Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 9808
Bases concessió autoritzacions venda ambulant

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 DECRET D'APROVACIÓ DE LES BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ DE LES AUTORITZACIONS PER A L'EXERCICI DE LA VENDA AMBULANT, O NO SEDENTÀRIA, EN ELS MERCATS PERIÒDICS DE CALVIÀ VILA, PEGUERA, SON FERRER I SANTA PONÇA.

La Llei estatal 7/1996, de 15 de gener, d'Ordenació del Comerç Minorista defineix la venda ambulant o no sedentària com aquella "realitzada per comerciants, fora d'un establiment comercial permanent". En els mateixos termes s'expressa la legislació autonòmica. D'acord amb l'article 44 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de Comerç de les Illes Balears (d'ara endavant Llei 11/2014), la venda ambulant o no sedentària és aquella "realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent els camions botiga". En l'article 45 de la Llei s'estableixen les modalitats de venda ambulant. Entre elles està la venda en mercats periòdics, que és l'objecte d'aquest Decret.

La Llei 11/2014 disposa, en el seu article 48, que "la venda ambulant només es pot exercir amb l'autorització prèvia dels ajuntaments, els quals han d'establir el seu procediment de concessió, que ha de respectar el règim de concurrència competitiva i ha de garantir la transparència, la imparcialitat i la publicitat adequades del procés de concessió". "El procediment per a atorgar l'autorització municipal s'ha de dur a terme amb criteris clars, senzills, objectius, que s'han de donar a conèixer amb antelació. En tot cas, l'autorització de l'ajuntament ha de determinar la durada i la localització per exercir l'activitat". "El comerciant ha de sol·licitar una autorització municipal per a cada emplaçament concret i per cada modalitat de venda ambulant o no sedentària que vulgui exercir".

Pel que fa a la durada de l'autorització, l'article 49 de la Llei 11/2014 estableix que "l'autorització municipal ha de tenir una durada limitada, per causa de la disponibilitat de sòl públic habilitat. Per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària en mercats periòdics la durada de l'autorització no pot ser superior a un (1) any ".

El Ple de l'Ajuntament de Calvià té aprovat, des del 28 d'octubre de 2004, el Reglament Regulador per a l'Organització, Instal·lació i Muntatge de Mercats Periòdics i Temporals en el Terme Municipal de Calvià (BOIB núm. 158 de 9 de novembre de 2004, amb correcció d'errors en BOIB núm. 175 de 9 de desembre de 2004). D'ara endavant Reglament de Mercats.

Les bases s'han redactat tenint en compte tant la Llei 11/2014 com el Reglament de Mercats. Tenint en compte, per a això, el principi de jerarquia normativa.

L'article 12 de l'esmentat Reglament establia quins eren els mercats municipals temporals, i entre ells, quins eren els mercats periòdics. Aquesta no és una relació immutable ja que el mateix article estableix que, mitjançant Decret de Batlia, es poden "suprimir, modificar o traslladar els [mercats periòdics] existents". Fent ús d'aquestes facultats, l'Ajuntament, mitjançant Decret de Batlia de data 7 de gener de 2008, va instaurar el mercat tradicional de Son Ferrer (freqüència setmanal, cada divendres) i, per altra banda, es van fixar els criteris mínims comuns sobre l'activitat a desenvolupar en els mercats esmentats (horaris, condicions dels llocs, etc.).

Així mateix mitjançant Decret de Batlia de data 8 d'abril de 2013 es va instaurar el mercat tradicional de Peguera (freqüència setmanal cada dimarts) i Santa Ponça (freqüència setmanal cada dissabte). Per altra banda, es van fixar els criteris mínims comuns sobre l'activitat a desenvolupar en els mercats esmentats (horaris, condicions dels llocs, etc.).

En l'actualitat, i amb els canvis realitzats per l'Ajuntament, els mercats periòdics del terme són els següents:

a) Mercat tradicional a Calvià Vila (freqüència setmanal; cada dilluns).

b) Mercat tradicional a Peguera (freqüència setmanal; cada dimarts).

c) Mercat tradicional a Son Ferrer (freqüència setmanal; cada divendres).

d) Mercat tradicional a Santa Ponça (freqüència setmanal; cada dissabte).

e) Mercat d'antiguitats i segona mà de Son Bugadelles (freqüència setmanal; cada dissabte).

Aquests Mercats s'organitzen anualment per l'Ajuntament de Calvià per dinamitzar l'activitat econòmica del municipi, fomentar la venda de productes autòctons, i servir com un element d'atracció i promoció turística.

L'article 5.1 del Reglament estableix que les autoritzacions per a la concurrència, ocupació de la parada i venda als mercats periòdics Temporals i Fires s'atorgaran per l'Ajuntament, prèvia fixació per aquesta, estudiades les circumstàncies específiques de cada mercat o fira.

Mitjançant Decret d'Ajuntament de data 17 de Juny de 2019, es va delegar al Tinent de Batle d'Urbanisme, Comerç i Activitats, la competència per a dur a terme la promoció i gestió del comerç. Aquesta facultat comprèn la potestat d'adopció d'actes administratius que afectin a tercers, fins i tot la resolució de recursos de reposició contra els actes dictats per ell mateix.

Per tot l'anteriorment exposat, i fent ús de les competències conferides per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, el Reglament municipal de mercats i la resta de legislació aplicable en matèria local i de regulació comercial, es dicta la següent resolució.

DECRET

PRIMER.- Aprovar les Bases que han de regir la concessió de les autoritzacions per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, en els mercats tradicionals periòdics del terme municipal de Calvià: Calvià Vila, Peguera, Son Ferrer i Santa Ponça. S'adjunten com a annex I d'aquest Decret.

SEGON.- Ordenar la publicació d'aquest Decret, de les Bases (annex I), així com dels plànols de situació dels mercats i disposició de llocs (annex II); en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al Tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la pàgina web municipal.

Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant el Batle de l'Ajuntament de Calvià en el termini d'un (1) mes, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, o recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos comptats des de l'endemà al de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), conforme al que es disposa en els articles 10, 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

 

Calvià, 15 d'octubre de 2020

El tinent de batle d'Urbanisme, Comerç i Activitats (P.D. Decret de 17 de juny de 2019) Marc López Expósito

 

 

ANNEX I BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ DE LES AUTORITZACIONS PER A L'EXERCICI DE LA VENDA AMBULANT, O NO SEDENTÀRIA, EN ELS MERCATS PERIÒDICS DE CALVIÀ VILA, PEGUERA, SON FERRER I SANTA PONÇA.

Article 1.- Objecte

1.- Les presents bases tenen per objecte establir les normes que han de regir les autoritzacions d'ocupació de la via pública per a la venda ambulant o no sedentària en els mercats periòdics anuals de el terme municipal de Calvià. Tot això d'acord amb el que estableix la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears; i en desenvolupament del Reglament Regulador per a l'organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals en el terme municipal de Calvià (BOIB núm. 158 de 9 de novembre de 2004, amb correcció d'errors en BOIB núm. 175 de 9 de desembre de 2004). D'ara endavant Reglament de Mercats.

D'aquesta forma en les presents bases es desenvolupen aspectes que el vigent Reglament de Mercats delega en Decrets de Batlia.

2.- Els mercats inclosos en l'àmbit d'aplicació de les presents bases són:

a.- Mercat tradicional a Calvià Vila. Freqüència setmanal, cada dilluns. Ubicació: Carrer Major.

b.- Mercat tradicional a Peguera. Freqüència setmanal, cada dimarts. Ubicació: Avinguda de Peguera, des del núm. 2 al núm. 24.

c.- Mercat tradicional a Son Ferrer. Freqüència setmanal, cada divendres. Ubicació: Carrer de Colom, Rossinyol i el carrer sense sortida perpendicular a aquest carrer.

d.- Mercat tradicional a Santa Ponça. Freqüència setmanal, cada dissabte. Ubicació: Avinguda de s'Hort.

3.- Les autoritzacions es concediran per un any natural, de l'1 de gener a l'31 de desembre. Cada any s'ha de presentar la sol·licitud d'autorització juntament amb la documentació necessària.

Article 2.- Sol·licitants

1.- Poden presentar sol·licitud, de renovació o nova autorització, aquelles persones físiques o jurídiques -però no, d'acord amb l'article 5.3r.2 del Reglament de Mercats, entitats sense personalitat jurídica com a cooperatives, associacions o agrupacions d'empresaris de venda ambulant-, que compleixin els següents requisits:

a.- Estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques (d'ara endavant IAE) sota un epígraf corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització. Excepte que s'estigui exempt de l'impost d'acord amb l'article 82 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (en endavant TRLRHL). Article 6 del Reglament de Mercats.

b.- Estar donat d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors d'Hisenda sota un epígraf de l'IAE corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.

c.- Estar donat d'alta en el règim general de la Seguretat Social (representant o treballador de persona jurídica) o règim especial de treballadors autònoms -RETA- (persona física). Article 6 del Reglament de Mercats.

d.- Tenir capacitat jurídica per a contractar i no estar sotmès a les prohibicions, Incapacitat i incompatibilitats que preveu la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació. Article 15 del Reglament de Mercats.

e.- Estar al corrent de pagaments de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, l'Agència Tributària (AEAT) i l'Ajuntament de Calvià.

f.- En el cas de persones estrangeres complir amb les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autorització de residència i treball i les altres que siguin necessàries.

g.-Que reuneix les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objectes de la venda ambulant o no sedentària.

h.- Qualsevol altre REQUISIT obligat per una normativa d'aplicació.

2.- Tots els requisits hauran de posseir-se amb referència el dia en què finalitzi el termini per a la presentació de sol·licituds.

Article 3.- Sol·licituds

1.- S'ha de presentar el model de sol·licitud oficial de l'Ajuntament de Calvià que està publicat -i permet la seva descàrrega – en la pàgina web municipal de Comerç. S'han d'omplir tots els camps assenyalats com a obligatoris. És a dir, s'ha d'indicar:

a.- Si s'està empadronat en el terme de Calvià en la data de la sol·licitud.

b.- La categoria dels productes a vendre. Únicament s'ha d'indicar una de les permeses en l'article 11.2 de les presents bases.

c.- Mercat en el qual se sol·licita la parada. Degut al fet que els mercats no són simultanis es podrà autoritzar a un peticionari una o diverses parades en més d'un mercat.

2.- D'acord amb l'article 5.3r.1 del Reglament cada sol·licitant podrà sol·licitar un màxim de cinc (5) parades o catorze metres (14 m) de llarg en total. No obstant això, per a les categories de venda de roba, tèxtil o anàlegs, no podran sol·licitar més de tres (3) parades o vuit amb quaranta metres (8,40 m) de llarg. Aquestes categories, d'entre les assenyalades en l'article 11.2, són:

"7.- TÈXTILS. Roba de carrer.

8.- TÈXTILS. Roba interior.

9.- TÈXTILS. Roba de la llar.

10.- CALÇAT.

11.- MARROQUINERIA ".

3.- En la sol·licitud s'indicarà si es vol renovar una autorització de l'any anterior, o una nova autorització.

4.- En presentar la sol·licitud es declararà responsablement que es compleixen les condicions assenyalades en l'article 2 anterior. És a dir, es declararà el següent:

1r.- Que les dades contingudes en la sol·licitud són certes.

2n.- Que el sol·licitant compleix els requisits establerts a la normativa vigent, especialment els següents:

i.- Haver realitzat els tràmits davant l'Agència Tributària (AEAT) i la Tresoreria General de la Seguretat Social per poder exercir una activitat comercial:

 

a.- En el cas de persona física (autònom):

  • Estar donat d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors d'Hisenda sota un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.
  • Estar donat d'alta en el règim especial de treballadors autònoms (RETA).

b.- En el cas de persones jurídiques (societats) exempts de l'IAE:

  • Estar donat d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors d'Hisenda sota un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.

c.- En el cas de persones jurídiques (societats) no exempts de l'IAE:

  • Estar donat d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors d'Hisenda sota un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) corresponent a l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.
  • Estar donat d'alta en l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) sota l'epígraf de l'activitat comercial sense establiment de la qual se sol·licita autorització.

ii.- Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

iii.- Pel cas que el peticionari sigui procedent de tercers països, que compleix les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.

iv.- En el cas de parades en les quals es venen productes que són objecte de transformació o manipulació en la pròpia instal·lació (com la preparació de menjars), és a dir, en el cas d'activitats itinerants segons la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears (d'ara endavant Llei 7/2013):

a.- Estar inscrita la parada en el Registre Autonòmic d'Activitats itinerants

b.- Tenir la pòlissa de responsabilitat civil vigent, amb una cobertura mínima de 150 000 euros, així com el document que justifica estar al corrent de pagament.

c.- Presentar, abans de l'inici de la activitat comercial, de la declaració responsable d'instal·lació, inici i exercici de l'activitat itinerant en la secció d'Activitats del Servei de Comerç i Activitats.

v.- Reunir les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecte de la venda ambulant o no sedentària.

vi.- En el cas de venda de productes alimentaris, disposar dels coneixements necessaris per a la manipulació d'aliments i estar inscrit en el registre d'empreses, establiments i productes del sector alimentari de les Illes Balears, quan sigui exigible d'acord amb el que disposa el Decret 99/2012, de 7 de desembre, pel qual es crea el Registre d'Empreses, Establiments i Productes del Sector Alimentari de les Illes Balears subjectes a control oficial.

3r.- Que es disposa, d'acord amb la normativa esmentada, de la documentació que acredita els requisits anteriors (o justifica per escrit la seva exempció).

4t.- Que els requisits i les condicions indicades les mantindrà durant la vigència de l'autorització.

5è.- Que no ven cap tipus de mercaderia falsificada o, en general, de procedència il·lícita.

6è.- Que té plena capacitat jurídica per a contractar, no trobant-se sotmès a les prohibicions, incapacitats i incompatibilitats previstes en la normativa en matèria de contractació administrativa i altres normes d'aplicació.

7è.-Que s'està al corrent de pagament amb l'Ajuntament de Calvià. Especialment, que no es deuen taxes per venda ambulant o no sedentària d'anys anteriors.

Article 4.- Presentació de sol·licituds

1.- El període de presentació de sol·licituds comprendrà des del 20 d'octubre fins al 6 de novembre, tots dos inclosos, de l'any anterior al de la vigència de l'autorització sol·licitada.

2.- La presentació podrà dur-se a terme en el Registre General de l'Ajuntament de Calvià així com en qualsevol de les formes i llocs establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara endavant Llei 39/2015).

Les sol·licituds podran presentar-se a través del Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat, accedint des de la pàgina https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do o des de la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Calvià. Per a la presentació per aquest sistema l'interessat haurà de disposar de certificat digital o de sistema Cl@ve.

3.- Tota sol·licitud presentada fora de termini, i que no sigui objecte d'exclusió per incompliment de normativa o falta de documentació exigible, conformarà una borsa auxiliar de sol·licitants de nova autorització d'acord amb l'article 10 de les presents bases.

Article 5.- Llistes provisionals d'admesos i exclosos

1.- Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Batlia dictarà resolució declarant aprovat, per a cada mercat, un llistat provisional d'admesos i exclosos per a la renovació de les seves parades; així com altre llistat provisional d'admesos i exclosos per a noves autoritzacions.

2.- En la resolució, que es publicarà en la pàgina web municipal de Comerç / Mercats anuals: http://www.calvia.com/responsive/general.plt?KPAGINA=4046&KIDIOMA=1; i en el Tauler d'Anuncis, es detallaran els motius d'exclusió de dues llistes, i s'establirà un termini de deu (10) dies hàbils perquè els exclosos puguin millorar o esmenar la seva sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

3.- L'Ajuntament rectificarà, en qualsevol moment, d'ofici o a instància dels interessats, els errors materials existents en els seus actes.

Article 6.- Procediment de renovació

1.- Un vegada finalitzat el termini de deu (10) dies hàbils indicat en l'article 5.2 anterior es resoldran les possibles reclamacions. Després del que s'aprovarà, mitjançant Resolució de Batlia, amb indicació dels possibles recursos que contra ella procedeixin, el llistat definitiu d'admesos per a la renovació de les seves autoritzacions. Hi haurà una llista per a cada mercat.

2.- En aquesta resolució, que s'exposarà en el Tauler d'Anuncis i en la pàgina web municipal de Comerç / Mercats anuals: http://www.calvia.com/responsive/general.plt?KPAGINA=4046&KIDIOMA=1; a més de publicar-se el llistat també s'adjudicaran les parades per renovació. S'assenyalarà, per aquest motiu, un termini de cinc (5) dies hàbils perquè procedeixin els adjudicataris, tant a la presentació de la documentació necessària per a la formalització de la mateixa -i que figura a l'article 8 de les bases-, com al pagament de la taxa corresponent.

3.- De no produir-se, en el termini anteriorment assenyalat, el lliurament de la documentació i la justificació del pagament de la taxa corresponent, la persona interessada serà tinguda per desistida en la seva sol·licitud.

Article 7.- Procediment d'adjudicació de noves autoritzacions

1.- Un vegada finalitzat el termini de deu (10) dies hàbils indicat en l'article 5.2 anterior es resoldran les possibles reclamacions. Després del que s'aprovarà, mitjançant resolució de Batlia, amb indicació dels possibles recursos que siguin procedents, el llistat definitiu d'admesos per a noves autoritzacions. Hi haurà una llista per a cada mercat.

La resolució s'exposarà en el Tauler d'Anuncis i en la pàgina web municipal: www.calvia.com.

2.- El llistat definitiu s'ordenarà, d'acord amb l'article 5.3r.3) del Reglament, per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre, apareixent en primer lloc els que tinguin domicili social o estiguin empadronats en el terme municipal. A continuació els que no.

Així mateix es tindrà en compte que, d'acord amb l'article 19 del Reglament de Mercats, tindran preferència les categories de productes sobre la base de l'ordre següent:

1r- Productes agrícoles autòctons.

2n.- Productes provinents de procediments agrícoles ecològics.

3r.- Productes artesanals.

4t.- Resta de productes permesos en base de l'article 11 de les presents bases.

Finalment, l'article 19 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària de les Illes Balears estableix que “els ajuntaments hauran de prioritzar l'adjudicació dels espais dels mercats municipals, fires i llocs que no siguin establiments comercials permanents als titulars d'explotacions agràries registrats en el registre de venda directa”.

Sobre la base de l'anterior, a la llista apareixeran els sol·licitants segons aquest ordre:

1r.- Venda directa per part de titulars d'explotacions agràries del terme de Calvià.

2n.- Venda directa per part de titulars d'explotacions agràries fora del terme de Calvià.

3r.- Sol·licitants empadronats a Calvià amb oferta de productes agrícoles autòctons.

4t.- Resta de sol·licitants amb oferta de productes agrícoles autòctons.

5è.- Sol·licitants empadronats a Calvià amb oferta de productes provinents de procediments agrícoles ecològics.

6è.- Resta de sol·licitants amb oferta de productes provinents de procediments agrícoles ecològics.

7è.- Sol·licitants empadronats a Calvià amb oferta de productes artesanals.

8è.- Resta de sol·licitants amb oferta de productes artesanals.

9è.- Sol·licitants empadronats a Calvià amb oferta de qualsevol altre producte permès en l'article 11.2 de les presents bases.

10è.- Resta de sol·licitants amb oferta de qualsevol altre producte permès en l'article 11.2 de les presents bases.

3.- Una vegada concedides les autoritzacions de renovació (segons l'article 6 anterior), i coneguts el nombre de parades de venda vacants de cada mercat, es procedirà a concedir les noves autoritzacions segons el llistat definitiu ordenat. Es farà mitjançant Resolució de Batlia que es publicitarà en el Tauler d'Anuncis i en la pàgina web municipal de Comerç / Mercats anuals: http://www.calvia.com/responsive/general.plt?KPAGINA=4046&KIDIOMA=1. En aquesta resolució s'atorgarà un termini de cinc (5) dies hàbils perquè les persones que figuren en el llistat definitiu d'autoritzacions de nova autorització procedeixin, tant a la presentació de la documentació necessària per a la formalització de la mateixa -i que figura en l'article 8 de les bases-, com al pagament de la taxa corresponent.

4.- De no produir, en el termini anteriorment assenyalat, el lliurament de la documentació i la justificació del pagament de la taxa corresponent, la persona interessada serà tinguda per desistida en la seva sol·licitud.

5.- Una vegada adjudicats totes les parades, i si encara queden persones a la llista definitiva sense autorització, aquestes passaran a la llista d'espera. La llista d'admesos quedarà sense efectes.

Article 8.- Documentació a presentar pels titulars de les parades

1.- Els sol·licitants que hagin obtingut una parada en un dels mercats hauran d'aportar, en un termini de cinc (5) dies hàbils, la següent documentació:

1r.- Memòria descriptiva de la mena d'activitat comercial que s'exercirà. S'inclouran fotografies amb exemples dels productes.

2n.- Model de la parada que s'instal·larà, amb descripció dels materials i colors a emprar.

3r.- Fotografia mida carnet de titular de la parada.

4t.- Relació nominal del personal que atendrà la comercialització o administració de la parada de venda, amb expressió de la relació laboral existent i aportació de la documentació acreditativa d'aquesta, així com fotografia mida carnet de les esmentades persones.

5è.- En cas de tractar-se d'activitats itinerants que realitzin la manipulació o transformació de menjars o altres supòsits anàlegs en un vehicle, remolc o similar, els titulars hauran de presentar:

  • Acreditació de la presentació de la corresponent declaració responsable d'instal·lació, inici i exercici d'activitat itinerant en l'Ajuntament de Calvià (Departament d'Activitats)
  • Número d'inscripció en el Registre Autonòmic d'Activitats Itinerants (Direcció General d'Emergències i Interior, c. de Francesc Salvà i Pizà, s/n (Es Pinaret) - Palma)

6è.- Justificació d'haver satisfet el pagament de la taxa prevista en les ordenances fiscals.

Quant a la documentació establerta en els apartats 1r i 2n, aquesta no serà necessària presentar-la per al cas de renovacions en les quals no hi hagi alteracions respecte a l'any anterior.

2.- Cap adjudicatari o sol·licitant podrà utilitzar la via pública mentre no s'hagi emès la corresponent autorització municipal i, a més, estigui en possessió del corresponent títol d'autorització que se li lliuri (cartró acreditatiu municipal). Si no se li hagués fet lliurament del cartró, la liquidació de les taxes tindrà la consideració d'autorització provisional des de la data que en ella s'indiqui.

Article 9.- Llistes d'espera

1.- Hi haurà una llista per cada mercat. Estaran formades pels sol·licitants admesos que no hagin obtingut una parada per haver-hi més peticionaris que parades de venda. Article 19 del Reglament de Mercats.

2.- El llistat definitiu de cada mercat s'ordenarà de la mateixa forma que s'estableix a l'article 7.2 de les presents bases.

3.- Les llistes d'espera serviran per a adjudicar parades vacants després de renúncia o revocació de l'autorització.

4.- Malgrat l'assenyalat en l'apartat 3 anterior, l'article 19 del Reglament de Mercats permet que les parades vacants, per renúncies o revocacions, quedin a disposició de l'Ajuntament, qui pot disposar de les parades per a altres usos més convenients, no havent de ser obligatòriament ocupats per sol·licitants pertanyents a la llista d'espera. I en aquest cas quedarà sotmès al règim corresponent.

5.- En el cas d'haver intentat comunicar al sol·licitant, tres (3) vegades en dos (2) dies, la concessió de l'autorització i no haver-ho aconseguit, es procedirà a contactar amb la persona que figuri a continuació a la llista. De totes les comunicacions efectuades es deixarà constància en l'expedient corresponent.

6.- Les persones de la llista d'espera que acceptin l'adjudicació d'una parada de venda seran emplaçades perquè en el termini de cinc (5) dies hàbils procedeixin a la presentació de la documentació necessària per a la formalització de l'autorització. Documentació recollida en l'article 8 d'aquestes bases. Així mateix hauran de justificar el pagament de la taxa corresponent.

7.- De no presentar-se la documentació en el termini anteriorment assenyalat, la persona interessada serà tinguda per desistida en la seva sol·licitud. S'eliminarà de la llista d'espera.

8.- L'interessat podrà sol·licitar, sense penalització, no ser l'adjudicatari si el nombre de parades sol·licitades per ell és superior al nombre de parades vacants. En aquest cas es passarà al següent de la llista.

9.- La vigència de la llista d'espera finalitza el 31 de desembre de l'any de validesa de les autoritzacions.

Article 10.- Borsa auxiliar

1.- Hi haurà una borsa per cada mercat. Estaran formades per sol·licituds presentades fora de termini.

2.- S'ordenaran seguint els mateixos criteris als qual fa referència l'article 7.2 de les presents bases.

3.- Aquesta borsa s'emprarà per a adjudicar parades vacants per al cas que s'hagués esgotat la llista d'espera. La forma d'adjudicació es farà seguint l'ordre de la borsa.

4.- Malgrat l'assenyalat a l'apartat 3 anterior, l'article 19 del Reglament de Mercats permet que les parades vacants quedin a la disposició de l'Ajuntament, qui pot disposar de les parades per a altres usos més convenients, no havent de ser obligatòriament ocupats per sol·licitants pertanyents a la borsa auxiliar.

5.- Les persones de la borsa que acceptin l'adjudicació d'una parada de venda seran emplaçades perquè en el termini de cinc (5) dies hàbils procedeixin a la presentació de la documentació necessària per a la formalització de l'autorització. Documentació recollida a l'article 8 d'aquestes bases. Així mateix hauran de justificar el pagament de la taxa corresponent.

7.- De no presentar-se la documentació en el termini anteriorment assenyalat, la persona interessada serà tinguda per desistida en la seva sol·licitud. S'eliminarà de la borsa auxiliar.

8.- L'interessat podrà sol·licitar, sense penalització, no ser l'adjudicatari si el nombre de parades sol·licitades per ell és superior al nombre de parades vacants. En aquest cas es passarà al següent de la llista.

9.- La vigència de la llista d'espera finalitza el 31 de desembre de l'any de validesa de les autoritzacions.

Article 11.- Productes permesos

1.- L'article 17 del Reglament de Mercats estableix els productes permesos als mercats. Són aquests:

a.- Productes de camp, tenint prioritat els d'origen mallorquí i els produïts seguint mètodes d'agricultura ecològica.

b.- Producte balear en el seu més àmplia gamma d'articles.

c.- Productes manufacturats de diversa índole.

d.- Productes artesanals.

e.- Productes derivats del sector de la pell balear.

f.- Plantes ornamentals.

g.- Animals vius, ja siguin animals de companyia, animals domèstics, de granja o d'abastament, que disposin de la pertinent documentació sanitària, cartilla de vacunacions, elements de control (implants de microxips identificatius, etc.) i les autoritzacions per a la seva trasllat.

h.- Altres productes que pel seu interès i atractiu puguin ser autoritzats per la Batlia".

2.- A causa de la possibilitat establerta en l'article 17 del Reglament de Mercats que la Batlia autoritzi altres productes, és pel que s'estableixen les següents categories de productes permesos. El sol·licitant haurà d'assenyalar únicament una d'elles en la seva sol·licitud. Les categories són:

1.- ALIMENTACIÓ. Fruites i verdures

2.- ALIMENTACIÓ. Pa i rebosteria.

3.- ALIMENTACIÓ. Xarcuteria i conserves.

4.- ALIMENTACIÓ. Fruita seca, confitats i llaminadures.

5.- ALIMENTACIÓ. Carns "a l'ast" i menjars preparats.

6.- PLANTES.

7.- TÈXTILS. Roba de carrer.

8.- TÈXTILS. Roba interior.

9.- TÈXTILS. Roba de la llar.

10.- CALÇAT.

11.- MARROQUINERIA.

12.- JOIERIA I COMPLEMENTS.

13.- BASAR. Parament de la llar i decoració.

14.- BASAR. Productes electrònics, accessoris i papereria.

15.- PRODUCTES ARTESANALS I ECOLÒGICS NO COMESTIBLES.

Article 12.- Organització del mercat

1.- Sobre la base de l'article 18 del Reglament de Mercats s'estableixen els horaris de muntatge, venda i desmuntatge de les parades per a tots els mercats. Seran els següents:

a.- Horari muntatge de les parades: des de les 06:30 h fins a les 08:30 h.

b.- Horari venda: des de les 08:30 h fins a les 13:00 h.

c.- Horari desmuntatge de les parades: des de les 13:00 h fins a les 14:00 h

2.- Durant el muntatge de les parades s'hauran de prendre les mesures oportunes a fi de respectar el descans dels veïns.

Es permet l'accés de vehicles fins a la parada assignada per a procedir a descarregar els productes per a la venda. Això ha de fer-se en el menor temps possible. Un cop descarregats s'hauran de retirar els vehicles i es deixaran aparcats fora de la ubicació del mercat.

3.- Una vegada iniciat l'horari de venda es prohibeix el muntatge de qualsevol parada de venda. Així com l'entrada, circulació o presència de vehicles a l'interior del mercat.

Com a regla general únicament es permetrà l'entrada de vehicles quan falti menys de mitja hora (0,5 h) abans de l'hora fixada per a la finalització del mercat. Amb l'excepció que, quan per les condicions meteorològiques adverses, es requereixi el desmuntatge de les parades de venda amb anterioritat a aquesta hora de finalització.

4.- Les condicions físiques dels llocs de venda es regiran per l'article 20 del Reglament de Mercats, i pel completat a continuació:

1r.- Estructures desmuntables, metàl·liques o de fusta.

2n.- Amplària inferior a 2,00 m lineals.

3r.- Longitud inferior a 2,80 m lineals.

4t.- Si s'instal·len tendals, aquests descansaran sobre el seu eix central. La longitud màxima, des d'aquest eix central, serà de 1,50 m lineals.

5è.- Els tendals i els faldons seran de lona, malla o plàstic segons l'època de l'any i les condicions meteorològiques. Seran preferentment de color blanc o, en qualsevol cas, de tons clars.

5.- Els llocs s'assignaran als adjudicataris per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds. No obstant això, l'Ajuntament podrà modificar aquesta assignació prèvia motivació. En cas d'haver locals a la zona amb activitats similars a les autoritzades en el mercat, es col·locaran aquestes a la major distància possible d'aquests establiments.

6.- Queda terminantment prohibit l'ocupació d'un altre espai que no sigui el delimitat per a la instal·lació dels llocs de venda autoritzats. L'ocupació, de manera reiterada, d'un espai superior a l'autoritzat, així com desenvolupar l'activitat en un lloc diferent l'assignat, donarà lloc a la revocació de l'autorització.

7.- La persona titular de l'autorització haurà de tenir exposat, en forma fàcilment visible, per al públic, i per al personal inspector, el cartró acreditatiu municipal. En el cas que s'haguessin de realitzar modificats duplicats del cartró el titular abonarà la taxa corresponent. Si no se li hagués fet lliurament del cartró, la liquidació de les taxes tindrà la consideració d'autorització provisional des de la data que en ella s'indiqui.

8.- No estarà permesa la modificació dels articles de venda durant el temps que duri l'autorització.

9.- El pagament de la taxa es liquidarà d'acord amb el que estableix l'Ordenança fiscal núm. 27 reguladora de la Taxa per a llocs, casetes de venda, espectacles o atraccions situades en terrenys d'ús públic i indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, i altres ordenances fiscals d'aplicació.

10.- Hauran d'estar exposats al públic els preus dels productes.

11.- Per raons d'interès general i/o seguretat, es podrà suspendre o modificar, mitjançant Decret de Batlia, la ubicació de tots o d'algunes de les parades d'aquests mercats. Així mateix, podrà donar lloc a això, conforme al que a aquest efecte es disposi per qualsevol altra administració en l'exercici de les seves respectives competències.

12.- Els sol·licitants hauran de disposar i, si s'escau, posar a la disposició del personal de supervisió de l'Ajuntament i altres autoritats competents, durant la vigència de l'autorització, la següent documentació en vigor:

a.- Justificant de l'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors d'Hisenda sota un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) corresponent a l'activitat comercial realitzada (sense establiment).

b.- Justificant, si és el cas, de l'alta en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) sota un epígraf corresponent a l'activitat comercial realitzada (sense establiment).

c.- Justificant d'estar donat d'alta en el règim general de la Seguretat Social o en el règim especial de treballadors autònoms (RETA).

d.- Justificant o certificat d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

e.- Justificació de l'origen de les mercaderies en el cas de ser productes manufacturats.

f.-Si a la parada li és aplicable la Llei 7/2013:

i.- Títol habilitant per iniciar i exercir l'activitat.

ii.- Pòlissa de responsabilitat civil vigent per un import que compleixi la disposició addicional tercera de l'esmentada Llei.

g.-Resta de documentació que pot ser exigida per la normativa vigent d'aplicació.

13.- D'acord amb l'article 23 de l'Ordenança municipal de protecció del medi ambient contra la contaminació per sorolls i vibracions els generadors elèctrics que s'instal·lin tindran una potència sonora de 90 dB PWL com a màxim, amb un espectre sense components tonals emergents.

Article 13.- Revocacions

1.- Conforme l'article 14.2 del Reglament de Mercats les autoritzacions podran ser revocades en qualsevol moment, mitjançant resolució motivada, per raons d'interès municipal o per infraccions comeses pel titular de l'autorització, a resultes de l'incompliment d'alguna de les següents obligacions:

“a.- No haver abonat les taxes corresponents en la forma i terminis que es determina en les presents Bases o Ordenança fiscal.

b.- No adoptar les mesures oportunes per evitar la incidència negativa en el medi ambient, mantenint les condicions mínimes de neteja i higiene de la parada i mercat, així com de les mercaderies.

c.- No concórrer a la parada de venda, sense causa justificada i previ avís, durant més de tres dies consecutius de mercat o cinc alterns durant la vigència de l'autorització. Tot això sense considerar el període de vacances, el qual s'entendrà pel termini de catorze dies.

d.- Haver estat sancionat durant un mateix any natural per dos o més infraccions tipificades com a greus.

e.- Cedir l'ús i/o gaudi de la parada de venda a terceres persones.

f.- No ajustar-se en tot moment a la línia de venda declarada i autoritzada.

g.- No presentar, quan fossin requerits per a això i en el termini màxim de deu dies hàbils, els justificants de trobar-se al corrent de les seves obligacions fiscals, laborals i sanitàries conforme al període de llicència autoritzat.

h.- Donar-se de baixa de la llicència fiscal sobre Activitats Econòmiques.

i.- Donar-se de baixa de règim general o règim d'autònoms de la Seguretat Social o falta de pagament de les cotitzacions per un espai de temps superior a tres mesos.

j.- Renúncia al lloc, presentada per escrit en el Registre General de l'Ajuntament.

k.- [Eliminat. Avui dia no existeix el carnet de manipulador d'aliments].

l.- L'atenció de la parada per persona no autoritzada a la llicència, a excepció que el que regenti provisionalment la parada de venda acrediti mitjançant certificat mèdic oficial actualitzat que el titular de la parada es troba incapacitat per malaltia. Aquesta situació no podrà ser superior a la que preveu la legislació laboral per declarar-se incapacitat laboral.

m.- No exhibir l'acreditació o autorització per a la venda emesa per l'Ajuntament.

n.- Qualsevol altra causa que pugui anar en contra de l'ordre públic”.

2.- D'acord amb l'article 37 del Reglament de Mercats, per haver estat sancionat amb una falta molt greu.

3.- La revocació no donarà lloc a cap tipus d'indemnització o competència econòmica, sense perjudici de la devolució de la part proporcional de la taxa o preu públic ingressats i no meritats.

Article 14.- Protecció de dades de caràcter personal

De conformitat amb el que es disposa en la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (des d'ara LOPD), s'informa als interessats que:

1r.- Amb la formalització i presentació de la sol·licitud, els sol·licitants donen el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessaris per a formar part en la present convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés, d'acord amb la normativa vigent i, especialment, la LOPD.

2n.- Les seves dades s'incorporaran a un fitxer de dades personals, denominat venedors ambulants, del qual és responsable l'Ajuntament de Calvià. La finalitat del fitxer és la gestió i concessió de les autoritzacions per a la concurrència, ocupació de la parada i venda als mercats periòdics temporals i fires del municipi, tot això d'acord amb el Reglament municipal per a l'organització, instal·lació i muntatges de mercats periòdics i temporals.

3r.- Només s'utilitzaran les dades facilitades per a les finalitats previstes en el punt anterior i també en els següents supòsits: publicacions en els supòsits previstos en el Reglament municipal regulador de l'organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals en el terme municipal de Calvià i la normativa d'aplicació; cessió de les dades a altres administracions públiques públiques amb competències en la matèria, en els supòsits previstos en el Reglament de Mercats; llistats d'adjudicataris provisionals i definitius; i notificacions a la pluralitat d'interessats.

4t.- L'òrgan administratiu davant el qual es pot exercitar, si escau, els drets d'accés, rectificació, cancel·lació, oposició i els altres reconeguts en la LOPD, és el Servei d'Atenció a la Ciutadania de l'Ajuntament de Calvià, carrer Julià Bujosa Sans, Batlle, 1 (Calvià), sense perjudici de la seva presentació d'acord amb les formes que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015.

Article 15.- Supletorietat

En tot el no previst en les presents bases serà aplicable la següent normativa:

a.- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

b.- Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de Comerç de les Illes Balears.

c.- Reglament Regulador per a l'organització, instal·lació i muntatge de mercats periòdics i temporals en el terme municipal de Calvià.

d.- Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPD).

e.- Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació i exercici d'activitats a les Illes Balears.

f.- Ordenança fiscal núm. 27, reguladora de la taxa per llocs, casetes de venda, espectacles o atraccions situats en terrenys d'ús públic i indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic.

g.- Qualsevol altra legislació que resulti d'aplicació. 

Documents adjunts