Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 10609
Acord relatiu a l'aprovació de la separació de l'Ajuntament cap al Consorci de Promoció Exterior

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple de l'Ajuntament en sessió Extraordinària-Urgent de dia 26 d'octubre de 2020, ha adoptat l'acord relatiu a l'aprovació de la separació de l'Ajuntament envers el Consorci de Promoció Exterior, acord que seguidament es transcriu:

6. Prèvia ratificació de la inclusió del present punt a l'ordre del dia, examen i aprovació proposta d'acord de separació de l'Ajuntament envers el Consorci de Promoció Exterior.

Els reunits, per unanimitat acorden aprovar la inclusió del present punt a l'ordre del dia.

Seguidament es presenta proposta de BATLIA de data 22/10/2020, que a continuació es transcriu:

“El Plenari de l'Ajuntament d'Alcúdia, en sessió de dia 13.10.2003 va aprovar, amb caràcter inicial, la creació del Consorci de Promoció Exterior juntament amb els seus Estatuts. Aquesta aprovació inicial, amb el transcurs del termini legal de trenta dies sense reclamacions, va esdevenir definitiva, i es va publicar al BOIB núm. 84 de dia 17.06.2004.

La finalitat d'aquest Consorci, del que formaven i en formen part l'Ajuntament d'Alcúdia i l'Agrupació Empresarial d'Hotels i Apartaments Turístics d'Alcúdia, es referia a la promoció exterior, la defensa i foment del turisme i, amb aquesta finalitat, havia de definir les directrius promocionals per a la difusió de la imatge d'Alcúdia, intervenir en el mercat turístic, coordinar esforços de la iniciativa pública i privada, promoure la defensa dels interessos turístics d'Alcúdia, així com fomentar la consciència, interès i el respecte per a l'activitat turística.

Així mateix, la seva creació es va produir en un moment en què era pràctica habitual la creació d'ens instrumentals (en aquest sentit, l'Ajuntament d'Alcúdia també comptava, durant els darrers anys del segle XX i els primers del XXI, amb distints organismes autònoms). Aquestes darreres entitats, han estat dissoltes durant els darrers anys per mor de què les finalitats que perseguien es podien complir per part de l'Ajuntament sense les complicacions que suposava la gestió d'aquests organismes.

En aquest sentit, mentre que abans la regulació de la figura del Consorci era molt minsa, i la seva existència es basava en una mera decisió discrecional de l'Ajuntament, la regulació completa i sistemàtica actual (tant de la Llei 40/2015, d'u d'octubre, del règim jurídic del sector públic, com la Llei de Bases del Règim Local) sotmeten la seva existència a uns principis d'eficàcia dels recursos públics,  indicant expressament (l'art. 57.3 de la LBRL) que només serà possible l'existència del Consorci en el cas que les mateixes finalitats de cooperació no és puguin assolir mitjançant la figura del Conveni.

Així, aquesta Batlia reconeix la gran importància que durant els primers anys de la seva existència va tenir el Consorci de Promoció Exterior per al desenvolupament econòmic i turístic del municipi. No obstant això, és necessari valorar si, de conformitat amb l'activitat que el Consorci ha duit a terme durant els darrers anys, és possible realitzar aquesta intervenció promocional de forma més eficient. Així, resulta que les actuacions de col·laboració que s'han realitzat en els darrers anys mitjançant el Consoci —en la mesura que no contemplen prestacions de caire contractual— es podrien haver duit a terme a través de la figura del Conveni de Col·laboració.

Amb aquesta finalitat d'anàlisi, aquesta Batlia, per Providència de dia 14.09.2020 va encarregar als serveis jurídics municipals l'anàlisi de la viabilitat de la separació de l'Ajuntament envers el Consorci, i la seva conseqüent dissolució, i la possibilitat d'articular la col·laboració per medis de millor eficàcia.

Arran d'aquesta providència, es va emetre Informe per part de la Secretaria Municipal, de dia 1 d'octubre, en el que es posa de manifest que l'existència actual del Consorci no assoleix els paràmetres de legalitats que preveu la legislació bàsica local actual i, alhora, evidencia, las responsabilitats d'auditoria i de control financer que assumeix l'Ajuntament per una col·laboració que es podria realitzar amb un Conveni de Col·laboració.

L'informe, igualment,  determina que l'Acord de separació de l'Ajunatment envers el Consorci s'ha d'aprovar per majoria absoluta del Plenari,  i que aquesta separació determinarà la dissolució de ple dret del Consorci, sense perjudici del necessari acord de dissolució per part de la Junta Rectora del Consoci que suposarà l'inici de la fase de liquidació.

Consegüentment, per tot el que precedeix, i d'acord amb les funcions que li corresponen a aquesta Batlia de conformitat amb l'art 21 de la LBRL, aquesta Batlia PROPOSA al PLENARI de l'Ajuntament d'Alcúdia l'adopció dels següents

 ACORDS:

Primer.- Acordar la separació de l'Ajuntament d'Alcúdia, envers el Consorci de Promoció Exterior i que, de conformitat amb el que resulta de l'art. 12 dels seus Estatuts, constitueix una causa legal de dissolució d'aquesta Entitat.

Segon.- Notificar aquest Acord a la Junta Rectora del Consorci de Promoció Exterior perquè, de conformitat amb les funcions que resulten de l'art. 6 dels Estatuts, acordi la dissolució del Consorci de Promoció Exterior, i determini l'obertura del procés de liquidació proposant a la Batlia com a òrgan liquidador.

Tercer.- Facultar a la Batlia, o regidoria competent en el seu cas, per a la signatura de quants documents, actes de recepció, així com per a la realització de  qualsevol operació, tràmit o acte derivat del procés de separació, dissolució i  liquidació que siguin necessaris per a la formalització i execució del present acord, als efectes oportuns.

Quart.-  Proposar, dins la fase de liquidació, que la col·laboració de l'Ajuntament i l'Associació Hotelera d'Alcúdia es segueixi realitzant amb la fórmula del Conveni de Col·laboració,  tot tenint en compte els compromisos assumits per ambdues parts per als exercicis propers.

Cinquè.- Notificar aquest Acord a l'Associació Hotelera d'Alcúdia, com a associació interessada per raó del sector.

Sisè.- Publicar aquest Acord en el taulell d'edictes de l'Ajuntament i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

No obstant això, el Plenari resoldrà.”

INTERVENCIONS:

(...)

VOTACIÓ:

Seguidament els reunits, vist el dictamen de la comissió Informativa, pel vot favorable de la majoria absoluta legal (11 vots a favor (5 PSIB-PSOE + 4 EL PI + 1 MÉS + 1 PODEMOS) i 6 abstencions (3 PP + 1 VOX + 1 UxA + 1 Cs)), acorden aprovar la proposta d'acord abans descrita, amb els acords que hi són proposats.”

Contra el present acord, que posa fi la via administrativa, es poden interposar els recursos següents :

a. Directament, el recurs contenciós-administratiu, regulat en els articles 45 i següents de la Llei de la jurisdicció contenciosa-administrativa, de 13 de juliol de 1998, davant el Jutjat de lo Contenciós-Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la seva notificació.

b. Potestativament, el recurs de reposició, regulat en els articles 123 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la seva notificació.

No obstant l'anterior, si fos el cas, es pot exercitar qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

El que es publica en compliment de l'acordat.

 

Alcúdia, 2 de novembre

La batlessa

Bàrbara Rebassa Bisbal