Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 10413
Decret 11/2020, de 28 d’octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 al nucli urbà principal del municipi de Manacor, a l’empara de la declaració de l’estat d’alarma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el moment actual, i atès que a Espanya, com també a la majoria de països europeus, es registra una tendència ascendent en el nombre de casos de SARS-CoV-2, amb incidències que situen la major part del territori en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards internacionals i els nacionals establerts en el document d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19, aprovat  en el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut el passat dia 22 d'octubre de 2020; el Govern de l'Estat, a l'empara del que disposen l'article 116 de la Constitució i les lletres b) i d) de l'article 4 de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge, ha declarat novament l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, en tot el territori espanyol, mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre.

Durant el període de vigència de l'estat d'alarma activat i les pròrrogues successives, en cada comunitat autònoma i ciutat amb estatut d'autonomia, l'autoritat competent delegada, ho és qui exerceix la presidència de la comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia, en els termes establerts en el Reial decret, i les autoritats competents delegades queden habilitades per a dictar, per delegació del Govern de l'Estat, les ordres, resolucions i disposicions per a l'aplicació del que preveuen els articles 5 a 11.

L'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, estableix, amb determinades excepcions, en l'article 5, la limitació de la llibertat de circulació de les persones en horari nocturn durant el període comprés entre les 23.00 i les 06.00 hores, amb la finalitat d'evitar al màxim l'expansió de la infecció durant aquest període de temps, atès que en aquesta franja horària s'han produït molts contagis en les darreres setmanes. Aquesta franja es pot modular a cada comunitat autònoma o en un territori determinat, en funció de la situació epidemiològica concreta.

Així mateix, l'article 6 estableix la possibilitat de limitar l'entrada i sortida dels territoris de les comunitats autònomes i ciutats amb estatut d'autonomia, així com d'àmbits territorials de caràcter geogràficament inferior, amb unes certes excepcions, amb el propòsit de reduir substancialment la mobilitat del virus.

També, en l'article 7, estableix la possibilitat de limitar la permanència de grups de persones en espais públics i privats, i, en l'article 8, la possibilitat que les autoritats delegades puguin limitar la permanència de persones en llocs de culte. D'aquesta manera es persegueix la reducció de la mobilitat social de manera significativa i, per tant, es pretén detenir l'expansió de l'epidèmia.

Tant les limitacions a la permanència de grups de persones, com les referides a l'entrada i sortida de territoris seran eficaces en el territori de cada comunitat autònoma o ciutat amb estatut d'autonomia quan l'autoritat competent delegada respectiva ho determini, la qual també podrà modular, flexibilitzar i suspendre l'aplicació d'aquestes mesures.

Finalment, el Reial decret preveu la possibilitat que les comunitats autònomes puguin imposar la realització de prestacions personals obligatòries en l'àmbit dels seus sistemes sanitaris i sociosanitaris, sempre que això resulti imprescindible per a respondre a la situació d'emergència sanitària.

En tot cas, durant la vigència de l'estat d'alarma, les administracions sanitàries competents en salut pública, en el que no preveu el Reial decret, han de continuar adoptant les mesures necessàries per a afrontar la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, conformement a la legislació sanitària, en particular, a la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública; la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, i la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, així com a la normativa autonòmica corresponent. No obstant això, en una situació epidemiològica com l'actual, resulta imprescindible combinar les mesures previstes en la legislació sanitària amb unes altres de l'àmbit del dret d'excepció, tal com recullen els articles 116.2 de la Constitució espanyola i quart i següents de la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

En data 27 d'octubre de 2020, la directora assistencial del Servei de Salut de les Illes Balears ha emès un informe de la situació epidemiològica del municipi de Manacor en què s'evidencia que l'acumulació de casos de SARS-Cov-2 en aquesta zona és extremadament alta, amb especial incidència en el seu nucli urbà, tal com revela l'anàlisi de geolocalització dels casos.

La situació epidemiològica en el nucli de població de Manacor determina l'adopció de mesures especials de contenció de l'activitat econòmica, laboral i social en matèria de salut pública per frenar la transmissió del SARS-CoV-2 i protegir la salut de la població d'aquest àmbit territorial i també de la resta del territori de les Illes Balears, a l'empara del Reial decret  926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, atès que, tenint en compte la situació epidemiològica en determinats nuclis de població, i atès que hi ha un risc molt elevat de transmetre-hi la malaltia, cal adoptar mesures més rigoroses de control i prevenció de la malaltia que les que s'han adoptat fins ara.

L'informe de la directora assistencial del Servei de Salut de les Illes Balears palesa la situació epidemiològica del municipi de Manacor en les dates immediatament anteriors a aquest Decret, amb una IA14 superior als 450 casos per 100.000 habitants que, per tant, se situa més de set vegades per sobre de les xifres que el Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC) considera de risc, i una taxa de positivitat de les proves diagnòstiques superior al 14 %, dades que, al seu torn, es troben onze punts percentuals per sobre de la recomanació d'aquest organisme, que situa un territori en risc epidemiològic quan aquesta taxa supera el 3 %. A més, el nombre de casos diagnosticats en els darrers set dies al municipi de Manacor suposen més del 10 % del total de casos diagnosticats al conjunt de la comunitat autònoma en el mateix període, i la seva IA14 duplica la que es dona a les Illes Balears de forma global.

Cal destacar també que l'augment en els contagis s'ha vist reflectit en un important augment de la pressió assistencial, atès que s'ha multiplicat per tres, en els sets darrers dies, el nombre de pacients ingressats per la COVID-19 a l'Hospital Comarcal de Manacor.

Atesa aquesta situació epidemiològica, és necessari que es valorin actuacions sanitàries i de restriccions de la interacció social, dirigides a controlar la situació epidemiològica al nucli urbà del municipi de Manacor, per aturar el brot de la COVID-19 declarat.

Així doncs, d'acord amb el que ha estat exposat, atesos els brots i contagis de la COVID-19 que s'han confirmat en el nucli urbà del municipi de Manacor, a l'efecte d'evitar la possible expansió descontrolada de la COVID-19 i protegir la població del risc de contagi, cal adoptar mesures de prevenció que afecten els desplaçaments personals, així com el desenvolupament de diverses activitats que, per les característiques que tenen, poden afavorir la propagació del virus.

Per tot això, d'acord amb l'habilitació establerta en l'article 2.2 del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, dict el següent

DECRET

Primer. S'adopten, amb caràcter transitori i per un període de quinze dies naturals, mesures de prevenció temporals i excepcionals per fer front a l'evolució desfavorable de l'epidèmia de la COVID-19 en el nucli urbà principal del municipi de Manacor, a excepció del polígon industrial.

Segon. Es disposa que, en l'àmbit territorial previst en el punt anterior, s'han d'aplicar les mesures de prevenció temporals i excepcionals següents:

Desplaçaments personals

─ Es restringeix l'entrada i la sortida lliures de persones en el nucli urbà principal del municipi de Manacor, a excepció del polígon industrial, tret dels desplaçaments, justificats adequadament, que es produeixin pels motius següents:

a) Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.

b) Compliment d'obligacions laborals, professionals o empresarials.

c) Assistència a centres docents i educatius, incloent-hi les escoletes d'educació infantil.

d) Assistència i cura de gent gran, persones menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

e) Per desplaçar-se a entitats financeres i d'assegurances.

f) Per dur a terme actuacions requerides o urgents davant dels òrgans públics, judicials o notarials.

g) Per fer renovacions de permisos i documentació oficial, així com altres tràmits administratius inajornables.

h) Per fer exàmens o proves oficials inajornables.

i) Per causa de força major o situació de necessitat.

j) Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga, degudament justificada. A aquest efecte, es considera activitat justificada la visita al cementiri, sempre que es faci entre els dies 29 d'octubre i 2 de novembre d'enguany o, fora d'aquests dies, per causa d'una defunció recent.   

La circulació per les carreteres, els carrers i vials que transcorren o travessen el nucli de població objecte d'aquest Decret es permet sempre que tenguin origen i destinació fora d'aquest nucli.

─ Es permet la circulació de persones residents dins del nucli urbà afectat, respectant les mesures de protecció individual i col·lectiva establertes per les autoritats competents, si bé es recomana que la població romangui a ca seva i es desaconsellen els desplaçaments i la realització d'activitats no imprescindibles. 

Així mateix, els contactes s'han de limitar, tant com sigui possible, a les persones que integren el grup de convivència habitual.

Capacitat dels establiments, locals comercials i serveis oberts al públic

─ Amb caràcter general, qualsevol local o establiment comercial per al qual no s'estableixin expressament condicions de capacitat en aquest Decret no pot superar el 50 % de la capacitat autoritzada o establerta.

─ Tots els establiments, locals comercials i serveis oberts al públic tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 22.00 h.

─ S'ha d'establir un horari d'atenció amb servei prioritari per a persones majors de 65 anys.

Reunions o trobades

─ Es prohibeixen les trobades i reunions de més de sis persones, tant en l'àmbit privat com en l'àmbit públic, excepte en el cas de les persones convivents. Aquesta prohibició inclou els casaments i altres celebracions socials i la pràctica esportiva no federada.

─ No es consideren incloses en aquesta prohibició les activitats laborals ni els mitjans de transport públic.

─ En les vetles i enterraments poden participar un màxim de 15 persones.

─ En les reunions que concentrin fins a sis persones en espais públics no es permet el consum d'aliments ni de begudes.

─ No hi poden participar persones que tenguin símptomes de la COVID-19 o que hagin d'estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.

─ Durant aquests tipus d'activitats s'ha de respectar la distància mínima de seguretat interpersonal entre els no convivents i l'obligatorietat de l'ús de la mascareta quan escaigui.

─ Es recomana evitar reunions amb persones alienes al nucli de convivència.

Establiments de restauració

─ Es prohibeix el servei de restauració a espais interiors, excepte per a l'activitat de menjar per emportar (take away). En espais exteriors, els establiments que exerceixin l'activitat de restaurant o de bar-cafeteria han de limitar la capacitat al 50 %. La disposició física de les taules o agrupacions de taules ha de garantir el manteniment de la distància de seguretat interpersonal de metre i mig. Els treballadors dels establiments han de dur mascareta en tot moment i els clients només en poden prescindir durant el temps indispensable per a la consumició de menjar o de begudes.

─ L'ocupació màxima és de sis persones per taula o agrupació de taules.

─ Tots els establiments de restauració (restaurants i bars-cafeteria) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 22.00 h.

─ No es permet el consum a la barra.

Activitats en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació

─ L'activitat que es dugui a terme en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació no inclosos en l'àmbit d'aplicació de l'article 9 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, es pot impartir de manera presencial sempre que no superi una capacitat del 50 % respecte del màxim permès.

─ Les activitats que es duguin a terme s'han de limitar a grups màxims de sis persones i s'han d'establir les mesures necessàries per mantenir la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig en les instal·lacions en tot moment.

Mesures de prevenció i d'higiene

─ S'han de respectar les mesures de seguretat i d'higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19. En especial, s'han d'aplicar mesures estrictes d'higiene de mans, i cal assegurar la ventilació correcta dels locals i espais tancats, així com la neteja i desinfecció de les superfícies.

─ És obligatori complir en tot moment la mesura de manteniment de la distància de seguretat interpersonal com a mínim d'un metre i mig entre persones no convivents, així com l'ús de la mascareta, d'acord amb el que estableix el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020.

Tercer. Les mesures que conté aquest Decret són aplicables a totes les persones que es trobin en el nucli urbà definit en el punt primer i afectat per aquest Decret i hi circulin, així com a les persones titulars de qualsevol activitat econòmica, empresarial o establiment d'ús públic o obert al públic ubicat en aquest territori. 

Quart. En tot allò que no preveu aquest Decret i en el que hi sigui compatible, s'han d'aplicar, en l'àmbit territorial afectat per aquest Decret, les mesures que, amb caràcter general, estableix el Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, com també les que es contenen en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears el 19 de juny de 2020 i modificat mitjançant successives resolucions de la consellera de Salut i Consum.

Cinquè. Els incompliments individualitzats del que disposa aquest Decret poden ser constitutius d'una infracció administrativa d'acord amb el que estableix el Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Sisè. Contra aquest Decret, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, en el termini de dos mesos comptadors des de la publicació, de conformitat amb els articles 12 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Setè. Aquest Decret produeix efectes a partir de les 00.00 hores del 29 d'octubre de 2020 i manté l'eficàcia durant quinze dies.

 

Palma, 28 d'octubre de 2020

La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias