Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Núm. 10791
Modificació puntual de la convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d’extracció d’aigua del pla de Sant Jordi de Palma, pluriennal 2019-2020 (bdns365234)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.- El  28 de setembre de 2017, el president del Consell de Mallorca dictà un decret aprovant la Convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi de Palma, pluriennal 2017-2019 destinada a particulars amb una despesa total de 1.109.186,84 €. (L'extracte de la Convocatòria es publicà al BOIB núm. 125 de 12 d'octubre de 2017, mitjançant la BDNS).

2.- El 19 de març de 2019, el president del Consell de Mallorca dictà el decret de modificació puntual de la convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi de Palma, pluriennal 2017-2020 (BOIB núm. 40, de 28/03/2019). Aquest modificació puntual, concretament la base segona“finançament” establia un reajustament d'anualitats, és a dir, s'incorporà el romanent de l'aplicació pressupostària 2019 a l'exercici 2020. 

3.- L'11 de juny de 2019, el president en funcions del Consell de Mallorca va dictar un decret per adjudicar la convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi de Palma, pluriennal 2019-2020 (BOIB núm. 82, de 20/06/2019). Els beneficiaris de la subvenció es relacionen a continuació.

4.- El 5 d'octubre de 2020, la Coordinadora de la unitat del patrimoni historicoindustrial emet informe sobre la situació de cada un del molins i la necessitat de perllongar el termini d'execució de la convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi degut a la crisi sanitària provocada per la Covid-19.

5.- El 8 d'octubre de 2020 des del Servei Jurídic de Patrimoni Històric s'ha emès informe favorable a la possibilitat de concedir un període extraordinari d'execució i justificació més enllà del període subvencionable en base a l'article 28 del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

6.- El 19 d'octubre de 2020 la intervenció delegada del centre de la Misericòrdia ha remès un ofici que diu que la proposta de modificació puntual de la convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi, signada el 8 d'octubre de 2020, pel secretari tècnic de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística  no està subjecta a fiscalització prèvia.

Fonaments

Primer.-El Consell Insular de Mallorca exerceix les competències en matèria de Patrimoni Històric des de l'entrada en vigor de la Llei 6/1994, de 13 de desembre, de traspàs de les competències de Cultura, Patrimoni, Promoció Sòciocultural, Dipòsit de llibres i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 159, de 29/12/1994). Entre aquestes competències es troba la de vetllar per la conservació del patrimoni cultural. 

Segon.- La Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears en el títol IX sobre mesures de foment i difusió, i més concretament a l'article 81, sobre el principi de col•laboració, diu que les administracions públiques col•laboraran amb els propietaris i titulars de drets sobre béns culturals per conservar-los, recuperar-los i difondre'ls. L'article 22.3 estableix que els poders públics promouran, per tots els mitjans al seu abast, la conservació, la consolidació i la millora dels béns integrants del patrimoni històric de titularitat pública i privada.

Tercer.- El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, i entre aquestes la d'agilitzar i simplificar l'activitat administrativa de l'Administració. Concretament, en els procediments en curs en matèria de subvencions a l'article 28 estableix la possibilitat de concedir un període extraordinari d'execució i justificació més enllà del període subvencionable, i ampliació dels terminis si aquest no ha expirat, encara que les bases reguladores o la convocatòria no ho prevegin, i afegeix que inclús quan s'hagin assignat els fons públics sense que això impliqui obrir un nou termini de presentació de sol•licituds.

L'article 29 lletra C) del decret llei esmentat respecte a la justificació de subvenció estableix que l'òrgan competent pot decidir motivadament l'ampliació dels terminis d'execució o de justificació abans que aquests expirin, o l'atorgament d'un període extraordinari

L'article 30 estableix l'increment o redistribució del crèdit de la subvenció o ajuda concedida sense obrir un nou termini de presentació de sol•licituds i sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin 

Quart.- El 5 d'octubre de 2020, des de la secció de Patrimoni històrico- Industrial s'emet un informe de necessitat on s'explica detalladament la situació en que es troba cada molí, i afegida la situació actual provocada per la pandèmia de la COVID-19, que ha retardat tota la tramitació des de l'emissió de les llicències municipals fins al fet que empreses que havien de executar el projectes han estat declarades en fallida, així davant les noves complicacions sofertes es justifica la necessitat de modificar puntualment la Convocatòria, per a que aquesta realment pugui arribar, en la mesura del possible, a la seva finalitat

Cinquè.- L'òrgan competent per aprovar una convocatòria i autoritzar una despesa pluriennal, per regla general, correspon al Ple d'acord amb l'article 88 del Decret 500/1990, de 20 de abril, pel qual es desenvolupa el capítol primer del Títol sisè de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, en matèria de pressuposts. No obstant, el Ple del Consell Insular de Mallorca, per millorar la eficàcia en la gestió de l'Administració Pública, l'ha delegada a la Presidència mitjançant acord plenari de dia 17 de juliol de 2015, concretament en el primer punt apartat 5 que diu: Autoritzar i disposar despeses pluriennals de competència plenària. Per tant, també és competent per autoritzar les modificacions puntuals que es proposen en relació a la convocatòria esmentada.

Atès el dictamen favorable de la Comissió Informativa General i de Comptes del Consell de Mallorca de dia 28 d'octubre de 2020 dicto el següent

DECRET

1.- Modificar el punt setzè de la Convocatòria de subvencions per a la restauració dels molins de vent d'extracció d'aigua del Pla de Sant Jordi de Palma, pluriennal 2019-2020, per perllongar de forma extraordinària el termini d'execució i el de justificació de tal manera que:

On diu

“Setzè. Justificació i pagament 

[...]

3. El pagament s'efectuarà de la següent manera:

[...]

- Dins l'any 2020: 

Despeses relatives a obres executades: l'objecte de pagament correspondrà a l'activitat subvencionable dins el present exercici pressupostari previst per a les d'obres restants de restauració del molí de vent pressupostades al Projecte presentat, duta a terme des del 1 de desembre de 2019 i el 30 de novembre de 2020 sempre que correspongui a treballs inclosos dins el pressupost de les actuacions que finalitzen la restauració del molí, inclosa la difusió del bé i la redacció de la memòria final d'actuació. Les factures hauran d'estar emeses i pagades entre l'1 de desembre de 2019 i 30 de novembre de 2020 i s'han d'acompanyar amb les certificacions d'obra corresponents i de la certificació final d'obra.” El termini per presentar el compte justificatiu, corresponent a aquest pagament, finalitzarà el dia 15 de desembre de 2020.

[...]”

Ha de dir:

 “Setzè. Justificació i pagament 

[...]

3. El pagament s'efectuarà de la següent manera:

[...]

- Dins l'any 2020: 

Despeses relatives a obres executades: l'objecte de pagament correspondrà a l'activitat subvencionable dins el present exercici pressupostari previst per a les d'obres restants de restauració del molí de vent pressupostades al Projecte presentat, duta a terme des de l'1 de desembre de 2019 i el 29 de setembre de 2021 sempre que correspongui a treballs inclosos dins el pressupost de les actuacions que finalitzen la restauració del molí, inclosa la difusió del bé i la redacció de la memòria final d'actuació. Les factures hauran d'estar emeses i pagades entre l'1 de desembre de 2019 i 29 de setembre de 2021 i s'han d'acompanyar amb les certificacions d'obra corresponents i de la certificació final d'obra.” El termini per presentar el compte justificatiu, corresponent a aquest pagament, finalitzarà el dia 29 de setembre de 2021.

[...]”

2.- Ordenar la publicació de la modificació d'aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears per conducte de la Base Nacional de Dades de Subvencions. ”

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa es poden interposar, alternativament, els recursos següents:

a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la present resolució/acord.

b) El recurs de reposició potestatiu davant el Ple del Consell de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent de la notificació de la present resolució/acord. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent de la notificació de la desestimació del recurs de reposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (un mes des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques

 

Palma,  30 d'octubre de 2020

La presidenta  Catalina Cladera Crespí