Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10215
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el projecte d’urbanització del nucli urbà del sector Sant Antoni, TM Maó (5539/2007 i 19055/2009)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert en l'article 44.4 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 24 de setembre de 2020,

ATÈS

1.Que el projecte es troba inclòs en l'Annex II de la llei 11/2006, de 14 de setembre.

2.Que el projecte s'ubica en sòl urbà al nucli urbà existent de Sant Antoni, segons planejament urbà vigent del terme municipal de Maó (PGOU 20 març 1987).

3.Que el projecte consisteix en dotar de xarxa de subministrament d'aigua, xarxa de sanejament, soterrament de les xarxes actuals de telefonia i electricitat i la implantació d'enllumenat públic.

4.Que dos trams de carrers i les parcel·les a que donen accés inclosos dins la zona urbana segons el PGOU, es troben delimitats com LIC-ZEPA ES0000235 de s'Albufera a la Mola.

5.Que després d'una complexa tramitació, la zona cementiri dels anglesos i cala Sant Antoni queden fora del LIC/ZEPA ES0000235 de s'Albufera a la Mola, després de les modificacions introduïdes a la Decisió d'execució 2018/37.

6.Que es produeix un canvi d'ubicació del dipòsit d'aigua soterrat de 1000 m3 previst dins un ullastrar, a zona classificada com a sòl rústic protegit, a una tanca de cultiu propera.

7.Que la canalització des del dipòsit d'aigua fins la connexió a la urbanització anirà mitjançant conducció soterrada d'aproximadament 2,3 km.

8.Que els càlculs de dimensionament del dipòsit d'aigua s'hagui fet amb una previsió de consum d'aigua de 250 m3/dia que equival a una dotació per habitant de 400 l/persona/dia. Aquest dipòsit també servirà per abastir els nuclis de Sa Mesquida i Es Murtar.

9.Que no es garanteix que la xarxa d'abastiment d'aigües municipals pugi assumir l'increment de demanda originada per abastir la urbanització de Sant Antoni.

10.Que L'EDAR de Maó-Es Castell té capacitat suficient per gestionar tot l'augment de les aigües residuals associats als creixements i consolidació de població previstos per a la urbanització de Sant Antoni.

11.Que els terrenys que limiten la zona del projecte estan dins Xarxa Natura 2000 i són fràgils i vulnerables davant possibles impactes ambientals produïts durant l'execució i funcionament del projecte.

12.Que l'EIA, els Annexes i el projecte contemplen mesures preventives, correctores i compensatòries per evitar o minimitzar els possibles impactes ambientals derivats del projecte.

13.Que el projecte limita en tot el seu límit amb Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals.

14.Que el Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics informa favorablement amb condicions.

15.Que el Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General de Biodiversitat proposa al Subcomitè de la Xarxa Natura 2000 que exclogui d'afectació el projecte amb condicions.

16.Que el Servei de Patrimoni Històric i l'arquitecte del Consell Insular de Menorca informen favorablement.

17.Que en relació a l'anàlisi dels criteris de l'article 44 es considera que es produiran impactes ambientals significatius sobre el medi ambient, en concret, sobre l'increment de pressió sobre la massa d'aigua subterrània sobreexplotada de la qual s'extreurà l'aigua a subministrar en la urbanització.

18.Que l'EIA, els Annexes i el projecte contemplen mesures per minimitzar l'impacte visual durant les obres.

19.Que l'EIA inclou un Programa de Vigilància Ambiental (PVA) on estableix les pautes per a realitzar el control i seguiment de les mesures protectores, correctores i compensatòries.

ACORDA

La decisió, en base als criteris establerts a l'article 44 de la Llei 11/2006, de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'urbanització del nucli urbà del sector Sant Antoni, T.M. Maó, atès que es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

El promotor, en base de l'art. 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre de 2020, d'Avaluació Ambiental, elaborarà l'estudi d'impacte ambiental, tenint en compte el present document d'abast de l'estudi ambiental realitzat per l'òrgan ambiental i tenint en compte el resultat de les consultes realitzades.

En l'estudi d'impacte ambiental s'identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l'aplicació del projecte, així com unes alternatives raonables.

L'estudi d'impacte ambiental contindrà com a mínim, la informació continguda en l'Annex VI de la Llei 21/2013. A més, l'EIA ha de tenir en compte els següents aspectes:

-S'haurà d'aportar informació sobre la suficiència hídrica per tal d'abastir l'augment de demanda d'aigua de la urbanització de Sant Antoni amb una població de 620 habitants, sense continuar perjudicant el nivell de sobreexplotació de l'aqüífer, mitjançant propostes d'alternatives de subministrament, l'augment significatiu dels estalvis d'aigua mitjançant actuacions de gestió de la demanda, o la dotació al municipi de les infraestructures hidràuliques municipals necessàries (captacions, dipòsits, col·lectors, etc.) abans de la posada en servei de la nova xarxa d'aigua.

-S'haurà d'analitzar la restauració del camí i les zones afectades per les obres de subministrament i dotació de serveis al seu estat previ a l'execució de les actuacions del projecte .

-Incloure al projecte definitiu modificat el canvi d'ubicació del dipòsit d'aigua soterrat de 1000 m3 previst dins un ullastrar, a zona classificada com a sòl rústic protegit, a una tanca de cultiu propera.

-Preveure mesures per evitar la caiguda d'animals o, almenys, per permetre la seva sortida, com ara tapar les rases fora de la jornada laboral que hagin quedat destapades o bé situar-hi llistons que permetin la sortida.

-Preveure un seguiment de fauna, fent constar l'aplicació de mesures previstes i possibles incidències i afectacions, al Diari Ambiental del Pla de Control i Vigilància Ambiental.

-Redimensionar el dipòsit d'aigua previst al projecte recalculant la demanda total d'aigua necessària amb la dotació de 250 l/dia prevista al Pla Hidrològic de les Illes Balears.

-Ampliar les mesures per minimitzar el consum d'aigua en el reg de l'enjardinament de les zones verdes, amb l'ús d'aigües regenerades, sempre que sigui possible, sense emprar, en cap cas, aigua potable.

-Incloure com a mesura correctora el trasplantament dels exemplars d'ullastre que s'hagin de veure afectades per les obres als enjardinaments de les zones verdes.

-S'hauran d'implantar les mesures preventives contemplades al Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals, en concret:

+Referent a utilitzar maquinària i equips en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals. S'ha de tenir en compte:

-S'ha de complir allò que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislació dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.

-Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

+En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

+Les obres de soterrament del dipòsit d'aigua i la canalització fins la connexió al nucli urbà de Sant Antoni es realitzaran fora de l'època de risc d'incendis i es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c del Decret 125/2007.

+Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant d'un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals.

-Preveure un responsable mediambiental durant la fase d'obres encarregat de vigilar i fer complir el Pla de Vigilància Ambiental.

-Designar un auditor ambiental, atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros. El pressupost del projecte i l'EIA inclouran les partides mediambientals de les mesures a aplicar.

-S'haurà de concretar si es realitzaran treballs nocturns, per tal d'avaluar els impactes sobre el medi ambient, en concret, de les aus i fauna que pugessin ser atrets per les llums i causar un perjudici.

-Es tindran en compte els condicionants de l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de 15 de juny de 2010:

"En el cas de les obres que es realitzin en terrenys sense urbanitzar i sense camins existents, especialment a les zones de Cala Rata i Cementiri dels Anglesos:

1. L'obra no pot suposar la destrucció de cap paret seca. Si és del tot necessari la destrucció d'una paret seca s'haurà de construir una estructura que realitzi les mateixes funcions.

2. Els nous talussos creats no podran suposar que el sòl quedi al descobert, essent necessari tornar a vegetar els talussos un cop acabada l'obra.

3. Altres aspectes a considerar són:

3.1. La xarxa d'aigua potable sempre haurà de situar-se a una cota superior a la de sanejament.

3.2. Les bombes submergides necessàries per impulsar les aigües residuals que es situïn a les estacions de bombament no podran estar situades a cotes inferiors a la del mar. Si aquest aspecte no es pot complir serà necessari que l'estació d'impulsió sigui totalment estanca per tal d'assegurar que el bombament no pugui arrossegar aigua salobrosa cap a la xarxa de sanejament.

4. Les rases i excavacions necessàries per a dur a terme el nou dipòsit de distribució d'aigua potable no han de suposar la destrucció de cap paret seca i els terrenys afectats per les rases hauran de ser restituïts en el seu estat original."

-Es tindran en compte els condicionants de l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció General de Biodiversitat :

"- En referència als trams de 10 m del dipòsit d'aigua i els 40 m de la xarxa de sanejament citats anteriorment s'ha de restablir al seu estat original el medi ambient mitjançant replantació, si és possible, dels mateixos exemplars d'ullastre i espècies arbustives, fins aconseguir una composició i densitat d'espècies semblant a l'original.

+S'han de complir totes les mesures per a minimitzar l'impacte en el procés constructiu sobre la vegetació que es proposen."

-Es tindran en compte els condicionants de l'informe del serveis tècnics de sanejament i depuració d'ABAQUA :

"Conclusions

S'informa el "Projecte "Xarxa de sanejament de Sant Antoni (Maó)" amb les següents condicions:

1. L'EDAR de Maó-Es Castell té capacitat suficient per gestionar tot l'augment de les aigües residuals associats als creixements i consolidació de població previstos per a la urbanització de Sant Antoni.

2. Prèviament a la connexió efectiva de les aigües residuals procedents de la urbanització de Sant Antoni, serà necessari haver actualitzat els Convenis de col·laboració signats entre l'ABAQUA i l'Ajuntament de Maó.

3. Abans de la connexió efectiva de les aigües residuals del nou sector es convocarà una reunió amb el tècnic de l'Agència designat per al seguiment del compliment de les condicions establertes al present document (responsable del contracte d'explotació de la zona ME-1), així com per a interpretar i resoldre les circumstàncies esdevingudes durant l'execució de les obres. Els acords s'adoptaran prèviament a les actuacions i es reflectiran als llibres d'ordres del servei d'explotació de l'EDAR.

4. L'ajuntament de Maó serà l'encarregat de coordinar els creixements previstos per tal de no superar els paràmetres de disseny de l'EDAR de Maó-Es Castell.

5. En cas que les previsions de creixement i/o consolidació de sectors de població fan recomanable l'ampliació de les instal·lacions que conformen el Sistema de Sanejament i Depuració de l'EDAR de Maó Es Castell, l'ajuntament iniciarà els tràmits i negociacions per sol·licitar-ho formalment a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, prèviament a l'assoliment del llindar màxim de capacitat de les infraestructures afectades.

6. L'ajuntament de Maó elaborarà un Pla Municipal de Millora de Sanejament i Drenatge, el qual serà informat per l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental, i que inclourà un programa d'actuacions amb els següents objectius:

- Fer efectiva la connexió de la totalitat de les aigües residuals generades dins el sòl urbà a la xarxa de clavegueram.

- La separació de les aigües pluvials de les residuals urbanes, o actuacions substitutòries que permetin reduir els impactes sobre el medi derivats de l'existència de xarxes unitàries.

7. Es recomana que els càlculs dels projectes de sanejament de Sant Antoni certifiquin la capacitat de la canonada (general de baixa cap al col·lector de Maó), per les futures connexions de les urbanitzacions de Cala Llonga, Es Murtar i Sa Mesquida."

-Es tindran en compte els condicionants de l'informe d'HIDROBAL de 16 de març de 2020:

"1. Per a garantir tant la demanda d'aigua al nucli urbà de Sant Antoni com per a la resta del municipi, abans de la posada en servei de la nova xarxa d'aigua, l'Ajuntament de Maó hauria de dotar al municipi de les infraestructures hidràuliques municipals necessàries (captacions, dipòsits, col·lectors, etc...).

2. Seria aconsellable que l'abocament d'aigua residual provinent del nucli urbà de Sant Antoni s'efectués cap a un nou col·lector o receptor que no fos el col·lector de sanejament del Port de Maó i evitar així sobrecarregar-lo. S'hauria d'estudiar la viabilitat del projecte del nou col·lector perimetral de Maó i la possibilitat de fer-lo arribar fins al Port (colàrsega).»

Les administracions a consultar, previsiblement afectades pel projecte seran:

- Conselleria de Medi Ambient i Territori:

DG d'Espais Naturals i Biodiversita

Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl

Servei de Planificació al Medi Natural (XN 2000)

Servei de Protecció d'Espècies

DG Recursos Hídrics:

Servei d'Estudis i Planificació

Servei d'Aigües Subterrànies

ABAQUA

DG Territori i Paisatge:

Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme

- Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius:

DG Energia i Canvi Climàtic:

Servei Canvi Climàtic i Atmosfera

Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica

- Conselleria de Salut Pública i Participació

Servei de Salut Ambiental

- Consell Insular de Menorca:

Departament d'Economia i Territori

Direcció Insular Ordenació Territorial

Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

Direcció Insular Cultura i Patrimoni

Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera

Direcció Insular Medi Ambient

Direcció Insular Reserva de la Biosfera

Entitats i associacions:

GOB Menorca

Associacions de veïns

 

Palma,  2 d'octubre de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias