Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 8944
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 25 de setembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts públics destinats a pal·liar els efectes produïts a les cooperatives, microcooperatives i societats laborals per la COVID 19 i a fomentar l’economia social per mitjà de la promoció de l’ocupació i la millora de la competitivitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Com a conseqüència de l'emergència de salut pública, ocasionada per la COVID-19, el Govern d'Espanya, mitjançant el Real Decret 463/220, de 14 de març de 2020 (BOE núm. 67) va declarar l'estat d'alarma a tot el territori nacional.

La crisis sanitària provocada per la COVID-19 ha suposat l'aturada obligada de bona part de l'economia de totes i cadascuna de les nostres illes. D'acord amb les estimacions del Govern de les Illes Balears, l'efecte econòmic d'aquesta aturada obligada, juntament amb les restriccions al transport, nacional i internacional, pot implicar una caiguda del PIB i l'ocupació de Balears superior al 30% en 2020.

En aquesta situació és imprescindible que les administracions actuïn en el mercat mitjançant la seva activitat de foment per intentar impulsar l'economia, sent en l'actualitat la concessió d'ajudes i subvencions la principal activitat de foment que desenvolupen totes les Administracions Públiques.

El 15 de maig de 2020 , es va publicar el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 ( BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). Al seu capítol IV es regula un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes. Aquest règim és aplicable a les línies i els procediments de subvencions que, en el territori de les Illes Balears, tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social, el foment de les activitats d'R+D+I o pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 amb relació als col·lectius següents: persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social; treballadors autònoms i per compte d'altri; persones treballadores desocupades; petites i mitjanes empreses; institucions de recerca, i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats assistencials, culturals, educatives, cíviques o esportives.

Les ajudes que es regulen en aquesta convocatòria tenen per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social així com pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts per l'alerta sanitària derivada del COVID-19 pel que serà d'aplicació el règim especial de concessió de subvencions regulat al Decret llei 8/2020, on s'estableixen regles especifiques adreçades principalment a flexibilitzar els terminis per executar projectes i activitats subvencionats i per justificar les despeses necessàries per materialitzar-los, així com dotar d'agilitat els mecanismes de comprovació del bon ús dels fons públics.

L'article 129.2 de la Constitució espanyola preveu que els poders públics han de promoure eficaçment les diverses formes de participació en l'empresa i fomentar les societats cooperatives, com també establir els mitjans que facilitin l'accés dels treballadors i les treballadores a la propietat dels mitjans de producció.

L' art. 30.21 de la llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix entre les competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el foment i el desenvolupament econòmic en el territori de la Comunitat Autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica.

Les entitats d'economia social, entre les quals destaquen les cooperatives i les societats laborals, constitueixen una forma diferent de fer empresa que, sense descartar una finalitat lucrativa, es caracteritzen per la seva finalitat de servei als socis i sòcies i a la col·lectivitat, a més a més de l‘adaptació a una sèrie de principis cooperatius prevists en la Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears, com són els d'adhesió voluntària i oberta; la gestió democràtica i la igualtat dels socis i sòcies; la participació econòmica d'aquests; l'autonomia i la independència de les entitats cooperatives; l'interès voluntari i limitat de les aportacions al capital social; l'educació, la formació i la informació dels membres integrants de les cooperatives; la cooperació entre cooperatives, i l'interès per la comunitat.

L'economia social i, particularment, les cooperatives i les societats laborals són fórmules idònies de creació d'ocupació que, a més, han mostrat més capacitat per mantenir-la durant els anys de crisi econòmica a causa de l'adopció de mesures de flexibilitat interna. Precisament, les empreses d'economia social, són una alternativa a l'ocupació i autoocupació per la reactivació econòmica del COVID-19.

Igualment, l'economia social contribueix al desenvolupament local per mitjà de la creació d'ocupació de qualitat i no deslocalitzable. Així, les empreses de treball associat, com són les cooperatives i les societats laborals, creen llocs de treball estables i de qualitat en què els treballadors i les treballadores són a la vegada propietaris i empresaris, de manera que participen directament i col·lectiva en la gestió de l'empresa.

Per això, a efectes de dinamitzar i impulsar el creixement de l'economia a les Illes Balears per mitjà de la creació de noves empreses o consolidació de les existents que generin llocs de treball de qualitat, aquesta convocatòria estableix programes d'ajuts destinats a fomentar la creació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals i donar suport a les cooperatives que reanudin la seva activitat després de l'estat d'alarma.

Aquesta convocatòria es divideix en els quatre programes següents:

El Programa I va destinat a subvencionar aquelles cooperatives, microcooperatives i societats laborals que, una vegada declarat l'aixecament de l'estat d'alarma, reprenguin la seva activitat mantenint els llocs de feina que tenien abans de la declaració de l'estat d'alarma per pal·liar els efectes econòmics de la COVID-19.

El Programa II s'adreça a la incorporació de persones en situació de demanda d'ocupació com a sòcies treballadores o de treball a cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

El Programa III s'enfoca a donar suport a la creació de microcooperatives mitjançant la subvenció de les despeses de posada en marxa.

El Programa IV va destinat a subvencionar parcialment les inversions en noves tecnologies de la informació i les comunicacions que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

El Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 36.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret. Dins aquestes polítiques actives d'ocupació, l'article 36 de l'esmentat Reial Decret Legislatiu, fa referència al foment de l'economia social.

Atenent a aquesta capacitat d'autogestió i a l'existència de la necessitat inajornable d'atendre la situació de crisi econòmica provocada a les persones físiques autònoms de les Balears per la COVID 19, aquesta convocatòria es finança parcialment amb càrrec a Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social, i està inclosa en el PAPE2020 ( Pla Anual de Política d'ocupació) que resta pendent de publicació. L'eix del PAPE en el qual encaixa aquesta convocatòria és el 5 «Emprenedoria».

A més aquestes ajudes entrarien dins els objectius del Pla Director de l'Economia Social 2018-2022 , on una de les seves línies estratègiques és el suport a les empreses d'economia social, de l'Agenda Balear 2030, on s'estableix com Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 « treball digne i creixement econòmic», i serien coherents amb els acords de Bellver , de data 21 de juny de 2019, concretament amb el punt 109 on es manifesta el compromís de fomentar el cooperativisme.

Aquests ajuts s'han inclòs en l'objectiu I, línia I.3.4 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10), segons la modificació aprovada el 12 d'agost de 2020, per Resolució de la Consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors.

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartat 16, d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció el suport a empreses d'economia social per al foment de l'ocupació i la millora de la competitivitat en les cooperatives i societats laborals. D'altra banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A aquesta convocatòria li serà d'aplicació el règim especial de concessió de subvencions regulat al Decret llei 8/2020, concretament seran d'aplicació els art. 24 , 25.3, lletres a ) i f), 29.e) i 30 d'aquest decret llei.

L'article 2.4 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), estableix que la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular exerceix les funcions relatives a la promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora: gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts per pal·liar els efectes produïts a les cooperatives, microcooperatives i societats laborals per la COVID 19 i a fomentar l'economia social, d'acord amb els programes següents desenvolupats en els annexos I a IV:

a. Programa I: subvencionar aquelles cooperatives, microcooperatives i societats laborals que, una vegada declarat l'aixecament de l'estat d'alarma, reprenguin la seva activitat mantenint els llocs de feina que tenien abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta línia de subvencions es crea per donar suport al manteniment, la reconversió i el reinici d'activitat, mantenint els llocs de feina un mínim de 6 mesos.

b. El Programa II s'adreça a la incorporació de persones en situació de demanda d'ocupació com a sòcies treballadores o de treball a cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

c. Programa III: foment de la creació de microcooperatives mitjançant la subvenció de les despeses de posada en marxa.

d. Programa IV: inversions en noves tecnologies de la informació i les comunicacions que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals per la adaptació a la nova normalitat.

 

Segon

Persones beneficiàries i requisits

A. Beneficiaris

Poden ser beneficiàries de les ajudes les cooperatives, microcooperatives i societats laborals legalment constituïdes, amb domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

Els beneficiaris establerts en l'apartat anterior a més han de reunir els requisits per ser considerats PIME: Es considera PIME (petita i mitjana empresa), d'acord amb la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, l'empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Aquesta disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que compleixen els següents requisits:

a) Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.

b) Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

c) No participar en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

B. Requisits generals

b.1-Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.

d) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2% a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.

e) Les cooperatives i les microcooperatives han d'estar al corrent de les obligacions que estableix la Llei 1/2003, de cooperatives de les Illes Balears, modificada per la Llei 5/2011, és a dir: presentació de comptes anuals, llibres societaris, llibres comptables i totes aquelles modificacions que hagi sofert la societat (renovació del consell rector, renovació de l'interventor, modificació d'estatuts, etc.) i sigui obligatori comunicar al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

f) Les societats laborals han d'estar al corrent de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de societats laborals i participades, i en el Reial decret 2114/1998, de 2 d'octubre, sobre Registre Administratiu de Societats Laborals: modificació del capital social, trasllat de domicili, augment del límit de les hores/any treballades i les transmissions d'accions o participacions socials.

g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

b.2-Apart d'aquests requisits generals hauran de complir els requisits específics que venen detallats en els annexos de cada un dels programes corresponents.

Tercer

Crèdit assignat a la convocatòria

1.El crèdit inicial assignat als ajuts que estableix aquesta convocatòria per a l'any 2020 és d'un total de tres-cents cinc mil euros (305.000€),distribuïts amb càrrec a les partides dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020 que s' indiquen a continuació:

- Programa I, crèdit inicial assignat:

140.000 € de la partida 12801/413G01/47000/00/20021

 

- Programa II, crèdit inicial assignat:

80.000 € de la partida 12801/413G01/47000/00/20021

10.000 € de la partida 12801/ 413G01/47000/00

 

- Programa III, crèdit inicial assignat:

15.000 € de la partida 12801/ 413G01/47000/00

 

-Programa IV, crèdit inicial assignat:

60.000 € de la partida 12801/ 413G01/47000/00

2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt 1 d'aquest apartat, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.

3.Aquest crèdit pot ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada programa, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.

Quart

Àmbit temporal de les actuacions subvencionables

Les actuacions que poden ser objecte d'aquestes subvencions s'han de realitzar de dia 1 d'octubre de 2019 fins dia 30 de setembre de 2020, ambdós inclosos.

Cinquè

Quantia dels ajuts

En els annexos 1 a 4 d'aquesta convocatòria es fixen les quanties dels ajuts per a cadascun dels programes.

Sisè

Termini i forma de presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins el dia 15 d'octubre del 2020 o quan el crèdit s'hagui exhaurit.

1.1 Els obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, únicament podran presentar les sol·licituds en la forma esmentada mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, d'acord amb l'Annex V d'aquesta convocatòria,disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, i ha d'anar signada electrònicament.

1.2 En cas que algun d'aquests subjectes presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració el requerirà perquè la realitzi de manera electrònica, de conformitat amb allò que estableix l'article 68. 4 de la Llei 39/2015.

1.3 Només s'admetrà una sol·licitud per entitat.

2. Les sol·licituds s'han de presentar tenint en compte els requisits generals i específics establerts per a cada acció subvencionable, d'acord amb l'annex que correspongui d'aquesta Resolució.

3.D'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta convocatòria, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que es dictarà en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.

Setè

Documentació general

1.- A més de la documentació específica indicada en l'annex per a cada programa (I a IV) desenvolupats en els corresponents annexos (I a IV), les persones interessades han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

a) La sol·licitud, d'acord al model normalitzat que apareix en l'Annex V d'aquesta convocatòria,juntament amb totes les declaracions responsables incloses a aquest annex.

b) Memòria que reculli les activitats realitzades.

c) Llistat de despeses subvencionables i la seva justificació d'acord al model habilitat a tal efecte dintre de la sol·licitud d'ajuda.

d) Còpia de l'escriptura de constitució de l'empresa sol·licitant.

e) Còpia del document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'empresa sol·licitant.

2. L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears consultarà les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral identitat i domicili fiscal, situació de demanda d'ocupació de les persones incorporades com a sòcies com també les seves vides laborals tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquesta consulta, en aquest cas haurà d'aportar la documentació corresponent.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

Vuitè

Criteris de selecció

1. En aplicació de l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions i de l'article 5.5 de l'Ordre de bases reguladores, el procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut de la urgència, derivada de la crisis sanitària causada per la pandèmia del COVID-19.

2. Les sol·licituds de subvenció s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients complets, en base als requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient.

3. En cas que dins l'expedient no consti la documentació que s'exigeix en aquesta convocatòria o presenti deficiències, i una vegada s'hagi requerit, la data i l'hora de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per atorgar la subvenció, si no s'ha exhaurit el crèdit previst.

Novè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds i dictar proposta de resolució és el Director General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

2. L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució

3. La proposta de resolució es publicarà al BOIB amb indicació dels beneficiaris de cada un dels programes i es donarà 10 dies hàbils perquè puguin presentar al·legacions.

4. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia del Director General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 97, de 16 de juliol de 2019).

5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

6. La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats i les ajudes concedides s'han de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. En cas que dins l'expedient no consti la documentació que s'exigeix en aquesta convocatòria o presenti deficiències, i una vegada s'hagi requerit, la data i l'hora de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per atorgar la subvenció, si no s'ha exhaurit el crèdit previst.

7. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Desè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Els beneficiaris hauran de complir , a més, amb les obligacions específiques que es detallen en els annexos corresponents als programes I a IV dels quals sol·licitin la subvenció

3. Els beneficiaris estan obligats a comunicar qualsevol modificació de les circumstàncies i de les condicions tingudes en compte en el moment de la concessió, com també dels compromisos i de les obligacions assumits per la persona beneficiària.

4 . L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Onzè

Règim de compatibilitats

1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.

En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total d'aquests ha de respectar els límits de quantia fixats en la convocatòria.

2. Les subvencions que estableix aquesta Resolució en els diferents programes són incompatibles amb altres ajuts o subvencions que, pels mateixos conceptes, puguin atorgar les administracions públiques com a mesura de foment de l'ocupació i, en concret, amb les d'integració de persones amb discapacitat en empreses de mercat ordinari de treball, i amb les d'incentius a la contractació.

3. Els ajuts per la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball dels Programes II són compatibles amb els beneficis fiscals i les bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació, si bé en aquests supòsits la suma total de tots els ajuts i les subvencions no pot superar el 60% del cost salarial anual de la persona sòcia treballadora o de treball incorporada, d'acord amb l'article 7.3 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació (BOE núm. 312, de 30 de desembre).

 

Dotzè

Control i seguiment

1. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat i dur a terme periòdicament controls de seguiment dels ajuts atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

2. A aquest efecte, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada hagi denegat expressament el seu consentiment, cas en què la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar, abans del dia 30 de desembre de 2021, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

3. En cas que es detectin irregularitats o que el beneficiari incompleixi total o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, donarà lloc a la revocació, quedant sense efecte la subvenció, total o parcialment, i procedirà el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, d' acord amb l' establert a l'art.43 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s' aprova el text refós de la llei de subvencions i l' art. 13 de l'ordre del conseller de treball i formació de 4 de maig de 2005 que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació.

Tretzè

Règim del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a recolzar l'economia

1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució al Programa I , estan sotmesos al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a recolzar l'economia en el context de l'actual brot de la Covid-19 aprovat per decisió de la Comissió de 2 d'abril de 2020 (State Aid SA. 56851 (2020/N))

2. Això implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot percebre, en l'exercici fiscal en el qual es concedeix l'ajut (2020), ajuts públics o d'entitats privades finançades a càrrec de pressuposts públics per un import superior al que disposa la legislació d'aplicació, abans esmentada.

Als efectes de donar compliment a l'establert al paràgraf anterior, els sol·licitants hauran d'aportar una llista de les ajudes percebudes des de l'1 de gener de 2020 fins a la data de presentació de sol·licituds.

3. El sotmetiment al règim d'aquest Marc s'ha de fer constar expressament en la resolució de concessió de les subvencions.

4. Les ajudes regulades en aquest règim podran concedir-se a empreses que no estiguin en crisi i/o a empreses que no estesin en crisi (a tenor d'allò disposat a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

Catorzè

Règim d'ajudes de minimis

1. Els ajuts que estableix aquesta Resolució als Programes II ,III i IV, estan sotmesos al règim d'ajudes de minimis.

2. L'import màxim total d'ajuts públics atorgat en concepte d'ajuts de minimis que una empresa pot rebre durant un període de tres anys, a partir de la concessió del primer ajut d'aquesta mena, no pot superar la quantitat de dos-cents mil euros (200.000 €), excepte en el cas d'empreses del sector del transport per carretera, en què el màxim és de cent mil euros (100.000 €) en el mateix període, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió; en el cas d'empreses del sector de l'agricultura, en què el màxim és de quinze mil euros (15.000 €) en el mateix període, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, i en el d'empreses del sector de pesca i aqüicultura, en què el màxim és de 30.000 € en el mateix període, segons el Reglament (UE) 717/2014, abans referenciat.

Quinzè

Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat setè, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Per a la justificació de les ajudes dels programes III i IV és d'aplicació l'art 25.3.f) del Decret llei 8/2020 de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, i es permet la justificació de despeses inferiors a tres mil euros mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

Setzè

Normativa d'aplicació

La convocatòria es regeix per la normativa següent:

- Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació

- Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions

 

Dissetè

Publicació

Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 25 de setembre de 2020

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Iago Negueruela Vázquez

  

ANNEX I

Programa I. Subvencions per a les cooperatives, microcooperatives i societats laborals que, una vegada declarat l'aixecament de l'estat d'alarma, reprenguin la seva activitat mantenint els llocs de feina que tenien abans de la declaració de l'estat d'alarma.

1.Objecte

L'objecte d'aquest Programa és subvencionar aquelles societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals que, una vegada declarat l'aixecament de l'estat d'alarma, que hagin reprès la seva activitat mantenint els llocs de feina que tenien abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta línia de subvencions es crea per donar suport al manteniment, la reconversió i el reinici d'activitat, mantenint els llocs de feina un mínim de 6 mesos.

2. Requisits específics

1. Les societats cooperatives, les societats microcooperatives i les societats laborals amb activitat durant tot l'any poden ser beneficiaries sempre que els seus socis s'hagin mantingut d'alta en el règim de la Seguretat Social regulat en els seus estatuts, des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma el 14 de març de 2020.

2. Les societats cooperatives, les societats microcooperatives i les societats laborals amb activitat estacional poden ser beneficiaries les societats sempre que els seus socis s'hagin mantingut d'alta en el règim de la Seguretat Social regulat en els seus estatuts, com a mínim 4 mesos d'activitat des de un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma el 14 de març de 2020.

3.Obligacions específiques:

a. En els casos de societats cooperatives, microcooperatives o societats laborals amb activitat durant tot l'any i que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020, hauran d'acreditar l'inici de l'activitat almenys un mes després de la resolució de la concessió de la subvenció, i hauran de mantenir l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajut, el número de treballadors contractats i el número de socis que tenien a 1 de febrer de 2020, durant com a mínim 6 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

b. En els casos de societats cooperatives, microcooperatives o societats laborals amb activitat de temporada i que s'han vist afectats directa o indirectament pel Reial Decret 463/2020, hauran de mantenir l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajut, i mantenir la mitjana dels treballadors contractats i de número de socis que tenien al 2019, des de l'1 de febrer de 2020 durant com a mínim 4 mesos, fins al 31 de desembre de 2021.

4. Fet subvencionable

Els beneficiaris hauran de trobar-se en un dels supòsits següents:

a) El cessament forçós de l'activitat o la reducció de la facturació de com a mínim el 30%, com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la crisis ocasionada pel COVID-19.

Entenem per reducció de la facturació, la reducció de la facturació de com a mínim un 30% durant la duració de l'estat d'alarma (del 14 de març de 2020 al 21 de juny del 2020) respecte al mateix període de l'any anterior (del 14 de març de 2019 al 21 de juny del 2019).

b) La realització d'un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació per força major o per causes econòmiques i productives als treballadors contractats.

c) Societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals no incloses en cap dels dos apartats anteriors que han paralitzat la seva activitat empresarial d'acord al Real Decret- llei 10/2020, de 29 de març.

En qualsevol dels supòsits anteriors s'ha de donar la condició de tractar-se d'empreses que no estiguin en crisi i/o a empreses que no estesin en crisi (a tenor d'allò disposat a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

5. Documentació específica

Les societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals han d'adjuntar a la sol·licitud, a més de la documentació general del punt setè, presentada de forma telemàtica la documentació específica següent:

a) En cas de cessament de l'activitat, tant per cessament forçós de l'activitat, com per reducció de la facturació del 30%, s'haurà d'emplenar juntament amb la sol·licitud una declaració responsable de reducció de la facturació del 30% o de cessament de l'activitat.

Hauran de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació econòmica acreditativa d'aquesta situació per actuacions d'inspecció o control.

b)En cas realització d'un ERTO per força major o per causes econòmiques i productives, s'haurà d'emplenar i adjuntar amb la sol·licitud una declaració responsable d'aquesta situació.

c) En  cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals  no incloses en cap dels dos apartats anteriors que han paralitzat la seva activitat empresarial d'acord al Real Decret- llei 10/2020, de 29 de març, s'haurà d'emplenar i adjuntar declaració responsable d'aquesta situació.

d) En qualsevol cas,  declaració responsable de tractar-se d'empreses que no estiguin en crisi i/o a empreses que no estesin en crisi (a tenor d'allò disposat  a l'article 2, punt 18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) a 31 de desembre de 2019, però sí ho estaven o començaren a estar-ho amb posterioritat a aquesta data a conseqüència del brot de COVID-19.

e)Informe de vida laboral del codi de compte de cotització, des de l'1 de gener de 2019.

6. Quantia dels ajuts del Programa I

L'import de l'ajut serà el següent:

1. Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral no té treballadors contractats, se subvenciona amb 2.000€.

2. Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats entre 1 i 3 treballadors, se subvenciona amb 2.500€.

3. Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats més de 3 treballadors, se subvenciona amb 3.000€.

7. Justificació de l'actuació

De conformitat amb l'article 12, paràgraf sisè, de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores en matèria de treball i formació, la justificació de les actuacions s'entén acreditada amb la presentació de la documentació general i específica necessària per a la concessió de la subvenció, que s'estableix en l'apartat setè i en l'annex I d'aquesta convocatòria.

  

ANNEX II

Programa II. Promoció de la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives, microcooperatives i societats laborals per pal·liar els efectes de la COVID-19

1. Fet subvencionable

Resulten subvencionables les incorporacions següents, per tal de pal·liar els efectes econòmics produïts per la COVID-19:

a) La incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives i en societats laborals.

b) La incorporació de persones sòcies treballadores en microcooperatives.

2. Requisits específics de les persones que s'incorporin com a sòcies

2.1. Les persones que s'incorporin com a sòcies treballadores o de treball en una cooperativa, en una microcooperativa o en una societat laboral han d'estar incloses en algun dels col·lectius següents:

a) Persones desocupades inscrites en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació.

b) Treballadors i treballadores vinculats a l'empresa sol·licitant per mitjà d'un contracte laboral de caràcter temporal.

2.2. La persona que s'incorpora com a soci treballador o de treball s'ha de donar d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social amb caràcter previ a la sol·licitud. La data d'alta és la referència per al compliment dels requisits anteriors i es pot sol·licitar aquesta subvenció per a les incorporacions de socis o sòcies amb dates d'alta a la Seguretat Social incloses en el període establert en l'apartat quart d'aquesta convocatòria d'ajuts.

2.3. La incorporació ha de suposar un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita l'ajut, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l‘efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

2.4. S'exclouen dels ajuts els supòsits d'incorporació de persones sòcies treballadores o de treball que hagin tingut aquesta condició en la mateixa empresa en els dos anys anteriors a la seva incorporació com a soci. Aixi mateix no es poden subvencionar les incorporacions de treballadors o treballadors temporals com a socis en les cooperatives i les societats laborals en què prestaven serveis amb caràcter temporal si aquestes contractacions vulneren l'article 15 de l'Estatut dels treballadors i, en general, la normativa reguladora del contracte temporal de què eren titulars.

3. Quantia dels ajuts

Les quanties dels ajuts corresponents a la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives, microcooperatives i societats laborals són les següents:

3.1. 4.000 € per cada home incorporat com a soci que no pertanyi a cap dels col·lectius esmentats en els apartats següents.

3.2. 5.000 € per cada home jove fins a 30 anys incorporat com a soci.

3.3. 6.000 € per cada persona incorporada com a soci que pertanyi a algun dels col·lectius següents:

a) Dones.

b) Homes de 45 o més anys.

c) Persones en situació d'atur de llarga durada. S'entén que es troba en situació d'atur de llarga durada si consta inscrita en demanda d'ocupació en el servei d'ocupació corresponent durant un termini de 12 mesos dins dels 18 mesos anteriors a la subscripció del contracte.

3.4. 8.000 € per cada persona en situació d'exclusió social que s'incorpori com a soci.

3.5. 10.000 € per cada persona amb discapacitat que s'incorpori com a soci.

3.6. Si la persona que s'incorpora com a soci és víctima de violència de gènere, les quanties indicades s'han d'incrementar en 500 €.

3.7. Totes aquestes quanties s'estableixen per a incorporacions de persones sòcies treballadores o de treball a jornada completa. En el cas que la jornada de la persona incorporada com a sòcia sigui a temps parcial, la quantia de l'ajut s'ha de calcular de forma proporcional al temps efectiu de la durada de la jornada de treball, la qual no pot ser inferior al 50 % de la jornada completa d'un soci treballador o de treball comparable.

3.8. En supòsits d'incorporacions de socis treballadors o de treball amb caràcter fix discontinu, el període d'activitat inicialment previst ha de ser de 6 mesos com a mínim.

4. Obligacions específiques:

A) Les cooperatives, les microcooperatives i les societats laborals beneficiàries del programa II han d'assumir l'obligació de mantenir la persona o les persones per la incorporació de les quals es concedeix l'ajut, almenys durant dos anys com a sòcia treballadora o de treball.

Si els socis incorporats deixen el lloc vacant, els han de substituir per una altra persona pel període que falti fins a completar el període de manteniment obligatori. Si l'ajut s'ha concedit per la incorporació d'una persona que pertany a un col·lectiu determinat, la substitució s'ha de fer per una altra persona que pertanyi a algun dels col·lectius que puguin ser beneficiaris de les subvencions establertes en el Programa corresponent per un import igual o superior al de qui ha estat baixa. La nova contractació o incorporació no dona dret a una nova subvenció.

L'entitat ha de comunicar la baixa produïda a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini d'un mes comptador des del moment en què ha tingut lloc, i disposa d'un termini màxim de sis mesos comptadors des de la baixa, per substituir la persona contractada o el soci o la sòcia. Efectuada la substitució, l'entitat disposa d'un mes per comunicar-la a la Direcció General esmentada.

Si la baixa de la persona sòcia treballadora o de treball es produeix abans que transcorrin dotze mesos des de la seva incorporació i no se la substitueix en els termes indicats abans, s'ha de reintegrar la totalitat de la subvenció concedida. Si la baixa es produeix una vegada transcorreguts dotze mesos, però abans que transcorrin els dos anys d'obligació de manteniment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes en proporció al temps que falti per complir l'obligació de manteniment.

A aquests efectes, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions corresponents per mitjà de l'informe de la vida laboral de les persones contractades o incorporades com a sòcies treballadores o de treball.

B) En cas d'incorporacions de persones sòcies a temps parcial, s'ha de mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció. En cas contrari, s'ha de reintegrar la subvenció en proporció al percentatge de jornada que falti complir, excepte en el cas que la jornada sigui inferior al 50% de la jornada completa d'un treballador comparable en els termes de l'article 12.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, supòsit en què s'ha de retornar la totalitat de la subvenció.

5. Documentació específica

Juntament amb la documentació prevista en l'apartat setè d'aquesta convocatòria, s'han de presentar els documents que figuren a continuació per acreditar els requisits establerts en l'apartat anterior:

a) Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la data d'alta i permanència com a soci treballador o de treball de la persona incorporada i còpia del full del llibre de socis i sòcies en què es registra l'alta.

El certificat ha d'incloure, de forma detallada, la mitjana de persones sòcies treballadores o de treball, amb indicació del règim corresponent a la Seguretat Social, i de treballadores i treballadors amb contracte indefinit en cada un dels dotze mesos anteriors a la incorporació de cada persona sòcia treballadora o de treball per la qual se sol·licita la subvenció; a més, s'hi ha de calcular la mitjana, que s'ha de comparar amb l'ocupació total existent el dia de la incorporació.

En el cas que la cooperativa o societat laboral porti menys d'un any en funcionament, el certificat s'ha de referir al període comprès entre l'inici de l'activitat i la data de la incorporació de la persona sòcia treballadora o de treball.

b) En el cas d'incorporació de treballadors o treballadores titulars d'un contracte temporal amb l'entitat sol·licitant, còpia del contracte de treball.

c) En el supòsit d'incorporació de persones en situació d'exclusió social o de persones amb discapacitat, els certificats corresponents emesos per les administracions públiques competents o declaració responsable referent a aquesta situació. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

d) En el cas d'incorporacions a temps parcial o de caràcter fix discontinu:

- Si l'entitat sol·licitant és una societat laboral, còpia del contracte de treball.

- Si l'entitat sol·licitant és una cooperativa, certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la durada de la jornada que té fixada la persona que s'incorpora amb relació a la d'un soci a jornada completa o el període d'activitat inicialment previst en el cas de fixos discontinus.

e) Alta en la Seguretat Social de la persona que s'incorpora com a sòcia.

En el cas que l'alta de la persona incorporada com a sòcia treballadora o de treball es produeixi en una mutualitat de previsió alternativa al règim de la Seguretat Social, s'ha d'aportar el certificat d'alta emès per la mutualitat corresponent.

f) En els casos que pertoqui, les declaracions responsables que s' indiquen a continuació i que es troben incloses a l'annex V:

1) En el supòsit d'incorporació de persones víctimes de violència de gènere, declaració responsable de que la persona que s'incorpora com a soci és víctima de violència de gènere. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

2) En el supòsit d'incorporació de persones en situació d'exclusió social o de persones amb discapacitat, declaració responsable d'estar en possessió dels certificats corresponent que acrediti l'exclusió social o la discapacitat emesos per les administracions públiques competents.

3) Declaració responsable de que la incorporació suposa un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita l'ajut, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l‘efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

4)Declaració responsable de la baixa de la persona sòcia treballadora o de treball que hagi causat baixa per jubilació en els dotze mesos anteriors a la incorporació per la qual se sol·licita la subvenció, i de tenir la corresponent resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

5)Declaració responsable de que persona sòcia treballadora o de treball que s'incorpora no ha tingut aquesta condició en la societat en els dos anys anteriors a la incorporació. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

6) En cas d'incorporacions de persones sòcies a temps parcial, compromís de mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció.

7) Les cooperatives, les microcooperatives i les societats laborals beneficiàries del programa II han d'assumir l'obligació de mantenir la persona o les persones per la incorporació de les quals es concedeix l'ajut, almenys durant dos anys des de la seva incorporació com a sòcia treballadora o de treball.

8) En cas d'incorporació de treballadors o treballadores temporals com a socis en les cooperatives i les societats laborals en què prestaven serveis amb caràcter temporal, declaració de que les contractacions no vulneren l'article 15 de l'Estatut dels treballadors i, en general, la normativa reguladora del contracte temporal de què eren titulars.

6. Justificació de l'actuació

De conformitat amb l'article 12, paràgraf sisè, de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores en matèria de treball i formació, la justificació de les actuacions corresponents a la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives, microcooperatives i societats laborals s'entén acreditada amb la presentació de la documentació general i específica necessària per a la concessió de la subvenció, que s'estableix en l'apartat setè i en l'annex II d'aquesta convocatòria.

  

ANNEX III

Programa III. Foment de la creació de microcooperatives mitjançant la subvenció de les despeses de posada en marxa per pal·liar els efectes de la COVID-19.

1. Fet subvencionable:

El fet subvencionable és la creació de microcooperatives en els termes de la Llei 4/2019, de 31 de gener, de microcooperatives de les Illes Balears, per tal de pal·liar els efectes econòmics produïts per la COVID-19.

 

2. Despeses subvencionables.

2.1. Es consideren subvencionables els costs associats a la posada en marxa de microcooperatives i concretament els següents:

a) Despeses d'assessoria en les diverses àrees de la gestió empresarial. Aquestes despeses s'han de referir a les de caràcter extraordinari que afecten a la viabilitat o per a la implantació de projectes d'innovació en els processos de gestió o organització (com ara estudis de viabilitat, organització, diagnosi i altres de naturalesa anàloga) o a la implantació de noves tecnologies. En canvi, se n'exclouen les tasques d'assessorament que per la seva naturalesa tenguin caràcter ordinari i continuat en l'activitat de l'empresa.

b) Despeses notarials inherents a la constitució de la microcooperativa.

c) Despeses en publicitat, promoció i comercialització en la fase de llançament de l'activitat.

2.2. Les despeses subvencionables per aquest Programa són les que es realitzin en el termini màxim de sis mesos anteriors i posteriors a la data de l'escriptura de constitució de l'entitat sol·licitant i han d'estar compreses dins el període de convocatòria determinat en l'apartat quart d'aquesta Resolució.

3.Quantia dels ajuts

La quantia ha de ser el 100% dels costs totals suportats que s'enumeren en l'apartat anterior, amb el límit per empresa de mil euros (1.000 €).

4.Obligacions específiques

En el cas d'entitats de nova creació, han de mantenir durant un període d'un any, almenys, una forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de la subvenció obtinguda. A aquest efecte, l'entitat beneficiària ha de presentar a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, abans del 31 de desembre de 2021, un certificat expedit per la persona titular de l'òrgan competent que acrediti que es manté la forma jurídica.

5 . Justificació de l' actuació:

S'haurà de presentar, junt amb la sol·licitud, la relació de despeses d'acord amb el model de l'annex. Es separà en distintes relacions de despeses: les despeses superiors a 3.000 € i les despeses inferiors a 3.000 €

5.1 Justificació de les despeses superiors a 3.000 s'ha de presentar:

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

No s'admeten:

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

-Pagaments en targeta de crèdit.

5.2 Justificació de les despeses inferiors a 3.000 euros, s'ha de presentar:

- Llistat de les despeses d'acord al model normalitzat que apareix dins la sol·licitud. En el llistat s'han de fer constar les dades següents: Núm. de factura,data, proveïdor, concepte, base imposable, IVA, import total, justificant de pagament, forma de pagament i data de pagament.

-Declaració responsable de la veracitat de les dades aportades i la disponibilitat de presentació de la documentació acreditativa d'aquestes despeses per al seu posterior control ( Annex V).

No s'admeten:

-Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs)

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

D'acord amb l'article 25.3 f) del Decret Llei 8/2020, les despeses inferiors a 3.000 euros que es justifiquin mitjançant una declaració responsable es poden sotmetre a un control posterior.

Per a la realització de l'esmentat control, l'empresa estaria obligada a la presentació de la documentació acreditativa de les despeses, així ha de tenir disponible per al seu control posterior, la documentació següent:

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

- En el cas de pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit, per la naturalesa del pagament no serà necessari fer-hi constar el número de factura ni el concepte del pagament. Si es tracta d'una targeta de crèdit d'empresa s'ha d'aportar certificat bancari que acrediti com a titular del compte bancari vinculat amb la targeta, al beneficiari de la subvenció i qui és titular de la targeta.

5.3 Observacions respecte la selecció de proveïdors:

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (inferiors a 40.000€ en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o inferiors a 15.000€ quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

  

ANNEX IV

Programa IV. Inversions en noves tecnologies de la informació i les comunicacions que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals per la adaptació a la nova normalitat.

1. Inversions subvencionables

1.1.Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic de la cooperativa, microcooperativa o societats laborals (aplicacions informàtiques, creació i millora del lloc web, allotjament i adquisició d'equipament informàtic).

1.2. La implantació de programari de gestió. Poden ser objecte de subvenció les despeses d'adquisició, implantació i parametrització de sistemes informàtics de gestió amb funcionalitats que es refereixin exclusivament a l'activitat de la cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

2. Quantia de la subvenció

2.1. La quantia de la subvenció és del 50% del cost subvencionable sense que en cap cas es puguin superar els límits següents:

A) Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic (IVA exclòs) amb un màxim de 2.000€ d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

B) Implantació de programari de gestió: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 1.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

3. Obligacions específiques

La inversió objecte de subvenció s'ha de mantenir durant un període mínim de tres anys, excepte que es tracti de béns amortitzables amb un període inferior, cas en què almenys s'han de mantenir pel període esmentat.

4. Documentació específica

Juntament amb la documentació prevista en l'apartat setè d'aquesta convocatòria, s'ha de presentar una memòria explicativa de la despesa realitzada.

 

5 . Justificació de l'actuació:

S'haurà de presentar, junt amb la sol·licitud, la relació de despeses d'acord amb el model de l'annex. Es separa en distintes relacions de despeses: les despeses superiors a 3.000 € i les despeses inferiors a 3.000 €

5.1 Justificació de les despeses superiors a 3.000 s'ha de presentar:

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

No s'admeten:

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

-Pagaments en targeta de crèdit.

5.2 Justificació de les despeses inferiors a 3.000 euros, s'ha de presentar:

- Llistat de les despeses d'acord al model normalitzat que apareix dins la sol·licitud. En el llistat s'han de fer constar les dades següents: Núm. de factura,data, proveïdor, concepte, base imposable, IVA, import total, justificant de pagament, forma de pagament i data de pagament.

-Declaració responsable de la veracitat de les dades aportades i la disponibilitat de presentació de la documentació acreditativa d'aquestes despeses per al seu posterior control ( annex V).

No s'admeten:

-Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs)

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

D'acord amb l'article 25.3 f) del Decret Llei 8/2020, les despeses inferiors a 3.000 euros que es justifiquin mitjançant una declaració responsable es poden sotmetre a un control posterior.

Per a la realització de l'esmentat control, l'empresa estaria obligada a la presentació de la documentació acreditativa de les despeses, així ha de tenir disponible per al seu control posterior, la documentació següent:

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents: Núm. de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

- En el cas de pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit, per la naturalesa del pagament no serà necessari fer-hi constar el número de factura ni el concepte del pagament. Si es tracta d'una targeta de crèdit d'empresa s'ha d'aportar certificat bancari que acrediti com a titular del compte bancari vinculat amb la targeta, al beneficiari de la subvenció i qui és titular de la targeta.

5.3 Observacions respecte la selecció de proveïdors:

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (inferiors a 40.000€ en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o inferiors a 15.000€ quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

Documents adjunts