Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Núm. 9128
Aprovació definitiva dels Estatuts de la Fundació Teatre Principal de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 30 de juliol de 2020, va aprovar inicialment els Estatuts de la Fundació Teatre Principal de Palma.

L'expedient es va sotmetre a informació pública, mitjançant la inserció de l'anunci corresponent en el BOIB núm. 138 de dia 08 d'agost de 2020, i en el tauler d'edictes des de dia 06 d'agost de 2020 a dia 08 de setembre de 2020 , durant el termini de trenta dies, perquè totes les persones que hi estiguessin interessades el poguessin examinar i poguessin formular-hi les al·legacions pertinents.

Durant aquest termini no se'n va presentar cap, per la qual cosa i, d'acord amb el que va acordar el Ple, l'acord va esdevenir definitiu i es va ordenar que se'n publiqués íntegrament el text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, que s'incorpora com a annex.

Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l'anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu pertinent.

   

ANNEX

Estatuts de la Fundació Teatre Principal de Palma

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Denominació, naturalesa, domicili, àmbit territorial i règim jurídic

1. La Fundació Teatre Principal de Palma (en endavant, la Fundació) és una entitat creada i adscrita al Consell Insular de Mallorca, sense ànim de lucre, de caràcter cultural, amb personalitat jurídica i plena capacitat, que té afectat de manera duradora el patrimoni al compliment dels seus fins, sense altres limitacions que les establertes en les lleis i per aquests Estatuts.

 2. La Fundació té la seu a Palma i el domicili és al carrer de la Riera, núm. 2 A, de Palma. El Patronat pot variar-ne el domicili a través de la modificació oportuna dels estatuts i la comunicació al Protectorat.

 3. L'àmbit territorial de la Fundació és Mallorca, per tal com s'hi organitzen i s'hi duen a terme prioritàriament els seus fins, si bé la seva personalitat jurídica és reconeguda a tots els efectes legals a la resta de l'Estat espanyol.

 La Fundació pot dur a terme actuacions tant a l'Estat espanyol com a l'estranger.

 4. La Fundació es regeix per aquests Estatuts; per la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; per la legislació autonòmica que resulti aplicable en matèria de fundacions, i per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

 Article 2. Finalitat fundacional

 1. La Fundació té com a finalitat fundacional, sense ànim de lucre, promoure la participació privada i pública a les activitats de producció i exhibició d'espectacles d'interès públic, d'acord amb criteris de qualitat i amb l'objectiu de difondre la cultura i d'educar.

 Per complir aquesta finalitat, són objecte de la Fundació:

  1.  Gestionar el Teatre Principal de Palma i les activitats culturals que s'hi duen a terme.
  2. Optimitzar el cost i el rendiment de les activitats que es programen.
  3. Potenciar al màxim l'accés de la ciutadania a les diverses manifestacions teatrals i musicals, així com l'educació i divulgació en un sentit ampli d'aquestes matèries.
  4. Fomentar prioritàriament la producció d'espectacles de música, lírica i arts escèniques, tant de manera independent com amb la col·laboració d'agents privats del sector teatral i musical.
  5. Contribuir a fer realitat els objectius de la Llei de normalització lingüística en l'àmbit de les manifestacions teatrals.
  6. Promoure, mitjançant l'organització de cursets i seminaris, coneixements tècnics i d'altres tipus referits a les arts escèniques i assessorament als grups teatrals que ho demanin.
  7. Desenvolupar altres activitats que siguin necessàries per assolir les finalitats fundacionals.
  8. Promoure la creació de texts dramàtics, així com la investigació i recerca en l'àmbit de totes les arts vives.

2. Les funcions assignades a la Fundació s'exerceixen d'acord amb les directrius rebudes del Consell Insular de Mallorca i dins el marc de la política teatral i cultural desplegada per aquesta corporació.

Article 3. Durada de la Fundació

La Fundació té una durada indefinida. No obstant això, si en algun moment els fins s'estimen complits o resulta impossible realitzar-los, el Patronat pot acordar l'extinció de la Fundació, de conformitat amb el que disposa la legislació vigent i en l'article 28 d'aquests Estatuts.

 Article 4. Atribucions de la Fundació

 La Fundació té plena capacitat jurídica i d'obrar, per la qual cosa assumeix les atribucions següents:

  1. Gestionar i administrar el seu patrimoni.

  2. Contreure obligacions.

  3. Adquirir i posseir béns, alienar-los i gravar-los.

  4. Acceptar heretatges, llegats i donacions, i gestionar l'obtenció de subvencions i altres ajudes econòmiques dels organismes estatals, autonòmics, locals i de les entitats privades i dels particulars.

  5. Contractar personal, obres, serveis i subministraments.

  6. Concertar operacions de crèdit en les diverses formes.

  7. Exercir accions legals i administratives.

Títol II. Organització i govern

Article 5. Òrgans de la Fundació

1. Els òrgans de govern de la Fundació són:

  1. El Patronat.

  2. La Presidència.

  3. La Vicepresidència, que substituirà la Presidència quan no hi pugui ser present.

 2.  Seran òrgans de gestió i administració:

  1. El director o directora gerent.
  2. El director o directora gerent adjunt, si escau.

3. Haurà un òrgan d'assessorament:

a. El Consell Assessor Tècnic.

Article 6. El Patronat

1. És l'òrgan de govern i representació de la Fundació, al qual correspon complir els fins fundacionals i administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació per procurar-ne el màxim rendiment i utilitat, segons les indicacions i les directrius del Consell Insular de Mallorca, com a institució fundadora.

2. El Consell Insular de Mallorca té la facultat de nomenar el nombre de patrons de la Fundació que estimi convenient, sempre amb un mínim de tres per la condició d'institució fundadora. No obstant això, per decisió del patró fundador i mitjançant un acord del Patronat, es poden incorporar com a patrons de la Fundació altres corporacions o entitats públiques i persones físiques i jurídiques privades, amb la condició de membres adherits.

3. El Consell Insular de Mallorca presideix el Patronat i els patrons membres adherits tenen el dret de formar part del Patronat en els termes que estableixen aquests Estatuts, així com el deure d'aportar la col·laboració en la forma que s'estableix en cada cas, per fer possible l'acompliment dels fins de la Fundació.

 Article 7. La composició del Patronat

1.  La composició del Patronat és la següent:

  1. El president o la presidenta és la persona que exerceix la Presidència del Consell Insular de Mallorca.
  2. El vicepresident o la vicepresidenta és la persona que, en cada moment, sigui conseller del Departament de Cultura del Consell Insular de Mallorca.

  3. Els i les vocals:

    1. Un o una vocal, titular i suplent, per cadascun dels grups polítics amb representació en el Ple del Consell Insular de Mallorca, amb vot ponderat. Aquests vocals són designats pel Ple de la Corporació, a proposta de la Presidència del Consell.

    2. Un o una vocal, titular i suplent, en representació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

    3. Un o una vocal, titular i suplent, en representació de l'Ajuntament de Palma.

    4. Fins a dos vocals més, titulars i suplents, en representació dels i les membres que es puguin adherir com a patrons a la Fundació, que seran designats lliurement per aquests patrons. 

2. En tot cas, el nombre màxim de membres que composin el Patronat, no podrà ser superior a 12 membres.

3. La direcció gerent i la direcció gerent adjunta formen part del Patronat, sense tenir la condició de vocals, amb veu i sense vot. 

4. A les sessions del Patronat hi assistiran amb veu i sense vot la Secretaria general i l'interventor del Consell Insular de Mallorca o les persones en qui deleguin.

Article 8. Cessament en els càrrecs

1. Les causes de cessament i substitució dels patrons són les recollides en l'article 18.2 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

2.  La presidència o la vicepresidència i els i les vocals que són membres del Consell Insular de Mallorca cessen dels seus càrrecs quan finalitza la representació per la qual són part del Patronat de la Fundació. La designació nova s'ha de fer en el termini dels tres mesos següents a la constitució del Consell Insular de Mallorca.

3. Els i les vocals en representació d'altres administracions deixen de ser-ho a petició pròpia o perquè són substituïts per un altre membre, a proposta de l'entitat que representaven, o perquè ha desaparegut la condició que va motivar-ne el nomenament.

4. La direcció gerent i la direcció gerent adjunta cessen una vegada que han pres possessió del seu càrrec la direcció gerent i la direcció gerent adjunta nous.

Article 9. Funcionament del Patronat

1. El Patronat celebra sessions ordinàries i extraordinàries.

2. Les sessions ordinàries, que poden ser tant presencials com a distància, tenen caràcter trimestral i han de tractar dels assumptes següents:

  1. Revisió de l'activitat de la Fundació en el semestre anterior i de la gestió de la direcció gerent i la direcció gerent adjunta.

  2. Estudi i aprovació del pla d'actuació, del pressupost d'explotació i de capital, i de la resta de documentació pressupostària, dels comptes anuals, del grau de compliment del pla d'actuació i de la liquidació del pressupost de l'exercici anterior.

  3. Estudi i aprovació, si escau, de les altres propostes que formuli la Presidència o el Consell Assessor Tècnic.

  4. Qualsevol altre assumpte inclòs en l'ordre del dia.

3. Les sessions extraordinàries s'han de celebrar quan la Presidència ho consideri necessari i s'han de convocar de la mateixa manera que les ordinàries. També s'han de celebrar sempre que ho sol·liciti almenys un terç dels i les membres.

4. La convocatòria de les reunions del Patronat correspon a la presidència. El secretari o secretària ha de comunicar la convocatòria a la resta de patrons a través de mitjans electrònics, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils, excepte quan, reunits íntegrament els i les membres del Patronat, acordin celebrar una sessió.

A la convocatòria s'hi ha d'adjuntar necessàriament l'ordre del dia, la informació necessària per als debats, les condicions en què se celebrarà la sessió, el sistema de connexió i, si escau, els llocs en què estaran disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir i participar a la reunió.

La presidència ha de fixar l'ordre del dia, en el qual ha d'incloure les peticions de qualsevol dels patrons, si n'hi ha. L'ha de comunicar als altres patrons per conducte del secretari o secretària.

5. Les sessions s'han de celebrar amb la majoria absoluta dels i les membres i, en tot cas, hi han d'assistir  la persona titular de la Presidència o la vicepresidència, si escau, i el secretari o secretària

6. La persona amb funcions de secretaria del Patronat ha de facilitar la comunicació, en temps real, de la informació i la constitució a distància de les sessions, amb respecte a les garanties establertes en aquests Estatuts.

7. La persona titular de la presidència del Patronat pot sol·licitar, per raons artístiques, tècniques o de qualsevol altre índole, que assisteixin a les reunions, amb veu i sense vot, les persones que estimi convenients per a una millor il·lustració dels assumptes a tractar.

8. Els acords del Patronat vàlidament constituït s'han de prendre per majoria simple dels vots dels Patrons. El president o la presidenta ha de dirimir els empats amb el seu vot.

No obstant això, és necessària la majoria absoluta tant del Patronat com del Ple del Consell Insular de Mallorca en els assumptes següents:

  1. La modificació dels Estatuts de la Fundació.

  2. L'extinció de la Fundació.

  3. L'establiment de les condicions específiques que, en cada cas, han de complir els particulars o ens públics per poder incorporar-se com a vocals al Patronat.

9. La secretaria del Patronat ha d'aixecar acta de la sessió, amb les especificacions següents:

  1. Lloc i data de la reunió.

  2. Llista de patrons assistents.

  3. Ordre del dia.

  4. Assumptes tractats i deliberacions.

  5. Acords adoptats.

Els patrons tenen dret a sol·licitar la transcripció íntegra de les seves intervencions i propostes, sempre que aportin el text corresponent en el mateix acte o en el termini assenyalat per la presidència. La secretaria pot fer constar en l'acta el text aportat o bé pot adjuntar-ne una còpia a l'acta. El que preveu aquest apartat és aplicable a la formulació de vots particulars contraris al parer majoritari.

10. Les actes s'han d'aprovar en la sessió següent, encara que la secretaria pot certificar acords específics abans d'aprovar l'acta, fent-hi constar aquesta circumstància i sempre amb el vistiplau de la presidència.

No obstant el que preveu el paràgraf anterior, l'acta es pot aprovar en la mateixa sessió si la naturalesa dels assumptes debatuts i dels debats i votacions ho permeten.

11. Els patrons exerceixen el càrrec de forma gratuïta sense perjudici del dret a ser reemborsats de les despeses degudament justificades que el càrrec els ocasioni en l'exercici de la seva funció.

Article 10. Funcions del Patronat

1. Corresponen al Patronat totes les funcions necessàries per complir els fins fundacionals i administrar amb diligència els béns i drets que integren el patrimoni de  la Fundació i, en particular, les funcions següents:

  1. Nomenar l'alta direcció de la Fundació (director o directora gerent i adjunt).

  2. Aprovar el pressupost anual, la liquidació, els comptes i balanços.

  3. Ordenar les despeses que no estiguin atribuïdes a altres òrgans.

  4. Nomenar els quatre vocals del Consell Assessor Tècnic.

  5. Aprovar el pla d'actuació per a cada exercici i, al seu dia, la memòria anual corresponent, a proposta del Consell Assessor Tècnic.

  6. Aprovar i modificar la plantilla de personal.

  7. Aprovar el canvi de domicili de la Fundació.

  8. Establir les condicions específiques que, en cada cas, han de complir els particulars o ens públics per poder incorporar-se com a patrons al Protectorat, així com la integració efectiva d'aquests al Patronat.

  9. Transigir o sotmetre a judici arbitral les qüestions que se suscitin i desistir de les accions i recursos que es promoguin.
  10. Proposar la modificació dels Estatuts.

  11. Interpretar i desenvolupar els Estatuts.

  12. Acordar l'extinció i la fusió de la Fundació en els supòsits previstos legalment, amb la ratificació posterior del Protectorat.

  13. Aprovar les normes per al govern, direcció, administració i règim interior.

  14. Aprovar els inventaris de béns.

  15. Subscriure acords, contractes o instruments crediticis amb entitats financeres, sempre que l'import del crèdit excedeixi el 10 % del pressupost de la Fundació.

  16. Acceptar la col·laboració d'altres corporacions o entitats públiques i de persones físiques i jurídiques privades, així com la separació i/o expulsió, si escau.

  17. Acceptar o refusar donacions, llegats, subvencions o qualsevol altra aportació de béns i concertar operacions de crèdit.

  18. Autoritzar els actes d'alienació i de gravamen.

  19. Aprovar i modificar els preus dels serveis prestats per la Fundació.

  20. Adoptar les mesures necessàries per a la millor organització i funcionament de la Fundació. 

  21. Interposar reclamacions i accions davant els tribunals, autoritats, corporacions i persones de tota classe en defensa dels béns, drets i accions pertanyents a la Fundació, tret dels casos d'urgència, en què és competència de la presidència, qui n'ha de donar compte amb posterioritat al Patronat perquè els ratifiqui.

  22. Aprovar l'execució efectiva del pla d'actuació a l'efecte d'assolir les retribucions variables de la direcció gerent o direcció gerent adjunta, si escau.

2. Les funcions designades entre les lletres m) i v) poden ser delegades en la Presidència del Patronat.

Article 11. Funcions de la Presidència

1. La persona titular de la presidència de la Fundació té les funcions següents:

  1. Exercir la representació institucional de la Fundació en tots els afers públics, jurídics, administratius, econòmics i laborals.
  2. Acordar la convocatòria de les reunions ordinàries i extraordinàries dels òrgans de govern de la Fundació, fixar l'ordre del dia de cada sessió i presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.
  3. Donar el vistiplau a les actes i a les certificacions dels acords de la Fundació.
  4. Complir i fer complir els presents Estatuts i els acords adoptats pel Patronat i el Consell Assessor Tècnic.
  5. Ordenar els pagaments, subscriure els xecs, les transferències, etc., dels comptes bancaris legalment autoritzats de la Fundació.
  6. Aprovar i disposar les despeses executades individualment, superiors a 100.000 €, fins al 10 % del pressupost total.
  7. Contractar en règim de dret privat les obres, serveis i subministraments necessaris per a l'activitat normal de la Fundació dins els pressuposts aprovats pel Patronat i amb els límits dels articles del títol I i capítol IV de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.
  8. Contractar el personal eventual de la plantilla, d'acord amb el pla d'actuació aprovat pel Patronat.
  9. Assumir totes les atribucions que la legislació o aquests Estatuts no assignin a altres òrgans.

2. La presidència pot delegar l'exercici de les seves atribucions, excepte les de la lletra b), en la Vicepresidència o en la direcció gerent, amb el consentiment del Patronat. En qualsevol moment el president o la presidenta pot revocar les atribucions efectuades.

Article 12. Funcions de la Vicepresidència

La Vicepresidència té les funcions següents:

  1. Aprovar i disposar les despeses executades individualment, amb un import d'entre 50.001 € i 100.000 €. 

  2. Aquelles altres que li pugui delegar la Presidència.

Article 13. El director gerent o la directora gerent

1. A la direcció gerent li correspon l'administració i gestió ordinària de la Fundació, amb subjecció a les directrius emanades del Patronat o de la Presidència. 

2. La direcció gerent pot ser designat mitjançant un procediment selectiu, complint els requisits de mèrit i capacitat, i la formació acadèmica i tècnica adient per a l'exercici de les seves funcions.

3. Té les atribucions i funcions següents:

  1. Executar els acords adoptats pel Patronat.
  2. Presentar al Patronat l'avantprojecte del pla d'actuació de la Fundació.
  3. Gestionar i executar el pla d'actuació de la Fundació, de conformitat amb els acords del Patronat o de la Presidència.
  4. Tenir cura de la conservació dels béns i catalogació dels fons artístics del Teatre.
  5. Impulsar i elaborar bases de dades, llibres, catàlegs, guies didàctiques i altres materials relacionats amb les activitats del Teatre, amb l'objectiu de promoure'n  la difusió artística i social.
  6. Elaborar l'avantprojecte dels pressuposts de la Fundació.
  7. Aprovar i disposar les despeses executades individualment de fins a 50.000 €.
  8. Elaborar la memòria anual d'activitats.
  9. Proposar al Patronat el nomenament de quatre vocals del Consell Assessor Tècnic.
  10. Tenir cura de la projecció pública de les activitats de la Fundació i d'impulsar tota mena d'iniciatives que permetin la captació de recursos adients.
  11. Proposar el canvi de domicili de la Fundació perquè el Patronat l'aprovi.
  12. Elaborar la proposta de modificació dels Estatuts i desenvolupar-los, si escau.
  13. Elaborar la proposta d'extinció o de fusió de la Fundació.
  14. Elaborar la proposta de les condicions específiques que, en cada cas, han de complir els particulars o ens públics per poder incorporar-se al Patronat com a patrons i, si escau, per separar-los o expulsar-los del Patronat.
  15. Exercir de cap de personal, selecció i contractació; acomiadar el personal, si escau, i exercir la potestat disciplinària i sancionadora, d'acord amb la normativa vigent.
  16. Tenir cura de l'organització i direcció de les tasques ordinàries que desenvolupi el personal de la Fundació.
  17. Fer-se càrrec de tots els aspectes relacionats amb la promoció de les activitats de la Fundació: elaboració de programes, relacions amb els mitjans de comunicació, publicitat, relacions públiques, etc.
  18. Dur a terme l'inventari de béns i mantenir-lo actualitzat.
  19. Rebre les notificacions electròniques de l'Agència Tributària o de qualsevol altra administració o entitat privada, i obtenir-ne les claus criptogràfiques. 
  20. Despatxar la correspondència i altres assumptes que li encomanin.
  21. Dur a terme aquelles altres funcions que el Patronat o la Presidència li encomanin.

4. La direcció gerent ha de proposar una direcció gerent adjunta, si escau, que el Patronat ha de nomenar, amb funcions d'assistència i assessorament. Aquesta persona substituirà el director o directora gerent en els casos d'absència o malaltia.

Aquesta designació ha de respondre als principis de mèrit i capacitat, i a criteris d'idoneïtat mitjançant procediments que garanteixin la publicitat i concurrència.

Article 14. El Consell Assessor Tècnic

1. El Consell Assessor Tècnic és l'òrgan tècnic d'assessorament de la Fundació i l'integren persones de reconegut prestigi de les arts escèniques i musicals.

2. El Consell Assessor Tècnic està format per un mínim de vuit vocals i un màxim d'onze, dels quals almenys n'hi haurà:

- Quatre nomenats pel Patronat a proposta del director o directora gerent.

- Quatre nomenats pels i les membres de les associacions representatives del sector musical i de les arts escèniques legalment constituïdes.

3. Les funcions del Consell Assessor Tècnic són:

  1. Proposar les grans línies i els criteris que han de regir les activitats de la Fundació.

  2. Proposar al Patronat l'aprovació del pla d'actuació per a cada exercici i, al seu dia, la memòria anual corresponent.

Article 15. Funcions del secretari o la secretària

1. El Patronat ha de nomenar un secretari o secretaria, preferentment treballador o treballadora de la Fundació, amb veu i sense vot.

2. Les funcions del secretari o secretaria són les següents:

  1. Assistir com a tal a les sessions del Patronat.

  2. Comunicar la convocatòria i l'ordre del dia de les sessions d'acord amb les indicacions del president o la presidenta.

  3. Redactar i signar les actes de les sessions amb el vistiplau de la Presidència, custodiar-les i custodiar-ne la transcripció als llibres d'actes i les resolucions corresponents.

  4. Tenir cura de la tramitació dels acords del Patronat i custodiar l'arxiu de la documentació corresponent.

  5. Expedir certificats dels acords i resolucions adoptats pels òrgans de Govern, amb el vistiplau del president o la presidenta. 

  6. Dur a terme altres funcions que li encomanin els òrgans competents per raó de les seves atribucions.

 

 Títol III. Patrimoni de la Fundació i règim econòmic

Article 16. El patrimoni fundacional

El patrimoni fundacional està format per la dotació inicial acordada pel Consell Insular de Mallorca, que consisteix en:

  1. La cessió de l'ús de l'edifici del Teatre Principal, així com del mobiliari, vestuari i la resta del material afecte a la prestació dels serveis culturals propis del teatre. Per complir els objectius, la Fundació pot fer a l'edifici esmentat les obres de reforma, rehabilitació i adaptació que siguin necessàries.

Tots aquests béns són inalienables i afectats permanentment i essencialment a les finalitats fixades en els Estatuts de la Fundació. La cessió d'ús de l'immoble finalitza en cas d'extinció de la Fundació.

Aquests béns adscrits pel Consell Insular de Mallorca conserven la qualificació jurídica ordinària.

  1. Els altres drets o béns que la Fundació pugui aconseguir mitjançant cessions, donacions, adquisicions o altres títols jurídics.

Article 17. Recursos econòmics

La Fundació comptarà amb els recursos següents:

  1. Una aportació anual del Consell Insular de Mallorca amb càrrec als pressuposts de la institució insular.

  2. Les subvencions o ajudes econòmiques procedents d'entitats oficials o particulars, així com les operacions de crèdit que pugui concertar la Fundació.

  3. Els ingressos procedents de les vendes de productes, serveis gastronòmics, marxandatge o prestacions dels diferents serveis que es puguin oferir a les instal·lacions del Teatre, o els derivats d'activitats que la Fundació hagi promogut.

  4. Les donacions, llegats i heretatges acceptats per la Fundació, d'acord amb l'article 22 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

  5. D'altres que se li puguin atribuir, d'acord amb la normativa legal vigent.

Article 18. Elaboració i aprovació del pressupost

1. El pressupost és l'expressió consolidada anual del màxim de les obligacions que pot reconèixer la Fundació i de l'estimació dels drets liquidables en l'exercici corresponent.

2. El pressupost de la Fundació consigna específicament els crèdits corresponents a les transferències del Consell Insular de Mallorca i d'altres administracions col·laboradores.

També es consignen, quan sigui necessari, els crèdits que la Fundació hagi de concertar amb persones o empreses privades per donar cobertura suficient als plans i programes aprovats.

L'activitat pressupostària de la Fundació s'adequarà a la normativa pressupostària que li sigui d'aplicació a les fundacions.

3. La direcció ha d'elaborar el projecte del pressupost i l'ha de presentar abans de l'1 d'octubre de cada any al Patronat perquè l'aprovi. Un cop aprovat, el Patronat l'ha de presentar al Protectorat abans del 31 de desembre.

4. El pressupost s'ha d'acompanyar de la documentació següent: un programa d'actuació, en el qual es reflecteixin els objectius i les activitats que es prevegin desenvolupar en l'exercici següent; les inversions i finançament del conjunt del pressupost, en el qual es reflecteixin les previsions plurianuals, mai superiors a quatre anys, expressives d'objectius concrets i la quantificació dels recursos necessaris per abastar-los.

S'ha d'adjuntar al programa la memòria explicativa corresponent.

Aquesta documentació l'ha de presentar la direcció gerent, juntament amb l'avantprojecte de pressupost.

5. S'ha de dedicar el 70 % dels resultats a la realització dels objectius de la Fundació, en els termes prevists en l'article 27 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

6. S'ha de trametre una còpia del pressupost aprovat al Consell Insular de Mallorca i a les entitats que estiguin representades en els òrgans rectors de la Fundació.

7. Les modificacions pressupostàries s'han de tramitar i autoritzar pel mateix procediment i les han d'aprovar els mateixos òrgans.

Article 19. Execució del pressupost

1. Correspon a la Presidència del Patronat de la Fundació aprovar les despeses superiors al 10 % del pressupost total de l'exercici en curs. Per a la resta de despeses, cal ajustar-se que preveuen els articles 11.1.f), 12.a) i 13.3.g).

2. La direcció gerent és l'ordenador superior de pagaments.

Article 20. Rendició de comptes, liquidació i tancament del pressupost

1. La liquidació d'ingressos i despeses del pressupost l'ha de fer la direcció gerent, qui l'ha de presentar al Patronat abans del 31 de març de cada any.

2. La liquidació ha d'incloure el balanç, el compte de resultats a 31 de desembre i la memòria en els termes establerts en la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions.

3. El Patronat ha d'aprovar els comptes abans del 30 de juny de cada any i els ha de presentar al Protectorat en el termini dels 10 dies hàbils següents a l'aprovació, sempre abans del 30 de juny, perquè els dipositi al Registre de Fundacions, d'acord amb el que preveu l'article 25 de la Llei de Fundacions.

També se n'ha de trametre una còpia al Consell Insular de Mallorca i a les entitats representades en els òrgans rectors de la Fundació.

Article 21. Comptabilitat i exercici econòmic

1. La Fundació ha de dur una comptabilitat ordenada i adequada a l'activitat, que permeti fer un seguiment cronològic de les operacions fetes i adequar-se a la normativa vigent sobre comptabilitat i informació pressupostària.

2. L'exercici econòmic ha de coincidir amb l'any natural.

Article 22. Control financer

1. El control financer de la Fundació l'exercirà la Intervenció General del Consell Insular de Mallorca.

2. Els documents a què es refereix l'article 18.4 d'aquests Estatuts, així com qualsevol altres que la Intervenció General consideri oportú, serveixen per exercitar el control d'eficàcia amb què anualment s'ha de comprovar l'obtenció d'objectius, el cost de funcionament, el rendiment dels serveis i el compliment dels compromisos assumits per la Fundació.

3. Els informes d'auditoria s'han de presentar al Protectorat juntament amb els comptes anuals.

4. La realització de l'auditoria pública externa dels comptes anuals correspon a la Intervenció General del Consell Insular de Mallorca.

Article 23. Tresoreria

La Tresoreria de la Fundació, en la qual se centralitzen tots els fons a favor seu, tant els provinents d'operacions pressupostàries com extrapressupostàries, ha d'actuar amb criteris de seguretat, rendibilitat i liquiditat.

Article 24. Règim fiscal

La Fundació gaudeix del règim fiscal previst en les lleis per a les entitats sense ànim de lucre que duguin a terme activitats d'interès general, sempre que ho faci en els termes de l'article 2 d'aquests Estatuts.

Títol IV. Personal de la Fundació

Article 25. Personal

El règim del personal està afectat pel règim jurídic laboral privat, concretament l'estatut dels treballadors, la normativa que el desplega i els acords o convenis col·lectius subscrits. El Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, s'ha d'aplicar, si escau, al personal d'alta direcció.

Els criteris de selecció de personal de la Fundació han de respectar els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. El Patronat ha d'aprovar el procediment de selecció.

 

Títol V. Modificació, fusió i extinció

Article 26. Modificació

La modificació d'aquests Estatuts s'ha d'ajustar als mateixos tràmits seguits per aprovar-los.

Article 27. Fusió

El Patronat pot acordar la fusió d'aquesta Fundació amb una altra, sempre que resulti convenient per al seu interès.

És d'aplicació a la fusió la normativa prevista en la legislació aplicable a les fundacions del sector públic estatal.

Article 28. Extinció

La Fundació s'extingeix per les causes establertes en la legislació vigent i d'acord amb els procediments que s'hi recullen.

Article 29. Successor universal

En dissoldre's la Fundació, el successor universal n'és el Consell Insular de Mallorca.

 Disposició transitòria

1. Els llocs de treball i les persones que es relacionen a continuació presten serveis a la Fundació i mantenen la vinculació jurídica amb el Consell Insular de Mallorca amb tots els drets que legalment i/o convencionalment tenen reconeguts i consolidats.

Codi

Lloc

Grup

Categories

Treballador

00110

Electricista

C2

Electricista

Antoni Salom Durán

00110

Electricista

C2

Electricista

Pere Campaner Gelabert

00113

Oficial -a de manteniment

C2

Oficial -a de manteniment

Guillem Terrassa Amengual

00114

Mosso -a d'oficis

E

Mosso -a d'oficis

Diego Fuentes Sastre

00117

Porter -a d'escenari

E

Porter -a d'escenari

Catalina Abellan Carbonell

00119

Mosso -a d'oficis

E

Mosso -a d'oficis L

José Francisco Canet Lliteras

2. Per aquest motiu, el Consell Insular de Mallorca ha de continuar pressupostant i abonant el cost d'aquest personal. Aquesta aportació econòmica a la Fundació és una de les que assumeix el Consell.

A mesura que els llocs de treball esmentats quedin vacants, s'han de declarar extingits i, si la Fundació així ho acorda, passaran a formar part de la plantilla pròpia de la Fundació.

Disposició final

Els presents Estatuts entren en vigor a partir de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

   

Palma, 25 de setembre de 2020

El secretari tècnic del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística

Josep Mallol Vicens

(Resolució de 23/07/2019; BOIB núm. 109 de 08/08/2019)