Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 9732
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca, de 13 d’octubre de 2020, per la qual es dicten les instruccions per a regular provisionalment l’organització i el funcionament dels ensenyaments d’idiomes en la modalitat semipresencial a les escoles oficials d’idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021
Fets
1. Els ensenyaments d'idiomes estan regulats com a ensenyaments de règim especial, i tenen com a finalitat facilitar als ciutadans l'aprenentatge d'idiomes al llarg de la vida. Assumint una concepció de l'educació com a aprenentatge permanent, aquests ensenyaments especialitzats d'idiomes estan adreçats a les persones que, havent assolit les competències bàsiques en els ensenyaments de règim general, necessiten, al llarg de la seva vida adulta, adquirir o perfeccionar les seves competències en una o diverses llengües estrangeres, tant amb finalitats generals com específiques, així com obtenir un certificat del seu nivell de competència en l'ús d'aquestes llengües.
2. Els ensenyaments d'idiomes s'han d'adequar a diferents models en els quals l'alumnat pugui tenir el seu propi ritme d'aprenentatge en funció de les seves necessitats i disponibilitat, mitjançant una organització i una metodologia que faciliten la conciliació de l'aprenentatge amb altres responsabilitats. Així, les EOI poden impartir ensenyaments oficials d'idiomes en les modalitats presencial, semipresencial i a distància
3. El Decret 34/2019, de 10 de maig (BOIB,núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa al punt 1. de l'article 5 de la secció III que els ensenyaments d'idiomes de règim especial es poden cursar en règim d'ensenyament oficial o lliure, i en les modalitats presencial, semipresencial i a distància, i al punt 3 estableix que les escoles oficials d'idiomes poden oferir cursos en les esmentades modalitats amb l'autorització prèvia de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
4. Des del curs 2017-2018 la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha ofert cursos d'anglès per a docents de preparació per a l'obtenció del certificat dels nivells B2 i C1 de les escoles oficials d'idiomes. Des del curs 2018-19 s'ofereixen aquests cursos per a docents també en la modalitat semipresencial, així com altres cursos d'anglès inclosos en l'oferta educativa dels centres.
5. A la secció III de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 2 d'abril de 2020, per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d' admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés, al punt 1 s'estableixen les característiques dels ensenyaments de la modalitat semi presencial, en els quals s'ha de combinar la docència telemàtica mitjançat una plataforma virtual, amb sessions presencials a l'EOI, i es determina que la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres fixarà el nombre mínim d'hores lectives que cal impartir a la plataforma virtual, que en tot cas no podrà ser superior al 50% del total d'hores lectives previst per al curs, nivell i idioma corresponent. Al punt 2 s'estableix com a requisit per als alumnes d'aquesta modalitat d'ensenyament l'assistència regular a classe al centre com la participació en les activitats programades a aquest efecte a la plataforma virtual. I al punt 3 es disposa que el procés d'admissió i matrícula per aquelles persones que vulguin optar per la modalitat semipresencial és el mateix que el de la modalitat presencial.
Fonaments de dret
1. La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació modificada per la Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, que estableix a l'article 59, l'objecte i els nivells dels ensenyaments d'idiomes, així com els requisits d'accés als mateixos.
2. El Reial decret 1041/2017, de 22 de desembre, (BOE núm. 311, de 23 desembre), per el qual es fixen les exigències mínimes del nivell bàsic a efectes de certificació, s'estableix el currículum bàsic dels nivells Intermedi B1, Intermedi B2, Avançat C1, i Avançat C2, dels Ensenyaments d'idiomes de règim especial regulades per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i s'estableixen les equivalències entre els ensenyaments d'idiomes de règim especial regulades en diversos plans d'estudis i les d'aquest reial decret.
3. El Reial decret 1/2019, d'11 de gener, (BOE núm. 11, de 12 de gener), pel qual s'estableixen els principis bàsics comuns d'avaluació aplicables a les proves de certificació oficial dels nivells Intermedi B1, Intermedi B2, Avançat C1 i Avançat C2 dels ensenyaments de règim especial.
4. El Decret 34/2019, de 10 de maig (BOIB,núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. La Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centre, d'1 de juny de 2020, per la qual es convoquen cursos d'anglès de preparació per a l'obtenció del certificat dels nivells Intermedi B2 i Avançat C1 de les escoles oficials d'idiomes, dirigits als docents en actiu d'educació infantil, primària, educació secundària obligatòria i postobligàtoria i de formació professional, tant de centres públics com de centres privats concertats de les Illes Balears.
6. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 2 d'abril de 2020 (BOIB núm. 53, de 7 d'abril), per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d' admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés.
7. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que a l'article 6 estableix les competències de les direccions generals de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Per tot això, a l'empara de l'article 11 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per a regular la organització dels ensenyaments d'idiomes en la modalitat semipresencial a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que figuren a l'annex 1 i 2 d'aquesta resolució.
Segon
Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears
Tercer
Aquesta Resolució serà d'aplicació l'endemà de la seva publicació.
Palma, 13 d'octubre de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Martí March Cerdà
ANNEX 1
Instruccions
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1. Aquestes instruccions tenen per objecte regular l'organització i el funcionament dels ensenyaments d'idiomes en la modalitat semipresencial a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
1.2. Són d'aplicació en totes les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
2. Característiques de la modalitat semipresencial
2.1. Aquest tipus d'ensenyament combina de manera equilibrada la docència presencial amb la docència a distància, amb la finalitat de donar resposta a les necessitats de formació permanent de les persones adultes amb dificultats per a ajustar-se a horaris determinats.
2.2. Els ensenyaments d'idiomes de règim especial en la modalitat semipresencial comporten orientació i suport tutorial sistemàtic de tutories presencials i telemàtiques, i s'imparteixen combinant sessions presencials col·lectives, d'assistència obligatòria per a l'alumnat, amb l'ensenyament a distància a través d'una plataforma virtual.
2.3. Els cursos impartits en aquesta modalitat es desenvoluparan d'octubre a juny i tenen una càrrega lectiva de 120 hores anuals, distribuïdes en 4 hores i trenta minuts setmanals. Les tutories presencials es realitzaran en una sessió setmanal de 2 hores i 30 minuts. Les 2 hores restants fins a completar l'horari lectiu previst, es destinaran a les tutories telemàtiques.
2.4. En les tutories presencials s'ha de prioritzar la pràctica de les activitats productives i interactives .Han de servir a més per a l'aclariment de dubtes que no s'hagin pogut resoldre telemàticament, i per orientar l'alumne en estratègies d'aprenentatge autònom i millora de la competència digital.
2.5. A la part no presencial, el professorat organitzarà i programarà el treball individual de l'alumnat en l'entorn digital a través d'una plataforma virtual d'aprenentatge que garanteixi la possibilitat de comunicació entre alumnes i professors, el treball col·laboratiu, l'enviament de tasques i la seva valoració, així com la incorporació d'eines i recursos digitals per afavorir l'aprenentatge autònom dels alumnes.
2.6. Els alumnes que es matriculin a la modalitat semipresencial han de disposar d'un ordinador amb connexió de banda ampla a Internet per al correcte seguiment de les activitats en línia.
2.7. En la primera quinzena del curs, tant a les tutories presencials com a les telemàtiques s'ha de preveure un temps dedicat a instruir els alumnes en l'ús de la plataforma virtual, i orientar-los sobre estratègies d'aprenentatge adequades.
2.8. Els professors que imparteixin els cursos en la modalitat semipresencial han de dedicar 1 hora per grup de docència a l'atenció de l'alumnat. Aquestes hores es poden realitzar tant de manera presencial com telemàtica.
2.9. El calendari escolar és el que es fixi anualment a la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, per la qual s'estableix el calendari escolar per als centres docents no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Normativa aplicable
3.1. La normativa d'aplicació per a aquesta modalitat d'ensenyament semipresencial és la mateixa que, amb caràcter general, s'aplica a la modalitat presencial, amb les excepcions que es derivin de les característiques pròpies d'aquest tipus de modalitat i que queden recollides en aquesta resolució.
3.2. Aquesta modalitat d'ensenyament s'organitza en els nivells establerts en la normativa vigent: bàsic, intermedi i avançat.
3.3. Els estudis cursats en la modalitat semipresencial donen lloc a l'obtenció dels mateixos certificats que a la modalitat presencial.
3.4. El nombre d'alumnes màxim i mínim per a cada grup de docència semipresencial és el mateix que l'establert per a la modalitat presencial.
3.5. Les condicions d'admissió i matrícula a l'ensenyament de la modalitat semipresencial són les establertes a la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 2 d'abril de 2020 (BOIB núm. 53, de 7 d'abril), per la qual es dicten les instruccions per regular el procés d' admissió i matriculació dels alumnes als ensenyaments d'idiomes dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mentre no es publiqui la normativa autonòmica que reguli aquest procés, i es duran a terme pels mateixos procediments i de manera simultània a les de la modalitat presencial.
4. Autorització de l'oferta semipresencial
4.1. Els cursos dels ensenyaments d'idiomes que s'imparteixin en les escoles oficials d'idiomes en la modalitat semipresencial han de ser prèviament autorizats per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres
4.2. Les escoles oficials d'idiomes que desitgin impartir part de la seva oferta educativa en la modalitat semipresencial, hauran de presentar la sol·licitud per al curs escolar corresponent, d'acord amb el model que figura a l'annex 2 d'aquesta resolució, abans del 31 de març, a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
4.3 El curs 2020-21 es podran autoritzar un màxim de 3 cursos per idioma impartit a cada escola oficial d'idiomes, amb l'excepció de l'idioma anglès, per al qual es podrà autoritzar un major nombre de cursos.
En qualsevol cas, l'oferta de cursos semipresencials no podrà superar el 20% de la totalitat de l'oferta educativa autoritzada a les EOI de Calvià, Inca, Manacor, Eivissa, Maó i Ciutadella. L'EOI de Palma podrà sol·licitar, de manera justificada, un major nombre de cursos per a l'idioma anglès, d'acord amb el volum d'alumnes matriculats.
5. Currículum i avaluació de l'alumnat
5.1. El contingut curricular en aquesta modalitat d'ensenyament és el mateix que l'establert per a la modalitat presencial al Decret 34/2019, de 10 de maig (BOIB,núm. 66, de 16 de maig), pel qual s'estableixen l'ordenació, l'organització i el currículum dels nivells bàsic, intermedi i avançat dels ensenyaments d'idiomes de règim especial impartits a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5.2. Les EOI han d'efectuar les adaptacions necessàries als Projectes Educatius de Centre (PEC) per incloure-hi un apartat específic que adeqüi dins el seu context els elements curriculars i la organització d'aquesta oferta formativa a les condicions i característiques de l'alumnat d'aquesta modalitat.
5.3. En la programació didàctica dels departaments, en els quals part de la seva oferta formativa preveu la impartició de cursos en la modalitat semipresencial, s'ha de fer menció específica d'aquests cursos i s'hi ha d'incloure per a cadascú informació detallada almenys dels següents aspectes:
5.4. L'alumne matriculat a un curs no conduent a certificació en la modalitat semipresencial podrà superar el curs mitjançant proves d'avaluació presencials i altres instruments que han de quedar determinats en les programacions didàctiques corresponents.
A més de les proves presencials, es valoraran també les realitzades en línia, així com les tasques i treballs que per a cada unitat didàctica s'hagin definit prèviament com a components de qualificació de les diferents activitats de llengua.
5.5. L'alumne matriculat a un curs conduent a certificació en la modalitat semipresencial, haurà de realitzar per a l'obtenció del certificat de nivell corresponent, les proves unificades de competència general convocades anualment per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres per a cada idioma i nivell.
5.6. En tot cas, l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes d'aquesta modalitat ha de tenir com a referència les competències pròpies dels nivells d'ensenyament establerts, així com els objectius generals i els específics per a cada activitat de llengua, comuns a tots els idiomes, fixats en el currículum per a cada nivell i concretats per cursos en les respectives programacions didàctiques, segons s'estableix a l'article 11.1 del capítol V del Decret 34/2019, de 10 de maig.
5.7. Abans de l'inici de les classes, els alumnes matriculats a aquesta modalitat d'ensenyament han de rebre informació sobre les característiques de l'ensenyament semipresencial del curs i idioma que vulguin cursar i dels procediments d'avaluació. Així mateix, al llarg del curs, el professor tutor els ha d'informar de manera individualitzada del seu procés d'aprenentatge, i orientar-los en els aspectes que sigui necessari reforçar.
6. Característiques i funcions del professorat
6.1. Atès que part de la seva feina s'ha de realitzar utilitzant la plataforma virtual, és imprescindible que els professors responsables dels cursos semipresencials a cada departament disposin dels coneixements i les competències suficients en l'ús de les TIC, o estiguin realitzant formació en docència en entorns virtuals i en l'elaboració i ús de recursos i materials específics per a aquesta modalitat.
6.2. Les funcions del professorat a càrrec de grups d'ensenyament semipresencial seran les següents:
a) Organitzar i gestionar els recursos i materials virtuals per a l'alumnat a la plataforma d'aprenentatge
b) Seleccionar i sistematitzar els continguts i competències de cadascuna de les activitats de llengua, preveient les dificultats de l'alumnat, i oferir alternatives per resoldre els dubtes més freqüents.
c) Potenciar la capacitat d'aprenentatge autònom de l'alumne
d) Fomentar l'ús de fonts d'informació diverses i orientar la capacitat de selecció de continguts
e) Possibilitar ritmes individuals d'aprenentatge
f) Facilitar la comunicació entre l'alumnat, i fomentar la seva participació en las tutories
g) Donar suport tècnic a l'alumnat que ho necessiti en l'ús la plataforma
h) Fer un seguiment de les tasques realitzades per l'alumne a la plataforma virtual, amb observacions i comentaris sobre el seu treball, i donant-li el suport que requereixi
i) Planificar i impartir les tutories presencials, així com realitzar el control d'assistència de l'alumnat
j) Realitzar i facilitar l'avaluació de progresso de l'alumnat, i informar i orientar cada alumne sobre el grau de consecució dels objectius de cada nivell
k) Qualsevol altre funció que li sigui assignada en relació amb el caràcter específic d'aquesta modalitat educativa
6.3. Per al còmput de l'horari del professorat dels cursos d'aquesta modalitat s'han de tenir en compte tant les hores de la docència presencial com les no presencials dedicades a la gestió de la plataforma virtual, així com l'atenció de l'alumnat,
6.4. El professorat ha de romandre en el centre durant tots els períodes lectius que corresponguin tant a la part presencial com a la no presencial i a l'atenció de l'alumnat. La distribució d'hores per a cada docent ha de quedar recollida al seu horari personal.
7. Plataforma virtual
7.1. Per a facilitar els processos d'ensenyament i d'aprenentatge en la modalitat semipresencial, cada EOI ha de disposar d'una plataforma virtual que possibiliti als tutors la gestió dels continguts i la interacció amb l'alumnat de manera telemàtica.
7.2. S'ha d'utilitzar una plataforma única per a tots els idiomes i cursos oferts, si bé el disseny de l'aula virtual creada per curs o nivell pot ser diferent i adaptar-se al perfil i necessitats de cada grup.
7.3. Independentment de la plataforma utilitzada, aquesta ha de possibilitar la incorporació dels següents elements bàsics:
- distribució de la informació
- intercanvi d'idees i experiències, mitjançant eines de comunicació síncrones i asíncrones
- aplicació i experimentació de l'aprenentatge
7.4. La plataforma ha d'oferir a l'alumnat almenys:
- Informació general sobre el curs
- Distribució dels continguts en unitats didàctiques, cronograma de tutories, propostes d'activitats, etc.
- Recursos d'informació, com ara documents per llegir, presentacions multimèdia que expliquin continguts, altres enllaços per obtenir informació, i recursos didàctics en general
- Un tauler d'anuncis amb informació general i totes les variacions de calendari, horaris d'avaluacions, tutories, etc.
- Un espai per a la interactivitat, per a la comunicació professor-alumne i també entre els alumnes (fòrums de debat, fòrums de dubtes o suggeriments, missatges interns, etc.)
- Possibilitat de realitzar tasques, desenvolupar processos o proposar activitats
- Un espai de suport tècnic per resoldre els dubtes i dificultats en l'ús de l'aula virtual
- Qualsevol altre recurs o eina que faciliti l'aprenentatge i la comunicació entre l'alumnat i el professorat
8. Disposició transitòria.
Fins a la publicació de la normativa autonòmica, per la qual es reguli l'organització i el funcionament dels ensenyaments d'idiomes en la modalitat semipresencial a les escoles oficials d'idiomes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les instruccions per a la regulació i el funcionament d'aquesta modalitat a les escoles oficials d'idiomes són les que figuren a l'annex 1 i 2 d'aquesta resolució.