Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SON SERVERA
Núm. 8959
Aprovació definitiva del Reglament de control intern de l’Ajuntament de Son Servera
D'acord amb l'edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 144, de data 17 de novembre de 2018, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de 20 de setembre de 2018, mitjançant el qual es va aprovar inicialment el Reglament de control intern de l'Ajuntament de Son Servera.
De conformitat amb el que preveuen els articles 22.2.d) i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació al Reglament de control intern de l'Ajuntament de Son Servera, per la qual cosa queda aprovat definitivament, i es transcriu a continuació el text íntegre del Reglament:
“REGLAMENT DE CONTROL INTERN DE L'AJUNTAMENT DE SON SERVERA
El control intern, regulat en l'article 213 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i desenvolupat pel Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, és l'exercit en les Entitats Locals respecte de la seva gestió econòmica, i, si escau, la dels organismes autònoms i de les societats mercantils d'elles dependents, en la seva triple accepció de funció interventora, control financer i controls d'eficàcia i eficiència.
D'acord amb el recollit en el article 3 del referit Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local i d'acord amb el recollit en l'article 214 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'objecte de la funció interventora serà controlar els actes de l'Entitat Local i dels seus organismes autònoms, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc a el reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.
Per la seva banda, de conformitat amb el que es disposa en l'article 29 del referit Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, l'objecte del control financer, exercit mitjançant el control permanent i l'auditoria pública, serà verificar el funcionament dels serveis, i organismes autònoms, en l'aspecte econòmic financer per comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals.
La citada normativa s'ha de considerar de mínims, reguladora del règim general aplicable a l'exercici del control intern en les Entitats Locals.
En aquest sentit, i igual que procedeix l'Administració General de l'Estat a través de la seva Intervenció General, s'estableix pel Ple de l'Entitat i mitjançant el present Reglamento , les normes bàsiques per a l'adequat exercici de les funcions del control intern recollides en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local; atenent sempre al principi de plena autonomia dels òrgans de control respecte de les autoritats i òrgans controlats.
Així, amb la finalitat de disposar d'un model de control eficaç en virtut de l'article 3.3 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, i en virtut del principi d'autoorganització i potestat reglamentària reconegut en l'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril a les Entitats Locals territorials, amb el present Reglamento aquesta Entitat Local pretén la millora en els mecanismes de gestió i control intern, per garantir una major eficàcia.
TITULO I DISPOSICIONS COMUNES
ARTICLE 1.- Objecte i àmbit d'aplicació
Constitueix l'objecte d'aquesta norma la regulació de les funcions de control intern respecte de la gestió economicofinancera i els actes amb contingut econòmic de l'Entitat Local, i els seus Organismes Autònoms Locals, Entitats Públiques Empresarials Locals, Societats Mercantils i fundacions dependents, consorcis adscrits, fons freturosos de personalitat jurídica i entitats amb o sense personalitat jurídica amb dotació majoritària diferents de les anteriors, sobre la base dels preceptes sobre control i fiscalització continguts en el capítol IV corresponent al títol V del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local.
ARTICLE 2.- Atribució de les funcions de control
Les funcions de control intern dels ens enumerats en l'article anterior, s'exerciran per la Intervenció mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer amb l'extensió i efectes que es determinen en els articles següents.
ARTICLE 3.- Formes d'exercici
1. La funció interventora té per objecte controlar els actes de l'Entitat Local i dels seus organismes autònoms, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.
2. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis, organismes autònoms i societats mercantils dependents, en l'aspecte econòmic financer per comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, comprovant que la gestió dels recursos públics es troba orientada per l'eficàcia, l'eficiència, l'economia, la qualitat i la transparència, i pels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals.
Aquest control comprendrà les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, incloent-se en ambdues el control d'eficàcia referit en l'article 213 del text refós de la Llei de les Hisendes Locals. Igualment inclourà el control sobre entitats col·laboradores i beneficiaris de subvencions i ajudes concedides pels subjectes que integren el sector públic local, que es trobin finançades amb càrrec als seus pressupostos generals, d'acord a lo establert en la Llei General de Subvencions.
3. D'aquesta manera correspon a la Intervenció l'elaboració i l'aprovació de les Instruccions necessàries per a l'adequat exercici de les funcions de control intern; i de manera particular, la determinació dels mètodes, forma i abast tant del control posterior ple en supòsits de fiscalització prèvia limitada de despeses sempre sotmès a l'existència d'elements materials i/o humans que permetin a la Intervenció la realització de les tasques objecte del Reglament
ARTICLE 4. Principis d'exercici del control intern
1. La Intervenció, en l'exercici de les seves funcions de control intern, estarà sotmesa als principis d'autonomia funcional i procediment contradictori.
2. L'òrgan interventor exercirà el control intern amb plena autonomia respecte de les autoritats i altres entitats la gestió de les quals sigui objecte d'aquest. A tals efectes, els funcionaris que ho realitzin, tindran independència funcional respecte dels titulars de les entitats controlades.
No obstant això, donarà trasllat als òrgans de gestió controlats dels resultats més rellevants de les comprovacions efectuades i recomanarà les actuacions que resultin aconsellables. D'igual manera, donarà trasllat a Ple dels resultats que per la seva especial transcendència consideri adequat elevar al mateix i li informarà sobre la situació de la correcció de les febleses posades de manifest amb exprés esment del grau de compliment dels apartats anteriors d'aquest article.
ARTICLE 5. De les facultats de l'òrgan de control
L'òrgan interventor podrà fer ús en l'exercici de les seves funcions de control del deure de col·laboració, de la facultat de sol·licitar assessorament, de la defensa jurídica i de la facultat de revisió dels sistemes informàtics de gestió; així com recaptar directament de les diferents àrees o unitats de l'Entitat Local els assessoraments jurídics i els informes tècnics que consideri necessaris, els antecedents i els documents precisos per a l'exercici de les seves funcions de control intern, amb independència del mitjà que els suport, i sempre sotmès a l'existència d'elements materials i/o humans que permetin a la Intervenció la realització de les tasques objecte del Reglament.
Igualment podran recaptar a través del Batle de l'Entitat, l'assessorament i l'informe dels Serveis d'Assistència Municipal i dels òrgans competents del Consell Insular, o sol·licitar l'assessorament de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat amb la subscripció del corresponent Conveni.
TÍTOL II. DE LA FUNCIÓ INTERVENTORA
CAPÍTOL I
De l'exercici de la funció interventora.
ARTICLE 6. De les diferents fases de la funció interventora i del seu contingut.
1. La funció interventora té caràcter intern i preventiu i té per objecte garantir, en tot cas i per a cada acte, el compliment de les normes relatives a la disciplina pressupostària, als procediments de gestió de despeses, ingressos i aplicació dels fons públics.
L'exercici de la funció interventora comprendrà les següents fases:
a) La fiscalització prèvia dels actes que reconeguin drets de contingut econòmic, autoritzin o aprovin despeses, disposin o comprometin despeses i acordin moviments de fons i valors.
b) La intervenció del reconeixement de les obligacions i intervenció de la comprovació material de la inversió.
c) La intervenció formal de l'ordenació del pagament.
d) La intervenció material del pagament.
2. La funció interventora s'exercirà en les seves modalitats d'intervenció formal i material.
La intervenció formal consistirà en la verificació del compliment dels requisits legals necessaris per a l'adopció de l'acord mitjançant l'examen de tots els documents que preceptivament hagin d'estar incorporats a l'expedient.
La intervenció material comprovarà la real i efectiva aplicació dels fons públics.
La funció interventora s'exercirà bé com a fiscalització prèvia bé com a intervenció prèvia.
La fiscalització prèvia examinarà, abans que es dicti la corresponent resolució, tot acte, document o expedient susceptible de produir drets o obligacions de contingut econòmic o moviment de fons i valors, amb la finalitat d'assegurar, segons el procediment legalment establert, la seva conformitat amb les disposicions aplicables en cada cas. L'exercici de la funció interventora no atendrà a qüestions d'oportunitat o conveniència de les actuacions fiscalitzades.
La intervenció prèvia de la liquidació de la despesa o reconeixement d'obligacions comprovarà, abans que es dicti la corresponent resolució, que les obligacions s'ajusten a la llei o als negocis jurídics subscrits per les autoritats competents i que el creditor ha complert o garantit, si escau, la seva correlativa prestació. La intervenció de la comprovació material de la inversió s'ajustarà a lo establecido en l'article 29 d'aquest Reglament.
La intervenció formal de l'ordenació del pagament verificarà la correcta expedició de les ordres de pagament.
La intervenció material del pagament verificarà que aquest pagament s'ha disposat per òrgan competent i es realitza en favor del perceptor i per l'import establert.
CAPÍTOL II.
Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre els drets i ingressos.
ARTICLE 7. Fiscalització prèvia de drets i ingressos.
1. La fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la Tresoreria es substitueix pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat i el control posterior exercit mitjançant el control financer, tal com autoritza l'article 9 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.
2. Aquesta fiscalització s'exercirà en dos moments diferents:
- La presa de raó en la comptabilitat de l'Entitat Local o dels seus organismes autònoms, dels actes generadors de drets i ingressos en la Tresoreria.
- Mitjançant actuacions de control financer que han de realitzar-se amb caràcter posterior.
3. La presa de raó de comptabilitat s'efectuarà a la vista de tota operació de gestió econòmic-pressupostària, mitjançant la incorporació al sistema d'informació comptable a través dels documents comptables corresponents.
Així, cada àrea o el servei de l'Entitat Local iniciarà el corresponent expedient que farà arribar a Intervenció seguint l'iter procedimental habitual per a la seva presa de raó en comptabilitat.
4. L'exercici del control posterior o financer es durà a terme mitjançant tècniques d'auditoria i mostreig.
Aquesta verificació es realitzarà sobre una mostra representativa dels actes, documents o expedients de contingut econòmic, origen del reconeixement o liquidació de drets.
L'elecció del procediment específic de mostreig a utilitzar s'efectuarà en funció dels mitjans disponibles i dels objectius i abast perseguits, havent de garantir-se, en tot cas, l'aleatorietat i objectivitat del procés de selecció i la representativitat de la mostra.
La determinació de la grandària de la mostra o, alternativament, de la precisió i nivell de confiança fixats, es realitzarà en funció de les comeses i càrrega de treball de la Intervenció de què es tracti i dels mitjans personals i materials disponibles. Igualment, i amb independència del mostreig practicat, es podrà realitzar l'examen d'expedients determinats per raó dels seus especials característiques, tramitació o quantia.
De les comprovacions efectuades amb posterioritat l'òrgan interventor haurà d'emetre informe escrit en el qual farà constar quantes observacions i conclusions es dedueixin d'aquestes.
5. Sense perjudici de lo establert als apartats anteriors, la substitució de la fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la Tresoreria pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat i el control posterior no aconseguirà la fiscalització dels actes d'ordenació i pagament material derivats de devolucions d'ingressos indeguts.
6. En el cas de què en l'exercici de la funció interventora l'òrgan interventor es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma dels actes, documents o expedients examinats i la disconformitat es refereixi al reconeixement o liquidació de drets a favor de les Entitats Locals o els seus organismes autònoms, així com a l'anul·lació de drets, l'oposició es formalitzarà en nota d'objecció que en cap cas suspendrà la tramitació de l'expedient.
CAPÍTOL III.
Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre despeses i pagaments
SECCIÓ 1a. Disposicions comunes
ARTICLE 8. Moment i termini per a l'exercici de la funció interventora.
1. L'òrgan interventor rebrà l'expedient original complet, una vegada reunits tots els justificants i emesos els informes preceptius, i quan estigui en disposició de què es dicti acord per l'òrgan competent.
La fiscalització d'aquest s'efectuarà en el termini de deu dies hàbils. Aquest termini es reduirà a cinc dies hàbils quan s'hagi declarat urgent la tramitació de l'expedient o s'apliqui el règim especial de fiscalització i intervenció prèvia regulada en els articles 13,14,15 i 16 d'aquest Reglament.
A aquests efectes, el còmput dels terminis citats anteriorment s'iniciarà l'endemà a la data de recepció de l'expedient original i una vegada es disposi de la totalitat dels documents.
Quan l'Interventor faci ús de la facultat a què es refereix l'article 5.1 se suspendrà el termini de fiscalització previst en aquest article i quedarà obligat a adonar d'aquesta circumstància a l'àrea o unitat gestora.
ARTICLE 9. Fiscalització de conformitat.
Si l'Interventor com a resultat de la verificació dels extrems als quals s'estengui la funció interventora considera que l'expedient objecte de fiscalització o intervenció s'ajusta a la legalitat, farà constar la seva conformitat mitjançant una diligència signada sense necessitat de motivar-la.
ARTICLE 10. Fiscalització amb Reparaments.
1. Si l'Interventor es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma dels actes, documents o expedients examinats, haurà de formular els seus reparaments per escrit.
Aquests reparaments hauran de ser motivats amb raonaments fundats en les normes en les quals es recolzi el criteri sustentat i hauran de comprendre totes les objeccions observades en l'expedient.
2. Seran reparaments suspensius quan afecti l'aprovació o la disposició de despeses, reconeixement de obligacions o ordenació de pagaments, se suspendrà la tramitació de l'expedient fins que aquell sigui solucionat en els següents casos:
a) Quan es basi en la insuficiència de crèdit o el proposat no sigui adequat.
b) Quan no haguessin estat fiscalitzats els actes que van donar origen a les ordres de pagament.
c) En els casos d'omissió en l'expedient de requisits o tràmits essencials, considerem com a tal:
- Quan la despesa es proposi a un òrgan que manqui de competència per a la seva aprovació.
- Quan s'apreciïn greus irregularitats en la documentació justificativa del reconeixement de l'obligació o no s'acrediti suficientment el dret del seu perceptor.
- Quan s'hagin omès requisits o tràmits que poguessin donar lloc a la nul·litat de l'acte, o quan la continuació de la gestió administrativa pogués causar crebants econòmics a la Tresoreria de l'Entitat Local o a un tercer.
d) Quan l'objecció derivi de comprovacions materials d'obres, subministraments, adquisicions i serveis.
3. En el cas de què els defectes observats en l'expedient derivessin de l'incompliment de requisits o tràmits no essencials ni suspensius, l'Interventor podrà fiscalitzar favorablement, quedant l'eficàcia de l'acte condicionada a l'esmena d'aquests defectes amb anterioritat a l'aprovació de l'expedient. L'òrgan gestor remetrà a l'òrgan interventor la documentació justificativa d'haver-se esmenat aquests defectes.
De no solucionar-se per l'òrgan gestor els condicionaments indicats per a la continuïtat de l'expedient es considerarà formulat la corresponent objecció.
5. Les resolucions i els acords adoptats que siguin contraris a als reparaments formulades es remetran al Tribunal de Comptes de conformitat amb l'article 218.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
SECCIÓ 2a. Règim especial de fiscalització i intervenció limitada prèvia
ARTICLE 11. Règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics
1. De conformitat amb l'establert en l'article 13 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, s'estableix el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia dels actes de l'Entitat Local recauran sobre la totalitat de les despeses i obligacions generades per l'entitat local i entre les quals es diferencien les àrees de despeses següents :
- De personal
- de contractació, contractes patrimonials, privats i de responsabilitat patrimonial
- de subvencions i transferències i convenis de col·laboració subjectes a a llei 40/2015
-d'expedients urbanístics
-de despeses financeres
2. En aquests casos, l'òrgan interventor es limitarà a comprovar els requisits bàsics següents:
a) L'existència de crèdit pressupostari i que el proposat és l'adequat a la naturalesa de la despesa o obligació que es proposi contreure.
S'entendrà que el crèdit és adequat quan financi obligacions a contreure o nascudes i no prescrites a càrrec a la tresoreria que compleixin els requisits dels articles 172 i 176 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
En els casos en els quals el crèdit pressupostari doni cobertura a despeses amb finançament afectat es comprovarà que els recursos que els financen són executius, acreditant-se amb l'existència de documents fefaents que acreditin la seva efectivitat.
Quan es tracti de contreure compromisos de despeses de caràcter plurianual es comprovarà, a més, si es compleix el preceptuat en l'article 174 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
b) Que les obligacions o les despeses es generen per òrgan competent.
En tot cas es comprovarà la competència de l'òrgan de contractació o concedent de la subvenció quan aquest òrgan no tingui atribuïda la facultat per a l'aprovació de les despeses de què es tracti.
c) aquells altres extrems que, per la seva transcendència en el procés de gestió, es determinin pel Ple a proposta del President previ informe de l'òrgan interventor.
3. Les obligacions o les despeses sotmesos a la fiscalització i intervenció limitada prèvia seran objecte d'una altra plena amb posterioritat, en el marc de les actuacions del control financer que es planifiquin en els termes recollits en el títol III d'aquest Reglament.
ARTICLE 12. Despeses de personal.
En relació a la fiscalització prèvia aquesta tasca es limita a detallar la fiscalització prèvia limitada d'expedients comprovant solament els requisits bàsics enumerats a l'apartat 2 de l'article 11 d'aquest Reglament.
A més dels requisits basics enumerats a l'article 11.2 d'aquest Reglament es comprovaran els documents i requisits següents:
En tot cas, s'ha d'incorporar en tots els casos l'expedient de nomina mensual s'ha d'incorporar signat pel Cap de Personal de l'Ajuntament.
1.En les propostes d'aprovació d'una convocatòria per a proves de places i/o llocs vacants:
· Informe acreditatiu, expedit pel Departament de Personal, de les places de la plantilla i/o dels llocs de treball del catàleg aprovat pel Ple als quals correspon la proposta. S'haurà d'indicar la situació en què es troba la plaça i/o lloc de treball i detallar les retribucions corresponents al, grup i subgrup i en el complement de destinació i complement específic assignats pel Plenari.
- Informe emès per òrgan competent, sobre el compliment de les limitacions de la taxa de reposició d'efectius que sigui vigent, amb detall del saldo de la reposició d'efectius al qual s'arribaria amb l'aprovació de la proposta.
- En tots els casos que el compromís de despesa superi el propi exercici pressupostari, farà falta informe sobre la projecció de la despesa en relació al compliment dels límits de creixement.
- Informe del Departament de Personal sobre l'adequació dels requisits de titulació en relació a les característiques de la plaça i/o el lloc de treball.
2.En les propostes de nomenament de funcionaris, nomenament de personal eventual, contractació de personal laboral o incorporació de funcionaris mitjançant qualsevol forma de provisió:
- Informe del Departament de Personal sobre l'adequació del contracte o nomenament, a la normativa vigent, especificant el precepte aplicable i la modalitat específica.
- Quan la proposta de contractació o nomenament no correspongui a la resolució d'una convocatòria específica prèvia, farà falta que s'incorporin els requisits detallats en el punt 1 i s'informi sobre l'adequació de les retribucions al Conveni o Acord vigent.
- Informe del Departament de Personal, que la persona que es proposa acredita estar en possessió de la titulació i de les condicions específiques exigibles pel lloc de treball.
- Informe del Departament de Personal, sobre el compliment del requisit de publicitat i del resultat del procés de selecció, detallant la legislació que li sigui aplicable.
- Informe expedit pel departament de personal conforme al qual s'acorda exercir temporalment un lloc de treball dels inclosos al catàleg de llocs de treball.
3.Acords no esmentats anteriorment, incloses les modificacions de plantilla i la relació de llocs de treball.
- Informe sobre el compliment de les limitacions de taxa de reposició d'efectius vigent, si escau.
- Supera el compromís de la despesa per l'exercici pressupostari. Existeix informe de projecció de despesa.
- Informe jurídic del Departament de Personal sobre el contingut de la proposta.
4. Propostes d'aprovació de retribucions variables per abonar en la nòmina del mes.
Gratificacions per treballs extraordinaris:
Relació d'autorització prèvia justificativa de realització de serveis extraordinaris per la Regidoria de l'Àrea i degudament motivat.
- Relacions acreditatives dels treballs efectivament realitzats fora de la jornada habitual de treball conformades pels respectius responsables del servei i/o unitat motivant la realització d'aquestes.
Productivitat i altres plusos aprovats pel Ple (polivalències, disponibilitat, menyscapte de diners, treball en festius, etc.):
- Relacions acreditatives dels corresponents elements objectius que justifiquen el reconeixement de la productivitat o plus, conformades per les respectives prefectures de servei degudament motivades.
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
Altres productivitats:
- Proposta d'assignació.
- Acreditació de les circumstàncies objectives relacionades directament amb l'exercici del lloc de treball i amb els objectius que li siguin assignats.
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
Despeses de formació:
-Proposada resum signada per la prefectura de Departament i/o Unitat Responsable de la Formació.
Indemnitzacions per assistència a tribunals de-oposicions:
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
Dietes per desplaçaments:
- Fulles de dietes revisades i segellades per l'òrgan competent.
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
Altres indemnitzacions
- Justificants de les despeses suportades per cada empleat conformada per la seva prefectura administrativa.
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
Ajudes socials
- Justificants documental de l'ajuda sol·licitada.
- Proposada resum signada per la prefectura de Personal o per la prefectura de servei de Recursos Humans.
5. Variacions en nòmina:
Altes:
Serà suficient amb la diligència expedida pel departament de Personal, acreditativa de la causa de l'alta.
Baixes:
Serà suficient amb la diligència expedida pel departament de Personal, acreditativa de la causa de la baixa.
En relació a les variacions de nomina s'ha d'adjuntar llista d'incidència signat pel Cap de Personal de l'Ajuntament.
ARTICLE 13. Contractació administrativa.
En relació a la fiscalització prèvia aquesta tasca es limita a detallar la fiscalització prèvia limitada d'expedients referits a contractes comprovant solament els requisits bàsics enumerats a l'apartat 2 de l'article 11 d'aquest Reglament.
A més dels requisits basics enumerats a l'article 11.2 d'aquest Reglament es comprovaran els documents i requisits següents:
1.Preparació i Aprovació de la despesa:
- Quan s'utilitzin plecs tipus de clàusules administratives, que existeixi constància que el contracte a celebrar és de naturalesa anàloga a l'informat jurídicament.
- Plec de clàusules administratives particulars informat jurídicament o subscrit per tècnic jurídic.
- Plec de prescripcions tècniques.
- Informe emès per la Secretaria general en relació al procediment d'adjudicació a emprar i als criteris d'adjudicació. Quan es proposi com a procediment d'adjudicació el negociat, comprovar que concorren les circumstàncies per les quals legalment es permet aquest procediment.
Al tractar-se d'un PCAP o document descriptiu que estableix varis criteris de valoració, que estiguin directament vinculats amb l'objecte del contracte. En cas que hi hagi un únic criteri de valoració, que aquest estigui relacionat amb les despeses, puguin ser el preu o un criteri basat en la rentabilitat, com el cost de cicle de vida d'acord amb el 149 LCSP. En cas que s'utilitzin criteris que depenen d'un judici de valor, es presenti en sobre independent del resta de la proposició.
- Quan es prevegi en el plec de clàusules administratives la utilització de la subhasta electrònica, informar que els criteris d'adjudicació a què es refereix aquesta es basin en modificacions referides al preu o requisits quantificables i susceptibles de ser expressats en xifres o percentatges.
- S'ha tramitat simultàniament projecte amb la licitació.
- S'ha procedit a la publicació de l'anunci de licitació i exposició pública del projecte. Es proposa l'aprovació definitiva del projecte.
- Al preveure modificacions als plecs que aquestes no superin el 20% del preu inicial del contracte i que la formula de modificacions es formuli de forma clara, precisa e inequívoca, i amb el detall suficient, en els termes de l'article 204 de la LCSP.
Especialitats en Obres:
- Projecte degudament aprovat, informat i, si resulta preceptiu, supervisat. O bé se sotmet a aprovació simultània el projecte, informat i supervisat.
- Acta de replanteig previ i acta de disponibilitat dels terrenys, signada pel tècnic redactor del projecte i conformat pel tècnic competent.
2.Compromís de la despesa:
- Adjudicació
- Les actes signades de la Mesa de contractació celebrada i, si escau, proposta d'adjudicació.
- Quan es declari l'existència d'ofertes amb baixes anormals o desproporcionades, que existeix constància de la sol·licitud d'informació als licitadors i informe favorable del servei tècnic corresponent.
- Si s'utilitza el procediment negociat, es comprovarà que s'ha procedit a convidar a la licitació a un mínim de 3 empreses excepte impossibilitat motivada
- Garantia definitiva, segons que s'hagi previst en el plec el seu innecessària.
- Incorporar a l'expedient la documentació acreditativa de què l'empresari es troba al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament, així com amb la resta de documentació exigida en l'acord d'adjudicació.
Modificats:
- Informe emès per la Secretaria general, tant aquells que figuren als plecs com els qui no es contemplen al plecs.
- Informe emes pel Director Facultatiu
- La proposta el reajustament de la garantia definitiva.
Obres, obres accessòries o complementàries:
- Projecte degudament aprovat, informat i, si resulta preceptiu, supervisat.
- Acta de replanteig previ i acta de disponibilitat dels terrenys.
- Informe emès per la Secretaria general.
- Informe en relació a les circumstàncies imprevistes que motiven l'obra i que són necessàries per executar l'obra tal com estava descrita en el projecte sense modificar-la.
- La proposta contempla el reajustament de la garantia definitiva.
Revisions de preus:
- Informe jurídic de què la revisió no està expressament exclosa en el plec de clàusules ni en el contracte.
- Conformitat dels serveis corresponents de l'òrgan gestor.
3. Reconeixement de l'obligació:
- Conformitat dels serveis corresponents per l'òrgan competent.
- Factura per l'empresa adjudicatària.
En obres:
-Certificació original d'obra, amb relació valorada, autoritzada pel director d'obra, acompanyada de la factura.
En modificats:
-Document acreditatiu del reajustament de la garantia
Certificació final:
- Acta de conformitat de recepció de l'obra. Servirà com a Delegació de la intervenció en la comprovació material, sobre l'efectiva inversió de l'adquisició d'obra.
- Liquidació autoritzada pel Director facultatiu de l'obra i supervisada pel Tècnic
Pròrroga del contracte:
- Informe jurídic de Secretaria que està prevista en el plec de clàusules administratives particulars.
- Que, si escau, no se superen els límits de durada previstos en el plec de clàusules administratives particulars.
- Informe favorable a la pròrroga emès pel servei interessat.
Pagament d'interessos de demora i de la indemnització pels costos de cobrament:
- Informe de la Secretaria General o qui hagi delegat.
Indemnitzacions a favor del contractista:
- Informe dels Secretari General o en qui hagi delegat.
-Informe tècnic.
Resolució del contracte:
- Informe de la Secretaria General o en qui hagi delegat.
- Devolució de la fiança o cancel·lació d'aval:
- Informe del Servei sobre compliment el de les obligacions del contracte i possibles responsabilitats que poguessin exigir-se al contractista.
- Informe de tresoreria que acrediti la constitució de la fiança pel contractista i que no hagi estat retornada.
ARTICLE 14. Subvencions.
En relació a la fiscalització prèvia aquesta tasca es limitar a detallar la fiscalització prèvia limitada d'expedients referits subvencions comprovant solament els requisits bàsics enumerats a l'apartat 2 de l'article 11 d'aquest Reglament.
A més dels requisits basics enumerats a l'article 11.2 d'aquest Reglament es comprovaran els documents i requisits següents:
1. Subvencions directes
- Atorgament de la subvenció- Fase Autorització i Disposició de la Despesa (AD):
- Informe jurídic de Secretaria en relació al conveni o resolució que es proposa adoptar relatiu a la concessió directa de la concessió s'empara en alguns dels supòsits que habiliten per aquest supòsit d'acord amb la normativa corresponent.
Reconeixement de l'obligació:
a) En el cas que es proposin pagaments parcials, per a cada pagament es comprovarà, a més dels extrems anteriorment assenyalats per a les bestretes, que:
- S'ha previst expressament tal possibilitat a les bases del conveni.
- S'aporta la justificació requerida a les bases, a nom de l'entitat subvencionada i en proporció a l'establert a les bases.
- Documentació acreditativa conforme al proposat de què beneficiari/s es troba al corrent de les seves obligacions amb l'Entitat Local, amb l'AEAT i amb la Seguretat Social.
b) En cas d'abonament total o últim pagament, es comprovarà a més que:
- S'aporta la justificació requerida a les bases.
- Consta l'expedient com informat per l'òrgan concedent.
- Que s'acompanya certificació expedida per l'òrgan encarregat del seguiment de la subvenció d'acord amb l'article 88.3 de la LGS.
ARTICLE 15. Contractes Patrimonials
En relació a la fiscalització prèvia aquesta tasca es limitar a detallar la fiscalització prèvia limitada d'expedients referits als contractes patrimonials comprovant solament els requisits bàsics enumerats a l'apartat 2 de l'article 11 d'aquest Reglament.
A més dels requisits basics enumerats a l'article 11.2 d'aquest Reglament es comprovaran els documents i requisits següents:
Arrendament de béns de particulars
Expedient inicial:
-Documentació acreditativa registral de la titularitat del bé a nom del propietari.
- Informe de l'Arquitecte Municipal a on figura valoració pericial respecte del preu de l'arrendament i es justifica l'arrendament directe.
- Informe jurídic de Secretaria
Compromís de despesa:
- Que l'adjudicatari es troba al corrent de les seves obligacions tributàries, amb l'Entitat Local i amb la Seguretat Social.
- Que s'han donat els requisits de publicitat i concurrència legalment establerts.
Reconeixement de l'obligació:
- Conformitat dels serveis competents amb la prestació realitzada.
- Que l'arrendador aporti factura.
- Comprovar que el document comptable contempla la retenció d'IRPF, si escau.
- Que l'informe del departament gestor es pronuncia respecte de la finalitat pública o interès social de la destinació del bé, i la concurrència de l'efectiva precarietat de la cessió.
ARTICLE 16. Objeccions i observacions complementàries en la fiscalització i intervenció limitada prèvia.
1. Si no es complissin els requisits exigits, l'òrgan interventor procedirà a formular objecció en la forma i amb els efectes previstos en aquesta secció 1a.
2. L'òrgan interventor podrà formular les observacions complementàries que consideri convenients, sense que aquestes tinguin, en cap cas, efectes suspensius en la tramitació dels expedients. Respecte a aquestes observacions no procedirà el plantejament de discrepància.
ARTICLE 17. Exempció de fiscalització prèvia limitada.
No estaran sotmesos a la fiscalització prèvia limitada:
a. Les despeses de material no inventariable.
b. Els contractes menors.
c. Les despeses de caràcter periòdic i altre de tracte successiu, una vegada fiscalitzat la despesa corresponent al període inicial de l'acte o contracte del qual derivin o les seves modificacions.
d. Les despeses menors de 3.005,06 euros que, d'acord amb la normativa vigent, es facin efectius a través del sistema de bestretes de caixa fixa.
SECCIÓ 4a. De la intervenció prèvia del reconeixement de l'obligació i de la inversió
ARTICLE 18. Intervenció de la liquidació de la despesa.
1. Estan sotmeses a intervenció prèvia les liquidacions de despeses o reconeixement d'obligacions, ja tinguin el seu origen en la llei o en negocis jurídics vàlidament celebrats.
2. Aquesta intervenció es practicarà per l'òrgan interventor amb caràcter previ a l'acord de liquidació de la despesa o reconeixement de l'obligació i constituirà la fase “O”.
En aquest moment haurà de quedar documentalment acreditat que es compleixen tots els requisits necessaris per al reconeixement de l'obligació, entre els quals es trobarà, si escau, l'acreditació de la realització de la prestació o el dret del creditor de conformitat amb els acords que van autoritzar i van comprometre la despesa així com el resultat favorable de la comprovació material de la inversió.
ARTICLE 19. Contingut de les comprovacions.
Sense perjudici de les verificacions en cas d'aplicar-se el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics, en efectuar la intervenció prèvia de la liquidació de la despesa o reconeixement d'obligacions s'haurà de comprovar a més:
a) Que les obligacions responen a despeses aprovades en les fases comptables “A” i “D” i si escau, fiscalitzats favorablement, tret que l'aprovació de la despesa i el reconeixement de l'obligació hagin de realitzar-se simultàniament.
b) Que els documents justificatius de l'obligació s'ajusten a les disposicions legals i reglamentàries que resultin d'aplicació. En tot cas, en la documentació haurà de constar:
- Identificació del creditor.
- Import exacte de l'obligació.
- Les prestacions, serveis o altres causes de les quals derivi l'obligació del pagament.
c) Que s'ha comprovat materialment, quan escaigui, l'efectiva i conforme realització de l'obra, servei, subministrament o despesa, i que ha estat realitzada si escau, aquesta comprovació.
ARTICLE 20. Intervenció material de la inversió.
1. La intervenció de la comprovació material de la inversió, es realitza abans de liquidar la despesa o reconèixer l'obligació efectuant-se sobre la realitat física de les inversions.
2. Aquesta intervenció material de la inversió es practicarà per l'òrgan interventor i verificarà:
- La realització de les obres, serveis i adquisicions finançats amb fons públics, i
- La seva adequació al contingut del corresponent contracte.
La intervenció de la comprovació material de la inversió es realitzarà, en tot cas, concorrent l'òrgan interventor, o en qui delegui, a l'acte de recepció de l'obra, servei o adquisició de què es tracti. Quan s'apreciïn circumstàncies que ho aconsellin, l'òrgan interventor podrà acordar la realització de comprovacions materials de la inversió durant l'execució de les obres, la prestació de serveis i fabricació de béns adquirits mitjançant contractes de subministraments.
3. L'òrgan interventor ha d'estar assessorat quan sigui necessària la possessió de coneixements tècnics per realitzar la comprovació material.
4. La intervenció de la comprovació material de la inversió serà preceptiva quan l'import d'aquesta sigui igual o superior a 50.000,00 euros, a exclusió de l'Impost sobre el Valor Afegit.
En aquest cas, els òrgans gestors hauran de sol·licitar a l'òrgan interventor, o en qui delegui, la seva assistència a la comprovació material de la inversió, amb una antelació de vint dies a la data prevista per a la recepció de la inversió de què es tracti.
El resultat de la comprovació material de la inversió es reflectirà en acta que serà subscrita per tots els que concorrin a l'acte de recepció de l'obra, servei, o adquisició i en la qual es faran constar, si escau, les deficiències apreciades, les mesures a adoptar per esmenar-les i els fets i les circumstàncies rellevants de l'acte de recepció.
En aquesta acta o en informe ampliatori podran els concurrents, de forma individual o col·lectiva, expressar les opinions que estimin pertinents.
5. En la resta de casos la intervenció de la comprovació material de la inversió no serà preceptiva, justificant-se la comprovació de la inversió amb un dels següents mitjans:
- L'acta de conformitat signada pels qui van participar en aquesta.
- Amb una certificació expedida pel responsable de la unitat o Regidor de l'àrea corresponent a qui correspongui rebre o acceptar les obres, serveis o adquisicions, en la qual s'expressarà haver-se fet càrrec del material adquirit, especificant-ho amb el detall necessari per a la seva identificació, o haver-se executat l'obra o el servei conformement a les condicions generals i particulars que, en relació amb ells, haguessin estat prèviament establertes.
SECCIÓ 5a. De la intervenció formal i material del pagament
ARTICLE 21. De la intervenció formal del pagament.
1. Estan sotmesos a intervenció formal de l'ordenació del pagament els actes pels quals s'ordenen pagaments amb càrrec a la Tresoreria.
2. Aquesta intervenció tindrà per objecte verificar:
- Que les ordres de pagament es dicten per òrgan competent.
- Que s'ajusten a l'acte de reconeixement de l'obligació, mitjançant l'examen dels documents originals o de la certificació d'aquest acte i de la seva intervenció subscrita per aquests òrgans que van realitzar aquestes actuacions.
- Que s'acomoden al pla de disposició de fons, mitjançant l'examen del propi pla de disposició de fons o de l'informe que sobre aquest tema emeti la Tresoreria.
- En els supòsits d'existència de retencions judicials o de compensacions de deutes del creditor, que les corresponents minoracions en el pagament s'acreditaran mitjançant els acords que les disposin.
ARTICLE 22. Conformitat i objecció.
Si l'òrgan interventor considerés que les ordres de pagament compleixen els requisits assenyalats en l'article anterior, farà constar la seva conformitat mitjançant diligència signada en el document en què l'ordre es conté o en document resumeixen de càrrec a les caixes pagadores.
L'incompliment dels requisits exigits en l'article anterior de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor, en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a. del present capítol.
ARTICLE 23. De la intervenció material del pagament.
1. Està sotmesa a intervenció material del pagament l'execució de les ordres de pagament que tinguin per objecte:
a) Complir, directament, les obligacions de la Tresoreria de l'entitat.
b) Situar fons a la disposició de caixers i agents facultats legalment per realitzar pagaments als creditors.
c) Instrumentar el moviment de fons i valors entre els comptes de la Tresoreria.
2. Aquesta intervenció inclourà la verificació de:
- La competència de l'òrgan per a la realització del pagament,
- La correcta identitat del perceptor
- L'import degudament reconegut.
3. Quan l'òrgan interventor trobi conforme l'actuació signarà els documents que autoritzin la sortida dels fons i valors. Si no la troba conforme quant a la identitat del perceptor o la quantia del pagament formularà objecció motivada i per escrit, en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a. del present capítol.
SECCIÓ 6a. De la fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar i bestretes de caixa fixa
ARTICLE 24. Fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar.
La fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar per les quals es posen fons a la disposició dels òrgans pagadors de l'Entitat Local i els seus organismes autònoms es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:
a) Que les propostes de pagament a justificar es basen en ordre o resolució d'autoritat competent per autoritzar les despeses a què es refereixin.
b) Que existeix crèdit i el proposat és l'adequat.
c) Que s'adapten a les normes que regulen l'expedició d'ordres de pagament a justificar amb càrrec als seus respectius pressupostos de despeses.
d) Que l'òrgan pagador, al favor del qual es lliurin les ordres de pagament, ha justificat dins del termini corresponent la inversió dels fons percebuts amb anterioritat per aquests conceptes pressupostaris. No obstant això, no procedirà l'objecció per falta de justificació dins del termini de deslliuraments anteriors quan, per pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament a la seguretat pública, el President de l'Entitat autoritzi l'expedició d'una ordre de pagament específica.
e) Que l'expedició d'ordres de pagament «a justificar» compleix amb el pla de disposició de fons de la Tresoreria, excepte en el cas de què es tracti de pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament a la seguretat pública.
S'entendrà que es compleix amb el pla de disposició de fons de la Tresoreria, quan les ordres de pagament a justificar es realitzin amb càrrec a conceptes pressupostaris autoritzats a les bases d'execució del pressupost.
ARTICLE 25. Fiscalització prèvia de les ordres de pagament de bestretes de caixa fixa.
1. La fiscalització prèvia de les ordres de pagament per a la constitució o modificació de les bestretes de caixa fixa es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:
a) L'existència i l'adaptació a les normes que regulen la distribució per caixes pagadores de la despesa màxima assignada.
b) Que la proposta de pagament es basa en resolució d'autoritat competent.
2. Sense perjudici de la resta de requisits que puguin regular les bases d'execució, en la fiscalització prèvia de les reposicions de fons per bestretes de caixa fixa l'òrgan interventor comprovarà en qualsevol cas:
a) Que l'import total dels comptes justificatius coincideix amb el dels documents comptables d'execució del pressupost de despeses.
b) Que les propostes de pagaments es basen en resolució d'autoritat competent.
c) Que existeix crèdit i el proposat és adequat.
ARTICLE 26. Especialitats quant al règim de les objeccions.
1. L'incompliment dels requisits exigits en els articles anteriors de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a. del present capítol.
ARTICLE 27. Intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar i bestretes de caixa fixa.
1. En la intervenció dels comptes justificatius dels pagaments a justificar i de les bestretes de caixa fixa, es es comprovarà en tot cas:
- Que corresponen a despeses concretes i determinades en l'execució de les quals s'hagi seguit el procediment aplicable en cada cas,
-Que són adequats per fi pel qual es van lliurar els fons,
- Que s'acredita la realització efectiva i conforme de les despeses o serveis
- Que el pagament s'ha realitzat a creditor determinat per l'import degut.
2. Aquesta intervenció es durà a terme per l'òrgan interventor, mitjançant l'examen dels comptes i els documents que justifiquin cada partida, utilitzant-se tasques de mostreig.
Els resultats es reflectiran en informe en el qual l'òrgan interventor manifestarà la seva conformitat amb el compte o els defectes observats en aquesta. L'opinió favorable o desfavorable continguda en l'informe es farà constar en el compte examinat, sense que tingui aquest informi efectes suspensius respecte de l'aprovació del compte.
L'òrgan competent aprovarà, si escau, els comptes, que quedaran a la disposició de l'òrgan de control extern.
3. En ocasió de la dació de compte de la liquidació del pressupost, en un punt addicional, s'elevarà a aquest òrgan un informe amb els resultats obtinguts del control dels comptes a justificar i bestretes de caixa fixa.
SECCIÓ 7a. De l'omissió de la funció interventora
ARTICLE 28. De l'omissió de la funció interventora.
1. En els supòsits en els quals la funció interventora fos preceptiva i s'hagués omès, no es podrà reconèixer l'obligació, ni tramitar el pagament, ni intervenir favorablement aquestes actuacions fins que es conegui i resolgui aquesta omissió en els termes previstos en el present article.
2. Si l'òrgan interventor en conèixer d'un expedient observés omissió de la funció interventora ho manifestarà a l'autoritat que hagués iniciat aquell i emetrà al mateix temps la seva opinió respecte de la proposta, a fi que, unint aquest informe a les actuacions, pugui el Batle de l'Entitat decidir si contínua el procediment o no i altres actuacions que si escau, procedeixin.
En els casos de què l'omissió de la fiscalització prèvia es refereixi a les obligacions o despeses la competència de les quals sigui de Ple, el President de l'Entitat haurà de sotmetre a decisió del Ple si contínua el procediment i les altres actuacions que, si escau, procedeixin.
L'acord favorable del President, del Ple o de la Junta de Govern Local no eximirà de l'exigència de les responsabilitats a què, si escau, pertoqués.
3. Aquest informe, que no tindrà naturalesa de fiscalització, posarà de manifest els següents extrems:
a) Descripció detallada de la despesa, amb inclusió de totes les dades necessàries per a la seva identificació, fent constar, almenys, l'òrgan gestor, l'objecte de la despesa, l'import, la naturalesa jurídica, la data de realització, el concepte pressupostari i exercici econòmic al qual s'imputa.
b) Exposició dels incompliments normatius que, segons el parer de l'interventor informant, es van produir al moment en què es va adoptar l'acte amb omissió de la preceptiva fiscalització o intervenció prèvia, enunciant expressament els preceptes legals infringits.
c) Constatació de què les prestacions s'han dut a terme efectivament.
d) Comprovació de què existeix crèdit pressupostari adequat i suficient per satisfer l'import de la despesa.
e) Possibilitat i conveniència de revisió dels actes dictats amb infracció de l'ordenament, que serà apreciada per l'interventor en funció de si s'han realitzat o no les prestacions, el caràcter d'aquestes i la seva valoració, així com dels incompliments legals que s'hagin produït.
4. Aquests casos s'inclouran en l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel President de l'Entitat Local contràries a les objeccions efectuades.
TITULO III. DEL CONTROL FINANCER
CAPITULO I.
Disposicions generals
ARTICLE 29.- Objecte, forma d'exercici i abast.
1. El control financer al qual es refereix l'article 29 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, té per objecte verificar que el funcionament dels serveis d'aquesta Entitat Local en l'aspecte economicofinancer dels subjectes enumerats en l'article 1 d'aquest Reglament, s'adequa als principis de legalitat, economia, eficiència i eficàcia, comprovant l'adequada i correcta obtenció i utilització dels crèdits, així com la realitat i la regularitat de les operacions amb ells finançades.
2. El control financer, que serà exercit amb plena autonomia i independència respecte de les unitats i entitats o organismes la gestió dels quals es controli, es realitzarà per la Intervenció, de conformitat amb el previst en el present Reglamento, en les instruccions recollides a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local i en la normativa bàsica d'aplicació: el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local i el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, sense perjudici de que la Intervenció faci constar la manca de mitjans materials i/o humans necessaris per dur a terme les tasques de control financer mitjançant informe escrit dirigit a Batle de la Corporació.
3. El control financer es durà a terme a través de les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, amb l'abast determinat en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
ARTICLE 30. Actuacions de control financer.
1. El control financer permanent s'exercirà mitjançant comprovació de què el funcionament de l'activitat economicofinancera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent, s'ajusta a l'ordenament jurídic i als principis generals de bona gestió financera, realitzat de forma contínua, i mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
Aquest control financer permanent podrà consistir en:
a) L'examen de registres comptables, comptes, estats financers o estats de seguiment elaborats per l'òrgan gestor.
b) L'examen d'operacions individualitzades i concretes.
c) La comprovació d'aspectes parcials i concrets d'un conjunt d'actes.
d) La verificació material de l'efectiva i conforme realització d'obres, serveis, subministraments i despeses.
e) L'anàlisi dels sistemes i procediments de gestió.
f) La revisió dels sistemes informàtics de gestió que siguin precisos.
g) Altres comprovacions en atenció a les característiques especials de les activitats economicofinanceres realitzades per l'òrgan gestor i als objectius que es persegueixin.
2. Les auditories consistiran en la verificació, realitzada amb posterioritat i efectuada de forma sistemàtica, de l'activitat economicofinancera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent, mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
Aquestes actuacions, d'acord amb els objectius que en cada cas es persegueixin, podran utilitzar, per a l'anàlisi de l'activitat economicofinancera, algun dels següents models d'auditoria: de comptes, de compliment, i operativa.
Per a l'aplicació dels procediments d'auditoria, els encarregats d'aquesta podran:
a. Examinar quants documents i antecedents de qualsevol classe afectin directa o indirectament a la gestió econòmic financera de l'òrgan, organisme o ens auditat.
b. Requerir quanta informació i documentació es consideri necessària per a l'exercici de l'auditoria.
c. Sol·licitar informació fiscal i de Seguretat Social.
d. Sol·licitar de tercers informació sobre operacions realitzades per aquest, sobre els saldos comptables generats per aquestes i sobre els costos, quan estigui previst expressament en el contracte l'accés de l'administració a aquests o existeixi un acord sobre aquest tema amb el tercer.
e. Verificar la seguretat i la fiabilitat dels sistemes informàtics que suporten la informació economicofinancera i comptable.
f. Efectuar les comprovacions materials de qualsevol classe d'actius dels ens auditats, a la fi dels quals els auditors tindran lliure accés a aquests.
g. Sol·licitar els assessoraments i els dictàmens jurídics i tècnics que siguin necessaris.
h. Quantes altres actuacions es considerin necessàries per obtenir evidència en la qual suportar les conclusions.
3. La Intervenció podrà fer constar la manca de mitjans materials i/o humans necessaris per dur a terme les tasques de control financer mitjançant informe escrit dirigit a Batle de la Corporació.
ARTICLE 31. Col·laboració en les actuacions d'auditoria pública
1. A proposta de l'òrgan interventor, per a la realització de les auditories públiques podrà recaptar-se col·laboració pública o privada, sempre que es consigni als pressupostos de l'Entitat Local la quantia suficient per respondre a les necessitats de col·laboració.
2. Aquesta col·laboració d'altres òrgans públics es durà a terme mitjançant el concert dels Convenis oportuns.
3. D'igual manera, si així s'estima oportú per l'òrgan interventor es podrà contractar la col·laboració amb signatures privades d'auditoria que hauran d'ajustar-se a les instruccions dictades per aquesta Intervenció.
Els auditors seran contractats per un termini màxim de dos anys, prorrogable en els termes establerts en la legislació de contractes del sector públic, no podent superar-se els vuit anys de realització de treballs sobre una mateixa entitat a través de contractacions successives, incloses les seves corresponents pròrrogues, ni podent a aquests efectes ser contractats per a la realització de treballs sobre una mateixa entitat fins transcorreguts dos anys des de la finalització del període de vuit.
Les societats d'auditoria o auditors de comptes individuals concurrents en relació amb cada treball a adjudicar no podran ser contractats quan, en aquest any o l'any anterior a aquell en què desenvoluparan el seu treball, hagin realitzat o realitzin altres treballs per a l'entitat, sobre àrees o matèries respecte de les quals hagi de pronunciar-se l'auditor en el seu informe.
CAPITULO II. Del resultat del control financer
ARTICLE 32. Informes de control financer.
1. L'òrgan interventor, o òrgan en qui delegui, que hagi desenvolupat les actuacions de control financer, haurà d'emetre informe escrit en el qual s'exposaran de forma clara, objectiva i ponderada:
- Els fets comprovats.
- Les conclusions obtingudes.
- Les recomanacions sobre les actuacions objecto de control.
- Les deficiències que hagin de ser esmenades mitjançant una actuació correctora immediata.
2. Aquest informe tindrà caràcter provisional i es remetrà per l'òrgan que hagi efectuat el control al gestor directe de l'activitat controlada perquè, en el termini màxim de quinze dies des de la recepció de l'informe, formuli les al·legacions que estimi oportunes o en el cas d'existir deficiències admeses per l'òrgan gestor, aquest indiqui les mesures necessàries i el calendari previst per solucionar-les.
3. Amb base en l'informe provisional i en les al·legacions rebudes, l'òrgan interventor emetrà l'informe definitiu. Si no s'haguessin rebut al·legacions en el termini assenyalat per a això l'informe provisional s'elevarà a definitiu.
4. L'informe definitiu inclourà les al·legacions del gestor i, si escau, les observacions de l'òrgan de control sobre aquestes al·legacions.
ARTICLE 33. Destinataris dels informes de control financer.
1. Els informes definitius de control financer seran remesos per la Intervenció als següents destinataris:
a. Al gestor directe de l'activitat controlada i/o Regidor de l'àrea.
b. Al Batle President de l'Entitat, i a través d'ell, al Ple perquè en prengui coneixement.
L'anàlisi de l'informe constituirà un punt independent en l'ordre del dia de la corresponent sessió plenària.
c. A la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per a la seva integració en el registre de comptes anuals del sector públic.
ARTICLE 34. Informe resum
1. L'òrgan interventor haurà d'elaborar amb caràcter anual i en ocasió de l'aprovació del compte general, l'informe resum dels resultats del control intern assenyalat en l'article 213 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
2. Aquest informe contindrà els resultats més significatius derivats de les de les actuacions de control financer i de funció interventora realitzades en l'exercici anterior.
ARTICLE 35. Destinataris de l'informe resum.
1. L'informe resum del control intern de l'Entitat Local seran remesos per la Intervenció als següents destinataris:
a. Al Ple, a través del Batle de l'Entitat.
b. A la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, en el curs del primer quadrimestre de cada any
ARTICLE 36. Pla d'acció.
1. De les febleses, deficiències, errors i incompliments que es posin de manifest en l'informe resum referit en l'article anterior, el Batle de l'Entitat formalitzarà un pla d'acció que determini les mesures a adoptar per esmenar-les.
2. El pla d'acció contindrà:
- les mesures de correcció adoptades,
- el responsable d'implementar-les i
- el calendari d'actuacions a realitzar, relatius tant a la gestió de la pròpia Entitat com a la dels organismes i entitats públiques adscrites o dependents i de les quals exerceixi la tutela.
3. El pla d'acció serà remès a l'òrgan interventor de l'Entitat Local, que valorarà la seva adequació per solucionar les deficiències assenyalades i si escau els resultats obtinguts.
L'òrgan interventor informarà al Ple sobre la situació de la correcció de les febleses posades de manifest.”
Son Servera, 25 de setembre de 2020
La batlessa
Natalia Troya Isern