Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 10292
Acord del Consell de Govern de 26 d’octubre de 2020, pel qual s’estableixen els serveis mínims per a la jornada de vaga del personal sanitari del grup A1 del Sistema Nacional de Salut convocada per al 27 d’octubre de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 15 de octubre de 2020, l'organització Confederació Estatal de Sindicatos Médicos (CESM) va registrar un preavís de convocatòria de vaga que consistirà en una aturada diària al mes, que concretament afectarà el darrer dimarts no festiu de cada mes i que començarà el 27 d'octubre de 2020.

L'àmbit d'aplicació de la vaga afecta el personal sanitari del grup A1 del Sistema Nacional de Salut, inclòs el personal de formació sanitària especialitzada.

El primer dia d'aturada serà el 27 d'octubre de 2020 des de les 00.00 hores fins a les 24.00 h del mateix dia. Als centres que tenguin diversos torns, l'aturada s'iniciarà en el primer torn que comenci el dia 27 i finalitzarà una vegada acabat el darrer torn, encara que es prolongui després de les 24.00 h del dia 27.

En l'article 28.2 de la Constitució espanyola de 1978 s'estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos, però matisa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties que calguin per assegurar que es mantenguin els serveis essencials per a la comunitat.

D'altra banda, l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, disposa el següent:

El Govern, a proposta del Ministeri de Treball, tenint en compte la durada o les conseqüències de la vaga, las posicions de les parts i el perjudici greu de l'economia nacional, podrà acordar la represa de l'activitat laboral en el termini que estableixi, per un termini màxim de dos mesos o, de forma definitiva, mitjançant l'establiment d'un arbitratge obligatori. L'incompliment d'aquest acord podrà donar lloc a l'aplicació del que disposen els articles 15 i 16.

Quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. El Govern, així mateix, podrà prendre amb aquesta finalitat les mesures d'intervenció adients.

Atès el que ha estat exposat, quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de serveis públics de qualsevol naturalesa o de necessitat reconeguda i inajornable i hi concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. A aquest efecte, és indiferent que el servei es presti per mitjà d'una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats vinculats per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions acomplertes.

La jurisprudència constitucional ha matisat i cohonestat l'exercici del dret de vaga i la fixació dels serveis mínims quan aquest exercici afecta els serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981). A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals, és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l'educació.

L'exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment d'aquests serveis essencials, aspecte que no s'ha qüestionat en aquest document.

D'acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l'al·lusió a la autoritat governativa que conté l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977 fa referència, respectivament, a l'Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats.

Així doncs, aquesta Sentència reconeix a les comunitats autònomes competències dins el seu àmbit per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix el següent [traducció de l'original]:

Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l'àrea de les competències autonòmiques [...], vetlar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.

El 23 d'octubre de 2020 es van negociar amb la central sindical convocant els serveis mínims que es detallen en l'annex.

D'acord amb l'article 10.2 del Reial decret llei 19/1977, de 4 de març, en relació amb l'article 17.r) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i aquest, alhora, en relació amb l'article 5.2.o) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la competència originària per a l'aprovació de les mesures que garanteixin els serveis mínims en l'àmbit dels serveis públics o essencials correspon al Consell de Govern de les Illes Balears

Per tot això el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de dia 26 d'octubre de 2020, adopta, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Fixar els serveis mínims que s'indiquen en l'annex d'aquest acord.

Segon. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims corresponen a la direcció de cada centre. Els serveis mínims els ha de cobrir, prioritàriament, el personal que no faci vaga. En el cas que sigui insuficient, els llocs de feina essencials s'han de cobrir obligatòriament.

Tercer. Facultar les gerències dels centres hospitalaris per designar de manera expressa i nominal els treballadors que hagin d'integrar els serveis mínims en el sector públic establerts en aquest acord.

Quart. Establir que l'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims implica les responsabilitats previstes en l'ordenament jurídic, que se sancionaran, si escau, de conformitat amb la normativa aplicable.

Cinquè. Disposar que el que estableix aquest acord no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix als empleats públics. Així mateix, és aplicable per garantir el lliure exercici del dret de vaga que estableixen les lletres k), l) i m) de l'article 95.2 del Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

Sisè. Notificar aquest acord a l'organització sindical convocant de la vaga.

Setè. Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que el dicta en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant del la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 26 d'octubre de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra

 

 

 

ANNEX Serveis mínims

  • Els serveis mínims a l'atenció primària i a l'atenció hospitalària han de ser els que estan prevists per atendre l'assistència sanitària en dies festius, atès que amb aquests s'entén que hauria d'estar prou coberta l'assistència mèdica.

  • En els serveis hospitalaris enquadrats dins el que en la pràctica hospitalària sol denominar-se «activitat urgent o crítica» —com ara oncologia mèdica i radioteràpica, cirurgia oncològica, diàlisi, hospital de dia i farmàcia hospitalària, serveis en els quals es presta una assistència vital—, és necessari el 100 % de l'assistència per garantir l'activitat programada i la continuïtat dels tractaments en curs.

  • En els serveis d'urgència i emergència (SUAP i 061), atesa la seva naturalesa i la dels serveis que presten, la cobertura ha de ser del 100 % en tots els serveis sanitaris.

  • En els casos dels serveis d'urgències, tant d'hospitals com de l'atenció primària, el personal MIR que estigui de guàrdia es considerarà com a servei mínim.