Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 10799
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal de transparència, accés a la informació pública, i reutilització
El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió ordinària del 29 d'octubre de 2020, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text de l'Ordenança municipal de transparència, accés a la informació pública, i reutilització, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions estimades. La qual cosa es fa pública per al seu general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
ORDENANÇA DE TRANSPARÈNCIA, ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA I REUTILITZACIÓ DE L'AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
PREÀMBUL
L'aprovació de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIBG), ha suposat la plasmació d'un nou paradigma per al sistema administratiu espanyol: el principi de transparència de l'activitat pública, elevat al mateix pla que el tradicional principi de legalitat i el més recent d'eficàcia.
El principi de transparència en l'activitat dels poders públics imposa desenvolupar no només el dret d'accés, és a dir, l'actuació a principi sol·licitat sobre una petició singular d'informació, tal com succeïa en les lleis del segle passat, sinó que també exigeix a les institucions públiques adoptar una actitud proactiva, posant a disposició de la ciutadania, mitjançant les vies de difusió que permeten les noves tecnologies de la informació, un cabal d'informació d'interès general cada vegada més gran («publicitat activa»). I si bé el dret d'accés segueix sent la institució més rellevant des d'un punt de vista dogmàtic, per la seua directa connexió amb el principi democràtic, la publicitat activa, a mesura que es desenvolupa, presenta cada vegada més importància pràctica.
La transparència, l'accés a la informació pública i les normes de bon govern, han de ser els eixos fonamentals de tota acció política. Així, la transparència i la seua conseqüència pràctica, la participació, són dos principis fonamentals en els estats moderns. L'Administració municipal, per la seua pròpia naturalesa, és la més propera al ciutadà i la primera que detecta les seues necessitats i les sues preocupacions, i, per tant, correspon als ajuntaments, tal com determina l'article 25.2.ñ de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, la promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany ha iniciat un procés intern d'adaptació a la demanda creixent de la ciutadania d'adaptar-se a les noves realitats, imposades per l'avanç tecnològic i el desenvolupament de conceptes com govern obert o transparència, tots els quals tenen com a base la major participació ciutadana en assumptes públics.
La participació de la ciutadania a la vida pública és un principi constitucional, la finalitat darrera de la qual és la garantia d'una llibertat i una igualtat reals i efectives. D'aquesta manera s'entén que el lliure accés a la informació del sector públic és un dret bàsic i una necessitat emergent per assolir els estàndards màxims en matèria de qualitat democràtica i transparència.
Aquesta Ordenança detalla el conjunt bàsic d'informació que s'ha de publicar, la manera de gestionar-la i el tractament que han de rebre les dades exposades, sempre a través d'una plataforma electrònica, que contengui les dades requerides exposades d'una manera clara i entenedora per a la ciutadania.
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquesta Ordenança és aplicar la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de la Llei 37/2007 de 16 de novembre, de reutilització de la informació pública; i establir els mitjans, preferentment electrònics, necessaris per a això.
Article 2. Finalitat
Aquesta Ordenança, a més de tenir per objecte l'aplicació de la legislació estatal en la matèria, té per finalitat:
a) Implantar una nova via de col·laboració entre l'administració municipal i la ciutadania basada en la transparència i orientada a l'establiment de les bases de l'anomenat govern obert.
b) Garantir i regular la transparència de l'activitat pública de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
c) Afavorir la rendició de comptes als ciutadans de manera que aquests puguin valorar l'acompliment de les funcions dels subjectes, organismes i entitats obligats a la present ordenança.
d) Establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics.
e) Facilitar i garantir la participació efectiva de totes les persones en la presa de decisions d'interès general.
f) Mantenir i promoure la plataforma digital que faciliti el lliure accés dels ciutadans a la informació pública i la reutilització d'aquesta.
Article 3. Àmbit d'aplicació
La disposició d'aquest títol s'aplicarà a les següents entitats:
a) L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
b) La societat mercantil Obres i Serveis Sant Antoni 2005, SA.
c) Qualsevol entitat o empresa concessionària de serveis públics de titularitat municipal, en tot allò referit a la prestació de serveis o en l'exercici de potestats administratives delegades, ha de proporcionar a l'Ajuntament la informació que li sigui necessària per complir amb les obligacions previstes en la present ordenança.
d) Les entitats receptores de subvencions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany també estaran obligades a facilitar-li la informació precisa per complir amb el que disposa aquesta Ordenança i a autoritzar l'Ajuntament la publicació de les seues dades sempre que no contravenguin el que disposa la legislació sobre protecció de dades.
Article 4. Principis generals
Les entitats compreses en l'àmbit de l'aplicació d'aquesta Ordenança, a més de complir el que disposa l'ordenament jurídic, adequaran les seues activitats als següents principis generals:
a) Principi de transparència: l'exercici de la gestió pública ha d'incloure la transparència tant en l'adopció de decisions com en el desenvolupament de l'activitat pública. L'Ajuntament ha de facilitar a la ciutadania, d'ofici, informació constant, veraç i objectiva sobre l'actuació de la institució i resta d'entitats que estiguin dins de l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança, potenciant l'accessibilitat en temps real i sense tractar, perquè la ciutadania pugui compartir de manera lliure i gratuïta o reutilitzar les dades considerades de lliure accés.
b) Publicitat de la informació: es presumeix el caràcter públic de la informació que hi ha a l'administració municipal, i s'hi pot denegar l'accés en els supòsits expressament previstos per la Llei i mitjançant una resolució motivada que es podrà impugnar per la via administrativa i judicial.
c) Publicitat activa: l'Ajuntament ha de proporcionar i difondre d'una manera veraç, objectiva i de fàcil accés, la informació que consta al seu poder, potenciant la transparència i permetent així el control de la seua gestió, i la que sigui d'utilitat per al ciutadà.
d) Principis de responsabilitat: l'administració municipal ha d'assumir de forma expressa les seues obligacions davant la ciutadania derivades de les seues decisions i actuacions.
e) Lliure reutilització: qualsevol informació publicada o posada a disposició per l'Ajuntament podrà ser reutilitzada en els termes que preveu la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic, i en la present Ordenança.
f) Principi de neutralitat tecnològica: l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, quant al seu fonament, promourà en la mesura del que sigui possible, la utilització i la promoció de programari de codi obert, així com per a l'ús d'estàndards oberts i neutrals en matèria tecnològica i informàtica; i ha d'afavorir solucions obertes, compatibles i reutilitzables en la contractació administrativa d'aplicacions o desenvolupaments informàtics.
Article 5. Principis ètics d'actuació
1. Els càrrecs electes, així com el personal eventual, en l'exercici de les seues funcions, es regeixen pel que disposa la Constitució Espanyola i la resta de l'ordenament jurídic i promouran el respecte als drets fonamentals i a les llibertats públiques, fent prevaler sempre l'interès públic sobre qualsevol altre.
2. Adequaran la seva actuació als següents principis ètics:
a) Principi de transparència en la gestió dels assumptes públics: relatius a la rendició de comptes de la gestió realitzada, el que requereix un elevat nivell d'accessibilitat i assegura el dret de la ciutadania a la informació.
b) Principi de participació ciutadana: promoure el diàleg i el consens a través de la participació ciutadana i la transparència.
c) Principi de coherència en les actuacions: els càrrecs electes així com el personal eventual de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany realitzaran una gestió financera justa i equitativa, dedicada a la millora del benestar de la ciutadania.
d) Principi d'austeritat: els càrrecs electes així com el personal eventual de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany actuaran d'acord a criteris d'austeritat, per tal d'aconseguir la consolidació pressupostària, vetllant perquè els recursos públics s'utilitzin de forma prudent, eficient i productiva.
e) Principi d'igualtat: el tracte igual i sense discriminació de cap tipus en l'exercici de les seues funcions.
f) Principi de bona fe i deguda diligència en el compliment de les seues obligacions, fomentant la qualitat en la presentació dels servei públics i l'aplicació del principi de bona administració.
Article 6. Competències
1. L'alcalde de Sant Antoni de Portmany ostenta la competències sobre transparència, bon govern i accés a la informació pública, i pot delegar-ne el seu exercici.
2. La ciutadania accedirà a les dades a través del Portal de Transparència,
3. Correspon a l'alcalde imposar les sancions corresponents per incompliment de la normativa en matèria de Transparència.
4. Corresponen a l'òrgan competent en matèria de transparència i accés a la informació pública les següents funcions:
a) Decidir i aprovar els continguts per publicar a la plataforma electrònica triada per fer pública la informació sobre transparència i dades obertes, de conformitat amb el que estableix la present Ordenança.
b) Coordinar i acarar la correcta publicació dels continguts recollits a la plataforma.
c) Rebre i resoldre les sol·licituds d'accés a la informació que no es trobi prèviament publicada a la plataforma digital de transparència i govern obert.
d) Supervisar el compliment del que disposa aquesta Ordenança i prendre en cas d'incompliment les accions que corresponguin.
e) Instruir els procediments sancionadors i proposar les sancions relatives a les infraccions recollides en aquesta ordenança.
Article 7. Exempció de responsabilitat
L'Ajuntament no serà, sota cap concepte, responsable de l'ús que les persona o les entitat facin de la informació publicada o posada a disposició de tercers.
TÍTOL II
LA TRANSPARÈNCIA A L'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA
Capítol I. Publicitat activa
Article 8. Informació pública
1. Es considera informació pública de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany la que es defineix com de lliure accés a qualsevol ciutadà o ciutadana per ser informació generada per l'Ajuntament durant l'exercici de la seua activitat, funcionament i organització.
2. L'Ajuntament potenciarà que tota la informació estigui disponible per a persones amb discapacitat en una modalitat accessible, entenent per aquesta la que sigui subministrada per un mitjà o format adequat i d'acord amb els principis d'accessibilitat universal, i potenciarà el disseny i el desenvolupament dels serveis que presta així com l'organització dels seus equips i instal·lacions, de manera que tota la ciutadania tengui garantida l'accessibilitat i, d'aquesta manera, pugui participar de manera plena i efectiva en la societat en condicions d'igualtat.
Article 9. Obligacions
1. La informació subjecta a les obligacions de transparència serà publicada al Portal de Transparència allotjat al lloc web de l'Ajuntament de manera clara, estructurada i comprensible per als usuaris. Aquesta informació s'actualitzarà amb una periodicitat de 3 mesos.
2. La informació facilitada al Portal de Transparència serà gratuïta, sense prejudici del pagament de les taxes corresponents en el cas que es sol·licités en algun altre tipus de suport, sempre que així ho prevegi la corresponent ordenança fiscal.
Article 10. Informació que s'ha de fer pública
L'administració pública municipal de Sant Antoni de Portmany ha de fer pública tota la informació relativa als aspectes detallats a continuació així com qualsevol altra que es consideri d'interès per a la ciutadania:
1. Informació institucional, administrativa i de rellevància jurídica:
a) Composició de la corporació municipal i organigrama dels diferents departaments, identificant al responsable polític de cada àrea en què s'estructuri l'Ajuntament i els lloc de treball inclosos en cada òrgan administratiu.
b) Informació relativa als grups municipals.
c) Ordre del dia, actes, vídeoactes i extractes de Ple Municipal.
d) Actes de la Junta de Govern Local.
e) Extracte de les resolucions dels òrgans unipersonals.
f) Normativa municipal (ordenances i reglaments).
g) Relació de béns immobles propietat de l'Ajuntament o sobre els quals tengui algun dret real.
h) Concessions atorgades per l'Ajuntament.
i) Inventari d'obsequis i donacions rebuts, descripció d'aquests, persona o entitat que va realitzar l'obsequi, data i motiu així com ús i lloc on es troba emmagatzemat.
j) Les resolució d'autorització o reconeixement de compatibilitat que afecten els empleats públics.
k) Les directrius, instruccions, acords, circulars o respostes a consultes plantejades pels particulars o altres òrgans en la mesura que suposin una interpretació del dret o tenguin efectes jurídics.
l) Els projectes d'ordenances i reglaments la iniciativa dels quals correspongui a l'Ajuntament.
m) Els documents que, d'acord amb la legislació sectorial vigent, hagin de ser sotmesos a un període d'informació pública durant la seua tramitació.
2. Informació comptable, pressupostària i financera:
a) Pressupost vigent de l'Ajuntament, amb la descripció de les principals partides pressupostàries i informació actualitzada de l'estat de la seua execució.
b) Liquidació pressupostària de l'exercici anterior.
c) Tots els contractes formalitzats, amb indicació de l'objecte, import, import de licitació i adjudicació, així com el procediment utilitzat per a la seua celebració, nombre de licitadors participants en el procediment i la identitat de l'adjudicatari. La publicació de la informació relativa als contractes menors es podrà realitzar trimestralment.
d) Convenis subscrits, amb menció de les parts signants, el seu objecte, termini de vigència i, si escau, les obligacions econòmiques convingudes. Igualment es publicaran els encàrrecs de gestió que es signin, amb indicació del seu objecte, pressupost, durada i obligacions econòmiques.
e) Subvencions concedides, amb indicació del seu import, objecte finalitat i beneficis.
3. Informació relativa al municipi, urbanisme, territori i medi ambient:
a) El planejament del municipi, i els instruments de gestió.
b) El patrimoni municipal de béns immobles.
c) La llista de carrers de la ciutat, incloent-hi les platges, parcs, jardins i zones verdes.
d) Els punts accessibles per a les persones amb mobilitat reduïda.
e) L'agenda del municipi, incloent-hi els programes de festes i l'activitat organitzada pels diferents col·lectius sempre que l'ajuntament tengui accés a la informació.
f) La cartografia municipal.
g) La informació mediambiental d'interès.
h) La informació relativa als edificis històrics, monuments, museus i espais protegits, així com tota la informació turística d'interès.
i) La informació sobre els serveis municipals d'interès per a la ciutadania com ara el transport públic, les farmàcies, la policia, les parades de taxi, les estacions d'autobús o qualsevol altra informació que se'n consideri.
j) Les dades estadístiques demogràfiques.
k) Les associacions i col·lectius.
l) Els equipaments públics com lavabos o zones wifi municipals.
4. Informació relativa a càrrecs electes i personal eventual
a) Dades i biografia.
b) Funcions i competències atribuïdes per raó del seu càrrec.
c) Retribucions.
d) Indicació dels canals de participació ciutadana per mitjans digitals o electrònics amb l'alcalde i els regidors.
e) Agenda pública de les seues activitats institucionals amb qualsevol persona o entitat que puguin influir en el procés de presa de decisions que afectin la ciutadania, i en particular amb els representants dels grups d'interès.
f) Les declaracions anuals de béns i activitats dels representants locals, en els termes que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència i accés a la informació pública, la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.
g) Percepció de regals, obsequis o donacions, siguin d'objectes, serveis o béns, amb motiu o en ocasió de l'exercici de les seues funcions com a càrrec electe.
Article 11. Plataforma de publicació de dades.
1. L'administració municipal habilitarà un portal en el qual desenvoluparà la seua plataforma de transparència.
2. Les dades publicades mitjançant la seua plataforma electrònica seran gratuïtes sense cap excepció, llevat que contradiguin el que disposa la corresponent ordenança fiscal.
3. El llenguatge utilitzat en la informació a publicar serà clar, comprensible i de fàcil accés per a la societat.
Capítol II. Dret d'accés a la informació i limitacions a la publicitat
Article 12. Condicions generals
1. Qualsevol ciutadà o ciutadana o en representació de qualsevol entitat de la societat civil o una altra organització legalment constituïda, té dret d'accés a la informació publicada per l'ajuntament de Sant Antoni de Portmany sense més limitacions que les previstes en aquesta Ordenança i en la resta de la legislació vigent.
2. S'entén per informació pública els continguts o documents, qualsevol que sigui el seu format o suport, que estiguin en poder de l'Ajuntament o ens instrumental vinculat en aquest, i que hagin estat elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.
3. La unitat responsable de l'acompliment del dret d'accés a informació pública és la Secretaria, que s'encarregarà de tenir actualitzades en tot moment les plantilles de procediment administratiu, resoldre els dubtes que hi hagi en la seua tramitació i ordenar l'impuls del procediment per garantir el compliment dels terminis establerts en la legislació d'accés a informació pública. El Departament del qual procedeixi la informació pública a la qual es vol accedir, serà el responsable de la tramitació concreta de l'expedient administratiu.
Article 13. Limitacions a la publicitat
No és procedent la publicació, l'accés o la reutilització de la informació quan amb això es causi un perjudici concret a:
a) La seguretat nacional.
b) La defensa.
c) Les relacions exteriors.
d) La seguretat pública.
e) La prevenció, investigació i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris.
f) La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva.
g) Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control.
h) Els interessos econòmics i comercials.
i) La política econòmica i monetària.
j) El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial.
k) La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió.
l) La protecció de l'entorn.
I tota la informació protegida per normes amb rang de llei.
2. No es publicaran dades o documents inconclusos, ni les deliberacions internes dels òrgans de govern municipal.
Article 14. Protecció de dades de caràcter personal
Per a la resolució de les sol·licituds d'accés a la informació pública que contengui dades personals, s'estarà al disposat a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Es denegarà l'accés a dades que quan es consideri que concorren circumstàncies especials en el cas concret que fan prevaler la protecció de les dades personals sobre l'interès públic en la divulgació de la informació.
Capítol III. Reutilització de dades
Article 15. Condicions generals.
1. Tota la informació publicada o posada a disposició per l'Ajuntament a la plataforma digital serà reutilitzable sense necessitat d'autorització prèvia, llevat que en aquesta es faci constar expressament el contrari.
2. Qualsevol persona o entitat que reutilitzi informació pública contenguda a la secció de la plataforma digital de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany resta subjecta, pel simple fet de fer-ho, a les següents condicions generals:
a) Mantenir el sentit de la informació, no desnaturalitzar-la ni alterar-la de manera que pugui donar peu a interpretacions incorrectes sobre el seu significat.
b) Conservar els elements que garanteixen la qualitat de la informació.
Article 16. Condicions específiques
Els particulars o les entitats podran sol·licitar documentació que no es trobi publicada a la plataforma digital. Hauran de fer-ho a través de les eines establertes per a això, de conformitat amb el que estableix la legislació aplicable.
Article 17. Drets de tercers
1. Quan una persona o entitat ostenti sobre determinades dades o documents algun dret que es pugui veure afectat per la reutilització, l'Ajuntament només l'autoritzarà amb el previ consentiment del titular dels drets.
2. Si l'Ajuntament publica o posa a disposició aquestes dades o documents, ha de fer constar la prohibició de reutilitzar-los sense prèvia autorització, per haver-hi sobre aquests drets de tercers.
Article 18. Subjecció de contractistes i perceptors de subvencions
L'incompliment dels contractistes i els perceptors de subvencions de les seues obligacions amb l'Ajuntament pel que fa a la transparència i el lliure accés a la informació pública, comportarà la imposició de les sancions previstes en els plecs contractuals o les bases de les convocatòries respectivament.
Disposició final
Aquesta Ordenança municipal entrarà en vigor quinze dies després d'haver-se publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i vigirà fins que es modifiqui o es derogui expressament.
Contra aquest acord, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des del sendemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sense perjudici que hom pugui interposar qualsevol altre recurs que trobi pertinent.
Sant Antoni de Portmany, 2 de novembre de 2020
L'alcalde
Marc Serra Colomar