Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 8947
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 25 de setembre de 2020 per la qual es prorroguen i modifiquen les mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 en el nucli de població corresponent a la zona bàsica de salut de Son Gotleu format pels carrers compresos a l’interior del perímetre definit pels carrers via de cintura (Ma-20), carrer de Manacor, carrer dels Reis Catòlics, plaça de Miquel Dolç, carrer d’Aragó fins a la via de cintura (Ma-20), amb l’exclusió dels carrers que conformen el perímetre, en el municipi de Palma, que es varen establir mitjançant la resolució de 9 de setembre de 2020
Fets
1. El Consell de Govern, en la sessió de 7 de setembre de 2020, va acordar que, quan la situació epidemiològica d'una illa, un terme municipal o una agrupació de termes, un barri, un nucli de població o una zona urbana perimetralment determinada presenti, de conformitat amb els estudis epidemiològics realitzats, una situació de transmissió comunitària del SARS-CoV-2, s'han d'adoptar, amb caràcter temporal i eficàcia geogràfica limitada a aquell espai geogràfic, mesures de control i de limitació de drets, especials i reforçades, per contenir aquesta transmissió.
2. El mateix Acord, en el punt tercer, habilita la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui prendre les mesures paleses en els dos primers punts de l'Acord del Consell de Govern o les que aconselli la situació epidemiològica concreta d'una determinada zona geogràfica, amb els estudis previs oportuns, i sens perjudici de sol•licitar les autoritzacions o ratificacions judicials que pertoquin.
3. En data 9 de setembre de 2020, la consellera de Salut i Consum va dictar una resolució per la qual s'imposaven restriccions a la llibertat de circulació de les persones, així com suspensions o, si n'era el cas, limitacions —tant horàries com d'aforament—, per dur a terme activitats religioses, comercials, d'esbarjo i de relació social a l'àrea urbana delimitada coincident amb la delimitació de la zona bàsica de salut de Son Gotleu, a Palma.
El fonament d'aquestes restriccions va ser l'anàlisi de les dades de l'evolució epidemiològica de la zona bàsica de salut esmentada, les quals presentaven unes xifres de les quals resultava que l'acumulació de casos de SARS-CoV-2 en aquella zona era extremadament alta.
4. La situació epidemiològica en el nucli de població de la zona bàsica de salut de Son Gotleu en les dates immediatament anteriors a aquesta resolució mostren una manifesta milloria en les dades indicatives del nivell de transmissió del SARS-CoV-2 a la zona respecte de les que determinaren els termes de la resolució de 9 de setembre, si bé escau tenir present que segueixen trobant-se per sobre de les xifres considerades de risc per l'ECDC (European Center for Disease Prevention and Control).
Fonaments de dret
1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.
2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
4. El punt tercer de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 7 de setembre de 2020 (BOIB ext. núm. 154, de 07-09-2020) pel qual s'habilita la consellera de Salut i Consum per a l'adopció de mesures temporals i excepcionals per a la contenció de la COVID-19 en determinades àrees geogràfiques.
5. L'article 2 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, estableix que les autoritats sanitàries competents poden adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones, o per les condicions sanitàries en què es du a terme una activitat.
6. Així mateix, l'article 3 d'aquesta Llei orgànica disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.
7. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.
8. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col•lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.
9. L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
10. L'article 10.8. de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció administrativa, estableix que, així mateix, correspon a les sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental quan no vagin adreçades a individus concrets i determinats, sinó que s'adrecin a col•lectivitats o grups genèrics de persones no identificades individualment, com és el cas en aquest supòsit.
11. L'informe de la Direcció Assitencial del Servei de Salut de les Illes Balears palesa la situació epidemiològica de la zona bàsica de salut de Son Gotleu, la qual comparativament ha evolucionat de manera satisfactòria des de la implantació de les mesures de contenció específiques derivades de la resolució de 9 de setembre de 2020.
Així doncs, s'ha passat d'un IA7 (índex acumulat de casos positius dins dels darrers set dies per cada 100.000 habitants) de 290,14 en data 11 de setembre a un IA 7 de 140,67 a 23 de setembre, la qual cosa suposa una reducció del 48,41 %.
D'altra banda, la taxa de positivitat de les PCR fetes en els darrers set dies ha passat del 12,9 % el dia 11 de setembre a un 6,6 % el 23 de setembre, la qual cosa suposa una disminució del 50,87 %.
Aquestes dades, si bé satisfactòries, es troben encara manifestament per sobre dels límits considerats de risc per l'ECDC quant a la gestió sanitària d'epidèmies ( límit dels IA 14 60 casos i de la taxa de positivitat del 3%). S'ha de tenir present que l'IA a 14 dies se situa encara en 439,6 casos per 100.000 habitants —septuplica el límit admissible— la qual cosa no permet deixar sense efecte el conjunt de restriccions que va imposar la resolució de 9 de setembre de 2020, si bé sí permeten alleugerir-ne algunes, molt especialment les relatives a la llibertat de circulació de les persones.
12. Totes les limitacions o modalitzacions de restriccions que es mantenen són proporcionades a la preservació necessària de la salut del conjunt dels ciutadans i circumscrites a determinats sectors d'activitat, àrees geogràfiques limitades, activitats que propicien un risc especial de contagi, etc., atès que l'exercici de qualsevol dret fonamental no es pot entendre il•limitat, en primer lloc perquè la mateixa Constitució, en l'article 10.1, ja preveu un límit general dels drets fonamentals en el respecte a l'exercici dels drets per part de les altres persones, però també per la possible limitació que sigui necessària i proporcionada per a la protecció dels altres drets i béns constitucionalment protegits. Així ho ha reconegut de manera constant la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional des de les seves primeres sentències (STC 11/1981, 2/1982 i 91/1983).
En la recent Interlocutòria 40/2020, de 30 d'abril, el Tribunal Constitucional va avalar la limitació del dret fonamental de manifestació en un cas concret, basant-se en raons estrictament sanitàries i, entre altres consideracions, va exposar el següent:
En el estado actual de la investigación científica, cuyos avances son cambiantes con la evolución de los días, incluso de las horas, no es posible tener ninguna certeza sobre las formas de contagio, ni sobre el impacto real de la propagación del virus, así como no existen certezas científicas sobre las consecuencias a medio y largo plazo para la salud de las personas que se han visto afectadas en mayor o menor medida por este virus. Ante esta incertidumbre tan acentuada y difícil de calibrar desde parámetros jurídicos que acostumbran a basarse en la seguridad jurídica que recoge el art. 9.3 de la Constitución, las medidas de distanciamiento social, confinamiento domiciliario y limitación extrema de los contactos y actividades grupales, son las únicas que se han adverado eficaces para limitar los efectos de una pandemia de dimensiones desconocidas hasta la fecha. (..) nos encontramos en un escenario en que los límites al ejercicio de los derechos, que indudablemente se dan, se imponen por la necesidad de evitar que un ejercicio extralimitado del derecho pueda entrar en colisión con otros valores constitucionales (STC 42/2000, de 14 de febrero, FJ 2). En este caso los valores de la vida, la salud y la defensa de un sistema de asistencia sanitaria cuyos limitados recursos es necesario garantizar adecuadamente.
En qualsevol cas, però, l'adopció de mesures que impliquen privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Prorrogar per un període de 7 dies naturals, comptadors des de les 22 hores del dia 26 de setembre de 2020, l'eficàcia de la resolució de la consellera de Salut i Consum de 9 de setembre de 2020 per la qual s'adopten mesures temporals i excepcionals per raó de salut pública per a la contenció de la COVID-19 en el nucli de població corresponent a la zona bàsica de salut de Son Gotleu format pels carrers compresos a l'interior del perímetre definit pels carrers via de cintura (Ma-20), carrer de Manacor, carrer dels Reis Catòlics, plaça de Miquel Dolç, carrer d'Aragó fins a la via de cintura (Ma-20), amb l'exclusió dels carrers que conformen el perímetre, en el municipi de Palma.
2. Disposar que en l'àmbit territorial previst en el punt anterior les mesures de prevenció temporals i excepcionals seran efectives en els termes següents:
Desplaçaments personals
Es permet la circulació de persones residents i no residents en l'àrea urbana perimetralment delimitada, respectant les mesures de protecció individual i col•lectiva establertes per les autoritats competents, si bé es recomana que la població resident romangui a ca seva i es desaconsellen els desplaçaments i la realització d'activitats no imprescindibles.
Així mateix, es recomana que els contactes socials es limitin, tant com sigui possible, a les persones que integren el grup de convivència habitual.
Capacitat dels establiments, locals comercials i serveis oberts al públic
─ Amb caràcter general, qualsevol local o establiment comercial per al qual no s'estableixin expressament condicions de capacitat en aquesta resolució no pot superar el 50 % de la capacitat autoritzada o establerta.
─ Els gimnasos i centres esportius de tota casta poden reprendre l'activitat, si bé no poden superar el 25 % de la capacitat autoritzada o establerta.
─ Tots els establiments, locals comercials i serveis oberts al públic tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 22.00 h.
─ S'ha d'establir un horari d'atenció amb servei prioritari per a persones majors de 65 anys.
Reunions i/o trobades
─ Es prohibeixen les trobades i reunions de més de cinc persones, tant en l'àmbit privat com en l'àmbit públic, excepte en el cas de les persones convivents. Aquesta prohibició inclou els casaments, les celebracions i la pràctica esportiva.
─ No es consideren incloses en aquesta prohibició les activitats laborals ni els mitjans de transport públic.
─ En les vetlles poden participar un màxim de 15 persones.
─ En les reunions que concentrin fins a cinc persones en espais públics no es permet el consum d'aliments ni de begudes.
─ No hi poden participar persones que tinguin símptomes de COVID-19 o que hagin d'estar aïllades o en quarantena per qualsevol motiu.
─ Durant aquests tipus d'activitats s'ha de respectar la distància mínima de seguretat interpersonal entre els no convivents i l'obligatorietat de l'ús de la mascareta quan escaigui.
─ Es recomana evitar reunions amb persones alienes al nucli de convivència.
Llocs de culte
Es permet l'activitat dels llocs de culte, si bé amb una limitació d'assistència del 25 % de la capacitat màxima del centre de culte, en qualsevol tipus de d'acte litúrgic o religiós que es dugui a terme al centre.
La capacitat màxima ha d'estar publicada en un lloc visible de l'espai destinat al culte. S'han de complir les mesures generals de seguretat i d'higiene establertes per les autoritats sanitàries.
Fires i festes populars
Es prohibeix la celebració de fires i festes populars, revetles, sopars a la fresca i altres esdeveniments populars, tant d'organització privada com municipal o insular.
Establiments de restauració
─ Els establiments que exerceixin l'activitat de restaurant o de bar cafeteria han de limitar l'aforament al cinquanta per cent, tant en espais interiors com exteriors. La disposició física de les taules o agrupacions de taules ha de garantir el manteniment de la distància de seguretat interpersonal de metre i mig. Els treballadors dels establiments han de dur mascareta en tot moment i els clients només en poden prescindir durant el temps indispensable per a la consumició de menjar o de begudes.
─ L'ocupació màxima és de cinc persones per taula o agrupació de taules.
─ Tots els establiments de restauració (restaurants i bars cafeteria) tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 22.00 h.
─ No es permet el consum a la barra.
Activitats en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació
─ L'activitat que es dugui a terme en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació no inclosos en l'àmbit d'aplicació de l'article 9 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, es pot impartir de manera presencial sempre que no superi una capacitat del 50 % respecte del màxim permès.
─ Les activitats que es duguin a terme s'han de limitar a grups màxims de cinc persones i s'han d'establir les mesures necessàries per mantenir la distància de seguretat interpersonal d'un metre i mig en les instal•lacions en tot moment.
Suspensió d'activitats
Se suspèn l'activitat dels establiments i espais següents:
─ Parcs i jardins.
─ Parcs infantils d'ús públic i locals d'oci infantil.
S' exceptuen d'aquesta suspensió els establiments i els espais cedits per l'Ajuntament als centres docents i educatius per dur-hi a terme activitats docents.
Mesures de prevenció i d'higiene
─ S'han de respectar les mesures de seguretat i d'higiene establertes per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la COVID-19. En especial, s'han d'aplicar mesures estrictes d'higiene de mans, i cal assegurar la ventilació correcta dels locals i espais tancats, així com la neteja i desinfecció de les superfícies.
─ És obligatori complir en tot moment la mesura de manteniment de la distància de seguretat interpersonal com a mínim d'un metre i mig entre persones no convivents, així com l'ús de la mascareta, d'acord amb el que estableix el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020.
3. Establir que les mesures que conté aquesta resolució són aplicables a totes les persones que es trobin en el nucli de població afectat per aquesta resolució i hi circulin, així com a les persones titulars de qualsevol activitat econòmica, empresarial o establiment d'ús públic o obert al públic ubicat en aquest territori.
4. Disposar que en tot allò que no preveu aquesta resolució i en el que hi sigui compatible s'han d'aplicar, en l'àmbit territorial afectat per aquesta resolució, les mesures que, amb caràcter general, estableix el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears el 19 de juny de 2020.
5. Disposar que els incompliments individualitzats del que disposa aquesta resolució poden ser constitutius d'una infracció administrativa d'acord amb el que estableix el Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
6. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquesta resolució davant l'òrgan judicial competent a l'efecte que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
7. Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears, a l'Ajuntament de Palma i a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, a l'efecte d'obtenir-ne la cooperació i col•laboració a través dels cossos i forces de seguretat i de la policia local, i a fi d'establir els controls i les mesures pertinents per garantir-ne l'efectivitat.
8. Fer constar que les mesures que conté aquesta resolució s'estableixen per un període inicial de 7 dies naturals, comptadors a partir de les 22.00 hores del dissabte 26 de setembre de 2020, sense perjudici de la possibilitat de disposar-ne la pròrroga si persisteixen les circumstàncies que les motiven.
9. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de setembre de 2020
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez Picard