Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 9573
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 21 de setembre de 2020 per la qual es determina l’ampliació de la dotació de personal de suport educatiu per a l’atenció a la diversitat en l’ensenyament privat concertat per al curs 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix, en l'article 71.1, que les administracions educatives han de disposar els mitjans necessaris perquè tots els alumnes assoleixin el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional, així com els objectius que estableix amb caràcter general aquesta Llei.

El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, pretén garantir la igualtat d'oportunitats per a tots els alumnes perquè puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats. Aquest Decret estableix que els centres docents han de dur a terme les actuacions necessàries per aconseguir que els alumnes assoleixin els objectius i les competències bàsiques de les diverses etapes educatives.

En aplicació de la Llei orgànica 2/2006, l'article 14.4 del Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, estableix que correspon a la Conselleria d'Educació i Cultura proporcionar els recursos necessaris per garantir l'atenció a la diversitat dels alumnes, en especial, l'atenció als alumnes que presenten necessitats específiques de suport educatiu.

L'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 7 de maig de 2008 per la qual es regula la dotació dels equips docents als nivells educatius concertats (BOIB núm. 65, de 13 de maig) estableix les ràtios de distribució d'hores no incloses en el currículum del nivell respectiu per a cada tipus de centre i per als diferents nivells educatius. Aquestes ràtios inclouen hores d'atenció individualitzada, de suport i de compensació educativa.

En el BOIB núm. 6 de 2017, de 14 de gener, es va publicar el Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017-2018. L'article 20 d'aquest Decret, sobre l'atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, estableix el següent:

Si escau, la dotació bàsica per a cada centre es complementarà amb una dotació addicional per a cada curs escolar fins a arribar al cent per cent, d'acord amb les necessitats de cada centre, l'actualització anual dels criteris i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Universitat. Es garantirà, durant els cursos que durin els nous concerts, que la suma dels diferents professors de la dotació bàsica més la dotació addicional no sigui inferior a la dotació bàsica que tenen els centres el curs 2016-2017.

Per això, per a cada curs escolar el director general de Planificació, Ordenació i Centres dictarà una resolució perquè els centres privats concertats puguin sol·licitar una dotació addicional de personal d'atenció a la diversitat. Aquesta dotació s'assignarà d'acord amb uns criteris que tindran en compte els alumnes escolaritzats a cada centre que requereixin aquest suport, així com la situació i les característiques pròpies de cada centre escolar. Les variacions de les despeses de personal derivades d'aquesta dotació addicional es regularitzaran al final de cada curs escolar.

Es requereix una actuació per part de l'administració, dels centres i de diferents professionals, a efectes de dur a terme una valoració adequada i ajustada a les necessitats dels alumnes per garantir que aquests assoleixen els objectius de màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional. En aquest sentit, l'article 20 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, preveu tota una sèrie d'actuacions per detectar, valorar i identificar aquests alumnes.

D'altra banda, el 14 de març de 2020, es publicà en el Butlletí Oficial de l'Estat el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Aquest Reial decret, amb les seves successives pròrrogues i la normativa que el desenvolupa, implantà tota una sèrie de mesures i restriccions per evitar en la mesura que es pugui els contactes de riscs entre les persones i protegir així la salut i seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.

L'adopció d'aquestes mesures d'emergència per aconseguir aquest objectiu de salvaguarda de la salut no només afecta l'àmbit sanitari, o sociosanitari, sinó que afecta tots els espais de la vida i de la convivència, com és l'educació.

En l'àmbit educatiu i de la formació, aquestes mesures es materialitzen en la suspensió de l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells, que es disposa en l'article 9 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, ja esmentat.

Aquestes mesures han fet impossible dur a terme les actuacions previstes en l'article 20 del Decret 39/2011 per tal de poder fer una correcta i completa valoració de les necessitats de personal de suport educatiu per a l'atenció de la diversitat.

Atenent a aquesta situació es considera prudent iniciar l'expedient amb la finalitat i objectiu de poder continuar donant suport als centres i als alumnes amb necessitats especials i garantir la igualtat d'oportunitats a tots els alumnes perquè puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats, i prendre com import per a la dotació addicional aquella amb la qual cada centre va finalitzar el curs 2019-2020, subjecta a les regularitzacions que procedeixi.

En aquest sentit, en data 9 de juliol de 2020, la Comissió de Concerts de les Illes Balears i la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears van acordar per unanimitat que la dotació addicional per al curs 2020-2021 que rebi cada centre sigui la mateixa que estava vigent en finalitzar el curs 2019-2020.

Per tot això, i conforme a l'acord adoptat per unanimitat per la Comissió de Concerts de les Illes Balears i la Mesa de l'Ensenyament Privat Concertat de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

  1. Establir per al curs 2020-2021 la dotació de personal de suport PT, AL i AD assenyalada en l'annex.
  2. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

   

Palma, 21 de setembre de 2020

El director general de Planificació, Ordenació i Centres

Antonio Morante Milla

Documents adjunts