Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 10365
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de 22 d’octubre de 2020, relatiu a la creació de l’Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca i l’aprovació de les normes de funcionament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 22 de juliol de 2020, el Cap de servei d'Infància i família va presentar informe proposta per a la constitució de l'Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca i aprovació de les normes pel qual s'estableix la creació, objectius i organització de l'Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca.

2. En data 8 de setembre de 2020 s'ha emès informe jurídic favorable sobre la creació de l'Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca, per la tècnica d'administració general del servei juridicoadminsitratiu, amb el visitplau de la Secretària delegada.

Fonaments

Primer. L'IMAS exerceix per mitjà de la Direcció Insular d'Infància i Família les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció, d'acord amb l'article 70.8 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Llei 8/1997, de 18 de desembre d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, conforme a la normativa específica en matèria de protecció de menors, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, i la resta de normativa complementària.

Segon. La constitució d'un Observatori d'infància i adolescència del Consell Insular de Mallorca, adscrit al departament de Drets Socials, s'ajusta al que estableix l'article 7 Llei 7/1985 de Bases de règim local , atès que es tracta d'un òrgan independent, viable i no incompatible amb l'Observatori que l'Administració de la comunitat autònoma ha creat i que es regula d'acord amb el Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l'Observatori de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, publicat en el BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2013. Dintre de les seves funcions, que s'anomenen en el seu article 4 apartat m) , es preveu de forma expressa la coordinació i supervisió de diferents observatoris o òrgans anàlegs sobre la matèria que existeixin o es creïn al territori de les Illes Balears, és a dir, tenen cabuda altres observatoris dins la comunitat autònoma.

Tercer. El funcionament de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca suposarà dur a terme investigacions, estudis i anàlisis tècnics sobre la situació actual de les persones menors d'edat per poder entendre millor aquesta realitat i poder realitzar propostes que permetin l'evolució transversal en les seves vides. D'acord amb aquestes finalitats, l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca es configura com un òrgan col·legiat i d'assessorament llurs objectius són el desenvolupament d'estudis per tal de tenir un coneixement acurat de la situació social, familiar, sanitària i educativa de les persones menors d'edat i, amb aquest coneixement, proposar polítiques socials per desenvolupar millores en tots els àmbits que afecten a la població infantil i juvenil de Mallorca. Un espai de participació per a tots els agents socials vinculats a l'àmbit de la infància i adolescència a Mallorca amb objectius de foment dels drets socials de les persones menors d'edat. Per aquest motiu l'IMAS, el Govern de les Illes Balears, els Ajuntaments i les Mancomunitats, els Col·legis professionals, les entitats i les organitzacions expertes en matèria de persones menors d'edat, els grups polítics, etc., en definitiva, tots els agents de la societat mallorquina relacionades amb l'àmbit de la infància i l'adolescència se'ls convidarà a participar. Per tal que tengui una línia d'actuació amb un caràcter més pràctic i efectiu a la hora d'implementar els plans d'actuació i les polítiques socials a diferència de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears, que te un caràcter mes general.

Per tant, el procediment de tramitació per a la creació de l'Observatori d'infància i Adolescència de Mallorca, s'adequa a la legalitat de conformitat amb l'informe jurídic emès en data 8 de setembre de 2020 per la tècnica d'administració general, el qual exposa que atès que es tracte d'un òrgan col·legiat que exerceix funcions de d'assessorament, estudi i participació de conformitat amb la potestat d'autoorganització atribuïda a l'IMAS, de conformitat amb l'article 7 Llei 7/1985 de Bases de règim local, no queda sotmès al dictamen consultiu ni a tràmit d'audiència atès que no traspassa a l'esfera jurídica interna de l'Administració ni incideix sobre els drets i interessos de tercers, només afecta a la pròpia Administració i la seva activitat de autoorganització. Les seves normes de funcionament s'ajusten a l'establert pels art. 15 i ss de la Llei 40/15 d'1 d'octubre de règim jurídic del sector public,en concordança amb la normativa de règim local desplegada i d'aplicació als Consells insulars,les quals es transcriuen a continuació per a la seva aprovació.

Quart. La competència per a la creació de l'Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca, correspon al President de l'IMAS de conformitat amb l'article 7.2.1 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tant, resolc:

Primer. Aprovar la creació de l'Observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca

Segon. Aprovar les normes de funcionament de l'observatori de la Infància i Adolescència de Mallorca que es transcriuen a continuació:

 

«NORMES D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE L'OBSERVATORI DE LA INFÀNCIA I L'ADOLESCÈNCIA DE MALLORCA

Títol I DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1.

Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca.

L'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca, adscrit a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS), creat mitjançant resolució administrativa del President de l'IMAS es regirà per les presents normes d'organització i funcionament.

El Ple de l'Observatori podrà proposar la modificació de les normes d'organització i funcionament per majoria simple dels seus membres.

Article 2. 

Objectius

  1. Contribuir al foment i al respecte dels drets reconeguts a les persones menors d'edat per l'ordenament jurídic intern i per les normes internacionals, i vetllar perquè l'exercici dels mencionats drets estigui garantit.

  2. Desenvolupar investigacions, estudis i anàlisis tècnics per conèixer l'estat de la població infantil i adolescent a l'illa de Mallorca i els canvis que esdevenen en ella.

  3. Proposar polítiques socials tendents a desenvolupar millores en els diversos àmbits que afecten a la infància i l'adolescència a Mallorca.

  4. Promoure la col·laboració i la coordinació entre les diferents administracions i institucions públiques i privades que desenvolupen activitats a favor de la infància i l'adolescència.

  5. Establir un sistema d'informació que permeti conèixer i fer el seguiment del grau de satisfacció de les necessitats de les persones menors d'edat a Mallorca.

Article 3.

Funcions

A aquests efectes, l'Observatori de la Infància i l'Adolescència exercirà les següents funcions:

1. Promoure l'adopció de les mesures necessàries per aconseguir el màxim grau de divulgació i reconeixement dels drets reconeguts a la infància declarats entre altres texts legals, per la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets del nin de 20 de desembre de 1989 i per la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

2. Fomentar línies d'estudi sobre les condicions de vida i necessitats de les persones menors d'edat, amb criteris de recollida de dades unificats, generant un sistema d'indicadors que ajudi a conèixer l'estat actual i els nivells de benestar i qualitat de vida en la canviant realitat familiar actual de Mallorca.

3. Constituir, actualitzant permanentment, un fons documental especialitzat que reuneixi, per una part literatura científica innovadora en la matèria, bones pràctiques i experiències en altres àmbits territorials i per altra la recopilació normativa vigent i aplicable en cada moment.

4. Elevar als organismes competents les propostes de creació o modificació de la normativa vigent, de forma que es vagi adaptant a les necessitats emergents dels infants i adolescents.

5. Realitzar processos d'avaluació de les polítiques socials dirigides a la població infantil i adolescent en situació de risc o desemparament i informar als serveis competents de les Administracions Públiques sobre l'adequació d'aquests.

6. Proposar i afavorir plans de formació en matèria específica d'atenció a la infància i l'adolescència, destinats a aquells col·lectius de professionals directament implicats en aquest àmbit laboral.

7. Promoure activitats de difusió pel millor i més adequat tractament de la informació sobre la infància i l'adolescència i els serveis que intervenen per la seva protecció, en els mitjans de comunicació.

8. Aquelles altres que encomani la persona titular del departament al que està adscrit.

 

Títol II ORGANITZACIÓ

Article 4.

Composició

L'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca està integrat pels següents òrgans:

a) Òrgans col·legiats:

- El Ple

- La comissió permanent

b) Òrgans unipersonals

- Presidència

- Vicepresidència

- Secretaria

 

Article 5. 

Membres de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca

Són membres de l'Observatori:

a) La Presidència l'exerceix la persona titular de la Presidència de l'IMAS, i en cas de suplència l'exercirà la Vicepresidència primera de l'IMAS.

b) La Vicepresidència l'exercirà la persona titular de la Direcció Insular d'Infància i Família, i en cas de suplència l'exercirà la persona en la que delegui.

c) Secretaria: un professional de la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS.

d) Vocals:

Seran vocals les següents persones.

1.- Per part de la Direcció Insular d'Infància i Família

- Fins a tres professionals de les diferents seccions del Servei

2.- Per part del Govern de les Illes Balears:

Una persona representant de cada un dels següents òrgans, direccions:

- Conselleria d'Afers Socials i Esports:

- Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència

- Direcció General d'Infància, Joventut i famílies

- Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca:

- Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa

- Conselleria de Salut i consum

- Coordinació d'Assistència Pediàtrica

- IBSMIA

3.- Pels municipis de l'illa:

- Una persona representant de l'Ajuntament de Palma – Àrea de Cultura i Benestar Social

- Dues persones representants de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, (FELIB).

4.- Una persona en representació de cada una de las següents Entitats:

  • Col·legi d'Educadores i educadors socials de les Illes Balears
  • Col·legi Oficial de Pedagogia i Psicopedagogia de les Illes Balears
  • Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears
  • Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears
  • Il·lustre col·legi d'advocats de les Illes Balears
  • Col·legi Oficial de metges de les Illes Balears
  • Col·legi Oficial d'Infermeria de les Illes Balears
  • Col·legi Professional de docents de les Illes Balears

5.- Una persona representant de cada entitat/organització experta en l'àmbit de la infància i l'adolescència a Mallorca

  • Fundació Diagrama
  • GREC
  • INTRESS
  • Amadiba
  • FEIAB – Federació d'Entitats d'Atenció a la Infància i Adolescència Balear.
  • Fiscalia de Menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
  • Creu Roja
  • Càritas
  • Unicef
  • Fundació Rana
  • Consell de la Infància i Adolescència de Mallorca
  • Consell de la Joventut de les Illes Balears
  • Consell Escolar de las Illes Balears
  • Universitat Illes Balears, (Departaments de Pedagogia/Psicologia/Treball Social)
  • Associació Pro – Emancipats i emancipades de les Illes Balears, (APEIB)
  • EAPN: Xarxa per la inclusió social de les Illes Balears

6.- Representants de Grups Polítics:

Una persona representant dels partits polítics que tingui representació en el Ple del Consell de Mallorca.

Article 6. 

Designació i nomenament de les persones vocals

1- Cada entitat representada a l'Observatori de la infància i l'adolescència de Mallorca realitzarà les designacions de persones titulars i suplents per al seu nomenament com a representant de l'entitat.

2. El nomenament de la resta de vocals de l'Observatori, el durà a terme la persona titular de la Presidència a proposta de la Vicepresidència d'entre les persones designades pels organismes i entitats.

En qualsevol moment, la Presidència de l'Observatori podrà designar més persones vocals, a proposta de la Vicepresidència.

Article 7. 

Durada dels càrrecs, reelecció i cessament de les persones vocals

1- La durada del càrrec de les persones vocals serà indefinida, mentre s'ostenti la representació del càrrec de l'entitat vigent en cada moment.

2. El mandat de les persones membres de l'Observatori finalitzarà en els següents supòsits:

- Renúncia o dimissió

- Revocació del càrrec acordat per la persona o la institució que la va designar

- Cessar en el càrrec en el qual es fonamenta la seva designació.

 

Article 8.

Suplències de les persones membres de l'Observatori

Juntament amb les persones membres de l'Observatori, es designarà i nomenarà a les persones suplents.

Article 9. 

Drets de les persones membres de l'Observatori

1. Participar amb veu i vot a les sessions dels òrgans col·legiats dels que formen part, així com expressar el sentit del seu vot i el motius que el justifiquen.

2- Disposar de la informació dels assumptes que es tracten als òrgans col·legiats dels que formen part, així com de la resta d'òrgans col·legiats quan així ho sol·licitin expressament.

3- Conèixer amb antelació la convocatòria i l'ordre del dia de les sessions, i disposar dels documents i la informació sobre els temes a tractar.

4. Presentar propostes i suggeriments per a la seva inclusió a l'ordre del dia.

Article 10. 

Deures de les persones membres de l'Observatori

1- Assistir a les sessions dels òrgans col·legiats on hi participen.

2- Actuar conforme al present reglament.

Article 11.

Altres persones

Podran ser membres altres persones o professionals que, en atenció als seus coneixements i/o experiència en la matèria, hi siguin convocades expressament.

 

TÍTOL III FUNCIONAMENT

Capítol I.

EL PLE

Article 12. 

Definició i composició

El Ple és l'òrgan suprem de decisió i de manifestació de la voluntat de l'Observatori. Està integrat pels següents membres:

a) La Presidència

b) La Vicepresidència

c) Secretaria

d) Vocals

 

Article 13. 

Funcions

El Ple assumirà les funcions esmentades a l'article 3 d'aquestes normes i, també, adoptarà acords sobre les matèries següents:

a) Aprovar les línies d'actuació de l'Observatori

b) Aprovar els informes generats per l'Observatori

c) Constituir la taula de persones expertes de les comissions o grups de treball específics

d) Proposar les modificacions de les normes d'organització i funcionament de l'Observatori

 

e) Vetllar per a la consecució dels objectius de l'Observatori

f) Promoure les relacions i l'intercanvi d'experiències amb altres institucions similars d'àmbit autonòmic, estatal i internacional.

 

Article 14. 

Tipus de sessions

1. Les sessions del Ple podran ser ordinàries o extraordinàries

2. Les persones membres de l'Observatori es reuniran, en sessió ordinària, dues vegades l'any per tal de realitzar una avaluació i impulsar noves propostes.

3. El Ple es podrà reunir, amb caràcter extraordinari en algun dels següents supòsits:

a) A proposta de la Presidència o de la Vicepresidència sempre que ho consideri necessari.

b) Quan així ho sol·licitin, la meitat de les persones membres, i ho facin per escrit dirigit a la Presidència o de la Vicepresidència al qual facin constar els temes a tractar i els motius que justifiquen la sessió extraordinària.

 

Article 15. 

Convocatòria

1. Les sessions ordinàries del Ple es convocaran per la Presidència o per la Vicepresidència, al menys, amb quinze dies d'antelació a la data de la seva celebració.

2. La convocatòria de les sessions ordinàries es realitzarà per escrit amb indicació del lloc, data i hora de la reunió, i ordre del dia de la sessió.

3. Les sessions extraordinàries del Ple es convocaran per la Presidència o per la Vicepresidència, al menys, amb 48 hores d'antelació. La convocatòria es realitzarà per mitjans electrònics amb indicació del lloc, data i hora de la reunió, i ordre del dia de la sessió extraordinària.

Article 16. 

Quòrum

El quòrum per a la constitució del Ple serà, al menys, d'un terç de les persones que ho componen, entre els quals necessàriament s'han d'incloure la Presidència.

Article 17. 

Adopció d'acords

Els acords del Ple s'adoptaran preferentment per consens. En cas d'absència d'aquest s'adoptaran pel vot favorable de la majoria simple de les persones presents. En cas d'empat la Presidència decideix el vot.

Article 18. 

Acta de les sessions

1. De cada sessió del Ple, el o la secretaria aixecarà acta, amb el vist-i-plau de la Presidència.

2. Les actes de les sessions recolliran:

a) Nom i llinatges de les persones assistents i de les absents

b) Data, lloc i hora de la sessió

c) Caràcter ordinari o extraordinari de la sessió

d) Ordre del dia de la sessió

e) Desenvolupament dels punts a tractar

f) Acords

3. L'acta es remetrà a les persones membres del Ple de l'Observatori amb la convocatòria de la sessió següent, a la qual, si cal, s'incorporaran les rectificacions oportunes, i es cometrà a votació.

 

 

Capítol II. LA COMISSIÓ PERMANENT I ELS GRUPS DE TREBALL

Article 19. 

La Comissió Permanent

La Comissió Permanent és l'òrgan encarregat d'executar les decisions del Ple i coordinar les reunions i tasques dels grups de feina. Està presidida per la persona titular de la Vicepresidència de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència i està integrada, com a màxim, per 8 persones vocals del Ple, triats per majoria simple de les persones que formen part amb una vigència indefinida i s'aplicarà les causes de finalització que estipula l'article 7.2 de les presents normes d'organització i funcionament.

Article 20. 

Els grups de treball

El Ple i la Comissió Permanent poden acordar la creació de grups de feina per l'estudi de qüestions concretes relacionades amb les funcions a desenvolupar i designar les persones membres de l'observatori que hagin de formar part d'aquests grups.

Article 21.

 Funcions de la Comissió Permanent

 

- Proposar al Ple els acords que es desitgin adoptar

- Acordar la creació de grups de feina

- Coordinar les seves reunions i grups de feina

 

Capítol III. LA PRESIDÈNCIA I LA VICEPRESIDÈNCIA

Article 22. 

Presidència

1. la Presidència del L'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca correspondrà a la persona titular de la Presidència de l'IMAS i en cas de suplència pels casos d'absència, vacant, malaltia o de qualsevol altra impossibilitat sobrevinguda, l'exercirà la Vicepresidència primera de l'IMAS.

Article 23. 

Funcions de la Presidència

Corresponen a la presidència les següents funcions:

a. Nomenar els membres de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca a proposta de cada entitat d'acord amb l'article 6 d'aquestes normes d'organització i funcionament.

b. Representar l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca.

c. Adreçar-se en nom de l'Observatori a institucions, organismes, entitats, associacions o particulars. d. Convocar i presidir les sessions del Ple, regular les intervencions de les persones membres i moderar els debats.

e. Dirimir amb els seu vot els empats a efectes d'adoptar acords.

f. Refrendar amb la seva signatura les actes de les sessions i vetllar pel compliment dels acords.

g. Vetllar pel compliment d'aquestes normes d'organització i funcionament.

h. Desenvolupar qualsevol altres funcions que siguin inherents a la seva condició de titular de la Presidència de l'Observatori.

i. La persona titular de la Presidència pot delegar en la Vicepresidència les funcions que estimi convenients.

 

Article 24. 

La Vicepresidència

La Vicepresidència de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència correspon a la persona titular de la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS i en cas de suplència pels casos d'absència, vacant, malaltia o de qualsevol altra impossibilitat sobrevinguda, l'exercirà la persona en la que delegui.

 

Capítol IV 

LA SECRETARIA

Article 25. 

Secretaria

1. La Secretaria de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de Mallorca correspondrà a un professional de Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS.

2. La Secretaria pot delegar les seves funcions en altres professionals de l'IMAS.

3. Es designarà un suplent pels casos d'absència, vacant, malaltia o de qualsevol altra impossibilitat sobrevinguda.

Article 26. 

Funcions de la Secretaria

Correspon a la Secretaria de l'Observatori, tant del Ple com de la Comissió Permanent, les següents funcions:

  1. Gestionar la documentació generada per l'Observatori o que vagi adreçada a aquest.
  2. Assistir a les sessions del Ple
  3. Certificar i aixecar actes de les sessions del Ple
  4. Organitzar i custodiar la informació generada per l'Observatori

 

TITULO IV GESTIÓ ADMINISTRATIVA

Article 27. 

Assistència tècnica i administrativa de l'Observatori

L'IMAS procurarà l'assistència tècnica i administrativa necessària per l'adequat funcionament de l'Observatori i el proveirà dels recurs econòmics, tècnics i logístics per poder dur a terme les seves funcions.

 

TÍTOL V ​​​​​​​ MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT

Article 28. 

Procediment

La competència per aprovar la modificació de les Normes d'Organització i Funcionament de l'Observatori correspon a la Presidència prèvia proposta del Ple de l'Observatori i haurà d'anar acompanyada d'un text articulat alternatiu, amb l'argumentació corresponent».

Tercer. Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial Illes Balears

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 22 d'octubre de 2020

El president

Javier de Juan Martín