Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT D'ESTUDIS BALEÀRICS
Núm. 10136
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 16 d'octubre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a la programació d’espectacles d’arts escèniques de les Illes Balears a espais d’exhibició del mateix arxipèlag per a l’any 2020
1. El passat 11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.
Més enllà de les actuals restriccions provocades per la pandèmia, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural.
La situació de les empreses i professionals de les arts escèniques, en què les empreses han de mantenir els locals i les infraestructures per tenir-los preparats per a quan es reprengui l'activitat, és extremadament complexa. El manteniment d'algunes mesures sanitàries, com l'obligació de distanciament social, fa augmentar el nivell de risc de fallida econòmica. A més dels espectacles en cartellera, s'han suspès la resta d'espectacles programats, atès que no es poden assajar ni preparar decorats.
L'atur de les persones que treballen en els sectors d'arts escèniques i audiovisuals és gairebé del 100 %. No sols dels actors, la majoria dels quals estan sotmesos a contractes lligats a la durada de l'espectacle i a cancel·lacions per força major, sinó també professionals dels serveis relacionats, com ara els tècnics de muntatge o el personal tècnic per a la producció i de manteniment.
El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.
Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.
Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.
Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.
2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.
Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:
a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma.
b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals.
c) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural es basa en el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.
3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 1 dels Estatuts, l'IEB és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010.
D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb aquests Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. A l'article 5 s'indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:
a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.
b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.
c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.
d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.
f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.
g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.
L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica a l'apartat 3 que per dur a terme les esmentades funcions i activitats l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, així com el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, i la seva difusió nacional i internacional.
L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 3 de juliol de 2020, publicada en el BOIB núm. 122 d'11 de juliol de 2020, preveu la línia de subvenció IV.2.12, ajuts «TalentIB», per donar suport a la circulació de grups de música, companyies d'arts escèniques, i per a l'organització d'exposicions i residències d'artistes i de comissariat d'arts visuals a les Illes Balears dins les Illes Balears i a territoris de parla catalana, amb un cost de 270.000 €.
D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions a la mobilitat per donar suport a la programació d'espectacles d'arts escèniques de caràcter professional de les Illes Balears a espais d'exhibició del mateix arxipèlag per a l'any 2020, d'acord amb els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 100.000 € (cent mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 100.000 € (cent mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 d'octubre de 2020
La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics Pilar Costa i Serra
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport a la programació d'espectacles d'arts escèniques de caràcter professional de les Illes Balears a espais d'exhibició del mateix arxipèlag corresponent al període indicat a continuació, amb la finalitat de fomentar l'intercanvi i la relació cultural entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
1.2. La convocatòria comprèn una sola línia de subvenció de suport a activitats de programació d'espectacles professionals d'arts escèniques de les Illes Balears organitzats fora de l'illa de residència però sempre dins el territori de les Balears. Abasta el període subvencionable de l'1 de gener al 30 de novembre de 2020.
1.3. Es poden sol·licitar ajuts per als honoraris de l'equip artístic i tècnic de l'espectacle programat i el desplaçament de persones i càrrega per actuar en el marc de la programació regular d'un espai del circuit professional d'arts escèniques.
Només són subvencionables les actuacions remunerades que es facin en espais amb programació habitual en l'àmbit de les arts escèniques. S'exclouen d'aquesta convocatòria les actuacions emmarcades en el circuit escolar.
S'inclouen exclusivament les despeses següents:
— Els honoraris de l'equip artístic i tècnic de l'espectacle programat.
— El desplaçament de l'equip artístic i tècnic de l'espectacle programat.
— El transport de càrrega.
2. Despeses no subvencionables
Les despeses que queden excloses de la subvenció són les següents:
— Els tiquets de combustible i aparcament.
— Les despeses d'allotjament.
— Les despeses de manutenció i dietes.
— Les activitats que es facin dins l'illa de residència.
— Les despeses d'activitats que s'incloguin en la programació de festivals i/o festes patronals.
— Les despeses d'activitats en esdeveniments de caràcter benèfic o fora de circuits professionals.
— Les despeses d'activitats en l'àmbit de la cultura popular i tradicional.
— Amb caràcter general, els sopars i dinars o despeses de representació.
3. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari
El beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats que estiguin vinculades amb el beneficiari mateix, tret que la subcontractació es faci d'acord amb les condicions normals del mercat i s'obtengui l'autorització prèvia de l'IEB, d'acord amb el que preveu l'article 37.7 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Als efectes esmentats, per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions.
4. Comprovació de valors
En cap cas l'adquisició de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'IEB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
5. Partides pressupostàries
5.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 100.000 € (cent mil euros), amb càrrec al capítol 4 del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics del 2020.
5.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària establerta en el punt anterior.
5.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de manera expressa.
6. Beneficiaris i requisits
6.1. En són beneficiaris:
a) Les persones físiques, les associacions, les comunitats de béns i altres persones jurídiques sense ànim de lucre de l'àmbit de les arts escèniques, independentment de la seva residència fiscal, que estiguin donades d'alta d'activitat econòmica en epígrafs relacionats amb les arts escèniques, sempre que organitzin activitats amb professionals de les arts escèniques de les Illes Balears.
b) Els professionals autònoms i les empreses de l'àmbit de les arts escèniques, independentment de la seva residència fiscal, sempre que duguin a terme la seva activitat artística a les Illes Balears o organitzin activitats amb professionals de les arts escèniques de les Illes Balears.
6.2. No hi poden optar els projectes que obtenguin una ajuda pel mateix concepte de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat del Govern de les Illes Balears, l'Institut Ramon Llull o l'IEB mateix.
6.3. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
El sol·licitant ha de presentar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat.
c) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que concorrin en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
d) El beneficiari, per a l'obtenció de les ajudes, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits establerts en els apartats 8, 9 i 10 d'aquesta convocatòria.
e) El beneficiari ha de complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, de la dona.
f) Només es pot presentar una sol·licitud per projecte. En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'ha de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
6.4. Queden excloses com a beneficiàries les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
6.5. No poden beneficiar-se de cap subvenció les persones, les entitats o les agrupacions que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.
7. Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Termini i presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds estarà obert a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB i romandrà obert fins al 10 de novembre de 2020.
8.2. No s'admetrà cap sol·licitud presentada amb posterioritat als terminis indicats ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.
8.3. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts en l'apartat 10, que es publicaran a la Seu Electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.
8.4. En el cas de persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol (societats civils, associacions), tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) s'ha de presentar de manera obligatòria a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.
8.5. En el cas de persones físiques (persones donades d'alta en el règim especial de treballadors autònoms i comunitats de béns), també és recomanable presentar tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do. Això no obstant, les persones físiques també poden presentar tota la documentació (la sol·licitud, els annexos i la justificació) al Registre de l'IEB o als registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8.6. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució de la presidenta de l'IEB en el BOIB.
8.7. Si, finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, i una vegada resoltes totes les sol·licituds, no s'ha exhaurit el crèdit disposat en la convocatòria, es pot ampliar el termini inicialment previst.
8.8. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
8.9. Les sol·licituds s'han de presentar amb les fotocòpies dels documents que s'aporten en fulls separats, tots a una cara o tots a dues cares, sense cap tipus d'unió. Quan la rellevància del document ho exigeixi o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original. Per agilitzar el procés s'aconsella emplenar els formularis i sol·licituds amb un processador de texts.
8.10. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
9. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions
9.1. Cada beneficiari pot presentar anualment un màxim de set sol·licituds per companyia. Els projectes que es presentin i que superin aquest límit seran automàticament desestimats segons l'ordre d'arribada.
9.2. Les inversions objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar entre l'1 de gener i el 30 de novembre de 2020 (ambdós inclosos).
10. Documentació
10.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) La documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica:
a.1) Física
— L'acreditació de la identitat: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.
— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de fer la sol·licitud, si escau.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural.
a.2) Jurídica:
— Una fotocòpia del NIF de la persona jurídica i una fotocòpia del DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.
— El document constitutiu de la persona jurídica.
— Els estatuts socials inscrits degudament en el registre.
— Un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural.
b) La declaració responsable conjunta per mitjà del model normalitzat (annex 3) sobre els punts següents:
— que es compleixen les obligacions establertes en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria;
— que es comuniquen totes les ajudes i subvencions sol·licitades o concedides per qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud;
— que no s'incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable;
— que es disposa de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria;
— que s'està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica;
— que es compleix, en cas que el sol·licitant sigui una empresa, la legalitat vigent pel que fa a la contractació de treballadors.
c) El certificat, si escau, que acrediti que l'entitat està exempta de declarar l'IVA. Si no es presenta aquest certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, l'IVA de les factures que es presentin com a part del compte justificatiu no es pot subvencionar (és a dir, no es considera cost elegible).
d) Una memòria descriptiva i detallada del projecte, en la qual cal incloure:
— La relació d'activitats i les dates en què es duen a terme.
— Les rutes dels viatges amb indicació de les persones que viatgen.
— Les trajectòries professionals de les persones, col·lectius, empreses o entitats implicats.
— Si escau, el pla de comunicació i difusió exterior.
e) El pressupost detallat del projecte amb el pertinent IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana subvenció.
f) La carta d'invitació o contracte del sol·licitant amb l'equipament o l'entitat que du a terme l'activitat. El contracte o la carta d'invitació ha de fer referència expressa a l'aportació econòmica que assumeix l'equipament o entitat i el lloc i la data o dates de l'esdeveniment. No s'acceptaran sol·licituds sense una carta d'invitació formal o un contracte signat per les dues parts. Si la carta d'invitació formal o el contracte signat per les dues parts que es presentin no compleixen els requisits esmentats anteriorment, no s'acceptarà la sol·licitud.
g) Si escau, el contracte del personal de suport.
h) L'acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de la subvenció és titular del compte bancari facilitat.
i) El certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària (AEAT) d'estar al corrent de les obligacions tributàries.
10.2. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'autoritza l'IEB a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) i amb la Seguretat Social, tret que la persona interessada manifesti expressament la seva negativa respecte d'això. En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració autonòmica i amb la Seguretat Social abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'entitat interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
11. Criteris per seleccionar els beneficiaris i l'import de la subvenció
11.1. Per a la concessió de les ajudes establertes en aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'IEB, o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la conselleria d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
11.2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
11.3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, es farà un requeriment a l'interessat; la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que està adscrit a l'ens, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'IEB.
13. Instrucció i resolució del procediment
13.1. El director de l'IEB formularà una proposta de resolució provisional que s'ha de notificar individualment per via telemàtica a l'adreça electrònica indicada per cadascun dels sol·licitants de la subvenció. Aquesta proposta es publicarà al web de l'IEB perquè les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució al web de l'IEB, de la qual es deixarà constància mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.
13.2. La presidenta de l'IEB resoldrà el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona i recursos administratius pertinents. La resolució es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
13.3. Les resolucions de la presidenta de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
13.4. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.
14. Import de les subvencions
14.1. Les quantitats s'atorgaran d'acord amb el que s'indica seguidament:
a) Si l'actuació implica un desplaçament directe d'una illa a una altra:
— 250 € més IVA per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte d'honoraris per cada funció feta en un mateix desplaçament.
— un màxim de 70 € (IVA inclòs) per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte de desplaçament.
— un màxim de 200 € (IVA inclòs) en concepte de transport de càrrega.
El límit per petició és de 2.500 €, IVA inclòs.
b) Si l'actuació implica un desplaçament amb doble insularitat:
— 250 € més IVA per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte d'honoraris per cada funció feta en un mateix desplaçament.
— un màxim de 150 € (IVA inclòs) per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte de desplaçament.
— un màxim de 300 € (IVA inclòs) en concepte de transport de càrrega.
El límit per petició és de 3.500 €, IVA inclòs.
c) Si l'actuació implica un desplaçament amb triple insularitat:
— 250 € més IVA per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte d'honoraris per cada funció feta en un mateix desplaçament.
— un màxim de 200 € (IVA inclòs) per cada membre de l'equip artístic i tècnic en concepte de desplaçament.
— un màxim de 400 € (IVA inclòs) en concepte de transport de càrrega.
El límit per petició és de 4.500 €, IVA inclòs.
14.2. L'import màxim que es pot atorgar a cada sol·licitant en aquesta convocatòria no pot superar l'import màxim anual de quinze mil euros (15.000 €).
15. Factors de correcció del projecte
Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats a les ajudes, l'òrgan instructor pot plantejar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es consideri i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. D'altra banda, l'òrgan instructor pot aplicar algun factor de correcció consistent a reduir o excloure determinades despeses relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia, que ha de constar en l'informe de l'òrgan instructor, en la proposta i en la resolució.
16. Pagament
16.1. El pagament de les ajudes es farà, amb caràcter general, en un únic pagament, que es farà efectiu una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.
16.2. Excepcionalment es poden fer bestretes per un import màxim del 75 % de l'import de la subvenció concedida quan s'acrediti que no es disposa de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada. En tot cas s'ha d'aportar una garantia en la forma i procediment prevists en el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
16.3. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, tot i que només tindrà efectes si es concedeix la subvenció.
17. Justificació
17.1. El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza el 15 de desembre de 2020. Transcorregut el termini sense haver-se presentat la justificació, es requerirà el beneficiari que en el termini improrrogable de deu dies hàbils sigui presentada.
La manca de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat comportarà l'exigència del reintegrament i la resta de responsabilitats establertes en la Llei general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
17.2. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener ni amb posterioritat al 15 de desembre de 2020, tret que es tracti d'un pagament a compte per fer les comandes relacionades directament amb l'activitat.
17.3. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5) amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Així mateix, ha de contenir tota aquella informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha de contenir:
— Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes en el pressupost inicial. Només es tindran en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentada.
— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
c) Les factures o els documents amb valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats en la relació a què fa referència la lletra b) anterior, que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.
En relació amb els desplaçaments aeris o marítims, a part de la factura, cal aportar la confirmació de reserva corresponent, on constin els noms dels passatgers, la ruta i les dates.
d) Les altes a la Seguretat Social de tots els membres de l'equip artístic i tècnic de l'espectacle corresponents a la data de realització de l'activitat. En cas que algun membre de l'equip sigui autònom, es pot presentar una còpia del rebut de pagament de la quota mensual corresponent.
e) Un document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Una còpia del comprovant bancari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— No obstant això, per a les factures inferiors a 200 € (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
f) Un exemplar dels materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada, on ha d'aparèixer acreditat el suport de l'IEB.
17.4. Els beneficiaris han de presentar aquest compte justificatiu en el termini d'un mes un cop duita a terme l'activitat.
No s'acceptarà cap justificació presentada amb posterioritat al 15 de desembre de 2020. En cas de no haver-se presentat, l'òrgan administratiu competent requerirà el beneficiari que en un termini improrrogable de deu dies hàbils sigui presentada, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert no eximirà el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin. Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la documentació requerida, s'acordarà, si escau, el reintegrament de la subvenció amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.
17.5. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena per via telemàtica.
17.6. En el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
17.7. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
17.8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que l'IEB l'hagi aprovada prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.
17.9. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de l'espai programador de complir totes les autoritzacions i registres administratius que siguin necessaris.
17.10. El pagament de la subvenció es farà efectiu en el termini màxim de sis mesos des de la resolució de la concessió, comptadors des de la data d'entrada del compte justificatiu (annex 5). Es farà una transferència bancària, prèvia justificació de la realització de l'activitat per a la qual s'ha sol·licitat l'ajuda.
18. Concurrència d'ajudes o subvencions i règim de minimis
18.1. L'import de les ajudes o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
18.2. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en què s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
19. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils des de la notificació de la proposta no es fa constar el contrari.
b) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini establerts en aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o calendari s'ha de comunicar amb anterioritat a la finalització del termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.
c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.
d) Acreditar davant l'òrgan que li ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
f) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.
g) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
i) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
j) Fer constar el suport de l'IEB en els programes, cartells i elements propagandístics i de comunicació de l'activitat mitjançant el logotip de l'IEB i de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, disponible al lloc web http://www.iebalearics.org, a la pàgina d'identitat corporativa. Juntament amb el logotip, cal afegir la frase «Amb el suport de» sempre que aparegui el logotip esmentat. En el cas que no es faci constar, la penalització pot anar de la reducció del 50 % de la subvenció concedida a la revocació total de la subvenció. L'òrgan instructor és l'encarregat de dirimir la penalització. En el cas que el beneficiari faci difusió de l'activitat subvencionada a les xarxes socials, cal que esmenti el suport de l'IEB.
k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
l) Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
m) Comunicar a l'IEB, amb una antelació mínima de deu dies hàbils, la realització de qualsevol acte públic relacionat amb l'activitat subvencionada.
n) En cas que es vulgui renunciar a l'ajut, notificar-ho a l'IEB mitjançant el pertinent model normalitzat de renúncia (annex 4).
20. Interpretació i execució
La presidenta de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
21. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.