Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE LLOSETA
Núm. 9680
Aprovació definitiva Ordenança reguladora de l'Ocupació de la via pública
Transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord provisional relatiu a l'Ordenança Municipal reguladora de l'Ocupació de la via pública, aprovada en sessió plenària de la Corporació de dia 29-07-20020, no s'han presentat reclamacions, s'eleva a definitiu dit acord segons preveu l'article 49 LRBRL i el text íntegre de l'ordenança es publicarà en el BOIB, i serà d'aplicació a partir del següent dia hàbil de la seva publicació en el BOIB
Lloseta, 13 d'octubre de 2020
El batlle José Maria Muñoz Pérez.
“ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA
INDEX
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
CAPITOL I. Objecte i definicions
Article 1. Objecte
Article 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança
CAPITOL II. Llicències
Article 3. Introducció
Article 4. Taxes
Article 5. Sol·licituds i terminis
Article 6. Execució
Article 7. Responsabilitats
Article 8. Modificació de sol·licituds de llicència a petició de la part interessada
Article 9. Revocació de llicències
Article 10. Denegacions
Article 11. Discrecionalitat
CAPÍTOL III. Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants
Article 12. Introducció
Article 13. Sol·licituds i terminis
Article 14. Execució
Article 15. Responsabilitats
Article 16. Criteris tècnics
Article 17. Horari de les ocupacions
Article 18. Prohibicions
Article 19. Senyalització de la zona ocupable
CAPÍTOL IV. Mobiliari autoritzable a la via pública als bars o cafès, cafeteries i restaurants
Article 20. Normes comunes
Article 21. Rètols o cartells
Article 22. Mampares i tanques
Article 23. Tests, cossiols i jardineres
Article 24. Estufes
Article 25. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, etc
CAPÍTOL V. Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants.
Article 26. Ocupacions compartides
Article 27. Ocupacions en zones de vianants i separades per un Carrer entre la zona a ocupar i l'establiment
Article 28. Ocupacions a carrers de vianants del centre
CAPITOL VI. OCUPACIÓ PER ALTRES ESTABLIMENTS COMERCIALS:
Article 29.Màquines de venda automàtica i recreatives
CAPÍTOL VII.RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA
Article 30. Retirada d'elements per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions.
Article 31. Recuperació dels bens retirats
Article 32. Procediment per a la recuperació dels bens retirats
CAPÍTOL VIII. Règim disciplinari
Article 33. Procediment sancionador
Article 34. Infraccions lleus
Article 35. Infraccions greus
Article 36. Infraccions mols greus
Article 37. Sancions econòmiques
Article 38. Sancions accessòries i/o complementàries
Article 39. Actuacions subsidiàries
Article 40. Prescripció de les infraccions
Article 41. Prescripció de les sancions
Article 42. Inspecció
CAPITOL IX. Disposicions finals
Primera. Règim supletori
Segona. Clàusula derogatòria
Tercera. Entrada en vigor
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Amb l'ordenança municipal reguladora de la ocupació de la via pública, es pretén harmonitzar de manera equànime l'interès privat dels empresaris, restauradors en la seva utilització dels espais de domini i ús públic per a exercir la seva activitat particular, amb l'interès públic de vetllar pel compliment de les normes reguladores de la convivència en societat, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals dels ciutadans, els quals sempre prevaldran sobre els particulars, també amb la finalitat de què quan s'autoritzi una ocupació, aquesta tingui la mínima incidència sobre l'ús comú general de la via pública per part dels ciutadans, i sigui raonable, equitativa, respectuosa i compatible amb el dret al descans i al lliure trànsit dels usuaris, i especialment el dels col·lectius amb mobilitat reduïda.
La present Ordenança es redacta de conformitat amb l'article 4a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i el previst als articles 100 a 103 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i, regula l'ocupació de la via pública, on es compatibilitzin els drets comuns generals dels ciutadans amb els especials corresponents les activitats econòmiques que tradicionalment impliquen la via pública. Es preveuen els espais pel trànsit dels vianants i els espais autoritzables així com la possibilitat de regulació de l'horari d'ocupació; la dels tipus d'elements i dels materials autoritzables a la via pública per aconseguir la qualitat en el mobiliari urbà i reduir el seu impacte ambiental, obligats per el fet de que la imatge que s'ha de projectar a l'exterior ha de ser d'harmonia, d'homogeneïtat i de bona presència.
Finalment es preveu un procediment àgil per a la retirada per la Policia local, dels elements que ocupin la via pública sense llicència, fora de l'espai autoritzat o de forma indeguda, i un procediment disciplinari adient per aconseguir l'efectivitat de la present normativa.
ORDENANÇA MUNICIPAL D'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA
CAPÍTOL I Objecte i definicions
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquesta Ordenança és regular, en l'àmbit municipal de Lloseta, l'ocupació de la via pública i espais lliures públics d'aquest terme municipal per bars o cafès, cafeteries, restaurants i altres tipus d'establiments, que constitueixen un aprofitament privatiu de l'espai de domini i ús públic compatibilitzant‐la amb l'ús comú general dels ciutadans. Igualment regula les prohibicions, la retirada dels objectes de la via pública i el règim sancionador.
Article 2. Definicions a efectes d'aquesta ordenança
A) VIA PÚBLICA: Es considera via pública, tot aquell vial o espai lliure de titularitat pública o de titularitat privada d'ús públic: carrers, places, passeigs, etc.
B) VIAL D'ÚS PÚBLIC: Un vial o espai és d'ús públic quan sigui aquesta la seva naturalesa jurídica i pugui ser usat lliurament pels ciutadans, sempre que no tingui caràcter privatiu reconegut a document públic.
C) CALÇADA: És considera calçada l'espai de la via pública pel qual hi poden transitar i aparcar vehicles.
D) VORAVIA: És l'espai de la via pública destinats únicament al trànsit dels vianants.
E) TERRASSA: S'entén per terrassa l'espai de domini públic, degudament autoritzat per ocupar temporalment amb taules i cadires i altre mobiliari auxiliar de restaurants, bars o cafès, cafeteries o assimilats.
F) VETLLADOR: És la terrassa que compta amb protecció a la coberta.
G) MOBILIARI: S'entén per mobiliari, la instal·lació de taules, cadires, jardineres, para-sols i elements similars.
H) MOBILIARI AUXILIAR: S'entén per mobiliari auxiliar les estufes, mobles auxiliars, cablejat elèctric, cablejat per ordinadors i altres elements anàlegs.
CAPÍTOL II LLICÈNCIES
Article 3. Introducció
Tota ocupació de la via pública amb qualsevol element de propietat privada, tant en espais de titularitat pública, com en els de titularitat privada d'ús públic, que representi un ús comú anormal o especial, haurà d'estar emparada per la corresponent llicència municipal o en el seu cas, quan representi un ús privatiu, per l'oportuna concessió.
L'Ajuntament atorgarà llicència municipal a qui ho sol·liciti i reuneixi els requisits necessaris per a la concessió, prèvia comprovació dels serveis municipals.
Les concessions administratives quedaran regulades en els corresponents plecs de clàusules administratives i de prescripcions tècniques.
Article 4. Taxes
Les llicències d'ocupació de la via pública estan subjectes a l'aplicació de les taxes previstes en les Ordenances Fiscals vigents. Quan s'hagi efectuat una autoliquidació de taxes en base a dades incorrectes facilitades pel sol·licitants, independent de les responsabilitats que es puguin exigir, podrà donar lloc a les liquidacions complementàries oportunes.
Article 5. Sol·licituds i terminis
1. Les sol·licituds de llicències d'ocupació de la via pública es presentaran en el Registre General o per qualsevol procediment legalment establert, de l'01 d'octubre a 31 de desembre (excepte nous establiments), per a l'ocupació dins l'exercici següent, o amb una antelació màxima de 3 mesos respecte a la data de l'ocupació sol·licitada o el seu inici. En tots els casos, les dates sol·licitades per a una ocupació inclouran el muntatge i desmuntatge de la infraestructura.
2. S'utilitzaran els impresos normalitzats vigents per a cada ocupació. Cal adjuntar-hi els documents següents: Plànol de la terrassa o vetllador que es vulgui col·locar a escala 1:50, indicant:
2.1.- Els metres lineals de façana de l'establiment.
2.2.- L'amplada del carrer, vorera o lloc a instal·lar la ocupació, ubicació de tots els accessos a habitatges o locals confrontats, amb indicació de les seves dimensions.
2.3.- Els elements de mobiliari urbà existents (arbres, bancs, senyals, etc.).
2.4.- Es dibuixarà la ubicació dels elements a instal·lar (jardineres, taules, cadires, para-sols, etc.).
2.5.- S'adjuntarà documentació descriptiva dels material, textures, i colors a emprar.
2.6.- S'haurà d'acompanyar informe fotogràfic de la façana del local i de la zona on es pretén instal·lar les taules i cadires.
2.7.- En el cas de voler instal·lar estufes o calefactor s'adjuntarà la documentació indicada a l'article 24.
2.8.- Document acreditatiu del pagament de la taxa i fiança de 200 euros en garantia del compliment de les obligacions de la llicència.
2.9.- Acreditació de la disposició de la llicència d'activitats del local; això, sense perjudici del que disposa la disposició transitòria única.
2.10.- Acreditació de que disposa d'una pòlissa d'assegurança que cobreix els danys derivats de la instal·lació de la terrassa o vetllador i dels elements situats a la via pública.
3. En el cas de què el sol·licitant no tingui residència al territori nacional, serà preceptiu que acrediti un representant domiciliat en aquesta Comunitat Autònoma. Els sol·licitants comunitaris aportaran el NIE i els no comunitaris a més del NIE, aportaran el Permís de Residència.
4. Per a qualsevol mancança de la documentació exigida serà requerida la seva subsanació i si en el termini de 10 dies de la recepció del requeriment no es presenta, s'entendrà desistit en la seva petició i s'arxivarà sense altra tràmit.
5. Totes les llicències que s'atorguin, encara que no hi consti expressament, tindran una validesa temporal limitada, que no podrà ser superior al 31 de desembre de l'any en curs.
6. El silenci administratiu en matèria d'ocupació de via pública té caràcter negatiu i la resolució presumpte és desestimatòria.
Article 6. Execució
1. El dret que atorga una llicència no podrà ser cedit de forma total o parcial, llogat o rellogat a tercers, ni usat per realitzar activitats distintes a les expressament autoritzades. L'exercici de la llicència serà realitzada pel titular de la llicència o pel seu personal. El titular de la llicència d'ocupació, serà responsable del seu correcte ús i compliment de les condicions imposades.
2. No es podrà alterar la situació i altres circumstàncies dels elements del mobiliari urbà existent en una zona per acomodar‐los a les conveniències d'una ocupació, llevat que sigui d'interès general i per iniciativa municipal.
3. Els elements autoritzables a la via pública per vinculació a una llicència de funcionament, seran els propis de l'activitat autoritzada a l'interior. Tots els elements que es col·loquin a la via pública compliran els requisits exigits per la vigent legislació en matèria de barreres arquitectòniques i no podran revestir perillositat per als vianants o usuaris.
4. L'Ajuntament es reserva la facultat de reduir el termini de les llicències quan hi hagi antecedents negatius per molèsties o altra causa justificada. En tots els casos l'Ajuntament es reserva la facultat de modificar, revocar, suspendre temporalment o denegar les llicències sense dret a cap compensació, per motius d'interès general, realització actes públics o institucionals, culturals, seguretat, obres, ordenació de l'espai urbà o del trànsit o qualsevol altra causa justificada.
5. La Policia Local podrà ordenar la retirada o modificació de la situació dels elements que ocupin la via pública en qualsevol moment i de forma immediata, quan es donin circumstàncies que afectin a la seguretat de les persones o béns, dificultin el lliure trànsit dels vianants o rodat, interfereixin actes oficials o d'interès públic, o per qualsevol altra causa imprevista suficientment justificada.
6. Una vegada hagi finalitzat el termini de la llicència, el titular haurà de deixar l'espai completament lliure i els béns públics utilitzats, tal com estaven abans de l'ocupació, nets i lliures de residus i estris privats. L'Ajuntament es reserva la facultat d'efectuar els treballs de reposició o la neteja subsidiària i passar el càrrec del seu cost al titular de la llicència corresponent.
Article 7. Responsabilitats
1. En cas de que l'ocupació de via pública no estigui emparada per llicència, es consideraran responsables a les persones que hi hagin intervingut o se n'hagin beneficiat i/o persones promotores de l'activitat/ocupació.
2. Quan l'ocupació de via pública pugui afectar a la neteja de vies i espais lliures públics, l'òrgan municipal competent podrà condicionar l'atorgament de la llicència a la contractació d'un servei de neteja extraordinari amb una empresa de neteja i/o la constitució d'una fiança en garantia de la restitució a la normalitat del domini públic utilitzat.
3. L'incompliment de les obligacions de la llicència causant perjudicis a béns públics o tercers, permetrà exigir el dipòsit d'una quantitat en garantia del seu compliment. Podrà ser incauta da quan, com a conseqüència de sanció establerta en expedient sancionador, es determini i quantifiqui la responsabilitat del garant pels perjudicis derivats de l'ocupació del domini públic. L'esmentada fiança o garantia s'haurà de constituir mitjançant aval bancari o dipòsit metàl·lic abans de l'iniciï de l'activitat. La resolució de confiscació total o parcial de la garantia, obliga al garant, a reposar la garantia preexistent dins el termini de 15 dies, a partir de l'endemà de la notificació de dita resolució. En cas d'incompliment, es tindrà per caducada la llicència d'ocupació.
4. El titular d'una llicència d'ocupació de via pública assumirà qualsevol responsabilitat que en pugui derivar‐se, al qual efecte disposarà de la cobertura de l'oportuna pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil per import suficient.
5. Per a la pràctica de notificacions, l'Ajuntament es reserva la facultat de fer‐ho, a més a més del lloc que indiqui en la seva sol·licitud, en el del lloc de l'activitat, en el seu domicili, en el número de fax i/o correu electrònic indicat pel sol·licitant o a qualsevol altre lloc on sigui possible la seva localització.
6. Les ocupacions de la via pública integrades dins programes d'accions promogudes per serveis, organismes autònoms i empreses municipals requeriran conformitat de les àrees competents a efectes de la disponibilitat d'espai.
Article 8. Modificació de sol·licituds de llicències a petició de la part interessada
S'admetran modificacions de sol·licituds de llicència d'ocupacions de via pública presentades amb una antelació mínima de 15 dies a la data efectiva del inici de l'ocupació.
Article 9. Revocació de llicències
Es podran revocar les llicències d'ocupació de la via pública en els supòsits que tot seguit s'indiquen, amb pèrdua de l'import ingressat en concepte de taxes i sense dret a indemnització, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències d'ocupació de via pública durant el termini legalment establert prèvia instrucció del corresponent expedient:
1. Per falsedat o ocultació maliciosa de les dades facilitades al sol·licitar la llicència.
2. Per extralimitació o incompliment manifest i reiteratiu de les condicions.
3. Per producció de molèsties a tercers acreditades a l'expedient, com a conseqüència de la transmissió de renous superiors als nivells legalment permesos, segons l'ordenança municipal sobre contaminació acústica, o per incomplir l'horari autoritzat per l'ocupació.
4. Per propiciar la comissió d'activitats il·legals, prohibides o no permeses a la via pública, degudament informades per la Policia Local.
5. Per desacatament als agents de l'autoritat en l'exercici de les seves funcions.
6. Quan es realitzi una activitat distinta a l'autoritzada.
7. Per no fer ús dels drets de la llicència durant un temps superior a 3 mesos de forma no suficientment justificada a criteri municipal.
8. En cas de pèrdua de vigència de la llicència de funcionament de l'activitat.
9. Per concórrer qualsevol de les causes de denegació previstes en aquesta Ordenança.
10.- Per no desmuntar la terrassa a final del període d'ocupació de via pública autoritzat.
Article 10. Denegacions
Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències es faran de forma raonada i motivada, fonamentada en algun dels següents motius:
1. Quan no es compleixin els requisits i criteris tècnics establerts en la present Ordenança.
2. Per ser deutor a la hisenda municipal en matèria d'ocupació de la via pública.
3. Per no complir els requisits legals exigits per l'exercici de l'activitat en qüestió.
4. En les ocupacions realitzades per vinculació a llicències d'activitat, com les taules i cadires de bars, restaurants i cafeteries, quan no es disposi de la preceptiva llicència municipal de funcionament o no s'hagi presentat la corresponent declaració responsable d'inici i exercici de l'activitat.
5. Quan el sol·licitant no sigui el titular de la llicència municipal de funcionament o no hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici de l'activitat.
6. Quan el nom del local pel que es sol·licita la llicència no sigui el mateix que l'identifica.
7. Quan s'interfereixi o es pugui interferir el trànsit habitual dels vianants o de vehicles.
8. Per excessiva ocupació de la via pública.
9. Per falta d'espai dins la zona autoritzable.
10. Quan l'ocupació es sol·liciti en la calçada, parterres, jardins, o en zona d'aparcament de vehicles.
11. Quan pugui interferir les entrades del local propi o aliè.
12. Quan pugui interferir l'ús del mobiliari o equipaments públics.
13. Per raons d'impacte ambiental, especial rellevància del lloc o per raons d'estètica urbana.
14. Per l'existència de sancions fermes per infraccions greus o molt greus de l'Ordenança Municipal per a la protecció del medi ambient contra la contaminació per renous i vibracions, o informes negatius per motius urbanístics, de seguretat, molèsties o d'altra tipus que afectin al lloc o a l'activitat a la que es vincula la llicència.
15. Quan s'hagin incomplert les prescripcions d'anteriors llicències.
16. Quan s'hagin produït molèsties o perjudicis a tercers o comès activitats il·legals degudament acreditades amb motiu d'una ocupació igual o similar a la que es sol·licita.
17. Quan s'hagin causat perjudicis degudament acreditats a persones, immobles, paviment, arbrat, instal·lacions, cablejats, faroles i altres elements del mobiliari urbà i no hagin estat satisfactòriament reparats i adoptat les mesures adients per evitar la seva repetició.
18. Quan es sol·liciti una ampliació del nombre d'elements a la via pública i produeixin molèsties degudament acreditades a veïns o vianants.
19. Quan la configuració urbana de la zona a ocupar no ho permeti.
20. Quan l'ocupació afecti de forma directa o visual a un edifici públic, monument o a un bé d'interès cultural.
21. Quan en el lloc sol·licitat hi hagi una evident acumulació de mobiliari urbà que dificulti el trànsit dels vianants o l'ús comú general.
22. Quan concorrin circumstàncies que aconsellin la denegació, per preservar la integritat i seguretat del domini públic i el seu ús general.
23. Per raons de seguretat, sanitàries o quan l'activitat pugui afectar a la integritat física de les persones.
24. Quan coincideixi amb activitats on es prevegi significativa afluència.
25. Quan hi hagi informes tècnics o policials que ho desaconsellin.
26. Quan els elements sol·licitats no figurin entre els autoritzables.
27. Quan es tracti d'una renovació i en l'anterior llicència no s'hagi realitzat l'ocupació autoritzada durant un termini superior a 3 mesos.
28. Quan la persona física o jurídica, o la raó comercial estigui inhabilitada per obtenir llicències d'ocupació de la via pública.
Article 11. Discrecionalitat
1. En els casos no previstos en la present ordenança, l'adopció de la resolució pertinent s'adoptarà en base a la llibertat de decisió o discrecionalitat, amb l'aplicació de criteris anàlegs previstos en la present ordenança, que poden afectar a una zona o a una activitat, en funció d'unes circumstàncies existents col·lectives o particulars.
2. En matèria de via pública, s'aplicaran criteris restrictius en defensa de l'ús comú general del domini públic, prevalent sempre els interessos generals sobre els particulars, sota els principis bàsics de legalitat, universalitat, igualtat i equitat amb les regles de coherència, de forma que l'ocupació de la via pública es realitzi amb la menor interferència dels interessos generals.
CAPÍTOL III Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants
Article 12. Introducció
Les ocupacions de la via pública realitzada per bars o cafès, cafeteries i restaurants hauran de complir les prescripcions recollides al present Capítol.
Article 13. Sol·licituds i terminis
1. Podran obtenir llicència d'ocupació de la via pública els titulars dels establiments situats en planta baixa, (en el fet que el negoci estigui situat en una finca de més d'una altura. En cas de conflicte, serà el que el seu trespol estigui més proper al nivell del carrer o a la via pública a on s'hagi de situar la pertinent terrassa.
2. L'establiment al que estigui vinculada l'ocupació sol·licitada, haurà de disposar de la llicència municipal de funcionament d'activitat o haver presentat la corresponent declaració responsable d'inici i exercici de l'activitat de restaurant, bar o cafè o cafeteria, a nom del titular de l'establiment per la que es sol·liciti la llicència d'ocupació de la via pública.
3. La sol·licitud d'ocupació es resoldrà d'acord amb les previsions tècniques que s'exigeixen en la present Ordenança i es tindrà en compte l'ocupació en estat d'ús, la densitat del trànsit de vianants i altres circumstàncies del lloc, per la qual cosa, per determinar la superfície i els elements autoritzables no sols es tindrà en compte l'espai disponible, sinó també la incidència que sobre el medi ambient pugui tenir l'ocupació, d'acord amb la normativa municipal reguladora de les contaminacions per renous i vibracions.
4. El període d'ocupació autoritzable serà per dies, trimestres, semestre o anual.
5. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar ubicada de cara a l'exterior en un lloc visible, preferentment a la porta de l'establiment on hi constaran les principals dades de la llicència, hi ha de constar com a mínim:
a) Nom del titular ò persona autoritzada de l'establiment
b) Període temporal autoritzat
c) Nombre i tipus del mobiliari autoritzat i superfície de la terrassa o vetllador
d) Condicions a què queda subjecta la llicència
e) Fotografia amb indicació de la zona autoritzada
Article 14. Execució
1. Els renous que es generin motivats per l'ocupació de la via pública, estaran subjectes al límits fixats per l'Ordenança Municipal per a la Protecció del Medi Ambient contra la Contaminació per Renous i Vibracions vigent o qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació.
2. El titular de la llicència ha d'adoptar les mesures correctores que, en cada cas resultin necessàries per evitar l'embrutiment i assegurar la conservació i el decòrum de l'espai públic ocupat i dels elements en ell situats, i estarà obligat a mantenir en tot moment, amb bon estat de neteja i salubritat la zona ocupada, així com a facilitar les labors dels serveis municipals de neteja.
3. En tots els casos sempre prevaldran els interessos generals sobre els particulars i es compliran les condicions per aconseguir la màxima seguretat que sigui previsible i evitar que es produeixin accidents o perjudicis a tercers.
Article 15. Responsabilitats
El titular de l'autorització serà el responsable en cas de produir‐se contravencions de les Ordenances Municipals dins l'espai autoritzat, o de qualssevol de les prescripcions de la llicència. En el cas de què les contravencions persisteixin, l'Ajuntament es reserva la facultat de revocar la llicència i/o denegar futures llicències durant el termini legalment establert.
Article 16. Criteris tècnics
Els criteris tècnics bàsics per obtenir llicència d'ocupació de la via pública o d'espais lliures públics són els següents:
1. El concepte mòdul tipus, el constitueix el conjunt d'una taula i quatre cadires. A tal efecte de superfície i ocupació, s'assimila el concepte fiscal d'1,80 m x 1,80 m = 3,24 m2, per la qual cosa no es podran autoritzar més mòduls dels que resultin de dividir la superfície autoritzada per 3,24 m2, tal i com figura a l'annex.
2. Excepcionalment, en voreres i carrers d'amplada superior a 3,30 m i inferior a 4 m, es podrà autoritzar un mòdul que constitueix el conjunt d'una taula i tres cadires. A l'efecte de superfície i ocupació s'assimila al concepte fiscal de 1,80 m x 1,30 m = 2,34 m2, per la qual cosa no es podran autoritzar més mòduls dels que resultin de dividir la superfície autoritzada pr 2,34 m2, tal i com figura a l'annex.
3. Excepcionalment, també es podrà autoritzar, en voreres i carrers d'amplada superior a 3,00 m i inferior a 4, la col·locació d'un mòdul constituït per una taula i dues cadires. Aquest mòdul, a l'efecte de superfície d'ocupació, s'assimila al concepte fiscal de 0,80m x 1,80 m = 1,44 m2, per la qual cosa no es podran autoritzar més mòduls dels que resultin de dividir la superfície autoritzada per 1,44 m2, tal com figura a l'annex.
4. En cap cas no s'autoritzaran vetlladors en voreres o carrers d'amplada inferior a 3 m., de calçada.
5. L'espai ocupable haurà d'estar situat a la projecció de la façana del local de l'activitat, que haurà de ser una voravia o espai lliure públic sense circulació de vehicles d'una amplada mínima de 3 metres lliures d'obstacles. Es considerarà com a façana l'espai comprés entre els eixos de les parets mitjaneres.
6. En el cas de que la zona a ocupar estigués al mateix nivell de la calçada, serà preceptiu que estigui protegida i separada d'aquesta per pilons o qualsevol tipus de mobiliari urbà degudament autoritzat per l'Ajuntament segons les seves indicacions.
7. L'espai que quedi lliure a la voravia pel trànsit dels vianants una vegada ocupada la via pública mai podrà ser inferior a 1 metres seguits sense cap obstacle.
8. Espai no ocupable:
8.1. Com a norma general, no serà autoritzable la ubicació de terrasses a la calçada. No obstant, previ informe de la Policia Local, podrà autoritzar-se excepcionalment la ubicació de terrasses en zones d'aparcament de les vies públiques obertes al trànsit rodat quan garanteixin una adequada protecció del trànsit mitjançant la ubicació d'elements de barrera. Així mateix, quan la terrassa estigui ubicada contigua a la vorera s'haurà d'instal·lar una tarima prèviament autoritzada que iguali l'alçada de la terrassa amb la de la vorera, de manera que no hi hagi separació entre la vorera i la tarima. En tots el casos els elements instal·lats hauran de ser desmuntables i assegurar la evacuació d'aigües pluvials.
En cap cas la instal·lació ni la terrassa sobrepassarà els límits de l'aparcament. Caldrà que existeixin baranes laterals o elements delimitadors dels extrems de la tarima en la seva frontera amb els vehicles.
8.2. Una distància de 2m des d'aturades dels busos de transport públic, de reserves d'espai per estacionament de vehicles de persones discapacitades, i zones de càrrega i descàrrega.
8.3. Una distància de 2 m. des de la part frontal dels bancs instal·lats a la via pública i a 1 m de la seva part posterior i lateral.
8.4. Una distància d'1 m. des de contenidors o boques de recollida de residus sòlids urbans, dels accessos a locals o zones de pública concurrència, sortides d'emergència d'edificis, entrades a immobles, guals permanents, cabines telefòniques o de l'ONCE, bústies de correus, papereres, armaris d'enllumenat públic, torretes de ventilació de transformadors i altres elements similars.
8.5. Una distància 50 cm de les calçades amb circulació de vehicles i a 80 cm. de les calçades amb aparcament de vehicles.
8.6. Les garangoles d'arbres.
8.7. En espais de característiques singulars amb informe tècnic desfavorable.
9. L'espai autoritzat tindrà forma regular, preferiblement rectangular, en funció de la configuració física de la zona ocupable i inclourà els espais que es deixin entre elements. A les ocupacions adossades a la façana a més a més inclourà obligatòriament l'espai destinat a accés o accessos al local o habitatges.
10. L'ordenació de places, parcs, explanades o similars de configuració especial o elevat nombre d'interessats, serà determinada per l'òrgan municipal competent sense estar subjecte a la conformitat dels titulars dels immobles veïns contigus, llevat dels casos que així es determini per la millor ordenació de l'espai.
11. Els elements es col·locaran en la mateixa alineació d'altres ocupacions prèviament autoritzades i amb els mateixos criteris, així com alineats al mobiliari urbà existent (garangoles d'arbres, faroles, etc.). L'espai que quedi pel trànsit dels vianants serà continu i el més recte possible.
12. L'òrgan municipal competent, mitjançant Decret podrà establir criteris d'ocupació específics per a zones, vies o espais lliures concrets en funció de les seves característiques pròpies.
13. Es podrà reduir, revocar o denegar l'ocupació quan variï la configuració urbana del lloc o la intensitat del trànsit de vianants, sense dret a indemnització.
El fet d'haver obtingut anteriors llicències per un nombre d'elements superior al que es consideri adequat posteriorment, no constituirà cap dret adquirit per invocar la seva autorització.
14. En el cas de sobrevenir la necessitat de la col·locació de mobiliari urbà en un espai on hi hagi elements autoritzats mitjançant llicència, el mobiliari urbà tindrà preferència i l'ocupació s'haurà d'adaptar a les noves circumstàncies.
Article 17. Horari de les ocupacions
L'horari general autoritzable a les terrasses serà de 07:00 a les 00:30 hores del dia següent. Per resolució de l'òrgan municipal competent podrà ser ampliat excepcionalment amb motiu de les festes patronals i fires, així com restringit per evitar molèsties als veïns o en zones d'especial incidència en el medi ambient.
Així mateix, d'acord amb l'ordenança municipal sobre contaminació acústica, per resolució de batllia podrà ser ampliat excepcionalment amb motius de les festes patronals i fires, així com restringit per evitar molèsties als veïns o en zones d'especial incidència en el medi ambient.
La restricció podrà afectar a una zona concreta o únicament als locals on l'ocupació produeixi molèsties als veïns previ informe de la Policia Local, d'acord amb la normativa municipal reguladora de les contaminacions per renous i vibracions. L'incompliment de l'horari autoritzat per a l'ocupació de la via pública podrà ser causa de la revocació de la llicència i la inhabilitació d'obtenir‐la per el temps legalment establert.
Aquest horari no és extensiu a l'activitat musical, que, en el seu cas, es regirà per la corresponent ordenança.
Article 18. Prohibicions
1. Situar elements fora de l'espai autoritzat.
2. Excedir‐se en el nombre d'elements autoritzats o superfície.
3. Excedir‐se en l'horari autoritzat a la llicència i si no consta, a l'autoritzat per a l'activitat.
4. Realitzar tancaments quan representin una privatització total de l'espai públic.
5. Realitzar ancoraments, fixaments o qualsevol altra intervenció al paviment sense llicència municipal.
6. Tenir tendals per sota una alçada de 2,50 m. des del paviment o 2,20 si es tracta de para‐sols.
7. Col·locar aparadors, barres de servei, mostradors, frigorífics, planxes, torradores, màquines recreatives o de venda automàtica, i qualsevol altre element que no estigui expressament previst i autoritzat.
8. Exhibir publicitat comercial aliena a la pròpia activitat.
9. Exhibir publicitat de tabac.
10. Apilar mobiliari sense autorització, així com caixes, envasos i altres elements a la via pública.
11. En cap cas es podrà fer ús dels bancs públics o d'altres elements del mobiliari urbà en benefici propi per part del locals autoritzats per ocupar la via pública.
12. Obstaculitzar l'operativitat de serveis públics, tapes de registre, boques de rec, hidrants, etc., així com la visibilitat dels senyals de trànsit.
13. Instal·lar tant en l'espai delimitat per als vetlladors i terrasses, com en els seus voltants, qualsevol aparell sonor com ràdios, televisors, reproductors de música, etc. S'ha d'evitar, així mateix, qualsevol altre renou o molèstia que puguin ocasionar les persones usuàries. Es podran admetre instal·lacions en aquells supòsits excepcionals (festes patronals, revetlles, fires...) en què el titular en demani el permís puntual amb una antelació mínima de 10 dies, i es compleixi la normativa acústica vigent.
Article 19. Senyalització de la zona ocupable
L'autorització que s'atorgui establirà les condicions d'aquesta instal·lació.
1. Els límits màxims de la zona ocupable de bars, cafeteries o restaurants, estarà senyalitzada sobre el paviment de conformitat amb l'ordenació prevista a la llicència.
Aquesta senyalització consistirà amb marques de pintura o, quan estigui en una zona amb valor patrimonial, un altre tipus de senyalització.
2. Serà realitzada pel titular de la llicència d'ocupació d'acord amb les instruccions dels serveis tècnic municipals.
3. El seu falsejament serà considerat com a falta molt greu, castigat amb la multa que correspongui i podrà donar lloc a la revocació de la llicència i la inhabilitació per obtenir‐ne durant el temps legalment previst.
4. L'existència de la senyalització de la zona ocupable sobre el paviment no significa autorització per a la seva ocupació, ja que en tot cas serà preceptiu disposar de la corresponent llicència actualitzada, la qual indicarà la zona autoritzada i els elements autoritzats en un termini determinat. La llicència quedarà reflectida a una fitxa que lliurarà l'Ajuntament i que haurà d'estar ubicada de cara a l'exterior en un lloc visible.
CAPÍTOL IV MOBILIARI AUTORITZABLE A LA VIA PÚBLICA ALS BARS O CAFÈS, CAFETERIES I RESTAURANTS
Article 20. Normes comunes
1. Els elements que s'autoritzin seran mòbils, fàcilment desmuntables, i tots ells s'hauran de retirar diàriament en finalitzar l'horari previst a la llicència, o a requeriment de l'Ajuntament. La retirada es podrà realitzar mitjançant l'apilament o emmagatzemant de tot el mobiliari a un lloc concret de l'espai autoritzat, en el termini comprès entre l'horari de tancament de la terrassa i l'horari de tancament del local de tal manera que no se'n pugui fer ús pels vianants.
A final del període d'ocupació autoritzat, la retirada de les instal·lacions, mobiliari i la neteja del espai s'efectuaran de manera ordenada.
2. Els elements autoritzables seran: taules i cadires, i dins el mateix espai, para‐sols, tendals, rètols, estufes, cossiols, jardineres, barreretes, mampares i paravents transparents laterals i posteriors, així com elements assimilables als mateixos i observada la concordança amb l'establert a l'article 6.3 d'aquesta ordenança..
3. No seran autoritzables els cadafals, tarimes, superfícies anivelladores, ni altres elements fixos.
4. No estarà permès el mobiliari amb publicitat comercial aliena incorporada.
5. El mobiliari autoritzat a un mateix titular dins la seva superfície serà del mateix tipus o estil.
6. Els colors seran els establerts a la llicència d'ocupació, en harmonia amb la normativa urbanística municipal.
7. Tot el mobiliari s'haurà de conservar sense desperfectes i en correcte estat de conservació i neteja.
8. El mobiliari urbà instal·lat per l'Ajuntament no té la consideració de mobiliari autoritzable.
9. S'hauran de respectar els criteris d'accessibilitat i barreres arquitectòniques.
10. És d'obligació d'instal·lació d'elements (cendrés, papereres, …) per poder dipositar-hi els residus generats per l'activitat autoritzada d'ocupació de la via pública.
Article 21. Rètols o cartells
1. Sols es podran autoritzar quan es disposi de llicència d'ocupació de la via pública per situar elements de restaurants, bars o cafès i cafeteries, els quals només es podran situar dins el referit l'espai i durant l'horari autoritzat. El seu nombre serà limitat discrecionalment amb criteris restrictius en funció de l'espai i ocupació autoritzada, essent el criteri general el d'un màxim de dos per cada zona d'ocupació.
2. El seu disseny serà preferentment rectangular, d'unes mides màximes de 0,80 d'ample per 1,20 m. d'altura, sense parts que sobresurtin de la seva base o que puguin constituir perill pels vianants, especialment per als invidents i altres persones discapacitades.
3. Només podran dur informació pròpia del local, sense publicitat aliena, no es podran penjar dels arbres, ni col·locar de forma que perjudiquin a tercers.
Article 22. Mampares, tanques i paravents
Es podran autoritzar mampares, tanques i paravents. Seran transparents i sense ancoratges al terra.
Article 23. Tests, cossiols i jardineres
Sols es podrà autoritzar la col·locació al terra de tests, cossiols o jardineres amb plantes dins l'espai autoritzat per ocupar amb taules i cadires de restaurants, bars o cafès i cafeteries, en el qual cas compliran les següents condicions:
1. No es podran situar de forma que facin tancament o que propiciïn la privatització de l'espai o via pública.
2. No es podrà interceptar el trànsit dels vianants. Entre un cossiol o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància d'1 metre.
3. Els tests o cossiols seran de materials naturals o anàlegs de mateixa aparença, i amb la planta compresa no podran superar els 60 cm. de diàmetre o costat i 1,20 d'alçada, excepte en el cas de que es situïn dins espais entrants de l'alineació de façana i de forma que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.
4. Per la seva forma o estructura, tant del cossiol com el seu peu i la planta, no podran constituir cap molèstia o perill pels vianants i especialment, cap barrera arquitectònica per persones discapacitades, al qual efecte no tindran branques que sobresurtin més de 10 cm de la vertical del cossiol o jardinera. Pel mateix motiu, tampoc es permeten els cossiols la qual forma de copa dificulti la seva percepció amb els bastons, o que alguna part d'ells o del seu peu sobresurti de forma perillosa. Els cossiols o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que asseguri la seva estabilitat en cas de vent o del contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on s'hagi d'ubicar, i segons les seves característiques, l'Ajuntament podrà exigir la seva col·locació per delimitar la zona d'ocupació.
5. Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir punxes o brancatge que pugui resultar perillós o molest pels vianants.
6. No podran dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.
7. S'hauran de poder retirar cada dia al finalitzar la jornada laboral i en cap cas podran obstaculitzar l'accés dels serveis de seguretat, emergència o neteja de la via pública.
8. En tot cas es compliran les prescripcions de la normativa vigent en matèria de barreres arquitectòniques.
Article 24. Estufes i calefactors exteriors
Són aquells elements de climatització de l'exterior, elèctrics o a gas butà o propà. No es permetrà la instal·lació d'estufes a gas que tinguin els cremadors i la zona de foc sense la deguda protecció. Sols es permetrà la utilització de dispositius que mantinguin la flama dins vidre o similar i tinguin protecció per evitar les cremades.
No es permetrà la instal·lació d'estufes elèctriques separades de la façana. Per obtenir llicència per qualsevol tipus de dispositiu, serà necessari presentar la següent documentació:
1. Informe signat per un tècnic municipal competent que dictamini que les estufes compten el distintiu CE i que compleixen la normativa aplicable a l'efecte i les instruccions del fabricant en quant a la seva col·locació, que es troben a una distancia mínima de seguretat de qualsevol para‐sol o tendal, o altres elements com poden ser línia de façana, arbres o fanals.
2. Declaració del titular de l'explotació que, per a la utilització d'estufes compleix amb els següents requeriments:
a. Disposa d'extintors de pols ubicats en un lloc de fàcil accés.
b. Declaració de compromís de retirar‐les de la via pública al tancar l'establiment.
Article 25. Aparells musicals, televisió, ràdio, altaveus, llums o altre mitjà audiovisual.
Queda prohibida l'ocupació de la via pública amb aparells musicals, televisions, ràdios, altaveus, llums o qualsevol altre mitjà audiovisual.
CAPÍTOL V CASOS ESPECIALS EN L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA PER BARS O CAFÈS, CAFETERIES I RESTAURANTS
Article 26. Ocupacions compartides
1. En el cas de què la zona ocupable estigui situada de forma que pugui ser utilitzada per dos o més establiments, aquesta serà compartida proporcionalment a la longitud de les respectives façanes i de forma que cada una quedi el més propera possible al seu establiment. No obstant, l'Ajuntament podrà corregir aquesta proporció en funció de l'aforament de cada local.
2. En el cas de que els dos establiments estiguin amb les mateixes circumstàncies, l'espai a ocupar serà repartit equitativament entre els dos establiments.
3. Quan aquesta circumstància es presenti mentre estigui en vigor la llicència d'ocupació atorgada a un dels establiments, aquesta continuarà en vigor fins que finalitzi el termini autoritzat i al seu venciment es distribuirà entre els establiments que hi tinguin dret, excepte en el cas de que s'arribi a un acord entre les parts.
4. Pel cas de superar el criteri general d'amplària de façana quan hi hagi una concurrència d'establiments interessats en l'ocupació, es redistribuirà l'espai públic proporcionalment. La llicència atorgada anteriorment no consolida cap dret a favor del titular.
Article 27. Ocupacions en zones de vianants i separades per un carrer entre la zona a ocupar i l'establiment
1. Les vies o espais lliures públics de caràcter peatonal, i separades per un carrer amb trànsit de vehicles entre la zona a ocupar i l'establiment tindran consideració especial; en cada cas es resoldrà de forma individualitzada en funció de les seves característiques i circumstàncies particulars, sempre amb criteris restrictius en defensa dels interessos generals sobre els particulars.
2. Quan estiguin en un itinerari habitual de vianants, s'observaran els mínims d'espai lliure destinats al trànsit de vianants previst en els criteris tècnics per ocupar la via pública per bars, cafeteries i restaurants.
3. Sempre es salvaguardarà el pas dels vehicles dels serveis d'urgència o seguretat, estimant per a la qual cosa, una amplada mínima de 3 m.
4. Per a ocupacions de vies públiques separades per un carrer amb trànsit de vehicles es tindrà en compte la configuració urbanística, la intensitat del trànsit de vehicles, si la circulació de vehicles està restringida sols als veïns, si per travessar el carrer està marcat un pas de vianants, la intensitat del trànsit de vianants i l'aparcament autoritzat que hi pugui haver a la zona en qüestió.
5. La distribució de les zones a ocupar en aquests casos es realitzarà per l'Ajuntament d'acord amb els criteris generals i de justícia distributiva per a l'aprofitament de l'espai públic amb les regles de les ocupacions compartides.
6. Per tenir dret a ocupar l'espai públic a places i zones de vianants, es podrà autoritzar previ informe favorable de la policia local i/o del tècnic corresponent.
7. Per autoritzar ocupació de via pública davant la façana d'un immoble confrontant s'atorgarà preceptivament tràmit d'audiència als afectats.
Article 28. Ocupacions a carrers de vianants del centre
1. Es podrà autoritzar prèvia sol·licitud, l'ocupació de via pública als establiments comercials situats a les zones de vianants davant les seves façanes, els titulars s'hauran d'ajustar estrictament a aquesta zona autoritzada sense excedir-se per cap concepte, deixant expedit l'accés a l'entrada dels edificis i als locals comercials.
2. Només es podran mostrar els productes propis de venda a l'establiment en un mostrador que no superi les dimensions i l'altura fixada en l'article 23.
3. En cap cas es podran instal·lar màquines a la via pública: geleres, congeladors expositors elèctrics, etc., ni tenir publicitat aliena a l'establiment.
4. Aquesta ocupació no genera drets subjectius i per qualsevol motiu, l'Ajuntament podrà ordenar la retirada (neteja viària, festes patronals, fires, actes culturals, etc.)
CAPÍTOL VI OCUPACIÓ PER ALTRES ESTABLIMENTS COMERCIALS:
Article 29. Màquines de venda automàtica i recreatives
1. Estan prohibides les màquines de venda automàtica i les recreatives situades en el domini públic.
2. Estan prohibides les màquines expedidores de tabac, begudes alcohòliques, de joc o de qualsevol altre tipus, situades a espais de domini públic, privat d'ús públic que estiguin oberts a la via pública i a les zones privades que donin a domini públic, excepte les que disposin de la corresponent autorització municipal.
CAPÍTOL VII RETIRADA D'ELEMENTS DE LA VIA PÚBLICA
Article 30. Retirada d'elements de l'espai de domini públic o de domini privat d'ús públic, per falta de llicència o per incompliment de les seves condicions
En els casos d'ocupació de la via o espais lliures de domini públic o de domini privat d'ús públic, sense comptar amb la preceptiva autorització o disposant‐ne amb clar incompliment de les seves prescripcions o de la normativa vigent, la Policia Local, bé d'ofici, per denúncia de tercers o a instància de l'àrea municipal competent, formularà la corresponent denuncia i estarà facultada per recuperar el ple domini o ús públic de l'espai ocupat mitjançant la retirada dels elements que l'ocupin il·legalment, de conformitat amb el següent:
1. Si es té coneixement del titular dels béns, s'aixecarà acta en la qual constaran els següents punts: la infracció comesa, l'ocupació existent i les al·legacions que pugui formular l'interessat o el seu representant, al qual se li entregarà una còpia i es remetrà un tercer exemplar al departament que correspongui a efectes de la incoació del corresponent expedient sancionador. En la qual acta o denúncia s'advertirà a l'interessat, de l'obligació de procedir a la seva retirada de la via pública d'immediat o en el termini de 24 hores, deixant l'espai ocupat completament lliure.
2. Si es desconeix el titular dels béns que l'ocupen il·legalment, seran retirats sense altra tràmit i considerats residus sòlids urbans.
3. Si dins el termini de 24 hores, l'interessat no hagués retirat voluntàriament els béns en qüestió, la Policia Local, executarà subsidiàriament la retirada amb costes a càrrec del titular, cosa que podrà fer auxiliada pels mitjans que es considerin necessaris, de la qual aixecarà acta en la que constarà l'inventari dels bens retirats i la dependència on seran dipositats a disposició de qui acrediti dret sobre ells.
4. La reiteració d'una ocupació il·legal dins un termini de 6 mesos, no requerirà aplicar el termini de 24 hores, procedint a la retirada immediata dels elements objecte d'infracció.
5. També es podrà dur a terme la retirada de forma immediata de les taules, cadires, rètols, expositors i d'altres elements no autoritzats, quan obstaculitzin o redueixin l'espai destinat al trànsit de vianants o rodat.
6. En el cas de què la Policia Local o altres serveis municipals, després de la negativa de l'interessat a efectuar la retirada voluntària dels elements que ocupin indegudament la via pública, hagin mobilitzat els mitjans per a la retirada subsidiària, encara que l'interessat o el seu representant els retirin voluntàriament, amb independència de la sanció que pertoqui, l'infractor vendrà obligat a l'abonament de les despeses o taxes devengades pels serveis mobilitzats, al qual efecte s'entendrà mobilització, quan els vehicles, mitjans o serveis hagin iniciat l'actuació.
Article 31. Recuperació dels bens retirats de la via pública
Els bens apresos o retirats de la via pública per alguns dels motius previstos a la present Ordenança, es podran recuperar a partir de les 72 hores de la seva retirada o aprensió, sempre que s'hagi esmenat la deficiència que hagi motivat la retirada, no hi hagi la sospita de que siguin de procedència o de naturalesa il·lícita, ni que estiguin intervinguts judicialment o que puguin constituir prova d'alguna actuació policial, o que la taxa d'emmagatzemament sigui superior al valor de mercat del material retirat, en el qual cas es procedirà a la seva destrucció immediata.
Quan els materials retirats siguin conseqüència d'activitats reiterades i sigui previsible que una vegada retornats siguin usats altra vegada per cometre la mateixa infracció, l'òrgan municipal competent podrà decretar un termini de retenció de major duració i les condicions per procedir a la seva devolució, durant el qual temps, l'Ajuntament no serà responsable del deteriorament que puguin sofrir.
Article 32. Procediment per a la recuperació dels bens retirats
1. Els béns retirats de la via pública a que es refereix l'article anterior, podran ser recollits del lloc on es trobin dipositats, per l'interessat, per la persona que ell autoritzi per escrit o la que demostri tenir dret sobre ells, pels seus propis medis i una vegada que s'acrediti haver esmenat la deficiència que va motivar la retirada, s'hagin ingressat les taxes que corresponguin per la retirada, l'emmagatzemament o en el seu cas les despeses ocasionades i la sanció imposada.
2. El termini màxim per a la recuperació dels béns mobles retirats de la via pública serà d'un any a comptar de la data de la seva retirada o aprensió, passat aquest termini es perdrà qualsevol dret sobre ells.
3. L'Ajuntament no es responsabilitzarà dels desperfectes o degradació que hagin sofert els béns retirats de la via pública durant la retirada o emmagatzemament.
CAPÍTOL VIII RÈGIM DISCIPLINARI
Article 33. Procediment sancionador
1. Seran responsables de les infraccions comeses en matèria d'ocupació de la via pública, els titulars dels béns o elements que l'ocupin indegudament, solidàriament amb els qui per acció o omissió hi hagin participat o se n'hagin beneficiat. En el cas d'incompliment de les prescripcions d'una llicència, serà responsable el seu titular.
2. Les sancions i reclamacions de danys realitzats per menors d'edat, seran exigibles als pares o tutors legals dels causants, de conformitat amb les disposicions legals vigents.
3. Quan les infraccions, per la seva naturalesa, repercussió o efectes, es puguin catalogar com a vulneració de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris, de l'ordenament urbanístic, penal, laboral, fiscal, normativa en matèria d'estrangeria i altres de naturalesa semblant, els expedients sancionadors seran tramitats per l'organisme o autoritat administrativa competent.
4. El incompliment de les normes previstes en la present Ordenança serà sancionat amb multa, per a la seva valoració es podrà tenir en compte l'excés d'ocupació objecte d'infracció i l'agravant de reincidència o reiteració en la comissió d'actes sancionables, sense perjudici de resoldre la revocació, caducitat o la suspensió de la llicència en cas de resistència manifesta al seu compliment, així com la inhabilitació per obtenir futures llicències durant el termini legalment previst.
5. Correspon a l'òrgan municipal competent ordenar la incoació i resolució dels expedients sancionadors que dimanin de les infraccions a la present Ordenança, així com les actuacions pel control i adopció de mesures complementàries que es considerin necessàries per aconseguir el seu compliment.
6. Els expedients sancionadors es tramitaran d'acord amb el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.
7. Les infraccions es classifiquen en: lleus, greus i molt greus.
Article 34. Són infraccions lleus:
1. Ocupar la via pública sense llicència amb objectes de qualsevol casta.
2. Ocupar la via pública amb elements no autoritzats en la llicència o excedir‐se en la superfície autoritzada.
3. Realitzar activitats d'ocupació de la via pública subjectes a autorització municipal sense obtenir‐la.
4. No tenir la fitxa que acompanya la llicència vigent exposada en lloc visible des de l'exterior;
5. No facilitar la llicència al funcionari municipal acreditat que en l'exercici de les seves funcions la sol·liciti.
6. En les llicències d'ocupació de la via pública de bars o cafès, cafeteries i restaurants, utilitzar mobiliari que no s'adapti a la normativa prevista en la present Ordenança.
7. No mantenir net l'espai autoritzat per ocupar la via pública.
8. Tenir cossiols o jardineres a la via pública contravenint les condicions establertes en la present Ordenança.
9. Tenir estores o altres recobriments sobre el paviment de la via pública, sense llicència.
10. Col·locar tancaments, paravents, cortines o similars a la via pública, encara que siguin de fàcil retirada sense llicència.
11. Tenir fixacions en el paviment o en el tendal per subjectar o enrotllar possibles cortines o altres elements.
12. Tenir rètols no autoritzats sobre la via pública, especialment en l'espai destinat al trànsit dels vianants.
13. Penjar pancartes, banderoles, garlanda o qualsevol altra element al vol de la via pública sense llicència.
14. Realitzar l'activitat autoritzada, una persona distinta del titular, quan així no estigui previst o que el nom de l'establiment autoritzat no correspongui al de la seva identificació.
15. L'incompliment de qualsevol instrucció o condició que s'imposi a les llicències d'ocupació de la via pública, que no estigui expressament tipificada en el present règim disciplinari.
16. La contravenció de qualsevol de les normes de la present Ordenança quan no estigui expressament tipificada com a infracció greu o molt greu.
Article 35. Són infraccions greus:
1. Ocupar la via pública o realitzar activitats subjecte a llicència sense obtenir‐la, quan es doni l'agravant de la producció de perjudicis a tercers, ja sigui per renous o per interceptar o dificultar el trànsit dels vianants o rodat.
2. Incomplir l'horari autoritzat en matèria d'ocupació de la via pública.
3. Produir desperfectes al paviment, mobiliari urbà o altres bens públics, o la seva usurpació.
4. Realitzar ancoraments de tendals o para‐sols a la via pública.
5. L'incompliment de les condicions relatives a les banderoles publicitàries.
6. La publicitat o promoció de tabac.
7. La comissió d'infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència. Als efectes del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a lleu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes.
Article 36. Són infraccions molt greus:
1. No retirar o modificar una ocupació de la via pública d'immediat quan sigui requerit per la Policia Local, en casos que afectin a la seguretat de les persones o béns, manca de llicència o excés d'ocupació.
2. Esborrar o modificar maliciosament la senyalització de la zona ocupable a la via pública.
3. Realitzar tancaments o estructures a la via pública sense autorització municipal.
4. Obstaculitzar la labor inspectora dels funcionaris municipals en l'exercici del control de l'ocupació de la via pública o el desacatament a l'autoritat per aquesta raó.
5. La falsedat de forma fraudulenta dels documents, fotografies o les dades exigits per l'Administració en l'atorgament de llicències d'ocupació de la via pública.
6. La venda o dispensació de begudes alcohòliques i/o tabac a menors d'edat a la via pública.
7. La comissió d'una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.
Als efectes del present article, existeix reincidència quan el titular hagi estat sancionat per la comissió de més d'una infracció tipificada com a greu en aquesta Ordenança en el termini d'un any i les sancions siguin fermes en via administrativa.
Article 37. Sancions econòmiques
1. Les infraccions regulades en aquest règim disciplinari se sancionaran de la següent forma:
Infraccions lleus: multa des de 100 fins a 750 €
Infraccions greus: multa des de 750,01 fins a 1.500 €
Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 fins a 3.000 €
2. En els casos d'infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic la sanció consistirà amb una multa d'una quantia entre el 100 % i el 200 % del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01 € per les greus i 1.500,01 per les molt greus.
3. La Corporació podrà actualitzar els imports de les referides sancions, dins el marc previst a l'article 186 de la vigent Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, o normativa en matèria de sancions que en el seu dia la supleixi.
Article 38. Sancions accessòries o complementàries
1. En el cas del supòsit de falsedat documental, serà imperativa l'aplicació de les sancions accessòries.
2. En el supòsit de faltes greus, a més de les multes, es podran imposar les següents sancions accessòries:
2.1. Reducció del termini o revocació de la llicència i/o la inhabilitació per obtenir una altra durant el termini previst legalment.
2.2. Retirada de la via pública dels elements que hagin estat objecte d'infraccions greus, que dificultin el trànsit de vianants o rodat o que constitueixin o serveixin de suport a l'activitat denunciada o delictiva, la qual retirada serà realitzada en qualsevol moment per la Policia Local.
3. En el supòsit de faltes molt greus, es podran imposar les següents sancions accessòries o complementàries:
3.1. En les conductes que constitueixen infraccions molt greus de forma repetitiva, a més de les sancions accessòries previstes per les faltes greus, es podrà aplicar la suspensió cautelar i temporal per un temps de fins a 15 dies, de l'activitat principal a la qual estigui vinculada l'ocupació. Per a la iniciació d'aquest expedient serà suficient l'existència de cinc sancions executives per infraccions molt greus en via administrativa dins un període de dos anys.
4. De l'abandonament de béns a la via pública, en seran responsables els seus titulars.
Als efectes de la graduació de les sancions es prendran en consideració les següents circumstàncies modificadores de la responsabilitat:
1. Les interferències causades al trànsit de vianants o rodat, les situacions de perill, molèsties, naturalesa dels perjudicis o danys causats a tercers, a la conservació, netedat i ornat de les zones de domini públic o privat d'ús públic i a l'equipament o mobiliari urbà, la incidència sobre el medi ambient, el cas omís de les advertències formulades, la intencionalitat i l'àmbit de l'acte sancionat.
2. Si la infracció afecta al medi ambient i s'ha comès en una zona d'especial protecció.
3. La importància de la infracció comesa, el nombre, volum o quantitat dels elements objecte de denúncia i l'espai ocupat sense autorització.
4. El nombre d'infraccions tipificades.
5. El benefici il·lícit obtingut com a conseqüència de l'activitat sancionada.
6. La reiteració. S'entén que hi ha reiteració quan la persona responsable ja ha estat sancionada per infraccions d'aquesta Ordenança o quan s'estan instruint altres procediments sancionadors per infraccions d'aquesta Ordenança.
7. La reincidència. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comés en el termini d'un any més d'una infracció d'aquesta Ordenança i ha estat declarada per resolució ferma.
8. La reparació espontània dels danys i perjudicis causats.
9. La col·laboració o no, amb els agents de l'Autoritat en l'exercici de les seves funcions del control de l'ocupació de la via pública.
10. En la imposició de les sancions de multa, se tindrà en compta en qualsevol cas, que la comissió de la infracció no resulti més beneficiosa per a l'infractor, que el compliment de la norma infringida.
Article 39. Actuacions subsidiàries
L'Ajuntament es reserva la facultat de reclamar de l'infractor el rescabalament de les despeses que es derivin de la correcció de les anomalies, danys causats o reintegrament de les despeses ocasionades per actuacions subsidiàries per tornar a la normalitat, com a conseqüència d'infraccions a la present Ordenança.
Article 40. Prescripció de les infraccions
Les infraccions comeses en matèria d'ocupació o activitats realitzades en la via pública prescriuran:
1. Les lleus, als 6 mesos
2. Les greus, als 2 anys
3. Les molt greus, als 3 anys
Article 41. Prescripció de les sancions
Les sancions imposades per l'esmentada matèria prescriuran:
1. Les lleus, a l'any.
2. Les greus, als 2 anys.
3. Les molt greus, als 3 anys.
Article 42. Inspecció
Els serveis municipals i la Policia Local tindran cura del compliment exacte de les disposicions d'aquesta ordenança o d'altres de complementàries i de general aplicació, i conseqüentment podran inspeccionar i fiscalitzar en qualsevol moment l'ús adequat de l'espai públic autoritzat per a terrasses o vetlladors. El o la titular de la llicència té l'obligació de facilitar la tasca inspectora del personal municipal.
CAPÍTOL IX. Disposicions Finals
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA ÚNICA.- Amb les sol·licituds d'ocupació de via pública que se presentin transcorregut el termini de dos anys des de l'entrada en vigor de la present ordenança, s'acompanyarà imperativament l'acreditació documental de que l'establiment disposa de llicència d'activitat del local o que s'ha presentat davant l'Ajuntament la preceptiva declaració responsable que faculta pel seu funcionament.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Règim supletori
En tot el que no es prevegi a la present Ordenança i no estigui expressament prohibit, hom s'ajustarà al que disposen la Llei de bases del règim local i la seva normativa complementària, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques o les que en el seu dia les substitueixin, i quanta normativa vigent sigui d'aplicació, així com, en el seu cas, els criteris discrecionals que s'han vingut aplicant en casos similars.
Segona.- Entrada en vigor.- La present ordenança entrarà en vigor, d'acord amb les previsions dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i, tindrà efectes des del dia primer del mes natural següent al de la data de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Lloseta,13 d'octubre de 2020
El batlle Jose Maria Muñoz Pérez"