Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 9538
Resolució conjunta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de 2 d’octubre de 2020 per la qual es convoca els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  1. La Constitució espanyola de 1978 proclama en l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, en l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, s'han anat articulant, fonamentalment a partir d'aquests articles, les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.

  2. El Conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat l'any 2014 per l'Estat Espanyol, explicita en l'article 3 que el terme violència envers les dones s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones, i designa tots els actes de violència basats en el gènere que impliquen o poden implicar per a les dones danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, incloent-hi l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, en la vida pública com la privada.

  3. La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, estableix que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació. A més, determina mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits. En l'àmbit educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i la igualtat entre homes i dones. Així doncs, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.

  4. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) explicita la necessitat d'una formació equitativa en el respecte als drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat efectiva d'oportunitats entre homes i dones, així com el ple desenvolupament de la personalitat i el reconeixement de la diversitat afectivosexual per superar comportaments sexistes. D'altra banda, estableix que el consell escolar de cada centre ha de designar una persona per impulsar propostes de mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), que modifica parcialment la redacció de la LOE, fa referència al desenvolupament a l'escola dels valors que fomenten la igualtat efectiva entre homes i dones, així com a la prevenció de la violència de gènere.

  5. La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, a l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, a la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, a la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, a la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i a l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història.

  6. La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs, indica que, en l'àmbit educatiu, s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors. Aquesta formació ha de tenir un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no desitjats, en el marc d'una sexualitat responsable.

  7. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, té com a objectius principals garantir i desenvolupar l'exercici dels drets de les persones lesbianes, gais, trans (transsexuals i transgèneres), bisexuals i intersexuals, així com evitar que es puguin produir situacions de discriminació i/o violència per raó de la seva orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, a l'efecte d'assegurar així que a les Illes Balears es pugui viure la diversitat sexual i afectiva amb plena llibertat. L'article 12, que se centra en l'àmbit educatiu i tracta la coeducació, estableix en l'apartat 3 que «el principi de coeducació s'ha d'incorporar als plans d'acció tutorial i als plans i reglaments de convivència dels centres educatius, d'acord amb l'autonomia i el projecte educatiu de cada centre». L'apartat 7 d'aquest article disposa que «el Govern de les Illes Balears, per mitjà de la conselleria competent en matèria d'educació, ha de garantir el desplegament del que estableix aquest article i ha de vetlar perquè les escoles, els instituts i els altres centres educatius constitueixin un entorn amable i respectuós amb la diversitat sexual i afectiva i amb les identitats de gènere en el qual l'alumnat, el personal docent i el personal d'administració i serveis puguin viure d'una manera natural llur orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i es contribueixi així a la creació i visibilització de models positius per a la comunitat educativa».

  8. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix en l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals, el rebuig de qualsevol forma de discriminació, el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i altres.

  9. La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, estableix en la lletra f) de l'article 3 que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb la participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.

  10. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, recull, en l'article 35, que «les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències respectives i per protegir la integritat de les persones menors d'edat, han d'aprovar, desenvolupar i executar programes destinats a adoptar mesures preventives per protegir-les contra tota forma de violència: maltractaments físics o psíquics; càstigs físics humiliants o denigrants; descuit o tracte negligent [...]; agressions i abusos sexuals; corrupció; violència masclista, d'acord amb el que estableix la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; violència en l'àmbit familiar, sanitari, social o educatiu; assetjament escolar; tràfic d'éssers humans; mutilació genital femenina; violència a través de les noves tecnologies, i qualsevol altra forma d'explotació o abús». L'article 90.b) indica que un dels objectius principals de les polítiques de prevenció en matèria de relacions socials és la prevenció de tot tipus de violència i dels abusos sexuals entre persones menors d'edat. En el segon paràgraf de l'article 91 s'expressa que «les administracions públiques competents han de procurar l'assessorament i l'atenció jurídica, pedagògica i psicològica bàsica als infants i als adolescents que siguin víctimes d'abusos o de maltractament, així com als agressors, a través de serveis especialitzats».

  11. El setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, el qual conté mesures que tenen per objectiu la ruptura del silenci mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i de la prevenció de la violència de gènere desenvolupant accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el dany que produeixen la desigualtat i les conductes violentes.

  12. La línia estratègica 1.1 del Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017- 2020 insta a incorporar la coeducació al sistema educatiu de les Illes Balears, mentre que la línia 1.2 busca potenciar el disseny d'accions educatives per prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives i sensibilitzar sobre aquest tipus de violències.

  13. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears, estableix en l'article 4 que una de les seves funcions és «promoure la col·laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».

  14. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, disposa que el pla de convivència de cada centre ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».

  15. El Pla Reacció: Mesures contra les violències masclistes 2017-2020 estableix, en la línia estratègica 1, la promoció de la igualtat i la prevenció de les violències masclistes en la infància i la joventut. En concret, en el punt 1.2 diu que s'han prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives i sensibilitzar sobre aquestes.

  16. L'«Agenda Balear 2030. Estratègia per a un desenvolupament sostenible» planteja la implementació dels disset objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030. En concret, l'ODS 4 (Educació de qualitat), amb la meta 4.5 envers la disparitat de gènere i col·lectius vulnerables, projecta «eliminar disparitats de gènere en educació», i l'ODS 5 (Igualtat de gènere) pretén «assolir la igualtat de gènere i empoderar totes les nenes i dones» a través de nou metes, entre les quals hi ha: l'objectiu 5.1, posar fi a totes les for   es de discriminació contra les dones i les nenes a tot el món; l'objectiu 5.2, eliminar totes les formes de violència contra nenes i dones en tots els àmbits públics i privats; l'objectiu 5.5,vetlar per la participació plena de la dona i per la igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els nivells; l'objectiu 5.b, millorar l'ús de la tecnologia instrumental, en particular les tecnologies de la informació i les comunicacions, per promoure l'empoderament de la dona; i l'objectiu 5.c, adoptar i enfortir polítiques i lleis per a la igualtat i l'empoderament que promoguin la igualtat de gènere i l'empoderament de totes les nenes i dones a tots els nivells.

  17. El mes de novembre de 2019, un total de 105 centres educatius públics de les Illes Balears van participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2019», convocat mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 10 de setembre de 2019 (BOIB núm. 126, de 14 de setembre). El termini de participació a aquesta convocatòria es va ampliar per mitjà de la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 11 d'octubre de 2019 per la qual s'amplia el termini de presentació de sol·licituds per participar al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de Novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019», dirigit als centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears. Així mateix, mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 6 de novembre de 2019 per la qual s'ofereixen activitats als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, preferentment centres concertats, organitzades dins el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2019» (BOIB núm. 153, de 9 de novembre), s'hi van inscriure set centres públics més i deu centres concertats. Conseqüentment, entre les convocatòries mencionades, hi van participar un total de 122 centres sostinguts amb fons públics.

  18. El mes de desembre de 2019, la presidenta del Govern de les Illes Balears i el conseller d'Educació, Universitat i Recerca van presentar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022. Aquest Pla, fonamentat en els principis de la transversalitat, la visibilitat, l'empoderament, la inclusió, la interseccionalitat, la paritat, els valors democràtics restauratius i de la cultura de la pau, conté cinquanta accions encaminades a assolir cinc objectius generals: sensibilitzar, formar i implicar la comunitat educativa en matèria d'igualtat de gènere i coeducació; incorporar la perspectiva de gènere a l'educació; incorporar mesures favorables perquè els centres integrin els models coeducatius; oferir una educació afectivosexual integral, amb perspectiva de gènere, que atengui la diversitat sexual, les diferents identitats de gènere i la diversitat familiar i promoure l'establiment de relacions positives, saludables i igualitàries; i intervenir en l'àmbit educatiu per prevenir, detectar i actuar davant les violències masclistes i LGTBI-fòbiques. Posteriorment, el 5 de setembre de 2020 es va publicar la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears.

  19. La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 va modificar parcialment la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

  20. Així doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020».

Fonaments de dret

  1. La Constitució espanyola de 1978.

  2. L'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 (BOE.núm.137, de 6 de juny de 2014).

  3. La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

  4. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  5. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

  6. La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

  7. La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs.

  8. La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

  9. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

  10. La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.

  11. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

  12. El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears.

  13. El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

  14. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 10 de setembre de 2019 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2019» (BOIB núm. 126, de 14 de setembre de 2019).

  15. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 11 d'octubre de 2019 per la qual s'amplia el termini de presentació de sol·licituds per participar al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de Novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019», dirigit als centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears (BOIB núm. 140, de 15 d'octubre de 2019).

  16. La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 6 de novembre de 2019 per la qual s'ofereixen activitats als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, preferentment centres concertats, organitzades dins el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2019» (BOIB núm. 153, de 9 de novembre de 2019).

  17. La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 119, de 7 de juliol de 2020).

  18. La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020).

Per tot això, dictam la següent

Resolució

  1. Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020» en centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears l'any 2020 (annex 1).

  2. Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 2).

  3. Aprovar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material emprat a la convocatòria del programa (annex 3).

  4. Aprovar el model de memòria i d'avaluació del programa per als centres educatius participants (annex 4).

  5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i de l'Institut Balear de la Dona.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i el que s'estableix en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 2 d'octubrede 2020

                           La directora general de Primera Infància,                                        La directora de l'Institut                  

                                 Innovació i Comunitat Educativa                                                       Balear de la Dona

                                       Amanda Fernández Rubí                                                                 Maria Duran i Febrer

 

ANNEX 1

Instruccions per al desenvolupament del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020»

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

  1. Aquestes instruccions concreten les bases de la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones. Any 2020», adreçada a l'alumnat dels centres docents públics de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears i les seves famílies.

  2. Aquest programa es desenvolupa amb la col·laboració de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i l'Institut Balear de la Dona, i està finançat pel Ministeri d'Igualtat mitjançant el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, a través de l'Institut Balear de la Dona.

  3. El programa cerca el disseny, la implementació i l'avaluació d'accions de sensibilització i prevenció de les diferents formes de violència contra les dones entorn d'una data tan significativa com el 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones.

Segon

Objectius del programa

Els objectius que es volen aconseguir amb aquest programa són els següents:

  1.  Prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives.

  2.  Sensibilitzar els infants i joves per generar canvis en les seves actituds que permetin avançar cap a la condemna i l'erradicació de les violències masclistes i aconseguir un canvi igualitari en la societat.

  3.  Dotar d'eines i instruments per detectar els primers indicis de violències contra les dones en una relació afectivosexual no igualitària.

  4.  Fomentar el respecte social mitjançant l'aprenentatge de mètodes no violents per a la resolució de conflictes en els centres escolars i la introducció d'una perspectiva de gènere que elimini tot tipus de violència envers les nenes i les dones.

  5.  Contribuir a reforçar l'empoderament i lideratge de la dona en la nostra societat.

 

Tercer

Requisits dels centres destinataris

  1.  Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents de titularitat pública de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments no universitaris, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  2.  Només hi poden participar aquells centres que hagin nomenat un docent com a coordinador de coeducació. Aquesta informació es verificarà mitjançant el GESTIB.

  3.  Cada centre ha de presentar una única sol·licitud, amb tota la informació necessària, d'acord amb el model de l'annex 2 d'aquesta Resolució.

Quart

Compromisos

  1.  La Conselleria d'Educació,Universitat i Recerca es compromet a:

    1.  Fer una aportació econòmica de fins a 300.000 €, provinents del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere per mitjà de l'IBDONA, que s'han de repartir entre els centres seleccionats, amb un màxim de 2.000 € per centre. Aquestes aportacions s'han de fer amb càrrec de la partida pressupostària 13601.421K05.22900.00.20090 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2020.

    2.  Excepcionalment, el límit assignat per centre es pot ampliar fins a 4.000 €, quan es doni qualsevol dels supòsits que es recullen a continuació, disposats per ordre de prioritat:

      1.  Tenir un pla d'igualtat aprovat.

      2.  Haver participat en el programa «Cap a la coeducació als centres educatius».

      3.  Haver indicat en la memòria de convivència del curs 2019-2020 la realització d'accions per afavorir la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista.

    3.  Revisar les sol·licituds i seleccionar les accions proposades pels centres educatius.

    4.  Prestar assessorament en el desenvolupament de les accions de sensibilització de cadascun dels centres seleccionats.

    5. Fer difusió de les bones pràctiques relacionades amb aquesta convocatòria.

    6. Avaluar el procés i els resultats del programa.

    7. Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca podrà reclamar els diners que els centres no hagin utilitzat.

  2.  L'Institut Balear de la Dona es compromet a:

    1.  Col·laborar en el disseny del programa.

    2.  Participar en la Comissió de Selecció.

    3.  Fer-se càrrec del cost de les accions del programa correctament justificades, fins a 300.000 €.

  3.  Els centres docents participants es comprometen a:

    1.  Tramitar les sol·licituds segons el model de l'annex 2.

    2.  Implementar les accions seleccionades entre l'1 d'octubre i el 22 de desembre de 2020. Si alguna de les accions no es pot dur a terme per causes justificades, se'n pot dur a terme una de similar. El format de les accions pot ser el que el centre decideixi sempre que contribueixi a sensibilitzar l'alumnat i la comunitat educativa envers la promoció de la igualtat i la prevenció de les violències masclistes. També es poden organitzar accions conjuntes entre diversos centres. Les famílies dels alumnes hi poden participar a través de les seves associacions.

    3.  Fer constar, a efectes de la justificació, els logotips dels sis organismes o programes següents en la documentació generada de les activitats, així com en els cartells, espais o materials que s'elaborin:

      1. La Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

      2. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

      3. L'Institut Balear de la Dona

      4. L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar

      5. El Ministeri d'Igualtat

      6. El Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere

Els logotips es poden descarregar de la pàgina web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar .

A efectes de justificació, si s'han hagut de comprar llibres per a les accions fetes amb l'alumnat, la primera pàgina d'aquests llibres s'ha de segellar amb els sis logotips abans esmentats. La onselleria d'Educació, Universitat i Recerca es compromet a enviar un segell amb els sis logotips als centres que realitzin aquests tipus d'activitats.

  1. Nomenar un docent que assumeixi la coordinació de les accions del programa segons el que s'estableix en l'apartat cinquè de l'annex 1 d'aquesta Resolució, a l'efecte de facilitar els aspectes organitzatius, com ara espais i horaris, per poder dur a terme les accions.

  2. Presentar una memòria final amb evidència documental del que s'ha fet. Aquesta evidència s'ha d'adequar al tipus d'activitat que s'hagi realitzat i pot consistir en fotografies, vídeos, cartells, els mateixos materials elaborats, etc. A efectes de justificació, s'hauran d'aportar a Convivèxit cinc exemplars de tot el material que s'hagi editat: xapes, samarretes, cartells, etc.

  3.  Presentar la justificació de la despesa econòmica amb les factures corresponents d'acord amb l'import màxim assignat per la Comissió de Selecció. A aquest efecte, els centres han de seguir aquestes indicacions:

    1. Han de presentar la despesa de cada acció específica i el sumatori total de les factures.

    2. Les factures han de ser oficials i han de mostrar l'import amb IVA (a excepció de les factures emeses per professionals que n'estan exempts).

    3. Les factures han d'incloure les dades fiscals completes.

Només es poden justificar les despeses destinades al pagament de material fungible, artistes i altres professionals i entitats que treballin en la prevenció de la violència masclista. S'entén que només s'inclourà el material estrictament necessari i justificable per al desenvolupament de l'acció, que han de donar resposta indubtable a les mesures del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, i en cap cas no es podrà justificar la compra de material inventariable (ordinadors, tauletes electròniques, dispositius mòbils, taules, cadires, etc.).

  1.  Presentar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material, segons l'annex 3 de la convocatòria.

  2.  Presentar una memòria justificativa de les accions i una avaluació d'acord amb el model de l'annex 4 d'aquesta Resolució.

Cinquè

Coordinació del programa

Cada centre ha de designar una persona encarregada de la coordinació del programa. Aquesta persona, que ha de formar part del claustre del professorat del centre, ha d'assumir les funcions següents:

  1.  Coordinar, sota la supervisió de l'equip directiu, l'elaboració i execució de les accions del programa. Totes les actuacions plantejades i implementades al centre en el marc d'aquest programa han de respectar escrupolosament els plans de contingència dels centres i les mesures excepcionals vigents decretades per l'Administració relatives a la prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament dels centres educatius per fer front a la crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19.

  2.  Elaborar, amb el suport de la resta dels docents implicats, la memòria final i la justificació de la memòria econòmica, i lliurar-les.

Sisè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

  1.  Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura en l'annex 2 i s'hi han de fer constar totes les dades sol·licitades.

  2.  Les sol·licituds es poden presentar fins al dia 19 d'octubre de 2020.

  3.  La sol·licitud de participació al programa s'ha de presentar al Registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o per qualsevol de les vies previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Setè

Comissió de Selecció

  1.  La Comissió de Selecció ha d'examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats i l'import adjudicat, que s'ha de publicar en el lloc web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

  2.  Aquesta Comissió està formada pels membres següents:

    1.  El director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o la persona en qui delegui, que ha de presidir la Comissió.

    2.  La directora de l'Institut Balear de la Dona, o la persona en qui delegui.

    3.  Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap d'aquest Departament.

    4.  Un assessor o assessora tècnic docent de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, que ha d'actuar com a secretari.

    5.  Una tècnica del Projecte d'inversió per dinamitzar i implementar la coeducació i la prevenció de les violències masclistes en els centres educatius de les Illes Balears.

Vuitè

Criteris de selecció

La Comissió de Selecció ha d'adjudicar l'import dels centres seleccionats a partir dels projectes presentats, que han de contenir els requisits esmentats en aquesta convocatòria.

 

​​​​​​​Novè

Centres seleccionats

  1.  L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar ha de publicar la llista provisional de centres seleccionats al seu lloc web.

  2.  Els centres interessats poden formular-hi les al·legacions oportunes en el termini de cinc dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

  3.  Passat aquest termini d'al·legacions, l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar ha de resoldre les reclamacions i ha de publicar la llista definitiva de centres seleccionats al seu web.

Desè

Assessorament

L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, com a òrgan consultiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca pel que fa a la prevenció de situacions de conflicte, la recerca de l'èxit escolar, la socialització i la formació complementària de l'alumnat, i el coneixement, l'anàlisi, l'avaluació i la valoració de la convivència en els centres educatius de les Illes Balears, fent ús de les funcions establertes en l'article 4 del Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, ha d'oferir assessorament a la comunitat educativa que ho sol·liciti envers actuacions educatives per poder dur a terme en el marc d'aquest programa. No obstant això, els centres tenen llibertat a l'hora de seleccionar recursos educatius, sempre que ho facin de la manera especificada en la convocatòria.

Onzè

Finalització del programa

  1.  Una vegada finalitzat el programa, la persona que el coordini ha de presentar a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar la documentació següent:

    1.  La memòria final del projecte i l'avaluació, amb evidències fotogràfiques, segons el model de l'annex 4.

    2.  La justificació econòmica de les despeses realitzades (factures originals), segons el que s'especifica en l'apartat 3.f) del punt quart d'aquest annex 1.

  2.  El darrer dia per presentar la memòria final del projecte i l'avaluació és el 22 de gener de 2021. S'ha de fer arribar a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar a través del registre corresponent.

Documents adjunts