Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 9424
Aprovació definitiva Ordenança reguladora de la venda realitzada fora d'establiment comercial permanent (venda ambulant o no sedentària)
En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de l'Ordenança Reguladora de la venda realitzada fora d'establiment comercial permanent (venda ambulant o no sedentària), s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.
El text íntegre de Ordenança Reguladora de la venda realitzada fora d'establiment comercial permanent (venda ambulant o no sedentària), es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Palma amb, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
Bunyola, 26 d'agost de 2020
El batle-president
Andreu Bujosa Bestard
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA VENDA REALITZADA FORA D'ESTABLIMENT COMERCIAL PERMANENT (VENDA AMBULANT O NO SEDENTÀRIA)
ÍNDEX
Preàmbul
Títol I: Disposicions de caràcter general
Article 1: Objecte de l'ordenança
Article 2: Modalitats de venda
Article 3: Activitats excloses
Article 4: Tipus de producte objecte de venda
Article 5: Emplaçament
Article 6: Subjectes
Article 7: Exercici de la venda ambulant o no sedentària
Article 8: Règim econòmic
Article 9: Condicions higiènic-sanitàries i de defensa consumidors i usuaris en l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.
Títol II: Del Règim d'autorització.
Article 10: Contingut de l'autorització
Article 11: Registre
Article 12: Transmissió de les autoritzacions
Article 13: Revocació de l'autorització
Article 14: Extinció de l'autorització
Títol III: Procediment d'autorització.
Article 15: Garanties del Procediment
Article 16: Sol·licituds i termini de presentació.
Article 17: Dades de la sol·licitud
Article 18: Declaració responsable
Article 19: Adjudicació de les autoritzacions
Article 20: Adjudicació de les vacants
Article 21: Resolució
Article 22: Distribució i permuta de llocs
Títol IV: Règim de funcionament de les modalitats de venda ambulant
Article 23.
Capítol I. Mercats fixos.
Article 24: Definició
Article 25: Característiques del mercadet
Article 26: Característiques i col·locació dels llocs.
Article 27: Tipus de venda i productes autoritzats.
Article 28: Dies i hores de celebració
Article 29: Supressió, modificació o suspensió temporal de l'activitat del mercadet.
Article 30: Obligacions de l'adjudicatari
Capítol II. Venda a mercadets ocasionals o periòdics
Article 31: Definició.
Article 32: Característiques
Article 33: Motivació.
Article 34: Contingut de l'autorització.
Secció I. Llocs i instal·lacions a la via pública amb motiu de Fires i Festes Locals.
Article 35: Requisits
Article 36: contaminació acústica.
Secció II. De la venda de llibres
Article 37: Objecte.
Capítol III: Llocs d'enclavament fix
Article 38: Normes Generals
Article 39: Modalitats de llocs
Capítol IV: Dels llocs i vehicles destinats a la venda ambulant (camions- tenda)
Article 40: Normes Generals
Títol V: Infraccions i Sancions
Article 41: Normes Generals
Secció I. Procediment
Article 42: Normes Generals
Article 43: Inici del Procediment
Article 44: Responsables
Article 45: Mesures provisionals
Secció II. Classes d'Infraccions
Article 46: Classes d'infraccions
Article 47: Tipificació d'Infraccions
Secció III. Sancions
Article 48: Sancions
Article 49: Graduació de las sancions
Article 50: De l' actuació inspectora
Article 51: Prescripció
Article 52: Sancions
Article 53: Altres actuacions
Article 54: Concurrència de sancions.
Article 55: Pagament de les sancions
Disposició addicional Primera
Disposició addicional Segona
Disposició addicional Tercera
Disposició addicional Quarta
Disposició derogatòria
Disposició final
ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA VENDA REALITZADA FORA D'ESTABLIMENT COMERCIAL PERMANENT (VENDA AMBULANT O NO SEDENTÀRIA)
PREÀMBUL
La vigent Ordenança municipal reguladora de la venta realitzada fora de locals comercials permanents (venta ambulant o no sedentària), publicada en el BOIB nº 114 de 7 d'agost de 2012, tenia la seva base legal en la Llei 11/2001, de 15 de juny, modificada per la Llei 8/2009, de 16 de desembre, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears, per la transposició de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis del mercat interior.
Concretament el Reial Decret 199/2010, de 26 de febrer, que regula l'exercici de la venta ambulant o no sedentària constituïa la norma reglamentària, base de l'Ordenança municipal.
L'entrada en vigor de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, amb la derogació expressa de la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial de les Illes Balears i l'Ordre de la Conselleria de Comerç de 10 de maig de 2010, i la general de totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposin, contradiguin o siguin incompatibles en lo que disposa la citada Llei 11/2014, obliga a adaptar la present Ordenança a la nova llei.
La nova Llei 11/2014, s'estructura en quatre títols, nou disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals.
En relació al objecte de l'Ordenança, es regula la venta ambulant o no sedentària en el Capítol IV del Títol III de la Llei, i el Títol IV tracta de la funció inspectora i del règim sancionador.
En el Capítol IV assenyalat, s'estableix que la venta ambulant tan sols es pot exercir amb l'autorització prèvia dels Ajuntaments, havent d'establir el procediment de concessió.
L'anterior és base legal per aprovar una Ordenança Municipal en la matèria, que ha de complir els requisits que estableix la Llei. A més, la competència municipal ve emparada per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, concretament en els articles 4, 5, 7, 25, 49 i 84, així com en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
TÍTOL I: DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL.
Article 1. Objecte de l'Ordenança.
1. La present Ordenança té per objecte regular amb caràcter general, dins del Terme Municipal de Bunyola, l'exercici de la venda ambulant o no sedentària que es realitza per comerciants fora de l'establiment comercial permanent, d'acord amb el que preveu la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, sense perjudici del que estableix la resta de la normativa aplicable i especialment la reguladora de cada producte; per protegir els interessos generals de la població i dels sectors que intervenen en aquest tipus de vendes, així com establir els requisits i condicions que han de complir-se per al seu exercici en el terme municipal de Bunyola. Resta prohibida tota venda que no s'ajusti a les citades normatives.
Article 2. Concepte i Modalitats de venda.
1.- Es considera venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, a instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.
En tot cas, aquest tipus de venda únicament es pot dur a terme a mercats periòdics, ocasionals així com a llocs instal·lats a la via pública i venda a camions botiga.
Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme sobre sòl de propietat o titularitat privada.
2.- El comerç ambulant o no sedentari es podrà exercitar en qualsevol de les següents modalitats:
a) Venda a mercats ocasionals.
b) Venda a mercats periòdics.
c) Venda a la via pública.
d) Venda a camions botiga.
3.- Resta prohibida qualsevol altre modalitat de venda ambulant que no quedi reflectida en aquesta Ordenança. Així mateix, tampoc es permet la venda d'articles a la via pública o espais oberts, que no s'ajusti a les presents normes.
4.- Resta prohibida la venda a domicili de begudes i aliments, sense perjudici del repartiment, distribució o subministrament dels adquirits o encarregats pels consumidors en establiments comercials autoritzats per a la venda al públic.
Article 3.- Activitats excloses
1.- No tindrà en cap cas la condició de venda ambulant o no sedentària:
a) la venda domiciliària
b) la venda mitjançant aparells automàtics de distribució
c) la venda de loteries o altres participacions en jocs d'atzar autoritzats.
d) la venda realitzada per part del comerciant sedentari a la porta del seu establiment.
e) la venda directa realitzada per l'Administració de l'Estat, Autonòmica o Local o els seus agents, o com a conseqüència de mandats o autoritzacions expresses d'aquella.
2.- Resten exclosos de la presents Ordenança els llocs autoritzats en la via pública de caràcter fix i estable (quioscs i similars) que es regiran per la seva normativa específica.
Article 4.- Tipus de productes objecte de venda
1.- Tots els productes poden ser objecte de venda no sedentària sempre que compleixin la normativa en matèria de protecció de la salut pública, de seguretat alimentària i de seguretat dels consumidors, excepte quan ho prohibeixi expressament la normativa vigent.
2.- Els ajuntaments han de vetllar pel compliment del que s'estableix en el punt anterior i poden limitar els tipus de productes objectes de venda en cada cas.
Article 5.- Emplaçament
1.Correspon a l'Ajuntament de Bunyola la determinació del nombre i superfície dels llocs per a l'exercici de la venda ambulant i determinar la zona d'emplaçament per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, fora de la qual no podrà exercir-se en instal·lacions fixes no desmuntables, ni en carrers per peatonals comercials, ni en aquells llocs en què ocasioni perjudici al comerç establert, en particular, no podrà autoritzar-se la venda ambulant a l'accés als establiments comercials, al costat dels seus aparadors, o en accessos a edificis públics.
2.Per a cada emplaçament concret i per cadascuna de les modalitats de venda ambulant o no sedentària que el comerciant es proposi exercir, haurà de sol·licitar una autorització, que serà atorgada per l'Ajuntament.
Article 6.- Subjectes
1. La venda no sedentària podrà exercitar-se per tota persona física o jurídica que es dediqui a l'activitat del comerç al detall i reuneixi els requisits exigits en la present Ordenança i uns altres que, segons la normativa, els fos aplicable.
2. Quan l'autorització per a l'exercici de la venda no sedentària correspongui a una persona jurídica, haurà d'acreditar-se l'existència d'una relació contractual entre el titular i la persona que la desenvolupi en el seu nom, l'activitat comercial, o bé haurà d'existir una relació de serveis documentalment justificable entre el titular i la persona que porti a aquest efecte l'activitat comercial.
3. La persona física que exerceixi l'activitat per compte d'una persona jurídica haurà d'estar expressament indicada a l'autorització.
4. Podrà autoritzar-se l'exercici de la venda ambulant als socis que pertanyin a cooperatives o a qualsevol altre tipus d'entitats associatives d'ocupació col·lectiva legalment establertes i entre les finalitats de la qual figuri l'exercici de la venda ambulant, havent de complir-se els requisits fiscals i aquells relatius a la seguretat social, que s'estableixin en la normativa reguladora d'aquest tipus d'entitats associatives.
Article 7. Exercici de la venda ambulant.
Les persones físiques o jurídiques titulars de l'autorització municipal, en l'exercici de la seva activitat comercial, hauran de complir els següents requisits:
a) Respectar les condicions exigides en la normativa reguladora dels productes objecte de comerç, especialment d'aquells destinats a alimentació i consum humà.
b) Tenir exposat al públic, en lloc visible, l'autorització municipal, així com una adreça per a recepció de les possibles reclamacions durant l'exercici de la venda ambulant i els preus de venda de les mercaderies, que seran finals i complets, impostos inclosos.
c) Tenir a la disposició de l'autoritat competent les factures i comprovants de compra dels productes objecte de comerç.
d) Tenir a la disposició de les persones consumidores i usuàries les fulles de reclamacions, d'acord amb el model reglamentàriament establert.
e) Estar al corrent de les taxes que les Ordenances municipals estableixen per a cada tipus de comerç.
Article 8. Règim econòmic.
L'Ajuntament podrà fixar les taxes corresponents que hagin de satisfer-se pels actes administratius, per la utilització privativa o aprofitament especial del sòl públic en les diferents modalitats de venda ambulant actualitzant anualment la quantia. A aquests efectes es tindrà en compte les despeses de conservació i manteniment de les infraestructures afectades.
No s'haurà de pagar la taxa per ocupació de la via pública l'espai que ocupi, si escau, el vehicle utilitzat per a l'exercici de l'activitat comercial, sempre que es limiti a transportar la mercaderia i l'estructura del lloc, sense que serveixi també com a espai per exercir la venda.
Article 9. Condicions higiènico-sanitàries i de defensa dels consumidors i usuaris en l'exercici de la venda ambulant.
Les persones físiques o jurídiques titulars de l'autorització municipal, en l'exercici de la seva activitat comercial, hauran de complir els següents requisits:
1. Resta totalment prohibit l'ús d'aparells de megafonia com a anunci de la venda al públic i la distribució i fixació de publicitat en el mobiliari urbà, excepte autorització expressa municipal al respecte.
2. En les activitats regulades en l'article 2 d'aquesta Ordenança, es podrà realitzar la venda de productes alimentaris, la reglamentació dels quals així ho permeti i sempre que reuneixin les condicions higiènico-sanitàries previstes en les disposicions vigents. Especialment s'ajustarà al següent:
a) Els utensilis i mostradors que s'utilitzin per a la venda de productes alimentaris sense envasar hauran d'estar en perfectes condicions higièniques.
b) Per a l'embolcall i manipulació d'aquests productes alimentaris solament podran emprar-se els materials autoritzats per la normativa tècnico-sanitària vigent a cada moment.
c) Aquells productes alimentaris que en tot moment o en determinada època necessitin refrigeració, no podran vendre's sense les adequades instal·lacions frigorífiques.
d) No es permetrà la manipulació directa pel públic dels aliments exposats per a la venda o consumició, tret que s'utilitzin pinces, taujanes o guants, col·locats a la disposició del consumidor al lloc preferent del lloc.
e) Els vehicles destinats al transport i venda de productes alimentaris reuniran les condicions higièniques segons la reglamentació sectorial d'aplicació, i els titulars d'aquests vehicles hauran de disposar de les autoritzacions administratives que els habilitin per al transport dels esmentats productes.
f) Resta prohibit que els productes alimentaris estiguin en contacte amb el sòl, o amb altres productes que generin efectes additius.
g) Els llocs de venda de productes alimentaris sense envasar, exceptuant els de fruites i verdures, hauran d'estar degudament protegits del contacte del públic, mitjançant vitrines o similars.
h) El vehicle destinat a transport de productes alimentaris estarà en tot moment molt net i amb una col·locació correcta dels productes.
i) Els manipuladors d'aliments hauran d'observar una netedat i aspecte personal estrictes.
3. Quan s'expedeixin productes al pes o mesura, es disposarà de tots els instruments que siguin necessaris per al seu mesurament o pes i els certificats de verificació hauran d'estar a la disposició de la inspecció municipal.
4. Es disposarà de la següent informació visible exposada al públic:
a) L'autorització municipal, així com una adreça per a recepció de les possibles reclamacions durant l'exercici de la venda ambulant.
b) Els preus de venda de les mercaderies, que seran finals i complets, impostos inclosos.
5. Els venedors hauran d'estar en possessió de factures o albarans que acreditin la procedència de la mercaderia i presentar-les a requeriment de l'autoritat o dels seus agents. L'absència d'aquests o la negativa a presentar-los, podrà donar lloc a la qualificació de mercaderia com a no identificada, procedint-se a la seva retenció per la Policia Local o per l'autoritat competent fins que es produeixi la identificació de la seva procedència, concedint-se, a aquest efecte, un termini màxim de deu dies, tret que es tractés de productes peribles, en aquest cas es reduirà el termini adequat per evitar la seva deterioració. Finalitzat aquest termini sense identificació de la procedència de la mercaderia, l'Ajuntament li donarà la destinació que estimi convenient en favor preferent d'institucions o associacions d'ajuda a necessitats de la localitat, de conformitat amb l'establert en la normativa d'aplicació.
6. Serà obligatori per part del comerciant lliurar la factura, tiquet o rebut justificatiu de la compra, sempre que així ho demandi el comprador.
7. Hauran de posar a disposició de les persones consumidores i usuàries les fulles de reclamacions, d'acord amb el model reglamentàriament establert.
8. Garantia dels productes. Els productes comercialitzats en règim de venda ambulant hauran de complir l'establert en matèria de sanitat i higiene, normalització i etiquetatge. L'autoritat municipal competent, els inspectors de salut pública i els inspectors de consum podran ordenar la intervenció cautelar dels productes que no complissin les condicions establertes en matèria de sanitat i higiene, normalització i etiquetatge, podent incoar, si escau, l'oportú expedient sancionador.
9. Els comerciants, al final de cada jornada, hauran de netejar de residus i desaprofitaments els seus respectius llocs, a fi d'evitar la brutícia de l'espai públic utilitzat per a l'exercici de l'activitat comercial ambulant.
10. El titular de l'activitat haurà d'estar al corrent de pagament de la taxa corresponent.
TÍTOL II. DEL RÈGIM D'AUTORITZACIONS.
Article 10. Autorització municipal.
1. L'exercici de les activitats del comerç ambulant requerirà l'autorització prèvia de l'Ajuntament, conforme al procediment de concessió recollit en el Títol III de la present ordenança.
2. L'autorització que es concedeixi no és transmissible. Excepcionalment, es podrà transmetre, amb la comunicació prèvia a l'ajuntament competent, únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda al titular de dur a terme l'activitat:
a. En favor del cònjuge o parella de fet, dels ascendents i descendents en primer grau.
b. En favor dels treballadors per compte del titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.
El substitut ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, i sens perjudici de la necessita de complir els requisits per a l'exercici de la venda ambulant la resta d'obligacions que se'n puguin derivar.
3. La durada de l'autorització municipal de venda ambulant serà d'1 any i prorrogable per tal de permetre al titular l'amortització de les inversions directament relacionades amb l'activitat i una remuneració equitativa dels capitals invertits. En tot cas, la durada de la autorització no pot ser superior a set anys.
4. Quan s'autoritzi el comerç en espais de celebració de festes populars i mercats ocasionals, l'autorització es limitarà al període de durada de les mateixes.
5. Les persones que vagin a sol·licitar l'autorització esmentada, i les que treballin en el lloc en relació amb l'activitat comercial, hauran de complir amb els següents requisits:
a) Estar donat d'alta en l'epígraf corresponent, i al corrent en el pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
b) Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui, i al corrent en el pagament de les cotitzacions de la mateixa.
c) Els prestadors procedents de tercers països hauran d'acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
d) Han de subscriure i mantenir en vigor un contracte d'assegurança de responsabilitat civil amb cobertura dels riscos de l'activitat comercial exercida.
e) Estar al corrent en el pagament de les taxes municipals corresponents.
f) En el cas de comercialitzar productes alimentaris, disposar d'unes instal·lacions i vehicles adequats a les exigències de caràcter higiènico-sanitàries o d'una altra tipus que estableixin les reglamentacions específiques; així com estar en possessió del carnet de manipulador d'aliments.
g) Complir els requisits de les reglamentacions de cada tipus de productes.
6. L'Ajuntament lliurarà a les persones físiques o jurídiques que hagin obtingut autorització per a l'exercici de la venda ambulant o no sedentària dins del seu terme municipal, un document identificatiu que contindrà les dades essencials de l'autorització.
Article 11. Contingut de l'autorització.
1. En les autoritzacions expedides per l'Ajuntament es farà constar:
a) Les dades identificatives de la persona física o jurídica titular de l'autorització per a l'exercici del comerç ambulant i, si escau, les persones amb relació familiar o laboral que vagin a desenvolupar en el seu nom l'activitat.
b) La durada de l'autorització.
c) La modalitat de comerç autoritzada.
d) La indicació precisa del lloc, la data i horari en què es vol exercir l'activitat.
e) La grandària, ubicació i estructura dels llocs on es vol realitzar l'activitat comercial.
f) Els productes autoritzats per a la seva comercialització.
g) Si escau, condicions particulars a les quals es subjecta el titular de l'activitat.
2. La titularitat de l'autorització és personal, podent exercir l'activitat en nom del titular el cònjuge, parella de fet acreditada documentalment, fills i empleats amb contracte de treball i donats d'alta en la Seguretat Social, romanent invariables durant el seu període de durada mentre no s'efectuï d'ofici un canvi en les condicions objectives de concessió. En aquest cas l'Ajuntament podrà expedir una nova autorització pel temps de vigència que resti de l'anterior.
Article 12. Registre.
A l'Ajuntament es portarà un registre que recollirà les dades dels titulars de les autoritzacions municipals, així com totes aquelles observacions que es considerin oportunes, a l'efecte de les competències de control de mercat i defensa de consumidors atribuïdes a l'entitat local. Els titulars d'autoritzacions podran exercir els drets d'accés, rectificació i cancel·lació, conforme a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.
Article 13. Procediment Transmissió de les autoritzacions, supòsits article 9.2 d'aquesta Ordenança.
1. El titular cedent, o en el seu cas, el beneficiari de l'autorització haurà de presentar una comunicació, dirigida a Batle-President, comunicant la transmissió i indicant les dades personals tant de l'antic titular com del nou amb indicació dels motius i la data en què serà efectiva la transmissió.
S'adjuntarà una declaració responsable de l'adquirent que empari el compliment dels requisits esmentats a l'article 9.
L'Ajuntament podrà oposar-se a la transmissió en el cas que comprovi que qui es proposa com a nou titular no compleix amb els requisits establerts en la present norma per a l'exercici de la venda ambulant.
L'Ajuntament emetrà una nova autorització, i document identificatiu, en els quals figuri com a titular l'adquirent i a on constaran els punts que figuren en l'article 10, entre ells, el referit al termini de vigència que no podrà superar al que resti de l'autorització transmesa.
2. El nou titular podrà procedir a la transmissió de la mateixa únicament en el cas de que es tracti d'una persona que reuneixi els requisis de l'article 9.2 d'aquesta Ordenança.
3. En cas de renúncia a una autorització sense que existeixi voluntat de transmissió de la mateixa, l'Ajuntament aplicarà el procediment previst per a la provisió de vacants.
4. L'Ajuntament podrà comprovar i inspeccionar, en tot moment, els fets, activitats, transmissions i altres circumstàncies de l'autorització concedida, notificant, si escau, als òrgans autonòmics de la defensa de la competència del Govern Balear, els fets dels quals tinguin coneixement en l'exercici de les seves funcions i que puguin constituir infracció a la legislació de defensa de la competència.
Article 14. Revocació de l'autorització.
1. L'autorització municipal podrà ser revocada:
a. Quan desapareguin les circumstàncies que van donar lloc al seu atorgament o sobrevinguin després de que, si haguessin existit, justifiquessin la seva denegació.
b. Per la concurrència de causes d'utilitat pública o interès general, tals com l'execució d'obres o reestructuració dels emplaçaments en els quals se situï el mercadet, o per incompatibilitat sobrevinguda de la instal·lació amb altres serveis i obres que s'estiguin executant a la zona.
c. Per supressió del propi mercadet o fira o reducció de la seva capacitat.
d. Quan, en relació amb el compliment de la present Ordenança, es cometin infraccions greus o molt greus tipificades en la normativa sectorial vigent o per la imposició d'una sanció que comporti la seva revocació, en els supòsits i amb els procediments previstos en aquesta Ordenança, sense que això doni dret a indemnització o compensació de cap tipus.
e. No assistir el titular durant sis setmanes no consecutives o quatre consecutives sense previ coneixement justificat davant l'Ajuntament, al mercat pel qual tingui concedida l'autorització. Aquest supòsit no serà aplicable en període vacacional en el qual el titular tindrà el permís d'un mes. Aquest període haurà de ser notificat amb la suficient antelació a l'Ajuntament.
2. Les autoritzacions revocades passaran a ser considerades vacants, podent ser cobertes pel procediment establert en aquesta Ordenança.
3. Tota revocació haurà d'estar degudament motivada.
Article 15. Extinció de l'autorització.
Les autoritzacions municipals per a l'exercici de les vendes ambulants s'extingiran per les següents causes:
1. El termini pel qual es va atorgar.
2. Renúncia expressa del titular.
3. No aportar, en el termini de 10 dies hàbils, des que va ser requerit, els documents acreditatius de les dades que figuren a la declaració responsable aportada al costat de la sol·licitud d'autorització.
4. Per revocació en els termes establerts en aquesta Ordenança.
5. Per impagament de la taxa a la que estigui obligat.
6. Com a conseqüència de la imposició de qualsevol sanció que comporti l'extinció de l'autorització.
7. La mort del titular de la llicència, tret que s'exerciti el dret, que excepcionalment estableix l'article 9.2 d'aquesta Ordenança.
8. L'extinció de la personalitat jurídica de l'entitat o societat titular de la llicència.
9. La constitució del titular, per si mateix o amb tercers, d'una entitat o forma associativa la finalitat de la qual sigui l'exercici de la venda ambulant.
TÍTOL III. PROCEDIMENT D'AUTORITZACIÓ
Article 16. Garanties del procediment.
1. Tal com estableix la normativa vigent, el procediment per a l'autorització de l'exercici de la venda ambulant o no sedentària haurà de respectar el règim de concurrència i competitivitat i garantir la seva imparcialitat i transparència i, en concret, la publicitat adequada de l'inici, el desenvolupament i la finalització del mateix. D'acord amb l'establert en els articles 12.2 i 13.2 de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 desembre de 2006, relativa als serveis al mercat interior, i a l'article 48 de la Llei 11/2014, de 14 d'Octubre, de Comerç de les Illes Balears el procediment no donarà lloc a una renovació automàtica de l'autorització, ni s'atorgarà cap tipus d'avantatge per al prestador cessant o persones que estiguin especialment vinculades amb ell. Les despeses que s'ocasionin als sol·licitants hauran de ser raonables i proporcionables als costos del propi procediment d'autorització, i no excedir, en cap cas, el cost del mateix.
2. En la convocatòria dels llocs a ocupar en els mercats periòdics d'aquest terme municipal es realitzarà mitjançant Resolució de l'òrgan municipal competent, publicada en el Tauló d'Edictes i, si escau, a la pàgina web de l'Ajuntament. Per a la resta de modalitats de venda contemplades en aquesta Ordenança, s'iniciarà el termini de procediments amb un mes d'antelació a la celebració.
Article 17. Sol·licituds i termini de presentació.
1. Les persones físiques o jurídiques que desitgin exercir les modalitats de comerç ambulant incloses en aquesta Ordenança, hauran de presentar la seva sol·licitud en el Registre de l'Ajuntament. A aquesta sol·licitud s'adjuntarà una declaració responsable en la qual s'acrediti el compliment dels requisits contemplats en l'article 9.5 de la present Ordenança. Així mateix, en el cas de persones jurídiques, s'haurà de presentar una relació acreditativa del soci o empleat que han d' exercir l'activitat en nom de la societat així com la documentació acreditativa de la personalitat i poders del representant legal de la persona jurídica.
2. Per a la venda en el mercat periòdic el termini de presentació de les sol·licituds serà d'un mes, a comptar des de l'endemà al de la publicació de la convocatòria.
3. En la resta de sol·licituds s'atendrà al termini contemplat en cada modalitat de venda.
4. Per accedir al sorteig de lliurament d'autoritzacions, serà necessari aportar la documentació que justifiqui el compliment dels requisits exigits en l'article 9.
Article 18. Dades de la sol·licitud.
En la sol·licitud de llicència municipal per a l'exercici de la venda ambulant, es faran constar les següents dades:
a. Per a les persones físiques: nom, cognoms i document nacional d'identitat de l'interessat i, si escau, de la persona que ho representi, així com la identificació del domicili que s'assenyali a l'efecte de notificacions.
b. Per a les persones jurídiques: nom, cognoms i document nacional d'identitat del representant legal, així com la identificació del domicili (carrer, nº, municipi, codi postal i província) que s'assenyali a l'efecte de notificacions. Així com telèfon, fax, mòbil i adreça de correu electrònic.
c. Per als ciutadans estrangers: nom, cognoms, document nacional d'identitat o passaport i permís de residència i treball que en cada cas siguin exigits, així com la identificació del domicili que s'assenyali a l'efecte de notificacions.
d. La identificació si escau de la/s persona/s amb relació laboral o familiar en primer grau de consanguinitat o afinitat que vagin a col·laborar en el desenvolupament de l'activitat.
e. Modalitat de venda ambulant per la qual sol·licita autorització, amb descripció de l'activitat, ofici i/o productes objecte de venda i característiques de les instal·lacions (mesures, estructura, etc.).
f. Lloc i dates d'exercici de la venda ambulant.
g. La matrícula, marca, model del vehicle que s'utilitza per a la venda.
h. Lloc, data i signatura del sol·licitant.
Article 19. Declaració responsable.
1. Juntament amb la sol·licitud, l'interessat presentarà una declaració responsable signada, en la qual manifesti:
a. El compliment dels requisits establerts en la present ordenança.
b. Estar en possessió de la documentació que així ho acrediti a partir de l'inici de l'activitat.
c. Mantenir el seu compliment durant el termini de vigència de l'autorització.
d. Estar donat d'alta en l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques i estar al corrent del seu pagament o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
e. Estar al corrent en el pagament de les cotitzacions de la Seguretat Social.
f. Els prestadors procedents de tercers països hauran d'acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.
g. Reunir les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecto de la venda ambulant o no sedentària.
h. Tenir subscrit i al corrent de pagament l'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi qualsevol tipus de risc derivat de l'exercici de la seva activitat comercial.
i. Declaració expressa que el sol·licitant coneix la normativa sectorial aplicable en el terme municipal.
j. Que les persones amb relació laboral o familiar o col·laboradores en el desenvolupament la l'activitat estan degudament contractades i donades d'alta a la Seguretat Social.
k. En cas de persones jurídiques l'existència de relació contractual o de prestació de serveis entre el titular (persona jurídica) i la persona que desenvolupi l'activitat.
2. Haurà d'acreditar si està donat d'alta i al corrent del pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, si escau, en el cens d'obligacions tributàries, a opció de l'interessat, bé per ell mateix o bé mitjançant autorització a l'Ajuntament perquè verifiqui el seu compliment, sense perjudici de les facultats de comprovació que tenen atribuïdes les Administracions Públiques.
Article 20. Adjudicació de les autoritzacions.
1. En el cas que el nombre de sol·licituds fos superior al nombre d'autoritzacions a adjudicar, l'adjudicació de llocs de venda ambulant es realitzarà mitjançant el registre d'entrada davant l'Ajuntament
2. El nombre de registre d'entrada determinarà els sol·licitants que han obtingut el dret a obtenir una autorització per a la venda ambulant.
3. Amb les sol·licituds registrades, que no hagin obtingut el dret a obtenir una autorització per a la venda ambulant, es realitzarà un llistat per ordre d'entrada com a suplents amb la finalitat de que, en cas de renúncia o vacants, s'ofereixi als mateixos la possibilitat d'obtenir una autorització de venda.
4. No es concedirà més d'una autorització al nom d'una mateixa persona física i/o jurídica, excepte a les Cooperatives de Treball Associat, Societats Laborals i altres agents d'economia social, els qui podran disposar de fins a cinc llocs per entitat. A aquests efectes, la llicència atorgada a un soci d'una Cooperativa de Treball Associat o d'una altra entitat associativa, la fi de la qual sigui l'exercici de la venda ambulant, s'entén concedida a aquest i no a la persona jurídica.
5. El Batle a excepció de les vendes al mercat periòdic, podrà concedir amb caràcter excepcional i temporal autorització per a la venda de productes alimentaris o altres articles en la via pública en llocs desmuntables.
Article 21. Adjudicació de les vacants.
Si durant el període de vigència es produís alguna vacant per revocació o caducitat de l'autorització, per defunció o renúncia del seu titular o com a conseqüència de l'aplicació del règim d'infraccions i sancions previst en la present Ordenança, es procedirà a adjudicar la citada autorització, per ordre de prelació, als qui constin com a suplents, sempre que continuïn complint amb els requisits en el seu moment declarats.
Article 22. Resolució.
1. El termini per resoldre les sol·licituds d'autorització serà de tres mesos a comptar des de l'endemà al final del termini per a la presentació de sol·licituds. Transcorregut el termini sense haver-se notificat la resolució, els interessats podran entendre desestimada la seva sol·licitud.
2. Les autoritzacions per a l'exercici del comerç ambulant seran concedides per acord de la Junta de Govern Local.
Article 23. Distribució i permuta de llocs.
1. Per Decret es fixarà l'ordre i la distribució dels llocs en totes les modalitats que assenyala l'article 2 d'aquesta Ordenança, que es farà en funció del nombre de llocs, les seves dimensions i especialitats. En els criteris de concessió d'aquests llocs, seran valorats el producte de venda, metres sol·licitats i antiguitat en el lloc.
2. En el mercadet podrà ser autoritzable per l'Ajuntament la permuta i trasllat de llocs a sol·licitud dels titulars de les corresponents llicències o autoritzacions. A aquest efecte, els titulars de llicències que desitgin permutar els seus llocs hauran de sol·licitar-ho per escrit a l'Ajuntament; aquesta sol·licitud haurà de ser rubricada per ambdós interessats, sense que tal permuta faci efecte fins que no compti amb la deguda aprovació municipal. Les permutes o sol·licituds de trasllat seran resoltes abans de l'adjudicació d'un nou lloc.
TÍTOL IV. RÈGIM DE FUNCIONAMENT DE LES MODALITATS DE VENDA AMBULANT
Article 24. Per a tots els supòsits de venda contemplats en aquest títol, la concessió de llicència s'ajustarà als requisits exigits en l'article 9.5 d'aquesta Ordenança.
CAPÍTOL I. MERCATS PERIÒDICS
Article 25. Definició.
1. Mercats de caràcter periòdic: Reben aquesta denominació aquelles concentracions de venedors ambulants que tenen lloc en els espais a aquet efecte determinats per l'administració municipal. Aquets mercats, ja siguin de caràcter tradicional o de nova implantació, tindran una celebració periòdica dins dels límits o aquest efecte establerts per la legislació vigent.
2. Els comerciants que pretenguin l'exercici de l'activitat de venda en mercats periòdics hauran de complir els requisits establerts amb caràcter general i els específics recollits en el present Capítol.
3. Es prohibeix la venda d'aquells productes que la seva normativa específica així ho estableixi.
Article 26. Característiques del mercadet.
L'Ajuntament podrà acordar, per raons d'interès públic i mitjançant resolució de Batlia motivada, el trasllat provisional de l'emplaçament habitual del mercadet, prèvia comunicació al titular de l'autorització, sense generar en cap cas indemnització ni dret econòmic algun per raó del trasllat.
Article 27. Característiques i col·locació dels llocs.
1. La venda en el mercadet serà exercida en espais, les dimensions dels quals i emplaçaments serà la fixada pel personal que designi la Batlia o Regidor Delegat de l'Àrea, sota les instruccions tècniques de l'Arquitecte tècnic de l'Ajuntament, de manera que hi hagi amb caràcter general una superfície mínima de metres de longitud i un màxim de metres i una raonable continuïtat i alineació de ‘façana' dels llocs immediats.
2. La venda es realitzarà en llocs o instal·lacions desmuntables a les quals es podrà dotar de tendals. En el cas de col·locació de tendals o volades, aquests estaran situats a una altura suficient perquè no impedeixin o molestin el pas de compradors i transeünts, altura que en cap cas serà inferior a dos metres sobre el nivell del sòl.
3. Els productes a la venda, sempre que les seves característiques de
volum i pes ho permetin, hauran de situar-se a una altura respecte al nivell del sòl no inferior a seixanta centímetres. Els productes alimentaris en cap cas podran situar-se directament sobre el sòl.
4. En qualsevol cas, els llocs no podran situar-se en accessos a edificis d'ús públic, establiments comercials i industrials, ni davant dels seus aparadors i exposicions, ni en llocs que dificultin tals accessos i/o la circulació de vianants o vehicles.
5. L'Ajuntament de Bunyola podrà establir l'homogeneïtzació i unificació de les característiques de disseny, construcció i materials de les instal·lacions dels llocs, tant desmuntables com no desmuntables. L'incompliment de tals directrius comportarà la revocació de l'autorització individual o col·lectiva concedida per a la realització d'aquesta activitat.
Article 28. Tipus de venda i productes autoritzats.
1. La venda s'efectuarà a través de llocs desmuntables o camions-tendes degudament condicionats, que s'instal·laran en els llocs assenyalats i reservats a aquest efecte.
Sense perjudici del disposat en la normativa específica de cada producte, s'autoritza la venda en el mercadet de les següents mercaderies:
a. Ús i vestit, tèxtils.
b. Calçats, marroquineria i bosses, articles de pell.
c. Fruits secs i llaminadures.
d. Flors i plantes.
e. Artesania en les seves diferents formes (ceràmica,
f. vidre, talles, forges, vímet i similars).
g. Numismàtica, filatèlia i mineralogia.
h. Articles i suports musicals, llibres i revistes.
i. Ferreteria i bricolatge.
j. Ornament, basar, articles d'ús domèstic, joguines i antiguitats.
k. Adobats.
l. Fruites i verdures.
m. Productes alimentaris i begudes.
n. Uns altres similars.
2. Les autoritzacions per a la venda en aquest tipus de mercats hauran d'especificar de forma expressa en cada cas el tipus de producte/s que poden ser venuts.
3. Els titulars de les autoritzacions de venda hauran de tenir sempre, a la disposició de l'Autoritat o els seus agents, la documentació comercial acreditativa de la procedència dels productes objecte de comerç, amb la finalitat de poder justificar la procedència dels mateixos.
Article 29. Dies i hores de celebració.
1. El mercadet se celebrarà els dimecres i dissabtes no festius, de cada setmana.
2. L'horari del mercadet serà el següent:
a. D'instal·lació i recollida: de 7,30 a 14,30 hores.
b. De venda: de les 8,30 a 14,00 hores.
3. El lloc que no hagués estat ocupat pel seu titular al final del període d'instal·lació quedarà vacant, no podent ser ocupat per cap altra persona aliena al mateix.
4. L'Ajuntament per raons d'interès públic o excepcionalment, mitjançant acord motivat, podrà modificar la data i horari, prèvia comunicació al titular de l'autorització.
5. Durant l'horari establert, s'instal·laran els trasts en els llocs senyalitzats a aquest efecte. Amb la finalitat de facilitar les operacions d'instal·lació i recollida, podran circular pel recinte vehicles en l'horari d'instal·lació i recollida, quedant totalment prohibida la circulació de vehicles en el recinte del mercadet, durant l'horari de venda. Resta prohibit, en tot cas, l'aparcament de vehicles en el recinte del mercadet, a excepció d'aquells expressament destinats a la venda que hagin estat prèviament autoritzats.
6. En cas que calgués instal·lar-se en algun lloc després de l'hora fixada o aixecar-se durant les hores de venda, previstes en els apartats a) i b) d'aquest article, haurà d'efectuar-se manualment, prèvia autorització de l'Agent Municipal destinat en el mercadet, i de manera que no causi molèsties al públic concurrent.
Article 30. Supressió, modificació o suspensió temporal de l'activitat del mercadet.
1.El Batle, podrà modificar o suspendre temporalment l'activitat dels mercats de venda no sedentària establerts en la present Ordenança i el Ple acordar la seva supressió total, sense que en cap cas es generi dret a indemnització per danys i perjudicis als titulars dels llocs afectats, d'acord a les següents circumstàncies:
- Coincidència amb dia festiu o fires i festes populars
- Per raó d'obres en la via pública o en els serveis, o tràfic.
- Altres causes d'interès públic.
2. En cas de suspensió temporal, aquesta podrà afectar a la totalitat de les autoritzacions d'un mercadet o a part d'elles, en funció de les necessitats i de l'interès general. Aquestes competències s'exercitaran sense perjudici dels informes que amb caràcter preceptiu o facultatiu, per a tals disposicions, se sol·licitin als òrgans i institucions interessades en això.
Article 31. Obligacions de l'adjudicatari.
1. És obligatori:
a. Al final de la jornada haurà de recollir els desaprofitaments i escombraries originats en borses o caixes i apilar-los en el seu lloc de venda, o dipositar-los, si escau, en contenidors instal·lats a aquest efecte.
b. Evitar qualsevol actuació que produeixi molèsties o incomoditat als veïnats.
c. Ocupar tan sols el lloc que se li hagués adjudicat.
d. Acatar les ordres dels Agents de l'Autoritat o altres empleats públics designats a aquest efecte.
e. Complir les disposicions de la present Ordenança i les disposicions de general aplicació a la venda al públic.
f. Mostrar als Agents de l'Autoritat o a l'empleat públic designat en el mercadet que ho sol·liciti, l'autorització per a la instal·lació de venda i el justificant d'abonament de les taxes, que s'efectuarà per semestres avançats, així com el carnet d'identificació expedit.
g. Durant l'horari de venda haurà de disposar de recipients per a recollides d'escombraries, desaprofitaments, etc.
2. L'incompliment d'aquestes obligacions donarà lloc a la corresponent sanció administrativa.
Capítol II. VENDA EN MERCATS OCASIONALS.
Article 32. Definició.
Mercats ocasionals: Reben aquesta denominació aquells la celebració dels quals sigui autoritzada amb motiu de fires, festes, esdeveniments populars, culturals, esportius, tradicionals, benèfics o de naturalesa anàloga. Queden inclosos entre d'altres les tradicionals fires agrícoles, ramaderes, del llibre i d'artesania, integrades aquestes darreres per venedors/es que reuneixin la condició d'artesans/es.
Es podran autoritzar mercadets extraordinaris o ocasionals amb motiu de festes i esdeveniments populars de caràcter local, de barri o altres esdeveniments.
Article 33. Característiques.
A efectes d'autorització, l'òrgan competent de l'Ajuntament, fixarà l'emplaçament i abast dels mateixos, així com el període en el qual s'autoritzi el seu establiment i requisits i condicions de celebració.
Article 34. Motivació.
Quan la celebració no sigui promoguda per l'Ajuntament, els interessats hauran de presentar una memòria en la qual es concretin les raons per a la seva celebració, l'emplaçament, les dates i hores d'activitat, relació de venedors i entitats participants, productes i característiques dels llocs.
Article 35. Contingut de l'autorització.
L'autorització haurà de contenir almenys:
a. Denominació.
b. Lloc de celebració.
c. Dies de celebració i horari.
d. Límit màxim de trasts.
e. Condicions dels venedors i dels llocs.
f. Productes que poden ser oferts.
g. Fiança, en el seu cas.
Secció I. Llocs i instal·lacions en la via pública amb motiu de Fires i Festes Locals.
Article 36. Requisits.
1. Els llocs i instal·lacions desmuntables amb motiu de les Fires i Festes s'adjudicaran de conformitat amb el regulat en la present Ordenança així com en l'ordenança fiscal que regula les taxes per ocupació del domini públic municipal.
2. Els llocs que es dediquin a activitats de restauració es veuran afectats, en quant a característiques higiènic-sanitàries, pel que s'estableix en les normes d'higiene per a l'elaboració, distribució i comerç de menjars preparats, així com per les Normes d'Higiene relatives a productes alimentaris, per les normes relatives als manipuladors d'aliments i el Reglament del Parlament Europeu i del Consell relatiu a la higiene dels productes alimentaris.
3. L'autorització d'atraccions i espectacles seguirà el seu propi tràmit, no podrà iniciar-se la mateixa fins que s'hagi emplenat el disposat per la normativa reguladora d'espectacles públics i activitats recreatives.
Article 37. Contaminació acústica.
Els aparells de megafonia no podran excedir quan s'utilitzin el nivell de pressió acústica establerta en l'Ordenança municipal contra sorolls i vibracions.
Secció II. De la venda de llibres.
Article 38. Objecte.
1. L'Ajuntament de Bunyola podrà autoritzar la venda de llibres i artesania en la via pública únicament amb motiu de la celebració de la Fira, certamen i fira del llibre d'ocasió.
Capítol III. Venda a la Via Pública
Article 39. Normes generals.
1. Són trasts d'enclavament fix aquelles instal·lacions situades en la via pública, en llocs prèviament fitats per l'autoritat municipal, de caràcter no permanent, destinats a la venda de determinats productes de naturalesa estacional.
2. L'Ajuntament de Bunyola, podrà autoritzar l'exercici de la venda en llocs d'enclavament fix i aïllat, situats en la via pública, amb les següents característiques:
a. Llocs no desmuntables, quan la seva instal·lació romangui fixa durant tot el període d'autorització, havent de desmuntar-se a l'acabament.
b. Llocs desmuntables, quan la seva instal·lació hagi de retirar-se diàriament, en finalitzar la jornada.
3. L'Ajuntament de Bunyola podrà establir l'homogeneïtzació i unificació de les característiques de disseny, construcció i materials de les instal·lacions dels llocs, tant desmuntables com no desmuntables. L'incompliment de tals directrius comportarà la revocació de l'autorització individual o col·lectiva concedida per a la realització d'aquesta activitat.
4. Els comerciants que pretenguin l'exercici de l'activitat de venda en mercats d'enclavament fix hauran de complir, els requisits establerts amb caràcter general i els específics relatius a la venda de mercats periòdics recollits en el capítol II del present títol que li resultin d'aplicació.
Article 40. Modalitats de llocs.
1. Les modalitats de venda permeses en els llocs d'enclavament fix i
caràcter no desmuntable són:
a) Trasts de xurros i fregiduries.
b) Trasts de gelats i productes refrescants.
c) Trasts de castanyes rostides.
d) Trasts d'articles nadalencs i similars.
e) Altres modalitats de venda similar.
2. Les modalitats de venda permeses en els llocs d'enclavament fix i caràcter desmuntable són:
• Trasts de neules.
• Altres modalitats de venda similar
Capítol IV: Dels llocs i vehicles destinats a la venda ambulant (camions-tenda):
Article 41. Normes Generals.
1. Venda realitzada en camions-tenda: sota aquesta denominació queden incloses aquelles pràctiques de venda ambulant que no suposin una àmplia concentració de comerciants/as, tals com a venda ambulant de premsa, llepolies, castanyes, gelats, productes nadalencs o qualsevol altres que autoritzi l'Ajuntament de Bunyola de conformitat amb les disposicions legals i reglamentàries que siguin d'aplicació
2. La venda ambulant es realitzarà en vehicles o en llocs o instal·lacions desmuntables, de fàcil transport, d'acord als condicionants establerts en els Plecs de condicions i/o en les autoritzacions, havent de reunir, en tot cas, les degudes condicions de seguretat, salubritat i neteja pública. Les instal·lacions i/o vehicles dedicats a la venda de productes alimentaris hauran de complir els requisits establerts per les normes sectorials que resultin d'aplicació, especialment les de caràcter sanitari.
3. Els trasts i els vehicles destinats a la venda ambulant se situaran en el lloc o llocs que especifiqui l'Ajuntament. No podran situar-se en accessos a edificis d'ús públic, establiments comercials, ni davant dels seus aparadors i exposicions, ni en llocs que dificultin aquests accessos o la circulació per als vianants o la circulació rodada. Tampoc podran situar-se en les confluències dels carrers, passos de vianants, entrades reservades a habitatges o propietat privada, ni de forma que impedeixin l'adequada visibilitat dels senyals de tràfic o altres indicatius.
4. Els comerciants que pretenguin l'exercici de l'activitat de venda en camions-tenda hauran de complir els requisits establerts amb caràcter general i els específics relatius a la venda de mercats periòdics recollits en el capítol II del present títol que li resultin d'aplicació.
TÍTOL V. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 42. Normes generals.
1. L'Ajuntament, en exercici de les seves competències, vigilarà i garantirà el compliment de les disposicions de la present Ordenança i altres normes que resultin d'aplicació.
2. Les autoritats municipals, en exercici de les seves funcions de vigilància i control, podran inspeccionar els productes, activitats i instal·lacions, així com requerir dels/as comerciants/as tota la informació i documentació que sigui necessària per al compliment de les mateixes. Els/as comerciants/es estan obligats/des a col·laborar en tot moment amb les autoritats municipals.
Secció I. Procediment.
Article 43. Normes generals.
1. Sense perjudici de les infraccions que, si escau, poguessin establir-se en la legislació sectorial, l'incompliment d'aquestes normes donarà origen a la incoació del corresponent procediment sancionador que es tramitarà d'acord amb les regles i principis continguts en la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
2. La potestat sancionadora s'exercirà mitjançant el procediment establert en el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del Procediment a seguir per l'Administració de la CAIB en l'exercici de la potestat sancionadora.
3. En els casos en què les infraccions a les quals es refereix la present Ordenança poguessin ser constitutives d'il·lícit penal, l'Ajuntament ho posarà en coneixement del Ministeri Fiscal, suspenent la tramitació de l'expedient administratiu fins a tant es procedeixi a l'arxiu o recaigui resolució ferma en aquella instància, interrompent-se el termini de prescripció de la infracció administrativa.
Article 44. Iniciació del procediment.
El procediment sancionador s'inicia i es tramita d'ofici per l'òrgan administratiu competent, en virtut de les actes aixecades pels serveis d'inspecció, per comunicació d'alguna autoritat o òrgan administratiu, o per denúncia formulada pels particulars sobre algun fet o conducta que puguin ser constitutius d'infracció. Amb caràcter previ a la incoació de l'expedient, podrà ordenar-se la pràctica de diligències preliminars per determinar si concorren circumstàncies que justifiquin la iniciació de l'expedient.
Article 45. Responsables.
1. Incorrerà en les sancions previstes en aquesta Ordenança, el titular de l'autorització municipal de venda ambulant que hagués comès les infraccions tipificades o el venedor que exerceixi la venda ambulant sense la preceptiva autorització.
2. Les responsabilitats administratives que es derivin del procediment sancionador seran compatibles amb l'exigència a l'infractor de la reposició de la situació alterada pel mateix al seu estat originari, així com, amb la indemnització pels danys i perjudicis causats en els béns de domini públic ocupat.
3. Els organitzadors d'actes públics de naturalesa cultural, festiva, esportiva o de qualsevol altra índole comunicaran als agents de la Policia Local, la realització d'activitats que constitueixin infracció a la present Ordenança.
Article 46. Mesures provisionals.
1. De conformitat amb el prevista l'article 69 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, podran adoptar-se les mesures de caràcter provisional que resultin necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure, la bona finalitat del procediment, evitar el manteniment dels efectes de la infracció i les exigències dels interessos generals.
2. Les mesures de caràcter provisional podran consistir en la intervenció cautelar de la mercaderia falsificada, fraudulenta o no identificada, o comercialitzada indegudament o amb incompliment dels requisits exigits, la intervenció cautelar dels utensilis i altres elements utilitzats per a la venda, la suspensió o cessament de l'activitat de venda ambulant no autoritzada i la retirada temporal de l'autorització municipal.
3. Aquestes mesures podran adoptar-se de forma cautelar, en qualsevol moment de la tramitació de l'expedient sancionador, per l'autoritat competent per imposar la sanció, podent ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment o, en cas contrari, mantenir-se en vigor mentre duri la situació il·legal. També podran ser preses al marge del procediment sancionador que, si escau, s'incoï.
4. Les mesures provisionals podran ser preses per l'autoritat que realitzi la inspecció, sempre que no s'adoptin en un procediment sancionador, en atenció a les especials circumstàncies de la venda ambulant, de forma excepcional i quan no pugui dilatar-se la resolució del procediment, havent d'ajustar-se a la intensitat, proporcionalitat i necessitats dels objectius que es pretengui garantir.
5. Aquestes mesures es reflectiran en l'acta que s'aixequi a aquest efecte havent de constar, excepte renúncia, les al·legacions i manifestacions de l'interessat.
Secció II. Classes d'infraccions.
Articulo 47. Classes d'infraccions
1. Es consideren infraccions administratives les accions i omissions que contravinguin la normativa continguda en la present Ordenança, així com les conductes contràries a les normes de comportament establertes, sense perjudici de l'aplicació directa de la normativa estatal o autonòmica en aquelles matèries en què aquestes accions, omissions o conductes estiguin expressament tipificades.
2. A l'efecte de l'establert en l'apartat anterior, tindrà la consideració d'acte independent sancionable cada actuació separada en el temps o en l'espai que resulti contrària al disposat en aquesta Ordenança, essent imputables tals infraccions a les persones físiques i/o jurídiques que resultin responsables de tals accions o omissions, estenent-se al titular de l'autorització la responsabilitat derivada de les accions i omissions imputables al seu suplent o representant.
3. L'exercici de les accions administratives corresponents per les infraccions contemplades en aquesta Ordenança s'entendrà sempre sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer per tals comportaments.
4. La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Bunyola serà l'òrgan municipal competent per resoldre els expedients sancionadors incoats per presumptes infraccions al contingut d'aquesta Ordenança i la resta de normativa aplicable.
Article 48. Tipificació d'infraccions.
1. Sense perjudici de l'establert en les disposicions sectorials i de l'aplicació preferent al que sigui pertinent dels articles 61, 62 i 63 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, les infraccions a l'articulat de la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
2. Es consideren infraccions lleus:
Les simples inobservacions de les disposicions contingudes en la present Ordenança, sense transcendència directa de caràcter econòmic, ni perjudici per als/as consumidors/es, sempre que no estiguin qualificades com a faltes greus o molt greus.
3. Es consideren infraccions greus:
a. La reincidència en la comissió d'infraccions lleus.
b. Les que tinguin transcendència directa de caràcter econòmic o causin perjudici als/as consumidors/as.
c. Les que concorrin amb infraccions sanitàries greus.
d. L'exercici de la venda ambulant sense l'autorització municipal preceptiva.
e. La negativa o resistència a subministrar dades o facilitar l'obtenció de la informació requerida per les autoritats i els seus agents amb vista a l'exercici de les funcions de vigilància i control, així com l'aportació d'informació inexacta, incompleta o falsa, quan la negativa o resistència sigui reiterada o vengui acompanyada de coaccions, amenaces o qualsevol altra forma de pressió cap a les autoritats o els seus agents.
f. L'incompliment del requeriment sobre el cessament d'activitats infractores.
g. La instal·lació del trast o la realització de l'activitat o ocupació de la via pública en lloc diferent a l'autoritzat.
h. L'incompliment dels requisits exigits per la normativa reguladora dels productes objecte de comerç.
i. L'incompliment de l'horari establert per a la realització de l'activitat en horari diürn.
j. La utilització d'aparells musicals, de megafonia o altaveus en l'exercici de l'activitat en horari diürn, tret que estiguin expressament autoritzats.
k. La falta de bàscula o contrast en els instruments de pes i mesura en aquells casos en què sigui exigible per les característiques dels productes a la venda.
l. Estacionar el vehicle dins del perímetre delimitat per a la instal·lació del mercat, durant l'horari establert per a la venda, en aquells recintes o llocs no habilitats a aquest efecte.
m. L'ocupació de la via pública en quantia superior a l'autoritzada o fora dels llocs delimitats a aquest efecte.
n. L'exercici de la venda d'articles o productes diferents als permesos en l'autorització municipal corresponent.
2. Es consideren infraccions molt greus:
a. La reincidència en la comissió d'infraccions greus.
b. Les que concorrin amb infraccions sanitàries molt greus o suposin greu risc per a la seguretat de les persones.
c. Les que originin greus perjudicis als/as consumidors/es.
d. Aquelles infraccions que procurin un benefici econòmic desproporcionat o alterin greument l'ordre econòmic.
e. El comerç per part de persones diferents a les contemplades en l'autorització municipal.
f. La utilització d'aparells musicals, de megafonia o altaveus en l'exercici de l'activitat durant l'horari nocturn, tret que estiguin expressament autoritzats
g. La falta de respecte, coacció o amenaça a altres titulars de llocs o transeünts.
h. La venda d'articles, mercaderies o productes alterats, fraudulents, falsificats o no identificats
i. No acreditar la procedència de la mercaderia quan ho requereixi la Policia Local i/o els Serveis Tècnics Municipals.
j. La no instal·lació del lloc de venda als mercats periòdics durant deu jornades, sense causa justificada.
Secció III. Sancions
Article 49. Sancions.
1. Les infraccions lleus seran sancionades amb:
a. Apercebiment.
b. i/o multa de fins a 750,00 €..
2. Les infraccions greus seran sancionades amb:
a) multa de 751,00 € fins a 1.500,00 €
3. Les infraccions molt greus seran sancionades amb:
a) multa de fins a 1.501,00 € fins a 3.000,00 €.
El els supòsits en que hagi significat un greu risc per a la salut, un greu perjudici econòmic o hagi generat una àmplia alarma social, s'impondrà, a més el tancament o suspensió de l'activitat comercial, per un termini màxim d'un any.
Article 50. Graduació de les sancions:
Per a la graduació de les sancions es tindrà en compte la naturalesa de la infracció, els perjudicis ocasionats, grau d'intencionalitat, el benefici econòmic obtingut, la reiteració o reincidència i altres circumstàncies concurrents en els fets denunciats, conforme prescriu l'article 67 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 51. De l'actuació inspectora.
Els Serveis Tècnics Municipals competents o la Policia Local inspeccionaran d'ofici o a instància de part les activitats i instal·lacions compreses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança i la resta de la normativa aplicable, a fi de comprovar el compliment de les seves prescripcions.
L'oposició activa o per omissió i l'entorpiment de les funcions d'inspecció per part de la Policia Local o els serveis tècnics municipals, entenent també com a tals la negació de la informació sol·licitada i/o proporcionar dades falses o fraudulents, constituiran infracció sancionable en virtut del disposat per la present Ordenança.
El contingut de les actes d'inspecció, s'adequarà al disposat a l'article 58 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
Article 52. Prescripció:
1. Les infraccions previstes en aquesta Ordenança prescriuran, si són lleus als sis mesos, si són greus, als dos anys, i les molt greus, als tres anys.
2. El termini de la prescripció de les infraccions es computarà des del dia en què s'haguessin comès.
Interromprà la prescripció, la iniciació, amb coneixement del/la interessat/da, del procediment sancionador, reprenent-se el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat per més d'un mes per causa no imputable al/la presumpte/a responsable.
3. El termini de prescripció de les sancions lleus serà de sis mesos, les greus de 2 anys i les molt greus de 3 anys i començarà a comptar-se des de l'endemà a aquell en què adquireixi fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció.
Article 53. Cessament de la venda.
Amb independència del disposat en els articles anteriors, en l'exercici de qualsevol de les modalitats de venda fora d'establiments comercials permanents sense la preceptiva autorització municipal, donarà lloc a l'immediat cessament de la venda, sense perjudici de l'inici de l'expedient sancionador corresponent.
Article 54. Altres actuacions.
1. En el cas de mercaderies adulterades, deteriorades, falsificades, no identificades o que puguin comportar risc per al consumidor, procedirà la intervenció cautelar de les mercaderies.
En el termini de quaranta-vuit hores, el venedor haurà d'acreditar tant que està en possessió de l'autorització, com la correcta procedència dels productes.
Si dins de l'esmentat termini, el venedor demostra amb documents els extrems anteriors, els serà retornada la mercaderia, tret que per condicions higiènic sanitàries això no fos possible.
Si transcorre aquest termini sense la presentació dels documents o acreditació de l'exigit en el paràgraf anterior, es realitzarà l'efectiu decomís de la mercaderia.
Les despeses que originin les operacions d'intervenció, dipòsit, analítica, decomís, transport i destrucció, seran per compte de l'infractor.
2. L'òrgan sancionador que acordi el decomís haurà d'indicar la destinació de les mercaderies i altres objectes decomissats, que podrà ser:
a. Destrucció de la mercaderia quan la seva utilització o consum pugui constituir un risc per a la salut pública.
b. Lliurament a l'autoritat competent en el cas de mercaderia falsificada o fraudulenta.
c. Lliurament a establiments benèfics.
d. Venda mitjançant subhasta pública.
e. Qualsevol altre que l'Ajuntament estimi convenient.
Article 55. Concurrència de sancions.
1. Incoat un procediment sancionador per dos o més infraccions entre les quals hi hagi relació de causa-efecte, s'imposarà solament la sanció que resulti més elevada.
2. Quan no hi hagi aquesta relació de causa-efecte a la qual es refereix l'apartat anterior, als responsables de dos o més infraccions se'ls imposaran les sancions corresponents a cadascuna de les infraccions comeses, tret que s'apreciï identitat de subjecte, fet i fonament, en aquest últim supòsit s'aplicarà el règim de graduació que sancionin amb major intensitat la conducta antijurídica.
3. No es podrà tenir en compte per agreujar una sanció, la concurrència per una altra infracció sempre que aquesta pogués ser sancionada independentment o la concurrència d'infraccions hagi servit per qualificar-les de greus o molt greus.
Article 56. Pagament de les sancions.
1. El pagament de l'import de la sanció de multa implicarà la finalització del procediment, sense perjudici de presentar els recursos procedents, quan l'única sanció possible sigui la multa. Quan la infracció pugui ser sancionada de forma alternativa o conjunta amb multa i un altre tipus de sancions, el pagament de l'import reduït de la sanció de multa que correspongui no comportarà la finalització del procediment, si bé la resolució que recaigui no podrà augmentar la quantia de la multa satisfeta.
2. La imposició de les sancions que corresponguin per l'incompliment d'aquesta Ordenança no exonera a la persona infractora de l'obligació de reparar els danys o perjudicis causats.
3. Per a l'exacció de sancions per infracció de les prescripcions tipificades en aquesta Ordenança, a falta de pagament voluntari se seguirà el procediment administratiu de constrenyiment. Les actuacions en matèria de recaptació executiva dels ingressos procedents de les sancions previstes en aquesta Ordenança i que hagin d'efectuar-se fora del terme municipal de Bunyola es regiran per l'establert en l'article 8 del Reial decret Legislatiu 2/2004, del 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora d'Hisendes Locals.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA
En tot el no regulat en aquesta Ordenança serà aplicable la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, la normativa sectorial aplicable, la Llei7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Règim Local de les Illes Balears, el Text refós de la llei d'hisendes Locals, aprovat pel Real decret legislatiu 2/2004 de 5 de març; el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de procediment a seguir per l'administració de la CAIB en l'exercici de la potestat sancionadora i, altra normativa que pogués resultar d'aplicació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA
Sense perjudici de les infraccions tipificades en aquesta Ordenança, es consideraran infraccions lleus, greus o molt greus, les tipificades en la legislació que sigui aplicable.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA
La meritació de les taxes que es poguessin originar com a conseqüència de l'entrada en vigor de la present Ordenança, es regularà per la corresponent Ordenança Fiscal.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL QUARTA
Les referències que es facin a la relació conjugal en l'articulat d'aquesta Ordenança, hauran de fer-se extensives a les unions convivencials de fet degudament inscrites en els Registres Municipals a aquest efecte habilitats.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
A l'entrada en vigor de la present Ordenança quedaran derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposin al seu contingut.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança entrarà en vigor una vegada complerts els tràmits previnguts en els articles 65.2, 70.2 i concordants de la vigent Llei 7/85, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.
El que es fa públic per a general coneixement significant que, conforme al disposat en l'article 65.2 de la citada Llei 7/1985, aquesta Ordenança entrarà en vigor en el termini de quinze dies següents a la publicació del seu text íntegrament en el BOIB
El que es fa públic per a general coneixement.