Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 9938
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 19 d’octubre de 2020 per la qual s’aproven les Instruccions complementàries per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l´educació primària a les Illes Balears per al curs 2020-2021
L'inici d'aquest curs escolar 2020-2021, s'ha vist afectat, com va passar en la finalització del curs anterior, per la crisi mundial provocada per la pandèmia de la COVID-19, declarada per l'OMS dia 11 de març de 2020. Aquest fet ha tengut una incidència especial en el sistema educatiu i ha fet necessari introduir importants canvis en el sistema d'organització dels centres en totes les etapes educatives.
Per aquest motiu, és necessari adaptar l'avaluació del alumnes del curs 2020-2021 a aquesta nova situació, així com als canvis normatius que s'han impulsat des de l'administració estatal, per tal que els alumnes puguin continuar desenvolupant el seu procés d'aprenentatge, i al mateix temps s'assegurin uns nivells comuns d'exigència per garantir la qualitat d'aquests estudis.
A la finalització del curs 2019-2020, es va dictar la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 d'abril de 2020 per la qual s'aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del segon cicle d'educació infantil i de l'educació primària a les Illes Balears per al curs 2019-2020.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID-19, i per al curs 2020-2021, es fa necessari introduir una sèrie de canvis per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears.
Ara mateix, La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix en l'article 20 que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària ha de ser contínua i global i ha de tenir en compte el seu progrés en el conjunt de les àrees.
L'exposició de motius de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, impulsa un sistema educatiu de qualitat, inclusiu, integrador i exigent, que garanteixi la igualtat d'oportunitats i faci efectiva la possibilitat que cada alumne desenvolupi al màxim les seves potencialitats.
El Decret 32/2014, de 14 de juliol, pel qual s'estableix el currículum de l'educació primària a les Illes Balears, regula en els articles 15 i 16 l'avaluació i la promoció dels alumnes a l'etapa de l'educació primària, i l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015 regula l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears.
A aquesta normativa reguladora de l'avaluació de l'educació primària, s'hi ha d'afegir, per a aquest curs 2020-2021, la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears.
La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, modificada per les resolucions conjuntes de 3 i 25 de setembre, determina els escenaris que durant el curs es poden donar als centres segons la situació epidemiològica.
El Reial Decret- llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, ha establert uns criteris d'avaluació i promoció per a les etapes de l'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, així com criteris per a la titulació a l'educació secundària obligatòria i al batxillerat.
Davant aquesta situació es fa necessari dictar una resolució per la qual s'estableixi, de manera excepcional i per al curs 2020-2021, el procés d'avaluació dels alumnes de l'educació primària d'acord amb les circumstàncies generades arran de la Covid-19, i que doni compliment al Reial Decret- llei 31/2020, de 29 de setembre, per tal que els centres disposin d'un instrument que reguli i faciliti la pràctica de l'avaluació durant aquest curs 2020-21.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les Instruccions complementàries per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears per al curs 2020-2021, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 19 d'octubre de 2020
El director general de Planificació Ordenació i Centres
Antoni Morante Milla
ANNEX
Instruccions complementàries, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears per al curs 2020-2021
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació, per al curs 2020-2021, de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària, d'acord amb el que disposa l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015 sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de l'educació primària a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació primària.
2. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació
2.1. Els criteris generals de l'avaluació a l'educació primària són els que figuren en l'article 2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015.
2.2. Els criteris d'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a l'educació primària són els que figuren en l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015.
2.3. El Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre estableix a l'article 4 del capítol tres, en fer referència a l'adaptació del currículum i de les programacions didàctiques, que els estàndards d'aprenentatge avaluables tendran caràcter orientatiu per als centres.
2.4. Pel que fa als criteris d'avaluació dels apartats 2.1 i 2.2 i d'acord amb el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, tindran la consideració d'elements essencials del currículum, aquells que possibiliten a l'alumne assolir els aprenentatges competencials corresponents als objectius de l'etapa.
L'avaluació inicial ha de ser el punt de referència dels equips docents a l'hora de prendre decisions relatives al desenvolupament del currículum.
Com a conseqüència del resultat d'aquesta avaluació inicial, s'hauran d'adequar les programacions docents a les característiques i coneixements dels alumnes i s'adoptaran les mesures pertinents de suport i recuperació per als alumnes que ho necessiten, d'adaptació curricular no significativa per l'alumnat NESE o d'adaptació curricular significativa per l'alumnat NEE.
Per això, les programacions docents, a partir del que s'hagi recollit a avaluacions inicials que s'han duit a terme durant les primeres setmanes del curs i als informes individuals dels alumnes realitzats a finals del curs anterior han de:
a) Prioritzar les competències, i seqüenciar els continguts, els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables essencials per a cada nivell educatiu de l'etapa i integrar els que no s'hagin assolit el curs passat.
Els elements essencials del currículum són els que possibiliten que l'alumne assoleixi els aprenentatges competencials d'elements essencials corresponents als objectius de l'etapa. Aquests elements han de quedar clarament assenyalats en la programació docent.
S'ha de tenir en compte que els estàndards d'aprenentatge són orientatius.
En tots els casos, en la selecció dels objectius, s'han de prioritzar aquells de caire més competencial per davant d'altres més conceptuals, per potenciar el desenvolupament de les competències clau: aprendre a aprendre, digital i lingüística, principalment, i aquells que afavoreixin el desenvolupament de les capacitats que han de permetre a l'alumne millorar la gestió de les seves emocions, treballar en equip, la seva autonomia i responsabilitat així, com aquells que respectin al màxim els diferents ritmes d'aprenentatge dels alumnes.
Les programacions docents de Llengua i literatura castellana i de Llengua i literatura catalana han d'estar coordinades per nivells, tant en el seu contingut com en la seva temporització i metodologia. En aquest sentit, els departaments didàctics implicats han d'acordar una distribució temporal dels elements del currículum, evitant duplicitats,i poder dedicar així el màxim de temps al desenvolupament d'activitats d'aprenentatge de les diferents destreses lingüístiques des d'una vessant funcional i comunicativa de la llengua. Aquests elements comuns en el desenvolupament de les diferents destreses de la competència lingüística també seran tinguts en compte per part del departament de Llengües estrangeres.
b) Revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada.
La concreció de les programacions en programacions d'aula, en tots tres escenaris, han d'afavorir l'aprenentatge competencial a través de:
- El treball en grups reduïts o en parelles.
- El treball interdisciplinari que fomenti la recerca i la selecció d'informació, l'ús dels diferents llenguatges en situacions funcionals, l'aplicació dels continguts matemàtics en contextos on siguin necessaris per entendre l'objecte d'estudi.
- L'ús de les TIC i les TAC com a eines no solament de comunicació, sinó de recerca, exposició, elaboració de treballs tant per part del professorat com de l'alumnat.
- L'aprenentatge basat en problemes relacionats amb situacions properes a l'alumnat que, partint de l'entorn més immediat, els permetin resoldre situacions en entorns més amplis (transferència del coneixement, aprenentatge funcional).
2.5. Els referents de l'avaluació han de ser els objectius de cada àrea/competència/capacitat, i més específicament els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge que es considerin rellevants, donat el seu caràcter orientatiu, amb les prioritzacions que s'han establert en el marc de les programacions docents.
En el procés de revisió de les programacions docents, s'han de contemplar noves estratègies i instruments d'avaluació de caràcter més competencial, que permetin valorar l'evolució de l'alumnat en qualsevol dels tres escenaris que es poden donar durant el curs d'acord amb el que s'estableix a la Resolució de 6 de juliol i les seves modificacions de 3 i 25 de setembre, com ara:
- Les experiències de coavaluació i autoavaluació.
- El registre sistemàtic de les observacions del progrés dels alumnes.
- L'elaboració de rúbriques, llistes de verificació (checklists), bases d'orientació.
- La diversificació d'instruments, moments i avaluadors/coavaluadors que permetin recollir evidències sobre l'evolució de l'alumnat i valorar més enllà de les proves escrites.
En aquest sentit, els mestres han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives, tecnològiques i emocionals amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una veritable avaluació personalitzada.
2.6. La concreció i adequació de les programacions docents es durà a terme prenent com a referència l'establert a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears.
3. Promoció i repetició
3.1. Les condicions de promoció i permanència dels alumnes són les establertes en els articles 11 i 12 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 6 de març de 2015.
3.2. Els centres educatius han d'establir uns criteris de promoció en la concreció curricular del centre. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i en la consecució dels objectius generals de l'etapa i el desenvolupament de les competències clau per davant dels objectius d'avaluació específics de cada matèria.
3.3. Amb referència a la promoció, l'equip docent ha d'adoptar de manera col·legiada les decisions que resultin més favorables per als alumnes¸. Aquestes decisions s'han de prendre per consens i, en el cas que no n'hi hagi, s'han de tenir en compte els mecanismes establerts a aquest efecte en la concreció curricular del centre.
3.4. A l'article 5.2 del RDL i a l'article 16.3 del Decret 32/2014 del currículum de l'educació primària s'estableix que la repetició de curs es considera una mesura excepcional, per la qual cosa només s'ha d'adoptar quan de manera justificada i objectiva, es pugui demostrar que és la més beneficiosa per a l'alumne d'entre totes les alternatives que es puguin plantejar.
3.5. En els casos excepcionals als quals fa referència el punt anterior, quan l'equip docent hagi proposat a la segona avaluació la permanència en el mateix curs com la mesura més beneficiosa per a l'alumne, el tutor haurà d'informar, durant el tercer trimestre, les famílies de totes les mesures de suport educatiu preses i de la justificació de la decisió de repetició de curs.
3.6. A més a més, en l'avaluació final l'equip docent haurà d'elaborar el Pla específic de reforç i suport per als alumnes que no hagin superat els objectius i les competències i han de romandre un any més al mateix curs.
3.7.Els equips d'orientació, juntament amb els tutors, planificaran el suport necessari per al proper curs per als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
4. Reclamacions
Els pares o tutors, poden presentar reclamacions per escrit contra les qualificacions obtingudes o contra les decisions de repetició de curs, d'acord amb l'establert a l'article 9 del Decret 121/2010. En el cas que sigui necessari, el centre podrà acceptar altres sistemes de recepció de reclamacions, d'acord amb les possibilitats de cada alumne o família, sempre que quedi constància de tot el procés.
S'han d'establir els canals de comunicació entre famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.