Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 8987
Bases i segona convocatòria per a la concessió d’ajuts econòmics per a l’activació i la millora de la qualitat comercial, destinats als establiments d’activitats no essencials, afectats pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma Covid-19, de l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca (EX321/2020/009234)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern en sessió ordinària  de dia 23 de setembre de 2020, punt 52è de l'ordre del dia, va aprovar les bases i la segona convocatòria que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per a l'activació i la millora de la qualitat comercial, destinats als establiments d'activitats no essencials, afectats pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma Covid-19:

1. OBJECTE I FINALITAT

L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la 2na convocatòria per a la concessió d'ajuts econòmics a persones titulars d'establiments oberts al públic, afectades econòmicament per la situació de crisi ocasionada pel COVID-19.

La finalitat d'aquests ajuts és aportar recursos econòmics a les persones titulars dels establiments d'activitats no essencials, per a contribuir a la reactivació de les empreses, al manteniment del teixit comercial i empresarial de Ciutadella, i a l'impuls de la promoció i la dinamització del sector.

Es pretenen fomentar el desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi de Ciutadella, d'acord amb les competències atribuïdes a l'article 29.1.t) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, amb la finalitat d'augmentar la productivitat i la competitivitat dels comerços.

2. PERSONES BENEFICIÀRIES

Podran sol·licitar l'ajut econòmic les persones físiques o jurídiques, en qualsevol de les formes reconegudes, titulars d'establiments oberts al públic, d'activitats no essencials, obligats a cessar l'activitat o a no iniciar-la, en compliment del que s'estableix en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma.

3. REQUISITS PER A SOL·LICITAR L'AJUT

Podran sol·licitar l'ajut les persones físiques i jurídiques que tenguin els requisits següents:

a) Tenir el domicili social i fiscal a Menorca i establiment amb llicència municipal en el municipi de Ciutadella de Menorca.

b) Estar d'alta a l'IAE, anual o temporal, en algun dels epígrafs següents:

Agrupació 64 i 65. Comerç al detall, excepte les excepcions que figuren a l'article 10.1 del Reial decret 463/2020, de 14 de març.

Grup 671. Serveis d'alimentació en restaurants.

Grup 672. Serveis d'alimentació en cafeteries.

Grup 673. Serveis d'alimentació en cafès, bars amb menjar i sense.

Grup 676 Xocolateries, gelateries i orxateries.

Grup 887. Serveis de maquilladors i esteticistes.

Grup 972. Perruqueries i salons de bellesa.

NOUS GRUPS I EPÍGRAFS RESPECTE A LA 1a. CONVOCATÒRIA

Grup 455. Confecció altres articles amb matèries tèxtils

Epígraf 615.6 Galeries d'art

Epígraf 755.2 Servei al públic d'agències de viatges

Epígraf 933.1 Ensenyament conducció vehicles

Epígraf 933.9 Altres activitats d'ensenyament 2

Grup 944. Serveis naturopatia, acupuntura, parasanit.

Epígraf 967.1 Instal·lacions esportives.

Epígraf 967.2 Escoles i serveis de perfeccionament de l'esport 

Epígraf 971.3 Sargit i reparació de robes 

Grup 836. Ajud. Tec. Sanitaris i fisioterapeutes 

Grup 839. Massatgistes, dietistes i aux. infermeria 

c) Disposar de títol habilitant municipal per a exercir l'activitat (llicència d'obertura i de funcionament, declaració responsable d'inici i d'exercici d'activitat, o similar).

d) Per local habilitat amb la corresponent llicència, tenir una plantilla mitjana, d'un màxim de 8 persones treballadores, inclusivament la persona titular de l'activitat, per als epígrafs 455, 61, 64, 65, 755, 836, 839, 933, 944, 967, 971 i 972; un màxim de 10 treballadors per als epígrafs 972.1, 972.2, 671, 672, 673 i 676. La plantilla mitjana es calcularà per persones treballadores per any i a temps complet. En el cas de persones treballadores a temps parcial o fixos discontinus, el còmput serà proporcional a les hores treballades.

e) No haver rebut una ajuda econòmica de 700 € o de 350 € de la primera convocatòria d'ajudes al comerç promoguda per l'Ajuntament de Ciutadella.

f)  Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament, així com estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques.

g) No estar en cap de les circumstàncies que li impedeixin adquirir la condició de persona beneficiària de l'ajut econòmic que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, del 17 de novembre, general de subvencions (BOE número 276, del 18-11-2003).

El compliment dels requisits d'aquesta base s'acreditarà mitjançant la signatura de la declaració responsable que s'inclou a l'imprès de sol·licitud de l'ajut econòmic.

Amb la declaració responsable, la persona interessada manifesta, sota la seva responsabilitat, que té els requisits establerts en aquestes bases i la normativa vigent per a obtenir els ajuts, que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a disposició de l'Administració quan li sigui requerida, i que es compromet a mantenir el compliment de les anteriors obligacions durant el període de temps inherent a aquest reconeixement o exercici.

4. QUANTIA DE L'AJUT I DISTRIBUCIÓ DEL CRÈDIT

1. Per als establiments oberts tot l'any: 700 euros.

2. Per als establiments de temporada: 350 euros.

A l'efecte de determinar la quantia, s'entén per establiments de temporada aquells l'activitat i l'obertura al públic dels quals sigui inferior a 8 mesos a l'any. Aquest fet s'acreditarà segons l'alta d'IAE de l'any 2019. 

5. COMPATIBILITAT DE L'AJUT ECONÒMIC

La concessió de l'ajut econòmic serà compatible amb altres ajuts obtinguts del sector públic o privat per a diferent finalitat de la qual és objecte aquesta convocatòria.

6. PRESSUPOST

Aquesta convocatòria compta amb el pressupost màxim de 360.000euros, sense perjudici que l'import pugui ser ampliat d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, d'acord amb l'article 58.2.a) del Reglament de subvencions, cofinançat pel Consell Insular de Menorca.

La partida pressupostària és la 4312.481.00

7. DESPESES SUBVENCIONABLES

1. Són subvencionables les despeses següents:

- Despeses corrents necessàries per a la reactivació de l'activitat habitual que es desenvolupava amb anterioritat al Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i als quals haurà de fer front quan s'aixequi la suspensió de l'activitat habitual. Consistiran en les despeses corresponents al lloguer, les quotes de préstecs, els proveïdors, els subministraments d'aigua, d'electricitat, de gas i combustibles, de les comunicacions (telèfon, correu, missatgeria, connexió a Internet) i de les retribucions salarials.

- Despeses en campanyes i promoció comercial, en noves tecnologies, en formació, quotes d'associacions comercials, i totes les relacionades amb els compromisos adquirits.

 

8. OBLIGACIONS I COMPROMISOS

Les persones beneficiàries de l'ajut econòmic hauran de comprometre's a realitzar, com a mínim, tres de les accions relacionades a l'ANNEX III, entre altres campanyes de promoció comercial, implantar el comerç electrònic, servei a domicili, promoció del producte local, adoptar petites mesures de sostenibilitat ambiental, adhesió a programes de certificació de qualitat, facilitar la participació dels treballadors en programes de formació i reciclatge professional (8 hores per empresa).

Aquest compromís consta en la declaració responsable inclosa en el model de sol·licitud de l'ajut econòmic, ANNEX I.

9. TERMINI I PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

El termini de presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les presents bases en el butlletí oficial de la província (BOIB) i en el web de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.

El model de sol·licitud normalitzat estarà disponible a l'apartat www.carpetaciutadana.org del web de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, Annex I d'aquesta convocatòria.

En aquest formulari constarà la declaració responsable de la persona sol·licitant sobre el compliment de tots els requisits per a sol·licitar l'ajut econòmic, i de les condicions i els compromisos per a la seva concessió.

Si la sol·licitud no té els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà la persona interessada perquè l'esmeni, en el termini màxim i improrrogable de cinc dies, i se li indicarà que si no ho fa es considerarà que desisteix de la sol·licitud, amb la prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos a l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les sol·licituds podran presentar-se en qualsevol de les formes següents: 

a) De forma telemàtica.

b) Per qualsevol dels mitjans previstos a l'article 16.4.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La persona o les persones sol·licitants podran acollir-se al que s'estableix en els articles 13 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb relació a la comunicació i la presentació de documents davant l'Ajuntament.

Les persones físiques podran triar entre presentar la sol·licitud a través de mitjans electrònics o no fer-ho; serà obligatori presentar la sol·licitud per mitjans electrònics, tant per a les persones jurídiques com per a les entitats sense personalitat jurídica, d'acord amb el que s'estableix a l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones interessades poden acollir-se al que recull l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amb relació al fet de no presentar documents que ja obren en poder de l'Ajuntament o de qualsevol administració pública. A aquest efecte, la persona interessada haurà d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els documents esmentats, i l'Ajuntament haurà de recaptar-los electrònicament a través de les seves xarxes corporatives.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el/s document/s per part d'aquest ajuntament, i amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució, podrà requerir-se l'entitat perquè el/s presenti o, en defecte d'açò, perquè acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix/en el/s document/s.

10. INSTRUCCIÓ

La instrucció del procediment es durà a terme des de l'Àrea socioeducativa i de dinamització econòmica, a causa del caràcter comercial i econòmic de les prestacions objecte d'aquests ajuts, i implicarà la realització d'ofici de totes les actuacions que es consideren necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades i els documents, en virtut dels quals s'ha de formular la proposta de resolució de l'ajut.

11. PROCEDIMENT PER A LA CONCESSIÓ DE L'AJUT

El procediment per a tramitar els ajuts econòmics serà el de concurrència no competitiva, d'acord amb les Bases d'execució del Pressupost de l'Ajuntament de Ciutadella per a l'exercici 2020.

L'aprovació de la proposta de resolució per part de l'òrgan competent serà definitiva en via administrativa, serà motivada i hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments; també hi haurà de constar la persona sol·licitant a la qual se li concedeix o desestima l'ajut econòmic. L'acord de l'òrgan que resol el procediment es notificarà a la persona interessada de conformitat amb el prescrit en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Contra els acords establerts en la resolució es podran interposar els corresponents recursos administratius o jurisdiccionals previstos en la legislació vigent.

Si per la quantitat de sol·licituds que compleixin les condicions i els requisits per a adquirir la condició de persona beneficiària, no fos suficient la quantia total destinada als ajuts, es donarà prioritat en la resolució a favor dels establiments oberts tot l'any, i la quantitat restant es prorratejarà entre la resta, a l'espera de l'ampliació del crèdit a la partida pressupostària corresponent fins al pagament de les quanties previstes.

12. EFECTES DE LA CONCESSIÓ

Si la resolució és favorable, es realitzarà el pagament a través de transferència bancària a la persona beneficiària de l'ajut.

L'abonament de la subvenció tindrà la consideració de crèdit anticipat, i suposarà un lliurament de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per a poder dur a terme les actuacions inherents a l'ajut econòmic.

Atès el caràcter excepcional del cessament de l'activitat comercial, no essencial, establerta en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i el caràcter socioeconòmic d'aquesta convocatòria per a la reactivació de l'activitat comercial i el manteniment del teixit comercial de la ciutat, l'abonament es realitzarà mitjançant el pagament anticipat del 100 % de l'import concedit.

No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiària no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o mentre sigui deutora per resolució de procedència de reintegrament. En aquest cas, l'Ajuntament podrà procedir d'ofici a saldar prèviament els deutes pendents de cobrament de les persones beneficiàries de les subvencions, mitjançant compensació d'aquestes subvencions, o de part d'aquestes, amb les quantitats degudes.

13. PAGAMENT

L'import de l'ajut econòmic s'abonarà en un sol pagament del 100 %, a partir del moment en el qual es resolgui la concessió de l'ajut.

14. TERMINI PER A RESOLDRE I EFECTES DEL SILENCI

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir els tres mesos, a partir de la data de presentació de la sol·licitud en el Registre d'Entrada de l'Ajuntament de Ciutadella, o a través de qualsevol de les formes de presentació previstes a l'article 16.4 i l'article 66 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El transcurs del termini màxim de tres mesos sense que s'hagi notificat la resolució del procediment a les persones interessades les legitima per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de l'ajut econòmic.

15. TERMINI I JUSTIFICACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC

El termini per a justificar l'ajut econòmic finalitzarà el 31 de gener de 2021. Es podran justificar les despeses generades a partir de l'1 de gener del 2020.

La justificació del compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius previstos en l'acte de la concessió de la subvenció revestirà la forma de rendició de compte justificatiu de la despesa realitzada.

L'Ajuntament de Ciutadella podrà sol·licitar els justificants de les despeses que s'estimin oportuns i que permetin la comprovació de l'adequada aplicació de la subvenció. En els supòsits en els quals no s'hagin realitzat els compromisos o no es justifiqui degudament la despesa de l'import econòmic subvencionat, podrà revisar-se la subvenció concedida i acordar el reintegrament que escaigui.

La justificació de l'activitat subvencionada es farà mitjançant un compte justificatiu simplificat, que haurà de constar de la memòria tècnica i econòmica de l'actuació, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, d'acord amb l'ANNEX IV.

16. REINTEGRAMENT DE LES SUBVENCIONS

Les subvencions de caràcter públic no poden suposar, en cap cas, lucre; per açò, l'obtenció concurrent d'altres subvencions per a realitzar les mateixes actuacions podrà determinar el reintegrament del seu import.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o d'ajuts atorgats per altres administracions, persones o ens públics o privats, no notificats amb anterioritat i no compatibles, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

La resolució del reintegrament de la subvenció serà adoptada per l'Ajuntament, amb la instrucció d'expedient prèvia, d'acord amb la legislació general aplicable.

Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic; és aplicable per a cobrar-los el que es disposa a la normativa vigent de recaptació.

La falta de reintegrament de les quantitats reclamades a l'Ajuntament de Ciutadella en període voluntari donarà lloc al cobrament per via de constrenyiment, conformement a la normativa vigent.

17. DENEGACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC

La denegació de les sol·licituds d'ajut econòmic escaurà per les causes següents:

- No complir tots els requisits exigits a la convocatòria.

- Altres causes degudament motivades.

18. DESISTIMENT I RENÚNCIA 

La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a l'ajut reconegut mitjançant un escrit adreçat a l'Ajuntament. L'Ajuntament dictarà la resolució que expressi les circumstàncies que concorren, amb indicació dels fets produïts i les normes legals.

19. RÈGIM D'INFRACCIONS I DE SANCIONS

El règim d'infraccions i sancions aplicable serà l'establert a la Llei 38/2003, del 17 de novembre, general de subvencions.

20. RÈGIM DE RECURSOS

Contra la present convocatòria, les bases i les resolucions administratives que s'adopten en execució d'aquestes podran interposar-se els recursos següents:

a) Recurs de reposició, davant el mateix òrgan municipal autor de l'acte administratiu, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació o, si escau, publicació de l'acte que es recorri.

b) Recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a partir de l'endemà de la notificació o, si escau, publicació de l'acte que es recorri.

Les bases, el model de sol·licitud i els annexos es troben al web de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca   www.ajciutadella.org

 

Ciutadella, 24 de setembre de 2020

L'alcaldessa

Joana Gomila Lluch