Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 10510
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, de data 19.10.2020, relatiu a l'aprovació de la convocatòria i de les bases que regeixen la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada del Covid-19 per a l'any 2020 (exp. 5226-2020-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues. Aquest reial decret recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat a tot l'Estat, entre les quals s'han de destacar la restricció de la llibertat de circulació i la suspensió de totes les activitats no considerades imprescindibles.

Aquest confinament ha tingut conseqüències econòmiques i socials molt negatives per a tots els sectors d'activitat i amb una especial incidència en la joventut en edat laboral, com es reflecteix en el resultat de l'enquesta efectuada a més de 1.700 joves de Menorca, realitzada a instàncies del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

També corresponen al Consell Insular de Menorca les competències d'àmbit local que segons l'art. 36 de la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local, corresponen a la província, entre aquestes, les referides a la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social, entre d'altres.

En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports evita duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, i dins el seu marc competencial en joventut, per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, posa en marxa aquests ajuts en benefici de la gent jove d'entre 16 i 30 anys.

Els ajuts tenen com a objectiu facilitar l'accés al treball, l'educació, la formació, la informació i la comunicació, l'art i la cultura i la participació social, en definitiva, contribuir a la realització del projecte de vida de la gent jove

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports;

El Consell Executiu, amb el vot favorable dels set membres presents, adopta el següent acord:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada del COVID-19, que es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2020, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides de l'exercici pressupostari de l'any 2020 que es detallen en el quadre següent:

Línia

Quantia màxima

Partida

Línia 1. Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics

15.000 €

4.33450.7800000

Línia 2a. Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció

15.000 €

4800000

Línia 2b. Ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure

15.000 €

4800000

Línia 3. Ajudes a la constitució d'associacions juvenils

5.000 €

4800000

TOTAL

50.000 €

 

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

En el cas que per a les línies 2a, 2b i 3 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1r) línia 2a

2n) línia 2b

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) Els imports màxims per sol·licitant seran de:

Línia 1. Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics: 500 euros

Línia 2a. Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció: 500 euros

Línia 2b. Ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure: 300 euros

Línia 3. Ajudes a la constitució d'associacions juvenils: 1000 euros

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts és la que s'indica seguidament:

- Línies 1, 2a i 2b: 15 dies hàbils partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

- Línia 3: 1 mes a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

d) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President: el conseller executiu cap del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Miquel Àngel Maria Ballester

Vocals: - la tècnica de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Cristina Melià Petschen

- la tècnica de joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Núria Marquet Josa

- la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca, Magdalena Seguí Jover

Secretària: la funcionària de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Filomena Victory Pons

e) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Cristina Melià Petschen, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca, Magdalena Segui Jover.

Tercer.- Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions que serà prèvia a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN ELS AJUTS DESTINATS A PAL·LIAR ELS EFECTES ECONÒMICS I SOCIALS DE CARÀCTER NEGATIU PRODUÏTS EN LA JOVENTUT DE MENORCA A CONSEQÜÈNCIA DE LA CRISI SANITÀRIA DERIVADA DEL COVID-19

PRIMERA. OBJECTE

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular en matèria de joventut, de conformitat amb l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (articles 70.16 i 73) i en el desenvolupament econòmic i social del seu àmbit territorial insular, d'acord amb la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local.

L'objecte d'aquestes bases és la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada del COVID-19

SEGONA. FINALITAT

Els ajuts tenen com a finalitat general facilitar a la gent jove de Menorca d'entre 16 a 30 anys que pateixi una situació de vulnerabilitat econòmica i social, l'accés al treball, l'educació, la formació, la informació, la comunicació, l'art, la cultura i la participació social; en definitiva, contribuir a la realització del seu projecte de vida.

Aquesta finalitat general es concreta en els objectius següents:

- Permetre l'accés a la informació i la comunicació necessàries per estudiar i treballar, evitant l'aïllament social i la bretxa digital per raons econòmiques de sectors de població gent jove.

- Garantir la mobilitat necessària per a estudiar i participar en el món laboral, cultural i social.

- Dinamitzar el temps l'oci i lleure vinculat a itineraris vitals de desenvolupament personal i/o professional.

- Promoure l'associacionisme, per tal de complir finalitats d'interès general,

- Fomentar la participació social, com a estratègia perquè la gent jove faci arribar la seva veu a les institucions i participi en la presa de decisions sobre les polítiques juvenils que l'afecten.

 

TERCERA. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

QUARTA. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES: REQUISITS I CONDICIONS

S'estableixen quatre línies d'ajuts:

4.1. Línia 1: Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics, per al finançament de les despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadors, repetidors i altres amb funcionalitats equivalents, necessaris per estudiar o treballar.

4.2. Línia 2: Ajuts a la formació no reglada:

Línia 2a) Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció

Són ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció AM, A1, A2, A i B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E i llicències de conduir LMC i LVA.

Línia 2b) Ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure

Són ajuts al finançament de matrícules i de les quotes per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure.

4.3. Línia 3: Ajuts a la constitució d'associacions juvenils

Les associacions que es creïn han de complir els requisits següents:

- Estar legalment constituïdes i registrades com a tals, d'acord amb el Reial decret 397/1988, de 22 d'abril, pel qual es regula la inscripció registral de les associacions juvenils.

- Totes les persones associades i la junta directiva han de tenir amb una edat compresa entre els catorze anys complerts i els trenta sense complir.

- No tenir ànim de lucre.

- Tenir una estructura interna i un règim de funcionament democràtics.

- Tenir unes finalitats d'interès general per a la joventut, com ara la participació dels joves i de les joves en la vida política, social, econòmica i cultural; la promoció d'activitats juvenils en l'àmbit de les Illes Balears; la promoció, la formació, la integració social i la defensa dels drets dels joves i de les joves; l'oci i el temps lliure de la joventut, etc.

CINQUENA. DESPESES SUBVENCIONABLES

Les despeses corresponents a les línies 1, 2.a) i 2.b) s'han d'haver efectuat i pagat dins el 2020, entre l'1 de gener i la finalització del termini de presentació de sol·licituds.

Són despeses subvencionables les següents:

5.1. Línia 1:

- Despeses per la compra d'ordinadors, tauletes, impressores, encaminadrs, repetidors i altres amb funcionalitats equivalents.

Les factures han d'anar a nom del o la jove que sol·licita l'ajut o d'un dels seus progenitors/es o tutors/es.

L'import màxim que es pot sol·licitar per la línia 1 és de 500 €/persona beneficiària.

5.2. Línia 2 a)

- Despeses de matrícula i per classes teòriques i pràctiques a autoescoles

- Despeses de tramitació o gestió de l'expedient per part de les autoescoles

- Despeses de taxes d'examen per obtenció de permisos de conducció de qualsevol classe de vehicle.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona jove que sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.

L'import màxim que es pot sol·licitar per la línia 2 a) és de 500 €/persona beneficiària.

5.3. Línia 2 b)

- Despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals i de lleure.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona jove que sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.

L'import màxim que es pot sol·licitar per la línia 2 b) és 300 €/persona beneficiària.

SISENA. NATURALESA DE L'AJUT. COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

SETENA. REQUISITS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES

Línies 1, 2a i 2b

7.1. Poden ser beneficiàries de les sol·licituds d'ajut per les línies 1, 2a i 2b les persones físiques amb domicili familiar a Menorca, nascudes entre els anys 2004 i 1990, ambdós inclosos, que hagin realitzat les activitats subvencionables dins el 2020 abans de la data de presentació de la sol·licitud, i compleixin determinats requisits econòmics.

La unitat familiar ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.

7.2. Requisits econòmics

7.2.1. La unitat familiar del sol·licitant ha d'haver obtingut l'any 2019 ingressos bruts anuals inferiors als llindars següents (tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar):

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar període

1

15.039,24 €

2

19.550,88 €

3

22.558,80 €

4

24.062,64 €

5

25.566,60 €

6

27.070,56 €

7

28.574,40 €

Família de més de set membres es calcularà el llindar proporcionalment

S'incrementarà el llindar en 2.500 € per cada membre computable de la unitat familiar que tengui reconegut un grau de dependència 2 o 3.

7.2.2. - Si el rendiment anual del 2019 estigués per damunt des llindars recollits a la Base 7.2.1, però durant els mesos de març a setembre del 2020 els seus ingressos estiguessin per davall, seran admeses les sol·licituds quan la unitat familiar del sol·licitant hagi obtingut ingressos bruts entre l'1 de marc i el 30 de setembre de 2020 inferiors als llindars següents (tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar), sempre que es pugui acreditar documentalment:

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar període

1

8.772,89 €

2

11.404,68 €

3

13.159,30 €

4

14.036,54 €

5

14.913,85 €

6

15.791,16 €

7

16.668,40 €

Família de més de set membres es calcularà el llindar roporcionalment

S'incrementarà el llindar en 1460 € per cada membre computable de la unitat familiar que tengui reconegut un grau de dependència 2 o 3.

7.3. Membres de la unitat familiar

7.3.1 En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el seu cònjuge (o anàloga relació) i els fills.

7.3.2 En el cas de sol·licitants no emancipats, es consideren membres computables de la unitat familiar:

- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors

- Sol·licitant

- Germans menors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2019

- Germans majors de 16 anys a dia 31 de desembre de 2019 i que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis)

b) Tenir uns ingressos econòmics durant l'any 2019 inferiors a 12.600 euros (salari mínim interprofessional per a l'any 2019)

- Ascendents que convisquin en el domicili familiar i depenguin econòmicament d'altres membres de la unitat familiar

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci i/o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar

Quan el règim de custòdia dels fills sigui el de custòdia compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de la beca, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

7.4. El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a l'apartat 7.2.1 precedent, s'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici 2019 de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any 2020 referida als ingressos de l'any 2019) es farà de la manera següent:

- Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).

- Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de 2019 emès per l'Agència Tributària):

- Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.

- Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

7.5. El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a l'apartat 7.2.2 precedent, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts entre l'1 de marc i el 30 de setembre de 2020 de tots els membres computables de la unitat familiar

Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

Línia 3

7.6. Els beneficiaris de la línia 3 seran les associacions juvenils amb seu a Menorca, constituïdes dins l'any 2020 abans de la presentació de la sol·licitud d'ajut, i que en aquest període constin inscrites o hagin presentat sol·licitud d'inscripció en el Registre d'Associacions de les Illes Balears.

Cada associació de nova creació només podrà rebre un ajut a través d'una única sol·licitud.

Prohibicions per ser-ne beneficiaris d'aquests ajuts

7.7. En qualsevol cas, no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

VUITENA. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

8.1. Les persones sol·licitants han de presentar les sol·licituds mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca www.cime.es i a les oficines del Servei d'Atenció al Ciutadà a Maó i a Ciutadella (annex 1a o annex 1b, depenent de la línia de subvenció sol·licitada).

8.2. Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona i

a) Per mitjans electrònics, els subjectes legalment prevists d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) També la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques, en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris

nteressada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

d) Les persones sol·licitants han d'emplenar totes les dades que figuren en el full de sol·licitud.

8.3 A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

8.3.1 Documentació general (per totes les línies)

a) Document d'identificació fiscal del sol·licitant (DNI o CIF).

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i NIF del representant.

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003). Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1a i annex 1b.

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1a i annex 1b.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb l'article 11.f segon paràgraf del Text refós de la Llei de subvencions, per tractar-se de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros); i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses a l'annex 1a i annex 1b.

f) Document de designació de compte bancari de la persona física o de l'entitat sol·licitant, segons model de l'annex 2.

8.3.2 Documentació específica:

S'ha de presentar la documentació següent per la línia o línies per les quals es sol·licita l'ajut:

Línies 1, 2a i 2b

g) Certificat d'empadronament i certificat de convivència emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar

h) Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any 2020 referida als ingressos de l'any 2019 de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 16 anys a 31 de desembre de 2019. En el cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de 2019. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml.

i) Si el rendiment anual de la unitat familiar del 2019 estigués per damunt des llindars recollits a la Base 7.2.1, però durant els mesos de març a setembre del 2020 els seus ingressos estiguessin per davall, per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

j) En el cas que un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del sol·licitant on s'indiqui si es rep algun tipus de pensió i per quin import.

k) En el cas d'al·legar alguna de les situacions familiars que s'especifiquen en la clàusula novena, s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho acrediti:

- Grau de discapacitat reconegut: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.

- Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

- Família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any: declaració (annex 4) o /i llibre de família.

- En cas de situació d'atur s'ha de presentar certificat acreditatiu o un altre document oficial en què figurin totes les dades següents:

. Que està en situació d'atur.

. Període durant el qual ha estat en aquesta situació.

. Si és perceptor de prestació per atur o un altre subsidi i quin és l'import mensual que es percep.

l) En el cas que algun membre del nucli familiar tingui un grau de dependència 2 o 3, resolució administrativa de reconeixement del grau.

m) Per la línia 1, factures de compra i justificant de pagament dels equipaments informàtics

n) Per la línia 2, imprès de matriculació i justificant dels pagaments corresponents prevists a la base 5.2. i 5.3, on consti el nom de la persona beneficiària.

Línia 3: Ajuts a la creació d'associacions juvenils.

o) Acta fundacional de l'associació juvenil

p) Estatuts de l'associació juvenil

q) Certificat d'inscripció de l'associació juvenil en el Registre d'associacions de les Illes Balears o documentació acreditativa de la sol·licitud d'inscripció.

r) Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant

s) Declaració responsable signada pel representant legal de l'associació de no trobar-se sotmesa a cap de les causes de prohibició recollides en l'article 4, apartats 5 i 6, de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, que regula el dret d'associació, ni tampoc en un procediment de suspensió del procediment d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació de l'article 30.4 de l'esmentada Llei orgànica 1/2002, de 22 de març. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1b.

8.4 S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència els punts a), b), f), j), i k), si ja figura als arxius del Consell Insular.

8.5. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

8.6. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

8.7. El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista a l'art. 53 del Text de la Llei de subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.

NOVENA. CRITERIS OBJECTIUS O MÒDULS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

9.1 Línies 1, 2a i 2b

9.1.1. Els criteris que es tindran en compte en les línies 1, 2a i 2b per a la concessió dels ajuts seran el barem econòmic (renda mitjana obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar previstes a l'apartat 9.1.5 de la present base.

9.1.2 Els sol·licitants podran obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda familiar segons la fórmula recollida a l'apartat 9.1.3.

L'obtenció de la renda mitjana mensual de la unitat familiar es determinarà amb les següents operacions:

- Per calcular si el sol·licitant compleix amb els llindars prevists a la Base 7.2.1., es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant l'any 2019, entre el nombre de membres; i el resultat es dividirà per 12.

- Si el rendiment anual de la unitat familiar del 2019 estigués per damunt des llindars recollits a la Base 7.2.1, però durant els mesos de març a setembre del 2020 els seus ingressos estiguessin per davall, per calcular si el sol·licitant compleix amb els llindars prevists a la Base 7.2.2., es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant el període de març a setembre de 2020, entre el nombre de membres; i el resultat es dividirà per 7.

9.1.3. Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula següent:

P = (PM*min)/SOL

P és el resultat de la puntuació que obté el sol·licitant

PM és la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest criteri (barem econòmic)

“min” és la Renda familiar mitja mensual més baixa de entre totes les sol·licituds presentades

“SOL” és la Renda familiar mitja mensual de la sol·licitud objecte de valoració

La puntuació (P) s'arrodonirà al segon decimal, mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.

9.1.4. Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

9.1.5. Es podran atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les següents circumstàncies familiars, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

a) Per cada membre del nucli familiar amb discapacitat: fins a 4 punts

b) Família nombrosa:

- Categoria general: 2 punts

- Categoria especial: 3 punts

c) Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt

d) Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt

e) Si la persona beneficiària, o en el cas que no visqui independitzada el pare, mare o tutor, es troben en situació d'atur, i no percebin prestació sinó subsidi: 1 punt per cada membre que estigui en aquesta situació.

f) Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt

9.2 Línia 3 . S'aplicarà el següent mòdul:

- Per constitució i inscripció o sol·licitud d'inscripció d'una associació juvenil en el registre d'Associacions.

DESENA. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ

10.1. Línies 1, 2.a i 2.b

10.1.1 L'import total de la convocatòria pressupostat per la línia corresponent, es repartirà entre els sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula següent:

Iv= Ps x Ir

        ƩPS

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria de la línia corresponent

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

10.1.2. L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és:

Línia 1: 500 €

Línia 2a): 500 €

Línia 2b): 300 €

10.1.3. En el cas que algun ajut superi els imports individuals màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de beneficiaris de la línia corresponent, de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant.

10.2. Línia 3

10.2.1. Es concedirà un ajut de 1.000 € a cada associació juvenil constituïda i inscrita o que hagi sol·licitat la inscripció dins l'any 2020 (abans de la data de presentació de la sol·licitud d'ajut) en el Registre d'associacions de les Illes Balears.

10.2.2. Si la quantitat global de la convocatòria destinada a aquesta línia no és suficient per satisfer totes les peticions, es prorratejarà proporcionalment entre les associacions sol·licitants que acreditin els requisits.

10.3 Romanents

En el cas que per a les línies 2a, 2b i 3 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1r) línia 2a

2n) línia 2b

ONZENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

11.1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

11.2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei General de Subvencions.

11.3. La instrucció correspondrà a un/a tècnic/a del Departament que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts. L'instructor comptarà per aquestes tasques, amb la col·laboració de personal de l'Institut de la Joventut de Menorca (Injove).

11.4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient.

11.5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor/a o per la comissió avaluadora, i una vegada hagi analitzat la documentació aportada durant el període d'esmena de deficiències o al·legacions, elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta, així com de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

11.6. El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts

11.7. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

11.8 El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11.9 La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b) de la LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, on figuraran les dades identificatives de les persones interessades; publicació en el BOIB a efectes de notificacions (art. 45.1b LPACAP)

DOTZENA. COMISSIÓ AVALUADORA

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora està integrada pels membres següents:

- President: conseller executiu responsable en matèria d'educació

- Vocals: dos tècnics del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del CIM i un tècnic de l'Institut de la Joventut de Menorca

- Secretari: un funcionari de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament i preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

TRETZENA.- JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT DELS AJUTS

13.1. La justificació de l'aplicació del fons a percebre, del compliment de la resta de condicions imposades i de la finalitat que fonamenta la concessió de la subvenció, es presentarà juntament amb la sol·licitud, de forma que aquesta haurà d'anar acompanyada de la documentació exigida en la base 8a.

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13.2 L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

13.3. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

CATORZENA. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

Sens perjudici de la resta d'obligacions imposades per la normativa vigent, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:

a. Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b. Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. L'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat.

c. Comunicar al Consell Insular de Menorca la inscripció de l'associació juvenil en el Registre d'associacions, en el supòsit de què en el moment de sol·licitar l'ajut, l'associació juvenil encara no hi estigués inscrita. D'acord amb l'article 10 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació, sens perjudici de la responsabilitat de la pròpia associació, els promotors d'associacions no inscrites respondran, personalment i solidàriament, de les obligacions contretes amb tercers. En tal cas, els associats respondran solidàriament per les obligacions contretes per qualsevol d'ells enfront de tercers, sempre que haguessin manifestat actuar en nom de l'associació.

d. Sol·licitar la inclusió de l'associació, una vegada inscrita en el Registre d'Associacions, en el Cens d'entitats juvenils i prestadores de serveis a la joventut de Menorca.

e. Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

f. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

g. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

h. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

j) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona beneficiària:

Línia 1: és la usuària dels equips informàtics adquirits.

Línia 2 a) i b) s'ha matriculat, cursa la formació i es presenta als exàmens.

Línia 3: dinamitza el funcionament de l'associació creada

Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:

- Haver retornat o anul·lat la compra dels equipaments informàtics adquirits,

- Haver anul·lat la matrícula, no haver assistit a la formació o no presentar-se als exàmens corresponents, llevat de causa degudament justificada.

- Haver-se denegat la inscripció en el Registre d'associacions per no se reunir els requisits establerts en la Llei Orgànica 1/2002, d'acord amb l'art. 24.

- Haver donat de baixa l'associació o no dinamitzar el seu funcionament durant els 12 mesos posteriors a la data de la seva creació.

QUINZENA. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

15.1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

15.2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

15.3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor o la instructora i la notificació a la persona beneficiària.

15.4. L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.

15.5. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

15.6. L'obligació de reintegrament és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

SETZENA. INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

DISSETENA. ALTRES DISPOSICIONS

17.1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

17.2. Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

- Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020)

Annex 1a. Model normalitza de sol·licitud de l'ajut per a les Línies 1, 2a i 2b (consta a l'expedient)

Annex 1b. Model normalitza de sol·licitud de l'ajut per a la Línia 3 (consta a l'expedient)

Annex 2. Document de designació de compte bancari (consta a l'expedient)

Annex 3. Declaració responsable sobre els ingressos obtinguts durant el període de març a setembre 2020 (consta a l'expedient)

Annex 4. Declaració situació família monoparental (consta a l'expedient)

Interposició de recursos

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de Consells Insulars, sense perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma

 

Maó, 28 d'octubre de 2020

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)