotitzacions de la Seguretat Social (antic TC1) en els mesos de juliol, agost i setembre de 2020.

c) Relació nominal de treballadors (antic TC2) i informe de consulta de càlcul.

d) Còpia de la sol·licitud col·lectiva a l'efecte de cobrament de la prestació per desocupació presentada en el SEPE. Aquesta còpia haurà d'anar acompanyada amb còpia del correu emès al SEPE amb la documentació i/o justificant de registre de presentació.

e) Còpia del document de baixa dels treballadors al SEPE que hagin estat desafectats o no inclosos en el ERTO.

f) Declaració responsable que les dades dels treballadors que estan en ERTO a l'efecte del cobrament de la subvenció coincideixen amb els comunicats al SEPE i a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS).

g) Imprès de declaració de dades bancàries que podrà obtenir-se en aquest enllaç:

http://www.caib.es/govern/sac/fitxa.do?codi=1714109&coduo=32&lang=ca

Novè

Instrucció i resolució

1. La instrucció del procediment correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral.

2. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per a dictar les resolucions de concessió o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Treball i Salut Laboral la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

3. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si, en virtut de la urgència i del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

4. Les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, encara que no hagi finalitzat el termini d'admissió, així com es presentin en el Registre General de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, sobre la base dels requisits establerts en aquesta Resolució i sempre que hi hagi crèdit suficient.

5. Quan la sol·licitud no contingui dels requisits exigits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de requerir al sol·licitant perquè —en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment— esmeni la falta, amb l'advertiment que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia dictada en els termes que preveu la legislació administrativa, de conformitat amb l'article 68.1 de la Llei esmentada.

6. L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució.

7. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució és de dos mesos des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, els sol·licitants han d'entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix a l'Administració.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

Les obligacions dels beneficiaris de subvencions són les següents:

a) Les establertes en l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de Subvencions.

b) Mantenir d'alta en la seguretat social al personal objecte de la present subvenció durant els mesos de juliol, agost i setembre de 2020 en les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció.

 

Onzè

Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta en l'apartat vuitè, s'entén justificada l'aplicació de l'ajuda a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de manera favorable, es procedirà a tramitar el seu pagament.

Dotzè

Reintegrament

En cas que la Direcció General de Treball i Salut Laboral verifiqui l'incompliment de les condicions i obligacions previstes en aquesta Resolució, en la normativa aplicable, en aquesta convocatòria o en la resolució de concessió, s'iniciarà un procediment de reintegrament de les quanties rebudes de manera indeguda, que es calcularà proporcionalment al temps deixat de complir, així com l'exigència dels interessos corresponents.

Tretzè

Concurrència d'ajudes o subvencions

L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot superar, en cap cas, una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de les quotes de la Seguretat Social, bonificacions i exempcions excloses, dels treballadors fixos discontinus sense garantia d'ocupació del sector de transport discrecional i turístic per carretera.

Catorzè

Interpretació i execució

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.

Quinzè

Entrada en vigor

Aquesta Resolució comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Dissetè

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de novembre de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Iago Negueruela Vázquez