Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 10928
Aprovació definitiva de la modificació del capítol III relatiu a circulació i preceptes concordants de l'ordenança de circulació del municipi d'Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord del Ple de data 29 d'octubre de 2020, s'aprovà definitivament la modificació del Capitol III, relatiu a circulació i normes concordants de l'Ordenança de Circulació del municipi d'Eivissa, el text íntegre de la qual es publica, als efectes de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim loca i de conformitat amb l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació amb l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.

Contra el present acord, en aplicació de l'article 112.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i donat que aprova una disposició de caràcter general, es pot interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a comptar des del dia següent al de la recepció de la present notificació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de que pugui interposar qualsevol altre recurs que pogués estimar més convenient al seu dret.

 

Eivissa, 6 de novembre de 2020

L'alcalde Rafael Ruiz González

 

ANNEX

CAPÍTOL III Circulació

Secció I. Normes generals

Article 7. Límit de velocitat

Amb caràcter general s'estableix com a límit màxim de velocitat de marxa a totes les vies urbanes de titularitat municipal el de 50 quilòmetres per hora, sense perjudici que l'Alcaldia, ateses les característiques peculiars de les vies, pugui establir altres límits, després de senyalitzar-los expressament.

Tot conductor/a està obligat a respectar els límits de velocitat establerts i a tenir en compte, a més, les pròpies condicions físiques i psíquiques, les característiques i l'estat de la via, així com les del vehicle i les de la seua càrrega, les condicions meteorològiques, ambientals i de circulació i, en general, totes les circumstàncies de cada moment, a fi d'adequar la velocitat del vehicle, de manera que sempre en pugui detenir la marxa dins els límits del seu camp de visió i davant qualsevol obstacle.

S'han d'adoptar les màximes mesures de precaució, amb moderació de la velocitat, sempre que les circumstàncies ho aconsellin, en particular en els carrers sense voreres i en tots aquells on l'afluència de persones vianants sigui considerable o quedi dificultada per qualsevol motiu, on s'ha de reduir la velocitat dels vehicles a la del pas normal de les persones vianants. Les mesures de precaució també són procedents davant circumstàncies climatològiques adverses, mal estat del paviment o estretor de la via, insuficient visibilitat, interseccions no regulades semafòricament o mancades de senyalització que indiquin pas amb prioritat i, així mateix, a zones en què sigui previsible la presència d'infants a la calçada o al seu entorn, o respecte a ancians/es i persones impedides. Queda terminantment prohibit conduir de forma negligent o temerària.

Article 8. Mesures circulatòries especials

1. Si circumstàncies especials ho requereixen, l'Alcaldia o la Policia Local pot adoptar les oportunes mesures d'ordenació del trànsit, prohibint o restringint la circulació de vehicles o canalitzant les entrades a unes zones de la ciutat per determinades vies, així com reordenant l'estacionament.

2. En els casos en què s'afecti notòriament la tranquil·litat de la població com a conseqüència de la producció de remors, l'Alcaldia pot assenyalar zones o vies en què algunes classes de vehicles de motor no puguin circular o ho hagin de fer de forma restringida, en horari i/o velocitat.

Article 9. Precaucions en la incorporació al trànsit des d'aparcaments situats fora de la calçada

En la incorporació al trànsit des d'aparcaments situats fora de la calçada, tant si es tracta de garatges com d'aparcaments subterranis o llocs anàlegs, a més de les precaucions generals definides per la legislació en matèria de trànsit s'han de seguir les següents regles: s'ha d'accedir a la calçada amb absoluta precaució, conduint lentament i detenint-se si és necessari, cedint el pas a la dreta i a l'esquerra, tant a persones vianants com a vehicles, amb incorporació al trànsit cap al costat que estigui permesa la circulació, tenint en compte si la via és d'un o dos sentits.

En el cas que el conductor/a en el moment d'accedir a la calçada des del referit aparcament tingui dubtes sobre el sentit de circulació a observar, l'ha de deduir del prèviament adoptat quan el vehicle va ser ubicat en l'aparcament.

Article 10. Permisos especials per a circular

1. Els vehicles que tenguin un pes o unes dimensions superiors als autoritzats reglamentàriament no poden circular per les vies públiques de la ciutat sense autorització municipal, sense perjudici de les autoritzacions que expedeixin altres administracions públiques.

Les autoritzacions indicades al paràgraf anterior poden ser per a un sol viatge o per a un determinat període, amb determinació de l'itinerari autoritzat. Els/les titulars de les autoritzacions són responsables dels possibles danys que causin en els paviments, les instal·lacions i el mobiliari urbà. Quan els itineraris discorrin sobre ponts, aparcaments subterranis o una altra estructura, ha d'aportar un estudi redactat per un/a tècnic/a competent que defineixi les mesures de seguretat a adoptar, si aquestes són necessàries.

2. Queda prohibida l'entrada i circulació pel nucli urbà als vehicles de MMA superior a 10.000 kg, exceptuant els casos previstos en la present ordenança. Aquesta prohibició se senyalitzarà amb els corresponents senyals verticals a les entrades de la ciutat d'Eivissa.

Als efectes de no dificultar el transport de mercaderies, es permet circular als vehicles amb una MMA superior a 10.000 kg i fins als 26.000 kg, per les vies del nucli urbà que tenen la denominació d'avingudes. Els vehicles amb MMA superior a 10.000 kg, només poden estacionar als efectes de càrrega i descàrrega de mercaderies als llocs assenyalats a les avingudes.

3. Només en els casos excepcionals i amb autorització de l'Ajuntament d'Eivissa, es permet la circulació en la resta de carrers d'Eivissa als vehicles de MMA superiors a 10.000 kg. La Policia Local emetrà l'autorització, previ pagament de les taxes que hi corresponguin o fiança.

4. Dins del nucli antic de la ciutat, Vara de Rey, la Marina, Dalt Vila i es Puig des Molins, la limitació dels vehicles és de 3.500 Kg. de MMA, segons estigui assenyalat i en els horaris autoritzats.

Secció II. persones vianants

Article 11.

1. Les persones vianants han de circular per les voreres de forma que no obstrueixin ni dificultin la circulació d'altres persones vianants per aquestes.

2. Han de travessar les calçades pels passos senyalitzats i on no n'hi hagi pels extrems de les illes, perpendicularment a la calçada, assegurant-se abans que no hi ha cap vehicle prop.

3. En els passos de persones vianants regulats han de complir estrictament les indicacions dirigides a ells.

Article 11 bis

El públic que estigui situat a les voreres dels locals d'espectacles públics, oficines, escoles, magatzems i altres establiments semblants esperant que els obrin i accedir-hi, s'ha de col·locar en fila tan prop com sigui possible de la línia d'edificis, procurant no dificultar la circulació de persones vianants per la vorera, que no han de sobrepassar en cap cas envaint la calçada. Per a les esperes a les parades d'autobusos, s'han de col·locar en fila al costat de les voravies.

Article 11 ter

Les persones que circulin per les voreres amb bolics, embalums o altres objectes anàlegs han de prendre les precaucions necessàries per no lesionar, colpejar ni molestar la resta de vianants.

Es prohibeix als vianants:

a) Utilitzar la via pública de forma que origini molèsties als altres vianants.

b) Circular pels voltants dels accessos a locals i edificis de concurrència pública de manera que l'aglomeració impedeixi accedir-hi i el trànsit regular de vehicles i vianants.

Secció III. Tipologia funcional de les vies públiques

Article 12. Carrers per a vianants

1. Els carrers per a vianants són zones de circulació especialment condicionades en les quals existeix una coexistència en el mateix espai de vianants i vehicles no motoritzats. Estan destinades en primer lloc a les persones a peu i està prohibida per aquestes vies, com a norma general, la circulació de vehicles a motor amb les excepcions següents:

a) Els vehicles que requereixin l'accés exclusivament per a la prestació de serveis públics bàsics (cossos de seguretat, serveis d'emergències, grua municipal, neteja, conservació de vies públiques, etc.).

b) Els vehicles que realitzen labors de càrrega i descàrrega per atendre les necessitats dels locals comercials o habitatges particulars situats en aquests carrers, en els dies i horaris establerts, i que no superin el pes màxim autoritzat que determini la senyalització.

c) Les persones posseïdores de vehicle, propietàries o llogateres d'una plaça de garatge en carrers per a vianants. Amb aquest efecte, han de comptar amb el document habilitant que a cada moment estableixi l'Ajuntament d'Eivissa (targeta d'habilitació d'accés) mitjançant Decret d'Alcaldia, que determina les condicions d'accés.

d) Els vehicles que recullen o porten persones malaltes o amb mobilitat reduïda a un immoble del carrer.

e) Els vehicles que compten amb autorització municipal per a l'ocupació de la via pública, o per raons especials.

Els vehicles contemplats en aquestes excepcions han de circular a velocitat de vianant i respectar sempre la prioritat de persones que van a peu, ciclistes i vehicles de mobilitat personal (VMP). Els vianants poden utilitzar tota la zona de circulació. Els jocs i els esports hi estan autoritzats.

2. Als carrers per a vianants queda prohibit l'estacionament de vehicles a motor, excepte senyalització expressa que l'autoritzi. Els vehicles que hi facin operacions de càrrega i descàrrega han d'abandonar el carrer immediatament després de realitzar aquestes operacions.

3. Les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal (VMP) poden circular-hi amb les condicions que s'estableixen en la secció IV i VII d'aquesta Ordenança.

Article 12 bis. Carrers residencials

Els carrers residencials són zones de circulació especialment condicionades en les quals existeix una coexistència en el mateix espai de persones vianants, ciclistes, VMP i vehicles a motor, i que estan destinades en primer lloc als vianants. Han d'estar senyalitzats mitjançant el senyal corresponent i la velocitat màxima de circulació és de 20 km/h.

Els vehicles a motor han de concedir prioritat a les persones a peu, ciclistes i VMP, de manera que hi tenen preferència tant al trànsit com l'estada i l'esplai d'aquestes, i els vehicles no poden estacionar-hi més que en els llocs designats per senyals o marques viàries. Els vianants poden utilitzar tota la zona de circulació. Els jocs i els esports hi estan autoritzats.

Als carrers residencials els vianants no han de destorbar inútilment les persones conductores de vehicles, tal com indica el Reglament General de Circulació.

Article 12 ter. Zones a 30

Les zones a 30 són zones de circulació especialment condicionades que estan destinades en primer lloc als vianants i, amb caràcter de ciclocarrers, a bicicletes i VMP en les quals la velocitat màxima en la banda de circulació és de 30 km/h (i en general amb la calçada i la zona per als vianants al mateix nivell). En aquestes vies, les persones a peu hi tenen prioritat i poden travessar la calçada fora de les zones senyalitzades, però han de cerciorar-se que ho poden fer sense risc ni entorpiment indegut i, per tot això, no és necessari implantar-hi passos per a vianants formalitzats. Els jocs i els esports no hi estan autoritzats.

Segons el Reglament General de Circulació, aquestes zones han d'estar informades mitjançant el senyal “Zona a 30”.

Article 12 quàter Àrees 30

Àrees on la velocitat màxima permesa no és l'habitual corresponent a tram urbà (50 km/h) sinó que és menor, precisament de 30 km/h, i on la resta de les preferències i/o prioritats estan regides conforme a les normes generals de circulació. Generalment, mantenen la diferenciació tradicional entre calçada de circulació i voreres, encara que es requereix que aquests àmbits estiguin especialment condicionats i senyalitzats. La seua configuració es realitza sobre àrees urbanes conformades com a "vies d'estar" (caracteritzades per un trànsit bàsicament calmat i de destinació, és a dir, que garanteixin l'accés a habitatges i activitats terciàries en elles sense la pressió del trànsit), a les quals s'accedeix des d'altres vies més dedicades a la distribució del trànsit rodat, "Vies de passar".

Article 12 quinquies. Carrers compartits o zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries

1. Els carrers compartits o zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries són zones de circulació destinades, en primer lloc, a vianants i en les quals s'apliquen les normes especials de circulació següents: la velocitat màxima dels vehicles és la que marqui el senyal de limitació de velocitat inclosa en el senyal que estableixi per a la seua definició el Catàleg de senyals del Ministeri de Foment en cada cas; la circulació hi és compartida entre vehicles, ciclistes i vianants; aquests últims tenen prioritat, poden utilitzar tota la zona de circulació i, per tant, no s'hi senyalitzen passos per a vianants. Es disposarà una franja de paviment tàctil indicador direccional en tots els itineraris per a vianants transversals a aquesta via o d'encreuament amb els carrers transversals.

Els vehicles poden estacionar únicament en els llocs designats per senyals o per marques. Els jocs i els esports no hi són autoritzats.

2. En l'àmbit de disseny exigeix l'anivellament de la rasant del carrer a una sola plataforma, sense desnivells entre la calçada i voreres. Han de disposar d'una zona de trànsit segur contigua a la línia d'edificació. Es podran introduir sistemàticament elements per calmar el trànsit, mitjançant la col·locació d'obstacles físics o visuals al carrer (arbres, portatestos, bancs, fonts, etc.), per impedir el desenvolupament d'una velocitat constant i limitar la possibilitat d'acceleració per als vehicles motoritzats.

3. Encara que la superfície és única i situada a un mateix nivell, s'han d'utilitzar diferents textures de paviment i/o elements que defineixin i diversifiquin les línies de desplaçament, per delimitar espais i circulacions de les persones, sense importar-ne l'edat o capacitats físiques.

Article 12 sexies. Carrers amb segregació d'espais

Els carrers amb segregació d'espais es corresponen amb aquells que atenen un model “clàssic” de diferenciació entre una calçada principal, destinada a la circulació de vehicles, on es pot assenyalar espai per a aparcament, i d'altra banda, una vorera que es considera reservada a les persones a peu. En aquells carrers més amples i amb major nombre de carrils de circulació, poden segregar-se carrils especials destinats a la circulació de bicicletes, al transport públic o a altres tipus de vehicles.

Article 12 septies. Àrees de circulació restringida

1. Als efectes previstos en aquesta Ordenança, s'entén per àrea de circulació restringida (ACIRE) l'àmbit territorial conformat pel conjunt de vies públiques degudament delimitades que presenten continuïtat geogràfica, en la qual s'implanten, amb caràcter general, mesures de restricció d'accés, circulació i estacionament de vehicles.

2. Els objectius d'aquestes zones són disminuir la intensitat de trànsit en zones històriques, residencials, o sensibles, per preservar els nivells d'emissió de soroll, gasos, fum i partícules contaminants, millorar les condicions de mobilitat i accés per a les persones residents i evitar l'accés indiscriminat de persones usuàries externes. Al mateix temps, ha de garantir-se el necessari accés a aquests àmbits de vehicles de subministrament i serveis, així com als vehicles que transporten persones amb mobilitat reduïda.

3. L'òrgan municipal competent, en compliment dels objectius previstos en la legislació ambiental i de qualitat de l'aire i canvi climàtic i en la planificació ambiental o de mobilitat municipal, decidirà la creació d'aquestes àrees i definirà:

a) Els límits de l'àmbit, de manera que conformen un perímetre fàcilment recognoscible per usuàries i usuaris de vehicles.

b) Els accessos a l'àmbit.

c) Els sistemes de control d'accés a l'àrea (càmeres de reconeixement de matrícula, etiquetes electròniques, targetes de residents, etc.).

d) La regulació d'accessos (qui i quan pot accedir-hi) i la manera d'emissió d'aquestes autoritzacions.

4. Les condiciones d'accés i les autoritzacions d'accés han de ser sol·licitades per les persones interessades de conformitat amb els criteris establerts en la secció I del Capítol IV (Ordenacions circulatòries especials) d'aquesta Ordenança. Les persones autoritzades estan obligades a comunicar a l'òrgan gestor cada canvi de dades respecte dels considerats en el seu moment per a l'obtenció de l'autorització. Si de les comprovacions practicades per l'Administració municipal resulta que la persona titular de l'autorització d'accés l'ha obtinguda aportant dades o documents inexactes o falsejats, s'iniciarà l'expedient per a la revocació de l'autorització, sense perjudici del corresponent expedient sancionador.

 

Secció IV. Circulació amb bicicleta

Article 13 Objecte i definicions

L'objecte d'aquesta secció és regular la circulació de les bicicletes en les vies urbanes del terme municipal d'Eivissa. El que es disposa en aquesta secció és igualment aplicable a les bicicletes amb pedaleig assistit, el motor de les quals sigui de 250 W o menor i es desconnecti en deixar de pedalejar o aconseguir els 25 km/h. Per a la resta de cicles, si és el cas, serà aplicable la normativa particular desenvolupada en les següents seccions d'aquest capítol, on es regulen els cicles d'ús comercial, els dispositius tipus patí de tracció humana i els denominats vehicles de mobilitat personal, de tracció elèctrica. En tot allò no regulat en aquesta secció serà aplicable el que es disposa en aquesta Ordenança per a la resta de vehicles, així com a la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

Article 13 bis. Drets i obligacions en l'ús de la bicicleta

1. Les persones amb bicicleta tenen dret a circular amb seguretat i eficàcia pels carrers de la ciutat, seguint itineraris clars i directes en els eixos viaris principals, i a utilitzar tant les infraestructures reservades (carrils bici), com els espais compartits amb els vehicles a motor, o amb les persones vianants, en les condicions que s'estableixen en aquesta Ordenança.

2. Les persones usuàries de la bicicleta han de complir les normes generals de circulació i adoptar les mesures adequades per garantir la seguretat en la via pública i la convivència amb la resta de vehicles i, especialment, amb els vianants.

3. Les persones amb bicicleta han de circular a la velocitat que els permeti mantenir el control d'aquesta, per evitar caigudes i poder detenir-la en qualsevol moment.

4. No es permet circular utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells reproductors de so, ni l'ús durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil, així com qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació que impliqui ús manual.

5. Es prohibeix a les bicicletes arrancar o circular amb el vehicle donant suport a una sola roda, circular subjectant-se a altres vehicles en marxa o efectuar maniobres brusques, frenades o derrapatges que puguin posar en perill la integritat física de les persones ocupants del vehicle i de la resta de persones usuàries de la via pública.

6. La utilització de la bicicleta com a mitjà per a l'exercici de l'activitat publicitària es regirà pel que es disposa en l'Ordenança municipal de publicitat i el que, si és el cas, es determini en els plecs de condicions en els supòsits d'implantació de serveis mitjançant concessió administrativa.

7. És recomanable disposar d'una assegurança de responsabilitat civil amb cobertura en cas d'accident per danys a terceres persones, personals o materials.

8. Les bicicletes poden ser registrades en l'Ajuntament, amb la qual finalitat cal aportar la marca, model i número de bastidor de cada bicicleta a l'efecte d'identificació en cas de robatori, accident, etc.

Article 13 ter. Zones de circulació de bicicletes i velocitats

Les persones amb bicicleta poden utilitzar els diferents tipus de viari existents, tenint en compte que s'han d'ajustar a les característiques de cadascun d'aquests i a la prioritat relativa respecte a les altres persones usuàries.

a) Circulació per carrils bici

1. Les bicicletes han de circular, preferentment, pels carrils bici segregats de la calçada, en cas d'estar disponibles, a una velocitat adequada, sense superar els 20 km/h, evitant en tot moment maniobres brusques i amb precaució davant una possible invasió del carril bici per vianants i, molt especialment, infants, persones majors i persones amb discapacitat visual o psíquica.

2. Han de respectar la prioritat dels vianants en els passos per a vianants senyalitzats amb marques viàries, com ara els itineraris d'accés a les parades de l'autobús o en els encreuaments de calçada.

3. Igualment es pot circular pels carrils bici marcats sobre les voreres (o voreres bici) encara existents, en les condicions que s'assenyalen en l'apartat c d'aquest article.

4. Les persones amb bicicleta tenen prioritat sobre els vianants quan circulen pels carrils bici.

b) Circulació per la calçada

1. Les bicicletes poden circular per la calçada, sempre que no ho facin a una velocitat anormalment reduïda.

2. Es consideren com a ciclocarrers els trams de carrer que prolonguen un itinerari ciclista, sense segregació mitjançant carril bici, per no haver-hi amplària suficient, i on, per tant, les persones amb bicicleta i les que van en automòbil comparteixen el mateix espai. Han d'estar clarament senyalitzats, tant en relació amb el seu ús, com a la limitació de velocitat a 30 km/h. En aquests ciclocarrers les persones amb bicicleta tenen prioritat de circulació davant les que van amb automòbil sempre respectant la senyalització i marques viàries.

3. En els encreuaments semaforitzats, i sempre que hi hagi una senyalització que així ho indiqui, es permet a les persones amb bicicleta avançar-se a la línia de detenció quan el semàfor estigui en fase vermella per realitzar un gir per accedir a un carril bici adjacent o a un carrer per a persones vianants, respectant la prioritat de la resta de persones usuàries. En particular, en aquells encreuaments semaforitzats en els quals hi hagi un pas per a vianants, les persones amb bicicleta han de respectar en tot moment la prioritat per a vianants.

4. De la mateixa manera, en encreuaments semaforitzats, i sempre que hi hagi una senyalització que així ho indiqui, es permet a les persones amb bicicleta avançar-se a la línia de detenció quan el semàfor estigui en fase vermella per realitzar el gir a la dreta, respectant la prioritat de la resta de persones usuàries. En particular, en aquells encreuaments semaforitzats en els quals hi hagi un pas per a vianants, les persones amb bicicleta han de respectar en tot moment la prioritat per a vianants.

5. Es prohibeix la circulació de bicicletes en el carril reservat al transport públic excepte en els trams amb sobreamplària degudament senyalitzats.

c) Circulació per les voreres

1. Es prohibeix la circulació de bicicletes per les voreres, excepte els/les menors de 8 anys acompanyats d'una persona adulta a peu, a velocitat similar a la dels vianants i respectant en tot moment la prioritat d'aquests.

2. Quan la persona amb bicicleta hagi d'accedir a la vorera, ho ha de fer desmuntant de la bicicleta i transitant amb aquesta a mà fins a la seua destinació o lloc d'estacionament, de manera que ha d'actuar, amb caràcter general, com a vianant.

3. En el cas de circular per carrils bici marcats sobre les voreres (o voreres bici) s'ha de fer a velocitat moderada, no superior a 15 km/h, i no es pot utilitzar la resta de la vorera, que queda reservada exclusivament per als vianants. S'ha de circular amb precaució especial davant una possible irrupció de vianants i, molt especialment, d'infants, persones majors i persones amb discapacitat visual o psíquica.

En les zones per als vianants, quan els vianants els creuin tendran preferència sobre la bicicleta, el conductor de la qual té l'obligació de deixar passar els vianants.

4. S'ha de respectar la prioritat de les persones a peu en els passos per a vianants senyalitzats que creuen aquests carrils bici.

d) Circulació per zones amb restricció de trànsit i limitació de velocitat

1. Als carrers residencials, àrees 30 i zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries la persona que vagi amb bicicleta ha d'adequar la seua velocitat i trajectòria per no interferir ni posar en risc les persones a peu, ha de mantenir una distància, com a mínim d'1 metre, amb aquestes i amb les façanes, i ha de descendir del seu vehicle i circular caminant quan les condicions d'ocupació i moviments per als vianants no li permetin respectar aquesta distància de seguretat. En aquests carrers les bicicletes poden circular en tots dos sentits de la marxa, excepte quan hi hagi una senyalització específica que ho prohibeixi. La prioritat serà dels vehicles que circulin en el sentit propi.

2. Als carrers per vianants, amb circulació restringida dels vehicles a motor, es permet la circulació de bicicletes en tots dos sentits de circulació, excepte en moments d'aglomeració per als vianants o excepte prohibició expressa, sempre que es compleixin les condicions següents:

  • Que es respecti en tot moment la prioritat per als vianants.
  • Que es mantengui una velocitat moderada, similar a la de les persones a peu, mai superior a 10 km/h.
  • Que es mantengui una distància d'almenys 1 metre amb les persones en les operacions d'avançar i creuar.
  • Que no s'envaeixi la zona de trànsit segur contigua a la façana, que com a mínim serà de 1,2 m.
  • Que no es realitzin maniobres negligents o temeràries que puguin afectar la seguretat de les persones a peu.
  • Que s'adapti la marxa a la del vianant, arribant a detenir la bicicleta quan sigui necessari per garantir la prioritat d'aquesta.

3. En aquestes zones i carrers es pot fixar una prohibició total de circulació de bicicletes en horari prèviament establert o quan així ho indiqui l'autoritat.

e) Circulació per parcs i jardins

1. A l'interior dels parcs o jardins públics, així com en el passeig Marítim, les bicicletes només poden circular pels carrils bici existents o, si no n'hi ha, pels passejos pavimentats on estigui expressament permesa la circulació de vehicles, així com en aquelles vies segregades del trànsit motoritzat de més de 3 m d'amplària, senyalitzades com a camí pedalable.

2. La prioritat ha de ser sempre del vianant. Poden circular per la resta de passejos els infants de fins a 10 anys, sempre respectant la prioritat per als vianants i sense causar molèsties als i a les qui utilitzen el parc o jardí.

3. En cap cas es pot accedir amb bicicleta a zones enjardinades.

f) Circulació per passos elevats

Es prohibeix expressament la seua utilització.

Article 13 quáter. Posició en la via

1. En els carrils bici, les persones amb bicicleta han de circular per la seua part dreta, tot i que poden utilitzar el sentit contrari per avançar altres persones usuàries.

2. En aquelles vies on les persones amb bicicleta circulen per la calçada, i que disposen d'almenys dos carrils de circulació per sentit, les bicicletes han d'utilitzar preferentment el carril dret. Si hi ha carrils reservats a altres vehicles, les bicicletes han de circular pel carril contigu al reservat. Poden circular pels altres carrils quan vagin a canviar de direcció o quan sigui necessari i també poden avançar i depassar altres vehicles per la dreta o per l'esquerra, segons sigui més convenient per a la seua seguretat.

3. En qualsevol cas, quan les bicicletes circulen per la calçada han d'ocupar preferentment el centre del carril de circulació.

4. En interseccions regulades per semàfors i en situacions amb retencions de trànsit, les bicicletes poden avançar-se fins a situar-se en la línia de detenció i circular amb precaució entre la resta dels vehicles detinguts. Si en aquestes interseccions hi ha zones de detenció avançada reservades per a les bicicletes, aquestes poden aproximar-s'hi en les mateixes condicions.

5. En la circulació dins de les glorietes, la persona amb bicicleta ha d'ocupar la part que necessiti per fer-se veure. Davant la presència d'una bicicleta, la resta de vehicles ha de reduir la velocitat, evitar en tot moment tallar-li la trajectòria i facilitar-li la maniobra.

Article 13 quinquies. Estacionament de bicicletes

Les bicicletes s'han d'estacionar en els espais específicament condicionats per a aquesta finalitat, dotats de dispositiu aparcabicis. En cap cas es poden subjectar les bicicletes als arbres ni a altre mobiliari urbà.

Article 13 sexies. Retirada de bicicletes

1. L'Ajuntament pot retirar d'una bicicleta de la via pública quan estigui aparcada fora dels espais específicament condicionats per a aquesta finalitat i hagin transcorregut més de 24 hores, quan la bicicleta es consideri abandonada o quan sigui procedent legalment la immobilització del vehicle però no hi hagi un lloc adequat per a practicar-la.

2. Tenen la consideració de bicicletes abandonades, a l'efecte que l'Ajuntament les retiri, aquells cicles presents en la via pública sense una o ambdues rodes, amb el mecanisme de tracció inutilitzat, o l'estat dels quals demostri de manera evident el seu abandó.

3. Abans de la retirada de la via pública, el personal agent de l'autoritat encarregat de la vigilància del trànsit farà fotografia de la bicicleta afectada, que podrà ser sol·licitada per qui la reclami. Després de la retirada es col·locarà en aquest lloc l'avís per informar la persona propietària.

4. Sense perjudici dels casos en què legalment sigui procedent la immobilització de la bicicleta, mitjançant el tràmit administratiu oportú s'establirà el protocol d'actuació per a la retirada de bicicletes.

5. L'Ajuntament establirà un dipòsit de bicicletes per a afavorir-ne la recuperació per part de la persona propietària o el seu lliurament a alguna organització sense ànim de lucre, transcorreguts dos mesos des de la retirada.

Article 13 septies. Visibilitat i accessoris

1. Les bicicletes o les persones que les condueixen han de ser visibles en tot moment. Quan circulen a la nit o en condicions de baixa visibilitat han de disposar de llums davantera i posterior, i és recomanable l'ús de reflectors que les facin suficientment visibles per a totes les persones usuàries de la via pública. Es recomana que qui condueixi una bicicleta faci servir una peça de roba, jupetí o bandes reflectores, que són obligatòries quan circuli per via interurbana en els termes previstos en el Reglament General de Circulació.

2. Les bicicletes han de disposar de tots els elements necessaris per circular per la via pública en adequades condicions de seguretat viària, d'acord amb el que estableix la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

3. El casc és obligatori en vies urbanes per a menors de 16 anys. En vies interurbanes és obligatori per a totes les persones usuàries de la bicicleta.

4. Les bicicletes han de disposar de timbre o un altre dispositiu acústic, del qual es podrà fer ús per advertir-ne la presència a altres persones usuàries de la via.

5. Les bicicletes poden estar dotades d'elements accessoris adequats per al transport diürn i nocturn de menors i de càrrega, com a ara cadires acoblades, remolcs, semiremolcs i la resta de dispositius degudament certificats o homologats, amb les limitacions de pes que aquests dispositius estipulin, sempre que es compleixin les condicions especificades en l'article següent.

6. Per indicar la seua posició als vehicles que s'hi aproximin per darrere, les persones amb bicicleta poden fer ús de dispositius de senyalització que indiquin la separació lateral d'1,5 m que les persones conductores de vehicles han de respectar en avançar-los. Aquests dispositius han de ser de material flexible i poden incloure elements reflectors. Poden sobresortir lateralment un màxim d'1 m des de l'eix longitudinal de la bicicleta. No poden comprometre l'estabilitat del vehicle.

Article 13 octies. Transport de persones, mascotes i càrrega en cicles per a ús personal

1. En les bicicletes es poden transportar persones, mascotes i càrrega. Els cicles que, per construcció, no puguin ser ocupats per més d'una persona poden transportar, no obstant això, quan la persona conductora sigui major d'edat, un/una menor de fins a 7 anys en un seient addicional que ha de ser homologat. La persona ciclista, en cap cas, hi portarà animals subjectats amb la corretja mentre circula per la via pública.

2. El transport de càrrega s'ha d'efectuar de tal manera que no pugui:

a) Arrossegar, caure totalment o parcialment, o desplaçar-se de manera perillosa.

b) Comprometre l'estabilitat del vehicle.

c) Ocultar els dispositius d'enllumenat o de senyalització òptica.

3. Es poden utilitzar en les bicicletes remolcs, semiremolcs, caixa davantera sobre dues rodes, o altres elements degudament homologats, per al transport de mascotes o de càrrega, en vies urbanes o en vies ciclistes. Els remolcs han de ser visibles en les mateixes condicions establertes per a les bicicletes en l'article anterior. El transport de persones en els elements anteriors està prohibit.

4. Les condicions de circulació i la normativa són les ja descrites en aquesta secció. En cas de circular a velocitat anormalment reduïda, les bicicletes amb remolc o semiremolc han de circular exclusivament per vies ciclistes, carrers i zones a 30, altres vies pacificades o zones autoritzades, i no per les calçades d'ús general.

5. Únicament es pot transportar un menor en la bicicleta en els casos legalment autoritzats. En aquests casos és obligatori que el/la menor utilitzi el corresponent casc protector homologat.

6. El cas dels cicles de més de dos rodes dedicats al transport professional de càrrega o de personal viatger, es regula en la secció V d'aquest capítol.

Article 13 nonies. Infraestructures ciclistes

1. Es denomina itinerari ciclista un conjunt de trams viaris enllaçats, que poden ser de diferents tipus (carril bici, vorera bici, ciclocarrer, camí pedalable, etc.) i que donen continuïtat als desplaçaments entre punts relativament allunyats. Tenen el caràcter de xarxa troncal, de ruta principal, cap a on poden confluir altres trams de vies ciclistes de caràcter local o de barri.

2. El disseny i la construcció dels carrils bici de la ciutat es realitzaran preferentment segregats dels espais destinats a vianants i vehicles motoritzats, respectant preferentment els principis de continuïtat i seguretat viària, i poden estar protegits mitjançant elements separadors. Els carrils bici no es poden traçar per les voreres, excepte trams puntuals, per raons excepcionals clarament justificades.

3. Els principals centres que atrauen desplaçaments ciclistes, així com els diferents barris, han d'estar dotats d'un nombre adequat de dispositius per estacionar-hi i subjectar-hi les bicicletes de manera segura (aparcabicis).

4. Institucions, empreses, o particulars, poden instal·lar aparcabicis en terrenys propis. En cas de voler establir aparcabicis fixos o mòbils en la calçada o la vorera, la instal·lació ha de comptar amb autorització municipal.

 

Secció V. Cicles de transport de persones o mercaderies

Article 14 . Característiques dels vehicles

1. L'objecte d'aquesta secció és la regulació dels usos i condicions de circulació dels cicles de més de dos rodes destinats al transport professional de persones o mercaderies. Es tracta dels vehicles classificats com tipus C1 i C2, cicles de més de dos rodes. Les seues característiques tècniques seran les que determini la normativa vigent de trànsit, que actualment estan recollides a l'Annex I de la Instrucció 16/V-124 de la Direcció General de Trànsit.

2. Han de disposar de tots els elements necessaris per circular per la via pública en condicions de seguretat viària adequades, d'acord amb el que estableix la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària. Han de disposar obligatòriament de timbre i sistema adequat de frens.

3. Poden comptar amb pedaleig assistit el motor del qual sigui de 250 W o menor i es desconnecti en deixar de pedalejar o arribar als 25 km/h.

4. Per construcció no poden ser ocupats per més de tres persones, que en el cas dels cicles per a transport de persones passatgeres inclouen la que condueix, la qual ha de ser major d'edat.

Article 14 bis Circulació, estacionament i assegurança de responsabilitat civil

1. En tot allò no regulat en aquesta secció serà aplicable el que es disposa en la “Secció IV. Circulació amb bicicleta”, concretament en tot allò relacionat amb normes de circulació i prioritats de pas respecte a les altres persones usuàries. Es respectaran en tot moment les normes generals de circulació establertes en aquesta Ordenança, així com altra normativa i legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

2. Els cicles per a transport de persones o de càrrega han de circular preferentment i per aquest ordre:

a) Pels carrils bici situats a cota de calçada, només quan l'amplària del vehicle ho permeti sense afectar la circulació de la resta de persones usuàries i sense superar la velocitat màxima permesa a les bicicletes, de 20 km/h, i en les mateixes condicions que aquestes establertes en l'article 13 ter apartat a.

b) Per carrils bici marcats sobre les voreres (o voreres bici), només quan l'amplària del vehicle ho permeti sense afectar la circulació de la resta de persones usuàries i a velocitat moderada, no superior a 15 km/h, i en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat a.

c) Per la calçada en general, per ciclocarrers i per altres vies de sentit únic on estigui limitada la velocitat de circulació a 30 km/h, en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat b, i sempre que no es faci a una velocitat anormalment reduïda.

d) Pels carrers residencials, zones 30 i zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries en les condicions establides en l'article 13 ter apartat d.

3. Els cicles per a transport de persones o mercaderies només poden estacionar en els espais destinats a aparcament de vehicles.

4. Les persones físiques o jurídiques titulars de cicles de més de dos rodes dedicades a aquests serveis han de contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els danys a tercers, així com a les persones que vagin de passatgeres en els cicles per a transport de persones.

​​​​​​​Secció VI. Vehicles de mobilitat personal

Article 15 Descripció i classificació dels VMP

1. Es denominen vehicles de mobilitat personal (VMP), també coneguts com a vehicles de mobilitat urbana (VMU), a aquells dispositius motoritzats per al desplaçament individual amb característiques clarament diferenciades, tant de les bicicletes com de les motocicletes i ciclomotors, pel seu disseny i característiques tècniques.

2. Els VMP d'ús personal es classifiquen en els tipus següents, en funció de les característiques tècniques que determina la normativa vigent de trànsit, actualment recollides a l'Annex I de la Instrucció 16/V-124 de la Direcció General de Trànsit:

a) Tipus A, vehicles autoequilibrats (monocicles, plataformes) i patinets elèctrics lleugers, de menor grandària. Estan equipats amb un motor elèctric i la seua capacitat màxima de transport és d'una plaça. Disposaran de fre. El timbre i el casc són obligatoris. Per zona urbana, és obligatori que s'utilitzi una peça de roba, jupetí o bandes reflectores. La circulació per via interurbana s'ajustarà al que preveu el Reglament General de Circulació. És obligatori l'ús d'enllumenat entre la posta i la sortida del sol, així com en condicions de visibilitat reduïda, així com l'ús de reflectors degudament homologats.

b) Tipus B, patinets elèctrics de major grandària. Estan equipats amb un motor elèctric i la seua capacitat màxima de transport és d'una plaça. Han de disposar de timbre, fre, llums (davantera i posterior) i catadiòptrics. L'ús del casc és obligatori. Per zona urbana és obligatori que s'utilitzi una peça de roba, jupetí o bandes reflectores. La circulació per via interurbana s'ajustarà al que preveu el Reglament General de Circulació. És obligatori l'ús d'enllumenat entre la posta i la sortida del sol, així com en condicions de visibilitat reduïda, així com l'ús de reflectors degudament homologats.

Article 15 bis Condicions generals

1. Els VMP que excedeixin de les característiques tècniques determinades per la normativa vigent de trànsit, actualment recollides a l'Annex I de la Instrucció 16/V-124 de la Direcció General de Trànsit, no podran circular per les vies públiques.

2. L'edat permesa per a circular amb un VMP per les vies i espais públics és de 15 anys. Els/les menors de 15 anys només poden fer-ne ús quan aquests resultin adequats a la seua edat, alçada i pes, fora de les zones de circulació, en espais tancats al trànsit, i acompanyats i sota la responsabilitat de les persones progenitores o tutores.

3. S'ha de circular amb la diligència i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, així com posar-se en perill a si mateix/a i a la resta de persones usuàries de la via.

4. La persona conductora ha d'estar en tot moment en condicions de controlar el seu vehicle. En aproximar-se a altres persones usuàries de la via, ha d'adoptar les precaucions necessàries per no reduir la seguretat viària i respectar la preferència de pas dels vianants.

5. No es permet circular utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells reproductors de so, ni l'ús durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil, així com qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació que impliqui ús manual.

6. No es permet la circulació amb més ocupants que les places per a les quals s'ha construït el vehicle.

7. Quan els VMP circulin pel carril bici, o per les calçades en les quals estiguin autoritzats, ho han de fer per la seua dreta, han d'advertir amb antelació suficient els girs o qualsevol maniobra que vulguin realitzar i respectar les indicacions dels semàfors, tant els generals, com els exclusius per a bicicletes.

8. Quan es pretengui realitzar un avançament, la persona que condueix un VMP ha d'advertir-lo amb antelació suficient, comprovar que hi ha espai lliure suficient i que no es posa en perill ni s'entorpeix les persones usuàries que circulen en sentit contrari.

9. S'han de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes en aquesta Ordenança, així com la resta de la normativa i legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

10. Serà recomanable disposar d'una assegurança de responsabilitat civil amb cobertura en cas d'accident per a danys a terceres persones, personals o materials.

Article 15 ter. Zones de circulació de VMP i velocitats

1. En tot allò no regulat en aquesta secció serà aplicable el que es disposa en el “Secció IV. Circulació amb bicicleta”, fonamentalment tot allò relacionat amb normes de circulació, posició en la via i prioritats de pas respecte a les altres persones usuàries.

2. Atenent a la seua tipologia, els VMP han de complir les següents condicions específiques de circulació:

a) Els vehicles de tipus A circularan preferentment, i per aquest ordre:

- Pels carrils bici situats a cota de calçada sense superar la velocitat màxima permesa a les bicicletes, de 20 km/h i en les mateixes condicions que aquestes establertes en l'article 13 ter apartat a.

- Per carrils bici marcats sobre les voreres (o voreres bici) a velocitat moderada, no superior a 15 km/h i en les condicions establides en l'article 13 ter apartat a.

- Per la calçada de ciclocarrers i altres vies de sentit únic on estigui limitada la velocitat de circulació a 30 km/h, en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat b i sempre que no es faci a una velocitat anormalment reduïda.

- Pels carrils senyalitzats a 30 km/h en calçades de diversos carrils de circulació, en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat b i sempre que no es faci a una velocitat anormalment reduïda.

- Pels carrers residencials, àrees 30 i zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat d.

- Pels carrers per a persones vianants a una velocitat moderada, semblant a la d'una persona a peu, mai superior a 10 km/h i en les condicions establertes en l'article 13 ter apartat d.

b) Els vehicles tipus B, de major grandària i potència, circularan en les mateixes zones i condicions que les establertes per als vehicles tipus A, amb l'excepció dels carrers per a persones vianants, on ho tenen prohibit.

c) Es prohibeix la circulació dels VMP per les voreres, de manera que per als VMP s'estableixen les mateixes condicions que per a les bicicletes en l'article 13 ter apartat c. Així mateix es prohibeix expressament la utilització dels passos elevats.

​​​​​​​Article 15 quàter. Estacionament i retirada de VMP

1. Els vehicles tipus VMP de propietat privada poden estacionar-se en els espais destinats a l'aparcament de bicicletes. En cap cas es podran subjectar els VMP als arbres ni a altre mobiliari urbà.

2. La immobilització i retirada dels VMP se farà també en les mateixes condicions que les establertes per a les bicicletes.

Article 15 quinquies. Circulació de monopatins, patins i aparells semblants sense motor

1. Aquests dispositius sense motor, de tracció humana, únicament poden utilitzar-se amb finalitats lúdiques o esportives en les zones específicament dissenyades o senyalitzades per a això. Quan siguin utilitzats per al desplaçament de persones majors de 10 anys, de manera similar als VMP, estaran subjectes a la mateixa regulació que els VMP lleugers (tipus A), amb les restriccions addicionals que s'estableixen en els apartats següents d'aquest article.

2. Els patins, monopatins, patinets o aparells similars no motoritzats han de transitar preferentment per la infraestructura ciclista, excloent-hi els ciclocarrers i altres vies de sentit únic on estigui limitada la velocitat de circulació a 30 km/h, de manera que no poden envair la calçada i els carrils de circulació de vehicles a motor, excepte per a creuar. En el seu desplaçament les persones patinadores han d'acomodar la seua marxa a la de les bicicletes.

3. També poden transitar per voreres, carrers per a persones vianants, zones residencials i zones de coexistència de diferents tipus de persones usuàries acomodant la seua marxa a la dels vianants, i amb la diligència i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, així com posar-se en perill a si mateixa i a la resta de persones usuàries de la via.

4. En cap cas es permetrà que siguin arrossegats per altres vehicles.

5. La capacitat màxima de transport és d'una plaça. El timbre i el fre no són obligatoris. No és obligatori l'ús del casc, encara que és recomanable. Quan circulen a la nit o en condicions de baixa visibilitat es recomana que s'utilitzi una peça de roba, jupetí o bandes reflectores.

Secció VII. Activitats econòmiques, grups turístics i sistemes de lloguer sense base fixa

Article 16 Activitats econòmiques de tipus turístic o d'oci sense persona conductora i amb base fixa.

1. Els VMP de qualsevol característica i cicles de més de dos rodes amb o sense persona conductora que estiguin destinats a realitzar activitats econòmiques de tipus turístic o d'oci amb base fixa han d'obtenir prèviament una autorització municipal, en la qual figurarà, en tot cas, el recorregut de les rutes autoritzades, l'horari i totes les obligacions i limitacions que s'estableixin per garantir la seguretat de les persones usuàries de les vies.

2. El titular de l'explotació econòmica ha de vetllar perquè les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dos rodes disposin d'un nivell d'habilitat mínim que en garanteixi la seguretat i la de la resta de les persones usuàries de la via pública. Així mateix, ha d'informar per escrit de les rutes autoritzades, dels horaris i de totes les limitacions que contengui l'autorització municipal, així com de les condicions de circulació regulades en aquesta Ordenança.

3. Les activitats econòmiques de tipus turístic o d'oci, que s'hagin de realitzar mitjançant cicles de més de dos rodes amb persona conductora, es regiran pel que es preveu en l'Ordenança d'ocupació del domini públic i en l'ordenança o ordenances fiscals corresponents.

4. En qualsevol cas, els VMP i els cicles regulats en el punt 1 d'aquest article han de tenir en vigor la corresponent assegurança de responsabilitat civil que cobreixi possibles danys i perjudicis a terceres persones.

Article 16 bis. Grups turístics amb bicicleta o VMP

1. Els grups de turistes que es desplacin amb bicicleta o en VMP per la ciutat no han d'excedir de 15 persones. Si el grup és major, haurà de fraccionar-se en grups d'aquesta grandària com a màxim i circular a una distància mínima de 50 m entre ells. Els grups formats per més de 6 persones sempre hauran d'anar acompanyats per un/a guia amb coneixement de la xarxa ciclista i de l'Ordenança de circulació vigent a la ciutat d'Eivissa.

2. Quan circulin per la via ciclista no han d'ocupar-ne tota l'amplària ni detenir-s'hi de manera que l'obstrueixin.

 

Article 16 ter Sistemes de lloguer de bicicletes i VMP sense persona conductora i sense base fixa.

1. L'aprofitament especial del domini públic municipal que suposa l'arrendament de bicicletes i VMP sense persona conductora i sense base fixa està sotmès a l'obtenció prèvia de la corresponent autorització demanial, prèvia licitació pública, en la qual s'ha d'especificar les condicions d'ús de l'espai públic i de l'estacionament d'aquests vehicles, així com a la regulació en l'ordenança fiscal corresponent.

2. La circulació d'aquests vehicles es realitzarà en les condicions establertes en aquesta Ordenança i la resta de la normativa i legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.

3. En qualsevol cas, els VMP i els cicles regulats en el punt 1 d'aquest article han de tenir en vigor la corresponent assegurança de responsabilitat civil que cobreixi possibles danys i perjudicis a terceres persones.

Secció VIII. Motocicletes i ciclomotors.

Article 16 quáter. Motocicletes i cliclomotors

Les motocicletes i els ciclomotors no poden circular en cap cas per voreres, andanes, passeigs, pòrtics o porxades que, encara que siguin propietat privada siguin d'ús públic.

Així mateix, en queda prohibida la circulació per ports per a vianants i zones reservades a aquestes.(...)

Article 51

1. Es consideren infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin les disposicions de la present Ordenança.

2. Les infraccions a què fa referència el número anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Pel que fa a infraccions que no estiguin tipificades ni classificades per la present Ordenança i estiguin previstes com a tals a la Llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, disposicions complementàries o normes vigents de caràcter general, hom s'ha d'ajustar al que disposen aquestes al respecte.

3. Són infraccions lleus les que no es classifiquen expressament com a greus o molt greus en els números següents.

4. Són infraccions greus, les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a:

4.a) Conducció negligent.

4.b) Tirar a la via o als seus voltants objectes que puguin produir incendis.

4.c) Sobrepassar els límits de velocitat establerts a la present Ordenança, excepte que aquesta superi el límit establert a l'apartat 5.

4.d) Realització i senyalització d'obres a la via sense permís, i retirada o deterioració de la senyalització permanent o ocasional.

4.e) parades i estacionaments a llocs perillosos o que obstaculitzin greument el trànsit. Es consideren com a tals els enumerats a l'article 33 de la present ordenança.

4.f) Les accions o omissions que contravenguin les condicions d'ús i aprofitament de les àrees de circulació restringida.

4.g) No sol·licitar la supressió de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida quan desapareguin les circumstàncies o condicions que van donar lloc al seu atorgament.

4.h) La negativa a facilitar a l'Administració les dades que siguin requerides per aquesta, així com obstaculitzar la tasca inspectora.

4.i) L'incompliment de l'obligació de comunicar qualsevol modificació de les condicions exigides per a ser beneficiari/ària de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida.

4.j) La realització de qualsevol tipus de transacció comercial amb les places d'estacionament situades en el domini públic.

4.k) Els actes de deteriorament de les estacions de recàrrega de vehicles elèctrics instal·lats a les vies o espais públics que impedeixin la seua utilització o les actuacions sobre aquestes que en dificultin la utilització per les persones usuàries.

4.l) Circular en bicicleta, cicle o VMP per la vorera.

4.m) Circular en VMP de tipus B per carrers per a persones vianants.

4.n) La manca d'assegurança de responsabilitat civil de les bicicletes, VMP i/o cicles emprats en activitats econòmiques de tipus turístic o d'oci sense persona conductora amb o sense base fixa.

4.ñ) Circular amb el vehicle utilitzant cascos o auriculars connectats a aparells reproductors de so

4.o) L'ús durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil

4.p) No portar casc quan el seu ús resulta obligatori

5. Son infraccions molt greus les conductes a què fa referència l'article anterior quan es donin circumstàncies de perill per a la seguretat i integritat de les persones, per raó de la intensitat de la circulació, per les característiques i les condicions de la via, per les condicions atmosfèriques i de visibilitat, per la concurrència simultània de vehicles i altres usuaris o qualsevol circumstancia anàloga que pugui constituir un risc afegit concret al previst per a les greus quan es cometi la infracció.

Ho són també les següents conductes tipificades a l'Ordenança: conducció temerària, competicions o carreres no autoritzades entre vehicles i sobrepassar més d'un 50% la velocitat màxima permesa, sempre que això suposi superar almenys en 30 km/h l'esmentat límit màxim.

A més, són infraccions molt greus, les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a:

5.a) L'ocultació, manipulació o falsedat de les dades o de la documentació aportada per a l'obtenció de l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida

5.b) La senyalització, ocupació o qualsevol altra utilització del domini públic per al seu aprofitament d'acord amb el que disposa aquesta Ordenança sense que hagi estat concedida l'autorització d'accés per a circulació i/o estacionament a les àrees de circulació restringida.

5.c) La utilització del domini públic per al seu aprofitament d'acord amb el que disposa aquesta Ordenança sense que hagi estat concedida l'autorització per l'arrendament de bicicletes, VMP i/o cicles sense persona conductora.

5.d) La realització d'actes que suposin un deteriorament greu i rellevant dels espais públics o de qualsevol de les seues instal·lacions i elements, siguin mobles o immobles, o impedeixin o dificultin la seua utilització per altres persones o vehicles.

5.e) La utilització de la targeta d'estacionament per a persona de mobilitat reduïda sense que vagi en el vehicle la persona titular d'aquesta.