Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 9114
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 23 de setembre de 2020, per la qual s’aprova la convocatòria SOIB Dual Vulnerables per concedir subvencions per executar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació, per al període 2021-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'experiència adquirida en els programes de formació dual, duts a terme des de l'any 2015, ha demostrat que és una fórmula efectiva per a la formació de les persones amb discapacitat i amb risc d'exclusió social. De tots aquests anys d'experiència s'ha pogut constatar que és necessari dissenyar processos de dos o tres anys de durada per complir amb la finalitat de la formació i de la millora de l'ocupabilitat.

La formació dual permet una metodologia d'aprenentatge adaptada i flexible que millora la qualitat de l'aprenentatge i que se sustenta en aspectes teòrics i pràctics de la professió. La practicitat del mètode reforça la motivació, la responsabilitat, l'hàbit de l'esforç i la tolerància a la frustració, i també permet una avaluació contínua i adaptada a la persona. Tot plegat n'afavoreix la integració sociolaboral.

El programa fomenta la formació dual impartida de manera presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, finança l'activitat formativa i subvenciona els costos salarials dels alumnes treballadors.

La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional, té per objecte crear un sistema integral de formació professional, qualificacions i acreditacions que respongui amb eficàcia i transparència a les demandes socials i econòmiques mitjançant les diferents modalitats formatives, i afavoreix la formació al llarg de tota la vida. Com a part central d'aquest sistema integral de formació professional, aquesta norma defineix el Catàleg nacional de les qualificacions professionals com a referent comú de qualificacions i competències professionals del sistema productiu mitjançant totes les vies i modalitats de la formació professional.

Els certificats de professionalitat, regulats pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, són l'eina d'acreditació oficial, en l'àmbit de l'administració laboral, de les qualificacions professionals del Catàleg nacional de les qualificacions professionals adquirides mitjançant processos formatius o del procés de reconeixement de l'experiència laboral i de les vies no formals de formació.

La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en l'article 8.1. d) inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.

El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.

L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Per una altra banda, també incorpora en l'Eix 2 «Formació diversos objectius instrumentals»; «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques», «2.3. Promoure la formació modular acreditable», «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i l'adquisició d'experiència laboral, i finalment, l'objectiu instrumental «2.5 Impulsar la formació en les empreses».

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 en la Prioritat 4 «Desplegament de l'Estratègia Balear de Formació Professional per a l'Ocupació» inclou la línia d'actuació «4.6. per a l'impuls de la formació dual i de l'aprenentatge dins l'àmbit laboral». La línia d'actuació «4.9. per fomentar els elements clau que afecten a la qualitat de la formació professional per a l'ocupació» inclou l'acció «4.9.2. Prioritzar les accions formatives basades en certificats de professionalitat».

La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2019 com a Programa propi PP00489 SOIB Formació dual per a col·lectius vulnerables i dona resposta als objectius estratègics de l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'ocupació (EEAO) 2017-2020 i en la prioritat, línies d'actuació i accions del POQIB assenyalades.

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre), en el subapartat d) de l'article 1.2, permet incentivar els programes d'ocupació i formació.

El Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el catàleg de simplificació documental.

La Llei orgànica d'igualtat 3/2007, de 22 de març, en els títols II, IV i V estableix el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria. Igualment la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), estableix al títol IV capítol III el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears.

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar programes de formació dual, amb un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, de formació i ocupació, amb la finalitat d'obtenir la qualificació professional dels participants en un règim d'alternança de l'activitat laboral en el marc dels sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual. Aquest Decret determina en l'article 16.1 que «l'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i l'aprenentatge que té com objectiu la qualificació professional de les persones treballadores amb un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, és la necessària per obtenir un títol de formació professional de grau mitjà o superior o d'un certificat de professionalitat o, si escau, certificació acadèmica o acreditació parcial acumulable». Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat atès que, d'acord amb la comunicació de la comissió relativa al concepte d'ajuda d'Estat d'acord amb el disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, l'Educació Pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden abraçar serveis d'educació pública tals com la formació professional.

Per una altra part, la situació de crisi derivada de la pandèmia de la COVID-19 fa necessari invertir els esforços en els sectors de població vulnerable que han patit un major impacte. Per això, amb aquesta convocatòria es pretén contribuir a l'esforç general per fomentar la reactivació de les activitats que donen resposta en major mesura als col·lectius vulnerables i posar en valor les qualificacions professionals dels certificats de professionalitat

Se n'ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears, tal com estableix el segon paràgraf de l'article 11.1 de la Llei 30/2015.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d'altres disposicions d'aplicació general, i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, havent informat el Consell de Direcció del SOIB, així com l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2021-2024 per finançar un programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió i que es trobin en situació d'atur, d'acord amb les condicions que s'especifiquen en l'Annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aquesta convocatòria està inclosa en la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 27 d'agost de 2020, objectiu IV 3.6, per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 158 de 12 de setembre de 2020).

3. Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2021, 2022 i 2023 i 2024.

4. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).

També es pot interposar directament un recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat Contenciós-Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

  

Palma, 23 de setembre de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears

Iago Negueruela Vázquez

 

ANNEX 1

Convocatòria

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar el programa SOIB Dual Vulnerables, programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió.

2. El programa de formació dual és un conjunt d'accions i iniciatives formatives, mixtes d'ocupació, que tenen per objecte la qualificació professional dels participants en règim d'alternança de l'activitat laboral amb l'activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per l'ocupació d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

Segon

Normativa

1. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre de 2013).

3. Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

4. Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener.

5. Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

6. Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral.

7. Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut del Treballadors.

8. Llei 43/2006,de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, modificada posteriorment.

Tercer

Crèdit assignat a la convocatòria

El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 2.721.000,00€, distribuïts de la manera següent:

─ Any 2021: 771.550,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 21020, de l'exercici 2021, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2022: 1.045.917,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 22020, de l'exercici 2022, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2023: 683.866,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 23020, de l'exercici 2023, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

─ Any 2024: 219.667,00€ que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, centre de cost 76101, subprograma 322D09, capítol 4, FF 24020, de l'exercici 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti.

Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i la seva eventual alteració no exigeix modificar la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

Sempre que hi hagi sol·licituds presentades i no resoltes per haver exhaurit el crèdit disponible, i si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, sense obrir un altre termini per presentar sol·licituds, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 b) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d'aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.

Aquesta Resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2021, 2022, 2023 i 2024.

En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l'article 15.2 c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, s'han de resoldre en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d'aquest annex.

Quart

Entitats beneficiàries

1. Els beneficiaris de les subvencions d'aquesta convocatòria seran les entitats del Tercer Sector d'Acció Social, tal com defineix la Llei 3/2018, de 29 de maig. Aquestes organitzacions han de ser entitats inscrites en el Registre de centres i entitats de formació del SOIB i s'han de comprometre a contractar treballadors per compte aliè mitjançant la modalitat de contracte per a la formació i l'aprenentatge, per prestar serveis en els seus centres de treball radicats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les entitats anteriors poden presentar-se agrupades i han de fer constar en la sol·licitud els compromisos d'execució de cada una, així com l'import de la subvenció que cal aplicar-hi. Han de nomenar una persona representant única de l'agrupació amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Cada una de les entitats membres de l'agrupació tendrà la consideració de beneficiària de la subvenció, tal com marca l'article 11.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Cinquè

Distribució del crèdit per col·lectius

1. A l'objecte de garantir un mínim del crèdit total assignat a cada col·lectiu s'atribueix un 8% del crèdit a cada un dels col·lectius següents: discapacitat intel·lectual o del desenvolupament, salut mental i discapacitat sensorial, que es distribueix per concurrència competitiva dins cada un dels col·lectius. La resta del crèdit es reparteix per concurrència competitiva entre totes les entitats sol·licitants entre els mateixos col·lectius.

2. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a algun dels col·lectius, el crèdit romanent s'assigna als projectes restants sense seguir la prelació de col·lectius, sinó per estricte ordre de valoració dels projectes presentats amb independència del col·lectiu al qual pertanyen.

Sisè

Requisits dels projectes

Els projectes presentats en el marc d'aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:

REQUISITS GENERALS

1. Itinerari individualitzat

Els projectes indispensablement han de preveure l'itinerari individualitzat de cada alumne treballador, en el qual motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o característiques individuals de les persones que s'han de contractar.

2. Certificats de professionalitat

L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l'aprenentatge ha d'estar vinculada necessàriament a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat de l'ocupació relacionada amb l'ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral. Així mateix, ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que al contingut mínim esmentat puguin afegir-s'hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d'altres certificats de professionalitat.

La distribució de la formació de cada un dels projectes ha de preveure que durant cada any es programi, com a mínim, un mòdul formatiu corresponent al certificat de professionalitat. En casos degudament justificats, el SOIB, prèvia petició de l'entitat, pot autoritzar projectes en què algun dels anys es programi només una unitat formativa sempre que en el còmput del programa es desenvolupi el certificat de professionalitat complet.

3. Formació complementària

La formació complementària són les accions formatives previstes en el Catàleg d'especialitats formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es>.

Tots els continguts de les especialitats formatives que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d'ocupació i formació. Les especialitats formatives específiques per a persones amb discapacitat s'han de programar majoritàriament abans d'impartir els certificats de professionalitat relacionats.

Els docents que imparteixin els mòduls de formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

4. Accions complementàries

Les entitats beneficiàries poden dur a terme actuacions complementàries, com per exemple l'obtenció de carnets professionals lligats a l'ocupació executada i que són requisits per poder accedir a una posterior ocupació, sempre que tinguin per objectiu millorar l'ocupabilitat i la inserció dels treballadors una vegada acabi el programa.

Aquestes actuacions s'han d' incloure al projecte i no poden ser formació de catàleg. Si escau, la certificació d'haver fet aquestes actuacions l'ha de fer la mateixa entitat beneficiària. Aquestes actuacions són obligatòries per a les persones desocupades contractades i s'han de dur a terme durant la jornada formativa.

5. Distribució de la formació i ocupació

D'acord amb el tipus de discapacitat de l'alumne-treballador contractat i segons es tracti del primer, segon o tercer any de contracte, el SOIB finança l'activitat formativa prevista al Catàleg fins al màxim del tant per cent de la jornada per conveni col·lectiu estipulada o, si no n'hi ha, de la màxima legal, excloses les vacances, i el tant per cent restant correspon al treball efectiu a cada empresa, llevat d'excepcions justificades en el programa formatiu. La jornada formativa finançada pel SOIB s'ajustarà als límits següents:

a) Persones amb discapacitat intel·lectual o salut mental: el primer any de contracte fins al 50%; el segon any, un màxim del 50%, i el tercer any fins a un 50%.

b) Persones amb discapacitat auditiva o altres discapacitats físiques: el primer any de contracte fins al 40%; i el segon i tercer any fins a un màxim del 30%.

c)  Persones en risc d'exclusió: primer any de contracte fins al 50%; i el segon i tercer any fins a un màxim del 25%.

6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat s'ha d'impartir de manera presencial i a càrrec d'un centre acreditat en el registre de centres i entitats de formació del SOIB. També es pot impartir en la mateixa empresa, que ha d'estar acreditada d'acord amb el que estableix l'article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.

7. Pel que fa a la formació complementària, l'ha d'impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.

8. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge han de complir els requisits que estableix l'article 11.2 de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i la disposició addicional segona del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d'aplicació.

9. La contractació dels alumnes-treballadors sota la modalitat de formació i aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l'empresa.

10. El nombre màxim d'alumnes treballadors al càrrec del tutor d'empresa ha de ser el que estableixin els convenis col·lectius d'aplicació o la normativa que li sigui d'aplicació. En cas que no s'hi indiqui o que aquest sigui superior a 10 alumnes-treballadors, aquesta xifra s'ha d'establir com el màxim subvencionable.

Setè

Import màxim subvencionable

L'import màxim de la subvenció es determina d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat, amb el model que proporciona el SOIB, i que s'ha de destinar a cobrir els conceptes següents:

1. Costs del personal d'unitats de suport:

Es poden subvencionar en aquest concepte les despeses laborals del personal, fins un import màxim de 2.413,93€ anuals per cada alumne-treballador contractat amb discapacitat intel·lectual o del desenvolupament o salut mental.

2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors:

Els costs laborals del contracte fins a un import màxim del 75% del cost salarial del contracte durant la durada del projecte.

Es poden imputar a aquest concepte les despeses salarials derivades de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge. Se subvenciona el salari brut que els correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i a les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, incloent les quotes d'atur.

Sobre les despeses salarials subvencionables, es pot imputar per al primer any de projecte un increment del 4% respecte a l'any 2020, per a la resta d'anys s'augmenta un 4% respecte a l'any anterior, per tal de compensar la pujada anual del salari mínim interprofessional. En cas que aquesta pujada no es produeixi, s'han de fer els ajusts necessaris en el moment de la revisió i la liquidació de la justificació econòmica corresponent a cada any del projecte.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat o lactància seran subvencionables.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

3. Costs de formació:

Pel que fa als costs derivats de la formació del contracte per la formació i l'aprenentatge, se subvenciona l'import resultant del producte del mòdul econòmic de 8 euros per hora formativa per alumne–treballador segons el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per les hores de formació que preveu el projecte.

Pel que fa als costs de la formació associada al contracte, se subvenciona el percentatge de la jornada laboral destinada a formació no susceptible de finançament pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, ─mitjançant l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener─ fins als percentatges màxims prevists a l'apartat 6.5 d'aquesta convocatòria.

Vuitè

Persones que es poden contractar

1. El contracte per a la formació i l'aprenentatge s'ha d'haver subscrit amb persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social, que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l'ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l'ocupació objecte del contracte.

2. El límit màxim d'edat que preveu l'article 6, primer paràgraf, del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, no és d'aplicació quan el contracte es concerti amb persones amb discapacitat, ni amb els col·lectius en situació d'exclusió social que preveu la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per regular el règim de les empreses d'inserció, en els casos en què els contractin empreses d'inserció qualificades i actives en el registre administratiu corresponent.

3. Es considera persona amb discapacitat la que tingui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%, fet que s'ha d'acreditar amb el certificat emès per l'òrgan competent. Es considera persona en risc d'exclusió la que així ho determini l'informe emès pels serveis socials competents.

4. Totes les persones contractades han d'estar inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB en el moment de l'inici de l'activitat.

5. Amb la finalitat de dur a terme la preselecció dels alumnes-treballadors, el SOIB envia a les entitats una llista de les persones que compleixen els requisits i la selecció final l'ha de dur a terme l'empresa. S'ha de seguir, en aquest punt, el protocol d'actuació que té aprovat el Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB i, per tant, s'ha de presentar l'oferta de treball al SOIB.

Sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria, l'entitat pot ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB.

6. Les entitats durant el procés de selecció han de garantir una presència equilibrada entre homes i dones. En cas de no complir aquesta obligació s'ha de motivar i presentar els contractes.

Novè

Exclusions

No se'n poden beneficiar les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, l'article 13 de la Llei general de subvencions i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Desè

Contractacions excloses

S'exclouen d'aquests ajuts, segons estableix l'article 6.3 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, els contractes que es trobin en algun dels supòsits següents:

a) Contractacions efectuades amb treballadors que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d'empreses o entitat per mitjà d'un contracte indefinit. Això no s'aplicarà en els supòsits de transformació de contractes, que serà d'aplicació el que preveuen els articles 2.6, 3 i 4.2.

Aquesta exclusió també s'ha d'aplicar en el cas de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut hagi succeït a l'empara de l'article 44 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

b) En tot cas, els supòsits d'exclusió citats a l'apartat a) no s'aplicaran si es tracta de treballadors amb especials dificultats per a la inserció laboral:

─Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental o persones amb discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per 100.

─ Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 per 100.         

c) Les empreses que hagin extingit o extingeixen per acomiadament reconegut o declarat improcedent o per acomiadament col·lectiu contractes bonificats quedaran excloses per un període de dotze mesos de les bonificacions establertes en aquest Programa. La citada exclusió afectarà un nombre de contractes igual al de les extincions produïdes.

El període d'exclusió es compta a partir del reconeixement o la declaració d'improcedència de l'acomiadament o de l'extinció derivada de l'acomiadament col·lectiu.

Onzè

Àmbit territorial i temporal d'aplicació

1. Les entitats han de tenir el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En cap cas se subvencionen les despeses dels projectes iniciats abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.

 

Dotzè

Execució de la formació

L'entitat de formació ha d'impartir directament l'especialitat formativa per la qual es troba degudament acreditada en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal. L'empresa o el centre de formació haurà d'estar inscrit i/o acreditat en el moment de presentar la sol·licitud.

Les entitats no podran subcontractar amb tercers l'execució de l'activitat formativa, i no es considera subcontractació a aquests efectes, la contractació del personal docent. Per contractació de personal docent s'entén exclusivament la contractació de persones físiques.

També poden impartir la formació les empreses que estiguin degudament acreditades en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal i han de complir igualment amb el que s'ha exposat anteriorment.

Tretzè

Model de presentació de les sol·licituds i termini

1. El tràmit de sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR a <www.soib.es>. S'ha de fer un tràmit de sol·licitud de subvenció per cada projecte formatiu. Per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document generat amb l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB - ACCFOR s'ha de presentar electrònicament mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), a la qual s'ha d'adjuntar el document generat per l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB -ACCFOR.

En cas que algun dels sol·licitants presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la presenti de manera electrònica, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

2. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment es faran per mitjans electrònics i, en tot cas, quan la persona interessada estigui obligada a rebre les notificacions per aquesta via, amb les excepcions que indica l'article 41.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. El termini per presentar les sol·licituds és des del dia següent que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB fins a 15 d'octubre de 2020.

Catorzè

Documentació

1. Juntament amb la sol·licitud disponible a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) El projecte d'acord amb el model que es troba a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR.

b) El CIF de l'entitat i DNI del representant, una còpia de l'escriptura de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, així com l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

c) Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR.

d) La declaració responsable d'acord amb el model disponible a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR de:

─ No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB i l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció, ni de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

─ Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. L'entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.

─ La titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.

─ De no formalitzar contractes per la formació i l'aprenentatge inclosos en l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.

─ De no haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per una resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

─ Comprometre's a contractar una assegurança d'accidents per als alumnes durant l'acció formativa i responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

Sense perjudici d'aquesta declaració, s'ha de fer un control de les contractacions mitjançant el protocol de seguiment, publicat al l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR.

e) El conveni d'aplicació que detalli la categoria laboral i la taula salarial vigent.

f) Certificat de l'entitat, d'acord amb el model establert, acreditatiu del compliment de les obligacions de seguretat i salut en el treball d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social, amb els següents termes:

─ Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un Pla de Prevenció de Riscs Laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.

─ Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

Que no ha estat sancionada en virtut d'una resolució administrativa o una sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

2. D'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, l'Administració pot requerir a la persona sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

3. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i amb el conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre administracions públiques d'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Autonòmica i Estatal i amb la Seguretat Social.

En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors juntament amb la sol·licitud d'ajuts.

4. D'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació i fer servir el model disponible a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l'Administració.

Quinzè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la persona titular de la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

2. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici.

3. Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat dins el termini corresponent i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, que estarà formada pels membres que s'indiquen a continuació, i que ha de procurar en la mesura que sigui possible una presència equilibrada d'homes i dones:

- Presidència:

Titular: el cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6 que, en cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituït per la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica

- Secretaria:

Titular: la cap de la Secció II del SOIB

Suplent: un tècnic del SOIB

El secretari actua amb veu, però sense vot

- Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI

Vocal segon: la cap de la Secció III

Vocal tercer: una tècnica del SOIB

En casos d'absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB

4. Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 16 d'aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de resolució.

5. La persona titular de la direcció del SOIB, tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades i se'ls ha de concedir un termini de deu dies per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tendrà caràcter de definitiva.

6. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura en la sol·licitud presentada, es podrà instar la persona beneficiària a reformular la sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable. En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o peticions.

7. Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d'audiència i la reformulació de la sol·licitud, si escau, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

8. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions del president del SOIB és de sis mesos des del dia següent que es publiqui la convocatòria en el BOIB. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

9. D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per la formació i l'aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l'autorització d'inici de l'activitat formativa.

10. Un cop concedida la subvenció, l'entitat ha de formalitzar els contractes entre l'1 de gener i el 15 de novembre de 2021. En cap cas els contractes es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a la resolució de concessió. Si bé una vegada la Comissió Avaluadora ha informat de manera favorable la sol·licitud, l'entitat beneficiària pot, a compte i risc seu, iniciar el procediment de selecció, sense perjudici que la concessió quedi supeditada a la tramitació de l'expedient de la despesa corresponent.

11. En cas de tractar-se d'un centre especial d'ocupació, l'entitat juntament amb el contracte ha de presentar l'informe favorable de l'equip multiprofessional al qual es refereix l'article 7 del Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial dels discapacitats que treballin en un Centre Especial d'Ocupació.

Setzè

Criteris de valoració

1. L'adequació del projecte o de l'activitat que s'ha de desenvolupar segons les finalitats, els objectius i les prioritats que marca la convocatòria (0 a 35 punts):

Les perspectives d'ocupació del col·lectiu participant (0 a 35 punts).

a) Acords amb empreses i entitats privades:

Presenta acords amb entitats del Tercer sector social de les Illes Balears que mostren interès a contractar alumnes en acabar i aquests són coherents amb el projecte (10 punts).

Presenta acords amb empreses privades amb ànim de guany per contractar alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte i aquests són coherents amb el projecte (20 punts).

b) Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 5 punts).

Anomena i descriu breument i de forma abstracta aquestes actuacions (2 punts)

Descriu de manera detallada i concreta les actuacions (5 punts)

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (0 a 30 punts):

a) Projectes que facilitin en major mesura el que estableix l'article 44.1 de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica (5 punts).

b) Adaptacions metodològiques relacionades amb el col·lectiu (0 a 10 punts).

Anomena i descriu breument aquestes actuacions i es consideren apropiades. (2 punts)

Descriu de manera detallada aquestes actuacions i es consideren apropiades. (10 punts)

c) Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (0 a 5 punts):

Descriu breument els motius de la programació de l'oferta formativa. (2 punts)

Descriu de manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa i es consideren apropiats. ( 5 punts)

d) El projecte inclou la programació de mòduls formatius complets per a totes les anualitats (10 punts).

Inclou un certificat de professionalitat complet (5 punts)

Inclou un certificat i una especialitat del catàleg (10 punts)

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (0 a 30 punts):

a) L'entitat gestiona el 2020 processos d'inserció per al col·lectiu diana (5 punts)

b) L'entitat gestiona el 2020 accions formatives per a col·lectius vulnerables (5 punts)

c) L'entitat està reconeguda com a agència de col·locació (5 punts)

d) L'entitat gestiona el 2020 altres iniciatives de formació dual (5 punts)

e) L'entitat gestiona el 2020 centres especials d'ocupació o empreses d'inserció (5 punts)

f) Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'un o de tots els certificats de professionalitat que s'han d'impartir en els darrers 5 anys (5 punts).

4. Quan el SOIB determini l'existència d'una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (0 a 20 punts):

a) Compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre alumnes-treballadors: 5 punts.

b) Preveu més d'una actuació d'efectiva consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (5 punts).

c) La presència de dones a les accions formatives que ha gestionat l'entitat a convocatòries de formació dual Vulnerables anteriors és com a mínim del 40% (10 punts).

 

Dissetè

Forma de pagament

D'acord amb el que estableix l'article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral aplicable en virtut de la disposició transitòria primera, i d'acord amb els articles 25.2 a) i 25.3 b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:

a) Un 60% de l'import concedit corresponent al cost total del primer any d'execució del projecte en concepte de bestreta dins l'any 2021, prèvia presentació per part de l'entitat beneficiària d'una còpia dels contractes. En tot cas s'han de presentar els contractes abans de dia22 de novembre de 2021. D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, s'eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia. En cas de tractar-se de centres especials d'ocupació, l'entitat juntament amb la còpia del contracte ha de presentar l'informe de l'equip multidisciplinar.

b) Un 60% de l'import concedit corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte dins el primer trimestre de 2022 en concepte de bestreta, prèvia presentació d'una sol·licitud d'abonament per part de l'entitat beneficiària juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne-treballador, amb data màxima dia 30 de gener de 2022. D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004 esmentat, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

c) Un màxim del 40% de l'import concedit corresponent al cost total del primer any d'execució del projecte dins l'any 2022, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs del primer any d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria.

d) Un 60% de l'import concedit corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte dins el primer trimestre de 2023 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l'entitat beneficiària d'una sol·licitud d'abonament amb data màxima de dia 30 de gener de 2023 juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i el compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne-treballador. D'acord amb l'article 25.3 b) del Decret 75/2004, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.

e) Un màxim del 40% de l'import concedit corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte dins l'any 2023, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria.

f) Un màxim del 40% de l'import concedit corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte dins l'any 2024, un cop l'entitat l'hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria.

 

Divuitè

Forma de justificació

1. A l'acabament del darrer contracte objecte de subvenció, les entitats beneficiàries han de presentar el compte justificatiu i han d'aportar els justificants de despesa, d'acord amb els models i els protocols a disposició dels beneficiaris a l'aplicació web de gestió de la formació del SOIB- ACCFOR, en els terminis i amb el contingut que s'indica a continuació:

Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts durant el període justificat. El termini per presentar-la és d'un mes des que acaba l'activitat.

Una memòria econòmica justificativa dels costs laborals derivats dels contractes. El termini per presentar-la és de tres mesos des de la finalització de l'activitat, i ha d'incloure la relació de despeses subvencionables:

a) El detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència, desglossat per persona, concepte i període, segons el model facilitat pel SOIB.

b) Còpia de les nòmines dels treballadors contractats i els justificants de cotització (models RLC i RNT).

c) L'IDC (Informe de Dades de Cotitzacions) per a cada persona contractada i que ha d'abastar tot el període de contractació.

d) L'ingrés de les retencions practicades a les nòmines en concepte d'IRPF s'acreditaran mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.

e) Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals s'han d'acreditar mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la SS (RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:

En el cas de pagament per transferència o ingrés en compte, s'han de justificar mitjançant l'orde de transferència o d'ingrés en compte, en què estiguin identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'una certificació o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.

En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat del titular del compte, que ha de ser la persona beneficiària de la subvenció, la numeració completa del compte amb 20 dígits, la data de pagament, el concepte que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa i l'import del pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu ni en espècies de les retribucions salarials.

Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el proveïdor, l'import, el número, el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda, data del pagament, firma amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma, així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar la certificació o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en compte.

En el cas de pagament mitjançant pagaré, els documents justificatius consisteixen en la còpia del pagaré i de l'extracte de l'entitat financera del càrrec en el compte corresponent a l'operació justificada. La data de venciment del pagaré ha de ser anterior a la data en què s'ha de presentar la justificació corresponent i s'ha d'haver pagat efectivament.

En el cas de pagament mitjançant domiciliació en compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en compte. També es pot justificar amb una certificació expedida per l'entitat financera en la qual s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per treballador/a.

2. La justificació dels costs de formació associada al contracte subvencionat s'ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls d'acord amb l'article 24 de l'Ordre de bases reguladores i ha d'incloure:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, que ha d'indicar les activitats dutes a terme i els resultats obtinguts. El termini per presentar-la és d'un mes des que acaba l'activitat.

b) Una memòria econòmica justificativa en el termini d'un mes des que acaba l'activitat formativa i que ha de comprendre:

Una declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d'hores formatives dutes a terme amb cada treballador contractat d'acord amb el contingut d'hores previstes a l'acord formatiu del contracte.

Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència, acompanyada de les llistes d'assistència dels alumnes, i de les actes d'avaluació signades pel centre formatiu.

─ Quantia de la subvenció calculada sobre la bases de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists a la convocatòria.

A efectes del càlcul de la liquidació econòmica no es tindran en compte les absències no justificades. Aquesta documentació l'ha de validar el SOIB.

3. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

4. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

Dinovè

Baixes d'alumnes treballadors

En cas de baixa voluntària o d'acomiadament per causes disciplinàries d'alumnes-treballadors s'han de poder substituir per una altra persona sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.

Vintè

Modificació de la Resolució

1. L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

2. Excepcionalment, en els casos en què es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut alteracions de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no alterin de manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, i s'hagi omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenint en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquesta subvenció.

Vint-i-unè

Informació i publicitat

1. Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones. També s'hi ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència «SOIB Dual Vulnerables» i el cofinançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes d'acord amb el que s'estableix l'annex «Logotips», que està a disposició a de les entitats al web <http://www.soib.es>. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris que fixa l'annex IV de l'Ordre ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l'exercici econòmic 2016, perquè les comunitats autònomes amb competències assumides gestionin subvencions de l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre) o a la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.

2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s'ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

Vint-i-dosè

Acreditació de la qualificació

1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d'acreditació en els termes que preveu la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i altra normativa d'aplicació.

2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s'ha d'expedir quan s'hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d'unitats de competència en les quals s'estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s'han d'expedir quan s'hagin superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d'aquestes unitats de competència.

3. Pel que fa a la formació no vinculada a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que finalitzi l'acció formativa un certificat d'assistència i, a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, una certificació o diploma acreditatiu.

4. Aquesta formació ha de complir els requisits que estableix el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, i els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.

Vint-i-tresè

Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.

2. Aquesta subvenció és incompatible amb els ajuts de foment de l'ocupació concedits per la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

3. Les subvencions són compatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.

4. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s'efectuïn noves sol·licituds d'ajuts.

Vint-i-quatrè

Revocació i reintegrament de les subvencions

1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. Els incompliments parcials dels requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, l'execució incorrecta de les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també la justificació d'una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l'inici d'un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que pot comportar la minoració de l'import pendent de pagament o el reintegrament parcial per part de l'entitat beneficiària de les quantitats pagades amb els interessos de demora si corresponen.

3. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases, i les instruccions que s'hagin aprovat a tal efecte.

 

​​​​​​​Vint-i-cinquè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció s'han de formalitzar abans de l'inici de l'activitat, amb una durada màxima de tres anys.

Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, l'article 13.2. de la Llei de subvencions i les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:

a) Justificar l'execució de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i econòmic que ha d'efectuar el SOIB, la Inspecció de Treball i Seguretat Social; a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, o d'altres òrgans de control.

c) Comunicar al SOIB l'obtenció d'altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d) Acreditar abans de dictar-ne la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

e) Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

f) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció en els termes que estableix el punt 21 d'aquesta convocatòria.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

h) Comunicar, en el termini màxim de trenta dies naturals, a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

i) Presentar tota la informació requerida per l'òrgan de control financer.

j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

k) Complir les obligacions establertes al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.

l) Formar els alumnes-treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.

m) D'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 694/2017, les entitats beneficiàries que executen la formació han de contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'acció formativa des de l'inici fins a la finalització.

L'assegurança ha de cobrir el període de la formació teòrica-pràctica, així com els desplaçaments dels participants al lloc d'impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s'organitzin en suport a l'execució de les accions formatives. Aquesta pòlissa també ha d'incloure la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que es puguin produir per part dels participants durant l'execució de la formació.

La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i de finalització de l'acció formativa, el nombre d'alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o sigui per danys provocats per ells. Les cobertures han d'incloure mort, invalidesa en qualsevol grau i seqüeles, valorades segons el barem que estableix la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L'assistència sanitària per accident dels alumnes ha de tenir una cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar obligatòria.

Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.

n) Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.

 

Vint-i-sisè

Despeses subvencionables

1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s'hagin dut a terme durant el període d'execució de l'actuació i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de presentar la justificació econòmica.

2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

 

Vint-i-setè

Control i seguiment

1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.

2. A aquest efecte, el SOIB farà visites in situ de les accions formatives i podrà fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment, cas en què la persona beneficiària haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social. El SOIB farà les comprovacions documentals necessàries per comprovar el correcte desenvolupament de les activitats subvencionades.

3. Igualment, la persona beneficiària s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.

4. El SOIB pot fer un seguiment dels nivells d'inserció amb vista que futures convocatòries de SOIB Dual Vulnerables puguin incorporar entre els criteris de valoració els nivells d'inserció en el mercat ordinari assolits en les convocatòries anteriors per les entitats.