Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 10408
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal benestar i tinença responsable d'animals que viuen a l'entorn humà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de sa Bunyola en sessió celebrada dia 8 de juliol de 2020 acordà aprovar definitivament l'Ordenança municipal benestar i tinença responsable d'animals que viuen a l'entorn humà, es publica l'Ordenança a l'efecte de vigència i, si de cas, impugnació davant la sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de la present publicació al BOIB

 

Bunyola, 28 d'octubre de 2020

El batle-president  Andreu Bujosa Bestard

 

ORDENANÇA MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BUNYOLA SOBRE BENESTAR I TINENÇA RESPONSABLE D'ANIMALS QUE VIUEN A L'ENTORN HUMÀ

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La presència d'animals de companyia ha augmentat considerablement en els darrers anys als nuclis urbans .

La tinença d'aquests animals exigeix una responsabilitat especial, tant pel que fa als seus drets com als deures dels seus propietaris.

Els animals de companyia ajuden a millorar la qualitat de vida de les persones i a fomentar el respecte envers la natura, i aporten molts de beneficis personals i socials. Hem de tenir present, però, la responsabilitat que implica la tinença d'animals a casa, i cal ser conscients que els hem de facilitar tot el benestar que necessiten i vetllar per evitar molèsties per a la convivència ciutadana.

Els animals de companyia no haurien de ser mai espècies salvatges o exòtiques, que podrien viure pel seu compte en llibertat, ja que tenen dret a viure i reproduir-se en el seu entorn natural.

El fet d'integrar un animal de companyia en una llar significa que es compta amb el comportament responsable i racional de la persona que se'n responsabilitza, i que aquesta persona compleix les obligacions que això comporta.

Hem d'evitar comprar o adquirir un animal com si fos una mercaderia. La manca d'informació sobre què comporta la tinença d'un animal ha originat un increment dels abandonaments i de conflictes de convivència ciutadana. Aquests problemes afecten les persones i els mateixos animals, ja que s'ha de recordar que un animal és un ésser viu que pot gaudir, patir i experimentar sofriment i alegria.

Tenir un animal significa acceptar una responsabilitat envers un ser viu que dependrà de nosaltres durant un llarg període de la nostra vida (cura, identificació, vacunació, hàbitat, educació, salut en general, control de la natalitat, ciutadania).

L'educació quant a la convivència amb els animals ha de partir del principi bàsic de respecte envers aquests éssers vius amb capacitat de sentir i de patir, i del principi de respecte a l'entorn i a les persones, tant si aquestes comparteixen com si no la mateixa afinitat pels animals.

Això implica desenvolupar un treball de pedagogia social en el qual tots estam implicats.

D'altra banda, cal tenir en compte no tan sols els animals anomenats de companyia, sinó també, en general, tots els animals domèstics i/ domesticats que viuen al nostre entorn urbà i rural i que mereixen un tracte i una vida digna.

La convivència en l'àmbit domèstic amb animals és un fenomen freqüent en el marc de totes les societats, tractant-se d'un costum arrelat en les societats humanes. A més, en els últims anys, gràcies al major grau de desenvolupament social i cultural del nostre entorn, així com a les corrents ideològics i de pensament partidàries de considerar animals com a subjecte de drets, estem assistint a un procés de canvi en la consideració del respecte cap als animals i en la sensibilització a favor d'un major grau de protecció i de benestar per a tots els animals.

L'Ordenança que es presenta continua establint un conjunt d'obligacions a les persones titulars dels animals amb l'objecte de minimitzar els riscos diversos que poden suposar els animals en societat, intentant garantir una convivència social adequada, i incidint en la necessitat d'una tinença responsable , tant en el tracte amb l'animal, com en la consideració i en el respecte cap a la resta de les persones amb les que es conviu al municipi. Ara bé, a més l'ordenança que es presenta, pretén potenciar el caràcter proteccionista dirigit cap als animals i en concret el concepte de benestar animal, pretenent garantir als mateixos, una vida conforme a la seva pròpia naturalesa i les atencions mínimes que han de rebre els animals pel que fa al tracte, higiene, cura, protecció, facilitant el seu desenvolupament integral i natural.

El fet de desenvolupar una normativa cada vegada més proteccionista està molt lligat a la percepció dels animals com éssers sensibles, una consideració que té el seu fonament en nombrosos estudis i investigacions científiques en què es prova la capacitat de l'animal per sentir (dolor, patiment , alegria, etc ..), i que aquesta Ordenança pretén protegir aquest canvi ideològic i de pensament a considerar els animals com a subjecte de drets, ha comportat a declarar el Municipi de Bunyola amic dels animals, respectuós amb els seus drets i lliure de violència i maltractament animal, contrari a l'exhibició d'animals salvatges en circs o en espectacles taurins i en altres activitats que es trobin de manera permanent o temporal al nostre municipi, així com l'exercici de qualsevol tipus de violència sobre els animals que els pugui causar estats d'ansietat, per maltractament, patiment o qualsevol dany físic o psicològic.

Article1. Objecte

1. La present Ordenança té per objecte regular el benestar animal i tinença dels animals que viuen a l'entorn humà, siguin domèstics, domesticats o salvatges en captivitat.

2. La finalitat d'aquesta Ordenança és assolir el màxim nivell de benestar dels animals, garantir la seva tinença responsable així com preservar la salut i la seguretat dels ciutadans davant els riscos i molèsties que puguin derivar-se de la tinença.

3. Aquesta Ordenança es desenvolupa i s'aplica en el marc de la normativa vigent en matèria de protecció dels animals, especialment la Llei 1/1992, de 8 d'abril, de protecció dels animals que viuen a l'entorn humà, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el Decret 56/1994, de 13 de maig, que aprova el Reglament per al seu desenvolupament i totes les normes legals que puguin ser d'aplicació.

4. La competència funcional d'aquesta matèria queda atribuïda a la Batlia o la persona designada i la vigilància del compliment de la present Ordenança a la Policia  Local

Article2. Definicions

A l'efecte d'aquesta Ordenança s'entén per:

a) Animals domèstics: aquells animals que pertanyen a espècies que habitualment es crien, es reprodueixen i conviuen amb persones i que no pertanyen a la fauna salvatge, tenint també aquesta consideració els animals que es crien per a la producció de carn, pell o algun altre producte útil per a l'ésser humà, els animals de càrrega i els que treballen en agricultura

b) Animals de companyia: els animals domèstics que les persones mantenen generalment a la llar per obtenir-ne companyia. Gaudeixen sempre d'aquesta condició els cans i els moixos, entre d'altres.

c) Animals silvestres: Els animals, autòctons o no, que viuen en estat silvestre. Aquests poden estar en captivitat o no. Es regeixen per la seva legislació específica.

d) Tinença responsable: Es considera tinença responsable la situació en què una persona accepta i es compromet a complir una sèrie d'obligacions derivades de la legislació vigent, encaminades a satisfer les necessitats comportamentals, ambientals, físiques i psicològiques de l'animal i a prevenir els riscos que aquest pugui presentar per a la comunitat, per a altres animals o per al medi.

i) Moix feral: s'estableix la consideració diferenciada del moix feral davant del moix domèstic i de companyia, i es reconeix la seva idiosincràsia pròpia. Els moixos ferals són membres de l'espècie de felí domèstic (Felis catus), però no estan socialitzats amb els éssers humans i per tant no són adoptables. Els moixos ferals apareixen per l'abandó de moixos domèstics i de companyia, que es converteixen en moixos assilvestrats després de viure un temps per si mateixos, o són moixos descendents d'altres moixos ferals o descendents de moixos domèstics i de companyia que han sortit al carrer sense estar esterilitzats. Els moixos ferals porten vides saludables i naturals en el seu propi espai; la seva llar està a l'aire lliure

f) Colònia felina de moixos ferals: consisteixen en l'agrupació controlada de moixos sense persona propietària o posseïdora coneguda, degudament esterilitzats, que conviuen en un espai públic o privat, a càrrec d'organitzacions i entitats cíviques sense afany de lucre, amb l'objectiu de vetllar pel seu benestar i on reben atenció, vigilància sanitària i alimentació. En cap cas els moixos pertanyents a colònies felines tindran consideració d'abandonats o vagabunds. L'Ajuntament de Bunyola promou l'existència de les colònies controlades i registrades de moixos ferals, les protegeix i dóna suport a les entitats que tenen cura d'ells.

 

Art. 3. Obligacions d'identificació registre d'animals i control de natalitat

a) Les persones propietàries o posseïdores d'animals de companyia hauran d'estar censats a l'Ajuntament on resideixen habitualment. El cens municipal estarà format pels tots els animals de companyia que tinguin accés a la via pública, havent d'estar identificats i inscrits en el Registre d'Identificació d'Animals de Companyia de les Illes Balears(RIACIB).

b) Les persones propietàries o posseïdores d'animals de companyia de l'espècie canina estan obligats a la seva identificació (Ordre del conseller d'Agricultura, Comerç i Indústria del 21 de maig de 1999). Així mateix, els moixos i la resta d'animals de companyia que tinguin accés a les vies o espais públics, també serà obligada la identificació com esmenta l'article 3.a).

Els moixos ferals pertanyents a les colònies queden exempts de l'article 3 b)

c) El sistema i el procediment d'identificació és el que estableix la normativa d'aplicació del Govern dels Illes Balears Les modificacions de dades referides a canvis de propietari, de domicili, telèfon i / o baixes del cens s'han de comunicar al Registre d'Identificació d' animals de Companyia de les Illes Balears en el termini d'un mes.

d) La persona propietària de l'animal és responsable de controlar que el seu animal no es reprodueixi, bé sigui mitjançant un correcte maneig (evitar muntes indesitjades), com per mètodes d'esterilització farmacològics o quirúrgics, sent sempre el més recomanable la castració quirúrgica, prevenint així ventrades indesitjades, abandonaments i / o renúncies.

e) Els moixos de particulars que tinguin accés a les vies o espais públics hauran d'estar castrats/esterilitzats i identificats. Els moixos sense identificació seran considerats moixos ferals. Aquesta mesura pretén controlar la proliferació descontrolada dels moixos.

f) Quant a animals exòtics, els seus propietaris hauran d'estar en possessió del document CITES quan per llei sigui obligatori. No podran circular lliures per la via pública, estaran controlats pels seus propietaris per tal de no causar molèsties als ciutadans.

Art.4.Prohibicions.

Està    prohibit:

a) Maltractar o agredir físicament o psicològicament als animals o sotmetre'ls a qualsevol pràctica que els pugui produir sofriment o dany i angoixa.

b) L'ús de pirotècnia en espais públics, ja que en ocasions provoca pèrdues indesitjats i en tot cas produeix sofriment, dany i angoixa als animals, tant domèstics com silvestres, fins i tot podent arribar a provocar-los la mort. Queden exceptuades les        prèviament    autoritzades  per     l'Ajuntament.

c)  Abandonar animals.

d) Mantenir els animals en instal·lacions indegudes des del punt de vista higienicosanitari, de benestar i de seguretat de l'animal.

e) No facilitar als animals aigua neta potable i l'alimentació suficient i equilibrada per mantenir uns bons nivells de nutrició i salut

f) Transportar els animals de tal manera que puguin obstaculitzar la maniobrabilitat, la visibilitat en la conducció, posant en perill la seguretat del conductor i les mascotes.

g) Mantenir cans i moixos en balcons, bugaderies, trasters, terrasses i patis menors de 30m2 d'espai lliure sense accés a l'interior de l'habitatge.

h) Utilitzar animals en baralles, atraccions firals giratòries amb animals vius lligats i altres semblants, així com matances públiques d'animals, tir al colom i altres pràctiques similars.

i) Molestar o capturar animals silvestres urbans o domèstics assilvestrats llevat dels controls de població d'animals realitzats per organismes competents o entitats degudament         autoritzades.

j) Exhibir amb finalitats lucratives, vendre o intercanviar animals a la via i als espais públics, llevat fires ramaderes degudament autoritzades.

k) Tenir o criar animals de producció, com ara coloms, gallines, porcs i altres animals de corral i cries d'abastament (animals de producció, segons la llei 8/2003 de 24 d'abril, de sanitat animal) en domicilis particulars, solars , patis i terrats situats en zones urbanes.

l) Els centres de cria d'animals silvestres en captivitat. Queden exceptuats els centres on es recuperi fauna silvestre en captivitat, degudament acreditats per a aquesta finalitat que es regeixen per la seva legislació específica

m) Abandonar animals morts a les vies públiques i contenidors de residus sòlids urbans. L'enterrament de cadàvers en llocs públics o privats sense la preceptiva autorització.

n) El comerç (compra-venda) de qualsevol animal pertanyent a espècies protegides, així com la seva possessió i exhibició en els termes de la legislació aplicable.

o) Les persones propietàries o posseïdores d'animals no incitaran a aquests a atacar-se entre si o a llançar-se contra persones o béns, quedant prohibit fer qualsevol tipus d'ostentació d'agressivitat dels mateixos i potenciar l'agressivitat de l'animal

p) Donar de menjar als animals silvestres i assilvestrats a la via pública, exceptuant activitats autoritzades per l'Ajuntament o aquesta ordenança.

q) Retirar l'aigua i els aliments proporcionats pels alimentadors / es en les colònies d'animals         legalment      establertes.

r)  Exhibir animals de forma ambulant com a reclam

s) Realitzar qualsevol tipus d'intervenció quirúrgica com mutilacions d'orelles, cua, extirpacions d'ungles, cordes vocals, etc., excepte les que s'hagin de realitzar per prescripció veterinària per salvaguardar la seva salut. Totes aquestes intervencions s'han de fer per professionals veterinaris col·legiats.

t) La cria amb fins lucratius d'animals de companyia en domicilis particulars sense les llicències i permisos corresponents. La criança d'animals de companyia en domicilis particulars està condicionada al fet que es compleixin les condicions de manteniment higienicosanitàries, de benestar i de seguretat per l'animal i per les persones. Si aquesta criança es realitza de manera habitual, (més d'una ventrada al llarg de la seva vida) serà considerada com a centre de cria, i per tant serà sotmesa als requisits legals d'aquests centres.

o) Subministrar verí o aliment que continguin substàncies que puguin causar-los patiments o danys.

v) L'ús d'artefactes destinats a limitar o impedir la mobilitat dels animals que els produeixin danys o patiments o que els impedeixi mantenir el cap en posició normal.

w) No procurar assistència veterinària i les cures necessàries davant d'indicis de malaltia, així com prolongar el seu patiment davant de situacions de malalties incurables i / o vellesa, procurant en aquest cas la mort de l'animal per mètodes no eutanàsics sense l'assistència d'un professional veterinari

x) Utilitzar animals en qualsevol tipus de festeig.

i) Ensinistrar animals per tal de reforçar la seva agressivitat

z) Mantenir animals domèstics en solars urbans i residencials sense que cap persona pugui fer el control diari adequat o sense permís especial atorgat per l'autoritat competent.

aa) Els collarets de càstig elèctrics i els morrions que no permetin obrir la boca al seu interior.

bb) Mantenir els animals en un vehicle estacionat, llevat que aquest es trobi en una zona d'ombra, tingui garantida la ventilació i la temperatura del cotxe no superi els 22 graus; i en cap cas durant un espai de temps superior a 30 minuts.

cc) Els vehicles no poden ser en cap cas l'allotjament habitual o temporal dels animals de companyia.

dd) El transport d'animals vulnerant els requisits establerts a la legislació vigent Balear, Espanyola o de la Comunitat Europea.

ee) Utilitza coles o substàncies adherents com a mètode de control d'animals vertebrats i invertebrats, exceptuant-se els mètodes tradicionals de control de plagues dins espais tancats.

ff) Fer servir productes químics com repel·lents a la via publica

gg) Practicar la caça fora dels espais denominats vedat de caça.

hh) L'ús de trampes per a la caça d'animals.

ii) Capturar cans i moixos salvatges o ferals amb l'ús d'armes de foc o qualsevol altre mètode que els provoqui ferides o lesions.

jj) L'experimentació amb qualsevol tipus d'animal.

kk) Qualsevol altra acció o omissió no esmentada en la present ordenança continguda en la llei 1/1992 de la CAIB.

Art. 5. Protecció dels animals domèstics.

1. Les persones propietàries i posseïdores d'animals domèstics han de mantenir-los en bones condicions higienicosanitàries, de benestar i de seguretat, d'acord amb les necessitats psíquiques i físiques pròpies de la seva espècie, garantint una inspecció diària per part del cuidador o cuidadora / propietari o propietària

2. En particular, s'estableixen les següents condicions mínimes de manteniment dels animals:

a) Proveir diàriament d'aigua potable i alimentació suficient i equilibrada per mantenir uns bons nivells de nutrició i salut. L'aigua potable sempre ha d'estar a disposició de l'animal.

b) Rebre les atencions necessàries per part dels seus cuidadors i el contacte social necessaris segons raça i espècie per satisfer les seves necessitats afectives i de socialització i evitar el seu aïllament.

c) Disposar d'espai, ventilació, humitat, temperatura, llum i aixopluc adequats i necessaris en funció de la seva mida i pes, per evitar sofriment algun a l'animal i per satisfer les seves necessitats vitals, el seu benestar i el seu comportament normal com      espècie.

d) Els allotjaments hauran de romandre, nets, desinfectats retirant diàriament els excrements i orines. A l'estiu els animals han de tenir a la seva disposició una ombra espessa i aigua fresca que estigui protegida del sol.

e) No poden tenir com a habitacle patis de llums, balcons, galeries, terrats o patis de ventilació que no reuneixin les condicions higienicosanitàries i de benestar animal i, en qualsevol cas, si es tracta de llocs adjacents i exteriors als habitatges, sempre hauran d'estar directament connectats amb aquests i disposar d'unes dimensions que permetin el lliure moviment dels animals.

f) Mantenir els animals en un vehicle estacionat, llevat que aquest es trobi en una zona d'ombra, tingui garantida la ventilació i la temperatura del cotxe no superi els 22 graus; i en cap cas durant un espai de temps superior a 30 minuts.

g) Els cans i moixos, en jardins, patis, terrasses han de gaudir de llibertat de moviments, no estar lligats. Si per causes justificades els cans han d'estar tancats durant un període de diverses hores el recinte o terrassa ha de tenir un mínim de 30m2 d'espai lliure per a un ca de 20 kg o dos cans de menor grandària, sempre que el pes dels dos no superi els 20 kg. La mida dels recintes augmentarà proporcionalment en funció del nombre de cans. El propietari o posseïdor haurà de passejar diàriament i els animals han de tenir accés a l'interior de l'habitatge habitualment.

h) Només temporalment, i per causes justificades comprovats per l'autoritat competent, el ca podrà estar lligat mitjançant una cadena de mínim tres metres, el pes de la mateixa estigui d'acord amb el pes i grandària de l'animal, i que corri al llarg de un cable d'almenys 6 m.

i) El cuidador, propietari o posseïdor haurà de garantir l'exercici diari suficient de l'animal.

j) D'aquestes restriccions queden exclosos els centres i llars d'Acollida temporal d'Animals de Companyia quan estiguin a l'espera de ser recollits pel propietari, en adopció o en dipòsit judicial. Les femelles embarassades i lactants no poden estar lligades baixa cap concepte.

k) Els cans que viuen en un pis han de ser passejats un mínim 2 cops al dia.

l) Les casetes han d'estar fetes de material impermeable i aïllant amb una base que les aïlli del sòl Han de tenir la mida suficient perquè l'animal disposi d'una zona d'aixopluc i pugui donar-se la volta. La caseta disposarà d'una zona annexa aïllada del sòl perquè el ca pugui tombar-se, resguardada de les inclemències meteorològiques mitjançant un porxo. L'animal ha de tenir garantida ombra fresca a l'estiu. Pel que fa a les finques rústiques, si aquestes no es troben adequadament barrades el ca ha de disposar d'un recinte de mínim 100m2 amb l'habitacle resguardat de les inclemències del temps

Art. 6. Protecció de la salut pública, de la tranquil·litat i de la seguretat de les persones.

1. Les persones propietàries i posseïdores d'animals domèstics, han d'evitar que es produeixin situacions de perill o molèstia per a les persones.

2. A fi d'evitar molèsties al veïnat, es prohibeix la permanència continuada d'animals de companyia a les terrasses o llocs exteriors de les zones urbanes, havent de passar la nit a l'interior de l'habitatge o local adequat. Es prohibeix tenir animals en terrats.

3. En cas de molèsties a tercers o de condicions irregulars de tinença dels animals, el nombre màxim d'animals domèstics o silvestres de companyia que es puguin tenir en un domicili es determinarà en cada cas per part de l'Alcaldia, previ informe del servei municipal i en funció de criteris de raça i espècie, perillositat, condicions higienicosanitàries exigibles, superfície disponible i possibles molèsties.

4. Les persones propietàries o posseïdores de cans, lloros, cacatues, cotorres i altres animals, especialment en zones urbanes, estan obligats a educar i socialitzar l'animal de manera que sigui mínima la contaminació acústica produïda pels sons que emeten els animals i a adaptar les instal·lacions per evitar aquesta contaminació. A més d'una correcta educació de l'animal, es prendran mesures com la insonorització o l'ocultació visual de transeünts i altres animals, si fossin necessàries.

5. En particular, s'estableixen les següents condicions mínimes de tinença dels animals:

a) Està prohibida l'entrada d'animals domèstics en tot tipus de locals destinats a l'elaboració, emmagatzematge, transport, manipulació o venda d'aliments.

b) Els animals domèstics podran accedir als establiments públics i/o recreatius sempre que vagin lligats de la corretja, no causen molèsties i no estigui específicament prohibida la seva entrada.

c) Les persones propietàries d'establiments recreatius de restauració (tipus bars, restaurants, cafeteries...), segons el seu criteri, podran prohibir l'entrada i la permanència d'animals domèstics en els seus establiments, llevat dels cans d'assistència i els de seguretat. Per a aquests efectes, s'haurà de col·locar a l'entrada de l'establiment i en un lloc visible una placa indicadora de la prohibició.

d) Queden exceptuats de les prohibicions anteriors els cans-guia, els assistencials i els de seguretat, havent d'anar sempre degudament acreditats i identificats i acompanyats de la persona a la qual serveixin

e) La recollida i eliminació dels animals domèstics morts es realitzarà d'acord amb el que preveu la normativa específica de l'Ajuntament de Bunyola i pel servei municipal competent. Es procedirà a la lectura del microxip o comprovació d'osca a l'orella per donar avís al propietari o associació col·laboradora i gestionar la baixa en el registre municipal d'animals.

f) Les persones propietàries o posseïdores d'animals de companyia hauran de mantenir en les millors condicions de salut, especialment enfront de les zoonosis, per evitar riscos a les persones i als altres animals del seu entorn. En particular, realitzar les vacunacions obligatòries, revisions anuals i altres tractaments establerts en el decret 21/2015, de 17 d'abril, que regula les mesures de control, prevenció i vigilància epidemiològica de la ràbia i altres zoonosis.

g) En cas d'una agressió produïda per un animal, i si un cop avaluada la informació per part de la Direcció General de Salut Pública i Participació del Govern dels Illes Balears, s'ha de fer l'observació sanitària, l'Ajuntament ordenarà l'aïllament i observació l'animal durant 14 dies per part d'un veterinari o veterinari oficial.

Art. 7. Foment del benestar animal i tinença responsable.

L'Ajuntament de Bunyola impulsarà el desenvolupament de campanyes per al foment del benestar animal, el control de la natalitat i la tinença responsable dels mateixos, així com promocionar la funció social dels mateixos, a través del Servei de Benestar Animal, entitats de protecció animal o altres entitats o col·lectius ciutadans.

 

Art. 8. Animals de companyia abandonats o vagabunds i les colònies urbanes.

1. Animals perduts i/o abandonats: Es considerarà abandonat un animal de companyia quan encara portant identificació legalment establerta per localitzar el propietari o propietària no vagi acompanyat per cap persona. Es considerarà que un animal està perdut quan prèviament s'hagi denunciat la seva desaparició davant la Policia Local, podent-se fer via telefònica o presencial a l'oficina de la Policia Local.

2. Animals vagabunds: Aquells animals que no porten la identificació legalment establerta per localitzar el propietari o propietària i no vagi acompanyat de cap persona.

3. Els animals de companyia perduts, abandonats o vagabunds seran recollits per l'Ajuntament de Bunyola. Sent la policia local l'encarregada de prendre lectura del microxip o comprovar si l'animal disposa d'algun altre tipus d'identificació, ((per exemple, entre altres, xapa, collaret amb número de telèfon, o osca a l'orella en el cas dels moixos assilvestrats o orats), per posteriorment donar avís al propietari o associació protectora del municipi. Així mateix la policia local disposarà d'un protocol d'actuació on quedarà delimitat el procediment a seguir segons cada cas per als animals amb o sense identificació (animal abandonat, animal perdut, animal vagabund, moixos ferals ...).

4. L'Ajuntament de Bunyola s'encarregarà del control de natalitat de les colònies de moixos ferals ubicats, en espais públics o privats en col·laboració amb les associacions i entitats cíviques sense ànim de lucre, per mitjà de l'esterilització dels seus individus mitjançant el mètode CER i identificació mitjançant el mètode de marcatge a l'orella que realitzaran veterinaris col·legiats. En cap cas aquests moixos tindran consideració d'abandonats o vagabunds.

A les colònies, els moixos han de tenir aliment sec i aigua. Els recipients es col·locaran en llocs discrets i es mantindran nets. Per a això es comptarà amb personal voluntari i responsable de les colònies, degudament autoritzat i acreditat per l'ajuntament, encarregat del manteniment. regulant la figura del "alimentador / a" que haurà d'estar degudament acreditat / a per l'Ajuntament.

L'ajuntament haurà de senyalitzar les colònies de moixos i en aquestes senyalitzacions haurà d'instar al públic a respectar els espais, les instal·lacions i estris municipals o dels voluntaris de les colònies destinades als moixos, a més de censurar el maltractament o agressió física o psicològica als moixos de les colònies o sotmetre'ls a qualsevol pràctica que els pugui produir sofriment o dany i angoixa, desaprovar l'abandonament de moixos a les colònies i reprovar la col-locació de trampes no autoritzades o substàncies tòxiques o verinoses en aquests espais.

Els moixos capturats en els espais públics si presenten microxip seran retornats al seu propietari o propietària., I en cas contrari tindran la condició de moixos ferals. L'Ajuntament o l'entitat col·laboradora podran sol·licitar al propietari el comprovant que l'animal         està    castrat.

Art. 9. Centres d'acollida d'animals de companyia.

1. Amb la finalitat de recollir els animals abandonats, perduts o lliurats pel seu propietari o posseïdor, l'Ajuntament disposarà en col·laboració amb les entitats col·laboradores de llars d'acollida temporals amb condicions sanitàries adequades per a l'allotjament dels animals recollits fins que siguin reclamats pel propietari, siguin cedits, apadrinats, adoptats o qualsevol altra forma de cessió.

Art.10. Cans potencialment perillosos.

1. Són cans potencialment perillosos els que compleixen alguns dels següents requisits:

a) Els que pertanyen a alguna de les races i als seus encreuaments segons el que estableix l'annex I del Reial Decret 287/2002 de 22 de març que desenvolupa la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre el Règim Jurídic de la Tinença d'Animals Potencialment Perillosos.

b) Aquells, sense ser de raça, les característiques es corresponguin amb totes o la majoria de les esmentades a l'annex II del Reial Decret 287/2002.

c) En els supòsits previstos en l'apartat anterior, la potencial perillositat haurà de ser apreciada per l'autoritat competent atenent a criteris objectius, bé d'ofici o bé després d'haver estat objecte d'una notificació o una denúncia, previ informe d'un veterinari, oficial o col·legiat o col·legiada, designat o habilitat per l'autoritat competent autonòmica    o        municipal.

2. No tenen la consideració legal de cans potencialment perillosos els que pertanyen a les Forces Armades, Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, Cossos de Policia de les Comunitats Autònomes, Policia Local i empreses de seguretat amb autorització oficial.

3. Les persones propietàries o posseïdores de cans potencialment perillosos han de disposar de llicència per a la tinença de cans potencialment perillosos, atorgada de conformitat amb el que estableix la normativa específica vigent en la matèria.

 

​​​​​​​Art. 11. Presència d'animals domèstics i de companyia a la via pública i en els espais  públics.

1. Les persones propietàries o posseïdores dels animals domèstics i / o de companyia han d'evitar en tot moment que aquests causin danys o embrutin els espais públics.

Especialment:

a) Està prohibida l'entrada d'animals als parcs infantils o jardins d'ús exclusiu per part dels nens.

b) Queda prohibit l'abandonament d'excrements que puguin produir els cans, cavalls i altres animals a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública (també als Parcs d'Oci Caní i els Pipicans). Les persones propietàries o portadores dels animals estan obligades, sota la seva exclusiva responsabilitat, a la immediata recollida dels excrements que puguin produir-se mitjançant la utilització d'artefactes, bosses o embolcalls que permetin recollir-los i guardar-los de manera hermètica, i a dipositar de manera higiènicament acceptable en els contenidors instal·lats per a tal fi o recipients de residus sòlids urbans.

Les persones portadores d'animals han de portar sempre amb si aquests artefactes, bosses  o embolcalls.

c) La Policia Local podrà comprovar si es compleix amb aquesta obligació, sent motiu de sanció el passejar a un animal sense comptar amb els mateixos.

d) Estan prohibides les miccions en les façanes, tanques, murs de tancament, barreres, etc. dels edificis i en el mobiliari urbà, no així en voreres apartades del pas de vianants, asfalt, escocells, i zones verdes.

e) Es prohibeix rentar animals a la via pública, així com deixar-los beure aigua directament de la boca de fonts o bevedors públics

2. En cas d'incompliment del que disposa l'apartat anterior, els agents de l'autoritat municipal podran requerir el propietari o propietària o al posseïdor de l'animal domèstic perquè procedeixi a la neteja immediatament.

3. A les zones públiques, els cans han d'anar subjectes. Està prohibit deixar anar als animals pels parcs i zones públiques, excepte en les zones habilitades a aquest efecte, sempre que hagin estat educats i socialitzats.

4. Queden exempts de circular subjectes i acompanyats els moixos.

Art. 12. Dels establiments per a la venda d'animals.

1. Tots els establiments destinats a la venda d'animals domèstics objecte de la present Ordenança han de complir els requisits següents:

a) Extensió suficient perquè tots els animals puguin realitzar exercici físic diàriament adequat a les necessitats de la seva espècie, respectant les mesures higièniques i sanitàries que corresponguin.

b) La zona ocupada per la caixa o gàbia on es trobin serà independent de l'anterior i la seva capacitat estarà en relació amb el tipus d'animal en venda.

c) Sistemes de ventilació i d'il·luminació que assegurin l'adequada ventilació i llum del local que permeti fer l'activitat en perfectes condicions i garantir la salut de l'animal.

d) Safareigs, estris per a la gestió dels residus i tot allò que sigui necessari tant per mantenir netes les instal·lacions com per a preparar en condicions, l'alimentació dels animals.

e) Revestiments de materials que assegurin la perfecta i fàcil neteja i desinfecció.

f) Mesures d'insonorització adequades al tipus d'animals de l'establiment.

g) Control  de  plagues.

h) Tots els locals comercials hauran de disposar d'un llibre de registre on constin les dades exigides per la normativa reguladora de nuclis zoològics relatives a l'origen, la identificació i la destinació dels animals.

i) Els establiments han de garantir la traçabilitat, l'origen i les condicions sanitàries dels animals comercialitzats, per al que hauran de disposar de tota la documentació necessària.

j) En tots els establiments haurà de col·locar-se, en un lloc visible des del carrer, un cartell indicador del número de registre de nucli zoològic i el telèfon de la policia local, per a supòsits de sinistre o emergència. Aquest últim requisit no serà obligatori quan l'establiment tingui un servei permanent de vigilància o control.

2. Manteniment dels animals als establiments:

a) Els animals es mantindran en adequades condicions higienicosanitàries i de benestar, i sota la responsabilitat d'un servei veterinari. Les dades i signatura del servei veterinari responsable han de constar en el llibre de registre.

b) Els animals han de col·locar-se a una distància no inferior a un metre de l'accés a l'establiment, en zones en què no puguin ser molestats ni visibles des de la via pública o des dels passadissos interiors dels establiments comercials col·lectius.

c) Fora de l'horari comercial, els establiments han de tenir les persianes baixades.

d) La manipulació dels animals s'ha d'efectuar en zones de l'establiment adequades a aquest efecte i per part de personal que disposi del curs de cuidador o cuidadora / a o manipulador o manipuladora / a dels animals.

e) Els establiments hauran de disposar de productes alimentaris en perfecte estat de conservació per atendre les necessitats de les espècies animals que tenen a la venda.

f) Els habitacles han de situar-se de manera que els animals que hi hagi a cada habitacle no puguin ser molestats pels que es troben en els altres habitacles. Si uns habitacles estan situats sobre d'altres es prendran mesures per impedir que es comuniquin els residus orgànics sòlids o líquids generats pels mateixos animals.

g) El nombre d'animals de cada habitacle estarà en funció dels requeriments de manteniment de cada espècie segons la legislació vigent garantint el seu benestar.

h) Tots els habitacles hauran de disposar d'un recipient per al subministrament d'aigua potable. Així mateix, el menjar es dipositarà sempre en pessebres i l'aigua en abeuradors situats de manera que no puguin ser fàcilment embrutades. Els recipients hauran de ser de material de fàcil neteja.

i) Els habitacles i els animals es mantindran en condicions adequades de neteja.

j) Els cans i moixos i altres mamífers han de poder fer exercici fora de la gàbia diverses vegades durant el dia

3. Venda d'animals

La persona venedora està obligat a donar informació oral i per escrit sobre les necessitats fisiològiques, higiènic sanitàries, etològiques i de benestar dels animals així com la mida que arribaran d'adult.

El venedor es responsabilitzarà de que l'animal estigui donat d'alta correctament en el Registre d'Identificació dels Animals de Companyia de les Illes Balears (RIACIB) amb un contracte compravenda en què es comprometi a fer-ho.

Art. 13. Associacions i entitats de protecció i defensa dels animals.

L'Ajuntament de Bunyola garanteix el dret a participar en matèria de protecció i defensa dels animals a les entitats i associacions de protecció i defensa dels animals, i de qualsevol altra relacionada amb els mateixos, amb interessos legítims en la matèria. Totes elles tindran la condició d'interessades en els procediments administratius relatius a la protecció d'animals en els quals es personin d'acord amb el que disposa la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú.

Art. 14. Prohibició de regalar animals amb fins comercials.

Els animals no poden ser objecte de regal comercial o sorteig, rifa o promoció, ni poden ser lliurats com a premi, obsequi, recompensa, gratificació o regal de compensació per altres adquisicions de naturalesa diferent a la transacció onerosa d'animals.

Art. 15.  Responsabilitat.

Seran responsables per la comissió de fets constitutius d'infracció a la present Ordenança, atenent la seva naturalesa, les persones propietàries o posseïdores d'animals domèstics o de companyia, així com les persones físiques i jurídiques a qui recaigui la titularitat dels establiments regulats, tot i a títol de simple inobservança.

Art. 16. Inspecció i decomís

1. Les persones propietàries o posseïdores d'animals domèstics o de companyia col·laboraran amb l'autoritat competent en comprovar l'estat de benestar animal dels animals domèstics o de companyia objecte d'inspecció. En el cas que l'animal o animals fossin reubicats pel propietari o posseïdor, aquest haurà de proporcionar a l'autoritat competent la informació d'on es troba l'animal perquè es pugui realitzar la comprovació        pertinent.

2. L'Ajuntament pot comissar i aquest serà immediatament quan hi hagi indicis racionals d'infracció de què es disposa en aquesta ordenança així com en la llei de protecció  animal vigent.

3. Una vegada que acabin les circumstàncies que han determinat el comís, l'animal pot ser retornat al propietari. No obstant això, si aquest ha estat sancionat, l'Administració ha de determinar la destinació final de l'animal, i, si escau, pot acordar cedir-lo a entitats de protecció dels animals, tornar-lo al país d'origen, dipositar en centres de recuperació o alliberar-a medi natural, si es tracta d'una espècie autòctona.

Art. 17. Infraccions i sancions generals.

1. Constitueixen infraccions administratives en matèria de protecció, tinença i venda d'animals, les accions i omissions tipificades com a tals en la Llei 1/1992, de Protecció Animal a la Comunitat Autònoma de les Balears, a la Llei 50/1999, de 23 de desembre, sobre Règim Jurídic de la Tinença d'animals Potencialment Perillosos, en la Llei 32/2007, de 7 de novembre, per a la cura dels animals, en la seva explotació, transport, experimentació i sacrifici, així com en la legislació sectorial sobre la matèria i en la present Ordenança.

2. Les infraccions administratives seran determinades i sancionades de conformitat amb el que disposa la normativa esmentada en l'apartat anterior. En el cas d'infraccions que tipifica aquesta Ordenança s'aplicaran les sancions que específicament determini en la mateixa, respectant sempre el que disposa aquelles normes de rang superior que resultin aplicables.

3. L'Ajuntament exercirà la seva activitat de control i sancionadora d'acord amb les competències que tingui atribuïdes per la normativa de règim local i per la normativa sectorial.

Art.18.  Tipificació d'infraccions.

1. Sense perjudici del que estableix la normativa sectorial i de la seva aplicació preferent en el seu cas, tenen la consideració d'infraccions en matèria de protecció, tinença i venda d'animals les tipificades de manera específica en el present article d'aquesta Ordenança.

2. Les infraccions tipificades per l'Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

3. Tindran la consideració d'infraccions lleus d'acord amb la present Ordenança:

a) La tinença d'animals de companyia quan les condicions de l'allotjament, el nombre d'animals o qualsevol altra circumstància impliquin riscos higiènics sanitaris i de benestar menors, molèsties per a les persones, amenaça o no pugui exercir-se l'adequada vigilància.

b) La no adopció de les mesures necessàries per part de la persona propietària o posseïdora d'un animal per evitar que pugui suposar un perill o amenaça per a altres persones o animals.

c) La permanència d'animals solts en zones no delimitades per a tal fi o fora dels horaris establerts, a excepció que existesqui una denúncia per pèrdua de l'animal presentada a la policia local del municipi per part de la persona propietària de l'animal. Així com deixar anar cans no perillosos sense morrió en       zones  no      habilitades.

d) La negativa de la persona propietària o posseïdora d'animals a facilitar als serveis municipals les dades d'identificació dels mateixos.

e) La no adopció de mesures oportunes per evitar l'entrada d'animals en zones d'esbarjo infantil o en altres no autoritzades per a ells.

f) Alimentar els animals aliens a la via pública, llevat dels casos d'extrema necessitat o quan es porti a efecte per les persones autoritzades per a les colònies felines

g) L'incompliment de les normes relatives a l'entrada en establiments públics.

h) No portar amb si bosses o embolcalls per recollir els excrements dels animals de la via pública.

i) La no col·laboració amb l'Ajuntament i amb les associacions de protecció animal per part de propietaris de solars per efectuar un control de les espècies animals assilvestrades i prendre les mesures pertinents per al control de la natalitat i la salut dels animals.

j) El bany consentit d'animals en fonts ornamentals, estanys i similars i platges no autoritzades.

k) No tenir a disposició de l'autoritat competent la documentació que resulti obligatòria en cada cas.

l) No donar als animals l'atenció veterinària necessària per a garantir la salut, si això no els causa perjudicis greus.

4. Tenen la consideració d'infraccions greus d'acord amb la present Ordenança:

a) L'incompliment, actiu o passiu, d'aquesta Ordenança quan per la seva entitat comporti riscos evidents per al benestar de l'animal, la seguretat o salubritat públiques, o per a l'alteració de la tranquil·litat i de la convivència ciutadana.

b) La permanència d'animals a l'interior de vehicles (incomplint les condicions mínimes establertes en l'article 5) o quan la vida o la salut de l'animal corrin perill.

c) Incitar els animals a què es ataquin entre si o al fet que es llancin contra persones o vehicles o fer qualsevol ostentació de la seva agressivitat.

d) El subministrament d'informació o documentació falsa o inexacta als serveis municipals relativa a l'animal.

e) No recollir els excrements dels animals de la via pública.

f) La utilització o explotació d'animals per a la pràctica de la mendicitat, fins i tot quan aquesta sigui encoberta.

g) La venda ambulant d'animals.

h) L'obstrucció de la tasca de control municipal.

i) Col·locar trampes no autoritzades o substàncies tòxiques o verinoses per a animals en espais públics o privats, a excepció del cas dels controls de plagues de Desinfecció, Desratització i Desinsectació (DDD) i controls de població autoritzats.

j) Mantenir animals en terrasses, jardins o patis particulars de manera continuada. No disposar de la superfície mínima o accés a l'habitatge .No disposar d'allotjament adequat i / o causant molèsties als veïns.

k) No procurar als animals assistència veterinària i les cures necessàries davant d'indicis de malaltia, així com prolongar el seu patiment davant de situacions de malalties incurables i / o vellesa; en aquestes circumstàncies, s'ha de procurar l'animal una mort mitjançant procediments eutanàsics amb atordiment previ dut a terme per facultatiu.

l) La no identificació dels animals que accedeixin als espais públics i la no vacunació dels cans.

m) Deixar anar cans perillosos.

5. Tenen la consideració d'infraccions molt greus d'acord amb la següent Ordenança:

a) L'incompliment, actiu o passiu, de les prescripcions greus d'aquesta Ordenança quan per la seva entitat comporti un perjudici molt greu o irreversible per a la seguretat o salubritat públiques.

b) Utilitzar animals en atraccions firals mecàniques.

c) No mantenir les condicions mínimes necessàries per al benestar de l'animal, causant un perjudici molt greu a l'animal.

d) Publicitar espectacles públics que puguin suposar dany, sofriment o degradació per als animals.

e) Molestar o agredir animals silvestres.

f) Promoure les baralles d'animals i reforçar les conductes agressives dels animals.

g) No donar l'atenció veterinària necessària a l'animal per garantir la seva salut i pot causar perjudicis molt greus i patiment

h) L'abandonament d'animals

i) Subministrar verí o aliment que continguin substàncies que puguin causar-los patiments o danys.

j) Té la consideració d'infracció molt greu, no respectar els espais, les instal·lacions i estris municipals de les colònies destinades als moixos, maltractar o agredir física o psicològicament als moixos de les colònies o sotmetre'ls a qualsevol pràctica que els pugui produir sofriment o dany i angoixa, abandonar moixos a les colònies i col·locar trampes no autoritzades o substàncies tòxiques o verinoses en els espais destinats a les colònies de moixos.

Art. 19. Sancions.

Es considera que hi ha reincidència quan hi hagi dues resolucions fermes pel mateix concepte infringit en un període de cinc anys, o per tres fets infractors de distinta naturalesa en el mateix període de cinc anys.

1. Les infraccions tipificades en el Decret CAIB 56/1994, de 13 de maig, seran sancionades amb les següents multes:

a) Infraccions lleus: de 60 a 300 euros.

b) Infraccions greus: de 301 a 3.000 euros.

c) Infraccions molt greus: de 3.001 a 15.000 euros.

2. Les infraccions exclusivament tipificades en aquesta Ordenança se sancionaran amb les multes següents:

a) Infraccions lleus: de 60 a 300 euros.

b) Infraccions greus: de 301 a 900 euros.

c) Infraccions molt greus: de 901 a 3.000 euros

3. Per a la graduació de les sancions s'estarà, en funció de la tipificació de les infraccions, als criteris establerts en l'article 92.2 del Decret 56/1994, de 13 de maig, de la CAIB, i en el Reial Decret 1398 / 1993, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament del procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora, o normes que els substitueixin.

4. Les multes són compatibles amb les mesures complementàries que exigeixin les circumstàncies i, en concret, amb el cessament parcial o total de l'activitat, limitació del nombre d'animals, trasllat al Centre d'Acollida, confiscació, aïllament, taxes, esterilització, clausura l'establiment, suspensió temporal o definitiva de llicència administrativa o sacrifici de l'animal.

Art. 20. Responsabilitat infraccions

1. Són responsables de les infraccions expressades en aquesta Ordenança les persones físiques o jurídiques que, per acció o omissió, haguessin participat en la comissió del fet infractor per qualsevol títol.

2. Són responsables en concepte d'autor aquells que hagin comès directament o indirectament el fet infractor, els que hagin donat ordres o instruccions en relació al mateix, els que resultin beneficiaris de la infracció i els qui es defineixin com a tals en el context d'aquesta Ordenança . En cas de pluralitat de responsables, la responsabilitat serà solidària.

Art. 21. Imposició de sanció.

La prescripció de les infraccions i sancions es regeix pel que disposa l'article 132 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

1. La imposició de la sanció corresponent no exclou de la responsabilitat civil o penal en què s'hagi pogut incórrer, ni eximeix de la indemnització pels danys o perjudicis que s'hagin pogut ocasionar.

2. La persona o persones responsables de l'incompliment de la present Ordenança estan obligades, a més del pagament de la sanció corresponent, al compliment de les mesures imposades, a restaurar el bé protegit, al reemborsament dels costos de les actuacions realitzades i al rescabalament els danys i perjudicis que s'hagin pogut causar a l'Administració i / o a tercers.

3. Transcorregut el termini concedit per a la realització de les actuacions correctores sense que s'hagin executat correctament, podrà l'Ajuntament procedir a l'execució subsidiària, a costa del responsable

Art. 22. Substitució de les multes i de la reparació de danys per treballs relacionats amb la protecció animal.

L'òrgan competent per a la imposició de sancions d'acord amb la normativa aplicable podrà acordar la substitució de la sanció econòmica per mesures alternatives equivalents i substitutòries que podran consistir en la realització de programes formatius, treballs en benefici de la comunitat, o qualsevol altra que, d'acord amb l'interès públic, pugui contribuir a la conscienciació, promoció i foment de la protecció animal. Mitjançant els instruments pressupostaris oportuns, es destinarà un import equivalent al de les sancions derivades de les infraccions tipificades en aquesta Ordenança a realitzar campanyes de sensibilització sobre la cura dels animals, a fomentar les adopcions ia educar en el respecte cap als animals i en una tinença responsable.

DISPOSICIONS FINALS

Primera.- En tot el no previst en aquesta Ordenança s'estarà al que disposa la normativa estatal, autonòmica i local que sigui aplicable.

Segona.- Els aspectes tècnics i d'adaptació de la present Ordenança podran ser desenvolupats per Decret d'Alcaldia o acord de la Junta de Govern de l'Ajuntament.

Tercera.- Queden derogades totes les disposicions municipals anteriors d'igual o inferior rang que contradiguin el que disposa aquesta Ordenança.

Quarta.- Es constituirà una comissió de seguiment de l'aplicació d'aquest Ordenança, amb representació de una persona designada per l'Ajuntament, una persona representant de associacions i entitats de protecció i defensa dels animals del municipi, una persona representant de la policia local i un personal veterinari.

Quinta.- Aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada aprovada definitivament per la Corporació, en el moment en què es publiqui el seu text íntegre en el BOIB i una vegada transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local.