Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 9849
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 16 d’octubre de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes de l’educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2020-2021
L'inici d'aquest curs escolar 2020-2021, s'ha vist afectat, com va passar en la finalització del curs anterior, per la crisi mundial provocada per la pandèmia de la COVID-19, declarada per l'OMS dia 11 de març de 2020. Aquest fet ha tengut una incidència especial en el sistema educatiu i ha fet necessari introduir importants canvis en el sistema d'organització dels centres en totes les etapes educatives.
Per aquest motiu, és necessari adaptar l'avaluació del alumnes del curs 2020-2021 a aquesta nova situació, així com als canvis normatius que s'han impulsat des de l'administració estatal, per tal que els alumnes puguin continuar desenvolupant el seu procés d'aprenentatge, i al mateix temps s'assegurin uns nivells comuns d'exigència per garantir la qualitat dels títols acadèmics.
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix en l'article 28 que l'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria és contínua, formativa i integradora i ha de tenir en compte el seu progrés en el conjunt de les matèries. En l'article 29 regula l'avaluació final de l'educació secundària obligatòria.
La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació determina, entre altres aspectes, la participació dels alumnes i dels pares o tutors en el procés d'avaluació.
El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, regula en els articles 20 i 21 la promoció i l'avaluació durant l'etapa de l'educació secundària obligatòria. La disposició addicional sisena fitxa els documents oficials d'avaluació, i la disposició addicional setena, l'avaluació final de l'assignatura de llengua cooficial i literatura.
El Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, regula en els articles 17 i 18 l'avaluació i la promoció dels alumnes a l'etapa de l'educació secundària obligatòria.
El Reial decret 310/2016, de 29 de juliol, pel qual es regulen les avaluacions finals de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, va establir el calendari d'implantació d'aquestes avaluacions.
El Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica substancialment el calendari d'implantació establert en la disposició addicional cinquena de la Llei orgànica 8/2013 i deroga la disposició final primera del Reial decret 310/2016 per adequar el règim jurídic de l'avaluació final de l'educació secundària obligatòria al nou calendari d'implantació.
El Reial decret 562/2017, de 2 de juny (BOE núm. 132, de 3 de juny), regula les condicions per a l'obtenció dels títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxiller, d'acord amb el que disposa el Reial decret llei 5/2016, de 9 de desembre, de mesures urgents per a l'ampliació del calendari d'implantació de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
Pel que fa a l'atribució docent dels professors, s'han de tenir en compte el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari i el Reial decret 860/2010, de 2 de juliol, pel qual es regulen les condicions de formació inicial del professorat dels centres privats per exercir la docència en els ensenyaments d'educació secundària obligatòria o de batxillerat.
Cal tenir en compte que, fins a la finalització del curs acadèmic en què les autoritats corresponents determinin que han deixat de concórrer les circumstàncies extraordinàries derivades de la pandèmia generada per la COVID-19, es permet excepcionalment, i d'acord amb l'article 2 del Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, l'exempció temporal del requisit de formació pedagògica i didàctica de postgrau, o equivalent, per al nomenament de funcionaris interins nomenats amb caràcter excepcional per a places necessàries per a l'atenció docent originada per la pandèmia de la COVID-19. Aquesta excepció s'aplica també als centres privats d'acord amb l'article 15 del RDL 31/2020.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'article 35 la competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pel que fa a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i en l'apartat 2 de l'article 36, la competència en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 16 d'abril de 2020 per la qual s'aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 58, de 18/04/2020) i la posterior Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19, van permetre finalitzar el curs amb uns criteris comuns a tots els centres educatius.
Posteriorment es va aprovar la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears.
La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, modificada per les resolucions conjuntes de 3 i 25 de setembre, determina els escenaris que durant el curs es poden donar als centres segons la situació epidemiològica.
El Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació no universitària, ha establert uns criteris d'avaluació i promoció per a les etapes de l'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, així com criteris per a la titulació a l'educació secundària obligatòria i al batxillerat.
Davant aquesta situació, es fa necessari dictar una resolució per la qual s'estableixi, de manera excepcional i per al curs 2020-2021, el procés d'avaluació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria d'acord amb les circumstàncies generades com a conseqüència de la Covid-19, i que doni compliment al Reial Decret-llei 31/2020, de 29 de setembre, per tal que els centres disposin d'un instrument que reguli i faciliti la pràctica de l'avaluació durant aquest curs 2020-21.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 34/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2020-2021, establertes en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Segon
Aprovar els models de documents establerts en els annexos 2 i 3 d'aquesta Resolució.
Tercer
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 16 d'octubre de 2020
El director general de Planificació, Ordenació i Centres Antonio Morante Milla
ANNEX 1 Instruccions per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears per al curs 2020-2021
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular, el curs 2020-2021, l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria, d'acord amb el que disposa el Decret 34/2015, de 15 de maig, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
1.2. Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres docents públics i privats situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents a l'educació secundària obligatòria.
2. Criteris generals de l'avaluació
2.1. Els criteris generals de l'avaluació a l'educació secundària obligatòria són els que figuren en l'article 17 del Decret 34/2015.
2.2. Els criteris d'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a l'educació secundària obligatòria són els que figuren en l'article 22 del Decret 34/2015.
2.3. El Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre estableix a l'article 4 del capítol tres, en fer referència a l'adaptació del currículum i de les programacions didàctiques, que els estàndards d'aprenentatge avaluables tendran caràcter orientatiu per als centres.
2.4 Pel que fa als criteris d'avaluació dels apartats 2.1 i 2.2 i d'acord amb el Reial decret llei 31/2020, de 29 de setembre, tindran la consideració d'elements essencials del currículum, aquells que possibiliten a l'alumne assolir els aprenentatges competencials corresponents als objectius de l'etapa.
L'avaluació inicial ha de ser el punt de referència dels equips docents a l'hora de prendre decisions relatives al desenvolupament del currículum.
Com a conseqüència del resultat d'aquesta avaluació inicial, s'hauran d'adequar les programacions didàctiques a les característiques i coneixements dels alumnes i s'adoptaran les mesures pertinents de suport i recuperació per als alumnes que ho necessiten, d'adaptació curricular no significativa per l'alumnat NESE o d'adaptació curricular significativa per l'alumnat NEE.
Per això, les programacions docents, a partir del que s'hagi recollit a avaluacions inicials que s'han duit a terme durant les primeres setmanes del curs i als informes individuals dels alumnes realitzats a finals del curs anterior han de:
a) Prioritzar les competències, i seqüenciar els continguts, els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables essencials per a cada nivell educatiu de l'etapa i integrar els que no s'hagin assolit el curs passat.
Els elements essencials del currículum són els que possibiliten que l'alumne assoleixi els aprenentatges competencials d'elements essencials corresponents als objectius de l'etapa. Aquests elements han de quedar clarament assenyalats en la programació docent.
S'ha de tenir en compte que els estàndards d'aprenentatge són orientatius.
En tots els casos, en la selecció dels objectius, s'han de prioritzar aquells de caire més competencial per davant d'altres més conceptuals, per potenciar el desenvolupament de les competències clau: aprendre a aprendre, digital i lingüística, principalment, i aquells que afavoreixin el desenvolupament de les capacitats que han de permetre a l'alumne millorar la gestió de les seves emocions, treballar en equip, la seva autonomia i responsabilitat així, com aquells que respectin al màxim els diferents ritmes d'aprenentatge dels alumnes.
Per als centres que desenvolupin el currículum de primer d'ESO per àmbits de coneixement, la programació docent ha d'integrar els elements del currículum de les diferents matèries que conformen l'àmbit. La programació de cada àmbit haurà de ser consensuada pels departaments als quals s'adscriuen les matèries que l'integren. En la selecció dels objectius de cada matèria que conforma l'àmbit es prioritzaran aquells de caràcter més global i interdisciplinari.
Les programacions docents de Llengua i literatura castellana i de Llengua i literatura catalana han d'estar coordinades per nivells, tant en el seu contingut com en la seva temporització i metodologia. En aquest sentit, els departaments didàctics implicats han d'acordar una distribució temporal dels elements del currículum, evitant duplicitats,i poder dedicar així el màxim de temps al desenvolupament d'activitats d'aprenentatge de les diferents destreses lingüístiques des d'una vessant funcional i comunicativa de la llengua. Aquests elements comuns en el desenvolupament de les diferents destreses de la competència lingüística també seran tinguts en compte per part del departament de Llengües estrangeres.
b) Revisar i adaptar els criteris d'avaluació i de qualificació que han de tenir el grau de flexibilitat suficient com per adaptar-se a cada cas, així com la metodologia emprada.
La concreció de les programacions en programacions d'aula, en tots tres escenaris, han d'afavorir l'aprenentatge competencial a través de la realització de projectes interdisciplinaris, treballs d'indagació i recerca amb l'ús de les TIC. En el seu desenvolupament, s'ha de potenciar el treball en grup i dinàmiques de treball cooperatiu dels alumnes, i més especialment en els nivells en els quals s'hagi optat per fórmules de semipresencialitat.
Així mateix, els professors responsables de les matèries han d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives i tecnològiques amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una avaluació formativa personalitzada.
2.5 Els referents de l'avaluació han de ser els objectius de cada matèria/competència/capacitat, i més específicament els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge que es considerin rellevants, donat el seu caràcter orientatiu, amb les prioritzacions que s'han establert en el marc de les programacions docents.
En el procés de revisió de les programacions docents, s'han de contemplar noves estratègies i instruments d'avaluació de caràcter més competencial, que permetin valorar l'evolució de l'alumnat en qualsevol dels tres escenaris que es poden donar durant el curs d'acord amb el que s'estableix a la Resolució de 6 de juliol i les seves modificacions de 3 i 25 de setembre, com ara:
- Les experiències de coavaluació i autoavaluació.
- El registre sistemàtic de les observacions del progrés dels alumnes.
- L'elaboració de rúbriques, llistes de verificació (checklists), bases d'orientació.
- La diversificació d'instruments, moments i avaluadors/coavaluadors que permetin recollir evidències sobre l'evolució de l'alumnat i valorar més enllà de les proves escrites.
2.6 La concreció i adequació de les programacions didàctiques es durà a terme prenent com a referència l'establert a la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears
2.7. L'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes de l'educació secundària obligatòria ha de ser contínua, formativa, integradora i diferenciada segons les diverses matèries del currículum, s'ha de dur a terme a cadascun dels cursos de l'etapa i ha de tenir en compte el grau en què els alumnes desenvolupen i adquireixen les competències i aconsegueixen els objectius.
2.8. A cada grup classe, ha d'impartir cada matèria un professor titular amb l'atribució docent corresponent. El professor titular és el responsable d'avaluar la matèria. L'avaluació de cada matèria establerta en el Decret 34/2015 s'ha de dur a terme tenint en compte els diferents elements del currículum: objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació, estàndards d'aprenentatge avaluables orientatius i mètodes pedagògics concretats per a cada curs en les programacions didàctiques.
Als centres públics, els ensenyaments corresponents als àmbits de 1r d'ESO que es determinin, podran ser impartits pel professorat d'àmbit del departament d'orientació o assignar-se a catedràtics i professors d'ensenyament secundari d'alguna de les especialitats que tinguin atribució docent per impartir qualsevol de les matèries que integren l'àmbit. La normativa de referència on s'indica es determina a l'article primer del Reial Decret 665/2015, de 17 de juliol, (BOE 18/07/2015, núm. 171).
3. Coordinació i orientació
3.1. El tutor d'un grup d'alumnes té la responsabilitat de coordinar tant l'avaluació dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge com la funció d'orientació individual dels alumnes, amb el suport, si escau, dels serveis d'orientació del centre i de l'equip directiu.
L'acció tutorial ha d'assegurar l'acompanyament personal i emocional de l'alumnat (i les seves famílies), alhora que faciliti aquells aprenentatges curriculars que no queden prou atesos en les matèries o àmbits, amb la finalitat de garantir el màxim aprenentatge i benestar de l'alumnat.
La coordinació dels equips de tutors amb l'equip directiu i el departament d'orientació ha de tenir un tractament específic per unificarles activitats que s'han de desenvolupar, actuacions específiques i les informacions que s'han de donar als alumnes i famílies.
3.2. La funció d'orientació s'ha de desenvolupar de manera contínua, molt especialment en els moments que impliquin que els alumnes han de prendre decisions de caràcter acadèmic o professional, com els canvis d'etapa, l'elecció de l'opció d'ensenyament i de les matèries troncals d'opció i específiques o la incorporació a un programa de millora de l'aprenentatge i el rendiment (PMAR), a la formació professional bàsica (FPB), o al món laboral.
4. Avaluació i atenció a la diversitat
4.1. L'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes ha de ser personalitzada, de manera que ha d'atendre les característiques de cada un. Els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables, que seran orientatius, establerts en el Decret 34/2015 són els referents per valorar el grau en què els alumnes han desenvolupat les competències i han assolit els objectius.
4.2. En el procés d'avaluació contínua, quan el progrés d'un alumne no sigui l'adequat s'han de dissenyar activitats de regulació del procés d'ensenyament-aprenentatge i, si escau, s'han d'establir mesures ordinàries de suport educatiu. Aquestes mesures es poden adoptar en qualsevol moment del curs, quan es detectin les dificultats, i s'han d'adreçar a garantir l'adquisició dels aprenentatges i les competències imprescindibles per continuar el procés educatiu.
4.3. L'avaluació dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha de regir pels mateixos referents establerts per a la resta d'alumnes. Aquesta avaluació és competència de l'equip docent, assessorat pel servei d'orientació del centre. S'han d'establir les mesures més adequades perquè les condicions de realització de les avaluacions, s'adaptin a les necessitats dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
4.4. Els criteris d'avaluació i els estàndards d'aprenentatge avaluables orientatius establerts en les adaptacions curriculars significatives (ACS) dels alumnes amb necessitats educatives especials són els referents per valorar tant el grau de desenvolupament de les competències com el de consecució dels objectius d'aquests alumnes.
4.5. D'acord amb l'article 23.3 del Decret 34/2015, i sense perjudici de la permanència prevista en l'article 18.4 d'aquest mateix Decret, l'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials en aquesta etapa a centres ordinaris es pot prolongar un any més, sempre que això afavoreixi la seva integració socioeducativa. Aquesta decisió l'ha de prendre l'equip docent, assessorat pels serveis d'orientació, després d'haver escoltat el parer dels pares o tutors.
5. Sessions d'avaluació
5.1. Les sessions d'avaluació són les reunions de l'equip docent del grup, coordinades pel tutor i amb l'assessorament, si escau, del servei d'orientació del centre, en què es valoren tant l'aprenentatge dels alumnes en relació amb l'assoliment de les competències i els objectius de l'etapa com la informació procedent de les famílies i el desenvolupament de la pràctica docent i en què s'adopten les mesures pertinents de millora.
5.2. Cada grup d'alumnes ha de ser objecte, a cada curs acadèmic, de les sessions d'avaluació següents, en aquest ordre:
Una sessió d'avaluació inicial.
Com a mínim, tres sessions d'avaluació ordinàries.
Una sessió d'avaluació final ordinària de matèries pendents, si s'escau.
Una sessió d'avaluació final ordinària el mes de juny.
Una sessió d'avaluació final extraordinària de matèries pendents, si s'escau.
Una sessió d'avaluació final extraordinària el mes de setembre.
Es pot fer coincidir la darrera sessió d'avaluació ordinària amb l'avaluació final ordinària.
Per facilitar als alumnes la recuperació de les matèries en les quals han obtingut una avaluació negativa en l'avaluació final ordinària del mes de juny, els centres han d'organitzar proves extraordinàries d'avaluació els dies 1, 2 i 3 de setembre. En el context de l'avaluació contínua, per a la qualificació final extraordinària s'han de tenir en compte l'evolució de l'alumne durant el curs, l'avaluació de les activitats de recuperació i el resultat de la prova extraordinària.
5.3. El director, o el membre de l'equip directiu que aquest delegui, ha d'assistir a les reunions d'avaluació. Així mateix, el director, o el membre de l'equip directiu que aquest delegui, ha de presidir les sessions d'avaluació ordinària i extraordinària de quart.
5.4. Els representants dels alumnes han de participar en les sessions d'avaluació quan s'hi hagin de tractar aspectes generals del grup.
5.5. El tutor ha d'estendre una acta del desenvolupament de les sessions d'avaluació, en la qual han de constar, com a mínim, els noms dels membres assistents i els dels absents, els acords presos i el resultat de les votacions, en el cas que n'hi hagi. Només ha de signar aquesta acta el tutor.
6. Presa de decisions a les sessions d'avaluació
6.1. L'equip docent ha d'actuar de manera col·legiada en l'adopció de les decisions generals resultants del procés d'avaluació.
6.2. En cada sessió d'avaluació la qualificació de cada matèria és competència del professor titular.
6.3. Les decisions s'han de prendre per consens. En el cas que no n'hi hagi, s'han d'adoptar per majoria simple. En cas d'empat, el vot de qualitat del tutor el dirimeix. En tot cas, només tenen dret de vot els professors titulars que han impartit alguna matèria a l'alumne en concret i cada professor pot emetre un vot per cada una de les matèries impartides a aquest alumne.
6.4. A les sessions d'avaluació s'ha de valorar també el resultat de les mesures organitzatives i curriculars adoptades a les sessions anteriors i s'ha de decidir quines noves mesures es considera pertinent implantar. S'han de comunicar als alumnes i als pares o tutors legals els resultats del procés d'aprenentatge i les actuacions adoptades per superar, quan calgui, les disfuncions detectades.
6.5. En la presa de decisions s'ha de tenir en compte l'assoliment dels aprenentatges rellevants i imprescindibles per a la continuïtat del procés educatiu, la capacitat de l'alumnat per aprendre per si mateix i per treballar en equip.
7. Avaluacions ordinàries
Les avaluacions ordinàries que es desenvolupen al llarg del curs són el reflex del procés d'avaluació contínua.
8. Avaluació final ordinària
A la sessió d'avaluació final ordinària del mes de juny s'han de dur a terme les actuacions següents:
a. S'han d'estendre les actes de desenvolupament de la sessió final ordinària, d'acord amb l'apartat 5.5 d'aquestes instruccions.
b. S'han d'estendre les actes d'avaluació de les matèries pendents.
c. S'han d'estendre les actes de l'avaluació final ordinària, d'acord amb el model de l'annex 2.
d. Decidir la proposta del Consell orientador que s'ha de trametre a les famílies.
e. S'han de proposar les activitats de recuperació dels alumnes que es poden presentar a les proves extraordinàries.
f. S'han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
9. Avaluació final extraordinària
A la sessió d'avaluació final extraordinària, que s'ha de celebrar com a tard el dia 6 de setembre, s'han de dur a terme les actuacions següents:
S'han d'estendre les actes de desenvolupament de la sessió final extraordinària, d'acord amb l'apartat 5.5 d'aquestes instruccions.
S'han d'estendre les actes de l'avaluació extraordinària de les matèries pendents.
S'han d'estendre les actes de l'avaluació final extraordinària, d'acord amb el model de l'annex 2.
Decidir la proposta del Consell orientador que s'ha de trametre a les famílies.
S'han de dur a terme altres actuacions previstes en el projecte educatiu del centre.
La repetició d'un curs s'ha de considerar una mesura excepcional i ha d'anar acompanyada d'un pla específic personalitzat.
10. Promoció
10.1. Els centres educatius han d'establir uns criteris de promoció en la concreció curricular del centre. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i en la consecució dels objectius generals de l'etapa i el desenvolupament de les competències clau per davant dels objectius d'avaluació específics de cada matèria.
S'ha de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar els seus estudis.
La repetició es considera una mesura de caràcter excepcional i condicionada a les possibilitats de que aquesta sigui realment profitosa per l'alumne. S'adoptarà de manera col·legiada per l'equip docent en funció de l'evolució acadèmica de l'estudiant, globalment considerada sense que únicament en siguin la causa les matèries no superades. El nombre de matèries suspeses no serà una limitació per a la promoció dels alumnes. Per tant, aquest nombre no pot ser un criteri determinant per a la no promoció.
10.2 La decisió de la promoció l'ha de prendre l'equip docent corresponent, d'acord amb el que s'estableix a l'apartat 6.3 d'aquestes instruccions i amb els criteris establerts pel centre.
10.3. En el còmput de les matèries avaluades negativament s'han de considerar tant les matèries del mateix curs com les dels cursos anteriors. Es consideren matèries diferents les corresponents a cada curs de l'etapa. Les matèries d'idèntica denominació s'han de computar de manera independent per a cada curs. Els àmbits del PMAR s'han de comptabilitzar de la forma descrita en l'apartat 16 d'aquestes instruccions.
10.4. El professor titular de la matèria ha d'avaluar cada assignatura tenint en compte els diferents elements del currículum. La resta de decisions, incloent-hi el consell orientador per a l'alumne, s'han de prendre d'acord amb el que s'especifica en l'apartat 6.3 d'aquestes instruccions.
11. Proposta d'incorporació a un PMAR o a l'FPB
En la proposta d'incorporació d'un alumne a un PMAR, o a l'FPB, s'ha de seguir el procediment i s'han d'utilitzar els documents establerts en la Resolució de la directora general d'Ordenació, Innovació i Formació Professional d'11 de juny de 2015 per la qual s'estableix el model de consell orientador dels alumnes que cursen l'educació secundària obligatòria i dels documents relatius als programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment i a la formació professional bàsica que se'n deriven.
L'equip docent pot proposar als pares o tutors legals la incorporació a un programa de millora de l'aprenentatge als alumnes que:
1. Presentin dificultats rellevants d'aprenentatge no imputables a la falta d'estudi o esforç.
2. Hagin repetit almenys un curs en qualsevol etapa.
3. Que un cop cursat el primer curs de l'educació secundària obligatòria, no estiguin en condicions de promocionar al segon curs o que, una vegada cursat el segon curs, no estiguin en condicions de promocionar a tercer.
Atès que aquest curs el nombre de matèries suspeses no pot ser un criteri determinant per a la no promoció, el requisit de “no estar en condicions de promocionar” vol dir que l'equip docent considera que l'alumne no està en condicions de cursar el nivell següent d'ESO de caràcter ordinari, independentment del nombre de matèries suspeses i per això promociona al PMAR.
Sempre s'han de complir els requisits 1 i 2.
Les propostes d'incorporació al programa no poden superar el nombre màxim d'alumnes autoritzats.
12. Titulació
12.1. Els alumnes que, en finalitzar l'educació secundària obligatòria, hagin assolit els objectius d'aquesta etapa i hagin desenvolupat les competències corresponents obtindran el títol de graduat en educació secundària obligatòria. En cas contrari, i d'acord amb l'article 21 del Decret 34/2015, obtindran un certificat oficial.
12.2 . Els centres educatius han d'establir uns criteris de titulació en la concreció curricular del centre. Aquests criteris s'han de fonamentar en la progressió de l'alumne i en la consecució dels objectius generals de l'etapa i el desenvolupament de les competències clau per davant dels objectius d'avaluació específics de cada matèria. S'ha de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar els seus estudis. El nombre de matèries suspeses no serà una limitació per a la titulació dels alumnes. Per tant, aquest nombre no pot ser un criteri determinant per a la no titulació.
12.3 La decisió de la titulació ha de garantir l'adquisició dels objectius generals de l'etapa i el desenvolupament de les competències de tal manera que permetin a l'alumne continuar el seu itinerari acadèmic i l'ha de prendre l'equip docent corresponent, d'acord amb el que s'estableix a l'apartat 6.3 d'aquestes instruccions i amb els criteris establerts pel centre.
12.4. La decisió sobre la titulació d'un alumne es pot prendre a la convocatòria ordinària o a l'extraordinària per acord de l'equip docent. La decisió de no titular un alumne ha de constar, de forma motivada, a l'acta de desenvolupament de la sessió d'avaluació. Si la decisió de titular un alumne es pren a la convocatòria ordinària, l'expedient de l'alumne queda tancat i, per tant, les notes són definitives i no es pot presentar a les proves de la convocatòria extraordinària de setembre.
12.5 Encara que no sigui determinant per a la promoció o la titulació, el nombre de matèries suspeses s'ha de comptabilitzar d'acord amb el punt 10.3 o en el cas d'alumnes que han cursat PMAR, d'acord amb el punt 16.
12.6 El professor titular de la matèria ha d'avaluar cada assignatura tenint en compte els diferents elements del currículum. La resta de decisions, incloent-hi el consell orientador per a l'alumne i, en el cas que n'hi hagi, les indicacions per elaborar el pla específic personalitzat per als alumnes que hagin de repetir curs, s'han de prendre d'acord amb el que s'especifica en l'apartat 6.3 d'aquestes instruccions.
13. Titulació dels alumnes que han cursat un PMAR
La proposta de titular aquests alumnes s'ha de fer d'acord amb el punt anterior, tenint en compte aquesta particularitat:
El nombre de matèries suspeses s'ha de comptabilitzar d'acord amb l'apartat 16 d'aquestes instruccions.
14. Titulació dels alumnes que han cursat a quart d'ESO matèries amb adaptacions curriculars significatives (ACS)
Els criteris de la titulació d'aquests alumnes ha de constar de forma específica en els criteris que ha d'establir cada centre.
Aquests criteris s'han de fonamentar en la consecució dels objectius generals de l'etapa i el desenvolupament de les competències clau per davant dels objectius d'avaluació específics de cada matèria. S'ha de tenir especialment en compte la maduresa de l'alumne i les possibilitats de continuar els seus estudis.
15. Titulació dels alumnes que han cursat FPB
Els alumnes que obtinguin un títol d'FPB poden obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria sempre que, en l'avaluació final del cicle formatiu, l'equip docent consideri que l'alumne ha assolit els objectius de l'educació secundària obligatòria i ha adquirit les competències corresponents.
16. Promoció, permanència i matèries pendents en un PMAR
16.1. La proposta de promoció o titulació d'aquests alumnes s'ha de fer d'acord amb l'apartat 10, tenint en compte aquesta particularitat:
Si un alumne no supera l'àmbit lingüístic i social de 2n o 3r d'ESO o l'àmbit científic i matemàtic de 3r ESO, s'ha de comptabilitzar com si no hagués superat tres matèries per cadascun d'aquests àmbits. Si l'àmbit no superat és l'àmbit pràctic o l'àmbit científic i matemàtic de 2n d'ESO, s'ha de comptabilitzar com si no hagués superat dues matèries. En el cas que l'àmbit no superat sigui l'àmbit de llengües estrangeres, s'ha de comptabilitzar com si no hagués superat una matèria.
16.2. Els alumnes que s'incorporen a un PMAR, només han de recuperar les matèries pendents que apareixen a continuació:
a. Els alumnes que cursen 2n d'ESO PMAR, només es poden matricular de les següents matèries pendents:
Els alumnes que cursen 3r d'ESO PMAR, i han cursat 2n d'ESO PMAR només es poden matricular de les següents matèries pendents:
Els alumnes que cursen 3r d'ESO PMAR, i no han cursat 2n d'ESO PMAR només es poden matricular de les següents matèries pendents:
Les matèries que no s'han de recuperar no s'han de tenir en compte ni per a la promoció, ni per a la titulació, ni per al càlcul de la nota mitjana d'ESO.
16.3 Els alumnes no poden abandonar el PMAR durant el curs escolar.
16.4. Una vegada acabat el curs escolar, i de forma excepcional, els alumnes, amb el consentiment dels pares o tutors, poden decidir abandonar el PMAR. També de forma excepcional i en acabar el curs escolar l'equip docent pot decidir treure un alumne del PMAR. En aquest darrer cas, l'equip docent ha d'haver constatat la falta d'estudi i d'esforç de l'alumne. A més, el tutor ha d'haver informat prèviament per escrit els pares o tutors legals d'aquesta situació i els ha d'haver advertit que, si persisteix, l'alumne haurà de sortir del programa en acabar el curs. Aquesta informació s'ha de donar, com a tard, en finalitzar la segona avaluació ordinària.
Aquestes decisions comporten les conseqüències següents:
Les matèries pendents d'aquest curs o de cursos anteriors que no s'hagin recuperat s'han de tenir en compte i s'han de recuperar.
16.5. En el supòsit que s'especifica en el punt 4 de l'apartat 7 de l'annex 3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015, les matèries pendents del primer curs d'ESO, no s'han de comptabilitzar per a la promoció o la titulació en els cursos posteriors.
16.6. Els àmbits o les matèries de segon i tercer de PMAR pendents de superar s'han de comptabilitzar als efectes de promoció o titulació en tots els cursos.
17. Pla específic personalitzat per als alumnes repetidors
D'acord amb l'article 18 del Decret 34/2015, la permanència dels alumnes al mateix curs és una mesura de caràcter excepcional i ha d'anar acompanyada d'un pla específic personalitzat orientat a la superació de les dificultats detectades anteriorment. Aquest pla ha d'incloure, com a mínim:
El disseny de les tutories específiques, que podran ser individuals, i que com a mínim, s'han de dur a terme una vegada per trimestre.
Els responsables de les tutories d'aquests alumnes.
Els objectius del pla.
La planificació de les accions que impliquin l'aprofitament i/o l'ampliació d'activitats i aprenentatges duits a terme el curs anterior, així com les estratègies d'aprenentatge per superar les dificultats.
L'avaluació i el seguiment del pla. L'avaluació ha de ser interna (prefectura d'estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d'Inspecció Educativa).
Els aspectes concrets d'aquest pla s'han d'incloure en la programació general anual (PGA) del centre. Els resultats de l'avaluació del pla i les propostes de millora per al curs següent s'han d'incloure en la memòria anual.
18. Programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents
La recuperació de les matèries dels alumnes que han promocionat amb matèries pendents del curs 2019-2020, ateses les condicions excepcionals derivades de l'educació a distància, ha de ser un objectiu prioritari.
D'acord amb l'article 18.3 del Decret 34/2015, els alumnes que passin al curs següent sense haver superat totes les matèries s'han de matricular de les matèries no superades, han de seguir els programes de reforç que estableixin els departaments didàctics o els òrgans responsables dels centres privats i han de superar les avaluacions corresponents als programes de reforç esmentats.
Aquest programa ha d'incloure, com a mínim:
El disseny de les tutories específiques, que podran ser individuals, i que com a mínim, s'han de dur a terme una vegada per trimestre.
Els responsables de les tutories d'aquests alumnes i de la coordinació amb els diferents departaments didàctics.
Els objectius del programa.
El disseny de les activitats de recuperació, dels materials d'estudi i dels criteris d'avaluació i qualificació, que correspon als departaments didàctics.
L'avaluació i el seguiment del pla. L'avaluació ha de ser interna (prefectura d'estudis i comissió de coordinació pedagògica, o els òrgans corresponents als centres privats) i externa (Departament d'Inspecció Educativa).
Els programes de reforç per als alumnes amb matèries pendents s'han de concretar en les programacions docents dels departaments corresponents.
Atesa la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 27 de juliol de 2020 per la qual es fan públiques les orientacions sobre els aspectes curriculars, d'ordenació acadèmica i metodològics del segon cicle d'educació infantil i educació primària i de l'educació secundària obligatòria i batxillerat per al curs 2020-2021 a les Illes Balears, els centres podran contemplar que si durant el primer i segon trimestre del curs, l'alumne, supera la matèria del curs actual,es podrà considerar, a la segona avaluació, que l'alumne ha superat la matèria pendent del curs anterior. En cas de no aprovar, l'alumne tindrà dret a realitzar una prova/activitat de recuperació final al llarg del tercer trimestre, així com la prova corresponent a la convocatòria extraordinària.
Per als alumnes que han promocionat amb matèries no superades, que no tenen continuïtat al curs actual, es podran realitzar durant el primer i segon trimestre activitats/proves de recuperació parcials. Els departaments didàctics, podran facilitar activitats per preparar les proves/activitats de recuperació i en faran el seguiment corresponent. En cas de no aprovar la matèria pendent, després de realitzar les activitats proposades/proves parcials, l'alumne tindrà dret a realitzar una prova final de recuperació durant el tercer trimestre, així com la prova corresponent a la convocatòria extraordinària.
19. Informació als alumnes i a les famílies
19.1. Amb la finalitat de garantir el dret dels alumnes que el seu rendiment escolar, al llarg del procés d'avaluació contínua, sigui valorat d'acord amb criteris de plena objectivitat, els centres, per mitjà dels professors de cada matèria, els han d'informar per escrit dels criteris d'avaluació i dels criteris de qualificació. Aquesta informació ha d'estar a l'abast dels alumnes, dels pares o dels tutors durant tot el curs acadèmic.
19.2. Al llarg de tot el curs, els tutors i els professors han de tenir una comunicació fluida amb els alumnes i amb les seves famílies, amb la finalitat d'informar-los sobre la seva evolució escolar i de facilitar-ne la col·laboració. Aquesta comunicació es pot dur a terme mitjançant informes escrits, entrevistes individuals, reunions col·lectives i altres mitjans que es considerin oportuns.
19.3. La periodicitat i l'organització de les entrevistes individuals i les reunions col·lectives amb les famílies les ha de fixar cada centre en la programació general anual. S'ha de garantir, com a mínim, una entrevista individual del tutor amb la família a cada curs de l'etapa i una reunió col·lectiva a l'inici de cada un dels cursos escolars.
19.4. Després de cada sessió d'avaluació o quan es produeixin circumstàncies que ho aconsellin, el tutor ha d'informar per escrit les famílies i els alumnes sobre el rendiment acadèmic i l'evolució del procés educatiu. A aquest efecte, s'ha d'utilitzar la informació recollida en el procés d'avaluació contínua.
19.5. Després de les sessions d'avaluació final ordinària i extraordinària, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d'incloure, almenys, les qualificacions obtingudes en les diferents matèries o àmbits cursats per l'alumne i la decisió sobre la permanència, la promoció o la titulació.
19.6. Els alumnes que compleixin els requisits per poder-se presentar a les proves extraordinàries han de rebre informació d'aquest fet, així com de les activitats de recuperació que han de dur a terme d'acord amb la programació del departament didàctic de cada matèria.
19.7. Els alumnes, la seva família o els tutors legals han de rebre un consell orientador en finalitzar tots i cadascun dels cursos d'aquesta etapa, d'acord amb el model de l'annex 3.
19.8. Després de la sessió d'avaluació inicial, la informació que es faciliti als alumnes i a les famílies ha d'incloure, en el cas dels alumnes que han de repetir curs, el pla específic personalitzat.
19.9. A fi que els alumnes assoleixin una formació integral, els centres han d'organitzar actuacions d'informació i col·laboració amb les famílies per coordinar i fer el seguiment tant del procés d'aprenentatge com dels aspectes de desenvolupament personal, de convivència i cooperació i d'orientació acadèmica i professional.
20. Revisió dels materials d'avaluació
20.1. Els alumnes i els seus pares o tutors legals han de tenir accés a tot el material produït per l'alumne que tengui incidència en l'avaluació de les diferents matèries. Si els pares o tutors legals ho demanen, els centres els n'han de facilitar una còpia, en paper o en format digital, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals. La correcció no es pot limitar a l'expressió d'una qualificació quantitativa, sinó que ha de contenir l'expressió dels errors comesos o l'explicació raonada de la qualificació.
Per fer efectiu aquest dret, els centres han d'establir el procediment per obtenir aquesta còpia en el reglament d'organització i funcionament (ROF), o en el reglament de règim intern (RRI), en el cas dels centres privats, i l'han de fer públic.
20.2. Els alumnes, o els seus pares o tutors, poden presentar reclamacions contra les qualificacions obtingudes d'acord amb la normativa vigent.
21. Custòdia dels documents i del material d'avaluació
Tot el material que hagi pogut contribuir a determinar la qualificació dels alumnes proves escrites, treballs i qualsevol altra producció dels alumnes s'ha de conservar al centre. En aquest cas, el responsable de conservar-lo i custodiar-lo és la persona que designi el ROF o RRI del centre. Aquest material s'ha de conservar almenys fins passats tres mesos des de l'atorgament de les qualificacions finals, excepte si forma part d'una reclamació; en aquest cas, s'ha de conservar fins que s'hagi resolt el procés de reclamació.
22. Departament d'Inspecció Educativa
Correspon al Departament d'Inspecció Educativa assessorar sobre el procés d'avaluació, supervisar aquest procés i proposar l'adopció de mesures que contribueixin a perfeccionar-lo. En aquest sentit, els inspectors, durant les visites als centres, s'han de reunir amb l'equip directiu i amb els professors i han de dedicar una atenció especial a la valoració i a l'anàlisi dels resultats de l'avaluació dels alumnes, dels plans específics personalitzats per als alumnes repetidors i dels programes de reforç dels alumnes que passen de curs amb matèries pendents, així com del compliment del que disposen aquestes instruccions.
23. Documents oficials d'avaluació
23.1. Els documents oficials d'avaluació són els següents:
L'expedient acadèmic.
L'historial acadèmic.
Les actes d'avaluació de final de curs.
El consell orientador de cada curs.
Si escau, l'informe personal per trasllat.
23.2. Els documents oficials d'avaluació han de recollir sempre la norma de l'Administració educativa que estableix el currículum corresponent, han d'estar visats pel director del centre i han de dur les signatures autògrafes de les persones que correspongui en cada cas. Al costat de la signatura hi han de constar el nom i els cognoms del signant, així com la referència al càrrec o a l'atribució docent. Aquests documents es poden substituir pels equivalents en suport informàtic, d'acord amb el punt 9 de la disposició addicional sisena del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat.
23.3. L'historial acadèmic i, si escau, l'informe personal per trasllat es consideren documents bàsics per garantir la mobilitat dels alumnes per tot el territori de l'Estat. Quan aquests documents hagin de tenir efecte en una comunitat autònoma on no sigui cooficial la llengua catalana, el centre els ha de traduir al castellà, d'acord amb l'article 15.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
24. Expedient acadèmic
24.1. Quan un alumne s'incorpora a un centre, se li ha d'obrir un expedient acadèmic, que ha d'incloure les dades d'identificació del centre i de l'alumne i la informació relativa al procés d'avaluació.
24.2. La custòdia dels expedients acadèmics correspon als centres escolars. La centralització electrònica dels expedients s'ha de fer en els termes que, a aquest efecte, determini la Conselleria d'Educació i Universitat.
24.3. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar l'emplenament i la custòdia dels expedients acadèmics.
25. Historial acadèmic
25.1. L'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria ha de recollir, com a mínim, les dades identificatives de l'alumne, les assignatures cursades i els resultats de l'avaluació final en cada un dels anys d'escolarització, les decisions sobre promoció i permanència, la mitjana de l'educació secundària obligatòria, el nivell obtingut en l'avaluació individualitzada de final d'etapa, la informació relativa als canvis de centre, les mesures curriculars i organitzatives aplicades i les dates en què s'han produït els diversos esdeveniments. L'historial acadèmic, que ha de signar el secretari del centre amb el vistiplau del director, té valor acreditatiu dels estudis cursats.
25.2. En finalitzar l'etapa, l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria s'ha de lliurar als pares o tutors de l'alumne i se n'ha d'enviar una còpia al centre d'educació secundària on l'alumne continuarà els estudis, a petició d'aquest centre. Aquests lliuraments s'han de reflectir a l'expedient acadèmic corresponent.
25.3. El Departament d'Inspecció Educativa ha de supervisar l'expedició i la custòdia de l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria.
26. Actes de l'avaluació de final de curs
26.1. Les actes de les avaluacions finals s'han d'estendre per a cada un dels cursos i s'han de tancar el mes de juny en el cas de l'ordinària i abans del dia 9 de setembre en l'extraordinària.
En el cas de l'avaluació final ordinària, s'ha d'incloure una relació nominal de tots els alumnes que componen el grup.
En el cas de l'avaluació final extraordinària, només s'han d'incloure els alumnes de quart d'ESO que no titulen a l'avaluació final ordinària i els alumnes de 1r, 2n o 3r d'ESO que tenen alguna matèria suspesa a l'avaluació final ordinària, independentment de la decisió de promoció.
En ambdós casos la informació que s'ha de incloure és:
Els resultats de l'avaluació de totes les matèries, expressats en els termes que estableix el punt 27 d'aquestes instruccions.
La decisió, per a tots els alumnes, sobre promoció o titulació, indicant “Sí” o “No”.
La proposta d'incorporació a PMAR, FPB o a un altre programa d'atenció a la diversitat, si s'escau.
26.2. El tutor i tots els membres de l'equip docent del grup han de signar les actes d'avaluació final, les quals han d'incloure el vistiplau del director del centre.
26.3. Altres aspectes a tenir en compte pel que fa a les les actes d'avaluació final són:
a) Als cursos primer, segon i tercer, en les actes de les sessions de l'avaluació final ordinària, si la decisió de l'equip docent és de promoció, s'ha d'incloure a les actes i no es pot canviar a l'avaluació final extraordinària.
b) La decisió sobre la proposta que un alumne s'incorpori a un PMAR, a l'FPB o a un altre programa d'atenció a la diversitat s'ha de prendre a l'avaluació final ordinària. De forma excepcional, aquesta decisió també es pot prendre o es pot modificar a l'avaluació final extraordinària.
En el cas de nova incorporació d'alumnes a un PMAR, aquesta decisió s'ha de fer constar en les actes de les avaluacions finals de la forma següent:
Si la proposta és PMAR, a l'apartat sobre promoció hi ha de figurar «Sí» o «No», depenent de si l'alumne passa al curs següent o no. En el cas d'incorporació a PMAR s'entén que la promoció al curs següent està condicionada a que l'alumne cursi PMAR.
Si l'alumne finalment no cursa PMAR, s'ha de fer una diligència a les actes del curs anterior modificant la decisió sobre la promoció, i l'alumne ha de repetir curs.
Si l'alumne s'incorpora a un programa PMAR durant el primer trimestre del curs, s'ha de fer una diligència a les actes del curs anterior modificant la decisió sobre la promoció, per tal d'adequar-les a la nova situació.
26.4. La custòdia de les actes correspon als centres escolars. D'acord amb els articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els centres, tant públics com privats, han de tancar les actes utilitzant el programa de gestió GestIB. Per poder fer efectiu aquest tancament centralitzat, tots els centres han de tenir actualitzada la matrícula dels alumnes al programa GestIB durant tot el curs escolar.
26.5. S'ha d'enviar un informe dels resultats de les avaluacions finals al Departament d'Inspecció Educativa en els termes que aquest estableixi.
27. Resultats de l'avaluació
27.1. Els resultats que han d'aparèixer en les actes de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries s'han d'expressar en els termes següents: insuficient (IN), per a les qualificacions negatives; suficient (SU), bé (B), notable (NT) o excel·lent (EX), per a les qualificacions positives. Aquests termes han d'anar acompanyats d'una qualificació numèrica, sense decimals, en una escala de l'u al deu, amb les correspondències següents:
Insuficient: 1, 2, 3 o 4.
Suficient: 5.
Bé: 6.
Notable: 7 o 8.
Excel·lent: 9 o 10.
Les qualificacions de les matèries que han estat objecte d'ACS s'han d'expressar en els mateixos termes, als quals s'ha d'afegir un asterisc (*). Aquest asterisc significa que aquesta qualificació fa referència als objectius, a les competències clau, als criteris d'avaluació i als estàndards d'aprenentatge avaluables que figuren en l'ACS de l'alumne.
Els alumnes que no s'hagin presentat a les proves extraordinàries han de constar com a no presentats (NP) a les matèries corresponents.
També s'hi han de fer constar, si n'hi ha, les convalidacions (C) o l'exempció (X), en el cas de la matèria d'Educació física, que deriven de l'aplicació del Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen convalidacions entre els ensenyaments professionals de música i de dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d'educació física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de dansa. Així mateix, s'hi ha de fer constar, si s'escau, l'exempció (X) de l'avaluació de la matèria de Llengua catalana i literatura, d'acord amb el que s'especifica a l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 per la qual es fixen les titulacions que cal tenir per fer classes de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, a l'ensenyament reglat no universitari, se n'estableixen les equivalències, es defineix el Pla de Formació Lingüística i Cultural (FOLC), es regulen les condicions de l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana i literatura en ensenyaments no universitaris i es determinen les funcions i la composició de la Comissió Tècnica d'Assessorament per a l'Ensenyament de i en Llengua Catalana. (BOIB núm. 38, de 27 de març de 2018).
27.2. La nota mitjana de l'educació secundària obligatòria s'obté calculant la mitjana aritmètica de les qualificacions numèriques obtingudes a totes les matèries de tots els cursos arrodonida a la centèsima més pròxima o, en cas d'equidistància, a la superior. Per a aquest càlcul, la situació de no presentat (NP) equival a la qualificació numèrica obtinguda per a la mateixa matèria en l'avaluació final ordinària. Les matèries amb convalidacions (C) o exempcions (X) no s'han de tenir en compte per calcular la nota mitjana.
Pel que fa als alumnes que han cursat un PMAR, cal atenir-se al que s'especifica en l'apartat 2 del punt 7 de l'annex 3 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 20 de maig de 2015 per la qual es desplega el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. A més, no s'han de comptabilitzar les matèries suspeses no recuperables, d'acord amb el punt 16 d'aquestes instruccions.
27.3. S'ha d'atorgar la menció de matrícula d'honor als alumnes que estiguin proposats per obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria i hagin obtingut una nota mitjana d'aquesta etapa igual a nou (9) o superior. Aquest fet s'ha de consignar mitjançant una diligència a l'acta de l'avaluació final, a l'expedient acadèmic i a l'historial acadèmic.
28. Consell orientador
El consell orientador, el model del qual figura en l'annex 3, s'ha de lliurar als alumnes després de l'avaluació final ordinària en els casos següents:
Alumnes que promocionen.
Alumnes que titulen.
Alumnes amb proposta de PMAR o FPB.
Aquest consell orientador es pot modificar si, després dels resultats de l'avaluació extraordinària, la situació acadèmica de l'alumne així ho aconsella. Pel que fa a la resta d'alumnes, el consell orientador s'ha de lliurar després de l'avaluació final extraordinària.
29. Informe personal per trasllat
29.1. L'informe personal per trasllat és el document que el centre ha d'emetre en el cas que un alumne es traslladi durant el curs a un altre centre per continuar-hi els estudis. L'ha d'elaborar el tutor a partir de les dades facilitades pels professors de l'alumne i ha de dur el vistiplau del director del centre. L'informe s'ha de trametre en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir del moment en què el centre d'origen rebi del centre de destinació la sol·licitud de trasllat.
29.2. L'informe personal per trasllat ha de contenir els resultats de les avaluacions que s'hagin fet durant el curs i totes les observacions que es considerin oportunes sobre el progrés general de l'alumne, amb un esment especial, si s'escau, a les mesures curriculars i organitzatives aplicades.
30. Custòdia dels documents oficials d'avaluació
Els documents oficials d'avaluació es custodien als centres docents sota la responsabilitat dels secretaris, als quals correspon emetre els certificats que se sol·licitin. Aquests documents s'han de conservar a cadascun dels centres mentre aquests existeixin, excepte l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria, que s'ha de lliurar a l'alumne en els termes establerts en el punt 25 d'aquestes instruccions.
31. Canvi de centre
31.1. Si un alumne es trasllada a un altre centre que imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, el centre d'origen ha de remetre al de destinació, a petició d'aquest i amb la màxima agilitat possible, un informe personal per trasllat i l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria.
31.2. Amb la finalitat de facilitar la mobilitat dels alumnes, els centres han d'emetre un certificat acadèmic, a petició de les persones interessades, per presentar al centre on es volen incorporar. Aquest certificat ha de reflectir fidelment la situació acadèmica de l'alumne per permetre'n l'adequada inscripció provisional al centre de destinació.
31.3. La matriculació al nou centre té caràcter definitiu una vegada rebut l'historial acadèmic degudament emplenat. El centre receptor s'ha de fer càrrec de custodiar-lo i ha d'obrir l'expedient acadèmic corresponent i traslladar-hi tota la informació rebuda, que ha de posar a disposició del tutor del grup al qual s'incorpora l'alumne.
31.4. Si un alumne s'incorpora a un centre estranger, a l'Estat espanyol o a l'exterior, que no imparteix ensenyaments del sistema educatiu espanyol, no s'hi ha de traslladar l'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria. Per facilitar la incorporació als ensenyaments del sistema educatiu estranger, el centre d'origen ha d'emetre un certificat acadèmic. L'historial acadèmic de l'educació secundària obligatòria ha de continuar custodiat al darrer centre on l'alumne hagi estat matriculat fins que aquest es reincorpori al sistema educatiu espanyol o fins que es lliuri a l'alumne en haver finalitzat els estudis equivalents a l'educació secundària obligatòria.