Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 9388
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic d'edifici aïllat per ús de celler en explotació agrícola a la finca Al Parico. T.M. Ciutadella de Menorca (43a/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 12 de juny de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte bàsic d'edifici aïllat per ús de celler en explotació agrícola a la finca Al Parico. T.M. Ciutadella de Menorca, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte del present informe es tramita segons l'article 7.2.b) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental que diu que han de ser objecte d'AIA simplificada els projectes no inclosos ni en l'annex I ni en l'annex II, que poden afectar de manera apreciable, directament o indirectament, espais protegits de Xarxa Natura 2000.
També s'inclou en el Grup 5, punts 1 i 2 de l'annex 2 de la la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a avaluació d'impacte ambiental simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la construcció d'un nou edifici aïllat de planta baixa i soterrani, per a l'ús de celler a l'explotació agrícola existent a la finca d'Al Parico, que ocupa una superfície de 795,80 m2 i un volum de 2.413 m3, ubicada en sòl rústic comú classificat com Àrea d'Interès Agrari (AIA). S'ubica a uns 50 m al sud de les edificacions existents que alberguen diferents edificacions agrícoles i un habitatge de pagès.
El projecte s'ubica dins l'espai natural protegit Xarxa Natura 2000 ZEPA ES0000443 Sud de Ciutadella i a uns 1,3 km al sud del LIC i ZEPA ES0000240 Costa Sud de Ciutadella. Les aus presents en la ZEPA, segons l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural son l'au estepària sibil·lí (Burhinus oedicnemus), i en menor mesura, el passeriforme titeta d'estiu (Anthus campestris), l'enganapastors (Caprimulgus europaeus), la torrola caraputxina (Galerida theklae) o fins i tot algun rapinyaire, tant nocturn com diürn.
Està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'inundació i de contaminació d'aqüífers.
Es troba a uns 350 m de Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals (ZAR) i dins zona de risc moderat d'incendis, segons el IV Pla Forestal (2015-2024).
Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el celler s'ubica en la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1901M3 «Ciutadella» (mal estat quantitatiu i químic, amb elevada concentració de clorurs i nitrats), qualificat "deteriorament reversible". Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers i és vulnerable a la contaminació de nitrats.
Els Hàbitats d'Importància Comunitària (HIC) presents a uns 400 m al sud del projecte són, segons consulta al visor de la IDEIB, comunitats d'ullastrars i matars no arborescents (Prasio-Oleetum sylvestris) i vegetació herbàcia i matollar xerofític (Loto tetraphylli-Ericetum multiflorae).
Quant a la fauna protegida, hi ha presència de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni). Segons l'informe del Servei de Protecció d'Espècies del Govern Balear, no hi ha constància de nius de rapinyaires a una distància inferior als 1.000 m del projecte.
Quant a la flora, hi ha les següents espècies protegides: peònia (Paeonia cambessedesii) i llampúgol (Rhamnus alaternus).
Hi ha presència del jaciment arqueològic catalogat com Bé d'Interès Cultural (BIC) amb el codi de registre insular 07015-55-000237-API-04 a uns 60 o 70 m lineals de la zona on es projecta el celler.
El paisatge es caracteritza per un entorn rural agrari conformat per cultius de secà i natural forestal amb un alt valor paisatgístic.
Avaluació dels efectes previsibles
La construcció d'un nou edifici de planta baixa i soterrani de dos nivells, per a la producció i venda de vi a la finca i explotació agrària existent d'Al Parico, a Ciutadella tindrà un impacte directe en l'ocupació i eliminació de 795,80 m2 (53,42 m x 16,20 m) a nivell de superfície i de 1.031,05 m2 a nivell del soterrani, de sòl rústic comú classificat com Àrea d'Interès Agrari (AIA).
El nou edifici ocupa un volum total de 2.413 m3, que incompleix el volum màxim d'edificabilitat permès en el planejament urbanístic, establert en 1500 m3. El promotor ha sol·licitat l'informe preceptiu i favorable del Departament d'Agricultura del Consell Insular de Menorca per a l'exoneració mitjançant l'aplicació del Decret 17/2017.
El document ambiental presentat és deficient i genèric en molts d'aspectes i no ha tingut en compte en l'avaluació ambiental les obres associades a la construcció i funcionament de les instal·lacions auxiliars del celler, com les conduccions de subministrament elèctric i d'abastiment d'aigües, la depuradora, l'aljub i la rampa i els nous camins per accedir a la construcció.
L'examen d'alternatives i justificació de la solució adoptada del document ambiental és insuficient. S'haurien d'haver considerat diferents alternatives d'ubicació viables a la presentada, al menys una, a més de l'alternativa zero, així com justificar adequadament i de manera objectiva l'impacte ambiental de cadascuna de les alternatives i seleccionar la de menor impacte.
És previsible una possible afecció per inundacions al ubicar-se en Àrea de Prevenció de Riscos (APRs) d'inundació.
El projecte té afecció directa sobre l'espai Xarxa Natura ZEPA ES0000443 Sud de Ciutadella i es troba a uns 1,3 km al sud del LIC i ZEPA ES0000240 Costa Sud de Ciutadella, amb presència d'aus protegides. La presència de 12 ha de vinyes en l'entorn del celler, tot i ésser adequada en una àrea d'interès agrari, produirà efectes negatius significatius sobre aus d'espècies protegides, en el cas que la sembra sigui amb filferros en la modalitat d'espatlera, que podria provocar mortalitat per col·lisió. S'hauria d'haver tingut en compte aquesta situació en el document ambiental i proposar mesures preventives i/o correctores per minimitzar l'impacte amb sistemes anticol·lisió.
La presència d'un projecte de construcció d'un altre edifici agrícola a 200 m al nord de la ubicació del celler a la mateixa finca podria tenir efectes negatius sinèrgics i acumulatius que s'haurien d'haver tingut en compte en l'avaluació ambiental.
El document ambiental ha identificat les accions que tindran impactes ambientals en la fase d'execució i d'explotació. S'han considerat els factors abiòtics, biòtics i socioeconòmics i la seva afectació directa o indirecta. La descripció d'impactes ambientals del document ambiental presenta valoracions superficials i injustificades, com per exemple, que la construcció del celler no suposarà un impacte negatiu sobre la capacitat agrològica del sòl, en el conjunt de tota la finca, i es qualifica com a reversible i recuperable, quan, precisament, s'ocuparà una extensió de superfície considerable i s'excavarà un gran volum de sòl que produirà la desaparició total del sòl en el lloc on es preveu construir el celler parcialment soterrat.
Entre els impactes ambientals més importants durant el funcionament del celler per a l'elaboració de vi es troba el consum de recursos naturals, i en concret l'aigua. Tanmateix, el document ambiental no ha avaluat l'impacte del projecte sobre el consum d'aigua.
Tampoc ha justificat la capacitat i disponibilitat d'aigua que prové del pou existent, per tal de garantir les necessitats de consum d'aigua del celler a construir per a la producció de vi. A més, s'hauria de justificar també la disponibilitat d'aigua per al reg de les vinyes, que provindrà del mateix pou, i garantir que no hi haurà afecció negativa sobre el aqüífer ni haurà risc de sobreexplotació de la massa d'aigua subterrània.
A més, no es garanteix la disponibilitat d'aigua destinada a ús agrari per regar les vinyes i l'elaboració del vi, per no disposar de l'autorització de canvi d'ús de l'aigua provinent del pou existent.
Els impactes ocasionats per la construcció de l'aljub per recollir les aigües pluvials no s'han pogut avaluar per manca d'informació sobre la seva ubicació, capacitat i si es reutilitzarà l'aigua i a quin ús es destinarà.
Es preveuen impactes ambientals negatius significatius del projecte en el cas que no hi hagi un tractament adequat de les aigües residuals produïdes en el procés d'elaboració de vi. El 70% del consum d'aigua en un celler es convertirà en aigua residual que tindrà un baix pH (aigües àcides) i elevada concentració de sulfurs, sodi i matèria orgànica originats pels productes de neteja i producte perdut.
El document ambiental fa referència al tractament d'aigües de sanejament mitjançant un tanc sèptic de tres càmeres de 9.000 l de capacitat en total. No queda clar si serà suficient aquest sistema de depuració per al tractament de les aigües residuals generades en el procés d'elaboració del vi, així com les de la neteja dels tonells i les instal·lacions.
Per tant, s'hauria d'especificar el tractament d'aigües residuals originades en el projecte, diferenciant entre les aigües residuals procedents del sistema de producció i les aigües de sanejament de caràcter domèstic, per tenir diferents característiques i necessitar diferents tractaments, o justificar que el sistema de depuració seleccionat té la capacitat suficient per a la correcta depuració dels dos tipus d'aigües residuals generades, de manera que l'efluent resultant sigui innocu per al medi ambient.
Durant la fase de funcionament es generaran residus orgànics de difícil gestió procedents de l'elaboració del vi (pells, llavors, fangs deshidratats) que no s'han tingut en compte en l'avaluació ambiental del projecte. També es manipularan substàncies perilloses i es produiran residus sòlids perillosos, que s'hauran de emmagatzemar i gestionar adequadament.
Durant la fase de funcionament del projecte es produirà un important consum energètic. El document ambiental no garanteix que la capacitat del punt de connexió a la xarxa elèctrica existent sigui suficient per subministrar els 49 kW de potència necessàries, i no preveu l'ús de sistemes d'energies renovables d'autoconsum.
També es preveu l'emissió de renou per la maquinària de les instal·lacions per a l'elaboració de vi. El document ambiental fa una mínima referència a l'impacte sonor del projecte, s'hauria d'ampliar i desenvolupar amb un estudi acústic per tal de justificar la no afecció del projecte durant la fase de funcionament als habitatges propers i a la fauna existent, així com l'adopció de mesures correctores, en cas necessari.
Es produirà impacte del trànsit de vehicles durant la fase de construcció del projecte, que no s'han avaluat en el document ambiental en la fase de funcionament. Es considera que el trànsit de vehicles que hi haurà durant la fase de funcionament serà important i s'hauria d'haver avaluat, tenint en compte l'activitat prevista de venda del producte i de visita turística, així com la relacionada amb el subministrament de les matèries primeres necessàries per a l'elaboració del vi.
El document ambiental proposa mesures precautòries, preventives i/o protectores, compensatòries i correctores per als aspectes ambientals avaluats, sense diferenciar entre les fases de construcció i funcionament. S'hauria de diferenciar clarament per a cadascuna de les fases.
Les mesures incloses per a la reducció i gestió de residus sòlids i perillosos durant la fase de funcionament del celler són insuficients i es limiten al compliment de la normativa vigent. S'hauria d'establir i indicar l'espai i condicions on s‘emmagatzemaran els productes i substàncies perilloses, així com els residus perillosos. També s'haurà d'establir el procediment de gestió dels residus perillosos i no perillosos generats durant el procés d'elaboració del vi.
Durant la fase de construcció hi haurà risc d'incendis. Es considera que la distància mínima de 5 m entre els dipòsits de material i maquinària i el terreny forestal, establerta com a mesura de prevenció és insuficient, i s'hauria d'augmentar, com a mínim, a 50 m.
El projecte preveu la transformació dels residus agrícoles en compost com a mesura correctora. Per evitar que pugui tenir impactes ambientals sobre el sòl i les aigües subterrànies, s'hauria d'incloure aquesta activitat auxiliar dins el projecte i avaluar el seu impacte, així com garantir que es complirà la normativa vigent i les condicions ambientals per a la producció de compost i la seva reutilització com adob en la finca.
El document ambiental no ha avaluat l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, així com la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.
L'estudi d'incidència paisatgística presentada ha fet una anàlisi incompleta. L'estudi d'incidència paisatgística s'hauria de completar amb una anàlisi i valoració de la fragilitat visual i els efectes sobre el paisatge del projecte, així com una avaluació de les conques visuals per a cada alternativa des de diferents punts d'observació.
Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
1.D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:
-DG de Territori i Paisatge
+Servei de Costes i Litoral
-DG de Turisme (Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball).
-Consell Insular de Menorca
+Direcció Insular d'Ordenació Turística
+Direcció Insular de Patrimoni
-DG de Salut Pública (Conselleria de Salut i Consum)
-Ajuntament de Ciutadella
-DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius)
-Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació)
A continuació es resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:
1. Informe emès pel Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori de 23/04/2020:
Conclusió
En conclusió, el Servei de Protecció d'Espècies, INFORMA FAVORABLEMENT el projecte de construcció d'un edifici amb ús de celler de vi a la finca d'Al Parico, polígons 14 i 18, parcel·les 8 i 27 del T.M de Ciutadella.
2. Informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca (7 de maig de 2020), que inclou la següent consideració:
"3. Atesa la proximitat del jaciment arqueològic amb codi del registre BIC insular 07015-55-000237-api-04, cal aplicar el que s'estableix a l'article 116 del PGOU de Ciutadella. A l'efecte cal que el promotor del projecte presenti la delimitació de l'entorn de protecció d'aquest jaciment, així com una descripció més detallada del seu estat de conservació."
3. Informe del Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (25/05/2020), amb els següents condicionants:
"- En cas que les vinyes estiguin sembrades en espatlera, s'hauran d'instal·lar elements del tipus Fleix Sabird o similars, que minimitzin el risc de col·lisió de les aus amb els elements de subjecció dels ceps.
- Les obres de major impacte acústic, com ara moviments de terra amb maquinària, perforacions o repicats de roca, ús de maquinàries talladores de rajoles o eines similars, quant a la renou que generen, no es duguin a terme entre l'1 d'abril i el 30 de juny.
- El pla de seguiment i control durant la fase de funcionament de la bodega incorpori un calendari d'inspeccions visuals periòdiques, de totes les vinyes, per tal de fer un seguiment de les eventuals col·lisions que es puguin produir de les aus amb les vinyes. Amb els resultats obtinguts de les inspeccions s'haurà de complimentar un registre d'ocells morts o ferits, que indiqui com a mínim: el nom de l'espècie, el dia i hora de la troballa, i l'estat de l'individu trobat, la probabilitat de que la causa de la mort o l'accident hagi estat una col·lisió (molt alta, alta, mitjana o baixa) i l'estat del sistema de subjecció de la vinya Fleix Sabird o similar en el tram on s'ha trobat l'ocell accidentat (si estava defectuós, si s'havia despenjat o estava mal instal·lat, etc). En cas de trobar una au protegida accidentada, viva o morta, s'haurà d'avisar immediatament a l'Agent de Medi Ambient de la zona. Les inspeccions s'hauran de fer com a mínim, mensualment durant els dos primers anys des de l'autorització del projecte i el resultat final, amb el registre complet d'accidents, s'haurà d'enviar al correu següent del Servei de Planificació al Medi Natural: xarxanatura@gmail.com.
- Es recomana que el pla de seguiment i control durant la fase de funcionament incorpori també analítiques periòdiques de l'efluent de les aigües depurades que s'alliberin al medi i que els resultats siguin enviats a la direcció general competent per tal d'avaluar si cal fer ajustos en els sistemes autònoms de depuració.
Es recorda que aquest projecte s'acumula al projecte de construcció d'un magatzem agrícola a la mateixa finca, uns 200 metres més al nord, i que per tant aquest fet s'haurà de tenir en compte a l'hora de determinar si el projecte s'ha de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental ordinària."
4. Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (27/04/2020):
Conclusions
Ateses les característiques de l'entorn i del projecte, i a raó de que aquest no s'ubica en ZAR ni en APR d'incendis forestals, segons el Pla Territorial Insular de Menorca i la Norma Transitòria, el Servei de gestió Forestal i Protecció del Sòl, no té cap consideració o suggeriment de rellevància a aportar, en relació al risc d'incendis forestals i a la gestió forestal.
Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: el projecte consisteix en la construcció d'un nou edifici de planta baixa i soterrani de dos nivells, per a la producció i venda de vi a la finca i explotació agrària existent d'Al Parico, en Ciutadella tindrà un impacte directe en l'ocupació i eliminació de 795,80 m2 (53,42 m x 16,20 m) a nivell de superfície i de 1.031,05 m2 a nivell del soterrani, de sòl rústic comú classificat com Àrea d'Interès Agrari (AIA) i ocupa un volum total de 2.413 m3.
El projecte inclou la construcció i funcionament de les instal·lacions auxiliars del celler, com les conduccions de subministrament elèctric i d'abastiment d'aigües, la depuradora, l'aljub i la rampa i els nous camins per accedir a la construcció.
També s'ha de tenir en compte la presència de 12 ha de vinyes en l'entorn del celler i les repercussions ambientals associades.
2. Ubicació del projecte: El projecte s'ubica en Àrea d'Interès Agrari i, per tant, l'activitat que té és apropiada. Això no obstant, es troba dins l'espai natural protegit Xarxa Natura 2000 ZEPA ES0000443 Sud de Ciutadella i a uns 1,3 km al sud del LIC i ZEPA ES0000240 Costa Sud de Ciutadella, amb presència d'aus protegides.
Està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'inundació i de contaminació d'aqüífers.
Es troba a uns 350 m de Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals (ZAR) i dins zona de risc moderat d'incendis, segons el IV Pla Forestal (2015-2024).
Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el celler s'ubica en la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1901M3 «Ciutadella» (mal estat quantitatiu i químic, amb elevada concentració de clorurs i nitrats), qualificat "deteriorament reversible". Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers i vulnerable a la contaminació de nitrats.
Els Hàbitats d'Importància Comunitària (HIC) presents a uns 400 m al sud del celler són, segons consulta al visor de la IDEIB, comunitats d'ullastrars i matars no arborescents (Prasio-Oleetum sylvestris) i vegetació herbàcia i matollar xerofític (Loto tetraphylli-Ericetum multiflorae).
Quant a la fauna protegida, hi ha presència de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni). Segons l'informe del Servei de Protecció d'Espècies del Govern Balear, no hi ha constància de nius de rapinyaires a una distància inferior als 1.000 m del projecte.
Quant a la flora, hi ha les següents espècies protegides: peònia (Paeonia cambessedesii) i llampúgol (Rhamnus alaternus).
Hi ha presència del jaciment arqueològic catalogat com Bé d'Interès Cultural (BIC) amb el codi de registre insular 07015-55-000237-API-04 a uns 60 o 70 m lineals de la zona on es projecta el celler.
El paisatge es caracteritza per un entorn rural agrari conformat per cultius de secà i natural forestal amb un alt valor paisatgístic.
3. Característiques del potencial impacte:
El projecte té afecció directa sobre l'espai natural protegit Xarxa Natura ZEPA ES0000443 Sud de Ciutadella i es troba a uns 1,3 km al sud del LIC i ZEPA ES0000240 Costa Sud de Ciutadella, amb presència d'aus protegides. La presència de 12 ha de vinyes en l'entorn del celler produirà efectes negatius significatius sobre aus d'espècies protegides, en el cas que la sembra sigui amb filferros en la modalitat d'espatlera, que podria provocar mortalitat per col·lisió.
La presència d'un projecte de construcció d'un altre edifici agrícola a 200 m al nord de la ubicació del celler a la mateixa finca podria tenir efectes negatius sinèrgics i acumulatius sobre el medi ambient.
Durant la fase de construcció hi haurà risc d'incendis forestals per l'ús de maquinària i el dipòsit de combustible.
Entre els impactes ambientals més importants durant el funcionament del celler per a l'elaboració de vi es troba el consum d'aigua.
No s'ha justificat la capacitat i disponibilitat d'aigua que prové del pou existent, per tal de garantir les necessitats de consum d'aigua del celler a construir per a la producció de vi. A més, s'hauria de justificar també la disponibilitat d'aigua per al reg de les vinyes, que provindrà del mateix pou, i garantir que no hi haurà afecció negativa sobre el aqüífer ni haurà risc de sobreexplotació de la massa d'aigua subterrània.
A més, no es garanteix la disponibilitat d'aigua destinada a ús agrari per regar les vinyes i l'elaboració del vi, , i, a més no disposa de l'autorització de canvi d'ús de l'aigua provinent del pou existent per a la fabricació de vi.
El projecte podrà tenir impactes ambientals negatius significatius en el cas que no hi hagi un tractament adequat de les aigües residuals produïdes en el procés d'elaboració de vi, que tindrà unes característiques químiques i de concentració de matèria orgànica específiques i diferents a les aigües domèstiques. No queda clar si el sistema de depuració previst, un tanc sèptic de tres càmeres de 9.000 l de capacitat en total, serà suficient i adequat per a la tipologia d'aigües residuals a tractar.
Durant la fase de funcionament es generaran residus orgànics de difícil gestió procedents de l'elaboració del vi (pells, llavors, fangs deshidratats) que no s'han tingut en compte en l'avaluació ambiental del projecte. També es manipularan substàncies perilloses i es produiran residus sòlids perillosos, que s'hauran d'emmagatzemar i gestionar adequadament.
El projecte produirà un important consum energètic durant el seu funcionament. El document ambiental no garanteix que la capacitat del punt de connexió a la xarxa elèctrica existent sigui suficient per subministrar els 49 kW de potència necessàries, i no preveu l'ús de sistemes d'energies renovables d'autoconsum.
També es produirà impacte per renous durant el funcionament per la maquinària de les instal·lacions d'elaboració de vi. El document ambiental no ha justificat la manca d'afecció per renous als habitatges propers i a la fauna existent, així com l'adopció de mesures correctores, en cas necessari.
Es produirà impactes del trànsit de vehicles durant la fase de construcció del projecte, així com en la fase de funcionament, que s'hauria d'avaluar, tenint en compte l'activitat prevista de venda del producte i de visita turística, així com la relacionada amb el subministrament de les matèries primeres necessàries per a l'elaboració del vi.
El projecte preveu la transformació dels residus agrícoles en compost com a mesura correctora, que podrà tenir impactes ambientals negatius sobre el sòl i les aigües subterrànies.
El projecte produirà un impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, així com la vulnerabilitat davant del canvi climàtic, que no ha estat avaluat.
El projecte tindrà un impacte paisatgístic que s'haurà d'avaluar de manera adequada.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte bàsic d'edifici aïllat per ús de celler en explotació agrícola a la finca Al Parico. T.M. Ciutadella de Menorca, atès que es preveu pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013.
Segon: El promotor, en base de l'art. 35 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre de 2020, d'Avaluació Ambiental, elaborarà l'estudi d'impacte ambiental, tenint en compte el present document d'abast de l'estudi ambiental realitzat per l'òrgan ambiental i tenint en compte el resultat de les consultes realitzades.
En l'estudi d'impacte ambiental s'identificaran, descriuran i avaluaran els possibles efectes significatius en el medi ambient de l'aplicació del projecte, així com unes alternatives raonables.
L'estudi d'impacte ambiental contindrà com a mínim, la informació continguda en l'Annex VI de la Llei 21/2013. A més, l'EIA ha de tenir en compte els següents aspectes:
- Tenir en compte en l'avaluació ambiental les obres associades a la construcció i funcionament de les instal·lacions auxiliars del celler, com les conduccions de subministrament elèctric i d'abastiment d'aigües, la depuradora, l'aljub i la rampa i els nous camins per accedir a la construcció.
- Proposar al menys dues alternatives d'ubicació del projecte viables, a més de l'alternativa zero, i justificar de manera objectiva la de menor impacte.
- Justificar la manca d'afecció de risc d'inundació, e incloure les mesures preventives corresponents per tal de minimitzar el risc
- Realitzar una avaluació dels efectes previsibles sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, el sòl, l'aire, l'aigua, els factors climàtics, el canvi climàtic, el paisatge, els béns materials, inclòs el patrimoni cultural, i la interacció entre tots els factors esmentats.
- Incloure una avaluació de les repercussions ambientals del projecte sobre la Xarxa Natura 2000 : la descripció i localització del projecte i de totes les accions susceptibles de produir impactes, la descripció del medi afectat, els impactes principals que es preveuen sobre el medi ambient tenint en compte els objectius de conservació dels espais de la Xarxa Natura i les mesures correctores o protectores per minimitzar-los.
- L'avaluació de les repercussions ambientals del projecte sobre Xarxa Natura 2000 valorarà l'impacte indirecte derivat de la sembra de vinya i proposarà mesures preventives. En el cas de que la sembra de vinyes es faci amb filferros en la modalitat d'espatlera, l'EIA contemplarà mesures preventives i correctores per evitar i/o minimitzar aquest impacte amb sistemes anticol·lisió.
- Incloure mesures preventives per tal de minimitzar i/o evitar renous i molèsties durant l'època de nidificació de les aus presents en la zona del projecte, tant en la fase de construcció com en la de funcionament.
- Tenir en compte els impactes de caràcter sinèrgic i complementari del projecte de construcció d'un altre edifici agrícola previst a la mateixa finca, localitzat a uns 200 m al nord de la ubicació del celler.
- Confirmar l'existència de plantes exòtiques invasores en l'entorn del projecte i, en cas de detectar-se, detallar les actuacions per a la eradicar-les i evitar la seva propagació.
- Justificar la suficiència de disponibilitat d'aigua procedent del pou existent, per tal de garantir, tant les necessitats de consum d'aigua del celler a construir per a la producció de vi, estimades en 120.800 l d'aigua per cicle de verema, com l'aigua necessària pel reg de les 12 ha de vinyes.
- L'aigua de pou haurà de disposar d'autorització per a l'ús per a la producció de vi i per a ús agrari per al reg de les vinyes.
- Ubicar l'aljub previst i establir quina capacitat tindrà i la destinació de l'ús de l'aigua recollida.
- Justificar que el sistema previst de tractament d'aigües residuals és l'adequat per al tractament de les aigües residuals generades en el procés d'elaboració del vi i les aigües de sanejament de caràcter domèstic, així com establir les mesures adients per a garantir quela qualitat sigui innocu per al medi ambient.
- Detallar la gestió dels residus orgànics procedents de l'elaboració del vi (pells, llavors, fangs deshidratats), en concret on s‘emmagatzemaran i quin serà el seu destí (eliminació, valorització).
- Detallar el procediment de la gestió de residus sòlids i perillosos durant la fase de funcionament del celler, i indicar i establir l'espai i les condicions on s‘emmagatzemaran els productes i substàncies perillosos i els residus perillosos, així com el procediment de gestió dels residus perillosos i no perillosos generats durant el procés d'elaboració del vi.
- Justificar la suficiència en el subministrament elèctric necessari per al funcionament de la maquinària emprada en l'elaboració del vi, i estudiar la possibilitat d'incloure sistemes d'energies renovables d'autoconsum que cobreixin el 100% de l'energia necessària.
- Justificar la manca d'afectació del projecte durant la fase de funcionament pel renou als habitatges propers i a la fauna existent, així com l'adopció de mesures preventives i correctores, en cas necessari.
- Avaluar l'impacte ambiental ocasionat pels trajectes dels vehicles durant el funcionament del projecte, tant de les visites turístiques, com del subministrament de matèries primeres, i establir mesures correctores i preventives.
- En les mesures preventives relacionades amb el risc d'incendi forestal, s'establirà una distància mínima de 50 m entre els dipòsits de combustible i la zona forestal més propera.
- Avaluar l'impacte ambiental de l'activitat consistent en la transformació dels residus agrícoles en compost prevista en el projecte com mesura correctora, i garantir que no es produirà efectes negatius sobre el medi ambient i es compliran els requisits establerts en la normativa d'aplicació per a la reutilització com a adob en la finca.
- Proposar mesures preventives i correctores concretes d'aplicació a totes les fases del projecte (instal·lació, desmuntatge i funcionament), per a cadascun dels impactes identificat i per a cada aspecte ambiental. Es tindrà especial atenció en minimitzar i evitar els impactes del trànsit de vehicles, renous i afectació sobre les espècies protegides de fauna.
- Incloure un annex d'incidència paisatgística complet amb una anàlisi i valoració de la fragilitat visual i dels efectes sobre el paisatge del projecte, així com una avaluació de les conques visuals per a cadascuna de les alternatives des de diferents punts d'observació. També es proposaran mesures correctores, en cas que sigui necessari, per tal d'atenuar els efectes negatius de l'execució i funcionament del projecte sobre el paisatge.
- Incloure un annex amb l'estudi sobre l'impacte directe i induït del projecte sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, així com la vulnerabilitat davant del canvi climàtic.
- Tenir en compte el condicionant de l'informe del Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca de 7 de maig de 2020:
"3. Atesa la proximitat del jaciment arqueològic amb codi del registre BIC insular 07015-55-000237-api-04, cal aplicar el que s'estableix a l'article 116 del PGOU de Ciutadella. A l'efecte cal que el promotor del projecte presenti la delimitació de l'entorn de protecció d'aquest jaciment, així com una descripció més detallada del seu estat de conservació."
- Tenir en compte els condicionants i recomanacions de l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 25 de maig de 2020:
"- En cas que les vinyes estiguin sembrades en espatlera, s'hauran d'instal·lar elements del tipus Fleix Sabird o similars, que minimitzin el risc de col·lisió de les aus amb els elements de subjecció dels ceps.
- Les obres de major impacte acústic, com ara moviments de terra amb maquinària, perforacions o repicats de roca, ús de maquinàries talladores de rajoles o eines similars, quant a la renou que generen, no es duguin a terme entre l'1 d'abril i el 30 de juny.
- El pla de seguiment i control durant la fase de funcionament de la bodega incorpori un calendari d'inspeccions visuals periòdiques, de totes les vinyes, per tal de fer un seguiment de les eventuals col·lisions que es puguin produir de les aus amb les vinyes. Amb els resultats obtinguts de les inspeccions s'haurà de complimentar un registre d'ocells morts o ferits, que indiqui com a mínim: el nom de l'espècie, el dia i hora de la troballa, i l'estat de l'individu trobat, la probabilitat de que la causa de la mort o l'accident hagi estat una col·lisió (molt alta, alta, mitjana o baixa) i l'estat del sistema de subjecció de la vinya Fleix Sabird o similar en el tram on s'ha trobat l'ocell accidentat (si estava defectuós, si s'havia despenjat o estava mal instal·lat, etc). En cas de trobar una au protegida accidentada, viva o morta, s'haurà d'avisar immediatament a l'Agent de Medi Ambient de la zona. Les inspeccions s'hauran de fer com a mínim, mensualment durant els dos primers anys des de l'autorització del projecte i el resultat final, amb el registre complet d'accidents, s'haurà d'enviar al correu següent del Servei de Planificació al Medi Natural: xarxanatura@gmail.com.
- Es recomana que el pla de seguiment i control durant la fase de funcionament incorpori també analítiques periòdiques de l'efluent de les aigües depurades que s'alliberin al medi i que els resultats siguin enviats a la direcció general competent per tal d'avaluar si cal fer ajustos en els sistemes autònoms de depuració."
Les administracions i entitats a consultar, previsiblement afectades pel projecte seran:
- Conselleria de Medi Ambient i Territori:
-DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:
+Servei de Protecció d'Espècies
+Servei de Planificació al Medi Natural
-DG Recursos Hídrics:
+Servei d'Aigües Superficials
+Servei d'Aigües Subterrànies
+Servei d'Estudis i Planificació
- Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius:
-DG Energia i Canvi Climàtic.
+Servei Canvi Climàtic i Atmosfera
+Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica
- Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació:
+Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari
- Consell Insular de Menorca:
+Direcció Insular d'Ordenació Territorial
+Direcció Insular de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera
+Direcció Insular de Cultura i Patrimoni
- Conselleria de Salut i Consum
+DG de Salut Pública
- Ajuntament de Ciutadella
- Entitats i associacions: GOB Menorca
Tercer.- Aquesta Resolució actua com a document d'abast tal i com preveu l'art. 34.1.a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'Avaluació Ambiental i es publicarà a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Quart.- L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si és el cas, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 15 de setembre de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias