Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 9253
Ordenança reguladora dels horaris d'establiments, espectacles públics i activitats recreatives d'Alcúdia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Realitzada consulta pública de l'acord fins a les hores provisional adoptat pel Ple de la corporació en sessió ordinària de data 03 de juliol de 2020, de l'Ordenança reguladora dels horaris d'establiments, espectacles públics i activitats recreatives d'Alcúdia, segons consta a la documentació obrant en l'expedient, no s'ha presentat reclamació o suggeriment al registre general d'entrada de l'Ajuntament, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL), i l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (LMRLIB), en data 22 de setembre de 2020, s'ha elevat a definitiu l'acord d'aprovació inicial.

En compliment d'allò que disposa l'article 70.2 de la LRBRL i l'article 103 de la LMRLIB es publica a continuació, el text íntegre de l'esmentada modificació de l'ordenança aprovada, la qual entrarà en vigor a partir de la data de dita publicació i hagi transcorregut el termini previst en l'article 65.2 de la LRBRL i l'article 113 de la LMRLIB.

ORDENANÇA REGULADORA DELS HORARIS D'ESTABLIMENTS, ESPECTACLES PÚBLICS I ACTIVITATS RECREATIVES D'ALCÚDIA

La regulació  dels  horaris dels  establiments, espectacles  públics i de  les activitats recreatives obeeix a la necessitat d'unir de forma raonable i conforme a la legislació vigent el dret a l'activitat empresarial d'hostaleria, el dret dels ciutadans a gaudir de l'oci i dels locals d'esbargiment, juntament amb el descans i evitació de molèsties a veïns i visitants.

El fet que la vida quotidiana giri entorn de determinats horaris obliga a l'adaptació a aquests amb la finalitat de salvaguardar drets constitucionals tals com la qualitat de vida, el dret a la salut i el dret a un medi ambient adequat per a les persones, al mateix temps que es faciliti l'adequada utilització de l'oci.

La realitat d'Alcúdia implica que molts de residents i visitants vulguin gaudir de la important oferta d'oci existent, l'Ajuntament d'Alcúdia entén que és possible compaginar aquest interès amb el d'oferir al o a la resident la tranquil·litat necessària. Es pretén així compatibilitzar legítims drets del ciutadans que d'una banda, demanen el seu dret a l'oci i esplai i, per una altra, al dret a la tranquil·litat , assossec i descans, sobretot en hores nocturnes.  

La Llei 7/2013 de 26 de  novembre, de règim jurídic d'instal·lació , accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, en el seu article 25 indica que les administracions competents hauran de vetllar per evitar les molèsties i els problemes d'ordre públic que el funcionament de l'activitat pugui produir a l'exterior derivats de renous i vibracions i de concentracions humanes o de vehicles que puguin afectar a la seguretat o la salut pública.

Actualment no hi ha cap ordenança municipal o reglament insular que regulin expressament els horaris d'activitats permanents d'espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.

Fent ús de la  facultat de regular de l'Ajuntament, amb aquesta Ordenança es procedeix a fixar els horaris d'obertura i tancament dels establiments i espectacles públics i de les activitats recreatives al municipi d'Alcúdia tenint en compte l'ordenança reguladora dels renous i vibracions en el Municipi d'Alcúdia.

Article 1. Horari d'obertura i tancament.

1. Als efectes d'aquesta Ordenança es consideren els següents grups de locals o activitats:

- I:  bars, cafès, cafeteries, restaurants i anàlegs.

- II: bars de nit (musicals), i anàlegs.

- III: bingos, sales de joc, cinemes, cafès-teatre i anàlegs.

- IV: discoteques, sales de festa i de ball, cafès concerts i anàlegs.

- V: salons  recreatius.

- VI: Gimnasos i anàlegs.

2. L'horari d'obertura i tancament dels establiments públics i activitats recreatives serà el que es reflecteix a continuació durant tot l'any:

Grup

Tipus d'establiment

Obertura

Tancament

I

Bars, cafès, cafeteries, restaurants i anàlegs

07:00

02:30

II

Bars de nit i anàlegs

10:00

02:30

III

Bingos, sales de joc, cinemes, cafès-teatre i anàlegs

12:00

02:30

IV

Discoteques, sales de festa i de ball, cafès concerts i anàlegs

16:00

05:30

V

Salons recreatius

10:30

02:30

VI

Gimnasos i anàlegs

07:00

23:00

3. L'obertura es refereix a l'horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l'activitat. El tancament es refereix a l'horari a partir del qual l'activitat de l'establiment ha d'haver cessat completament.

A partir de l'hora de tancament establerta, cessarà tota amenització musical, joc o actuació al local i no se serviran més consumicions. Tampoc no es permetrà l'entrada de més persones i hauran d'encendre tots els llums del local per facilitar-ne el desallotjament.

Article 2. Excepcions.

a) Aquells establiments en els quals concorrin diverses activitats i sempre que les esmentades activitats no puguin ser separades físicament unes d'altres, i per tant objecte d'obertura i tancament de forma individualitzada en funció de l'activitat, adoptaran com a horari d'obertura el més restrictiu dels establerts per a les diferents activitats i com a horari de tancament, el més restrictiu dels establerts per a les distintes activitats.

b) Per als locals del Grup I i excepcionalment per aquells establiments que habitualment serveixin berenars, es permet l'avançament d'una hora  de l'horari d'obertura, prèvia sol·licitud les persones titulars de dits establiments a l'Ajuntament, havent de realitzar aquest servei sense cap tipus d'amenització musical.

c) En els locals del Grup IV, en el cas d'organització de gales juvenils, es permetrà la realització de l'activitat fins a les 24:00 hores en vesprades de festius, amb les limitacions de admissió, consum i servei de begudes establerts per a menors. En aquests casos hauran de transcórrer al manco una hora des de la conclusió de la gala juvenil a l'inici de l'activitat, dins l'horari permès.

Article 3. Execució del tancament.

L'establiment haurà de quedar totalment buit de públic com a màxim mitja hora després de l'horari de tancament establert.

Article 4. Altres horaris.

L'horari d'obertura i de tancament o final de la resta d'establiments, espectacles públics i activitats recreatives que, segons la normativa vigent, requereixin autorització administrativa, i no estiguin contemplats en la present ordenança, requerirà d'autorització expressa i específica.

Article 5. Restriccions.

L'Ajuntament podrà avançar l'horari de tancament o retardar l'horari d'obertura, d'aquells locals als quals, per infracció a la normativa vigent, se'ls hagi assenyalat l'obligació d'adoptar mesures correctores. Dita restricció d'horaris de funcionament es prolongarà fins que s'hagin adaptat les esmentades mesures i obtingut informe favorable de l'òrgan competent.

Article 6. Casos especials.

Sense perjudici del que disposa l'article 1, la Batlia podrà establir horaris especials de forma expressa i concreta durant la celebració de festes populars, fires i en les de Nadal i Setmana Santa, amb les limitacions que s'estableixin en la resolució administrativa corresponent.

Article 7. Deure de col·laboració.

1. Les persones titulars de les activitats tenen l'obligació d'adoptar mesures i d'advertir als seus clients i a tot el públic assistent:

De l'hora de tancament de l'establiment, i en el seu cas, de les terrasses i dels espais oberts a l'aire lliure vinculats al mateix.

Dels possibles incompliments dels seus deures cívics, tals com realitzar activitats que produeixin renous molests, causin alarma al veïnat, ocasionin obstrucció dels accessos o sortides de l'establiment i les aglomeracions de persones a l'exterior de l'activitat.

2.  Si les advertències la persona titular de l'activitat no foren ateses, aquests, immediatament, ha de donar l'avís a les forces o cossos de seguretat als efectes corresponents.

3.  Si les persones titulars de les activitats no poden ocupar-se, personalment o per mitjà dels treballadors que integren la plantilla de personal del seu establiment, del compliment del deures prescrits en els apartats anteriors, vindran obligats a contractar el/els vigilant/s necessaris a tal efecte.

Article 8. Infraccions.

1. Responsabilitat: de les infraccions de la present Ordenança en són responsables solidàriament les persones titulars de les llicències d'activitat dels locals, els organitzadors o promotors d'espectacles o actuacions que duguin a terme o dels quals es beneficiïn directament o indirectament.

2. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravinguin les disposicions de la present ordenança, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'altre ordre que se'n puguin derivar.

En els procediments aplicadors de sancions que s'instrueixin en aplicació de la present Ordenança, els fets constatats per agents de l'autoritat tenen valor probatori, d'acord amb la normativa aplicable a l'efecte, sense perjudici d'altres proves que puguin aportar les persones interessades.

4. Als expedients aplicadors de sancions que s'instrueixin, i amb els requisits que corresponguin d'acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altres mitjans, en la denúncia formulada d'acord amb la normativa aplicable. En tot cas, l'ús de càmeres de vídeo s'ha de regir d'acord amb el principi de proporcionalitat.

5.  Les infraccions administratives es classifiquen en:

1) Lleus :

a)  El retard en el començament o acabament dels espectacles, en un excés de temps de fins de 30 minuts.

b)  L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en  un excés de temps de fins 30 minuts.

d)  L'incompliment de les obligacions i deures prescrits a l'article 7 d'aquesta Ordenança.

c)  Qualsevol infracció a les normes de la present Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu.

2) Greus :

a)  El retard en el començament o acabament dels espectacles, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins a una hora.

b)  L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins una hora.

c) Incompliment del que es disposa a l'article 1.3 d'aquesta Ordenança.

d)  Les infraccions lleus quan, dotze mesos abans de cometre-les, la persona responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com a lleu.

3) Molt greus :

a) El retard en el començament o acabament dels espectacles, en un excés de temps de  més d'una hora.

b) L'avançament en l'obertura o el retard en el tancament dels establiments públics, en un excés de temps de més d'una hora.

c) Les infraccions greus quan, dotze mesos abans de cometre-les, la persona responsable hagi estat objecte de sanció, mitjançant resolució definitiva, per infracció tipificada com a greu.

6. Les infraccions tipificades en la present Ordenança com a lleus prescriuran en el termini de 6 mesos, les tipificades com a greus en el de 2 anys i les tipificades com a molt greus en el de 3 anys.

7. Interromprà la prescripció, la iniciació, amb el coneixement de la persona interessada, del procediment aplicador de sancions i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient aplicador de sancions estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

El procediment aplicador de sancions ordinari ha de ser resolt i notificar-se la resolució que sigui procedent a la persona interessada dins el termini màxim d'un any, des de la seva iniciació, i es produirà la seva caducitat en la forma i manera previstes en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. No obstant l'anterior, l'instructor de l'expedient podrà acordar la suspensió del termini màxim per resoldre quan concorri alguna de les circumstàncies previstes i exigides per a això en l'article 42.5 de l'esmentada Llei, d'acord amb la redacció establerta per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Article 9. Sancions.

1. A l'empara del que disposa l'art. 139 i següents, de 2 d'abril de 1985, reguladora de les bases de règim local, les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus i se sancionaran amb les següents quanties:

a) Infraccions lleus, amb multa de 375 a  750 euros.

b) Infraccions greus, amb multa de 751 a 1.500 euros.

c) Infraccions molt greus, amb multa de 1.501 a 3.000 euros

2. Per a la imposició de sancions previstes en la present Ordenança es tendran en compte, en tot cas, els criteris de graduació següents:

a) La gravetat de la infracció.

b) L'existència d'intencionalitat.

c) La naturalesa dels perjudicis causats.

d) La reiteració. S'entén que hi ha reiteració quan, en el moment de la comissió dels fets tipificats com a infracció en la present Ordenança, el presumpte responsable estigui imputat en la instrucció d'altres procediments sancionadors per infraccions a la present Ordenança.

e) La reincidència. S'entén que hi ha reincidència per la comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa, quan així s'hagi declarat per Resolució ferma.

f) Les advertències prèvies dels funcionaris locals.

3. En la fixació de les sancions de multa es tendrà en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiosa per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

4. Prescriuran als 6 mesos les sancions imposades per infraccions lleus en la present Ordenança; als dos anys les imposades per infraccions greus i als tres anys les imposades per infraccions molt greus.

5. El termini de prescripció de les sancions comença a comptar des de  l'endemà  del dia en què s'haurà exhaurit  la via administrativa de la resolució per mitja de  la qual s'imposa  la sanció.

6. Interromprà la prescripció la iniciació, amb el coneixement de la persona interessada, del procediment d'execució.

Article 10. Vinculació a la jurisdicció penal.

La desobediència o la resistència a l'autoritat en els termes de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal donarà lloc al fet que l'òrgan actuant passi el tant de culpa al Jutjat d'Instrucció per a la determinació de les responsabilitats penals en les quals hagués pogut incórrer.

Article 11. Reconeixement de la responsabilitat.

Un cop iniciat un procediment sancionador, si l'infractor reconeix la seva responsabilitat, es podrà resoldre el procediment amb la imposició de la sanció que procedeixi. En aquest cas, seran d'aplicació les reduccions de les sancions pecuniàries amb les condicions i forma establertes a l'article 85 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 12. mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador.

a) Sense perjudici del que disposa la normativa aplicable, un cop iniciat el procediment sancionador per la comissió presumpta d'infraccions greus i molt greus, l'autoritat competent pot acordar mitjançant resolució motivada les mesures provisionals imprescindibles per al desenvolupament normal de procediment, assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se i evitar la comissió de noves infraccions.

b) Les mesures han de ser proporcionades a la naturalesa i gravetat de les infraccions comeses. Poden consistir en alguna de les previstes a continuació, o en qualsevol altra que asseguri l'eficàcia de la resolució que pugui recaure:

  • Suspensió o prohibició d'espectacle públic o activitat recreativa.
  • Clausura del local o establiment.
  • Suspensió de la llicència o autorització de l'activitat.

c) Les mesures provisionals poden ser  alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d'ofici o a instància de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment d'adoptar-les. En tot cas s'extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.

d) Aquestes mesures provisionals han de ser acordades mitjançant resolució motivada amb l'audiència prèvia de la persona interessada en un termini de deu dies. En cas d'urgència degudament motivada el termini d'audiència pot quedar reduït a dos dies.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. En tot el que no estigui previst en la present ordenança hom s'ha d'ajustar al que disposen la Llei de règim local i la seva normativa complementària, així com les disposicions, generals o autonòmiques, que hi siguin d'aplicació en la matèria.

Segona. D'acord amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, la present ordenança entrarà en vigor a partir de la data en què se'n publiqui el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i sempre que hagi transcorregut el termini previst a l'art. 65.2 de l'esmentada Llei.”

Contra el present acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert als articles 112.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques -LPACAP-, i 10.b) i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa -LJCA-.

  

Alcúdia, 29 de setembre de 2020

La batlessa

Bàrbara Rebassa Bisbal