Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PETRA
Núm. 10444
Aprovació definitiva dels estatuts de la Fundació Teatre i Acció Sociocultural de Petra
El Plenari de l'Ajuntament, en sessió de dia 3 de setembre de 2020, va aprovar inicialment l'acord de creació de l'organisme autònom denominat "Fundació Teatre i acció soci cultural de Petra" i els seus corresponents Estatuts. L'expedient es va sotmetre a informació pública, mitjançant la inserció d'anunci en el BOIB núm. 157, de dia 10 de setembre de al 2020 (Fascicle 153-SECCIONV-Pàgina 30591-Edicte núm. 8178), perquè totes les persones que estiguessin interessades el poguessin examinar i poguessin formular al·legacions, en el termini de 30 dies hàbils. Durant aquest termini no consta la presentació de cap, de manera que el referit acord municipal va esdevenir definitiu i ara es publica íntegrament com annex el text dels Estatuts esmentats.
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa de Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de publicar-se aquest acord al BOIB. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l'anterior, es pot exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.
Petra, 23 d'octubre de 2020
El batle
Salvador Femenias Riera
ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA
Títol I Naturalesa i finalitat.
Article 1.
Amb la finalitat de promocionar, practicar i fomentar les activitats de teatre i socioculturals, l'Ajuntament de Petra acollint-se a les disposicions de la Llei 7/1985, de dia 2 d'abril, en els articles 85 al 88 del Reglament de serveis de les corporacions locals; i també conforme amb l'aplicació de la Llei Balear Municipal i de Règim Local, 20/2015, de dia 15 de desembre, a l'article 172, acorda crear un organisme autònom, constituït com una fundació pública, amb personalitat i patrimoni propis.
Article 2.
Aquest organisme es denominarà FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA, i tindrà el seu local social a Petra, carrer del Sol, número 5 (edifici Teatre de Petra) 07520.
Article 3.
La Fundació té per objecte:
1) Gestionar el Teatre Municipal de Petra i les activitats socio-culturals que s'hi facin i/o hi estiguin relacionades.
2) Optimitzar el cost i el rendiment de les activitats que s'hi duguin a terme.
3) Potenciar al màxim l'accés dels ciutadans de Petra i de Mallorca a les diferents manifestacions escèniques en general.
4) Fomentar prioritàriament la creativitat, qualitat i capacitat de renovació dels grups locals, així com dels intèrprets i del professionals que intervenen en la producció i representació escènica.
5) Contribuir a preservar les obres costumistes d'antany amb l'ànim de difondre i protegir la nostra cultura i llengua pròpies.
6) Impulsar la producció d'arts escèniques i musicals pròpies, des dels infants de l'Escola fins a les persones de més edat.
7) Impulsar arts escèniques d'autors de prestigi internacional.
8) Promoure alts valors creatius a totes les arts escèniques: teatre, dansa, poesia, música i nous llenguatges.
Article 4.
Activitats.
Per a la consecució dels fins fundacionals, la Fundació desenvoluparà les activitats que l'Assemblea General consideri necessàries. Podrà col·laborar amb altres entitats, institucions o persones, d'acord amb el que estableix la normativa vigent. En concret, a fi de dur a terme la finalitat fundacional, la Fundació desenvoluparà les activitats que, sense ànim exhaustiu, s'enumeren a continuació:
A) Promoure la organització de xerrades i cursets dirigits a la consecució de les finalitats.
B) Animar als grups d'escolars, de joves, de gent mitjana i gent major a la preparació de representacions escèniques senzilles.
C) Facilitar formació de directors i directores de teatre.
D) Dur a terme projeccions diverses d'obres d'arts escèniques i visuals.
E) Produir espectacles d'arts escèniques amb ciutadans i ciutadanes de Petra.
F) Realitzar totes aquelles activitats que l'Assemblea General consideri oportunes per tal d'aconseguir les finalitats previstes.
Les activitats relacionades amb els fins fundacionals es duran a terme segons les normes que les regulen específicament, mitjançant l'obtenció, si escau, dels permisos o llicències pertinents.
Article 5.
Per a la consecució dels objectius abans esmentats, la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA, podrà:
a) Adquirir i posseir béns de tota casta, alienar-los i gravar-los.
b) Administrar el seu patrimoni.
c) Acceptar herències, llegats i donacions, obtenir subvencions, auxilis i altres ajudes de l'Estat, organismes autonòmics (CCAA), corporacions locals, institucions, particulars, etc.
d) Contractar personal.
e) Contractar obres, serveis i subministraments.
f) Dur a terme tota casta de reclamacions i accions administratives de qualsevol tipus.
g) Atorgar ajudes i subvencions en el marc de les seves previsions pressupostàries i de les seves disponibilitats.
h) Desenvolupar qualsevol altre acte necessari per dur a terme els objectius fundacionals.
Títol II Béns i recursos econòmics.
Article 6.
El patrimoni de la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA estarà constituït per:
a) Els béns, que li adscriurà en ús l'Ajuntament, però que conservaran la seva qualificació jurídica originaria.
b) Els béns adquirits per la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA o aportats per un tercer.
Article 7.
Tots els béns seran inclosos en un inventari – registre, degudament classificats, i amb les seves respectives valoracions i descripcions.
Article 8.
Els béns i beneficis que d'aquests es puguin derivar es destinaran, única i exclusivament, al compliment dels objectius de la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA i a la seva millora.
Article 9.
Els recursos econòmics de la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA estaran constituïts per:
a) Els beneficis que es puguin obtenir de la gestió, fruits i rendiment del seu patrimoni.
b) L'aportació que li assigni l'Ajuntament en el seus pressuposts.
c) Les aportacions i subvencions de qualsevol organisme, entitat o particular.
d) Les bestretes, préstecs i crèdits que s'obtinguin.
e) Tots aquells que puguin ésser atribuïts legalment.
Títol III Tutela de la corporació municipal.
Article 10.
El Ple de l'Ajuntament de Petra exercirà sobre la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA les següents facultats tutelars:
1) Aprovar, modificar i interpretar els estatuts.
2) Aprovar els reglaments de règim intern, tant personal com dels serveis.
3) Aprovar la plantilla de personal a contractar per la FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA.
4) Aprovar les quotes a pagar per als diferents usos de l'espai assignat.
5) Aprovar els pressuposts i comptes anuals, i també l'inventari de béns i la memòria d'activitats.
6) Qualsevol altra que li pugui correspondre segons la legislació vigent.
La FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA, quedarà adscrita a l'àrea de Cultura de l'Ajuntament de Petra, o en tot cas, a l'àrea que es determini per part de la Corporació.
Títol IV Govern i administració.
Article 11.
La FUNDACIÓ TEATRE I ACCIÓ SOCIOCULTURAL DE PETRA (a partir d'ara Fundació) , sense perjudici de les seves funcions de tutela de l'Ajuntament de Petra, estarà regida pels següents òrgans de govern:
1. L'Assemblea General.
2. El Consell d'Administració.
3. El Director o la Directora.
De l'Assemblea General.
Article 12.
L'Assemblea General estarà constituïda per:
1) El/la President/a, càrrec que recaurà en la persona que exerceixi el càrrec de Batle o Batlessa de Petra.
2) El/la Vicepresident/a, càrrec que recaurà en el regidor o regidora de l'Ajuntament de Petra que tingui assignada l'àrea de Cultura.
3) Vocals de representació de l'Ajuntament de Petra: N'hi haurà com a mínim cinc que seran designats pel plenari de l'Ajuntament, de tal forma que hi quedi representada la composició municipal quan a grups polítics. Tots els grups polítics representats a l'Ajuntament tindran dret a disposar d'almenys un d'aquests vocals.
4) Vocals honorífics, tenen veu però no tenen vot. Totes les associacions culturals i esportives de Petra que així ho manifestin tindran un/a vocal honorífic/a.
5) El Director o la Directora, que no tindrà condició de membre de l'Assemblea General, per tant amb veu i sense vot, assumirà la tasca de Secretari d'aquest òrgan.
Article 13.
L'Assemblea General és l'òrgan encarregat d'elegir els vocals del Consell d'Administració.
Article 14.
L'Assemblea General elegirà tres vocals i tres substituts al Consell d'Administració per un període de quatre anys. Finalitzat aquest període es durà a terme un nou nomenament de vocals al Consell d'administració.
Article 15.
L'Assemblea General serà convocada pel Consell d'Administració quan aquest ho cregui necessari. En tot cas es convocarà com a mínim, un pic a l'any per donar comptes de la gestió i funcionament de la Fundació.
Article 16.
Les sessions es duran a terme, en primera convocatòria, amb assistència de la majoria absoluta legal dels components de l'Assemblea; en segona convocatòria es duran a terme mitja hora després de la primera sempre que hi assisteixin, com a mínim, el president o delegat seu i un número de persones igual o superior a la meitat dels membres.
Article 17.
La convocatòria, que podrà ser col·lectiva, es farà amb una antelació mínima de set dies utilitzant mitjans informàtics.
Article 18.
Són elegibles per als càrrecs del Consell d'Administració només els membres de l'Assemblea General.
De Consell d'Administració.
Article 19.
El Consell d'Administració és l'òrgan superior de govern de la Fundació.
Article 20.
Formen el Consell d'Administració:
a) El president, càrrec que exercirà el Batlle o un regidor en qui delegui aquesta funció.
b) Un regidor assignat per l'Ajuntament de Petra.
c) El tres vocals elegits a l'Assemblea General.
d) El director o Directora de la Fundació, amb veu però sense vot.
Farà les funcions de secretari el Director o Directora de la Fundació.
Article 21.
El càrrec de Director o Directora serà retribuït, una part fixa i una altra a partir dels ingressos de la Fundació debut a la seva gestió, quantia que decidirà anualment el Consell d'Administració. El director o directora haurà de tenir la formació acadèmica i tècnica adient per a l'exercici de les seves funcions i amb una experiència mínima de 10 anys dins el mon de les arts escèniques. La seva designació es podrà fer mitjançant un procediment selectiu obert que constarà de presentació de currículum i entrevista personal amb presència de tots els membres del Consell d'Administració. El Consell d'Administració serà el que decidirà la persona més adequada, per a la qual cosa es podrà assessorar per tècnics externs.
Article 22.
El Consell d'Administració podrà sol·licitar informació i/o l'assistència de qualsevol persona o entitat que consideri necessari o convenient per al millor compliment dels objectius de la Fundació. Aquestes persones no tindran dret de vot.
Article 23.
El Consell d'Administració farà reunions ordinàries i extraordinàries.
Les ordinàries és faran com a mínim cada tres mesos i una d'aquestes s'haurà de fer obligatòriament dins el mes de setembre.
Les extraordinàries es faran quan el president les convoqui, o ho demani 1/3 dels membres del Consell d'Administració per escrit dirigit al president, el qual haurà de convocar la reunió en un termini de set dies.
Les convocatòries es realitzaran amb una antelació mínima de 48 hores, excepte les d'urgència, la qual haurà d'ésser votada pel Consell d'Administració abans de començar la reunió.
En la primera convocatòria es requerirà l'assistència de la majoria absoluta legal dels components del Consell d'Administració. En segona convocatòria, quinze minuts més tard, serà suficient l'assistència d'1/3 del Consell d'Administració. El Consell d'Administració no es podrà reunir sense l'assistència del president i del secretari, o dels qui reglamentàriament els substitueixin.
Article 24.
Totes les qüestions seran acordades per majoria simple, entenent com a tal la que es produeix quan els vots a favor superen els vots en contra. En cas d'empat, el vot del president o de la presidenta es considerarà de qualitat.
Article 25.
Qualsevol membre de la Fundació sigui del Consell d'Administració o de l'Assemblea podrà demanar, a les persones que ostentin la direcció o presidència, sobre tot allò que faci referència a l'esmentat organisme.
Article 26.
No tindran validesa els acords de temes que no figuren a l'ordre del dia, a no ser aquells que es declarin d'urgència per la majoria dels assistents.
Article 27.
Els membres del Consell d'Administració cessaran per mort, incapacitat o dimissió. Fora d'aquests casos, només es podran substituir els membres del Consell d'Administració pel fet d'haver perdut la representació o qualitat per a la qual havien accedit al càrrec.
Els vocals elegits a l'Assemblea General seran substituïts per la persona que tenien com a substituta.
Article 28.
Seran facultats del president o presidenta:
a) Ordenar convocatòries de les reunions ordinàries i extraordinàries, en que es fixarà l'ordre del dia de cada sessió.
b) Presidir i dirigir les sessions.
c) Decidir amb vot de qualitat en cas d'empat.
d) Exercir la representació oficial, jurídica i administrativa, econòmica i laboral de la Fundació.
e) Complir i fer complir els presents Estatuts, Reglaments de règim intern i acords adoptats pel Consell d'Administració.
f) Ordenar els ingressos i pagaments.
g) Suspendre els acords adoptats pel Consell d'Administració, quan aquest intervingui en assumptes que no siguin de la seva competència, siguin contraris als interessos generals del municipi o de la pròpia Fundació o puguin constituir infracció manifesta de les lleis, en aquest cas es donarà compte al Ple de l'Ajuntament
h) Totes aquelles facultats que li delegui el Consell d'Administració.
Article 29.
La persona que ostenti la presidència adoptarà en cas d'urgència justificada i en defensa dels interessos de la Fundació, les disposicions que consideri necessàries, assabentant immediatament al Consell d'Administració.
Article 30.
La persona que ostenti la presidència podrà delegar les seves facultats de forma esporàdica o permanent, en el vicepresident o la vicepresidenta. En cas que ho faci de forma permanent se seguirà, però, trametent-li puntualment l'ordre del dia de les reunions dels òrgans de Govern. I el mateix es farà amb les actes de les reunions, de les quals se li trametran còpies en els tres dies següents a la realització de la reunió.
De la persona que ostenti la presidència.
Article 31.
Són competències de la persona que ostenti la direcció:
1) Dirigir el funcionament del Teatre en tots els seus aspectes.
2) Dur a terme la direcció artística d'almenys 2 produccions d'arts escèniques anuals.
3) Presentar a l'Assemblea General l'avantprojecte del Pla d'Activitats de la Fundació.
4) Exercir les funcions de Secretari o Secretària a l'Assemblea General.
5) Gestionar i executar el Pla d'Activitats d'acord amb les directrius de la Fundació.
6) Tenir cura de la conservació dels béns i catalogació del fons artístic del teatre.
7) Impulsar i realitzar accions de difusió artística i social.
8) Elaborar l'avantprojecte de pressupost de la Fundació.
9) Supervisar els llibres de comptabilitat, el balanç i les liquidacions anuals de la Fundació.
10) Elaborar la memòria anual d'activitats.
11) Tenir cura de la projecció pública de les activitats de la Fundació i impulsar tota mena d'iniciatives que permetin la captació de recursos de fora.
12) Ser cap de personal, tenint cura de l'organització i direcció de les tasques ordinàries que desenvolupi el personal de la Fundació.
13) Fer-se càrrec de tots els aspectes relacionats amb la promoció de les activitats de la Fundació: elaboració de programes, relacions amb els mitjans de comunicació, publicitat, relacions públiques, ...
14) Realitzar l'inventari de bens i mantenir-lo actualitzat.
15) Despatxar la correspondència i altre assumptes si se li encomanen.
16) Aquelles altres que el Consell d'Administració o la persona que ostenti la presidència li puguin encomanar.
La designació de la persona que ostenti la direcció, es realitzarà conforme a l'article 85 bis 2 a) de la LBRL.
Títol V Del personal.
Article 32.
La Fundació disposarà del personal necessari. El seu nombre, categoria, funcions i retribucions es determinaran en les plantilles i pressupost formats pel Consell d'Administració i aprovats pel Ple de l'Ajuntament. La corporació municipal podrà assignar personal municipal funcionari o laboral, amb l'objecte de dur a terme els objectius de l'escola. L'esmentat personal no s'integrarà en les plantilles de la Fundació i es regularà per la seva reglamentació pròpia, sense perjudici que els serveis es prestin a la Fundació fora de la jornada normal de feina de l'Ajuntament.
Article 33.
La Fundació nomenarà directament el personal que, encara que no siguin funcionaris municipals, necessiti per als seus serveis, i cobrirà els llocs de feina d'acord amb la plantilla aprovada mitjançant els procediments que es determinin en cada cas. Aquest personal quedarà sotmès a la legislació laboral vigent i en cap cas aquests nomenats conferiran la condició de funcionaris municipals, sense perjudici que es pugui reconèixer el temps de servei a l'administració local.
En la selecció del personal de la Fundació, es tindran presents l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (article 2.1 penúltim paràgraf, a més dels articles 1.3 apartats a; e; i h, i l'article 55.2 apartat a), o en el seu defecte la normativa vigent aplicable en el moment de realitzar la selecció.
Títol VI Del règim econòmic de la Fundació.
Article 34.
La Fundació ajustarà el desenvolupament econòmic al seu pressupost i, una vegada redactat pel Consell d'Administració, es durà a Ple de l'Ajuntament de Petra per a la seva aprovació.
Article 35.
Els llibres de comptabilitat, el balanç i les liquidacions anuals de la Fundació, hauran de tenir el vist i plau del Secretari Interventor de l'Ajuntament de Petra. Aquests balanços i liquidacions anuals, una vegada aprovats pel Ple de l'Ajuntament, a proposta del Consell d'Administració de la Fundació, se sotmetran a les normes establertes per les entitats locals.
Article 36.
En la preparació i redacció dels balanços i en la tècnica comptable, la Fundació s'adaptarà a les normes establertes per a les administracions locals, sense perjudici d'aquelles modalitats que es considerin convenients per a una major claredat, eficàcia i control de la qüestió econòmica, sempre que es tingui present la norma vigent.
Títol VII Del règim jurídic.
Article 37.
Els acords i resolucions que adoptin els diferents òrgans de govern de la Fundació es podran recórrer dins el termini d'un mes, davant el Ple de l'Ajuntament amb caràcter previ a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 38.
La Fundació es regirà pels presents Estatuts, Reglaments i Ordenances que es dictin. En tot allò no previst, es tindrà com a base la Llei de règim local aplicable i els seus reglaments.
Títol VIII De la modificació dels estatuts i la dissolució de la Fundació.
Article 39.
La modificació d'aquests Estatuts s'ajustarà als mateixos tràmits seguits per a la seva aprovació.
Article 40.
La Fundació podrà ésser dissolta a petició del Consell d'Administració, per acord de l'Ajuntament.
Article 41.
En cas de dissolució de la Fundació, l'Ajuntament serà el seu successor universal.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.
Aquests estatuts, prèviament aprovats per l'Ajuntament, entraran en vigor el dia de la seva publicació en el BOIB.