Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 9939
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 19 d’octubre de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2020-2021
L'inici d'aquest curs escolar 2020-2021, s'ha vist afectat, com va passar en la finalització del curs anterior, per la crisi mundial provocada per la pandèmia de la COVID-19, declarada per l'OMS dia 11 de març de 2020. Aquest fet ha tengut una incidència especial en el sistema educatiu i ha fet necessari introduir importants canvis en el sistema d'organització dels centres en totes les etapes educatives.
Per aquest motiu és necessari adaptar l'avaluació del alumnes del curs 2020-2021 a aquesta nova situació, així com als canvis normatius que s'han impulsat des de l'administració estatal, per tal que els alumnes puguin continuar desenvolupant el seu procés d'aprenentatge, i al mateix temps s'assegurin uns nivells comuns d'exigència per garantir la qualitat dels títols acadèmics.
Ara mateix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix en l'article 36 que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes del batxillerat és contínua i diferenciada segons les diverses matèries.
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, determina, entre altres aspectes, la participació dels alumnes i dels pares o tutors en el procés d'avaluació.
El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic del batxillerat, regula en els articles 30, 32 i 33 l'avaluació, la promoció i la continuïtat entre matèries durant l'etapa del batxillerat. La disposició addicional sisena fixa els documents oficials d'avaluació, i la disposició addicional setena, l'avaluació final de l'assignatura de llengua cooficial i literatura.
El Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, regula en els articles 15, 16 i 17 l'avaluació, la continuïtat de les matèries i la promoció dels alumnes a l'etapa del batxillerat.
El Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, pel qual es regulen les avaluacions finals de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, va establir el calendari d'implantació d'aquestes avaluacions.
El Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica substancialment el calendari d'implantació establert en la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 8/2013 i deroga la disposició final primera del Reial decret 310/2016, per adequar el règim jurídic de l'avaluació final del batxillerat per a l'accés a la universitat al nou calendari d'implantació. També queden en suspens les modificacions introduïdes per a l'obtenció del títol de batxiller.
El Reial decret 562/2017, de 2 de juny (BOE núm. 132, de 3 de juny), regula les condicions per a l'obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d'acord amb el que disposa el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
Pel que fa a l'atribució docent dels professors, s'han de tenir en compte el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari i el Reial decret 860/2010, de 2 de juliol, pel qual es regulen les condicions de formació inicial del professorat dels centres privats per exercir la docència en els ensenyaments d'educació secundària obligatòria o de batxillerat.
Cal tenir en compte que, fins a la finalització del curs acadèmic en què les autoritats corresponents determinin que han deixat de concórrer les circumstàncies extraordinàries derivades de la pandèmia generada per la COVID-19, es permet excepcionalment, i d'acord amb l'article 2 del Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, l'exempció temporal del requisit de formació pedagògica i didàctica de postgrau, o equivalent, per al nomenament de funcionaris interins nomenats amb caràcter excepcional per a places necessàries per a l'atenció docent originada per la pandèmia de la COVID-19. Aquesta excepció s'aplica també als centres privats d'acord amb l'article 15 del RDL 31/2020.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 d'abril de 2020 per la qual s'aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears i dels alumnes de l'Institut d'Ensenyaments a Distància de les Illes Balears (IEDIB) per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 58, de 18/04/2020)i la posterior Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19, van permetre finalitzar el curs amb uns criteris comuns a tots els centres educatius.
Posteriorment es va aprovar la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears.
La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, modificada per les resolucions conjuntes de 3 i 25 de setembre, determina els escenaris que durant el curs es poden donar als centres segons la situació epidemiològica.
El Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, ha establert uns criteris d'avaluació i promoció per a les etapes de l'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, així com criteris per la titulació a l'educació secundària obligatòria i al batxillerat.
Davant aquesta situació es fa necessari dictar una resolució per la qual s'estableixi, de manera excepcional i per al curs 2020-2021, el procés d'avaluació dels alumnes del batxillerat d'acord amb les circumstàncies generades com a conseqüència de la Covid-19, i que doni compliment al Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, per tal que els centres disposin d'un instrument que reguli i faciliti la pràctica de l'avaluació durant aquest curs 2020-21.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del batxillerat a les Illes Balears per al curs 2020-2021, establertes en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Segon
Aprovar els models de documents establerts en els annexos 2 i 3 d'aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 19 d'octubre de 2020
El director general de Planificació, Ordenació i Centres Antonio Morante Milla
ANNEX 1 Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes del batxillerat per al curs 2020-2021
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, el curs 2020-2021, l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes del batxillerat, d'acord amb el que disposa el Decret 35/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments corresponents al batxillerat.
2. Criteris generals de l'avaluació
2.1. Els criteris generals de l'avaluació del batxillerat són els que figuren en els articles 15 i 20 del Decret 35/2015.
2.2. El Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre estableix a l'article 4 del capítol tres, en fer referència a l'adaptació del currículum i de les programacions didàctiques, que els estàndards d'aprenentatge avaluables tendran caràcter orientatiu per als centres.
2.3. Pel que fa als criteris d'avaluació de l'apartat anterior i d'acord amb el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, tindran la consideració d'elements essencials del currículum, aquells que possibiliten a l'alumne assolir els aprenentatges competencials corresponents als objectius de l'etapa.
L'avaluació inicial ha de ser el punt de referència dels equips docents a l'hora de prendre decisions relatives al desenvolupament del currículum.
Com a conseqüència del resultat d'aquesta avaluació inicial, s'hauran d'adequar les programacions didàctiques a les característiques i coneixements dels alumnes i s'adoptaran les mesures pertinents de suport i recuperació per als alumnes que ho necessiten.
Per això, les programacions docents, a partir del que s'hagi recollit a avaluacions inicials que s'han duit a terme durant les primeres setmanes del curs i als informes individuals dels alumnes realitzats a finals del curs anterior han de:
a) Prioritzar les competències, i seqüenciar els continguts, els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables essencials per a cada nivell educatiu de l'etapa i integrar els que no s'hagin assolit el curs passat.
Els elements essencials del currículum són els que possibiliten que l'alumne assoleixi els aprenentatges competencials d'elements essencials corresponents als objectius de l'etapa. Aquests elements han de quedar clarament assenyalats en la programació docent.
S'ha de tenir en compte que els estàndards d'aprenentatge són orientatius.
En tots els casos, en la selecció dels objectius, s'han de prioritzar aquells de caire més competencial per davant d'altres més conceptuals, per potenciar el desenvolupament de les competències clau: aprendre a aprendre, digital i lingüística, principalment, i aquells que afavoreixin el desenvolupament de les capacitats que han de permetre a l'alumne millorar la gestió de les seves emocions, treballar en equip, la seva autonomia i responsabilitat així, com aquells que respectin al màxim els diferents ritmes d'aprenentatge dels alumnes.
Les programacions docents de Llengua i literatura castellana i de Llengua i literatura catalana han d'estar coordinades per nivells, tant en el seu contingut com en la seva temporització i metodologia. En aquest sentit, els departaments didàctics implicats han d'acordar una distribució temporal dels elements del currículum, evitant duplicitats,i poder dedicar així el màxim de temps al desenvolupament d'activitats d'aprenentatge de les diferents destreses lingüístiques des d'una vessant funcional i comunicativa de la llengua. Aquests elements comuns en el desenvolupament de les diferents destreses de la competència lingüística també seran tinguts en compte per part del departament de Llengües estrangeres.
b) Revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada.
La concreció de les programacions en programacions d'aula, en tots tres escenaris, han d'afavorir l'aprenentatge competencial a través de la realització de projectes interdisciplinaris, treballs d'indagació i recerca amb l'ús de les TIC. En el seu desenvolupament, s'ha de potenciar el treball en grup i dinàmiques de treball cooperatiu dels alumnes, i més especialment en els nivells en els quals s'hagi optat per fórmules de semipresencialitat.
Així mateix, els professors responsables de les matèries han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives i tecnològiques amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una avaluació formativa personalitzada.
2.4. Els referents de l'avaluació han de ser els objectius de cada matèria/competència/capacitat, i més específicament els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge que es considerin rellevants, donat el seu caràcter orientatiu, amb les prioritats que s'han establert en el marc de les programacions docents.
En el procés de revisió de les programacions docents, s'han de contemplar noves estratègies i instruments d'avaluació de caràcter més competencial, que permetin valorar l'evolució de l'alumnat en qualsevol dels tres escenaris que es poden donar durant el curs d'acord amb el que s'estableix a la Resolució de 6 de juliol i les seves modificacions de 3 i 25 de setembre, com ara:
- Les experiències de coavaluació i autoavaluació.
- El registre sistemàtic de les observacions del progrés dels alumnes.
- L'elaboració de rúbriques, llistes de verificació (checklists), bases d'orientació.
- La diversificació d'instruments, moments i avaluadors/coavaluadors que permetin recollir evidències sobre l'evolució de l'alumnat i valorar més enllà de les proves escrites.
2.5. L'aplicació del procés d'avaluació contínua dels alumnes requereix que assisteixin regularment a classe i a les activitats programades per a les diverses matèries. En cas contrari, s'ha d'aplicar el que estableix l'article 46 del Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
2.6. A cada grup classe, ha d'impartir cada matèria un professor titular amb l'atribució docent corresponent. El professor titular és el responsable d'avaluar la matèria. L'avaluació de cada matèria establerta en el Decret 35/2015 s'ha de dur a terme tenint en compte els diferents elements del currículum: objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació, estàndards d'aprenentatge avaluables orientatius i mètodes pedagògics, concretats per a cada curs en les programacions didàctiques.
2.7. L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes, amb les corresponents adaptacions d'accés. Aquesta avaluació és competència de l'equip docent, assessorat pel servei d'orientació del centre. S'han d'establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les avaluacions s'adaptin a les necessitats dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
3. Coordinació i orientació
3.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels serveis d'orientació del centre i de l'equip directiu.
L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional de l'alumnat (i les seves famílies), alhora que faciliti aquells aprenentatges curriculars que no queden prou atesos en les matèries, amb la finalitat de garantir el màxim aprenentatge i benestar de l'alumnat.
La coordinació dels equips de tutors amb l'equip directiu i el departament d'orientació ha de tenir un tractament específic per unificar les activitats que s'han de desenvolupar, actuacions específiques i les informacions que s'han de donar als alumnes i famílies.
3.2. La funció d'orientació s'ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquin que els alumnes han de prendre decisions de caràcter acadèmic o professional, com els canvis d'etapa, l'elecció de les matèries troncals d'opció i específiques, la incorporació a un cicle formatiu de grau mitjà (CFGM) o a un cicle formatiu de grau superior (CFGS) o l'accés a la universitat o al món laboral.
4. Sessions d'avaluació
4.1. Les sessions d'avaluació són les reunions de l'equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l'assessorament, si escau, dels serveis d'orientació del centre, en què es valoren tant l'aprenentatge dels alumnes en relació amb l'assoliment de les competències i els objectius de l'etapa com la informació procedent de les famílies i el desenvolupament de la pràctica docent. També s'hi adopten les mesures pertinents de millora.
4.2. Cada grup d'alumnes ha de ser objecte, a cada curs acadèmic, de les sessions d'avaluació següents, en aquest ordre:
Es pot fer coincidir la darrera sessió d'avaluació ordinària amb l'avaluació final ordinària.
Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària, els centres han d'organitzar proves extraordinàries d'avaluació els dies 1, 2 i 3 de setembre per als alumnes de primer de batxillerat i entre els dies 22 i 25 de juny per als de segon de batxillerat. En el context de l'avaluació contínua, per a la qualificació final extraordinària s'han de tenir en compte l'evolució de l'alumne durant el curs, l'avaluació de les activitats de recuperació i el resultat de la prova extraordinària.
4.3. En el batxillerat a distància (IEDIB), el calendari de les sessions d'avaluació final, de les proves extraordinàries i del tancament de les actes tant del primer curs com del segon ha de ser, almenys, un dia abans de l'establert per al segon curs del batxillerat ordinari.
4.4. El director, o el membre de l'equip directiu que aquest delegui, ha d'assistir a les reunions d'avaluació. Així mateix, ha de presidir les sessions d'avaluació final ordinària i extraordinària del segon curs.
4.5. Els representants dels alumnes han de participar en les sessions d'avaluació quan s'hi hagin de tractar aspectes generals del grup.
4.6. El tutor ha d'estendre una acta del desenvolupament de les sessions d'avaluació, en la qual han de constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i dels absents, els acords presos i el resultat de les votacions, si n'hi ha hagut. Només ha de signar aquesta acta el tutor.
5. Presa de decisions en les sessions d'avaluació
5.1. En cada sessió d'avaluació la qualificació de cada matèria és competència exclusiva del professor titular.
5.2. L'equip docent ha d'actuar de manera col·legiada en l'adopció de les decisions generals resultants del procés d'avaluació. La decisió sobre la promoció i la titulació també s'ha de prendre de la mateixa forma.
5.3. Les decisions generals s'han de prendre per consens. En el cas que no n'hi hagi, s'han d'adoptar per majoria simple. En cas d'empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors titulars que han impartit alguna matèria a l'alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries impartides a aquest alumne.
5.4. S'ha de valorar també el resultat de les mesures organitzatives i curriculars adoptades en les sessions anteriors i s'ha de decidir quines noves mesures es considera pertinent implantar. S'han de comunicar als alumnes i als pares o tutors legals els resultats del procés d'aprenentatge i les actuacions adoptades per superar, quan calgui, les disfuncions detectades.
5.5. En la presa de decisions s'ha de tenir en compte l'assoliment dels aprenentatges rellevants i imprescindibles per a la continuïtat del procés educatiu, la capacitat de l'alumnat per aprendre per si mateix, per treballar en equip, i per aplicar els mètodes d'investigació apropiats.
6. Avaluacions ordinàries
Les avaluacions ordinàries que es desenvolupen al llarg del curs són el reflex del procés d'avaluació contínua.
7. Avaluació final ordinària
En la sessió d'avaluació final ordinària s'han de dur a terme les actuacions següents:
8. Avaluació final extraordinària
En la sessió d'avaluació final extraordinària s'han de dur a terme les actuacions següents:
9. Promoció i titulació
9.1. Els alumnes de 1r de batxillerat que aproven totes les matèries han de promocionar a segon curs. Els alumnes de segon de batxillerat que superen totes les matèries de batxillerat han d'obtenir el títol de batxiller.
9.2. Complint els requisits dels punts 9.1, 10.1 i 10.3, els centres educatius han d'establir uns criteris de promoció i titulació en la concreció curricular del centre.
Aquests criteris s'han de fonamentar en l'evolució de l'alumne en el conjunt de les matèries, i la maduresa acadèmica en relació amb els objectius del Batxillerat i les competències corresponents per davant dels objectius d'avaluació específics de cada matèria . S'ha de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar el seu itinerari acadèmic.
Per això, la repetició es considera una mesura de caràcter excepcional i s'adoptarà de manera col·legiada per l'equip docent en funció de l'evolució acadèmica de l'estudiant, globalment considerada sense que únicament en siguin la causa les matèries no superades.
La promoció o titulació dels alumnes no quedaran supeditades a la no existència de matèries sense superar. Per tant, aquest nombre no pot ser un criteri determinant per a la no promoció o titulació.
Per altra banda, i d'acord amb Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, només es pot considerar la titulació dels alumnes que tenguin una nota mitjana de batxillerat igual o superior a 5.
9.3. La decisió de la promoció o titulació l'ha de prendre l'equip docent corresponent, d'acord amb el que s'estableix a l'apartat 5 d'aquestes instruccions i amb els criteris establerts pel centre.
10. Promoció i titulació dels alumnes amb un títol de tècnic o tècnic superior
10.1. Els alumnes que tenguin un títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional o de tècnic dels ensenyaments professionals de música o dansa i superin les matèries de Llengua catalana i literatura I i II i les matèries generals del bloc d'assignatures troncals dels dos cursos de la modalitat de batxillerat que hagin triat, han d'obtenir el títol de batxiller a proposta del centre on han cursat aquestes matèries.
10.2. Els alumnes que es trobin en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació poden sol·licitar la matrícula parcial dels cursos de batxillerat de les matèries esmentades en el punt anterior. Aquest tipus de matricula s'anomena batxillerat reduït.
a) Alumnes que tenguin un títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional o de tècnic dels ensenyaments professionals de música o dansa.
b) Alumnes de primer de batxillerat que cursin cinquè o sisè dels ensenyaments professionals de música o dansa.
c) Alumnes de segon de batxillerat que cursin sisè dels ensenyaments professionals de música o dansa.
10.3. Els alumnes matriculats del primer de batxillerat reduït han de promocionar a segon de batxillerat reduït si superen les 5 matèries que cursen.
10.4. Per facilitar la superació de les matèries del bloc d'admissió de la prova del batxillerat per a l'accés a la universitat (PBAU), els alumnes del batxillerat reduït poden matricular-se al curs de preparació de la PBAU que s'imparteix a l'IEDIB.
11. Pla específic personalitzat per als alumnes repetidors
El pla específic personalitzat per als alumnes repetidors ha d'incloure, com a mínim:
a) El disseny de les tutories específiques, que poden ser individuals i que, com a mínim, s'han de dur a terme una vegada per trimestre.
b) Els responsables de les tutories d'aquests alumnes.
c) Els objectius del pla.
d) La planificació de les accions que impliquin l'aprofitament i/o l'ampliació d'activitats i aprenentatges duits a terme el curs anterior, així com les estratègies d'aprenentatge per superar les dificultats.
e) L'avaluació i el seguiment del pla. L'avaluació ha de ser interna (prefectura d'estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d'Inspecció Educativa).
Els aspectes concrets d'aquest pla s'han d'incloure en la programació general anual (PGA) del centre. Els resultats de l'avaluació del pla i les propostes de millora per al curs següent s'han d'incloure en la memòria anual.
12. Programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents
La recuperació de les matèries dels alumnes que han promocionat amb matèries pendents del curs 2019-2020, ateses les condicions excepcionals derivades de l'educació a distància, ha de ser un objectiu prioritari.
Els programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents han d'incloure, com a mínim:
a) El disseny de les tutories específiques, que, com a mínim, s'han de dur a terme una vegada per trimestre.
b) Els responsables de les tutories d'aquests alumnes i de la coordinació amb els diferents departaments didàctics.
c) Els objectius del programa.
d) El disseny de les activitats de recuperació, dels materials d'estudi i dels criteris d'avaluació i qualificació, que correspon als departaments didàctics.
e) L'avaluació i el seguiment del pla. L'avaluació ha de ser interna (prefectura d'estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d'Inspecció Educativa).
Els programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents s'han de concretar en les programacions docents dels departaments corresponents. Els resultats de l'avaluació dels programes i les propostes de millora per al curs següent s'han d'incloure en la memòria anual.
Atesa la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears, els departaments didàctics podran contemplar que si durant el primer i segon trimestre del curs, l'alumne, supera la matèria del curs actual, es podrà considerar, a la segona avaluació, que l'alumne ha superat la matèria pendent del curs anterior. En cas de no aprovar, l'alumne tindrà dret a realitzar una prova/activitat de recuperació final al llarg del tercer trimestre, així com la prova corresponent a la convocatòria extraordinària.
Per als alumnes que han promocionat amb matèries no superades, que no tenen continuïtat al curs actual, es podran realitzar durant el primer i segon trimestre activitats/proves de recuperació parcials. Els departaments didàctics, podràn facilitar activitats per preparar les proves/activitats de recuperació i en faran el seguiment corresponent. En cas de no aprovar la matèria pendent, després de realitzar les activitats proposades/proves parcials, l'alumne tindrà dret a realitzar una prova final de recuperació durant el tercer trimestre, així com la prova corresponent a la convocatòria extraordinària.
13. Canvi de modalitat o d'itinerari
13.1. Si un alumne de segon de batxillerat ha canviat de modalitat o d'itinerari i té pendent del primer curs alguna matèria específica, aquesta es pot substituir per una matèria troncal superada de l'antiga modalitat del primer curs.
13.2. Les matèries troncals cursades i no superades al primer curs de l'antiga modalitat no tendran la consideració de matèries pendents si no formen part de la nova modalitat triada.
13.3. Les matèries troncals cursades i aprovades en l'antiga modalitat, la superació de les quals no sigui necessària per completar la nova modalitat, podran substituir les assignatures específiques de segon curs a l'hora d'efectuar el canvi de modalitat.
14. Informació als alumnes i a les famílies
14.1. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, al llarg del procés d'avaluació contínua, sigui valorat d'acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà dels professors de cada matèria, han d'informar els alumnes per escrit dels criteris d'avaluació i dels criteris de qualificació. Aquesta informació ha d'estar a l'abast dels alumnes, pares o tutors durant tot el curs acadèmic.
14.2. Al llarg de tot el curs, els tutors i els professors han de mantenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb les seves famílies, amb la finalitat d'informar-los sobre la seva evolució escolar i de facilitar-ne la col·laboració. Aquesta comunicació es pot dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns.
14.3. La periodicitat i l'organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives amb les famílies les ha de fixar cada centre en la programació general anual. S'ha de garantir, com a mínim, una entrevista individual del tutor amb la família a cada curs de l'etapa i una reunió col·lectiva a l'inici de cada un dels cursos escolars.
14.4. Després de cada sessió d'avaluació o quan es produeixin circumstàncies que ho aconsellin, el tutor ha d'informar per escrit les famílies i els alumnes sobre el rendiment acadèmic i l'evolució del procés educatiu. A aquest efecte, s'ha d'utilitzar la informació recollida en el procés d'avaluació contínua.
14.5. Després de les sessions d'avaluació final ordinària i extraordinària, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d'incloure, almenys, les qualificacions obtingudes en les diferents matèries cursades per l'alumne i la decisió sobre la permanència, la promoció o la titulació.
14.6. Els alumnes que compleixin els requisits per poder-se presentar a les proves extraordinàries han de rebre informació d'aquest fet, així com de les activitats de recuperació que han de dur a terme d'acord amb la programació del departament didàctic de cada matèria.
14.7. A fi que els alumnes assoleixin una formació integral, els centres han d'organitzar actuacions d'informació i col·laboració amb les famílies per coordinar i fer el seguiment tant del procés d'aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, de convivència i cooperació i d'orientació acadèmica i professional.
14.8. Després de la sessió d'avaluació inicial, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d'incloure, en el cas dels alumnes que han de repetir curs, el pla específic personalitzat.
15. Revisió dels materials d'avaluació
15.1. Els alumnes i els seus pares o tutors legals han de tenir accés a tot el material produït per l'alumne que tengui incidència en l'avaluació de les diferents matèries. Si els pares o tutors legals ho demanen, els centres els n'han de facilitar una còpia, en paper o en format digital, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals. La correcció no es pot limitar a l'expressió d'una qualificació quantitativa, sinó que ha de contenir l'expressió dels errors comesos o l'explicació raonada de la qualificació.
Per fer efectiu aquest dret, els centres han d'establir el procediment per obtenir aquesta còpia en el reglament d'organització i funcionament (ROF), o en el reglament de règim intern (RRI), en el cas dels centres privats, i l'han de fer públic.
15.2. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent.
16. Custòdia dels documents i materials d'avaluació
Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes ⎯proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes⎯ s'ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que designi el reglament d'organització i funcionament del centre. Aquest material s'ha de conservar almenys fins passats tres mesos des de l'atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d'una reclamació; en aquest cas, s'ha de conservar fins que s'hagi resolt el procés de reclamació.
17. Departament d'Inspecció Educativa
Correspon al Departament d'Inspecció Educativa assessorar sobre el procés d'avaluació, supervisar aquest procés i proposar l'adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo. En aquest sentit, els inspectors, durant les visites als centres, s'han de reunir amb l'equip directiu i amb els professors i han de dedicar una atenció especial a la valoració i a l'anàlisi dels resultats de l'avaluació dels alumnes i al compliment del que disposen aquestes instruccions.
18. Documents oficials d'avaluació
18.1. Els documents oficials d'avaluació són els següents:
18.2. Els documents oficials d'avaluació han de recollir sempre la norma de l'Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d'estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l'atribució docent. Aquests documents es poden substituir pels equivalents en suport informàtic, d'acord amb el punt 9 de la disposició addicional sisena del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat.
18.3. L'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l'Estat. Quan aquests documents hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de traduir al castellà, d'acord amb l'article 15.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
19. Expedient acadèmic
19.1. Quan un alumne s'incorpora a un centre, se li ha d'obrir un expedient acadèmic, que ha d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne i la informació relativa al procés d'avaluació.
19.2. La custòdia dels expedients acadèmics correspon als centres escolars. La centralització electrònica dels expedients s'ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
19.3. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar l'emplenament i la custòdia dels expedients acadèmics.
20. Historial acadèmic
20.1. L'historial acadèmic del batxillerat ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l'alumne, les assignatures cursades i els resultats de l'avaluació final de cada un dels anys d'escolarització, les decisions sobre promoció i permanència, la mitjana del batxillerat, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s'han produït els diversos esdeveniments. El secretari del centre ha de signar l'historial acadèmic, que té valor acreditatiu dels estudis cursats, amb el vistiplau del director.
20.2. En finalitzar l'etapa, l'historial acadèmic del batxillerat s'ha de lliurar als pares o tutors de l'alumne o a l'alumne, si és major d'edat. Aquest lliurament s'ha de reflectir en l'expedient acadèmic corresponent.
20.3. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar l'expedició i la custòdia de l'historial acadèmic del batxillerat.
21. Actes d'avaluació de final de curs
21.1. Les actes de l'avaluació final ordinària s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar abans de les 12 hores del dia 25 de maig en el cas del segon curs i fins al dia 30 de juny en el cas del primer curs. Les actes de l'avaluació final extraordinària s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar, com a màxim, fins al dia 26 de juny en el cas del segon curs i fins el dia 7 de setembre en el cas del primer curs.
21.2. El tutor i tots els membres de l'equip docent del grup han de signar les actes d'avaluació final, les quals han d'incloure el vistiplau del director del centre.
21.3. Altres aspectes a tenir en compte pel que fa a les les actes d'avaluació final són:
En el cas de l'avaluació final ordinària, s'ha d'incloure una relació nominal de tots els alumnes que componen el grup.
En el cas de l'avaluació final extraordinària, només s'han d'incloure els alumnes de segon de batxillerat que no titulen a l'avaluació final ordinària i els alumnes de 1r de batxillerat que tenen alguna matèria suspesa a l'avaluació final ordinària, independentment de la decisió de promoció.
En ambdós casos la informació que s'ha de incloure és:
21.4. La custòdia de les actes correspon als centres escolars. D'acord amb els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, els centres, tant els públics com els privats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GestIB. Per poder fer efectiu aquest tancament, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GestIB durant tot el curs escolar.
21.5. S'ha d'enviar un informe dels resultats de les avaluacions finals al Departament d'Inspecció Educativa en els termes que aquest estableixi.
22. Resultats de l'avaluació
22.1. Els resultats de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries s'han d'expressar mitjançant qualificacions numèriques del zero al deu sense decimals. Es consideren negatives les qualificacions inferiors a cinc.
22.2. Els alumnes que no s'hagin presentat a les proves extraordinàries han de constar com a no presentats (NP) a les matèries corresponents.
22.3. També s'han de fer constar, si n'hi ha, les convalidacions (C) o l'exempció (X), en el cas de la matèria d'Educació física, que deriven de l'aplicació del Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d'educació física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa. Així mateix, s'ha de fer constar, si s'escau, l'exempció (X) de la matèria de Llengua catalana i literatura, d'acord amb el que s'especifica a l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana. (BOIB núm. 38, de 27 de març de 2018).
22.4. Quan un alumne tengui matèries superades en anys acadèmics anteriors o cursades a l'IEDIB, en les actes d'avaluació final s'han de fer constar de nou les qualificacions obtingudes anteriorment, seguides de l'anotació (QA) (qualificat anteriorment).
22.5. L'avaluació final ordinària i l'extraordinària dels alumnes en les matèries de segon que figuren en l'annex 4 del Decret 35/2015 estan condicionades a la superació de la corresponent matèria de primer, si l'han cursada. S'han de considerar els casos següents:
22.6. Si un alumne cursa una matèria de modalitat de segon condicionada per una de primer no cursada perquè el departament didàctic corresponent ho ha autoritzat, no està sotmès al que es preveu en l'apartat anterior.
22.7. Els alumnes que han triat matricular-se de matèries del segon curs ja superades (ampliació de matrícula) disposen fins al 30 d'abril per decidir si anul·len la matrícula d'aquestes matèries i, per tant, es queden amb la nota prèvia. Aquest fet s'ha d'anotar com a renúncia en el GestIB.
23. Nota mitjana del batxillerat
23.1. La nota mitjana del batxillerat s'obté, una vegada obtingut el títol de batxiller, calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les 19 matèries que componen l'etapa del batxillerat segons l'estructura fixada, per a cada modalitat, en els articles 10 i 11 del Decret 35/2015, arrodonida a la centèsima més pròxima o, en cas d'equidistància, a la superior. Les matèries amb convalidacions (C) o exempcions (X) no s'han de tenir en compte per calcular la nota mitjana. En el cas dels alumnes que tenen més o menys de 19 qualificacions, la mitjana s'ha de calcular i introduir manualment al GestIB.
23.2. En els supòsits a què es refereix l'apartat 10.1 d'aquestes instruccions, la nota mitjana del batxillerat s'obté de la manera següent:
a) En el cas dels alumnes que obtenen el títol de batxiller perquè tenen un títol de tècnic dels ensenyaments professionals de música o de dansa, la qualificació final és la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les matèries generals del bloc d'assignatures troncals de la modalitat cursada, les matèries Llengua catalana i literatura I i II i les assignatures dels cursos cinquè i sisè dels ensenyaments professionals de música o de dansa de l'especialitat corresponent, expressada en una escala del zero al deu amb dos decimals i arrodonida a la centèsima. En el cas dels alumnes que hagin accedit directament al sisè curs dels ensenyaments professionals de música o de dansa, per calcular la nota mitjana s'han de considerar les qualificacions de les assignatures del curs esmentat, de les matèries Llengua catalana i literatura I i II i de les matèries generals del bloc d'assignatures troncals de la modalitat cursada.
b) En el cas dels alumnes que obtenen el títol de batxiller perquè tenen un títol de tècnic o de tècnic superior de formació professional, la qualificació final és la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les matèries Llengua catalana i literatura I i II i de les matèries generals del bloc d'assignatures troncals de la modalitat corresponent, expressada en una escala del zero al deu amb dos decimals i arrodonida a la centèsima.
23.3. Per als alumnes que es trobin en la situació descrita a l'apartat 13.3 i, a efectes de càlcul de la nota mitjana per al títol de batxiller, la qualificació de la matèria específica no cursada de segon de batxillerat, se substituirà per la qualificació més alta de les troncals d'opció de primer de batxillerat de l'antiga modalitat no necessàries per a la nova modalitat.
23.4. En el cas que un alumne es traslladi des d'una altra comunitat autònoma, només s'han de tenir en compte les matèries superades que formin part de l'estructura del batxillerat a la nostra comunitat autònoma. La seva nota mitjana s'ha de calcular d'acord amb l'apartat 22.1.
23.5. En el cas que un alumne tingui l'homologació del primer curs de batxillerat, la nota mitjana de batxillerat es calcularà fent la mitjana entre la nota de l'homologació i la nota mitjana de segon de batxillerat.
23.6. Es pot atorgar la menció de matrícula d'honor (MH) als alumnes que estiguin proposats per obtenir el títol de batxiller i hagin obtingut una nota mitjana a l'etapa del batxillerat igual a nou (9) o superior. Aquest fet s'ha de consignar mitjançant una diligència en l'acta d'avaluació final, en l'expedient acadèmic i en l'historial acadèmic. Els centres han de fer la proposta al GestIB i els alumnes rebran un certificat de matrícula d'honor amb signatura electrònica que s'ha d'ajustar al model de l'annex 3.
Cada centre pot concedir una matrícula d'honor per cada vint alumnes matriculats de segon o fracció. El centre ha d'establir els criteris que s'utilitzaran per atorgar les MH en el cas que hi hagi més alumnes candidats que matrícules d'honor es puguin concedir. Si s'utilitzen criteris numèrics, s'han de preveure els possibles empats i la forma de dirimir-los. En cap cas, es poden atorgar més MH que el màxim establert per a cada centre.
24. Informe personal per trasllat
24.1. L'informe personal per trasllat és el document que el centre ha d'emetre en el cas que un alumne es traslladi durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis. L'ha d'elaborar el tutor a partir de les dades facilitades pels professors de l'alumne i ha de dur el vistiplau del director del centre. L'informe s'ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d'origen rebi del centre de destinació la sol·licitud de trasllat.
24.2. L'informe personal per trasllat ha de contenir els resultats de les avaluacions que s'hagin fet durant el curs i totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l'alumne, amb un esment especial, si escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
25. Custòdia dels documents oficials d'avaluació
Els documents oficials d'avaluació es custodien als centres docents sota la responsabilitat dels secretaris, als quals correspon emetre els certificats que se sol·licitin. Aquests documents s'han de conservar a cadascun dels centres mentre aquests existeixin, excepte l'historial acadèmic del batxillerat, que s'ha de lliurar en els termes establerts en el punt 20 d'aquestes instruccions.
26. Canvi de centre
26.1. Si un alumne es trasllada a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d'origen ha de remetre al de destinació, a petició d'aquest i amb la màxima agilitat possible, l'informe personal per trasllat i l'historial acadèmic del batxillerat.
26.2. Amb la finalitat de facilitar la mobilitat dels alumnes, els centres han d'emetre un certificat acadèmic, a petició de les persones interessades, per presentar al centre on es volen incorporar. Aquest certificat ha de reflectir fidelment la situació acadèmica de l'alumne per permetre'n l'adequada inscripció provisional al centre de destinació.
26.3. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l'historial acadèmic. El centre receptor s'ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent i traslladar-hi tota la informació rebuda, que ha de posar a disposició del tutor del grup al qual s'incorpora l'alumne.
26.4. Si un alumne s'incorpora a un centre estranger, a l'Estat espanyol o a l'exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, no s'hi ha de traslladar l'historial acadèmic del batxillerat. Per facilitar la incorporació als ensenyaments del sistema educatiu estranger, el centre d'origen ha d'emetre un certificat acadèmic. L'historial acadèmic del batxillerat ha de continuar custodiat al darrer centre on l'alumne hagi estat matriculat fins que aquest es reincorpori al sistema educatiu espanyol o fins que es lliuri a l'alumne quan aquest hagi finalitzat els estudis equivalents al batxillerat.
27. Alumnes sotmesos a mesures judicials
Els alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari que cursin un batxillerat ordinari o a distància han de fer els exàmens de les matèries de batxillerat de la manera següent:
a) El responsable de l'elaboració i correcció de l'examen ha de ser el professor titular de la matèria de l'IES on estigui matriculat l'alumne.
b) El responsable de l'aplicació de l'examen ha de ser el professor encarregat de coordinar la matèria de batxillerat de l'IES Can Balo o de l'aula hospitalària.
c) Els exàmens s'han d'enviar a l'adreça electrònica del cap d'estudis de l'IES Can Balo o del coordinador de l'aula hospitalària un dia abans de la data prevista en el calendari d'exàmens. L'IES Can Balo i l'aula hospitalària i els centres on estan matriculats els alumnes es coordinaran per establir el calendari d'exàmens de cada avaluació.
d) Els professors titulars de la matèria en els centres on estan matriculats els alumnes han d'estar disponibles telefònicament durant la realització de l'examen per resoldre possibles dubtes.
e) Un cop fet l'examen, aquest s'ha d'escanejar ⎯s'ha d'anar alerta amb el pes de l'arxiu⎯ i s'ha d'enviar a l'adreça electrònica que el centre on els alumnes estan matriculats hagi facilitat. L'original de l'examen ha de quedar custodiat a l'IES Can Balo o a l'aula hospitalària.
f) És obligatori que els alumnes sotmesos a mesures judicials o ingrés hospitalari tinguin una qualificació per matèria a cadascuna de les avaluacions.
28. Avaluació a l'IEDIB
Mentre es mantingui la incidència de la COVID-19, els exàmens oficials presencials de tots els ensenyaments de l'IEDIB es poden fer de forma telemàtica