Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 9851
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre els parcs fotovoltaics Ses Vinyes 1 i Ses Vinyes 2, pol. 12, parc. 1, TM Es Mercadal (35A/2020)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 24 de setembre de 2020,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
Es tracta de l'agrupació de dues instal·lacions fotovoltaiques (Ses Vinyes I i Ses Vinyes II) de tipus C en sòl rústic, amb la categoria d'Àrea Natural d'Interès Territorial (ANIT). Atès que les instal·lacions fotovoltaiques Ses Vinyes I i Ses Vinyes II es troben a la mateixa parcel·la i a una distància inferior a 300 m es consideren com a una única instal·lació fotovoltaica, a efectes de l'avaluació d'impacte ambiental.
El parc fotovoltaic Ses Vinyes I ocuparà una superfície de 21.347 m2 i el parc fotovoltaic Ses Vinyes II, 44.119 m2. La potència total resultant de l'agrupació dels dos parcs serà de 4.962,24 kWp.
El projecte es troba a una a una zona d'aptitud fotovoltaica baixa d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB).
D'acord amb la lletra a) del punt 1 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 d'aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d'aquests annexos per l'acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun». Entre els projectes inclosos a l'annex 1, el projecte objecte del present informe s'inclou al punt 12 del grup 3 (Energia):
Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents:
Instal·lacions amb una ocupació total de més d'1 ha situades en sòl rústic fora de les zones d'aptitud alta o mitjana del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol tipus de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial insular corresponent.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
Descripció del projecte
El projecte de dos parcs solars fotovoltaics connectats a xarxa «Ses Vinyes» redactat pel senyor Antonio Francisco López Moreno (enginyer tècnic industrial) i signat digitalment en data 1 de febrer de 2019 té com a objecte la implantació de dos parcs fotovoltaics a sòl rústic, concretament a la finca Ses Coves Velles, la qual es troba a la parcel·la 1 del polígon 12 del terme municipal des Mercadal (referència cadastral 07037A012000010000RY). Atesa la proximitat dels dos parcs fotovoltaics projectats, es tracten com a una agrupació fotovoltaica, amb una potència total resultant de 4.962,24 kWp (i 4.587,40 kW de producció de corrent altern).
La finca Ses Coves Velles té una superfície total de 1.315.372 m2. Aquesta finca es segregarà en tres sub-parcel·les. A la parcel·la 1, de 41,04 ha, s'hi implantarà el parc «Ses Vinyes 2» i a la parcel·la 2, de 40,37 ha, el parc «Ses Vinyes 1».
El parc fotovoltaic Ses Vinyes I ocuparà una superfície de 21.347 m2 i el parc fotovoltaic Ses Vinyes II, 44.119 m2.
El parc fotovoltaic Ses Vinyes I estarà constituït pels elements següents:
a) 5.076 panells solars de 440 Wp de potència unitària, els quals suposen una potència instal·lada total de 2.233,44 kWp. La distància entre files de panells és de 4,1 m.
b) 2 inversors, de 1.000 kW cada un en corrent altern. Se limitarà la potència de sortida per tal d'injectar a la xarxa 1.995,4 kW, d'acord amb els requeriments de la companyia subministradora.
c) Centres de transformació (CT) de 1.250 kVA. Cada inversor juntament amb un CT s'instal·larà a un edifici prefabricat, amb una superfície en planta de 2,5 x 10 m.
d) Centre de maniobra i mesura, amb unes dimensions de 3,20 m alt x 2,52 m ample x 5,5 m llarg. Aquest centre rebrà l'energia generada per la planta solar i, després de les corresponents mesures i proteccions, l'evacuarà al punt de connexió SB Mercadal, LMT PARC.
e) Línies d'evacuació de 15 kV soterrades i connexió sobre la línia de distribució mitjançant torre de conversió aèria-soterrada amb interruptor-seccionador tripolar situada a l'interior de la finca Ses Coves Velles.
El parc fotovoltaic Ses Vinyes II ocuparà una superfície de 44.119 m2 i estarà constituït pels elements següents:
a) 6.822 panells solars de 400 Wp de potència unitària, els quals suposen una potència instal·lada total de 2.728,8 kWp. La distància entre files de panells és de 7,6 m.
b) 3 inversors, dos d'ells de 1.000 kW i un de 600 kW, la qual cosa suposa un total de 2.600 kW en corrent altern. Es limitarà la potència de sortida per tal d'injectar a la xarxa 2.592 kW.
c) Centre de maniobra i mesura, amb unes dimensions de 3,20 m alt x 2,52 m ample x 5,5 m llarg.
d) 2 CT de 1.250 kVA i un CT de 800 kVA. Els inversors de 1.000 kW juntament amb els CT de 1.250 kVA s'instal·laran a dos edificis prefabricats, amb una superfície en planta de 2,5 x 10 m. El CT de 800 kVA amb l'inversor de 600 kW s'instal·larà a un altre edifici prefabricat.
e) Línies d'evacuació de 15 kV soterrades i connexió sobre la línia de distribució mitjançant torre de conversió aèria-soterrada amb interruptor-seccionador tripolar situada a l'interior de la finca Ses Coves Velles.
El traçat de la xarxa privada subterrània de 15 kV per evacuar l'energia generada als dos parcs fins al punt de connexió SB MERCADAL, LMT XAROLINA discorrerà per camins existents i tendrà una longitud de 1.945,79 m. El punt de connexió, propietat d'Endesa Distribución Eléctrica SL, es situa a les coordenades UTM 31 598733; 4428577.
Els panells solars són de silici policristal·lí d'alt rendiment i tenen una capa antireflectora. Les estructures de suport dels mòduls fotovoltaics tendrà una inclinació de 35° amb orientació cap al Sud i una separació mínima del sòl de 80 cm.
L'altura màxima que assoliran les plaques serà de 2,44 m.
Tots els elements dels generadors fotovoltaics tenen doble aïllament.
En total, el projecte ocuparà una extensió equivalent al 4,82 % del total de la finca.
L'àrea afectada pel projecte està delimitada perimetralment per una barrera vegetal existent.
S'hi instal·larà un tancat que permeti el pas de la fauna de port petit.
Pel que fa al consum elèctric necessari per a les tasques de manteniment del parc, el sistema de vigilància i control i el sistema d'il·luminació es preveu autoconsumir l'energia generada per la pròpia instal·lació.
El temps de vida útil dels mòduls solars és de 25 anys. Es preveu una generació anual d'energia elèctrica de 6.947.136 kWh, la qual cosa equival al 18,7 % del consum total del terme municipal des Mercadal durant 2018.
D'acord amb la memòria del projecte, s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 1.800 t.
No s'ha identificat altra instal·lació fotovoltaica en un radi de 10 km.
El pressupost total d'execució material del parc fotovoltaic Ses Vinyes I és de 1.450.980,64 euros i el de Ses Vinyes II, de 1.827.792,63 euros.
Cal indicar també que s'ha concedit una ajuda del programa d'inversió en instal·lacions de producció d'energia elèctrica amb tecnologies eòlica i fotovoltaica situades a territoris no peninsulars cofinançades amb fons comunitaris FEDER per al parc Ses Vinyes 2 de 360.360 euros.
El promotor del projecte és ENERGÍAS RENOVABLES WTF SL i l'òrgan substantiu, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. El promotor disposa de dos contractes d'opció de compra amb els propietaris sobre dues extensions de terreny d'aproximadament 40 ha cada una, les quals formen part de l'actual parcel·la a on s'ubica el projecte.
2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona i un inventari ambiental, on es descriu el medi abiòtic (climatologia, qualitat atmosfèrica i confort sonor, sòl, relleu, topografia, geologia i hidrologia), biòtic (flora, fauna i hàbitats) i antròpic.
1. Segons el Pla Territorial Insular de Menorca, el projecte s'ubica a sòl rústic protegit, amb la categoria d'Àrea Natural d'Interès Territorial (ANIT). Per tant, serà necessària la declaració d'interès general.
Atès que la instal·lació ocuparà menys de 10 ha es troba classificada com a tipus C i es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica ambiental i territorial baixa d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB).
Els projectes d'instal·lacions fotovoltaiques a les zones d'aptitud fotovoltaica baixa també exigeixen la declaració d'interès general o d'utilitat pública d'acord amb l'article 36.3 del PDSEIB.
2. Pel que fa a la topografia del terreny, els parcs fotovoltaics projectats es troben a una àrea amb un pendent poc pronunciat. El màxim pendent és d'un 5%.
3. A la zona a on s'ubica el projecte, la qualitat visual és molt alta ja que hi ha valors naturals d'especial rellevància.
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una anàlisi de conques visuals. Com a punts d'observació s'han considerat les carreteres, els assentaments urbans, les edificacions aïllades i els elements patrimonials i d'interès natural existents a l'àrea d'influència visual. S'ha establert una àrea d'influència visual de 10 km. D'un total de 23.154,83 ha de superfície analitzades, el projecte serà visible des de 134,65 ha, la qual cosa representa un percentatge de visibilitat d'un 0,58 % del territori analitzat. La zona més afectada visualment és la zona Sud-oest-Oest ja que l'orografia té un pendent positiu cap a aquestes zones. No obstant això, aquesta zona es troba a una distància entre 500 i 1500 m del projecte i es tracta principalment d'una zona forestal sense habitatges ni carreteres.
El parc no serà visible des del Toro, nuclis urbans, habitatges aïllats ni carreteres.
El projecte es troba envoltat d'una massa forestal per la qual cosa no es considera necessària la implantació d'una barrera vegetal ja que no tendria un major efecte que el de la pròpia barrera arbòria natural existent.
L'estudi conclou que l'impacte paisatgístic associat al projecte és compatible amb la qualitat del paisatge de la zona. No es preveu que el parc pugui ser visualitzat per la qual cosa es considera que no serà un element disruptor ni punt d'atracció visual en el territori.
4. Pel que fa als espais naturals protegits:
a) El projecte queda fora de l'àmbit dels espais naturals protegits per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) i per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc forma part de Xarxa Natura 2000.
b) Si bé com s'indica a l'apartat a) el projecte queda fora dels espais afectats per la Llei 1/1991, gran part del projecte es troba envoltada per una zona ANEI. Cal indicar que aquesta zona ANEI contigua al projecte està travessada per uns 900 metres lineals de la carretera Me-7.
c) L'àmbit d'actuació es troba a uns 3 km del Parc Natural s'Albufera des Grau.
d) Entre els espais inclosos dins Xarxa Natura 2000, el més proper és el LIC ES5310115 Es Molinet, que es troba a una distància aproximada de 860 m de «Ses Vinyes 2». La importància d'aquest lloc radica en la presència d'una bassa temporal.
5. A l'àrea afectada pel projecte no es troben hàbitats d'interès comunitari. No obstant això, al voltant del projecte s'hi troben els hàbitats d'interès comunitari 9540 Pinedes mediterrànies i 5330 Matollars termomediterranis i predesèrtics.
6. Segons la capa de l'IDE Menorca «mapa usos del sòl 2015», l'àrea ocupada pels parcs fotovoltaics projectats es troba dins les terres cultivades de secà, amb un ús agrícola extensiu. Per una altra banda, d'acord amb el SIOSE (Sistema d'Informació sobre Ocupació del Sòl d'Espanya), es tracta d'una zona dedicada a conreus de secà i pastura envoltada de coníferes. A l'estudi d'impacte ambiental s'indica que si bé la parcel·la té una zona considerada de conreu, aquesta superfície no s'utilitza amb aquesta finalitat. Es tracta d'una zona sense explotació agrària ni ramadera a on només es realitza un conreu superficial de la terra. En aquest sentit, d'acord amb l'informe de l'Àrea d'Agricultura del Consell Insular de Menorca, el terrenys a on s'ubica el projecte són sòls molt pedregosos, nus, o poblats de vegetació espontània de tipus ruderal i arvense, pròpia d'ambients degradats i es conclou que es tracta de terrenys de baixa productivitat agrícola.
El projecte preveu aprofitar els 62.420,63 m2 de zones improductives de les parcel·les que ocuparan els parcs fotovoltaics per a conreus de secà. Cal destacar que dels 1.315.372 m2 que ocupa la finca de Ses Coves Velles, un 41,51 % corresponen a pastures abandonades i un 13,59 %, a conreus de secà.
7. Els parcs projectats no es troben a zona de risc d'esllavissament ni inundació.
8. Una petita àrea a la zona sud del parc Ses Vinyes 2 es troba a una zona de risc d'erosió.
9. Pel que fa al risc d'incendi i d'acord amb el IV Pla General de Defensa contra els incendis forestals de les Illes Balears:
a) El projecte «Ses Vinyes 2» es troba envoltat per una zona catalogada com de risc extremadament alt d'incendi forestal.
b) El projecte «Ses Vinyes 1» es troba envoltat per una zona catalogada com de risc alt d'incendi forestal.
10. El parc «Ses Vinyes 2» es troba a la zona de policia de torrents. D'acord amb l'establert al punt 4 de l'article 9 del Reglament del Domini Públic Hidràulic i al punt 4 de l'article 114 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, les obres projectades necessiten autorització de l'Administració hidràulica.
11. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:
a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1902M1 «Sa Roca» (aqüífer profund, substàncies prioritàries no detectades, bon estat quantitatiu, bon estat químic, amb estat de «manteniment»).
b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.
c) A l'àrea afectada pel parc «Ses Vinyes 2» s'hi troba el pou de proveïment urbà SHB_1279_Vigent-DI-_19188. Aquesta àrea també es troba en el perímetre de restriccions moderades dels pous de proveïment urbà següents: DI-_20878_Vigent-DI-_20878; DI-_20879_Vigent-DI-_20879 i ARE_4051_Vigent-DI-_25458. Pel que fa al parc «Ses Vinyes 1», s'hi troba en el perímetre de restriccions moderades del pou SHB_1279_Vigent-DI-_19188.
D'acord amb l'article 87 del Pla Hidrològic de les Illes Balears de 2019 i pel que fa als perímetres de restriccions màximes i moderades dels pous de proveïment humà la instal·lació d'un parc fotovoltaic s'entén com a una activitat permesa. No obstant això, s'ha de tenir en compte que a la zona de restriccions absolutes (radi de 10 metres al voltant de l'eix de la captació de proveïment a la població), les úniques operacions permeses seran les de manteniment i operació de la captació. Per tant, a la zona de restriccions absolutes del pou SHB_1279_Vigent-DI-_19188 no s'hi podran instal·lar plaques solars.
12. Segons la quadrícula 1x1 amb codi 6919 del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora amenaçada a l'àrea afectada pel projecte.
13. D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, a la parcel·la del projecte no es fa cap tipus d'aprofitament agrícola per la qual cosa no es desenvolupen comunitats vegetals estables, tret d'espècies herbàcies pròpies de l'estació de l'any. Les espècies vegetals que s'hi troben no tenen interès botànic i són les pròpies de zones rurals abandonades. No obstant això, als límits de l'àrea afectada pel projecte i als seus voltants s'identifiquen espècies vegetals de port considerable, principalment Pinus halepensis, les quals constitueixen una barrera visual molt consolidada. Només es preveu fer plantacions de reforç als llocs que hi hagi clars com són les zones d'accés.
14. La fauna present a la zona d'actuació és l'habitual d'aquelles zones naturals amb una diversificació d'hàbitats limitada per l'activitat agrícola. Segons l'estudi d'impacte ambiental, es varen identificar poques espècies animals durant les visites realitzades a la zona d'estudi.
A la taula següent es mostren les espècies catalogades i/o amenaçades que d'acord amb la quadrícula 5x5 amb codi 692 del Bioatles del visor IDEIB es podrien trobar a l'àmbit del projecte:
Tàxon (Espècie) |
Nom comú (Espècie) |
Catalogat |
Amenaçat |
---|---|---|---|
Aquila pennata |
Àguila calçada |
Sí |
No |
Milvus mivus |
Milà reial |
Si |
Sí |
Neophron percnopterus |
Miloca |
Sí |
Sí |
Tachymarptis melba |
Falzia reial |
Sí |
No |
Bufotes balearicus |
Calàpet |
Sí |
No |
Macroprotodon mauritanicus |
Serp de garriga |
Sí |
No |
Rhinechis scalaris |
Serp blanca |
Sí |
No |
Emys orbicularis |
Tortuga d'aigua |
Sí |
Sí |
Falco peregrinus |
Falcó |
Sí |
No |
Atelerix algirus |
Eriçó |
Sí |
No |
Hyla meridionalis |
Granot arbori |
Sí |
No |
Testudo hermanni |
Tortuga mediterrània |
Sí |
No |
Pipistrellus kuhlii |
Ratapinyada de vores clares |
Sí |
No |
En relació a la possible presència d'espècies catalogades i/o amenaçades a l'àrea afectada pel projecte, el Servei de Protecció d'Espècies considera que el projecte no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per a les espècies presents a la zona, ni es preveu que tengui efectes sobre el seu estat de conservació. Segons les dades d'aquest servei, s'ha verificat la presència d'un niu d'Àguila calçada a una distància de més de 500 metres. Atès que el Pla Terrasse de recuperació, conservació i seguiment de rapinyaires diürns de les Illes Balears estableix per a aquesta espècie una distància de tranquil·litat al voltant dels nius de 100 m, no és necessari aplicar mesures preventives en aquest sentit.
15. El projecte no es desenvolupa sobre alzinars protegits pel Decret 130/2001. No obstant això, a la zona nord i a l'interior de la parcel·la 1 del polígon 23 s'hi troben formacions d'alzinars naturals amb un alt nivell de protecció.
16. Una petita part del projecte «Ses Vinyes 2» es troba a APT de carreteres.
17. Pel que fa al patrimoni cultural, segons l'estudi d'impacte ambiental, a la zona a on s'ubica el parc «Ses Vinyes 1» hi ha una marjada amb un portell, la qual permet el pas de la part alta de la parcel·la a la baixa. D'acord amb l'informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, s'ha de tenir en compte que a les zones d'actuació es troben també alguns béns integrants del patrimoni històric que el projecte no contempla atès que són inèdits. Aquest béns són els següents:
a) A ses Vinyes 1 hi ha un jaciment d'època prehistòrica, del qual no es poden definir estructures arquitectòniques tret d'alguns fonaments situats en la part alta de la vessant del terreny, a les coordenades UTM 599302/4428077.
b) A ses Vinyes 2 hi ha un aljub situat vora la paret de l'extrem nord, a les coordenades UTM 599433/4428527. Es tracta d'una construcció de caràcter etnològic.
c) En els dos parcs hi ha parets seques que es podrien afectar.
3. Resum del procés d'avaluació
Fase d'informació pública i de consultes
El passat 16 de gener de 2020 es va publicar en el BOIB núm. 7 la informació pública d'avaluació d'impacte ambiental de l'agrupació fotovoltaica formada pels parcs fotovoltaics Ses Vinyes I i Ses Vinyes 2, ubicats a la parcel·la 1 del polígon 12 des Mercadal. No s'hi ha presentat cap al·legació. Durant la informació pública han estat consultades les administracions i persones interessades següents:
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei de Protecció d'Espècies.
Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic , Servei de Canvi Climàtic.
Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Direcció General d'Agricultura i Ramaderia.
Consell de Menorca, Consorci de Residus i Energia de Menorca.
Consell de Menorca, Departament d'Urbanisme.
Ajuntament des Mercadal.
E-Distribución.
Red Eléctrica de España.
Amics de la Terra.
GOB Menorca.
Àrea d'Agricultura del Consell Insular de Menorca.
Direcció Insular de Cultura i Patrimoni del Consell Insular de Menorca
A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Protecció d'Espècies, del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de l'Àrea d'Agricultura del Departament d'Economia i Territori i del Servei de Patrimoni Històric.
El Servei de Protecció d'Espècies va informar el següent:
Consideracions tècniques
El parc fotovoltaic es projecta sobre la parcel·la 1 del polígon 12, ubicada al terme municipal des Mercadal. La parcel·la no està afectada directament per cap espai de rellevància ambiental, tot i que es troba pròxim al PN de s'Albufera des Grau i a espais Xarxa Natura 2000.
Segons el PDS Energètic de les Illes Balears, aquesta parcel·la compta amb zones d'aptitud fotovoltaica baixa, mitjana i exclusió. Les zones on s'ubicarien els parcs fotovoltaics són d'aptitud fotovoltaica baixa segons el PDSE de les Illes Balears.
La planta solar fotovoltaica consta de 11.898 panells solars de 440 i 400 Wp de potència dividit en dues zones: Ses Vinyes I i II. A Ses Vinyes I es pretenen instal·lar 5.076 mòduls connectats a 2 inversors de 1.020 kVA de potència per unitat generant una potència total de 2.233,44 kWp i a Ses Vinyes II es pretén instal·lar 6.822 panells connectats a 3 inversors generant una potència total de 2.728,8 kWp.
Les dades disponibles al servei de protecció d'espècies indiquen que a la zona on es desenvolupa el projecte hi ha presència de les següents espècies protegides:
- Espècies incloses al Llistat d'Espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): Àguila calçada, Aquila pennata; Tortuga mediterrània, Testudo hermanni; Serp de garriga, Macroprotodon mauritanicus; Granot arbori, Hyla meridionalis.
- Espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Llampúgol , Rhamnus alaternus.
S'ha verificat la presència d'un niu d'Àguila calçada a una distància de més de 500 metres. El Pla Terrasse de recuperació, conservació i seguiment dels rapinyaires diürns de les Balears (pendent d'aprovació) estableix per aquesta espècie una distància de tranquil·litat al voltant dels nius de 100 m, per la qual cosa no és necessari aplicar mesures preventives en aquest sentit.
Quant a la presència de Tortuga mediterrània, cal fer una prospecció prèvia a l'entrada de la maquinària pesada a zona, i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.
Segons l'opinió d'aquest servei, el projecte no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per a les espècies presents a la zona, ni es preveu que tingui efectes sobre el seu estat de conservació.
Conclusió
En conclusió, el Servei de Protecció d'Espècies, informa favorablement el projecte per a la instal·lació formada pels parcs fotovoltaics Ses Vinyes i Ses Vinyes 2 al polígon 12 parcel·la 1 des Mercadal.
El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:
El projecte s'alinea totalment amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
L'annex II, que dóna compliment al punt 1 de l'article 20, és complet i aporta tota la informació necessària. Si bé s'hauria de recalcular la reducció d'emissions de contaminants.
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:
Ateses les característiques de l'entorn i del projecte, s'informa favorablement del mateix respecte al risc d'incendi forestal i gestió forestal, sempre que en el projecte i en la seva normativa, es considerin, a més dels inclosos en la documentació aportada, els següents aspectes en relació a la gestió forestal i el risc d'incendis forestals:
En relació a la prevenció contra incendis forestals
1. En relació a la zonificació del risc d'incendi forestal, és necessari tenir en compte la cartografia del IV Pla de Defensa Contra Incendis Forestals (PDCIF), aprovat per Decret 22/2015, de data 17 d'abril (BOIB núm. 056).
2. Durant l'execució de les actuacions d'instal·lació de l'agrupació fotovoltaica, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.
3. És necessari descriure amb major concreció les mesures a complir en relació a les zones edificades existents o projectades limítrofs o interiors a terrenys forestals, indicades en l'article 11 del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, en l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, en el Reial Decret 314/2006, de 17 de març i en l'Annex II del Decret Llei 1/2016, del 12 de gener. En relació a la franja de baixa combustibilitat de mínim 30 metres que separi la zona edificada de la forestal, en el cas de la zona d'instal·lació, la qual es troba rodejada dins d'aquesta distància per una massa densa de pi i alzina, és necessària una gestió adequada de la mateixa, amb una reducció del combustible present, i amb una composició florística que redueixi la inflamabilitat de la mateixa. La mesura establerta de comptar almenys amb un hidrant exterior degudament normalitzat per a la seva eficaç utilització pels serveis d'extinció d'incendis, aquest pot esser substituït per l'existència d'un punt d'aigua de capacitat suficient, presència permanent d'aigua, bon estat de conservació i higiene, i fàcil accés, per ser emprat pels serveis d'extinció d'incendis en qualsevol moment.
4. Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.
5. Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).
6. La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.
7. Durant l'època de perill d'incendis, i en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a zona per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'article 7 del Decret 125/2007.
En relació a la gestió forestal
1. No es creu necessària la plantació de nous exemplars arboris al voltant de les zones on s'instal·larà l'agrupació fotovoltaica, a l'existir inicialment una massa forestal densa, la qual és convenient gestionar i reduir el combustible, per tal de crear una franja de prevenció d'incendis forestals circumdant. Tot i això, en cas de voler plantar puntualment algun exemplar arbori o arbustiu, s'hauran d'emprar plantes sempre autòctones, provinents de material forestal de reproducció de Menorca. És recomanable emprar plantes de les mateixes espècies a les existents a l'entorn de la zona d'actuació, i escollir sempre les de caràcter poc o moderadament pirofític, així com marcar una distància mínima igual a la distància màxima dels arbres a les instal·lacions suficient per evitar risc en cas d'incendi, ventades, etc.
2. En les actuacions forestals en la massa arbrada ja existent dins o en l'entorn de les zones d'instal·lació dels parcs fotovoltaics, s'hauran de seguir les següents premisses:
- En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears. Les alzines també seran objecte de preservació en les actuacions silvícoles a dur a terme.
- L'òrgan administratiu competent és qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, i les autoritzarà, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.
- Si es detecta atac per escolítids en els peus arboris presents en l'entorn de les zones d'actuació, la retirada i eliminació de troncs, llenyes i restes, s'haurà de realitzar en un termini de (15) quinze dies des del moment en què es vagin generant.
En qualsevol cas, us recordem que les mesures incloses en aquest informe són per minimitzar el risc, pel que no exclouen de la responsabilitat dels propietaris de l'acompliment de la legislació adient segons el tipus d'instal·lació o construcció ni de l'ús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
L'Àrea d'Agricultura del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca va informar el següent:
Una vegada revisat el projecte pels serveis tècnics d'aquesta dependència, després d'haver revisat la documentació aportada en «Exposició pública de projectes energètics en tràmit» de la web de la DG d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.es), als efectes d'emetre el corresponent informe, ha resultat el següent:
Segons la documentació presentada es tracta del projecte d'instal·lació d'una planta solar fotovoltaica agrupada, consistent en dos parcs: Ses Vinyes 1, de 2,13 ha, i Ses Vinyes 2, de 4,21 ha. El primer parc estarà dins una parcel·la de 40,37 ha, i el segon en una altra de 41,04 ha, dues parcel·les que es segregaran de la actual parcel·la 1, que té 131,53 ha.
Pel que fa a l'acompliment de la Llei Agrària de les Illes Balears, 3/2019 de 31 de gener, en el seu article 118.2 s'especifica:
«1. Les Administracions Públiques han de prioritzar l'ús de terrenys de baixa productivitat agrícola, marginals o degradats, sense valor natural, paisatgístic o edafològic, a la implantació de noves infraestructures i equipaments públics o privats. En el cas que no sigui possible la Instal·lació en aquests terrenys, s'ha de preveure una integració efectiva amb l'activitat agrària.
2. Les instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total s'han d'ubicar preferentment en els terrenys esmentats en l'apartat 1 d'aquest article. A aquest efecte, en els procediments de declaració d'interès general o d'utilitat pública dels projectes d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energies renovables que ocupin més de 4 hectàrees en total, incloent-hi les instal·lacions
auxiliars, l'òrgan competent en matèria d'agricultura ha d'informar de manera preceptiva i vinculant sobre les característiques que estableix l'apartat 1 esmentat.»
Al mapa d'usos agraris de l'any 2015 publicat per l'IDE Menorca, els terrenys tenen la categoria B1 (ús agrícola extensiu) i B3/C1 (Terres de cultiu abandonades i pastures).
En el SIGPAC estan considerats com «Terra Arable».
En una visita realitzada pel tècnic que subscriu aquest informe als terrenys on s'emplaçaran els parcs Ses Vinyes 1 i Ses Vinyes2, es va comprovar que es tractava de sòls molt pedregosos, nus, o poblats de vegetació espontània de tipus ruderal i arvense, pròpia d'ambients degradats. Si bé no estan abandonats, ja que han estat llaurats en l'últim any, no han tingut cap aprofitament recent. En conversa amb el pagès que treballa la finca es confirma que són sòls pobres de poca profunditat i poc productius.
Per tot això es pot dir que els terrenys triats per emplaçar els parcs són de baixa productivitat agrícola, complint-se així amb l'article 118.2. de la Llei Agrària de les Illes Balears.»
El servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca va informar el següent:
[...]
3. En les zones d'actuació hi ha diferents béns integrants del patrimoni històric que el projecte no contempla atès que són inèdits:
- En ses Vinyes 1 hi ha un jaciment d'època prehistòrica del que no es poden definir estructures arquitectòniques tret d'alguns fonaments situats en la part alta de la vessant del terreny, en les coordenades UTM 599302/4428077. Els indicis més clars són fragments de ceràmiques talaiòtiques i romanes en superfície que es poden veure fàcilment així com escòries de ferro. La vegetació impedeix poder-ne fer una valoració més precisa a hores d'ara.
- En ses Vinyes 2 hi ha un aljub situat vora la paret de l'extrem nord, en les coordenades UTM599433/4428527. Es tracta d'una construcció de caràcter etnològic per a la recollida d'aigua de pluja que es troba afectat per la vegetació.
En aquest mateix parc hi ha també les restes d'una edificació sense valor patrimonial.
En ambdós parcs hi ha parets seques que es podrien afectar.
4. Per tal de garantir la protecció d'aquests béns, caldrà que els promotors encarreguin a un arqueòleg professional l'elaboració d'un informe que delimiti l'àrea que ocupa el jaciment arqueològic i el seu entorn de protecció. També delimitarà l'entorn de l'aljub i assenyalarà les intervencions necessàries per a la seva rehabilitació.
Així mateix, l'informe precisarà les mesures adequades a adoptar durant l'execució de l'obra.
Conclusió
Atès tot l'exposat anteriorment recoman informar favorablement el projecte amb les següents prescripcions:
1- Abans de l'aprovació definitiva del projecte, els promotors incorporaran a l'expedient un informe redactat per un arqueòleg/professional amb el contingut següent:
- delimitació del jaciment arqueològic i del seu entorn de protecció,
- delimitació de l'entorn de protecció de l'aljub,
- criteris de la rehabilitació de l'aljub,
- tractament de les parets seques.
- mesures a adoptar durant l'execució de les obres per a garantir la protecció dels béns.
2- L'informe arqueològic s'haurà d'informar per l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca abans de l'inici de les obres.
Anàlisi tècnica de l'expedient
Alternatives
D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, s'han estudiat les alternatives següents:
- Alternativa 0 (no realització del projecte): es descarta aquesta opció ja que el projecte permet la generació d'una energia neta amb una disminució considerable de les emissions de CO2 i, a més, no es preveu que el projecte generi impactes ambientals crítics.
- Alternatives en relació amb l'emplaçament: no es proposen altres parcel·les com a alternatives d'ubicació ja que el promotor és el propietari de la finca Ses Cases Velles. L'objectiu és obtenir un cert rendiment econòmic de la parcel·la mitjançant la reconversió d'unes terres abandonades en explotació energètica i cultiu agrícola. No obstant això, s'ha d'indicar que dins la mateixa finca (de gran extensió), tot i que a l'estudi d'impacte ambiental no es donen detalls, s'han valorat diferents opcions però atenent a criteris ambientals la millor opció ha estat la del projecte. Així, els criteris que s'han tengut en compte per a la ubicació del parc fotovoltaic són els següents:
Per una altra banda, cal tenir en compte que s'ha disminuït l'ocupació del parc ja que inicialment no es deixava la franja perimetral de protecció per a la prevenció d'incendis. Per tant, per tal de poder complir amb la normativa de prevenció d'incendis i no afectar la vegetació adjacent, es va reduir la superfície d'ocupació.
- Alternatives de procés. S'han estudiat tres alternatives respecte al sistema d'ancoratge (test prefabricat de formigó, caragols de fixació directa al sòl o riosta de formigó). Entre aquestes alternatives, s'ha optat pels caragol de fixació directa al sòl ja que, pel tipus de sòl de la parcel·la, és l'alternativa que presenta una major integració ambiental. A més, aquest sistema d'ancoratge és el fixat al PDSEIB.
- Alternatives de via d'evacuació. Es contempla l'evacuació de l'energia generada a través de cablejat subterrani des del centre de mesura fins al punt de connexió de GESA. El projecte planteja dues alternatives en relació amb el traçat per a cada un dels parcs projectats:
Pel que fa a la via d'evacuació s'ha triat l'alternativa 1 ja que produeix un menor impacte sobre el territori (afecta a una àrea menor i es projecta sobre camins existents).
Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i valoració dels impactes ambientals que produirà el projecte sobre l'entorn tant durant la fase de construcció com durant l'explotació i el desmantallament. Per a la identificació i valoració dels impactes ambientals s'ha utilitzat la tècnica de les matrius a partir de la consideració de les seves característiques més significatives, així com de la importància de cada recurs i s'ha estructurat en tres àmbits (medi abiòtic, medi biòtic i medi antròpic).
A la fase de construcció, s'han identificat les següents activitats productores d'impactes:
a) Desbrossament i anivellació del terreny. Aquesta actuació té un impacte negatiu sobre la qualitat de l'aire i el renou, els recursos edàfics, la flora, la fauna, el paisatge i la població i positiu sobre l'economia local.
b) Perforació i col·locació de l'estructura de subjecció. Aquesta actuació produirà un impacte negatiu sobre la qualitat de l'aire i el renou, els recursos edàfics, el paisatge i la població i positiu sobre l'economia local.
c) Construcció d'infraestructures energètiques auxiliars. Té un impacte negatiu sobre la qualitat de l'aire i el renou, els recursos edàfics, els recursos hídrics, el paisatge i la població i positiu sobre l'economia local.
d) Realització de rases i clots. Té un impacte negatiu sobre la qualitat de l'aire i el renou, els recursos edàfics, el paisatge i la població i positiu sobre l'economia local.
e) Instal·lació dels panells. Aquesta acció té un impacte negatiu sobre el paisatge i positiu sobre l'economia local.
f) Tancat perimetral. Té un impacte negatiu sobre la flora i la fauna i positiu sobre l'economia local.
g) Generació de residus d'obra i residus elèctrics i electrònics. Té un impacte negatiu sobre els recursos edàfics, els recursos hídrics, la flora, la fauna i el paisatge.
h) Creació de talús i reforç de la barrera vegetal. Té un impacte negatiu sobre la qualitat de l'aire i els recursos edàfics i positiu sobre el renou, la flora, la fauna i el paisatge.
Es considera que les emissions de pols i renou que es produiran durant aquesta fase seran temporals i poc significatives.
Pel que fa a la fase de funcionament, les activitats productores d'impactes són les següents:
a) Ocupació de territori. Té un impacte negatiu sobre el paisatge i positiu sobre la qualitat atmosfèrica, l'economia local i la població.
b) Operacions de manteniment. Aquesta acció té un impacte positiu sobre la qualitat atmosfèrica i l'economia local.
Pel que fa a l'impacte sobre l'agricultura i la ramaderia, a l'estudi d'impacte ambiental es remarca que des de fa quatre dècades l'àrea afectada pel projecte no es dedica a aquesta finalitat i només es fa un conreu superficial per tal d'evitar la compactació de la terra.
Durant la fase de desmantellament, es generaran residus de construcció i demolició, RAEE, residus perillosos, residus metàl·lics, etc. Aquesta acció tendrà un impacte negatiu sobre els recursos edàfics, els recursos hídrics, la flora, la fauna i el paisatge.
Com a mesures preventives o correctores a l'estudi d'impacte ambiental es proposen:
- Mesures per a disminuir les emissions de contaminants atmosfèrics i renous (regs per a evitar la dispersió de partícules; limitació de la velocitat; manteniment adequat de la maquinària; cobriment dels materials amb lones; regulació adequada del tràfic rodat; etc.);
- Mesures per a minimitzar l'alteració dels recursos edàfics (delimitació de les zones d'actuació; gestió adequada dels residus; minimització dels moviments de terres; reutilització de terres a l'àmbit d'actuació; no s'aplicaran àrids per al condicionament del terreny; etc.);
- Mesures per a reduir l'afecció als recursos hídrics (mesures per a evitar vessaments accidentals de contaminants; control de les tasques de manteniment de la maquinària; sistemes de neteja a pressió; sempre que sigui possible es realitzarà la neteja en sec; els banys per als operaris seran WC químics portàtils);
- Mesures per a la protecció de la vegetació (eliminació de la vegetació mitjançant medis mecànics o animals; prohibició de l'ús d'herbicides; s'evitarà afectar a la vegetació arbòria de port alt que es troba a les parets de la parcel·la; utilització d'espècies de port mig per a la constitució de la barrera vegetal; selecció d'espècies amb baix requeriment hídric; restauració ambiental de les zones que hagin estat afectades per les obres; no es podrà utilitzar cap espècie inclosa al llistat «Els vegetals introduïts a les Illes Balears» dels Documents tècnics de conservació, II època, núm. 11; es restituirà la zona a un estat natural després del desmantellament de la instal·lació; etc.);
-Mesures per a la protecció de la fauna (limitació de la velocitat dels vehicles d'obra; senyalització i jalonament de la zona d'obra; es revisaran les rases abans de la seva cobertura; s'evitaran o minimitzaran les actuacions durant èpoques de reproducció i durant els horaris nocturns; al tancament metàl·lic es deixaran els primers 25 cm del sòl lliures per al pas d'animals);
- Mesures per a minimitzar l'impacte paisatgístic (disseny cromàtic d'algunes estructures; reposició de servituds de pas; manteniment adequat de les zones d'accés; manteniment de la vegetació existent als límits de la parcel·la; es plantaran a parcel·les no afectades pel projecte els arbres singulars que hi pugui haver a la zona d'actuació; es vigilaran els processos de moviments de terres; es limitarà l'accés a les zones de les parcel·les no afectades pel projecte).
- Mesures per a minimitzar la contaminació per residus (separacions dels residus en fraccions a l'obra; creació d'un punt verd; gestió adequada dels residus associats a les infraestructures fotovoltaiques; etc.).
- Mesures per a minimitzar l'impacte sobre la població.
- Mesures preventives d'incendis (creació i manteniment d'una franja de 25 m d'amplada per tal de separar la zona d'instal·lació del parc solar de la zona forestal; creació d'un camí perimetral de 5 m; instal·lació d'hidrant exterior; instal·lació de sistemes d'aspersió circulars al límit perimetral que envoltin els mòduls solars i basats en sensors de temperatura i protecció del cablejat amb materials resistents).
A l'estudi d'impacte ambiental no es fa referència a mesures per al manteniment adequat dels aparells elèctrics potencialment contaminants com són els centres de transformació els quals contenen olis o gasos dielèctrics i hexafluorur de sofre (SF6). L'SF6 és un gas d'efecte hivernacle amb un potencial d'escalfament global de 22.200 per la qual cosa s'ha d'evitar qualsevol fuita d'aquest gas. Tampoc es fa referència als camps electromagnètics ni s'estableix cap control. En aquest sentit, es considera que s'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica i de la línia elèctrica.
Pel que fa a l'afecció dels recursos hídrics:
a) Si bé a l'estudi d'impacte ambiental es comenta que no s'empraran herbicides, no s'ha tengut en compte que al pressupost dels projectes presentats es contempla la utilització «d'herbicida total contra matolls» d'efecte total, no residual, específic contra les males herbes i matolls subarbustius de tot tipus. En concret, per al projecte Ses Vinyes II es destinaran 1.323,57 euros i per al projecte Ses Vinyes I, 640,44 euros. Atès que a l'àrea afectada pel parc «Ses Vinyes 2» s'hi troba el pou de proveïment urbà SHB_1279_Vigent-DI-_19188 i que tant el parc Ses Vinyes 1 com Ses Vinyes 2 es troben en el perímetre de restriccions moderades de diversos pous de proveïment humà no es considera adequat que a cap de les fases del projecte s'emprin herbicides.
b) A la zona de restriccions absolutes del pou SHB_1279_Vigent-DI-_19188 no s'hi podran instal·lar plaques solars.
c) A l'EIA no es fa referència al possible ús de dejeccions ramaderes. No obstant això, s'ha de tenir en compte que d'acord amb l'article 136 del Pla Hidrològic de les Illes Balears a la zona de restriccions absolutes (0-10 m al voltant de l'eix de la captació) i a la zona de restriccions màximes (fins a 250 m de l'eix de la captació) dels pous de proveïment humà no es permet la utilització de dejeccions ramaderes.
A més de les mesures proposades per a la protecció de l'avifauna, s'haurien d'evitar les obres entre els mesos d'abril i juny, ja que en aquest període l'activitat reproductora de la major part d'espècies és màxima.
A l'estudi d'impacte ambiental s'indica també que durant la fase de desmantellament, s'assegurarà la recuperació de l'estat preoperacional. En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar adequadament d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. Cal indicar també que el pressupost del projecte hauria d'incloure el desmantellament de la instal·lació fotovoltaica.
Pel que fa al patrimoni cultural, es conservaran els murs de paret seca i, a més, al projecte es preveu que un arqueòleg realitzi una prospecció arqueològica.
A l'estudi d'impacte ambiental es justifica el compliment de les mesures i condicionants ambientals per a la implantació d'instal·lacions fotovoltaiques establertes a l'annex F del PDSEIB.
Entre els impactes positius durant la fase d'execució del projecte, s'han de destacar els impactes sobre el clima i el canvi climàtic (s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 2.400 t si s'aplica, per exemple, el factor de l'Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía de 0,35 t CO2/MWh per a la cogeneració en cicle combinat en punt de consum), l'economia i la població. Així, el projecte afavoreix la descarbonització de l'illa i s'emmarca dins els objectius de l'Estratègia Menorca 2030, dins els objectius de reducció d'emissions establerts a l'article 12 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i dins els objectius de la Directiva (UE) 2018/2001 del Parlament Europeu i del Consell d' 11 de desembre de 2018 relativa al foment de l'ús d'energia procedent de fonts renovables. Pel que fa als objectius de l'Estratègia 2030, es poden destacar els següents: situar a Menorca en l'avantguarda de l'ús d'energies netes, servir com a referent per altres zones de la UE i aconseguir arribar al 85% de cobertura energètica a partir de les energies renovables a l'any 2030.
Finalment, s'ha de remarcar que tot i que l'aptitud fotovoltaica de la parcel·la a on s'ubica el projecte està classificada com a baixa, no es preveuen impactes significatius d'aquestes infraestructures sobre els espais de rellevància més propers ni sobre el paisatge. A més, les espècies vegetals presents són de poc valor, es troben poques espècies animals i des de fa anys la zona d'estudi no s'empra per a explotació agrària ni ramadera. D'acord amb l'informe de l'Àrea d'Agricultura del Consell Insular de Menorca, el projecte s'ubica a uns terrenys improductius per la qual cosa es dóna compliment al punt 2 de l'article 118 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària de les Illes Balears. No obstant això, s'ha de tenir en compte que la implantació de la planta fotovoltaica suposa l'ocupació d'una extensió considerable de sòl rústic pròxim a una zona ANEI per la qual cosa resulta convenient l'aplicació d'alguna mesura compensatòria. Així, al projecte i a l'EIA es preveu la plantació d'ametllers o oliveres a zones de l'antic vinyar i contigües als parcs fotovoltaics, les quals ocupen 62.420,63 m2.
Seguiment ambiental
D'acord amb l'informe d'impacte ambiental, es designarà un auditor ambiental, el qual s'encarregarà de verificar el compliment de les mesures previstes.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de parcs fotovoltaics Ses Vinyes 1 i Ses Vinyes 2, ubicat al polígon 12, parcel·la 1 (TM Es Mercadal), promogut per ENERGÍAS RENOVABLES WTF SL, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA i els condicionants següents:
1. Pel que fa a la mesura proposada al projecte consistent en la plantació d'ametllers o oliveres a zones de l'antic vinyar i contigües als parcs fotovoltaics, les quals ocupen 62.420,63 m2:
a) Aquesta mesura és una mesura compensatòria. S'ha de garantir que la mesura s'aplica a zones de baixa productivitat agrícola.
b) Es sembraran preferentment oliveres.
c) S'haurà de mantenir aquest terreny al menys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).
d) En cas que no fos viable aplicar aquesta mesura a la zona proposada al projecte, es compensarà l'ocupació del territori mitjançant la recuperació de l'ús agrícola d'una o vàries parcel·les agrícoles abandonades,amb una superfície total de com a mínim de 62.000 m2.
2. Pel que fa a la protecció de la Tortuga mediterrània (Testudo hermanni), cal fer una prospecció prèvia a l'entrada de la maquinària pesada a zona, i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.
3. Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar de llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.
4. S'han d'aplicar mesures d'integració paisatgística a les noves edificacions plantejades destinades a centres de maniobra i mesura i centres de transformació per tal de mantenir la tipologia constructiva tradicional. Es proposen les mesures següents: coberta amb teula àrab i paraments exteriors revestits de paret seca, pintats de blanc o amb pedra de marès vista.
5. Pel que fa a la protecció de l'avifauna:
a) No es poden dur a terme les obres entre l'1 d'abril i el 30 de juny, període en el qual l'activitat reproductora de la major part d'espècies és màxima.
b) Es revisaran periòdicament les mesures de protecció implementades als transformadors així com a la torre de conversió aèria-soterrada.
6. No es pavimentaran els camins perimetrals necessaris per a l'adequat manteniment de la instal·lació.
7. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments. Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.
8. S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl.
9. En relació a la prevenció contra incendis forestals
- En relació a la zonificació del risc d'incendi forestal, és necessari tenir en compte la cartografia del IV Pla de Defensa Contra Incendis Forestals (PDCIF), aprovat per Decret 22/2015, de data 17 d'abril (BOIB núm. 056).
- Durant l'execució de les actuacions d'instal·lació de l'agrupació fotovoltaica, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.
- És necessari descriure amb major concreció les mesures a complir en relació a les zones edificades existents o projectades limítrofs o interiors a terrenys forestals, indicades en l'article 11 del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, en l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, en el Reial Decret 314/2006, de 17 de març i en l'Annex II del Decret Llei 1/2016, del 12 de gener. En relació a la franja de baixa combustibilitat de mínim 30 metres que separi la zona edificada de la forestal, en el cas de la zona d'instal·lació, la qual es troba rodejada dins d'aquesta distància per una massa densa de pi i alzina, és necessària una gestió adequada de la mateixa, amb una reducció del combustible present, i amb una composició florística que redueixi la inflamabilitat de la mateixa. La mesura establerta de comptar almenys amb un hidrant exterior degudament normalitzat per a la seva eficaç utilització pels serveis d'extinció d'incendis, aquest pot esser substituït per l'existència d'un punt d'aigua de capacitat suficient, presència permanent d'aigua, bon estat de conservació i higiene, i fàcil accés, per ser emprat pels serveis d'extinció d'incendis en qualsevol moment.
- Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, sens perjudici del termini establert al punt 5.
- Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).
- La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.
- Durant l'època de perill d'incendis, i en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a zona per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'article 7 del Decret 125/2007.
10. En relació a la gestió forestal
- S'ha de gestionar adequadament la massa forestal existent al voltant del projecte i s'ha de reduir el combustible, per tal de crear una franja de prevenció d'incendis forestals circumdant.
- En les actuacions forestals en la massa arbrada ja existent dins o en l'entorn de les zones d'instal·lació dels parcs fotovoltaics, s'hauran de seguir les següents premisses:
11. Les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. S'ha de garantir la correcta gestió de les plaques fotovoltaiques tant durant la seva explotació com durant el desmantellament. A més, el pressupost de desmantellament de les instal·lacions i de gestió dels residus que se'n derivin s'haurà d'incloure al pressupost del projecte.
12. S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica i de la línia elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
13. Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
14. Pel que fa a la protecció dels recursos hídrics:
a) No s'empraran herbicides a cap de les fases del projecte.
b) A la zona de restriccions absolutes del pou SHB_1279_Vigent-DI-_19188 no s'hi podran instal·lar plaques solars.
c) D'acord l'article 136 del Pla Hidrològic de les Illes Balears a la zona de restriccions absolutes (0-10 m al voltant de l'eix de la captació) i a la zona de restriccions màximes (fins a 250 m de l'eix de la captació) dels pous de proveïment humà no es permet la utilització de dejeccions ramaderes.
15. Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
16. S'hauran de fer inspeccions visuals dins la parcel·la de manera periòdica, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern de les Illes Balears. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.
17. Pel que fa a la barrera vegetal de la instal·lació fotovoltaica:
- Sense perjudici de l'establert als condicionants 9 i 10 sobre prevenció d'incendis i gestió forestal, s'ha de completar la barrera vegetal existent en tot el perímetre dels parcs projectats de manera que no hi hagi clars.
- S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones provinents de material forestal de reproducció de Menorca, de les mateixes espècies a les existents a l'entorn de la zona d'actuació, de port mitjà-gran (mínim 1.5-2 metres), de baix requeriment hídric i de caràcter poc o moderadament pirofític.
- Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
- S'hauran de realitzar regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà el reg preferentment amb aigua depurada, en horari de menor intensitat lumínica.
18. S'ha de compatibilitzar l'activitat del parc fotovoltaic amb cultius i zones d'alimentació i campeig per a les aus.
19. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, es farà amb aigua regenerada.
20. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant mitjans mecànics que no afectin al sòl (desbrossadores).
21.Pel que fa a la protecció del patrimoni històric:
a) Abans de l'aprovació definitiva del projecte, els promotors incorporaran a l'expedient un informe redactat per un arqueòleg/professional amb el contingut següent:
- delimitació del jaciment arqueològic i del seu entorn de protecció;
- delimitació de l'entorn de protecció de l'aljub;
- criteris de la rehabilitació de l'aljub;
- tractament de les parets seques;
- mesures a adoptar durant l'execució de les obres per a garantir la protecció dels béns.
b) L'informe arqueològic s'haurà d'informar per l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca abans de l'inici de les obres.
22. D'acord amb l'article 29.2 de la Llei 12/2016 i atès que el projecte supera la quantia d'un milió d'euros, s'ha de contractar una auditoria ambiental.
23. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original, corresponent a ús agrari, i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. No obstant això, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
Es recorda que:
- Atès que part parc fotovoltaic «Ses Vinyes 2» es troba a zona de policia de dos torrents, és necessària l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics d'acord amb l'establert al punt 4 de l'article 9 del Reglament del Domini Públic Hidràulic i al punt 4 de l'article 114 del Pla Hidrològic de les Illes Balears.
- Pel que fa a la part del projecte que es troba a APT de carreteres, s'ha de complir l'establert a l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de Carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
- Pel que fa a l'àrea del projecte de Ses Vinyes 2 que es troba en zona de risc d'erosió, s'ha de complir amb les mesures establertes a l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries.
Aquesta proposta de Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 2 d'octubre de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias