Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 10502
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 26 d’octubre de 2020, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions SOIB Ocupació i Formació per a 2020 per presentar projectes mixts d’ocupació i formació, finançada amb fons de Conferència Sectorial i que pot estar cofinançada pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2021/Decret 75/2004 segons resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del SOIB, de 28 de maig de 2020

Fets

Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es traspassen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació, que són assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, (BOIB núm. 136, de 27 de desembre), d'assumpció i distribució de les competències transferides de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació.

El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB de 25/7/2020), estableix com a actuacions del SOIB, entre d'altres, exercir les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, amb l'objecte de possibilitar l'accés de les persones desocupades al mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial, l'economia social i a millorar les condicions dels treballadors.

El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es desplega el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral regula en l'article 30.2 els programes públics mixts d'ocupació-formació aprovats per les administracions públiques.

El Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

L'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, i es desplega el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual. Modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en l'article 8.1 d) inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.

Un dels col·lectius al qual van dirigides les mesures que estableix aquesta Llei són els joves majors de 16 anys i menors de 30 anys. Es tracta d'un rang d'edat que es troba en l'àmbit d'aplicació específic de la Garantia Juvenil, mesura impulsada per la Comissió Europea per pal·liar el greu problema de desocupació juvenil que afecta tots els estats membres, especialment Espanya.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) que aprova l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 (EEAO), que es configura com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 que s'aprova el 5 de juny de 2017 en el marc del Pacte per la competitivitat, l'Ocupació de Qualitat i el Progrés Social.

La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2019 en dues línies: com a programa propi PP00484 SOIB Programes mixts per a menors de 30 anys, i com a programa propi PP00095 SOIB Programes mixts per a majors de 30 anys; i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO i a les prioritats, línies d'actuació i accions del POQIB assenyalades.

L'experiència de convocatòries anteriors ha demostrat que els programes públics d‘ocupació-formació són un recurs que permet als alumnes-treballadors adquirir les competències professionals necessàries per a la inserció laboral, ja que s'estructuren amb ensenyaments específics de formació i pràctica professional en un context real de feina.

Per elaborar aquesta convocatòria s'han tingut en compte les àrees prioritàries que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.

Entre les mesures i accions que regula l'article 106 per assolir els objectius del Sistema Nacional de Garantia Juvenil que estableix la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència, es troben els programes mixts d'ocupació i formació.

El Reial decret Llei 6/2016, de 23 de desembre de mesures urgents per a l'impuls del Sistema Nacional de Garantia Juvenil ha modificat el Sistema Nacional de Garantia Juvenil per tal de facilitar que un major nombre de joves tinguin accés a les oportunitats de la Garantia Juvenil.

Les accions dirigides als joves inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil previstes en aquesta convocatòria poden ser cofinançades pel Fons Social Europeu en el marc del programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020. Per aquest motiu, són aplicables els reglaments d'aquests Fons: el Reglament (UE) 1303/2013 i el Reglament (UE) 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea. I aquesta actuació està inclosa en l'objectiu 8.2.2 Escoles Taller i Cases d'Oficis i Programes mixts d'ocupació i formació.

El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març d'igualtat efectiva d'homes i dones, en els títols II, IV i V, estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria i la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears. Així mateix, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes regula en l'article 11 una sèrie de consideracions respecte dels ajuts públics.

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar projectes de formació dual, que inclouen un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, formatives i d'ocupació, que tenen per objecte la qualificació professional dels participants en un règim d'alternança de l'activitat laboral d'una empresa en el marc dels sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte de formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual i l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, Modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

L'article 16.1 del Reial decret 1529/2012 determina que: «L'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i l'aprenentatge que té com a objectiu la qualificació professional dels treballadors amb un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, serà la necessària per obtenir un títol de formació professional de grau mitjà o superior o d'un certificat de professionalitat o, si escau, certificació acadèmica o acreditació parcial acumulable». Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat atès que, d'acord amb la comunicació de la comissió relativa al concepte d'ajuda d'Estat d'acord amb el que disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, l'Educació Pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica.

Pel que fa a la tramitació de les sol·licituds i a la gestió de la convocatòria per primera vegada s'utilitzarà l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB-ACCFOR a l'adreça electrònica www.soib.es com a sistema de gestió. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, si que permet la gestió electrònica dels expedients. Per accedir a l'aplicació web de gestió de la formació - ACCFOR els sol·licitants hauran de disposar de certificat digital i hauran de sol·licitar els accessos corresponents al SOIB. Aquesta tramitació s'ha de fer seguint les passes definides a l'apartat 9 relatiu a la sol·licitud.

Se n'ha informat al Consell de Formació Professional, d'acord amb el que estableix l'article 11.1 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el consell de Direcció del SOIB, dict la següent

 

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l'any 2020 per presentar projectes mixts d'ocupació i formació, amb dues línies d'ajuts: una, per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30 anys (en particular els no ocupats i no integrats en els sistemes d'educació i formació, que pot estar cofinançada pel Fons Social Europeu, a través del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil per al període 2014-2020); i una altra, per a desocupats de 30 anys o més, finançada amb fons provinents del repartiment acordat a la LXIV Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, d'acord amb les condicions que especifiquen l'Annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que començarà a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

3. Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia II. 2.3, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), modificat per Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 27 d'agost de 2020 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 158 de 12 de setembre de 2020).

4. Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en l'exercici pressupostari del 2021.

5. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

    

Palma, 26 d'octubre de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears

Iago Negueruela Vázquez

  

Annex 1

Convocatòria

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per a l'any 2020 per presentar projectes mixts d'ocupació i formació, amb dues línies d'ajuts:

─ Línia 1: per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30 anys inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

─ Línia 2: per a desocupats de 30 anys o més.

2. Els programes mixts d'ocupació i formació són programes de formació dual, en la modalitat de formació en alternança, en els quals es combina formació teòrica i experiència pràctica al llarg del programa i en el marc del contracte de formació i aprenentatge.

3. L'objecte dels programes que es desenvolupen en el marc d'aquesta convocatòria és millorar les aptituds i les competències professionals de les persones que hi participen alhora que es duen a terme projectes d'interès general o social.

4. L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

2. Normativa

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per:

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

3. Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

4. Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, i que desplega el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

5. Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

6. Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel que es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació a l'àmbit laboral.

7. Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut del Treballadors.

8. Llei 43/2006,de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

9. Reglament (UE) 1303/2013 i Reglament (UE) 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell de la Unió Europea, de 17 de desembre de 2013.

10. Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020.

3. Crèdit assignat

1. En previsió que la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals per al 2020 mantingui el criteri establert a la disposició addicional cinquena de l'Ordre TMS/658/2018, de 18 de juny (BOE núm. 149 de 20 de juny), les accions que preveu aquesta convocatòria podran ser cofinançades pel Fons Social Europeu en el marc del programa Operatiu d'Ocupació Juvenil (2014-2020), objectiu específic 8.2.2. «Reforçar l'ocupabilitat i les competències professionals de persones joves no ocupades i no integrades en els sistemes d'educació o formació».

2. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 9.500.000,00 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts en dues línies:

─ Línia 1: 4.750.000,00 € per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

Any 2021: 4.750.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 21020

─ Línia 2: 4.750.000,00 € per a desocupats de 30 anys o més, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

Any 2021: 4.750.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 21020

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats que s'han d'imputar al fons corresponent 21020 i s'han de finançar mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que cada any es distribueixen territorialment mitjançant la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cadascun dels exercicis als quals afecti.

En cas que el crèdit previst en aquesta convocatòria excedeixi d'aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.

3. Sempre que hi hagi sol·licituds presentades i no resoltes per haver exhaurit el crèdit disponible, i si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria, abans de la resolució de concessió, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

4. En aplicació de l'article 17.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, les sol·licituds es resolen en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 11 d'aquesta convocatòria. En el supòsit d'empat, s'ha d'aplicar el criteri d'ordre rigorós d'entrada de les sol·licituds fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.

En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament esmentat, haurà d'imputar-se amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient a l'exercici pressupostari del 2021.

5. En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de l'article 15.2 c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que es fixa a cada un dels períodes establerts, es resoldran en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d'aquesta convocatòria.

4. Distribució del crèdit disponible

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s'ha de distribuir de manera percentual per illes, d'acord amb les dades mitjanes referida a cada col·lectiu respecte del total de persones en situació d'atur registrat, de l'any 2019, proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB), de la manera següent:

a) Persones desocupades de 16 anys i menors de 30:

Illa

%

Mallorca

80,7

Menorca

7,54

Eivissa

11,29

Formentera

0,47

Total Illes Balears

100

b) Persones desocupades de 30 anys o més:

Illa

%

Mallorca

80,36

Menorca

7,36

Eivissa

11,85

Formentera

0,43

Total Illes Balears

100

2. En cas d'haver-hi sol·licituds s'ha d'assignar crèdit suficient per poder garantir l'aprovació d'un projecte a Formentera i 2 projectes a Menorca i a Eivissa. Per tant, part del crèdit de Mallorca s'ha de destinar a garantir aquests mínims.

3. Si l'import de les sol·licituds presentades per a cada línia és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es podrà redistribuir entre les altres de la manera següent: el romanent de Formentera passa a Eivissa i a la inversa, atesa la proximitat i amb l'objecte de cobrir les necessitats del territori. La resta de romanent s'aplica per ordre de puntuació dels projectes, segons els criteris de concessió establerts a l'apartat 11 d'aquesta convocatòria.

4. Si un cop concedits tots els projectes d'una de les dues línies hi ha romanent de pressupost, es podrà assignar a l'altra línia.

5. Amb l'objecte de garantir la màxima cobertura territorial, si una entitat presenta més d'un projecte, només s'ha d'aprovar el de més puntuació en una primera ronda d'adjudicació. En cas que després de la primera ronda hi hagi crèdit disponible, s'ha de fer l'assignació de crèdit per ordre de puntuació dels projectes fins a exhaurir el crèdit.

5. Entitats i ens beneficiaris

1. Poden presentar projectes mixts d'ocupació i formació en el marc d'aquesta Resolució les entitats que s'esmenten a continuació i que han de ser competents per executar-ne les obres o els serveis:

a) Organismes autònoms i altres ens amb personalitat jurídica pròpia de l'Administració general de l'Estat i de la Comunitat Autònoma.

b) Entitats locals i els organismes autònoms, i entitats amb competència en matèria de promoció d'ocupació, dependents o assimilades, la titularitat de les quals sigui íntegrament de les entitats locals.

c) Consorcis i fundacions del sector públic.

d) Associacions, fundacions i altres entitats sense ànim de lucre, considerades com a entitats del tercer sector d'acció social que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social.

Les entitats dependents o vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i NIF propi, han de presentar la sol·licitud en el seu nom i el projecte de l'obra o servei d'interès social que s'ha d'executar ha de ser de la seva competència i s'ha de dur a terme d'acord amb els seus estatuts o mitjançant les entitats en les quals tinguin delegades les funcions de programació i gestió de polítiques actives i de foment de l'ocupació.

Les entitats sol·licitants han d'estar acreditades o inscrites en el Registre estatal d'entitats de formació en cadascuna de les especialitats que sol·licitin incloses en el Catàleg d'especialitats formatives d'acord amb el que estableix l'article 15 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral. L'acreditació o inscripció ha de ser efectiva abans de la proposta de resolució.

Totes les especialitats formatives s'han d'impartir en les aules acreditades o inscrites per a l'especialitat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.

L'objecte d'aquestes accions ha de ser executat directament pels beneficiaris sense que es puguin subcontractar amb tercers.

2. No es poden beneficiar de subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, els articles 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003 i les entitats que hagin estat sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

6. Requisits dels projectes

Els projectes presentats en el marc d'aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:

A. REQUISITS GENERALS

I. Itinerari Personalitzat per a l'Ocupació

Els projectes han de preveure l'itinerari personalitzat de cada alumne treballador, el qual es concreta en un compromís entre l'entitat gestora i l'alumne treballador de fer una sèrie d'activitats per aconseguir millorar la seva ocupabilitat. S'ha de lliurar un acord a l'inici que ha de recollir una valoració de l'ocupabilitat de l'alumne i en què s'identifiquin els recursos que s'aplicaran per millorar-la al llarg de tot el projecte.

Aquest itinerari haurà d'incorporar les actuacions necessàries que s'han de dur a terme entre l'alumne treballador i el centre. En aquest Acord s'ha de tenir en compte si l'alumne treballador segueix un itinerari amb els serveis del SOIB.

Al final del projecte es revisarà l'Acord Personal d'Ocupació i es formalitzarà la derivació als serveis del SOIB.

II. Formació obligatòria del Catàleg d'especialitats formatives

a) Certificats de professionalitat

Com a mínim, els projectes han de programar la formació d'un certificat de professionalitat complet. A més d'aquesta formació, poden programar mòduls formatius corresponents a unitats de competència d'altres certificats de professionalitat o formació complementària, sempre que se'n justifiqui la complementarietat i la coherència amb el projecte.

Els continguts de tota la formació que es programin han de tenir una coherència i estar directament relacionats amb l'ocupació objecte del projecte i de l'obra d'interès social que s'ha de desenvolupar.

El Catàleg d'especialitats formatives es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41>

No es podran programar competències claus.

El personal docent que imparteix aquesta formació ha de reunir els requisits que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret 189/2013, i prioritàriament han de trobar-se inscrits en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (REFOIB), regulat pel Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual se crea i regula el registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (BOIB núm. 35, de 16 de març de 2019), modificat per la Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020.

b) Inserció laboral i tècniques de recerca d'ocupació.

Els alumnes treballadors han de participar en accions d'orientació, assessorament, informació professional i formació empresarial. L'entitat programarà com a jornada formativa les sessions acordades amb els serveis del SOIB.

III. Formació no obligatòria prevista en el Catàleg d'especialitats formatives

Es troba a disposició de les persones interessades en la web:

<https://apps.caib.es/accforfront/principal.xhtml?seleccion=aplicacions41>

Tots els continguts de la formació que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d'ocupació i formació. Per impartir aquesta formació l'entitat ha de disposar d'un centre inscrit.

El personal docent que imparteixi especialitats formatives ha de reunir els requisits que estableix el programa formatiu de l'especialitat formativa.

Dins el marc d'aquesta formació no es pot programar el «FCOS01 Prevenció de Riscs Laborals» ni el FCOS02 Bàsic de Prevenció de Riscs Laborals ja que els articles 18 i 19 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, determinen que l'empresari ha de formar i informar els treballadors dels riscs inherents al seu lloc de feina, i els continguts dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat preveuen els aspectes relacionats amb els riscs i la seguretat de la qualificació professional del certificat.

IV. Accions complementàries

Les entitats beneficiàries poden dur a terme actuacions complementàries, com per exemple l'obtenció de carnets professionals lligats a l'ocupació executada i que són requisits per poder accedir a una posterior ocupació, sempre que tinguin per objectiu millorar l'ocupabilitat i la inserció dels seus treballadors una vegada finalitzi el programa.

Aquestes actuacions s'han d'incloure en el projecte i no poden ser formació de catàleg. Si escau, la certificació d'haver fet aquestes actuacions l'ha de fer la mateixa entitat beneficiària. Aquestes actuacions són obligatòries per a les persones desocupades contractades i s'han de dur a terme durant la jornada formativa.

V. Treball efectiu

El Programa Públic d'Ocupació i Formació ha de permetre al treballador compatibilitzar la formació amb la pràctica professional en el lloc de feina. El treball efectiu ha de suposar un mínim del 50 % i un màxim del 75 % de la jornada laboral per la qual s'han contractat els alumnes-treballadors. Pel que fa a les desviacions d'aquest percentatge, s'han de justificar en el projecte i els ha d'aprovar el SOIB.

B. REQUISITS ESPECÍFICS

1. Els projectes s'han d'adreçar a activitats d'interès social i l'obra o servei ha de ser competència de l'entitat promotora del projecte.

2. Els projectes han de tenir de 6 a 15 alumnes. Excepcionalment, i en el cas que no s'hi puguin derivar alumnes per manca de demandants inscrits que compleixin els requisits de selecció que estableix la convocatòria o altres motius degudament justificats i amb l'autorització del SOIB, es poden autoritzar projectes per un nombre inferior d'alumnes.

3. La durada dels projectes és de 6 a 12 mesos.

4. La data d'inici dels projectes estarà compresa entre l'1 de maig i el 15 de novembre de 2021. A l'efecte d'imputació de despeses del personal directiu, docent i de suport i altres costs de l'operació, s'ha d'ajustar al que estableix l'apartat 13.1.

5. La durada de les accions formatives s'ha d'ajustar al que estableix el Catàleg d'especialitats formatives per a l'especialitat formativa en concret.

 

7. Procediment de selecció i contractació dels treballadors i del personal directiu, docent i de suport

El procediment de selecció i contractació es durà a terme seguint els principis bàsics de la intermediació laboral que estableix l'article 34.1 de la Llei d'ocupació (Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre) segons el qual, la intermediació laboral realitzada pels serveis públics d'ocupació i les agències de col·locació, així com les accions d'intermediació que puguin dur a terme altres entitats col·laboradores, es prestaran d'acord als principis constitucionals d'igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació i no discriminació, i se n'ha de garantir la plena transparència en el funcionament.

Per dur a terme el registre de les ofertes de feina tant dels alumnes-treballadors com del personal directiu, docent i de suport, les entitats hauran de complir amb el que estableix l'article 35.1 de la Llei d'ocupació i vetllar específicament per evitar la discriminació tant directa com indirecta en l'accés a l'ocupació.

La selecció dels alumnes treballadors així com del personal directiu, docent i de suport s'ha de dur a terme seguint la Instrucció que la direcció del SOIB dictarà per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria disponible a <www.soib.es>.

1. Selecció dels alumnes – treballadors

La selecció dels alumnes-treballadors es durà a terme d'acord amb les modalitats següents:

a) A fi i efecte de dur a terme la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, constituïda per a tal fi amb la participació d'un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió durà a terme la selecció dels participants que reuneixin els requisits segons el que especifiqui la instrucció de selecció que dictarà la direcció del SOIB.

L'entitat ha de presentar l'oferta de manera telemàtica al portal web del SOIB <www.soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Totes les ofertes s'han de posar en difusió al portal web del SOIB.

Els participants hauran de reunir els requisits següents:

Estar inscrit i en situació d'alta com a demandant d'ocupació desocupat al SOIB, fet que s'ha de verificar en el moment de fer la selecció i el dia hàbil anterior a ser contractat.

Complir amb els requisits que estableix el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors a l'article 11.2 i a la Disposició addicional segona referents al contracte per a la formació i aprenentatge en el marc dels programes públics d'ocupació i formació fet que s'ha d'acreditar mitjançant declaració responsable dels candidats sense perjudici de la posterior verificació que dugui a terme el SOIB només dels que hagin estat seleccionats, abans de contractar-los.

Per seleccionar els alumnes-treballadors s'han de tenir en compte els criteris d'accés exigits per a cada nivell del certificat de professionalitat que s'imparteix, tal com estableix l'article 20 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març), així com els criteris d'accés detallats al programa formatiu de la resta d'especialitats formatives programades al projecte.

• Estar inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir amb els requisits, fet que s'ha de verificar en el moment de fer la selecció i se n'ha de mantenir el compliment abans de ser contractats.

b) Per una altra banda, la comissió mixta podrà dur a terme la selecció entre els candidats que poden presentar els representats de l'entitat o el representant del SOIB i que segueixin o hagin seguit un itinerari d'inserció personalitzat en els termes que preveu l'article 29 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, per el qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació. Els participants hauran de reunir els requisits anteriors de la lletra a), la qual cosa haurà de validar la comissió mixta, i els serveis pertinents han d'emetre un informe individualitzat que acrediti les circumstàncies que en justifiquin la inclusió en el programa. Per als candidats proposats per les entitats beneficiàries s'ha de justificar la situació mitjançant l'aportació de l'informe social.

Mitjançant aquesta modalitat de selecció, el grup mixt pot informar favorablement la contractació d'un màxim d'un terç dels llocs de treball oferts en el projecte.

2. Selecció del personal directiu, docent i de suport

La selecció del personal directiu, docent i personal de suport es pot fer pel procediment d'oferta d'ocupació que tramita el SOIB o pel de la corresponent convocatòria pública. Les entitats públiques que disposin d'un borsí per a alguna de les categories creat d'acord amb la normativa corresponent, podran contractar el personal directiu, docent i/o de suport directament del borsí. S'ha de comunicar el procediment elegit per l'entitat a la comissió mixta de selecció.

Independentment del procediment de selecció dut a terme, el personal directiu, docent i de suport haurà de complir els requisits següents:

En el cas de contractació per compte aliena, estar inscrit i en situació d'alta com a demandant d'ocupació al SOIB.

El personal docent que ha d'impartir un certificat de professionalitat ha de complir els requisits que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març).

El personal docent que ha d'impartir especialitats formatives ha d'acreditar complir els requisits que estableix el programa formatiu de l'especialitat formativa.

Prioritàriament, s'han de contractar els docents que estiguin inscrits en el Registre de persones formadores de les Illes Balears (REFOIB) segons el Decret 18/2019, de 15 de març, pel qual es crea i es regula el Registre de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears.

En el cas que s'opti pel procediment de selecció d'oferta d'ocupació, l'entitat ha de presentar l'oferta de manera telemàtica al portal web del SOIB <www.soib.es>. Les ofertes s'han de publicar al portal web del SOIB.

La comissió mixta de selecció durà a terme la selecció dels participants que reuneixin els requisits segons el que especifiqui la instrucció de selecció que dictarà la direcció del SOIB.

En el cas de convocatòria pública o mitjançant un borsí, l'entitat ha de comunicar al SOIB el candidat seleccionat i la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. El SOIB durà a terme les verificacions de compliment de requisits del candidat seleccionat així com de la llista de reserves.

3. Criteris prioritaris en la selecció dels alumnes-treballadors

Amb caràcter general i sempre que es compleixin els requisits mínims exigits tendran prioritat en la selecció les persones en les quals concorrin alguna de les circumstàncies següents:

a) Es considera com a criteri prioritari de selecció la condició de víctima de violència de gènere, i se li ha d'atorgar prioritat especial, tal com estableix l'article 6 del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere.

b) En compliment de l'article 27.c) de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, tindran especial preferència les persones desocupades que tinguin menors a càrrec o familiars dependents.

4. Formalització i registre de contractes i inici de contracte en dia hàbil

Per poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que en el moment de la contractació la persona demandant estigui inscrita en el SOIB com a desocupada. Pel que fa al col·lectiu de joves de Garantia Juvenil, a més, han d'estar donats d'alta a la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir-ne els requisits establerts per ser persona beneficiària del sistema.

Els contractes dels alumnes treballadors es podran formalitzar una vegada que el SOIB hagi verificat els requisits de les persones seleccionades.

Els contractes dels alumnes-treballadors s'han de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE (Modalitat: «Contrato de trabajo para la formación y el aprendizaje») a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.sepe.es>. Han de tenir una durada d'entre sis i dotze mesos (segons la durada del projecte aprovat i amb les excepcions corresponents pel que fa a les possibles substitucions) i a jornada completa. Les situacions d'incapacitat temporal, risc durant l'embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat no interrompen el còmput de la durada del contracte.

Pel que fa a la contractació del personal directiu, docent i de suport, s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE a disposició dels beneficiaris en el web <http://www.sepe.es/>.

El registre de contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació «contrat@» del SEPE. Els que no es registrin per via telemàtica, ho han de fer a les oficines de referència del SOIB.

A més, s'ha d'indicar que el contracte s'ha formalitzat a l'empara d'aquesta convocatòria de subvencions i ha de dur identificat el nombre d'expedient -que ha de ser el mateix que figura a la resolució de concessió- i sempre s'han de registrar lligats al nombre d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que en fa la selecció. També s'ha de fer constar al contracte el finançament per part del SEPE.

 

5. Substitucions

En cas de baixa definitiva d'un alumne-treballador aquest, prèvia comunicació i autorització del SOIB, pot ser substituït per un altre de la llista de reserva i, en cas que no hi hagi reserves, s'ha de dur a terme un altre procés selectiu, sempre que en el moment d'incloure'l en el projecte compleixi amb els requisits que estableix l'apartat 7.1 d'aquesta convocatòria i que l'activitat formativa inherent en el contracte de formació i aprenentatge que pugui rebre el temps que resti fins que la finalització del projecte sigui certificable.

Pel que fa al personal directiu, docent i de suport, en cas que sigui necessària la substitució per motiu de rescissió del contracte, s'ha de substituir al més aviat possible, prèvia comunicació i autorització del SOIB, per una altra de la llista de reserva i, si no hi ha reserves, s'ha de dur a terme un altre procediment selectiu. En cas de baixa laboral per incapacitat transitòria (IT) del personal docent que es prevegi de llarga durada l'entitat haurà de garantir el compliment de la programació de la docència, i si escau, proveir la substitució sense que això pugui suposar un augment de la subvenció concedida, prèvia comunicació i autorització per part del SOIB.

8. Avaluació i acreditació de la formació

L'avaluació de la formació per a l'ocupació que s'executi en virtut d'aquesta convocatòria s'ha de dur a terme d'acord amb el que estableix l'article 14 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març). En tot cas, s'ha d'aplicar el Protocol de Seguiment Tècnic.

9. Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. El tràmit de sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR a <www.soib.es>. S'ha de fer un tràmit de sol·licitud de subvenció per cada projecte formatiu. Per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document generat amb l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB - ACCFOR s'ha de presentar electrònicament mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), a la qual s'ha d'adjuntar el document generat per l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB -ACCFOR.

En cas que algun dels sol·licitants presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la realitzi de manera electrònica, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

2. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada resulti obligada a rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions indicades en l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. El termini per presentar les sol·licituds és des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB fins a 30 de novembre de 2020.

10. Documentació

1. Juntament amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

El projecte, model que es troba a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR.

La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l'entitat promotora: el CIF, l'escriptura de constitució i els estatuts de l'entitat, el DNI o NIE del representant legal i l'escriptura de poder al representant.

Certificat del Secretari/Interventor o persona equivalent o responsable de l'entitat o òrgan corresponent, que acrediti que l'obra o el servei del projecte presentat és d'interès social, competència tècnica de l'entitat (que disposa de les infraestructures, equipaments, mitjans tècnics i materials per a l'adequada execució del projecte) i que s'ha d'executar en règim d'administració directa.

Certificat del Secretari/Interventor o persona equivalent o responsable de l'entitat o òrgan corresponent, que acrediti els costs dels salaris totals que han de percebre les persones que s'han de contractar.

Les entitats sense ànim de lucre han d'aportar el número d'inscripció en el Cens d'Entitats del Tercer Sector d'Acció Social.

D'acord amb el model disponible a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR de declaració responsable de:

─ No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB i en l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions i no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció, ni en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

─ Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

─ No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals i d'igualtat.

─ Comprometre's a contractar una assegurança de responsabilitat civil i d'accidents que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB en queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

─ La titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.

─ Disposar o haver sol·licitat els permisos o les llicències en els casos en què l'execució de l'obra o el servei que s'ha de dur a terme els exigeixi.

─ Quan l'objecte de l'actuació on s'ha de dur a terme l'obra o el servei d'interès social sigui de titularitat pública, la declaració responsable d'aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur a terme el projecte. Si és de titularitat privada però l'entitat sol·licitant de l'ajut és el titular, la declaració responsable d'aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur endavant el projecte, i la seva afectació a un ús públic o social. En cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l'ajut, aquest ha d'acreditar l'autorització dels titulars per dur a terme el projecte així com el seu ús públic o social.

─ Complir les obligacions que estableix l'article 14 de l'Ordre de bases i les que estableix aquesta convocatòria.

─ No haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

─ Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR.

─ Certificat de l'entitat, model -annex 6-, acreditatiu del compliment de les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social, amb els termes següents:

a) Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes, i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

b) Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajudes, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

c) Que l'entitat no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

D'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable.

D'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació i fer servir l'annex 4- Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l'Administració.

De conformitat amb els articles 53.1.d) i 28.2 i 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Estatal, la Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

11. Criteris de valoració

1. Les perspectives d'ocupació de les persones participants (0 a 30 punts):

 

a) Acords amb empreses i entitats privades:

─ Presenten compromisos d'empreses privades del sector per contractar els alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte (de 0-15 punts, 5 punts per cada compromís de contractació).

─ Presenten acord amb empreses que mostren interès per contractar en acabar el projecte (0-10 punts, 2 per cada acord).

b) Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (2 o 5 punts):

─ Anomena i descriu breument aquestes actuacions (2 punts).

─ Descriu de manera detallada i es consideren apropiades (5 punts)

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (0 a 25 punts):

a) Qualitat (5 punts):

L'entitat de formació disposa d'una certificació de qualitat que inclou l'activitat de formació en vigor expedida per un organisme certificador degudament acreditat davant l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) i ho acredita de manera documental mitjançant una còpia de la certificació.

b) Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (5 o 20 punts):

─ Descriu breument els motius de la programació de l'oferta formativa (5 punts).

─ Descriu de manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa i es consideren apropiats (20 punts)

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (0 a 30 punts):

a) Experiència de l'entitat formativa en la impartició d' especialitats formatives ( 5 o 10 punts):

─ Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició de totes les especialitats formatives que s'han de dur a terme, en els darrers 5 anys (10 punts).

─ Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'alguna de les especialitats formatives que s'han de dur a terme en els darrers 5 anys (5 punts).

b) Experiència acreditada en altres programes de polítiques actives d'ocupació en els darrers 5 anys (5 punts).

c) Experiència acreditada en programes de formació en alternança (fins a 25 punts):

─ Experiència acreditada en programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB en els darrers 5 anys (5 punts per cada any)

4. Quan el SOIB determini l'existència d'una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (0 a 15 punts), d'acord amb l'article 6.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears:

a) Compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre els alumnes treballadors (5 punts).

b) Preveu més d'una actuació d'efectiva consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (5 punts).

c) La presència de dones a les accions formatives que ha gestionat l'entitat a convocatòries de formació dual anteriors és com a mínim del 40 % (5 punts).

Han de ser objecte de concessió de subvenció els projectes que, com a mínim, s'hagin valorat amb 45 punts.

12. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la persona titular de la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

2. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici.

3. Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat dins el termini corresponent i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, que estarà formada pels membres que s'indiquen a continuació, i que ha de procurar en la mesura que sigui possible una presència equilibrada d'homes i dones:

─ Presidència:

Titular: el cap de Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6 que, en cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituït per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

 

─ Secretaria:

Titular: la cap de la Secció II del SOIB.

Suplent: un tècnic del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

─ Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI.

Vocal segon: la cap de la Secció III.

Vocal tercer: una tècnica del SOIB.

En casos d'absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

4. Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 11 d'aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de resolució.

5. El director del SOIB, en vista de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per poder al·legar i presentar els documents i justificacions. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada tendrà el caràcter de definitiva.

6. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es podrà instar la persona beneficiària perquè reformuli la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable. En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds haurà de respectar l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o peticions. Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària reformuli la seva sol·licitud, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

7. Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d'audiència i la reformulació de la sol·licitud, si escau, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

8. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions del president del SOIB és de sis mesos des del dia següent que es publiqui la convocatòria en el BOIB. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

9. D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per la formació i l'aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l'autorització d'inici de l'activitat formativa.

10. Un cop concedida la subvenció, l'entitat ha de formalitzar els contractes entre l'1 de gener i el 15 de novembre de 2021. En cap cas els contractes es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a la resolució de concessió. Si bé una vegada la Comissió Avaluadora ha informat de manera favorable la sol·licitud, l'entitat beneficiària pot, a compte i risc seu, iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l'expedient de la despesa corresponent.

13. Despeses subvencionables i import màxim de la subvenció

L'import màxim de la subvenció, que en cap cas pot superar la quantitat sol·licitada, és el que determina cada resolució aprovatòria d'atorgament de les subvencions corresponents, i es destina exclusivament a sufragar les despeses següents i fins a les quanties màximes que es fixen a continuació:

1. Costs del personal directiu, coordinador i d'administració (Concepte 1)

S'han de subvencionar fins a un import de 42.000,00 euros en concepte de direcció i administració del projecte, per a projectes de 12 mesos, d'acord amb els salaris que ha de percebre el treballador (d'acord amb conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l'SMI en proporció al temps de treball efectiu), d'acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l'entitat o òrgan corresponent. Si els projectes tenen una durada inferior a 12 mesos s'ha de prorratejar l'import.

2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors (Concepte 2)

S'han de subvencionar els costs salarials totals derivats de la contractació dels alumnes-treballadors que hagin estat seleccionats i contractats específicament per executar el projecte mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge, incloses les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social. El salari brut es determina d'acord amb els salaris que ha de percebre el treballador (d'acord amb conveni col·lectiu, taula salarial o acord que sigui legalment aplicable i que en cap cas pot ser inferior a l'SMI en proporció al temps de treball efectiu), d'acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l'entitat o òrgan corresponent, i amb un cost laboral màxim de 1.000,00 euros per alumne i mes.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat són subvencionables però no certificables a l'FSE.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no suposarà en cap cas un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

3. Altres costs de l'operació (Concepte 3)

Es poden subvencionar per aquest concepte la resta de despeses que es relacionen a continuació sempre que tinguin relació amb el projecte subvencionat i siguin necessàries per executar-lo, que s'ha de calcular a un tipus fix del 10 % dels costs liquidats dels contractes dels alumnes-treballadors (concepte 2), d'acord amb el que estableix l'article 14.2 del Reglament (UE) 130482013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'FSE; en relació amb el que estableix l'article 67, apartat 1, lletra d) i apartat 5 d) del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

Resta de despeses de formació i funcionament que es poden subvencionar:

Mitjans didàctics

Material escolar

Material de consum per a les pràctiques formatives

Material d'oficina

Equipaments dels alumnes i del personal docent i de suport

Dietes i altres despeses de desplaçament i viatge que siguin necessàries per dur a terme el projecte

Despeses generals: aigua, llum, telèfon, neteja, combustible, etc.

Despeses de manteniment d'instal·lacions, maquinària i equipaments

Lloguers d'instal·lacions, maquinària i equipament

Eines i estris necessaris per dur a terme el projecte

Despeses d'amortització d'equips o plataformes i eines, així com programari informàtic, sempre que la seva vida útil sigui superior a un exercici anual

Despeses de publicitat i difusió de les actuacions subvencionades

Altres despeses de formació i funcionament necessàries per dur a terme el projecte i justificades

4. Formació (Concepte 4)

D'acord amb el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, pels costs derivats de la formació del contracte per formació i l'aprenentatge, s'ha de subvencionar un import resultant del producte del nombre de treballadors pel total d'hores de formació i per l'import del mòdul econòmic de 8 €. No es tindran en compte les absències no justificades per l'entitat.

14. Termini d'execució de les accions

1. La data d'inici dels projectes estarà compresa entre l'1 de maig i el 15 de novembre de 2021 i finalitzarà segons la durada del projecte aprovat,i aquest període és el d'elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables per al concepte 2 «Cost alumnes-treballadors del projecte».

2. El personal directiu, docent i de suport, per poder preparar i tancar el projecte, ha d'iniciar el contracte de l'activitat quinze dies abans de començar el projecte i acabar-la quinze dies després. Excepcionalment, previ informe motivat de l'entitat, es podrà autoritzar que no iniciïn en el termini indicat. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d'elegibilitat per a les despeses que s'han d'imputar per al concepte 1 «Cost personal directiu, docent i de suport» i per al concepte 3 «Altres costs de l'operació», però no suposen en cap cas un increment de la quantia de la subvenció concedida.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries de les subvencions, a més de les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, l'article 14 de la Llei 38/2003, l'article 14 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i l'article 16 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral:

a) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Contractar els alumnes-treballadors participants i formar-los en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa.

c) Justificar l'execució de l'activitat i el seu cost, tal com disposa l'apartat 16 d'aquesta convocatòria, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques del SOIB i de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de la CAIB, en relació amb les subvencions concedides, i amb les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, dels òrgans competents del Fons Social Europeu (si escau) o altres òrgans de control.

e) Comunicar al SOIB la sol·licitud o l'obtenció d'ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s'ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució, que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals i de l'FSE. Per als projectes cofinançats per l'FSE, s'han de conservar durant un termini de 3 anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en els que estiguin incloses les despeses de l'operació, fet que es notificarà al beneficiari. Com a màxim l'obligació de la conservació de la documentació justificativa serà fins a l'any 2027, és a dir tres anys des del moment en què la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d'acord amb l'article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Pel que fa als projectes de la línia de joves de Garantia Juvenil cofinançats per l'FSE, d'acord amb el que disposa l'article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l'article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1985, del Consell de 18 de desembre, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, que estableix que per als programes pluriennals, el termini de prescripció ha d'abastar, en tot cas, fins al tancament definitiu del programa, d'acord amb el que preveuen els articles 140 i 141 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i el darrer exercici comptable estarà comprès entre l'1 de juliol de 2023 i el 30 de juny de 2024.

i) Comunicar al SOIB, en el termini màxim de 15 dies naturals, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

j) Identificar convenientment, a l'efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d'aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat 17 d'aquesta convocatòria.

k) Les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament (per a la línia de joves de Garantia Juvenil, això s'ha d'entendre en els termes que assenyala l'article 125.4 b) del Reglament (UE) 1303/2023, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell), i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

l) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

m) Contractar una assegurança de responsabilitat civil i d'accidents que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones, i el SOIB en queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

n) Presentar tota la documentació amb els models disponibles a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB-ACCFOR. L'entitat beneficiària i el SOIB han de gestionar conjuntament els programes en els termes que estableix el Protocol de gestió dels projectes de les entitats col·laboradores dels programes mixts d'ocupació i formació. El protocol de gestió, que es troba en el <http://www.soib.es/>, té caràcter d'obligatori.

o) Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.

16. Forma de pagament i justificació

1. Pagament

De conformitat amb el que estableix l'article 30.4 del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol i l'article 17.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013 en concordança amb els apartats 1 i 2 de l'article 37 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 18/2016, la proposta de pagament es tramitarà per bestreta del 100 % en la concessió de la subvenció. S'eximeix els beneficiaris de presentar garantia de conformitat amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost.

2. Justificació i documentació

Es considera despesa subvencionable la que de manera indubtable respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulti estrictament necessària i es dugui a terme en el termini establert en la convocatòria i no superi el valor de mercat. A aquest efecte, es considera una despesa acomplerta la que hagi estat efectivament pagada abans d'acabar el termini de la justificació.

A l'acabament de l'activitat subvencionada, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu amb el contingut que s'indica a continuació:

─ Una memòria pedagògica ajustada al guió de memòria recollit en l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR i en els protocols establerts per acreditar davant el SOIB el fet d'haver executat l'activitat en els termes que estableix aquesta Resolució, així com el compliment dels requisits i les condicions que varen determinar la concessió de la subvenció. A més, s'ha de concretar l'assistència dels alumnes-treballadors per determinar l'import justificat del concepte 4. Formació. El termini per presentar-la és d'un mes des que acaba l'activitat.

─ Una memòria econòmica justificativa del cost de l'activitat feta, que ha d'incloure una relació classificada de les despeses en què s'hagi incorregut d'acord amb l'estructura de costs establerta a l'apartat 13 d'aquesta convocatòria, i ha d'indicar el creditor, el document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament, i també s'han d'aportar els justificants de la despesa i els del pagament d'efectiu. El termini per presentar-la és de tres mesos des de la finalització dels contractes dels alumnes treballadors. S'ha d'utilitzar el model de memòria recollit a <www.soib.es> i als protocols establerts.

─ El detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència, desglossat per persona, concepte i període, segons el model facilitat pel SOIB.

La documentació que s'ha d'aportar juntament amb la memòria econòmica és la següent:

─ Per a la justificació de les despeses corresponents al Concepte 1. Costs del personal directiu, coordinador i d'administració i al Concepte 2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors s'ha d'aportar el compte justificatiu, en format full de càlcul, i han d'aportar els justificants de despesa, d'acord amb els models a disposició dels beneficiaris a l'aplicació web de gestió d ela formació del SOIB-ACCFOR, que s'indica a continuació:

Les despeses dels costs salarials (conceptes 1 i 2) s'han de justificar:

a) Còpia de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (models RLC i RNT) i els corresponents justificants bancaris de pagament.

b) L'IDC (Informe de Dades de Cotitzacions) per a cada persona contractada i que ha d'abastar tot el període de contractació.

c) L'ingrés de les retencions practicades a les nòmines en concepte d'IRPF s'acreditarà mitjançant l'aportació dels Models 111 de l'IRPF del període i els corresponents justificants bancaris de pagament.

3. Pel que fa a les despeses del concepte 3. Altres costs de l'operació, s'aplicarà un 10 % dels costs liquidats del concepte 2, com a tant alçat, sense necessitat d'aportar més documentació.

4. La justificació del pagament efectiu dels costs laborals s'ha de fer mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la SS (RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111); i la justificació dels altres costs de l'operació s'ha de fer mitjançant una còpia de la documentació que acrediti el pagament efectiu de la despesa. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

a) En el cas de pagament per transferència o ingrés en compte, s'han de justificar mitjançant l'orde de transferència o d'ingrés en compte, en què estiguin identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'una certificació o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.

b) En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat del titular del compte, que ha de ser la persona beneficiària de la subvenció, la numeració completa del compte amb 20 dígits, la data de pagament, el concepte que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa i l'import del pagament. En tots els extractes, hi ha de constar la signatura i el segell de l'entitat financera, i tenen validesa els obtinguts per via telemàtica.

c) No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècies.

d) Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el proveïdor, l'import, el número, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, data del pagament, firma amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma, així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar la certificació o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

e) En el cas de pagament mitjançant pagaré, els documents justificatius consisteixen en la còpia del pagaré i de l'extracte de l'entitat financera del càrrec en el compte corresponent a l'operació justificada. La data de venciment del pagaré ha de ser anterior a la data en què s'ha de presentar la justificació corresponent i s'ha d'haver pagat efectivament.

f) En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb una certificació expedida per l'entitat financera en la qual s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

g) La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si es fan per la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador.

5. El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies.

17. Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català, i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge no sexista.

2. Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s'ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni. S'ha de lliurar una còpia de tota la documentació de difusió i el material que s'hagi elaborat durant el curs o que s'hagi facilitat a l'alumnat.

3. A tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del Programa: soib jove ocupació i formació i soib 30 formació i ocupació, així com que ha estat finançat, el primer pel SOIB amb la participació del SEPE i pot estar cofinançat pel Fons Social Europeu, i el segon amb fons del SOIB mitjançant Conferència Sectorial, mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes d'acord amb el que s'estableix l'annex «Logotips», que es troba a disposició de les entitats a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB-ACCFOR. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB, del SEPE, de Garantia Juvenil i del Fons Social Europeu.

18. Revocació i reintegrament

1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 30 de l'ordre de bases (Resolució de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013). La quantia que finalment s'ha de reintegrar, s'ha de fixar d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l'incompliment d'acord amb els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 37 de la Llei 38/2003, i l'article 30 de les bases reguladores abans esmentades.

2. En aplicació d'aquest criteri de proporcionalitat i els criteris de graduació a què fa referència l'article 17.3.n) de la Llei 38/2003, quan el compliment s'aproximi de manera significativa al compliment total i se n'hi acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s'ha de reintegrar estarà determinada per l'aplicació dels criteris de graduació marcats a les bases reguladores.

3. En tots els casos de reintegrament indicats abans, a més de la devolució, total o parcial, de les quantitats percebudes, procedeix l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acordi la procedència del reintegrament o la data d'ingrés en el cas de reintegrament voluntari, d'acord amb el que disposen els articles 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 37 de la Llei 38/2003.

4. L'incompliment parcial de les obligacions i condicions imposades a les entitats beneficiàries ha de donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció o al reintegrament parcial de la subvenció concedida.

 

19. Règim sancionador

El règim d'infraccions i sancions aplicable en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació és el que regula el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social que aprova el Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

En tot el que no es preveu en el règim d'infraccions i sancions establert en el paràgraf anterior, ens hem d'ajustar al que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

20. Compatibilitat amb altres subvencions

L'import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d'una quantitat que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que desenvolupa el beneficiari.

21. Modificació de la resolució

1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tingui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

2. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i havent-se omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquesta subvenció.