Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 9517
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual del PGOU de Pollença relatiu a l'Ordenació i Adaptació a la realitat de l'Accés des de la Carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del nucli urbà de Pollença, T.M. Pollença (23e/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de juliol de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació puntual del PGOU de Pollença relatiu a l'Ordenació i Adaptació a la realitat de l'Accés des de la Carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del nucli urbà de Pollença (T.M. Pollença), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació puntual del PGOU de Pollença relatiu a l'Ordenació i Adaptació a la realitat de l'Accés des de la Carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del Nucli Urbà de Pollença (T.M. Pollença) es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

L'objecte és la “modificació puntual del PGOU de Pollença, aprovat definitivament el 16 de novembre de 1990, relatiu a la nova ordenació i adaptació a la realitat de l'accés des de la carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del nucli urbà de Pollença”.

Els terrenys sobre els quals es proposa la modificació puntual del PGOU de Pollença estan situats en el terme municipal de Pollença, sent el seu àmbit el vial existent que comunica la carretera Palma – Port de Pollença amb la Via Argentina del nucli urbà de Pollença i els terrenys confrontants.

El PGOU de Pollença aprovat definitivament el 16/11/90 preveia la modificació del vial històric d'accés al nucli de Pollença segons l'ordenació que es pot apreciar en la planimetria del PGOU vigent, anul·lant aquest accés en el seu tram final. Han transcorregut gairebé tres dècades sense que s'hagi promogut aquesta alteració, i en l'actualitat, la voluntat municipal és conservar aquest vial sense modificar, malgrat que segons l'ordenació actual discorre en la seva part urbana per terrenys destinats a edificació i genera unes distorsions significatives si el comparem amb el disseny de ciutat previst en el PGOU de Pollença per a aquesta zona.

Motivació i oportunitat de la modificació puntual:

-Una primera escala, d'organització estructural del municipi, incorporant de nou el tram final de l'antiga carretera que uneix el nucli de Pollença amb la badia de Pollença, tram que discorre des del nucli urbà fins a la intersecció amb la carretera Palma – Port de Pollença, encreuament regulat mitjançant una rotonda prevista en el PGOU de Pollença però no executada en la ubicació prevista

-Una segona escala, que afecta l'ordenació urbana, dissenyant una nova ordenació per a aquesta zona que respongui a l'existent i que possibiliti als propietaris del sòl lucratiu confrontant desenvolupar-lo de manera lògica.

D'acord amb el document ambiental, per a la nova delimitació i reordenació de l'àmbit de la modificació s'han establert els criteris següents:

-L'eliminació en el planejament de l'accés que ara es recupera va constituir un error i que aquest accés o sortida del poble és útil i continua perfectament vigent.

-En la proposta d'ordenació aquest vial, que discorre en direcció Est –Oest, organitza a Nord i Sud els següents espais: A nord, es desenvolupa un sòl destinat a edificació similar al que existeix en l'ordenació actual però considerant el nou vial previst com a límit des del qual considerar profunditat edificable. A Sud, es proposa d'una banda una ampliació de l'àrea de vial existent i d'altra banda una àrea zonificada “I2-bis”, vinculada a la zona “I2-bis” destinada a edificació definida en el punt anterior, l'ús del qual és l'ús d'aparcament privat en superfície i sense edificació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

No es preveu que la modificació puntual pugui tenir efectes destacables sobre el territori i el medi ambient. Així, la modificació no suposarà cap alteració de la tipografia del terreny, pèrdua de sòl amb potencial agrícola, efectes sobre espècies de flora i fauna amb valor ecològic ni risc de contaminació de l'aigua i del sol. Si bé la nova ordenació de l'accés a la carretera Ma 2200 Palma- Port de Pollença en el tram del final del sol urbà des de via Argentina pot suposar una major impermeabilitat del sòl, un major consum potencial de recursos hídrics i una major producció de residus, renou i pols durant la fase de construcció, s'han d'entendre aquests efectes com efectes relatius.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la modificació del PGOU de Pollença:

Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme, (RS CMAT-GOIB 1830)

Consell de Mallorca, Departament de Mobilitat i Infraestructures, Direcció Insular de Mobilitat, (RS CMAT-GOIB 1831).

GOB, (RS CMAT-GOIB 1832).

Amics de la Terra, (RS CMAT-GOIB 1833).

Terraferida, (RS CMAT-GOIB 1834).

Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, (RS CMAT-GOIB 1835).

A dia d'avui no s'ha rebut cap informe de contestació.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluacions Ambientals, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

-Característiques de la Modificació: la modificació puntual del PGOU de Pollença, consisteix en la nova ordenació i adaptació a la realitat de l'accés des de la carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del nucli urbà de Pollença.

-Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada:Els efectes negatius que es desprenen de la modificació són poc significatius i estan relacionats, principalment, amb la fase d'execució de les obres d'urbanització per la nova ordenació i d'edificació. El document ambiental fixa unes mesures preventives i correctores que disminuiran aquests efectes. A més, cal tenir en compte que en l'anàlisi ambiental s'ha inclòs també l'alternativa d'execució del PGOU tal com ve definit en la seva versió actual, constatant que la modificació proposada és millor des del punt de vista ambiental.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «Modificació puntual del PGOU de Pollença relatiu a l'Ordenació i Adaptació a la realitat de l'Accés des de la Carretera Palma- Port de Pollença a la Via Argentina del nucli Urbà de Pollença (T.M. Pollença)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades al Document Ambiental.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

Palma,  29 de juliol de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias