Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM

Núm. 8963
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 25 de setembre de 2020 per la qual es prorroguen les mesures adoptades mitjançant la resolució de 28 d’agost de 2020, es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, i s’estableix la flexibilització d’algunes mesures per a l’illa de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

​​​​​​Fets

1. Mitjançant el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears, es declarà superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, declaració que sorgia efectes a partir del dia 21 del mateix mes.

2. Aquell mateix dia i en aplicació del que disposava l'article 2 del Reial decret 555/2020, de 5 de juny, pel qual es prorrogava l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, restà sense efectes l'estat d'alarma declarat en tot l'Estat.

3. El Consell de Govern, per acord adoptat en la sessió de 19 de juny de 2020, va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, mesures que han de vigir fins que el Govern central, de manera motivada, declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, sense perjudici que es puguin modificar si varien les circumstàncies que les motiven, o revocar si desapareixen.

4. El mateix Acord, en el punt tercer, habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1 de l'Acord, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears, adscrit a la Conselleria de Salut i Consum.

5. L'annex 1 de l'Acord esmentat inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció per evitar el contagi de la COVID-19 entre els ciutadans de les Illes Balears i, en el cas que dissortadament es produeixi el contagi, poder disposar de possibilitats més bones de traçar aquests contagis i controlar els rebrots de la malaltia.

Aquest Pla de Mesures Excepcionals ha anat adaptant-ne el contingut en funció de l'evolució de la situació epidemiològica en el territori, així com del coneixement científic que s'ha generat respecte de la COVID-19.

6. A partir del 21 de juny, data de l'inici del període de «nova normalitat», s'ha incrementat substancialment la mobilitat de la població en comparació amb el període previ. Malgrat el manteniment de les mesures bàsiques de control de la transmissió, la mobilitat de la població i el contacte entre persones de grups diferents de convivència estable han generat noves cadenes de transmissió del SARS-CoV-2 en la població.

7. Cap a finals del mes d'agost, es va identificar que entre els factors que havien afavorit la transmissió del SARS-CoV-2 a la població hi havia el fet de no mantenir una distància interpersonal de seguretat, la presència d'un nombre elevat de persones en un mateix espai, especialment si és tancat, i l'absència d'ús de la mascareta. Els espais en què concorren de manera simultània dos d'aquests factors o més s'havien convertit, doncs, en espais de contagi de risc especial. Per tant, a fi de combatre més bé l'expansió de l'epidèmia, calia millorar l'adherència a l'ús de la mascareta, estendre'n l'ús a les situacions que comporten un risc especial, disminuir la densitat de persones en les situacions incompatibles amb l'ús de mascareta i evitar les aglomeracions incontrolades de persones a l'espai públic.

8. També s'havia observat que la majoria dels brots de COVID-19 que es detecten a les Illes Balears tenen un origen familiar, afavorits per la relaxació de les precaucions que es produeix en els entorns de confiança i, per tant, la contenció de l'epidèmia també requeria l'establiment de restriccions dirigides a les trobades de tipus social i familiar.

9. Arran de tot això, es va dictar la resolució de la consellera de Salut i Consum de 28 d'agost de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020, que incorpora mesures més restrictives, per a les quals es va establir un termini inicial de quinze dies de durada, comptadors a partir de la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de manera que aquestes mesures havien de finalitzar el dia 12 de setembre de 2020.

10. En data de 9 de setembre de 2020, malgrat que havien passat deu dies consecutius de disminucions en la incidència acumulada de casos de COVID-19, les Illes Balears continuaven presentant una incidència acumulada en els darrers catorze dies per sobre de 150 casos per 100.000 habitants, i mostraven, a més, indicis clars de la presència de transmissió comunitària en totes les illes i un augment progressiu dels nivells d'ocupació hospitalària per part de malalts de COVID-19. Aquests fets indicaven que era necessari perllongar en el temps determinades mesures restrictives de les activitats que suposen un risc més alt de transmissió de la COVID-19.

11. Es va tenir present, també, que la resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 va establir, en l'apartat II, com un dels principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 en els centres educatius, la conformació de grups estables de convivència. Per tant, es feia necessari també definir mesures que restringeixin l'ús d'espais destinats a activitats de lleure infantil que puguin implicar la participació de nins integrants de grups estables diversos fora de l'àmbit escolar.

12. Per tot això, es va aprovar la resolució de la consellera de Salut i Consum d'11 de setembre de 2020 per la qual es prorroguen les mesures adoptades mitjançant la Resolució de 28 d'agost de 2020 i es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020.

13. Actualment, es continua observant una millora progressiva en els indicadors epidemiològics, amb una davallada del 32,5 % de la incidència acumulada a 14 dies de manera global en tota la comunitat autònoma. No obstant això, aquesta millora no es produeix de manera homogènia en el conjunt dels territoris insulars; així, la millora és més acusada a l'illa de Menorca, amb una disminució del 68 %, seguida per l'illa de Formentera, amb un 63 % i, finalment, les illes de Mallorca, amb un 33 %, i Eivissa, amb un 16 % de disminució. S'ha observat també una disminució molt significativa en la taxa de positivitat, que ha passat del 9,11 % en data 11 de setembre al 5,37 % el dia 23 de setembre.

14. Malgrat aquesta millora evident en els indicadors epidemiològics analitzats, aquests indicadors assenyalen que, d'acord amb els criteris definits pel Centre Europeu de Control i Prevenció de Malalties (ECDC), les Illes Balears es troben encara en una situació de risc atès que, amb una incidència a catorze dies de 238 i una taxa de positivitat del 5,37 %, continuen presentant valors marcadament per sobre dels llindars establerts de 60 casos per 100.000 habitants i el 3 % de positivitat.

15. Així mateix, s'ha considerat convenient modificar els aforaments màxims d'alguns establiments per tal d'assegurar que poden dur a terme la seva activitat habitual sense posar en perill la seguretat sanitària dels usuaris d'aquests serveis. Igualment, es considera adient exceptuar els horaris de limitació de determinades activitats o d'ús de certs espais per als casos en què es valora que el risc sanitari és molt baix.

16. D'altra banda i quant a l'illa de Menorca, ens trobam amb una situació epidemiològica que permet flexibilitzar algunes de les mesures adoptades amb caràcter general per a aquesta illa atès que Menorca, de forma global, mostra indicadors en data de 23 de setembre que es troben per sota dels llindars de territori de risc esmentats abans, amb una incidència acumulada de 31,05 casos per 100.000 habitants els darrers catorze dies, i una taxa de positivitat de l'1,3 %. Així doncs, s'ha considerat adequat augmentar els aforaments en mercats ambulants i terrasses d'establiments de restauració i hoteleria, atès que, ja que són activitats que es fan a l'aire lliure, suposen un risc menor de contagi si es compara amb les que es duen a terme en espais tancats. A més, tenint en compte la importància d'aquestes activitats per a les persones afectades per les mesures, també es considera que, atesa l'evolució positiva de l'epidèmia a l'illa de Menorca, és adequat flexibilitzar el règim de visites en els serveis socials de tipus residencial per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat, així com permetre les sortides dels residents dels centres.

17. S'ha consultat el Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, el qual, en data 24 de setembre de 2020, ha informat favorablement sobre les mesures que recull aquesta resolució.

Fonaments de dret

1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.

5. El punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 (BOIB núm. 112, de 20-06-2020) pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, disposa que s'habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1, amb la consulta prèvia, si escau, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

6. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.

7. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

8. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.

9. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col•lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

10. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

11. L'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en redacció donada per la Llei 3/2020, de 18 de setembre, de mesures processals i organitzatives per fer front al COVID-19 en l'àmbit de l'Administració de Justícia, estableix que les sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia coneixeran de l'autorització o ratificació judicial de les mesures adoptades en aplicació de la legislació sanitària que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin la limitació o restricció de drets fonamentals quan els seus destinataris no estiguin identificats individualment.

12. La pandèmia de la COVID-19 s'ha configurat com una amenaça mundial que requereix una actuació decidida dels diferents estats i de les administracions públiques, especialment tenint en compte les incerteses que genera el desconeixement d'aspectes bàsics de la malaltia i dels canals de contagi, mutacions del virus que es produeixen, nous canals de contagi i increment del nombre d'asimptomàtics que, infectats pel virus, traslladen la malaltia.

Això obliga les autoritats sanitàries a dur a terme actuacions a l'efecte d'evitar o minimitzar un risc per a la salut, la qual cosa obliga també a ponderar les alternatives tenint en compte l'avaluació del risc i altres factors pertinents, i comprèn, si cal, la selecció i l'aplicació de les mesures de prevenció i control més adequades, a més de les reglamentàries.

13. Totes les limitacions o modalitzacions de restriccions que s'estableixen, que en cap cas no arriben a comportar la suspensió dels drets fonamentals ni una restricció generalitzada, són possibles de manera proporcionada a la preservació necessària de la salut del conjunt dels ciutadans i circumscrites a determinats sectors d'activitat, àrees geogràfiques limitades, activitats que propicien un risc especial de contagi, etc., atès que l'exercici de qualsevol dret fonamental no es pot entendre il•limitat, en primer lloc perquè la mateixa Constitució, a l'article 10.1, ja preveu un límit general dels drets fonamentals en el respecte a l'exercici dels drets per part de les altres persones, però també per la possible limitació que sigui necessària i proporcionada per a la protecció dels altres drets i béns constitucionalment protegits. Així ho ha reconegut de manera constant la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional des de les seves primeres sentències (STC 11/1981, 2/1982 i 91/1983).

14. En qualsevol cas, però, l'adopció de mesures que impliquen privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Prorrogar les mesures que conté la resolució de la consellera de Salut i Consum de 28 d'agost de 2020 per la qual es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, prorrogades també per quinze dies per mitjà de la resolució de la consellera de Salut i Consum d'11 de setembre de 2020 per la qual es prorroguen les mesures adoptades mitjançant la resolució de 28 d'agost de 2020 i es modifiquen mesures concretes del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, per un període de quinze dies més, comptadors a partir de la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les mesures establertes amb caràcter temporal en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 19 de juny de 2020 i modificat posteriorment mitjançant resolucions de la consellera de Salut i Consum, queden també prorrogades amb la mateixa durada que estableix l'apartat anterior, amb les modificacions establertes i les que s'estableixen a continuació.

2. Modificar el darrer paràgraf del punt 3 de l'apartat II del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, referit a les platges, que passa a tenir la redacció següent:

- No es pot romandre a les platges entre les 21.00 i les 7,00 hores, llevat que sigui per dur-hi a terme alguna activitat o competició programada per alguna de les federacions esportives de les Illes Balears.

3. Modificar el text dels paràgrafs segon i quart punt 6 de l'apartat X del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, referit a les condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat a cinemes, teatres, auditoris, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l'aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives, que passen a tenir la redacció següent:

- Els teatres, auditoris i espais similars poden dur a terme la seva activitat, amb els seients preassignats, sempre que no superin el cinquanta per cent de la capacitat permesa en cada sala. Els cinemes i circs de carpa i espais similars, en els quals es permet menjar o beure, poden dur a terme la seva activitat, amb els seients preassignats, sempre que no superin el quaranta-cinc per cent de la capacitat permesa en cada sala.

- En tot cas, la distribució del públic assistent ha de procurar la distància màxima possible entre persones, tot i afavorir l'agrupació de persones convivents. Els espectadors han de dur mascareta protectora. No es permet ni menjar ni beure en els establiments o espais tancats, excepte en els cinemes, circs de carpa i espais assimilats. Els espectadors han de dur mascareta protectora en tot moment, excepte en el moment precís de la consumició. En aquest cas s'ha d'assegurar un radi de distància de com a mínim un metre i mig entre les persones o entre els grups de convivents i altres persones o grups.

4. Modificar el tercer paràgraf del punt 1.1 (referit a les condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat en els establiments que exerceixen l'activitat de restauració i d'entreteniment) de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, que passa a tenir la redacció següent:

- Tots els establiments de restauració (restaurants i bars cafeteria) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no es pot superar en cap cas la 01.00 h. No es permet tampoc l'admissió de nous clients a partir de les 00.00 h. Fora d'aquest horari únicament es permet el funcionament per al servei a domicili, que s'ha de dur a terme a porta tancada, o també de recollida de menjar i beure, que s'ha de dur a terme sense accés dels clients a l'establiment.

5. Establir per a l'illa de Menorca la flexibilització d'algunes mesures establertes en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, en els termes següents:

A) El règim de visites en els serveis socials de tipus residencial per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat establert en el punt 7 de l'apartat VI del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 queda modificat per a l'illa de Menorca de la manera següent:

7. Règim de visites i sortides en els serveis socials de tipus residencial

- Les visites en els serveis socials de tipus residencial per a gent gran, persones en situació de dependència i persones amb discapacitat es poden dur a terme d'acord amb les condicions següents:

a) Les visites s'han d'acordar prèviament amb el centre amb un sistema de cita prèvia i s'ha de garantir l'esglaonament de les visites als residents al llarg del dia.

b) Si per motius organitzatius o d'espai per tal de garantir la distància mínima de seguretat s'ha de limitar el nombre de visites al centre, la direcció ha de garantir que per a cada persona resident que se sol•liciti en pugui rebre com a mínim una setmanal.

c) Les visites han de ser supervisades pel personal del centre per tal de garantir el seguiment de les mesures de seguretat dictades per l'autoritat sanitària i hi ha d'haver un poal amb tapa i pedal per dipositar-hi el material de seguretat una vegada acabi la visita.

d) És obligatori que les visites es duguin a terme en espais amplis i amb bona ventilació, que tenguin un espai per a la neteja de mans o disponibilitat de gel hidroalcohòlic.

e) No es permet fer visites a les habitacions de les persones residents, excepte quan aquestes es trobin enllitades per problemes de salut o prescripció mèdica. En cas que les visites es facin a l'habitació, és imprescindible respectar les mateixes mesures de seguretat.

f) Les persones visitants dels centres han de dur mascareta durant tota la visita i han de fer el rentat de mans abans d'entrar al centre.

- En relació amb les mesures de seguretat, el procediment per fer les visites ha de ser el que recomani en cada moment l'autoritat sanitària. La responsabilitat de complir-lo és de la direcció del centre.

- En qualsevol cas, i abans de l'entrada de la persona visitant al centre, s'han de prendre les mesures següents:

a) Demanar als visitants si tenen simptomatologia compatible amb la COVID-19. No es permet l'entrada en cas que la persona presenti simptomatologia compatible.

b) Prendre la temperatura a la persona que vol visitar el centre. Es recomana que es faci mitjançant un termòmetre làser per evitar el contacte. No es permet l'entrada en cas que la persona presenti una temperatura corporal de 37,5 ºC o superior.

c) Dur un control estricte de les visites amb l'objectiu de facilitar i agilitzar el seguiment de contactes en cas de possibles contagis de COVID-19. El control de visites ha de reflectir:

 

• Nom, llinatges i DNI del resident que rep la visita.

• Nom, llinatges, DNI i telèfons de contacte del visitant.

d) Donar formació tant a les persones residents en el centre com a les seves visites sobre les mesures de seguretat: distància mínima de dos metres entre persones, rentat de mans i ús de mascareta amb tècnica adequada per garantir una visita segura. La persona visitant ha de conèixer les mesures de seguretat i seguir-les, de la mateixa manera que la persona resident quan sigui possible.

- Es permeten les sortides als residents dels centres que no tenguin cap cas actiu o en estudi de la COVID-19 en els termes següents:

a) S'han de possibilitar les sortides terapèutiques acompanyades pel personal del centre i seguint les mesures d'higiene i seguretat marcades per l'autoritat sanitària.

b) Els serveis socials per a persones amb discapacitat o diagnòstic de salut mental de tipus residencial o habitatges supervisats poden autoritzar les sortides dels seus residents sempre que hagin rebut la formació sobre les mesures d'higiene i seguretat i estiguin en condicions d'entendre-les i complir-les.

c) Les persones residents en serveis socials de tipus residencial per a gent gran i/o en situació de dependència poden fer una sortida diària de manera autònoma o acompanyats dels seus familiars o entorn afectiu sempre que hagin rebut la formació sobre les mesures d'higiene i seguretat i estiguin en condicions d'entendre-les i complir-les.

d) Quan les sortides siguin acompanyades dels familiars o entorn afectiu de la persona usuària, han de rebre formació sobre les mesures d'higiene i seguretat i estar en condicions d'entendre-les i complir-les mitjançant la signatura d'una declaració responsable.

e) No es permet que els residents pernoctin fora del seu centre.

- No estan permeses les visites ni les sortides en els casos següents:

a) En els centres en què hi hagi un cas actiu o més o en estudi de la COVID-19.

b) A persones amb la COVID-19.

c) A persones que presentin símptomes d'infecció respiratòria, com per exemple tos, febre o sensació de manca d'aire, o altres símptomes atípics, sospitosos de COVID-19, com ara mal de coll, pèrdua de l'olfacte o del gust, dolors musculars, diarrees, dolor toràcic o cefalees.

d) A persones que hagin estat en contacte amb persones afectades per la COVID-19 els darrers catorze dies.

e) A persones amb una temperatura corporal superior o igual a 37,5 ºC.

B) El cinquè paràgraf del punt 1.1 de l'apartat XII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, referit a les condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat en els establiments que exerceixen l'activitat de restauració i d'entreteniment, queda modificat per a l'illa de Menorca de la manera següent:

- Les terrasses d'establiments que exerceixen l'activitat de restaurant o de bar cafeteria poden obrir al públic amb el límit del setanta-cinc per cent de l'aforament sempre que es pugui assegurar que la disposició de les taules permet el manteniment de la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig. En el cas que l'establiment d'hoteleria i restauració obtingui el permís de l'ajuntament per incrementar la superfície destinada a la terrassa a l'aire lliure es pot incrementar el nombre de taules duent a terme un increment proporcional de l'espai per als vianants en el mateix tram de la via pública en el qual se situï la terrassa. A l'efecte d'aquesta regulació, es considera terrassa a l'aire lliure tot espai no cobert o tot espai que, estant cobert, estigui envoltat lateralment per un màxim de dues parets, murs o paraments.

C) El primer paràgraf del punt 2 de l'apartat XVII del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, referit a les condicions que han de complir els mercats ambulants, queda modificat per a l'illa de Menorca de la manera següent:

- En el cas dels mercats que duen a terme l'activitat a la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària, comunament anomenats mercats ambulants, s'ha de garantir la limitació al setanta-cinc per cent dels llocs habituals o autoritzats en els que en tenguin més de vint-i-un, i prioritzar en tot cas les parades de productes d'alimentació. En els casos en què l'ajuntament incrementi l'espai de venda, es pot incrementar el nombre de parades en què s'incrementi en el mateix percentatge aquell espai per donar cabuda a part o a la totalitat d'autoritzacions, sempre que s'asseguri la distància efectiva de seguretat entre les parades. En el cas de tenir autoritzades o de forma habitual fins a vint parades, es permetrà l'activitat simultània de la totalitat, sempre respectant la distància efectiva de seguretat esmentada entre les parades.

6. Recordar a les autoritats que detectin incompliments de les mesures establertes en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, com també dels aïllaments o de les quarantenes que s'acordin, que els han de comunicar a l'112.

7. Establir que les mesures que recullen els punts 2 a 5 d'aquesta resolució que modifiquen el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, tenen una durada de quinze dies comptadors des de la publicació d'aquesta resolució, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven o aixecar-les si desapareixen.

8. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquesta resolució davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, a l'efecte que estableix l'article 10.8, de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en la redacció que en fa la Llei 3/2020, de 18 de setembre, de mesures processals i organitzatives per fer front a la COVID-19 en l'àmbit de l'Administració de justícia.

9. Notificar aquesta resolució a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, així com a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments de les Illes Balears, amb la finalitat d'establir els controls i les mesures pertinents per garantir-ne l'efectivitat.

10. Informar que a través de la pàgina web coronavirus.caib.es es farà pública la versió consolidada del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.

11. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 25 de setembre de 2020

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard