Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 9469
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 6 d’octubre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria del Programa per a l’Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d’emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21), per als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació primària, educació especial, educació secundària obligatòria i batxillerat el curs escolar 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La pandèmia de la COVID-19 exigeix de totes les administracions educatives un suport extraordinari perquè el curs 2020-2021 el conjunt del sistema educatiu pugui dur a terme els ajusts organitzatius i pedagògics necessaris per atendre les mesures socioemocionals i educatives de l'alumnat no satisfetes en l'últim trimestre del curs 2019-2020, o que calgui atendre per futures circumstàncies adverses provocades per la pandèmia.

2. La situació anòmala i imprevista del tercer trimestre del curs 2019-2020 ha evidenciat que la comunitat educativa ha de desenvolupar també les competències necessàries per a l'ensenyament, la tutoria i l'avaluació en escenaris diferents de l'ensenyament presencial.

3. La incertesa sobre en quin escenari es desenvoluparà el procés d'ensenyament i aprenentatge en el curs 2020-2021 fa necessari posar en marxa actuacions específiques per poder afrontar-ho amb èxit.

4. La necessitat d'establir estratègies concretes en els centres d'educació primària, educació especial, educació secundària obligatòria i batxillerat per atendre els alumnes amb dificultats d'aprenentatge i els que són socialment vulnerables aconsella el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar de l'alumnat i millorar el rendiment acadèmic i la motivació vers l'aprenentatge.

5. El Ministeri d'Educació i Formació Professional (MEFP) posa en marxa un nou programa de cooperació territorial (PCT) orientat a revertir els efectes de la COVID-19 en l'alumnat: Programa per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21). Aquest PCT, finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'emmarca en el programa més ampli @PROA+21-27.

Aquest programa pretén donar una resposta a la situació d'emergència educativa caracteritzada per:

a) Suspensió de l'activitat lectiva presencial des del 16 de març a causa de la pandèmia produïda per la COVID-19. Malgrat que ni els centres, ni els docents, ni les famílies, ni l'alumnat no estaven preparats per afrontar un escenari d'educació a distància a causa del confinament sobtat, alguns d'ells varen sofrir en major grau les conseqüències d'aquesta situació.

b) Impacte negatiu del confinament en el benestar i el progrés educatiu de tot l'alumnat, però especialment en l'alumnat en desavantatge (sense dispositius i/o connexió, en llars sense condicions per al treball escolar a casa, etc.), fet que incrementa les possibilitats que s'hagin desconnectat de l'escola, augmentant el risc de fracàs escolar i abandonament.

6. Per poder donar resposta a la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021, els centres educatius hauran d'adoptar mesures que contribueixin a fer viables els desdoblaments, la codocència, la ràpida adaptació de les programacions didàctiques i de l'organització escolar, i les mesures d'atenció a la diversitat que propicien, simultàniament, l'avanç educatiu de l'alumnat respecte a les mesures establertes per les autoritats sanitàries.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març).

2. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

4. La Llei orgànica 8/2013, de 9 desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre).

5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

6. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

7. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

8. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 (BOE núm. 176, de 25 de juliol).

9. La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener de 2015).

10. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

11. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

12. La Llei 9/2019, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer).

13. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).

14. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

15. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d'orientació educativa, social i professional de les Illes Balears.

16. El Decret 103/2012, de 21 de desembre, que modifica el Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

17. L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990.

18. L'Acord del Consell de Ministres de 15 de novembre de 2019 pel qual s'aprova la formalització dels criteris de distribució, així com la distribució resultant dels crèdits per a l'any 2019 amb destinació al finançament del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i el Suport en l'Educació.

19. La Resolució de la Secretaria d'Estat d'Educació i Formació Professional per la qual es concedeix un import de 2.002.454,00 euros a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, consignat en l'aplicació pressupostària 18.04.322B.456 dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2018, prorrogats per al 2019, per al finançament del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i el Suport en l'Educació.

20. Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 119, de 7 de juliol).

21. La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021(BOIB núm. 153, de 5 de setembre).

 Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria del Programa per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21), les bases de la qual figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar els annexos corresponents a cada línia d'actuació del programa.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a les pàgines web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 6 d'octubre de 2020

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria del Programa per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21), per als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació primària, educació especial, educació secundària obligatòria i batxillerat el curs escolar 2020-2021

Primer

Objecte

S'estableixen les bases de participació en el Programa per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21) i la selecció de centres educatius participants.

Segon

Objectius

L'objectiu general del programa és posar en marxa un mecanisme d'ajuda per a l'enfortiment dels centres finançats amb fons públics que presenten més complexitat educativa per donar suport a les seves actuacions en les condicions especials del curs 2020-2021.

Els objectius específics són:

a) Garantir la continuïtat i l'avanç educatiu de l'alumnat en el curs 2020-2021, amb atenció especial als més vulnerables educativament.

b) Restablir, reforçar i millorar el funcionament dels centres educatius en les condicions especials del curs 2020-2021, flexibilitzant-ne l'organització, garantint les condicions escolars recomanades per les autoritats sanitàries i donant suport a les intervencions diferenciades que tenguin efectes a curt i a mitjà termini.

c) Reforçar l'equitat educativa de la xarxa de centres, en funció de les seves característiques, amb especial atenció als centres educatius de més complexitat, vulnerabilitat i major índex de pobresa educativa (bretxa digital, fracàs escolar, repetició, absentisme, abandonament primerenc, etc.).

d) Impulsar i facilitar les adaptacions necessàries de les programacions didàctiques, de les competències clau i dels aprenentatges fonamentals.

e) Reforçar la dotació dels equips docents i dels professionals dels serveis d'orientació, per poder respondre a l'adaptació de les programacions.

f) Donar resposta de forma integral a les noves necessitats educatives sobrevingudes, així com mitigar l'impacte del confinament i la suspensió de l'educació presencial en el benestar socioemocional de l'alumnat i del professorat.

 

 

Tercer

Àmbit d'aplicació i destinataris

L'àmbit d'aplicació són els centres sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que imparteixen educació primària, educació especial, educació secundària obligatòria i batxillerat el curs escolar 2020-2021, amb especial atenció als que presentin indicadors més alts de pobresa educativa (retard educatiu significatiu, desconnexió de l'escola, alts índexs d'absentisme, risc de fracàs escolar i abandonament primerenc), que necessitin suport addicional per respondre a les múltiples demandes que hauran d'afrontar per compensar l'impacte del confinament i el tancament d'escoles en el tercer trimestre del curs 2019-2020 a causa de la COVID-19 en el seu alumnat.

El destinatari últim és l'alumnat d'educació primària, educació especial, educació secundària obligatòria i batxillerat d'aquests centres, amb especial atenció als més vulnerables educativament.

Quart

Descripció del programa i actuacions

1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i els centres educatius sostinguts amb fons públics que siguin seleccionats per les seves majors necessitats per afrontar l'emergència educativa del curs 2020-2021 hauran de formalitzar uns compromisos per impulsar l'orientació, l'avanç i l'enriquiment educatiu a través d'un contracte programa (annex 3).

2. Els contractes programa han de preveure les actuacions prioritzades per cada centre entre les tres línies que formen el catàleg d'actuacions del Programa #PROA+ (20-21), en funció dels seus objectius, característiques, necessitats i possibilitats per al millor desenvolupament educatiu, per donar suport així als seus plans de contingència.

3. Els centres que es vinculin al #PROA+ (20-21) podran elegir les actuacions que requereixin en l'actual situació d'emergència educativa, entre les tres línies següents:

a) Pla d'acompanyament, motivació i reforç escolar personalitzat per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (línia adreçada a centres públics i concertats).

b) Suport a l'alumnat amb risc d'abandonament escolar a través de la incorporació de professionals de l'àmbit social (línia adreçada a centres públics i concertats).

c) Adequació del Projecte Educatiu de Centre a les necessitats del curs 2020-2021 a través del Pla de Contingència (línia adreçada a centres públics).

4. Cada centre pot sol·licitar les línies d'actuació que consideri necessàries.

Línia 1: Pla d'acompanyament, motivació i reforç escolar personalitzat per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (PAE curs 2020-2021)

Aquesta línia potencia les actuacions d'acompanyament escolar que complementen la tasca docent, i estan destinades a millorar la motivació, l'autoestima, el benestar emocional i les perspectives escolars de l'alumnat.

A través d'aquest pla d'acompanyament, motivació i reforç escolar personalitzat per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (PAE curs 2020-2021), es donarà suport per a l'adquisició o el reforç dels aprenentatges bàsics, de l'hàbit lector, de la incorporació plena al ritme de feina ordinari (en diferents escenaris), dels objectius curriculars i de l'adquisició de recursos per aprendre a resoldre conflictes de convivència.

Els centres han de seleccionar, d'entre el seu personal docent, el professorat que durà a terme les tasques d'aquesta línia per donar suport a l'alumnat, fer de guia per millorar el benestar i les expectatives educatives de l'alumnat que ho requereixi, en estreta col·laboració amb els tutors i els orientadors.

Servei responsable de la línia 1

Servei d'Innovació Educativa

Dades de contacte: sie@dgpice.caib.es, telèfon 971 17 77 81

Desenvolupament de la línia 1

1. Destinataris del programa: alumnat de 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca que es trobin en situació especialment vulnerable per motius socioeconòmics o socioculturals, risc d'abandonament escolar i dificultats d'aprenentatge.

2. Grups: han d'estar formats per entre cinc i deu alumnes. Per a la formació dels grups, s'haurà de tenir en compte la normativa vigent relativa a la COVID-19 que afecta els centres docents. El nombre de grups autoritzats dependrà de la disponibilitat pressupostària del programa dedicada a aquesta línia.

3. Durada: s'han de dedicar un total de 84 hores a cada grup entre el 23 de novembre de 2020 i el 31 de maig de 2021, distribuïdes proporcionalment en dos o tres dies alterns per setmana. Les activitats s'han de desenvolupar en dies lectius, en horari no lectiu i que no coincideixi amb l'horari del servei de menjador del centre.

4. Professorat: cada grup ha de ser atès per docents del centre que s'hagin apuntat al programa de manera voluntària. En el cas del personal interí, han de tenir el nomenament, com a mínim, fins al 31 de juliol de 2021.

Les funcions dels docents participants són:

a) Valorar les capacitats i reforçar l'autoestima i la motivació de l'alumnat.

b) Revisar, planificar i ordenar la seva tasca escolar.

c) Complementar el treball d'aula ajudant individualment l'alumnat a adquirir hàbits i tècniques d'aprenentatge eficaços.

d) Avançar en els aprenentatges fonamentals.

e) Resoldre de manera adient els conflictes que pugui tenir amb altres alumnes o amb els seus docents, ajudant-los a col·laborar i a conviure positivament.

f) Emplenar el certificat del docent (annex 6).

g) Controlar l'assistència de l'alumnat participant i emplenar el full d'assistència (annex 7).

En el cas que en un centre es presentin més docents voluntaris que els necessaris per atendre els grups del programa, l'equip directiu ha de seleccionar el professorat segons l'odre de preferència següent:

a) L'especialitat, d'acord amb l'àmbit que s'ha de treballar (en cas de centres que imparteixen ESO).

b) Si imparteix classe al mateix nivell del grup del programa.

c) Vacant adjudicada a mitja jornada.

d) Antiguitat al centre.

5. Assignació econòmica: el professorat participant rebrà una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 euros per hora de dedicació. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca farà aquesta aportació.

La línia 1 estarà finançada pel Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i el Suport en l'Educació del Ministeri d'Educació i Formació Professional, i cofinançat pel Fons Social Europeu (FSE) en el marc del Programa Operatiu d'Ocupació, Formació i Educació 2014-2020 i pel Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21).

6. Coordinació: l'equip directiu ha de proposar, com a mínim, un coordinador o coordinadora, seleccionat preferentment entre el professorat participant, amb les funcions següents:

a) Marcar les pautes i assegurar la coherència en el treball del professorat i la coordinació amb els tutors o tutores de l'alumnat participant.

b) Traslladar informació rellevant sobre la participació i el progrés de l'alumnat a la resta de l'equip docent perquè ho tengui en compte a l'hora de decidir sobre la promoció/titulació d'aquests alumnes.

c) Gestionar, amb l'ajut de l'equip directiu, la documentació del programa. El coordinador és el responsable de:

*Emplenar el projecte i la memòria (annexos 4 i 5).

* Recollir les autoritzacions familiars (annex 8).

* Revisar els annexos que ha d'emplenar cada docent.

* Trametre per correu electrònic tota la documentació escanejada al Servei d'Innovació Educativa.

d) Oferir, amb el suport dels docents que imparteixen el programa, informació a les famílies, mitjançant un full de seguiment individual del grau d'assoliment dels objectius proposats, la progressió de l'alumne i l'assistència.

Els coordinadors disposen d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups que s'han autoritzat al centre:

Grups autoritzats

Hores totals de coordinació remunerades per a cada centre

1 grup

8 hores

2 grups

10 hores

3 grups

12 hores

4 o més grups

14 hores

Finalització, avaluació del programa i documentació

Abans del 30 de juny de 2021, els centres han de trametre, per correu electrònic a l'adreça sie@dgpice.caib.es, la documentació següent escanejada:

* Annex 5 (memòria i certificat del programa)

* Annex 6 (certificat de cada docent)

* Annex 7 (full d'assistència de l'alumnat).

Els annexos es poden descarregar a la pàgina web (tn.caib.es/SIE) o clicant sobre la graella del punt novè.

Línia 2: Suport a l'alumnat amb risc d'abandonament escolar a través de la incorporació de professionals de l'àmbit social

Davant les dificultats viscudes per l'alumnat i les famílies en el període de confinament i les conseqüències derivades de la pandèmia, aquesta línia té com a objectiu principal prevenir l'abandonament primerenc, reduir l'absentisme i promoure l'èxit escolar.

Aquesta línia cerca fomentar el compromís de les famílies perquè puguin donar suport en millors condicions als seus fills i filles en els diferents escenaris (presencial, semipresencial o a distància), així com millorar la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats d'aprenentatge dels seus fills i filles, impulsant el treball en xarxa dels centres educatius amb el seu entorn comunitari (ajuntaments, organitzacions del tercer sector...).

Servei responsable de la línia 2

Servei d'Atenció a la Diversitat (SAD)

Dades de contacte: proaplus@dgpice.caib.es, telèfon 971 17 77 80

Desenvolupament de la línia 2

1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca assignarà al centre educatiu seleccionat un o una professional de l'àmbit social. Es disposarà d'un màxim de 25 professionals de l'àmbit social que duran a terme l'actuació entre els diferents centres que ho sol·licitin. Cada un d'ells atendrà un o dos centres com a màxim. Queden exclosos d'aquesta línia els centres educatius que ja disposen d'un professional de l'educació social contractat per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

2. Coordinació: recau en l'equip directiu i en el Servei d'Atenció a la Diversitat.

3. Organització i funcionament: els professionals de l'àmbit social adscrits als centres educatius es regiran per les instruccions del Servei d'Atenció a la Diversitat sobre el funcionament d'aquesta línia en les quals s'especifiquen els objectius, les funcions dels professionals, la metodologia, les línies d'actuació i la documentació relatives a l'organització del programa. Durant el curs escolar, i segons les necessitats específiques de cada centre educatiu, els professionals de l'àmbit social, en coordinació amb l'equip directiu i el servei d'orientació, han de desenvolupar un mínim de dos programes d'intervenció educativa i social.

4. Destinataris: alumnat de centres públics i concertats d'educació primària, educació especial i d'educació secundària obligatòria, especialment, els alumnes que presenten dificultats en l'aprenentatge derivades de causes socials: situacions de risc, desprotecció, vulnerabilitat i/o exclusió social.

5. Horari: l'horari dels professionals de l'àmbit social ha de ser de 35 hores setmanals de dilluns a divendres i 2,5 hores setmanals de lliure disposició, d'acord amb el que estableix la Instrucció 1/2017 del director general de Funció Pública i Administracions Públiques, la qual cosa fa un total de 37,5 hores setmanals. La jornada ha de ser de cinc hores d'atenció diària en horari fix de 9.00 a 14.00 hores i dues hores en horari flexible segons les necessitats establertes amb l'equip directiu i d'orientació del mateix centre. L'horari flexible es pot desenvolupar abans o després de la franja de l'horari fix al llarg de la setmana.

6. Dependència orgànica: els professionals adjudicats formaran part del servei d'orientació i dependran directament de la direcció de cada centre. Com a membres del servei d'orientació es coordinaran amb l'EOEP corresponent.

Finalització, avaluació del programa i documentació

Els professionals contractats per al desenvolupament d'aquesta línia han d'elaborar un projecte d'intervenció al centre (annex 9) i l'han de lliurar per correu electrònic a l'adreça proaplus@dgpice.caib.es en el termini d'un mes després de la seva incorporació.

A final de curs haurà d'elaborar la graella d'intervencions realitzades (annex 13) i la memòria del projecte (annex 14) i abans del 15 de juliol de 2021 s'han de trametre per correu electrònic a l'adreça proaplus@dgpice.caib.es, signades per l'equip directiu i escanejades.

Aquests annexos es poden descarregar a la pàgina web (http://tn.caib.es/SAD) o clicant sobre la graella del punt novè.

Línia 3: Adequació del Projecte Educatiu de Centre a les necessitats del curs 2020-2021 a través del Pla de Contingència (adreçada a centres públics)

Davant els diversos escenaris del curs, aquesta línia ofereix suport econòmic per reforçar les mesures d'organització del Pla de Contingència del centre. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca farà una aportació econòmica al centre docent per a la contractació d'un o diversos serveis.

El centre pot pressupostar despeses per donar suport al Pla de Contingència amb la contractació del servei d'una empresa o professional per treballar aspectes concrets o per incloure aquest servei en l'activitat diària del centre. Es pot destinar aquest suport als plans o programes següents:

a) Acollida i acompanyament de l'alumnat al centre per millorar el Pla d'Acollida.

b) Activitats d'educació per a la salut que incloguin mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut per fer front a la COVID-19.

c) Disseny o millora del Pla Digital de Centre:

 

I. Formació en competència digital de l'alumnat i les famílies.

II. Actualització dels recursos didàctics, plataformes, tauletes o portàtils.

III. Accés o actualització de recursos didàctics digitals com plataformes, recursos educatius oberts (REO), etc.

No formen part d'aquesta línia els recursos següents: dispositius digitals com ordinadors, tauletes, Chromebooks, notebooks, pissarres digitals, projectors, càmeres fotogràfiques, etc.

d) Suport als plans de tutoria, orientació i convivència de centre, ateses les noves necessitats de l'alumnat.

e) Mesures inclusives d'atenció a la diversitat per a l'atenció a les necessitats dels grups amb situacions de vulnerabilitat social i alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.

Servei responsable de la línia 3

Servei d'Atenció a la Diversitat

Dades de contacte: proaplus@dgpice.caib.es, telèfon 971 17 77 80

Desenvolupament de la línia 3

1. Coordinació: recau en l'equip directiu.

2. Assignació econòmica: els centres participants rebran una aportació econòmica per part de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca inferior a 15.000 € sense IVA i es pot destinar a la contractació d'un o diversos serveis.

En el moment de fer la sol·licitud, els centres hauran d'aportar escanejat l'annex 16 (actuacions i pressuposts).

Finalització, avaluació del programa i documentació

Abans del 15 de juliol de 2021, els centres han de trametre per correu electrònic a l'adreça proaplus@dgpice.caib.es la memòria del programa escanejada (annex 17).

Aquests annexos es poden descarregar a la pàgina web (http://tn.caib.es/SAD) o clicant sobre la graella del punt novè.

Cinquè

Compromisos de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

1. Dur a terme els compromisos adquirits a través del contracte programa signat entre la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i els centres educatius participants.

2. Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa.

3. Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altres tipus relacionats amb el programa.

4. Informar i trametre al Ministeri d'Educació i Formació Professional les dades i la documentació necessàries per al seguiment, l'estadística, l'avaluació, l'estat d'execució i la certificació de control de fons del programa.

5. Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.

6. Avaluar el procés i els resultats del programa.

Sisè

Compromisos dels centres participants

1. Informar el claustre i el consell escolar del centre de la participació en la convocatòria #PROA+ 20-21.

2. Incloure el contracte programa adjudicat en la programació general anual del centre.

3. Dur a terme els compromisos adquirits a través del contracte programa signat entre el centre i la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

4. En totes les actuacions i documentació sobre el programa, el centre ha de fer constar la col·laboració del MEFP amb la menció expressa següent: «Programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional», així com incorporar el logotip institucional del Ministeri.

5. Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.

6. Designar els coordinadors i les persones de contacte responsables de cada una de les línies sol·licitades.

7. Comunicar al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.

8. Presentar els annexos corresponents a cada una de les línies d'actuació en què participi, dins el termini establert.

Setè

Sol·licitud i termini de presentació

El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció d'aquesta convocatòria (annex 2) mitjançant el GESTIB del 8 al 23 d'octubre.

Segons la línia o línies seleccionades, s'han de presentar també els annexos corresponents indicats en el punt novè de la convocatòria.

Vuitè

Selecció dels centres participants

1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria, s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:

a) La cap del Departament de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o persona en qui delegui la representació, que la presideix.

b) La cap del Servei d'Atenció a la Diversitat, o persona en qui delegui la representació.

c) La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui la representació.

d) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

e) Una assessora del Servei d'Atenció a la Diversitat.

f) Una assessora del Servei d'Innovació Educativa.

g) Un funcionari o funcionària de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que actua com a secretari o secretària.

2. Són funcions de la comissió de selecció:

a) Examinar les sol·licituds i els documents presentats.

b) Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.

c) Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.

3. Criteris de selecció: una vegada analitzades i valorades les propostes, la comissió de selecció ha de triar els centres educatius participants tenint en compte els aspectes següents:

a) Necessitats de cada centre segons els indicadors següents:

*30 %: vulnerabilitat social, econòmica i cultural de la zona en què està ubicat el centre educatiu.

*30 %: nombre de protocols d'absentisme oberts el curs 2019-2020 informats al Servei d'Atenció a la Diversitat.

*30 %: nombre d'alumnat amb NESE per incorporació tardana (IT), per condicions personals i història escolar (CP/HE) i per necessitats educatives especials (NEE).

*10 %: nombre d'alumnes del centre.

b) Criteri de territorialitat (zonificació per illes d'acord amb la densitat poblacional) i en funció de la demanda.

4. Llistes de centres seleccionats i centres exclosos de les línies 1, 2 i 3:

a) Les llistes provisionals dels centres seleccionats i exclosos es publicaran el dia 28 d'octubre a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://tn.caib.es/DGPICE). Els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de les llistes provisionals, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant l'adreça proaplus@dgpice.caib.es.

b) La comissió de selecció resoldrà les al·legacions i el dia 4 de novembre es publicarà la llista definitiva dels centres seleccionats amb indicació de la dotació de recursos econòmics, humans o materials adjudicats de les línies 2 i 3.

c) Abans del 4 de novembre, els centres seleccionats han d'enviar el contracte programa (annex 3) signat electrònicament pel director o directora del centre a l'adreça electrònica proaplus@dgpice.caib.es.

5. Línia 1 (PAE curs 2020-2021):

a) Abans del 4 de novembre, juntament amb el contracte programa (annex 3), s'ha de trametre el projecte de centre (annex 4), mitjançant l'adreça sie@dgpice.caib.es.

b) La comissió autoritzarà els grups de cada centre seguint els criteris del punt 8.3.a) d'aquesta convocatòria.

c) La llista provisional dels grups autoritzats a cada centre es publicarà el dia 13 de novembre a la pàgina web del Servei d'Innovació Educativa (tn.caib.es/SIE). Els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional dels grups autoritzats, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant l'adreça sie@dgpice.caib.es.

d) La comissió de selecció resoldrà les al·legacions i el dia 19 de novembre es publicarà la llista definitiva dels grups autoritzats a cada centre.

 

Novè

Documentació i terminis de cada línia

 

Línia a què pertany

Annex

Nom de l'annex

Termini de presentació

Tramesa

Línia 1, 2 i 3

Annex 2

Sol·licitud

Del 8 al 23 d'octubre

GESTIB

Línia 1, 2 i 3

Annex 3

Contracte programa

fins al 4 de novembre

proaplus@dgpice.caib.es

Línia 1:

Pla d'acompanyament, motivació i reforç escolar personalitzat per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (PAE curs 2020-2021)

Annex 4

Projecte del centre (juntament amb el contracte programa)

fins al 4 de novembre

proaplus@dgpice.caib.es

Annex 5

Memòria de les actuacions

fins al 30 de juny

sie@dgpice.caib.es

Annex 6

Certificat dels docents

fins al 30 de juny

sie@dgpice.caib.es

Annex 7

Full d'assistència de l'alumnat

fins al 30 de juny

sie@dgpice.caib.es

Annex 8

Autorització familiar

abans del 23 de novembre

S'ha de custodiar al centre educatiu

Línia 2:

Suport a l'alumnat amb risc d'abandonament escolar a través de la incorporació de professionals de l'àmbit social

 

Annex 9

Projecte d'intervenció al centre

en el termini d'un mes després de la seva incorporació

proaplus@dgpice.caib.es

Annex 10

Demanda d'intervenció

al llarg del curs escolar

S'ha de custodiar al centre educatiu

Annex 11

Full d'assabentament

al llarg del curs escolar

S'ha de custodiar al centre educatiu

Annex 12

Pla d'actuació individual

al llarg del curs escolar

S'ha de custodiar al centre educatiu

Annex 13

Informe d'intervenció

al llarg del curs escolar

S'ha de custodiar al centre educatiu

Annex 14

Graella d'intervencions

abans del 30 de juny

proaplus@dgpice.caib.es

Annex 15

Memòria d'intervenció al centre

abans del 15 de juliol

proaplus@dgpice.caib.es

Línia 3: Adequació del Projecte Educatiu de Centre a les necessitats del curs 2020-2021 a través del Pla de Contingència

 

Annex 16

Actuacions i pressuposts (juntament amb la sol·licitud)

Del 8 al 23 d'octubre

proaplus@dgpice.caib.es

Annex 17

Memòria de les actuacions

Abans del 15 de juliol

proaplus@dgpice.caib.es

Tota la documentació original que es generi (inclosos els annexos) durant l'inici i el desenvolupament del programa ha de quedar custodiada al centre durant un mínim de sis anys, amb la finalitat que es trobi disponible en cas que la requereixi qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o d'auditoria del programa.

Documents adjunts