Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 9217
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament annex a l’escola Antònia Alzina, polígon 1, parcel·la 2, TM Lloret de Vistalegre (88a/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de setembre de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament annex a l'escola Antònia Alzina, polígon 1, parcel·la 2 (TM Lloret de Vistalegre) , en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
D'acord amb la lletra a) del punt 2 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei. Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte s'inclou al punt 4 del grup 4 (Projectes d'infraestructures):
Aparcaments i marines seques en sòl rústic.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
1. En data de 25 de juliol de 2008, la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, Urbanisme i Patrimoni Històric va acordar la declaració d'interès general del centre d'educació infantil (CEIP) Antònia Alzina, pati, tancament i accés al centre infantil de l'àrea escolar (BOIB núm. 113, de 14 d'agost de 2008). El CEIP ocupa part de la parcel·la 2 del polígon 1 del TM de Lloret de Vistalegre.
2. Actualment, el CEIP Antònia Alzina compta amb 20 treballadors, 140 alumnes matriculats i escoleta de 0 a 3 anys. S'ha de destacar que moltes famílies i treballadors del centre vénen de fora del nucli urbà i es veuen en la necessitat de fer ús del vehicle privat. Aquest fet genera una important demanda de zones d'aparcament en les hores d'entrada i sortida.
3. A la part oest de l'escola, dins la parcel·la 2 del polígon 1, s'hi troba un solar en desús i sense adequar que, de forma eventual i sense cap tipus de mesures de seguretat, s'utilitza com a zona d'aparcament. Atesa la necessitat d'adequar aquest solar annex a l'equipament escolar per al seu ús com a aparcament, s'ha iniciat la tramitació per a l'ampliació de l'àmbit declarat d'interès general. L'execució d'aquest aparcament permetrà millorar els problemes de mobilitat i accessibilitat existents per la falta d'ordenació d'aquest espai.
4. El solar proposat per a la creació de l'aparcament té una superfície de 2400 m2 i un desnivell de 5 metres, amb cotes que oscil·len entre els 162 i els 157 metres i un pendent mitjà del 10% en direcció SO-NE.
5. Al projecte es preveuen les actuacions següents:
a) Realització d'un carril d'accés de doble sentit amb una amplada de 7 m2 i superfície aproximada de 390 m2.
b) Realització de carrils de circulació i distribució.
c) 51 places d'aparcament distribuïdes en una superfície de 1500 m2. D'aquestes places, dues són adaptades i 3 es destinen als autobusos escolars. Les places d'aparcament tindran unes dimensions de 2,2 × 5 m; les adaptades, de 3,5 × 5 m; i les d'autobusos seran de 3 × 15 m. Les places adaptades es situen en el punt més pròxim a l'accés a l'escola i al recorregut adaptat entre l'escola i el nucli urbà de Lloret. La zona d'aparcament dels autobusos escolars es situa al costat d'una zona protegida del trànsit, per a l'embarcament i desembarcament dels autobusos. Cal indicar que d'acord amb l'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme de data 25 d'abril s'ha reduït el nombre de places previstes d'aparcament previstes inicialment (77), el qual estava sobredimensionat, s'ha previst la zona d'aparcament per als autobusos escolars i s'han introduït millores en relació amb l'accessibilitat.
6. El projecte contempla també diferents itineraris per a vianants, amb zones protegides del trànsit de vehicles, i un itinerari accessible, que connecta l'aparcament amb l'escola, i amb el nucli urbà, a través del projecte d'escala i ascensors ja executat anteriorment.
7. L'execució de les obres s'iniciarà amb una primera fase de preparació del terreny natural. Es tracta d'una intervenció mínima que permetrà distribuir l'espai en dos nivells per tal de reduir el pendent del solar. En una segona fase es realitzarà el paviment, el qual serà granular a base d'àrids propis i d'aportació amb aigua i additius aglomerants, estès i compactat en superfície. Aquest paviment té unes característiques que, juntament amb els pendents projectats, asseguren un correcte drenatge de les aigües pluvials.
8. Pel que fa a l'enllumenat, l'aparcament disposarà d'un sistema d'enllumenat mínim, seguint els carrils de circulació de l'aparcament i mitjançant punts de llum baixos, sempre enfocats cap a terra. La finalitat d'aquest enllumenat és oferir una major sensació de seguretat i un millor servei als usuaris.
9. El projecte d'aparcament no afecta els paràmetres urbanístics de la parcel·la atès que no suposa cap edificació ni construcció que modifiqui els paràmetres actuals.
10. S'estima que la durada de l'execució del nou aparcament sigui de 5 setmanes.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Segons el document ambiental, a la fase de construcció, es produiran els impactes negatius següents: efectes sobre el sòl (canvis lleus en la morfologia original del terreny i en els processos naturals de drenatge; pèrdues de sòl; impermeabilització del terreny; compactació del sòl; possible contaminació del sòl a causa de vessaments puntuals, residus o canvis d'oli en maquinària i vehicles); efectes sobre la hidrologia (canvis lleus en el drenatge natural de la zona per la disminució de la permeabilitat i variacions en els processos d'escolament de la zona; disminució de la qualitat de l'aigua dels torrents); efectes sobre l'atmosfera (augment de partícules en suspensió); increment del renou; efectes sobre la vegetació (destrucció de l'escassa vegetació existent); efectes sobre la qualitat de vida (increment renou i partícules en suspensió; possibles problemes en el trànsit causats pel pas de maquinària i vehicles pesats pels camins i carrers del nucli; efectes sobre l'ocupació (generació de llocs de feina durant la fase d'obres) i efectes sobre el paisatge. L'impacte sobre el paisatge és el més rellevant del projecte ja que la resta d'impactes són poc significatius. No obstant això, la localització enclotada de l'aparcament respecte el nucli urbà, fa que l'impacte visual sigui poc significatiu.
Pel que fa a la fase de funcionament, es poden produir efectes sobre la hidrologia per causa d'episodis puntuals de contaminació de l'aigua subterrània per activitats de neteja, manteniment o funcionament de l'activitat. Es considera que els efectes sobre la hidrologia superficial seran mínims sempre que es prenguin les correctes mesures de drenatge. Per una altra banda, si bé es pot produir un increment del renou i de l'emissió de contaminants a l'àmbit de l'aparcament, es considera que aquest increment es veurà compensat per la reducció del renou i dels contaminants al voltant de l'escola i als seus accessos des de la carretera de Sineu. Cal remarcar que no es preveu un increment del trànsit motoritzat i que l'execució del projecte contribuirà a millora la qualitat atmosfèrica a l'interior del nucli de Lloret. A més, l'execució del projecte permetrà solucionar els problemes de mobilitat i accessibilitat.
Es preveu un increment de la contaminació lumínica, però amb nivells molt reduïts, ja que els punts de llum que es proposen són únicament per a incrementar la sensació de seguretat.
Pel que fa a l'impacte sobre el paisatge, s'ha de tenir en compte que el projecte no suposa la construcció de volums edificats i que l'impacte és molt lleu. Una vegada executat l'aparcament, si s'apliquen les mesures proposades per a la integració en el seu entorn (com la utilització de murs de pedra seca o l'ús de vegetació autòctona), els efectes sobre el paisatge es podrien considerar positius.
4. Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les administracions previsiblement afectades i a les persones interessades següents per la realització del projecte:
- Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (RS SAA núm. 243).
- Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (RS CMAT-GOIB 5792).
- Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS CMAT-GOIB L30S5791/2020).
Consultes rebudes
A dia d'avui dins l'expedient no consta cap informe.
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: es tracta d'un projecte d'aparcament a un solar, de 2.400 m2 de superfície, annex a l'escola Antònia Alzina. L'execució del projecte permetrà millorar els problemes de mobilitat i accessibilitat existents per la falta d'ordenació d'aquest espai. El projecte contempla la creació de 51 places d'aparcament distribuïdes en una superfície de 1500 m2. D'aquestes places, dues són adaptades i 3 es destinen als autobusos escolars.
2. Ubicació del projecte: el projecte s'ubica a un solar de la parcel·la 2 del polígon 1 del TM de Lloret de Vistalegre. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, l'àrea afectada pel projecte es troba a sòl rústic amb la categoria d'àrea de transició d'harmonització per la qual cosa serà necessària la declaració d'interès general. L'àmbit del projecte no està integrat dins Xarxa Natura 2000 ni forma part de cap espai natural protegit. Tampoc s'hi troben hàbitats d'interès comunitari. Segons les quadrícules 1x1 amb codi 3048 del Bioatles del visor IDEIB no consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a l'àrea afectada pel projecte. Al solar no hi ha vegetació i la presència de fauna és mínima.
El projecte no es troba a zona de policia de torrents ni en el perímetre de restriccions dels pous de proveïment urbà. La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és baixa. El projecte no es veu afectat per les APR d'inundació, incendi, erosió ni esllavissament. L'execució de l'aparcament no afectarà a cap element del patrimoni cultural.
Pel que fa al paisatge, l'àrea afectada pel projecte es troba a un entorn urbà, no presenta cap element singular a destacar i té una fragilitat paisatgística baixa. Actualment, la parcel·la ja s'està utilitzant com a aparcament tot i no comptar amb els serveis i les condicions necessàries per a aquest ús. L'execució d'una actuació per al seu condicionament podria, inclús, suposar una millora de la qualitat paisatgística de l'entorn. El projecte s'ubica a una cota molt inferior respecte el nucli urbà i tant l'escola com l'àmbit que es vol destinar a aparcament se situen a una zona de depressió respecte de l'església. La ubicació de l'aparcament no genera cap impacte visual significatiu ja que les característiques físiques de l'entorn dificulten la seva visibilitat.
3. Característiques del potencial impacte: entre els principals impactes previstos durant la fase d'execució es poden destacar els següents: efectes sobre el sòl; efectes sobre la hidrologia; efectes sobre l'atmosfera; increment del renou; efectes sobre la vegetació; efectes sobre la qualitat de vida; possibles problemes en el trànsit causats pel pas de maquinària i vehicles pesats pels camins i carrers del nucli; efectes sobre l'ocupació i efectes sobre el paisatge. L'impacte sobre el paisatge és el més rellevant del projecte ja que la resta d'impactes són poc significatius i de caràcter temporal. No obstant això, la localització enclotada de l'aparcament respecte el nucli urbà, fa que l'impacte visual sigui poc significatiu.
Pel que fa a la fase de funcionament, es poden produir efectes sobre la hidrologia per canvis lleus en el drenatge natural de la zona a causa de la disminució de la permeabilitat .
No es preveu que les accions d'aquest projecte puguin generar en fase de funcionament efectes sobre el canvi climàtic. S'estima que els vehicles que utilitzaran l'aparcament seran els mateixos que els que ara fan servir els vials d'accés a l'escola. Tampoc es considera que l'execució de l'aparcament pugui generar un increment del trànsit de pas pel nucli.
L'impacte sobre el paisatge serà molt lleu ja que el projecte no suposa la construcció de volums edificats.
Entre els impactes positius del projecte, s'ha de destacar la millora de la mobilitat, l'accessibilitat i la seguretat. En aquest sentit, actualment moltes famílies que van a l'escola aparquen sobre el Camí de Son Pere i sobre el solar objecte del present projecte sense cap tipus de mesura de seguretat.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'aparcament annex escola Antònia Alzina, polígon 1, parcel·la 2 (TM Lloret de Vistalegre), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i les condicions següents:
1. Els enjardinaments s'hauran de realitzar amb vegetació autòctona i de baixos requeriments hídrics.
2. L'enllumenat públic haurà de ser tal que es minimitzi el consum elèctric.
3. Durant la fase d'obra, s'han d'emprar materials de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local.
Es recorda que:
S'ha de complir el punt 8 de l'article 60 del Pla Hidrològic de les Illes Balears
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 24 de setembre de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias