Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN

Núm. 10178
Ordenança reguladora dels usos, instal·lacions i ocupacions en la via pública en el municipi des Migjorn Gran

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent finalitzat el termini d'exposició pública de l'acord d'aprovació de l'Ordenança dels usos, instal·lacions i ocupacions en la via pública en el municipi des Migjorn Gran, i havent-se resolt les al·legacions presentades per acord de Ple de dia 22.10.2020, s'aprova definitivament l'esmentada Ordenança.

A continuació es transcriu l'Ordenança reguladora dels usos, instal·lacions i ocupacions en la via pública en el municipi des Migjorn Gran.

Signat per mi, la Batlessa Antonia Camps Florit, as Migjorn Gran, en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.

"ORDENANÇA REGULADORA DELS USOS, INSTAL·LACIONS I OCUPACIONS EN LA VIA PÚBLICA EN EL MUNICIPI DES MIGJORN GRAN

CAPÍTOL I Objecte i definicions

1. ARTICLE UN.- Objecte.

És objecte de la present Ordenança la regulació de l'ocupació de la via pública i espais lliures públics d'aquest municipi per a la implantació d'activitats i instal·lacions que suposin un ús especial de caràcter temporal o permanent, compatibilitzant-les amb l'ús comú general de la ciutadania. Igualment, regula els requisits reglats per a la seva implantació, les prohibicions, la retirada d'objectes dipositats en la via pública, així com el règim sancionador.

2. ARTICLE DOS.- Definicions a efectes d'aquesta Ordenança.

A. VIA PÚBLICA. Es considera via pública tot aquell vial o espai, lliure de titularitat pública municipal o de titularitat privada d'ús públic.

B. VIAL D'ÚS PÚBLIC. Un vial o espai és d'ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser utilitzat lliurement per la ciutadania, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut en document públic.

C. ESPAI LLIURE PÚBLIC. Tenen aquesta consideració els eixos cívics, els corredors verds, places, parcs, rambles, esplanades o similars, senyalats o indicats en la normativa de Planejament General.

D. CALÇADA. Es considera calçada l'espai de via pública pel qual poden transitar i/o aparcar vehicles.

E. VORERES. Són els espais de la via pública destinats únicament al trànsit de persones.

F. TERRASSES. Són aquells espais de les voreres autoritzats per a ocupar temporalment amb elements i mobiliari autoritzables vinculats a una activitat econòmica permanent i autoritzada en les condicions assenyalades en aquesta Ordenança.

G. BANDEROLES. S'entén per banderoles, aquells suports informatius o publicitaris subjectes amb elements rígids o articulats sobre façanes, elements urbans o altre suport que volin verticalment sobre la via pública.

H. CENTRE HISTÒRIC. A l'efecte d'aquesta Ordenança, es considera centre històric el conjunt espacial situat dins del perímetre delimitat pel nucli tradicional de conformitat amb la zonificació de la normativa de Planejament General.

I. ZONA PERIFÈRICA. A l'efecte d'aquesta Ordenança, es considera zona perifèrica el conjunt espacial situat dins del perímetre delimitat pels eixamples i perifèria de conformitat amb la zonificació de la normativa del Planejament General.

J. URBANITZACIÓ DE SANT TOMÀS. A l'efecte d'aquesta Ordenança, es considera zona turística la urbanització de Sant Tomàs situada espacialment dins del perímetre delimitat per la zonificació de la normativa de Planejament General i la d'Ordenació Territorial.

 

CAPÍTOL II Llicències

3. ARTICLE TRES.- Qüestions generals.

1. Tota ocupació de la via pública a qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública municipal com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú atípic o especial, requerirà la corresponent llicència municipal o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, l'oportuna concessió administrativa. Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.

2. Les autoritzacions i llicències s'entendran atorgades, excepte el dret de propietat i sense perjudici de tercers i no podran ser invocades per a excloure o disminuir la responsabilitat civil o penal en què pogués incórrer la persona o entitat titular de l'activitat.

3. Les llicencies sobre espais ocupables vinculades a una activitat autoritzada podran ser cedides a tercers exclusivament en els traspassos o canvis de titularitat de l'establiment al qual va quedar vinculada la llicència. L'eficàcia d'aquesta cessió quedarà suspesa fins que es procedeixi a la identificació de la nova persona o entitat titular de l'establiment.

4. ARTICLE QUATRE.- Taxes.

Les llicències d'ocupació de via pública estan subjectes a l'aplicació de taxes previstes en les Ordenances fiscals i de preus públics vigents. Quan s'efectués una autoliquidació de taxes sobre la base de dades incorrectes facilitades per la persona sol·licitant, independentment de les responsabilitats que es poguessin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.

5. ARTICLE CINC. Sol·licituds i terminis.

1. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de via pública es presentaran en el Registre General o per qualsevol procediment legalment establert amb una antelació mínima de tres mesos respecte de la data de l'ocupació sol·licitada o el seu inici. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de via pública, excepcionalment i per causa justificada, podran sol·licitar-se per a un termini inferior al previst en l'article 12.2 d'aquesta Ordenança. En tot cas, la llicència només podrà ser atorgada a partir de l'endemà a la presentació de la sol·licitud en el Registre General o un altre mitjà legalment establert. En tots els casos, les dates sol·licitades par a ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura.

2. En el cas que la persona sol·licitant no tingui residència en el territori nacional, serà preceptiu acreditar el corresponent apoderament a una persona domiciliada en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris, a més del NIE, aportaran el Permís de Residència.

3. Per a qualsevol manca de documentació exigida serà requerida la seva esmena i si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta, s'entendrà desistit en la seva petició i s'arxivarà automàticament l'expedient administratiu.

4. Totes les llicències que s'atorguin, encara que no consti expressament, tindran una eficàcia i validesa temporal, que no podrà ser superior al termini expressament autoritzat.

5. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té el caràcter de negatiu i la resolució presumpta és desestimatòria. En cap cas, les sol·licituds suposaran la concessió de la llicència automàticament.

6. ARTICLE SIS. Execució.

1. El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de manera total o parcial, llogant o rellogant a tercers. La llicència no podrà ser usada per a realçar activitats diferents de les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència serà realitzada per la persona o l'entitat titular de la llicència i de l'activitat o pel seu personal. La persona o titular de la llicència d'ocupació serà responsable del seu correcte ús i compliment de les condicions imposades.

2. Excepte autorització administrativa expressa, no es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà, jardineria o qualsevol altre element d'urbanització existent per a acomodar-los a les conveniències d'una ocupació, per la qual cosa, el titular respondrà patrimonialment dels danys que s'hagin pogut provocar.

3. Els elements autoritzables en la via pública per vinculació a una llicència de funcionament seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior de l'establiment. Tots els elements que es col·loquin en la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria d'accessibilitat, no podran revestir perillositat per als vianants o persones usuàries.

4. L'Ajuntament es reserva el dret de reduir el termini de vigència de les llicències quan hi hagi antecedents negatius per molèsties o una altra causa justificada. En tots els casos, l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a cap compensació excepte la devolució de la part proporcional de les taxes si escau, per motius d'interès públic, quan impedeixin la utilització del domini per activitats de major interès públic, per a la realització d'actes públics o institucionals, per motius de seguretat, per la realització d'obres públiques o privades autoritzades, l'ordenació de l'espai urbà o el trànsit de persones o de vehicles o per qualsevol altra causa justificada.

5. Motivadament, la Policia local podrà ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin la seguretat de les persones o béns, dificultin el lliure trànsit de persones vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista prou justificada.

7. ARTICLE SET.- Responsabilitats.

1. En aquell supòsit que l'ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideren responsables les persones que hagin intervingut o s'hagin beneficiat i aquelles persones promotores de l'activitat i de l'ocupació precària.

2. Quan l'ocupació de la via pública pugui afectar a la neteja de vies i espais lliures públics, l'òrgan municipal competent podrà condicionar l'atorgament de la llicència a la contractació privada d'un servei de neteja extraordinari o la constitució d'una fiança en garantia de la restitució a la normalitat del domini públic utilitzat.

3. La persona o titular d'una llicència d'ocupació de via pública assumirà qualsevol responsabilitat que pugui derivar-se, a l'efecte disposarà de la cobertura mitjançant la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per l'import suficient.

4. Per a la pràctica de notificacions, l'Ajuntament es reserva la facultat de fer-ho, a més del lloc indicat en la sol·licitud, en el lloc de l'activitat o qualsevol altra on sigui possible la localització de la persona o entitat titular de la llicència.

5. El titular de la llicència haurà de complir, a més, amb la totalitat de normes de planejament general, d'activitats, sorolls i vibracions, publicitat i qualsevol altre aplicable.

8. ARTICLE VUIT.- Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada.

1. En qualsevol moment es podrà sol·licitar la modificació de la sol·licitud de llicències per a l'ocupació d'espai de la via pública sempre que s'ajustin a la present Ordenança i a la resta de normativa d'aplicació.

2. Sense perjudici de l'anterior, només es podrà ocupar l'espai de la via pública modificant quan estigui autoritzat expressament por l'Administració competent.

9. ARTICLE NOU.- Revocació de llicències.

1. Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que expressament s'indiquen en la present Ordenança, amb pèrdua de l'import ingressat per concepte de cànon i taxes administratives i sense dret a indemnització, així amb la inhabilitació per obtenir futures llicències en les condicions assenyalades en aquesta Ordenança.

2. Són causes de revocació les següents.

a) La falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades en sol·licitar la llicència.

b) Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions de la llicència.

c) Per producció de molèsties a tercers acreditades en l'expedient, a conseqüència de la transmissió de renous i vibracions superiors als nivells legalment permesos.

d) Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses en la via pública, degudament informades a la Policia Local.

e) Per destacament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.

f) Per desenvolupar una activitat diferent de l'expressament autoritzada.

g) Per pèrdua de la vigència i eficàcia de la llicència de funcionament de l'activitat autoritzada.

h) Per concórrer en qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.

10. ARTICLE DEU.- Denegacions.

1. Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma expressa i motivada, fonamentada en alguna de les següents causes:

a) Quan no es compleixin els requisits tècnics establerts en la present Ordenança o en la normativa de Planejament General.

b) No trobar-se el sol·licitant al corrent de les seves obligacions fiscals amb la Hisenda pública municipal.

c) Per no complir amb els requisits legals i condicions exigides o requisits per a l'exercici de l'activitat en qüestió.

d) En les ocupacions realitzades per vinculació a l'exercici d'una activitat, quan no es disposi de la preceptiva llicència municipal de funcionament de l'activitat.

e) Quan el nom del local o negoci pel qual se sol·licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.

f) Quan s'interfereixi o es pugui interferir en el trànsit de persones vianants o vehicles.

g) Per l'excessiva ocupació de via pública, degudament justificada.

h) Per falta d'espai dins de la zona autoritzable, degudament justificada.

i) Excepte excepció degudament justificada, quan l'ocupació es sol·liciti a la calçada, parterres, jardins o en zones d'aparcament de vehicles.

j) Quan pugui interferir en les entrades del local propi o aliens o en els accessos als habitatges confrontants, degudament justificada.

k) Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics, degudament justificada.

l) Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana, degudament justificada.

m) Per l'existència de sancions fermes por infraccions greus o molt greus relatives a la protecció ambiental contra la contaminació per renous i vibracions, o informes negatius por qüestions urbanístiques, de seguretat o molèsties, o d'una altra tipologia que afectin el lloc o a l'activitat a la qual es vincula la llicència.

n) Quan s'hagin incomplit les prescripcions d'anteriors llicències i consten, motivadament, en l'expedient administratiu.

o) Quan s'hagin produït molèsties i perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que es sol·licita.

p) Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviments, arbratges, instal·lacions, cablejats, fanals i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats pel titular de la llicència i adoptades les mesures adequades per a evitar la seva repetició.

q) Quan la configuració o planificació urbana del lloc no ho permeti, degudament justificada.

r) Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar a la integritat física de les persones, degudament justificada.

s) Quan existeixin informes tècnics municipals o policials que ho desaconsellin.

t) Quan la persona física o jurídica o la raó comercial estigui inhabilitada per a contractar amb l'Administració Pública i obtenir llicències o concessions administratives.

2. La denegació d'una sol·licitud no afectarà la possibilitat de sol·licitar una nova ajustada a les determinacions i prescripcions d'aquesta Ordenança.

11. ARTICLE ONZE.- Discrecionalitat.

1. En els casos no previstos en la present Ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà motivadament de conformitat amb la potestat discrecional de l'Ajuntament, amb l'aplicació de criteris anàlegs previstos en aquesta regulació municipal, que poden afectar a una zona o a una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.

2. En matèria de via pública, s'aplicaran els criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, subjectes als principis bàsics de legalitat, seguretat jurídica, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.

 

CAPÍTOL III Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants

12. ARTICLE DOTZE.- Qüestions generales.

1. Les ocupacions de la via pública amb caràcter lucratiu, mitjançant terrasses, realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants hauran de complir les prescripcions recollides en el present Capítol.

2. Les ocupacions de la via pública amb caràcter lucratiu realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants podran sol·licitar-se:

a) Per temporada. Compres pel període entre l'1 de maig i el 30 d'octubre, ambdós inclosos.

b) Anual. Compresa per tot un any natural.

3. Podran obtenir la llicència d'ocupació de la via pública els titulars dels establiments situats en la planta baixa de les edificacions alineades directament amb l'espai públic. Excepcionalment, podrà autoritzar-se motivadament l'ocupació de la via pública als titulars d'establiments autoritzats situats fora de l'alineació de la via pública. En cas de conflicte, tindrà preferència per a ocupar l'espai públic l'establiment autoritzat i alineat directament amb la via pública.

4. L'establiment al qual estigui vinculada l'ocupació sol·licitada haurà de disposar de la llicència municipal de funcionament de l'activitat de bar o cafè, cafeteria o restaurant, a nom de la persona o titular de l'establiment per al qual se sol·liciti la llicència d'ocupació de la via pública.

13. ARTICLE TRETZE. Sol·licituds i terminis.

1. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les prescripcions tècniques que s'exigeixen en la present Ordenança.

2. Documentació a presentar en la instància:

a) La llicència d'obertura de l'establiment comercial.

b) Un plànol d'emplaçament a escala 1:500.

c) Un plànol acotat a escala 1.200 descrivint amb exactitud la zona i superfície ocupable de la via pública en relació amb l'establiment al qual quedarà afectada, i una descripció gràfica de la col·locació del mobiliari en les condicions assenyalades en aquesta Ordenança.

d) Fotografia de l'establiment.

e) Justificant de pagament de les taxes establertes en l'Ordenança fiscal corresponent.

f) Fotocopia del títol de propietat o del contracte de lloguer de l'establiment.

g) Autorització expressa del titular dels immobles adjacents quan la longitud de la terrassa o espai ocupable excedeixi de la línia longitudinal de la façana de l'establiment que sol·licita la llicència o autorització administrativa.

h) Les persones físiques o jurídiques que sol·licitin l'ocupació d'espai públic afecte a l'activitat de l'establiment, hauran de trobar-se al corrent de pagament de l'Impost d'Activitats Econòmiques i de qualsevol altra tributació estatal, autonòmica, insular o municipal.

3. El període mínim autoritzable serà de sis mesos continus podent prorrogar-se com a màxim per altres sis meses més correlatius en las condicions previstes en l'article següent.

4. La llicència quedarà reflectida en una fitxa de mida DIN-A4 o similar que lliurarà l'Ajuntament al seu titular, on constaran les principals dades de la llicència i que haurà d'estar ubicada de cara en l'exterior, a la meitat superior de la porta principal, de forma que sigui visible perfectament des de l'exterior.

14. ARTICLE CATORZE.- Pròrroga i renovació.

1. Per al cas de pròrrogues de llicències inicials d'ocupacions de la via pública mitjançant terrasses i dins de l'any natural, en idèntiques condicions que les contingudes en la llicència inicial, es podrà obtenir la llicència per declaració responsable de la persona o entitat titular d'aquella, i sempre que s'hagin complert les prescripcions assenyalades en la llicència inicial.

2. Par al cas de llicències concedides, la seva renovació s'obtendrà mitjançant la declaració responsable de la persona o entitat titular de l'establiment autoritat, i sempre que s'hagin complert les prescripcions assenyalades en la llicència inicial.

3. En ambdós casos, amb la sol·licitud de pròrroga o de renovació la persona o entitat sol·licitant liquidarà les taxes administratives i cànons corresponents.

15. ARTICLE QUINZE.- Cessió de la llicència o autorització.

Amb caràcter general i com indica l'article 3.3 d'aquesta Ordenança, les llicències sobre espais ocupables vinculades a una activitat autoritzada podran ser cedides a tercers exclusivament en els traspassos o canvis de titularitat de l'establiment al qual va quedar vinculat la llicència. L'eficàcia d'aquesta cessió quedarà suspesa fins que es procedeixi a la identificació de la nova persona o entitat titular de l'establiment. No serà autoritzada la cessió quan la llicència o autorització va ser expressament concedida per les qualitats individuals o condicions específiques de la persona o establiment titular.

16. ARTICLE SETZE.- Execució.

1. Els sorolls que es generen per l'ocupació de la via pública autoritzada, estaran subjectes als límits fixats per l'Ordenança municipal o normativa reguladora de la contaminació per renous i vibracions aplicable.

2. La persona o entitat titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que, en cada cas, resultin necessàries per evitar embrutar i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements en ell situats, i estarà obligat a mantenir en tot moment un adequat estat de neteja i salubritat de la zona ocupada, així com a facilitar les tasques dels serveis municipals de neteja.

3. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat i accessibilitat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.

4. La permanència d'animals domèstics o de companyia en una zona autoritzada estarà subjecta a la normativa municipal o autonòmica d'inserció d'animals de companyia en la societat urbana. En tot cas, prevaldrà en les zones autoritzades el gaudi de les terrasses per les persones físiques enfront de la permanència d'animals domèstics o de companyia.

17. ARTICLE DISSET.- Responsabilitats.

La persona o entitat titular de l'autorització serà el responsable directe en cas de produir-se contravencions amb aquesta Ordenança o una altra normativa municipal dins de l'espai autoritzat o de qualsevol de les prescripcions de la llicència. En el cas que les contravencions persistesquin, l'Ajuntament es reserva la facultat de revocar la llicència i/o denegar sol·licituds futures o pròrrogues d'aquestes.

18. ARTICLE DIVUIT.- Criteris tècnics.

1. L'espai ocupable per la terrassa haurà d'estar situat, preferentment, en la projecció de la façana principal del local de l'activitat, entenent-se com l'espai comprès entre els dos eixos de les parets mitgeres, ocupant la vorera o l'espai lliure públic sense circulació de vehicles d'una amplada mínima de 3 metres lliures d'obstacles. Excepcionalment i per causa motivada, podrà situar-se la terrassa a la vorera lateral i contigua o frontal del local de l'activitat i sempre que no afecti la seguretat de les persones o béns, ni dificultin el lliure trànsit de persones vianants.

2. L'espai ocupable per la terrassa podrà ser ampliat a la d'un local veí contigu si compta amb la conformitat del seu titular i de la comunitat de propietaris i sempre que no afecti la seguretat de les persones o béns, ni dificultin el lliure trànsit de persones vianants.

3. En el cas que la zona a ocupar mitjançant la terrassa estigués en el mateix nivell que la calçada, serà preceptiu que aquella estigui protegida i separada d'aquesta per jardineres o qualsevol tipus de mobiliari urbà que s'integri estèticament amb els diferents elements que integren la terrassa i l'espai ocupat.

4. L'espai que quedi lliure a la vorera per al trànsit de vianants una vegada ocupada la via pública mai podrà ser inferior a 2 metres sense obstacles.

5. Espai no ocupable per les terrasses:

a) La calçada oberta al trànsit de vehicles i els espais destinats a aparcaments de vehicles.

b) A les voreres destinades exclusivament a la seguretat i al lliure trànsit de persones vianants.

c) Una distància mínima d'1,5 metres del carril bici si n'hi hagués. Una distància mínima d'1,5 metres de la vorera dels carrers classificats com a vies on no estigui permès l'aparcament, a 1 metre de la vorera a la resta de carrers.

d) En una distància mínima d'1 metre d'entrades a immobles, a guals permanents, accessos a locals i sortides d'emergència.

e) En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable i motivat.

6. Les llicències a atorgar en el centre històric segons la zonificació prevista pel Planejament General del municipi o aquelles que puguin afectar incidir en el radi de protecció d'un bé d'interès cultural o catalogat, podran ser sotmeses a informe dels serveis de patrimoni de l'Administració insular. El referit informe haurà de ser evacuat en un termini de quinze dies des de la seva recepció, entenent-se favorable els efectes i eficàcia de l'acte presumpte.

7. L'ordenació de places, parcs, explanades o similars de configuració especial amb elevat nombre d'interessats a sol·licitar la llicència per a l'ocupació d'espais públics destinats a terrasses, serà determinada per l'òrgan municipal competent sense estar subjecte a la conformitat dels titulars dels immobles confrontats aplicant-se les condicions preferents de l'apartat primer d'aquest article, excepte en aquells casos els criteris tècnics dels quals determinin una millor ordenació de l'espai ocupable.

8. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris tècnics i estètics, atesa la zonificació urbanística on s'emplaci l'establiment al qual estigui vinculada l'ocupació.

9. En aquells supòsits excepcionals d'ocupacions de taules i cadires separades, una adossada a la façana i l'altre al davant, i dins de la mateixa vorera, s'haurà de deixar un mínim de separació de 2 metres entre ambdues ocupacions.

10. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï l'ordenació urbana del lloc o la intensitat del trànsit de vianants, sense dret a indemnització. El fet d'haver obtingut anteriors llicències per un nombre d'elements superior al que es consideri adequat posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per invocar la seva autorització.

11. En cas de sobrevenir la necessitat de la col·locació de mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tindrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.

 

19. ARTICLE DINOU.- Horari de les ocupacions.

1. L'horari general autoritzable de les terrasses serà de 07:00 a les 00:00. De forma puntual i motivada, l'horari general de les ocupacions podrà ser ampliat fixant-se un horari específic d'obertura i tancament de les ocupacions.

2. Per resolució de l'òrgan municipal competent l'horari general podrà ser ampliat, excepcionalment, en zones d'ús majoritàriament turístic, així com restringir-lo motivadament per evitar molèsties al veïnat o en zones d'especial incidència en el medi ambient. La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals on l'ocupació produeixi molèsties al veïnat previ informe de la Policia Local, de conformitat amb la normativa reguladora de les contaminacions acústiques per renous i vibracions.

3. L'incompliment reiterat de l'horari autoritzat per l'ocupació de la via pública podrà ser causa de revocació de la llicència i inhabilitació per a futures sol·licituds.

4. Les ampliacions o reduccions de l'horari general autoritzable s'ajustaran als criteris zonals i normativa de Planejament General així com a la normativa específica aplicable.

20. ARTICLE VINT.- Prohibicions.

1. Queden expressament prohibides les següents actuacions:

a) Situar elements fora de l'espai autoritzat.

b) Excedir-se en el nombre d'elements autoritzats o la col·locació d'elements no autoritzats.

c) Excedir-se en l'horari autoritzat en la llicència i, si no consta, en l'autoritzat per a l'activitat.

d) La realització de tancaments no autoritzats quan representin una privatització total de l'espai públic.

e) La realització no autoritzada d'ancoratges i/o fixacions permanents al paviment.

f) L'exhibició de publicitat comercial aliena a la mateixa activitat, de tabac o alcohol.

g) La col·locació a la via pública o vials d'ús públic de cadafals, tarimes u altres elements permanents sense autorització administrativa o llicència urbanística.

h) Obstaculitzar l'operativitat dels serveis públics com tapes de registre, boques de reg, hidratants i altres.

i) Obstaculitzar la visibilitat dels vehicles, vianants o des senyals de trànsit amb els elements instal·lats.

j) La realització no autoritzada de qualsevol intervenció al paviment.

k) Qualsevol altra que es determini motivadament per l'Òrgan municipal competent o sigui contrària a la normativa de Planejament General del municipi o un altre aplicable.

2. La realització reiterada de prohibicions por la persona o l'entitat titular de la llicència podrà ser causa de revocació de la llicència i inhabilitació per a futures sol·licituds.

21. ARTICLE VINT-I-UN.- Senyalització de la zona ocupable.

1. L'Ajuntament podrà senyalitzar sobre el paviment els límits màxims de la zona ocupable de conformitat amb l'ordenació prevista a la llicència.

2. El falsejament de la senyalització per la persona o l'entitat titular de la llicència serà considerat com a falta molt greu i serà causa de revocació de la llicència i inhabilitació per a futures sol·licituds.

 

CAPÍTOL IV Mobiliari autoritzable per bares o cafès, cafeteries i restaurants

22. ARTICLE VINT-I-DOS.- Normes comunes.

1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i tots ells s'hauran de retirar diàriament en finalitzar l'horari previst a la llicència o a requeriment de l'Ajuntament per causa justificada. Excepcionalment, podrà autoritzar-se l'apilament provisional de tot el mobiliari en un lloc concret de l'espai autoritzat, en el termini comprès entre l'horari de tancament de la terrassa i l'horari de tancament del local.

2. Excepcionalment, podrà autoritzar-se condicionadament i mitjançant llicència urbanística elements fixes en el paviment de l'espai ocupable, com cadafals, tarimes, superfícies anivelladores, o altres elements fixats sobre el paviment. Serà obligació ineludible de la persona o l'entitat titular de la llicència que sol·liciti la implantació d'aquests elements, reposar, a càrrec seu i a l'extinció de l'eficàcia i vigència de la llicència, el paviment a la situació anterior a la instal·lació.

3. Amb caràcter general, els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins del mateix espai, para-sols, rètols, estufes, testos, jardineres, barreteres, mampares i tallavents. Excepcionalment, podran col·locar-se tancaments fixes de les terrasses en les condiciones assenyalades en l'apartat segon anterior.

4. Els colors utilitzats s'ajustaran als criteris tècnics i estètics en relació amb l'ordenació urbana de la zonificació urbanística que es tracti. Preferentment, s'utilitzaran els colors blancs crus, torrats, foscos o anàlegs, no cridaners o lesius a la imatge de l'entorn on s'ubiqui el local de l'activitat.

5. La col·locació dels elements autoritzats en l'espai ocupable hauran de trobar-se estèticament en un correcte estat de conservació i de neteja.

23. ARTICLE VINT-I-TRES.- Taules i cadires.

1. Les taules i cadires autoritzables tindran un caràcter homogeni dins de l'espai públic on se situa la terrassa. Els materials permesos per les taules són la fusta, el ferro fos, marbre, vidre o metacrilat incolor, vímet, bambú o anàlegs; els permesos per les cadires, que tindran caràcter individual, han de ser idèntics o adequats amb els materials de les taules.

2. Les taules tindran una mida màxima de 120 cm de costat o de diàmetre. Excepcionalment i per causa justificada podran autoritzar-se altres mesures sempre que s'adaptin i s'integrin estèticament en l'espai ocupable.

3. No seran autoritzables les taules i cadires de plàstic injectat o similar, excepte en zones de platja i sempre que s'ajustin i s'integrin en l'espai urbà concret.

24. ARTICLE VINT-I-QUATRE.- Para-sols

1. S'entén per para-sol aquell element usat per protegir-se del sol o de la humitat, d'estructura de tela lleugera i fàcilment plegable, d'una sola columna i planta circular o poligonal amb diàmetre màxim de 260 cm. La seva base serà de disseny i per suficient per garantir la seva estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Excepcionalment, es podrà autoritzar el seu ancoratge o fixació sobre el paviment en les condicions assenyalades en l'apartat segon de l'article 22 d'aquesta Ordenança.

2. La projecció vertical del para-sol sobre el paviment no podrà superar els límits de l'ocupació de la via pública autoritzada. L'altura màxima, mesurada des del paviment fins a la part més alta de l'element, no podrà superar la de la planta de l'establiment autoritzat, si bé, per qüestions estètiques de l'espai urbà, podrà assenyalar-se un paràmetre conjunt per els para-sols dels espais autoritzats a l'entorn.

3. El para-sol haurà d'integrar-se estèticament en el conjunt d'elements autoritzats i disposats en l'espai ocupable, de conformitat amb l'apartat quart de l'article d'aquesta Ordenança.

4. En cap cas, el para-sol podrà dificultar el trànsit de vianants i dels serveis públics de neteja, urgència o de seguretat.

5. Amb caràcter general, s'estableix una alçada mínima lliure de pas per davall del para-sol de 220 cm.

25. ARTICLE VINT-I-CINC.- Mampares i tanques.

1. Es podran autoritzar mampares i tanques de vidre o plàstic rígid totalment transparent com a elements delimitadors i protectors de la terrassa. No podran ancorar-se en el paviment i tots ells hauran de retirar-se de la via pública una vegada finalitzada la vigència o eficàcia de la llicència.

2. Tant les mampares com les tanques s'integraran estèticament amb el conjunt d'elements autoritzables en l'espai ocupat així com en l'entorn urbà en què s'ubiquin. En tot cas, les mampares i les tanques es separaran del paviment un mínim de 15 cm amb una altura total no superior als 170 cm per les mampares i de 120 cm per les tanques.

26. ARTICLE VINT-I-SIS.- Testos i jardineres.

Es podrà autoritzar la col·locació en el paviment de testos i jardineres amb plantes autòctones dins de l'espai ocupable sempre que s'integrin estèticament en el conjunt d'elements autoritzats i amb l'entorn urbà en què s'ubiquin. En cap cas, la col·locació d'aquests elements podrà suposar una molèstia als usuaris de l'espai ocupat per la terrassa o dificultat la seva accessibilitat.

27. ARTICLE VINT-I-SET.- Estufes i calefactors exteriors.

1. Es podrà autoritzar la col·locació dins de l'espai ocupable d'elements de climatització exterior degudament homologats i connectats d'acord amb la normativa actual. Per a la instal·lació d'aquests dispositius i per obtenir l'oportuna llicència serà preceptiu la presentació prèvia d'un informe firmat pel tècnic competent acreditant el compliment estricte dels requisits normatius per a la seva implantació.

2. No es permetrà la instal·lació d'estufes de gas que tenguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Només es permetrà la utilització de dispositius que mantenguin la flama dins del vidre o similar que tenguin protecció per evitar cremades.

28. ARTICLE VINT-I-VUIT.- Aparells musicals, de televisió o altre mitjà audiovisual.

1. Es podrà autoritzar dins de l'espai ocupable per la terrassa aparells de televisió o altres mitjans àudio visuals, vinculats a l'obertura de l'activitat i a l'horari autoritzat, la connexió per al seu funcionament compleixi amb la normativa actual i que no suposin una molèstia als usuaris de l'espai ocupat per la terrassa o dificultin la seva accessibilitat.

2. En cap cas la col·locació i funcionament dins de l'espai ocupable d'aparells musicals, de televisió i qualsevol altra mitjà audiovisual podrà causar molèsties de sonoritat al veïnat i a l'entorn urbà on s'ubiqui la terrassa, havent de complir amb les prescripcions normatives en matèria de contaminacions acústiques per renous i vibracions.

29. ARTICLE VINT-I-NOU.- Supòsits especials.

1. Atenent la zonificació urbanística i l'estètica de l'entorn urbà, es podrà autoritzar l'ampliació en continuïtat en la mateixa línia d'ocupació i alineació amb elements autoritzables davant la façana d'un local veí contigu i confrontat amb l'establiment en qüestió, sempre que es presenti amb cada sol·licitud la conformitat de la persona o entitat titular del dret d'ocupació de l'immoble contigu manifestada per escrit.

2. Atenent la zonificació urbanística i a l'estètica de l'entorn urbà, en el cas que la zona ocupable estigui situada de forma que pugui ser utilitzada en les mateixes condiciones d'accés per dos o més establiments, aquesta serà compartida proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de forma que cada una quedi el més a prop possible del seu establiment. Quan coincideixi la possibilitat d'ocupació d'una mateixa zona per dos establiments situats un enfront de l'altre o un a cada costat del carrer i la zona d'ocupació al mig, l'espai ocupat serà repartit equitativament entre els dos establiments. Quan aquesta circumstància es presenti mentre estigui en vigor i dins del termini de la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i, al seu venciment, es distribuirà l'espai ocupable entre els establiments que tenguin dret. En cap cas, la llicència atorgada anteriorment consolidarà cap dret a favor de la persona o de l'entitat titular.

3. En les ocupacions especials en vies o espais públics per al trànsit de vianants s'haurà de salvaguardar sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat, estimant per això, una amplada mínima de 3 metres.

4. Amb relació a les ocupacions en carrers i places de vianants del centre històric, els carrers on es puguin autoritzar les ocupacions especials hauran de respectar sempre un mínim de dos metres centrals per al trànsit de vianants.

5. Les ocupacions per terrasses en zones de titularitat privada confrontants amb la via pública no estaran subjectes a les taxes administratives i cànons per llicències d'ocupació de la via pública, si bé, quedaran subjectes a l'obtenció de la corresponent llicència de funcionament de l'activitat de l'establiment i, en el seu cas, a la llicència urbanística. No obstant a l'anterior i per motius d'ordenació estètica de l'entorn urbà on s'emplaci l'establiment existent, podrà exigir-se l'adaptació dels seus elements o mobiliari als criteris estètics d'aquesta Ordenança en el termini que determini l'Òrgan competent municipal.

CAPÍTOL V ​​​​​​​Ocupacions realitzades per altres establiments comercials

30. ARTICLE TRENTA.- Normes comunes.

1. Les ocupacions de la via pública amb caràcter lucratiu, realitzades per establiments comercials que ofereixen productes autòctons, artesanals, decoratius, artístics o similars, podran ser autoritzats en les condicions senyalades en els Capítols III i IV anteriors en tot allò que anàlogament pugui aplicar-se per aquest supòsit i sempre que s'adaptin estèticament a l'entorn urbà on s'emplacin.

2. Exclusivament, podran obtenir la llicència d'ocupació de la via pública els titulars dels establiments autoritzats situats a la planta baixa de les edificacions alineades directament amb l'espai públic.

 

 

CAPÍTOL VI ​​​​​​​Ocupacions realitzades per residents

31. ARTICLE TRENTA-U.- Normes comunes.

1. Atesa la zonificació urbanística derivada del Planejament General i, especialment, en el centre històric o en espais singulars de la ciutat, serà autoritzable directament l'ús no lucratiu de l'espai de la via pública, no superior a 50 cm i exclosa del trànsit de vehicles, per a la disposició o instal·lació de tests decoratius que confronta amb l'alineació de la façana de l'habitatge dels residents.

2. En cap cas, aquestes ocupacions especials no lucratives podran destorbar o entorpir l'accessibilitat i el trànsit de vianants de la via pública i haurà de salvaguardar-se sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat i de neteja municipal.

 

CAPÍTOL VII Ocupacions temporals

32. ARTICLE TRENTA-DOS.- Taules informatives i petitòries.

1. Es podran autoritzar, a persones físiques o jurídiques que acreditin no tenir una finalitat lucrativa, i amb una duració no superior a una setmana, per a la col·locació de taules informatives en la via pública, a les ONG´S o les promogudes per organismes autònoms municipals, sindicats, partits polítics i entitats associatives d'interès general per al districte o urbanització turística, el barri o la ciutat.

2. Es podran autoritzar, a persones físiques o jurídiques que acreditin no tendir una finalitat lucrativa, per a la col·locació de taules petitòries a la via pública, amb una duració no superior a una setmana, per efectuar la captació d'aportacions econòmiques destinades a causes humanitàries, d'especial significació ciutadana o d'interès general municipal.

3. El termini màxim autoritzable podrà, motivadament, reduir-se o ampliar-se en funció de les circumstàncies concretes en què va ser autoritzada l'ocupació especial.

4. Les llicències podran denegar-se quan el sol·licitant no acrediti suficientment la finalitat social pública o d'interès general.

5. En ambdós supòsits, l'ocupació autoritzada no podrà interferir el trànsit de vianants i haurà de salvaguardar-se sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat i de neteja municipal, ni coincidir amb la programació d'activitats de gran concurrència en la via pública.

33. ARTICLE TRENTA-TRES.- Ocupacions per motius d'inaguracions i altres esdeveniments.

Es podran autoritzar ocupacions temporals a la via pública amb motiu d'actes d'inaguració d'establiments o altres esdeveniments significatius, sempre que la seva cabuda resulti insuficient per fer-ho a l'interior i no s'intercepti la circulació rodada o de vianants, ni entrades a immobles, realitzant-se d'acord amb les condicions que disposi l'Òrgan municipal competent.

34. ARTICLE TRENTA-QUATRE.- Mercats ambulants i exposicions culturals o artístiques.

1. L'autorització en la via pública de mercats o mercats ambulants amb finalitat lucrativa estaran subjectes a llicència conforme als criteris discrecionals que determini l'Òrgan competent municipal. Les exposicions culturals o artístiques sense finalitat lucrativa i que ocupin espais de la via pública no requeriran la corresponent llicència. La seva autorització vindrà determinada per l'observança de les disposicions generales d'aquesta Ordenança o altra normativa municipal, autonòmica o estatal.

2. En qualsevol cas, la instal·lació d'elements privats en la zona d'ocupació no afectarà la circulació rodada o de vianants, ni entrades a immobles, salvaguardant-se sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat i de neteja municipal.

35. ARTICLE TRENTA-CINC.- Fires i esdeveniments

1. L'autorització en la via pública de fires i esdeveniments de caràcter eventual estarà subjecta a llicència i als criteris discrecionals i condicions que determini l'Òrgan competent municipal. En qualsevol cas, la instal·lació d'elements privats a la zona d'ocupació afectarà la circulació rodada o de vianants, ni entrades a immobles, salvaguardant-se sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat i de neteja municipal.

2. S'integra en el concepte d'esdeveniment a la via pública o a equipaments públics la realització, per iniciativa privada o pública, de concerts, espectacles o activitats recreatives, de notòria concurrència pública.

3. Les fires i esdeveniments autoritzables estaran subjectes, amb caràcter previ, a l'obtenció de les autoritzacions administratives i llicències previstes a la normativa en matèria d'activitats i seguretat de les Illes Balears.

36. ARTICLE TRENTA-SIS.- Festes de Sant Cristòfol i festivitats d'interès municipal.

1. L'ocupació de la via pública durant les dates programades amb motiu de la celebració de les festes patronals de Sant Cristòfol de Ses Corregudes, de gran concurrència pública, l'autorització d'ocupació de la via pública estarà subjecta als criteris discrecionals i condicions que determini prèviament l'Òrgan competent municipal. Durant aquestes dates es podran autoritzar ocupacions de la via pública a firaires professionals acreditats.

2. El mateix criteri s'aplicarà a altres festivitats o esdeveniments impulsats per l'Ajuntament o de promoció privada i que impliquin l'ocupació esporàdica de la via pública podent-se autoritzar la instal·lació de llocs de venda de productes alimentaris tradicionals, begudes o similars, havent-se de complir els requisits higiènics i sanitaris vigents. Igualment, i per aquests supòsits, serà autoritzable l'ocupació de la via pública en les condicions que específicament es determinin, de cadafals, tarimes o superfícies anivelladores, desmuntables i no ancorades, per la realització d'activitats musicals.

3. L'ocupació de l'espai de via pública, a excepció d'aquelles activitats promogudes de caràcter no lucratiu, estaran subjectes a l'obtenció prèvia de la llicència, que s'haurà de sol·licitar en les condicions assenyalades en aquesta Ordenança o en altra normativa específica.

4. En tot cas, haurà de prevaler l'interès general sobre el particular, procurant que la instal·lació d'elements a la zona d'ocupació no afecti substancialment a la circulació rodada o de vianants, ni entrades a immobles, salvaguardant-se sempre el pas dels vehicles d'emergència o seguretat i de neteja municipal.

 

CAPÍTOL VIII Ocupacions estables

37. ARTICLE TRENTA-SET.- Quioscs.

1. Amb caràcter excepcional, l'Òrgan competent municipal, en exercici de la seva potestat discrecional, podrà autoritzar en la via pública la instal·lació de quioscos de premsa, de venda de llaminadures o de gelats, o per la manufacturació i venda de productes d'alimentació i begudes, havent de complir amb les exigències normatives locals, insulars, autonòmiques i estatals para cada supòsit.

2. Als afectes de l'eventual implantació del quiosc, s'atendrà preferentment a la zonificació urbanística i a l'estètica de l'entorn urbà on es pretengui situar.

3. Seran autoritzables mitjançant la corresponent concessió administrativa atorgada per licitació pública. La seva regulació vindrà determinada pels corresponents plecs de condicions que regulin les respectives licitacions.

4. Per a la col·locació dels quioscos en la via pública es compliran els criteris tècnics previstos en aquesta Ordenança i en les prescripcions de Planejament General que resultin aplicables.

38. ARTICLE TRENTA-VUIT.- Flors i tests de floristeries.

Es podrà autoritzar l'ocupació de la via pública a les floristeries per exposar plantes i flors naturals, per això serà preceptiu disposar de la corresponent llicència de funcionament de l'activitat i que es compleixin els criteris tècnics previstos en aquesta Ordenança.

39. ARTICLE TRENTA-NOU.- Activitats publicitàries.

1. L'activitat publicitària comercial situada sobre el sòl o vol de la via pública estarà subjecta a la corresponent llicència o concessió, segons el cas, i al compliment de la regulació establerta per la present Ordenança i normativa específica de publicitat vigent.

2. Podran admetre's sol·licituds de les persones o entitats titulares de l'establiment comercial o, en determinats casos, atès l'espai públic ofert, les agències de publicitat o entitats similars.

3. No es podran difondre missatges que atemptin contra la dignitat de la persona o que vulnerin els valores i drets reconeguts per la Constitució, els que resultin enganyosos, deslleials, subliminals, que puguin resultar ofensius a la sensibilitat del comú de la ciutadania i/o que infringeixin la normativa específica reguladora de la publicitat.

4. L'autorització en la via pública d'elements publicitaris, de caràcter eventual o estable, estarà subjecta als criteris discrecionals i condicions que determini l'Òrgan competent municipal,

5. L'ocupació de la via pública amb tanques publicitàries, panells d'informació òptics, rellotges termòmetre amb espai publicitari, indicadors de carrers amb espai publicitari i altres elements publicitaris, la seva autorització estarà subjecte mitjançant la corresponent concessió administrativa atorgada per licitació pública. La seva regulació vindrà determinada pels corresponents plecs de condicions que regulen les respectives licitacions.

6. Tots els elements publicitaris que se situïn a la via pública es conservaran en bon estat de neteja i conservació i portaran impresa la identificació de l'empresa a la quaul pertanyen. En cas de no estar identificats i no constar la seva autorització, l'Ajuntament es reserva la facultat d'ordenar la seva retirada de la via pública i ser considerats residus sòlids urbans.

7. Serà autoritzable i no subjecta a llicència la publicitat comercial sobre lones o xarxes protectores de bastides d'obres on figuri principalment la imatge de la façana de l'edifici que resultarà a la finalització de l'obra.

 

CAPÍTOL IX Ocupacions especials

40. ARTICLE QUARANTA.- Activitats institucionals.

1. L'Ajuntament podrà autoritzar en qualsevol lloc del domini públic, la celebració d'activitats institucionals d'interès general sempre que s'adoptin les mesures de seguretat adequades.

2. Així mateix, s'autoritzaran ocupacions de la via pública a partits polítics o coalicions electorals en el període comprés entre la convocatòria d'eleccions i l'inici de la campanya electoral, de conformitat amb el que disposi la Llei Orgànica de Règim Electoral General.

41. ARTICLE QUARANTA-UN.- Concursos, gimcanes, jocs o similars.

La realització d'aquestes activitats a la via pública sense finalitat comercial i lucrativa no requerirà llicència quan aquella no sigui ocupada amb elements físics. La seva autorització vindrà determinada per l'observança de les disposicions generales d'aquesta Ordenança o altra normativa municipal, autonòmica o estatal.

42. ARTICLE QUARANTA-DOS.- Domini públic marítim-terrestre.

1. Les ocupacions del domini públic marítim-terrestre es regularan per la normativa específica de l'Administració estatal competent i, subsidiàriament, por la normativa específica municipal.

2. Seran autoritzables mitjançant la corresponent concessió administrativa atorgada per licitació pública. La seva regulació vindrà determinada pels corresponents plecs de condicions que regulen las respectives licitacions.

3. La instal·lació d'establiments o elements en la zona de domini públic marítim-terrestre s'atendran als criteris tècnics previstos en aquesta Ordenança i en les prescripcions de Planejament General que resultin d'aplicació.

43. ARTICLE QUARANTA-TRES.- Filmacions i gravacions.

Es podran realitzar filmacions cinematogràfiques o de televisió i espots publicitaris, gravacions de reportatges i documentals, i altres activitats similars, amb finalitat lucrativa, a la via pública o en espais lliures públics prèvia obtenció de la llicència, amb les condicions que determini l'Òrgan municipal competent per a cada cas concret.

44. ARTICLE QUARANTA-QUATRE.- Resta d'activitats.

Aquelles ocupacions sol·licitades amb motiu de la realització d'activitats que no estiguin previstes en la present Ordenança i que no estiguin expressament prohibides, seran resoltes discrecionalment per similitud o analogia amb les previstes, en funció de criteris generales tenint en compte les circumstàncies particulars de l'activitat, l'estètica i forma urbana del lloc on es realitzi, la incidència sobre el medi ambient i les normatives aplicables.

 

CAPÍTOL X ​​​​​​​Limitacions a l'ús dels vials i espais públics

45. ARTICLE QUARANTA-CINC.-

1. A l'efecte d'assegurar el lliure i pacífic ús comú general de la via pública i dels espais lliures públics o d'ús públic i protegir el mobiliari urbà queda prohibit:

a) Col·locar llocs de venda o de serveis, elements publicitaris o complementaris d'activitats sense l'obtenció de la corresponent autorització o llicència.

b) La col·locació no autoritzada de màquines de venda automàtica, bàscules, màquines infantils o altres aparells similars, excepte les que l'Administració pugui instal·lar o autoritzar per raons d'interès general.

c) La col·locació no autoritzada d'estores, catifes, moquetes o qualsevol altre revestiment que alteri o pugui alterar la superfície del paviment de les vies públiques, a excepció de casos d'interès general, puntuals o esporàdics, justificats a criteri municipal, i de les proteccions que es posin temporalment amb motiu d'obres o per raons de seguretat.

d) L'ocupació privativa no autoritzada del domini públic amb motiu de festes o celebracions particulars.

e) La publicitat efectuada mitjançant la fixació d'adhesius a la via pública.

f) Apilar o emmagatzemar elements o materials a la via pública sense autorització.

g) Col·locar, estendre o penjar sense autorització cables elèctrics a la via pública amb qualsevol finalitat tant des de locals comercials com des d'habitatges.

h) Situar les mercaderies del mateixi local comercial al sòl o vol de la via pública sense la corresponent llicència o autorització.

i) Col·locar, sense la pertinent llicència o autorització, elements decoratius del local comercial en el sòl o vol de la via pública.

j) Qualsevol altra actuació a la via pública no prevista expressament per aquesta Ordenança o una altra normativa aplicable o sense la corresponent autorització o llicència.

2. Els causants de perjudicis que s'ocasionin en les vies i espais lliures públics i en el mobiliari urbà o en qualsevol bé públic, seran denunciats i sancionats, sense perjudici que s'exigeixi al causant efectuar la reparació al càrrec seu, podent-ho fer de forma subsidiària. Als afectes d'aquesta Ordenança, els responsables de danys i perjudicis causats per menors d'edat seran els seus pares o tutors legals.

 

CAPÍTOL XI Retirada d'elements a la via pública

46. ARTICLE QUARANTA-SIS.- Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions.

1. En aquests casos d'ocupació precària o amb manifest incompliment de les seves condicions o de la normativa vigent, la Policia local, bé d'ofici, per denúncia de tercers o a instància del departament municipal competent, estarà facultada per recuperar el ple domini o ús públic de l'espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, atenent el procediment d'instrucció següent:

a) S'aixecarà acta de la situació controvertida en la qual constaran els següents punts: 1) la senyalització de la infracció comesa; 2) l'ocupació existent; 3) les al·legacions que puguin formular en un termini improrrogable de 5 dies naturals per la persona interessada o el seu representant legal; 4) l'obertura, si escau, d'un expedient sancionador.

b) Finalment, advertirà a la persona interessada, en cas de no prosperar les seves al·legacions, que disposarà d'un termini màxim no prorrogable de 24 hores per procedir a la seva retirada de la via pública deixant l'espai ocupat completament lliure.

2. Si es desconeix la persona o entitat titular dels béns que l'ocupen il·legalment, seran retirats sense més tràmit i considerats residus sòlids urbans.

3. Si dins del termini de 24 hores la persona interessada no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia local executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec de la persona o entitat titular; actuació que podrà realitzar auxiliada pols mitjans que considerin necessaris, de la qual aixecarà acte en la que constarà l'inventari dels béns retirats i la dependència on seran dipositats a disposició de qui acrediti drets sobre ells.

4. Es podrà realitzar la retirada immediata, sense aplicar el termini de 24 hores, dels rètols, expositors i altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l'espai destinat al trànsit de vianants o rodat.

47. ARTICLE QUARANTA-SET.- Recuperació dels béns retirats a la via pública.

Els béns confiscats o retirats de la via pública per alguns dels motius previstos a la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores següents a la seva retirada o confiscació, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que va motivar la seva retirada, no hi hagi sospita que siguin de procedència o naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que es puguin constituir prova d'alguna actuació policial, i sempre que s'hagués ingressat les taxes per la seva retirada i emmagatzematge i liquidat prèviament la quantia o import de la sanció imposada.

48. ARTICLE QUARANTA-VUIT.- Procediment per la recuperació dels béns retirats.

1. Els béns retirats de la via pública podran ser recollits pels seus propis mitjans en el lloc on es trobin dipositats per la persona interessada, per la persona que aquella autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, en les condicions assenyalades en l'article anterior.

2. El termini màxim de recuperació dels béns mobles retirats a la via pública serà equivalent al termini de l'autorització o llicència, podent-se ampliar per un termini supletori de 3 mesos més per causa justificada, a comptar des de la data de la seva retirada o confiscament. Transcorregut aquest termini màxim és pedra qualsevol dret sobre ells.

3. L'Ajuntament no es responsabilitzarà pels desperfectes, deterioraments o degradacions que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzemant.

 

CAPÍTOL XII ​​​​​​​Règim sancionador

49. ARTICLE QUARANTA-NOU.- Procediment sancionador.

1. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, les persones físiques o jurídiques titulars de les llicències i autoritzacions administratives, dels béns o elements que l'ocupin indegudament o solidàriament pels qui per acció o omissió hagin participat o s'hagin beneficiat de l'ocupació o utilització indeguda de la via pública.

2. L'incompliment de les normes previstes en aquesta Ordenança serà sancionat amb multa econòmica. Per a la graduació de la seva quantia, podrà valorar-se l'excés d'ocupació objecte d'infracció i l'agreujant de reincidència o reiteració en la comissió d'actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o suspensió de la llicència en el cas de resistència manifesta al seu compliment, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències durant el termini legal o reglamentari previst.

3. Correspon a l'Òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present Ordenança, així com l'adopció de mesures complementàries o cautelars que es considerin necessàries per aconseguir el seu compliment.

4. Els expedients sancionadors es tramitaran de conformitat amb les disposicions previstes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

50. ARTICLE CINQUANTA.- Infraccions.

1. Serà qualificada d'infracció administrativa l'incompliment de les obligacions, prohibicions i requisits establerts en la present Ordenança, així com la desobediència o incompliment, per qualsevol causa, de les condicions imposades en les llicències i autoritzacions administratives atorgades.

2. Les infraccions comeses en la via la sanció a imposar no fos objecte principal d'aquesta Ordenança, s'impulsarà amb celeritat el trasllat de l'expedient oportú a l'Administració pública competent.

3. Les infraccions d'aquesta Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

51.ARTICLE CINQUANTA-UN. Infraccions lleus.

Són infraccions lleus:

1. No disposar de la fitxa que acompanya a la llicència vigent exposada en un lloc visible des de l'exterior.

2. No facilitar la llicència a l'autoritat municipal o funcionari acreditat que en l'exercici de les seves funcions la sol·liciti.

3. No mantenir les instal·lacions i elements de l'espai autoritzat d'ocupació de via pública i el seu entorn immediat en condicions òptimes de neteja, salubritat, seguretat i estètica.

4. Ocupar una major superfície de la via pública autoritzada.

5. La utilització en l'espai autoritzat d'ocupació de via pública de qualsevol element o instal·lació no autoritzat expressament.

6. La instal·lació o col·locació de rètols, pancartes, banderoles, garlandes o qualsevol altre element en el vol de la via pública no autoritzat expressament.

7. La comissió de qualsevol altra infracció, per acció u omissió, que no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.

52. ARTICLE CINQUANTA-DOS. Infraccions greus.

Són infraccions greus:

1. La realització de qualsevol activitat que impliqui l'ocupació de la via pública sense la corresponent llicència o autorització administrativa.

2. La realització d'una activitat en l'espai ocupable en contra de les condicions generales o específiques assenyalades expressament en la llicència o autorització administrativa.

3. La realització de promocions comercials a la via pública sense la corresponent llicència o autorització administrativa.

4. L'incompliment manifest de l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.

5. La realització de l'activitat autoritzada en la via pública per persones diferents de la persona o entitat titular no previst expressament a la llicència o autorització administrativa, o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació administrativa.

6. La utilització de mobiliari o elements en l'espai ocupable no autoritzats expressament a la llicència o autorització administrativa i que no s'adaptin a les prescripcions tècniques i estètiques regulades en aquesta Ordenança.

7. La producció de desperfectes en el paviment o en el mobiliari urbà de l'espai ocupable autoritzat, amb independència de l'obligació de reposició o rescabalament d'aquells per l'infractor.

8. La no retirada dels elements que es troben en la via pública en el termini màxim requerit per l'autoritat municipal, a contar des de la finalització del termini autoritzat.

9. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència en qualsevol incompliment. Als afectes d'aquest apartat, existeix reincidència quan la persona o entitat titular hagi estat sancionada per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

53. ARTICLE CINQUANTA-TRES. Infraccions molt greus.

Són infraccions molt greus:

1. No retirada o modificar una ocupació de la via pública de forma immediata quan sigui requerida per la Policia Local en aquells supòsits que afectin la seguretat de les persones o béns.

2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable en la via pública.

3. La realització de tancaments o estructures sense autorització municipal expressa.

4. Obstaculitzar la tasca inspectora de l'autoritat municipal o funcionari acreditat en l'exercici de control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.

5. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, planimetries, fotografies o qualsevol dada exigida per l'Administració en el procediment d'atorgament de llicències o autoritzacions administratives d'ocupació de la via pública.

6. La comissió d'una infracció greu quan es doni la circumstància de reincidència. Als afectes d'aquest apartat, existeix reincidència quan la persona o entitat titular hagi estat sancionada per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.

7. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjectes a llicència o autorització administrativa sense obtenir-la, quan es doni l'agreujant de la producció de perjudicis a tercers, sigui per renous o per interceptar o dificultar el trànsit de vianants o rodat.

54. ARTICLE CINQUANTA-QUATRE. Sancions econòmiques.

1. Les sancions regulades en aquest règim disciplinari se sancionaran de següent manera:

Sancions lleus: multa des de 100,00 a 750,00 euros.

Sancions greus: multa des de 750,01 a 1.500,00 euros.

Sancions molt greus: multa des de 1.500,01 a 3.000,00 euros.

2. La Corporació municipal podrà actualitzar els imports de les sancions, dins del marc previst en l'art. 186 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal y de Règim Local de les Illes Balears o de conformitat amb qualsevol altra normativa amb rang legal que sigui d'aplicació.

55. ARTICLE CINQUANTA-CINC.-Sancions accessòries i complementàries.

1. En el cas de falsedat documental, serà imperativa l'aplicació de les sancions accessòries.

2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podran imposar les següents sancions accessòries:

a) Reducció del termini o revocació de la llicència i/o la inhabilitació per obtenir-ne una altra durant el termini previst en l'exercici anual.

b) Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d'infraccions greus, que dificultin el trànsit de vianants o rodat, o que es constitueixin o serveixin de suport a l'activitat denunciada o delictiva, la retirada de la qual serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.

3. En el supòsit d'infraccions molt greus o aquelles comeses de manera repetitiva, es podrà imposar, com a sanció accessòria o complementària la suspensió cautelar i temporal per un període màxim de fins a 3 mesos de la llicència o autorització de l'ocupació.

4. La reiteració de faltes greus o molt greus en l'espai ocupat i autoritzat donarà lloc a la revocació de la llicència o autorització o altres conseqüències jurídiques senyalades en aquesta Ordenança o en una altra normativa aplicable.

5. De l'abandó dels béns en la via pública en seran responsables els seus titulares.

56. ARTICLE CINQUANTA- SIS.- Actuacions subsidiàries.

L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció d'anomalies, els danys causats en els béns de domini públic, el reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries, a conseqüència de la comissió de les infraccions previstes en aquesta Ordenança o en una altra normativa aplicable.

57. ARTICLE CINQUANTA-SET.- Prescripció de les infraccions.

Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats en la via pública o en l'espai lliure de domini públic prescriuran:

a) Les lleus, als sis mesos.

b) Les greus, als dos anys.

c) Les molt greus, als tres anys.

58. ARTICLE CINQUANTA-VUIT.- Prescripció de les sancions.

Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:

a) Les lleus, als sis mesos.

b) Les greus, als dos anys.

c) Les molt greus, als tres anys.

59. ARTICLE CINQUANTA- NOU.- Sancions imposades a no residents.

Quan l'infractor no sigui resident en aquest terme municipal o es tenguin dubtes respecte a la seva identitat o residència, el Policia Local denunciant estarà facultat per cobrar l'import de la sanció en el mateix moment i per la quantia mínima prevista.

 

CAPÍTOL XIII Disposicions Addicionals

Disposició Addicional Primera.- Regulacions específiques.

Les autoritzacions per ocupar la via pública en zones de naturalesa singular del centre de nucli tradicional, vies o places i espais lliures públics o zones verdes, reservats prioritàriament als vianants, es resoldran de forma individualitzada en funció de les seves característiques particulars atenent a l'interès general municipal sobre el particular.

Disposició Addicional Segona.- Autoritzacions específiques.

Es delega a l'Alcaldia del municipi l'autorització específica i particularitzada de les activitats que es duguin a terme a la via pública pels artesans, pintors artistes i caricaturistes, músics i cantants, individuals o grupals, així com qualsevol altra activitat no permanent i ocasional degudament justificada. En tot cas, l'autorització es formalitzarà mitjançant Decret d'Alcaldia o per delegació en la titular de la Regidora corresponent.

Disposició Addicional Tercera.- Ocupació de la via pública per execució d'obres i instal·lacions.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, la realització d'obres i instal·lacions que requereixin l'ocupació de via pública es regularà per la seva normativa específica i per allò que disposa l'Ordenança municipal i fiscal reguladora de les taxes per ocupació o ús de la via pública.

Disposició Addicional Quarta.- Platges.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, la realització de qualsevol activitat o instal·lació que requereixi l'ocupació de l'espai públic, es regularà per la seva normativa específica i per allò que disposa l'Ordenança municipal reguladora de l'ús i aprofitament de platges.

Disposició Addicional Cinquena.- Parades, Barraques, indústries ambulants i espectacles.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, la realització de qualsevol activitat o instal·lació que requereixi l'ocupació de l'espai públic, es regularà por la seva normativa específica i per allò que disposa l'Ordenança municipal reguladora de les taxes per parades, barraques, indústries ambulants i espectacles.

Disposició Addicional Sisena.- Activitats recreatives en espais públics.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, els horaris autoritzables queden regulats en l'Ordenança municipal regulats dels horaris d'establiments especials públics i activitats recreatives.

Disposició Addicional Setena.- Animals domèstics en espais públics.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, les condicions per a la tinença, gaudi i companyia d'animals domèstics en espais públics queda regulada en l'Ordenança municipal de tinença d'animals.

Disposició Addicional Vuitena.- Renous i vibracions.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, la regulació dels nivells màxims de renous o vibracions sonores causades en espais públics queden regulats en l'Ordenança municipal de Renous i Vibracions.

Disposició Addicional Novena.- Publicitat.

Sense perjudici del que disposa aquesta Ordenança, les activitats publicitaries de qualsevol naturalesa en espais públics queden regulades en l'Ordenança municipal de Publicitat Dinàmica.

 

CAPÍTOL XIV Disposicions finals

Disposició Final Primera.- Règim supletori.

En tot el que no estigui previst en aquesta Ordenança i no estigui expressament prohibit, s'ajustarà al que es disposa en la Llei reguladora de les Bases de Règim Local, a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, en la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i quanta normativa vigent sigui d'aplicació, així com, en el seu cas, els criteris i condicions discrecionals que puguin aplicar-se per analogia o equitat.

Disposició final Segona.- Règim transitori.

Amb la finalitat de facilitar l'adaptació del mobiliari urbà a usar en terrasses de bars o cafès, cafeteries o restaurants, en atenció al canvi d'elements autoritzables, s'estableix una moratòria de dotze mesos des de l'entrada en vigor de la present Ordenança per a l' adaptació i adequació del mobiliari i elements autoritzables a la nova regulació.

Disposició Final Tercera.- Clàusula derogatòria.

Queden derogades quantes disposicions d'igual o menor rang s'oposin a la present Ordenança.

Disposició Final Quarta.- Entrada en vigor.

Aquesta Ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el seu text íntegre en el BOIB, en la forma i terminis previstos en els articles 103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i del Règim Local de les Illes Balears, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 65.2 y 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de las Bases de Règim Local."

 

Es Migjorn Gran, 23 d'octubre de 2020

La batlessa Antonia Camps Florit