Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 8893
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança municipal de circulació, trànsit i seguretat vial del T.M. de Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb l'edicte publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 131, de data 25 de juliol de 2020, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de 16 de juliol de 2020, mitjançant el qual es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal de circulació, trànsit i seguretat vial del T.M. de Son Servera.

De conformitat amb el previst als articles 22.2.d), 49, i 70.2, de la Llei 7/1985, de 2 d'abril de Bases de Règim Local, i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació en relació a la modificació de l'Ordenança municipal de circulació, trànsit i seguretat vial del T.M. de Son Servera, per la qual cosa queda aprovada definitivament, i es transcriu a continuació el text íntegre de l'ordenança:

“MODIFICACIÓ DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL DE CIRCULACIÓ, TRÀNSIT I SEGURETAT VIAL

ZONES D'ACCÉS RESTRINGIT

La conscienciació de tothom per tal de preservar l'espai urbà del pas indiscriminat de vehicles a fi de garantir les exigències de qualitat ambiental, de seguretat ciutadana i de protecció del patrimoni ha estat decisiva a l'hora d'impulsar tant el procés de reconversió de zones de vianants com la regulació diversa de certs trànsits en aquestes zones urbanes, ja que segons s'avança en aquests aspectes s'ha pogut comprovar l'augment en la qualitat de vida dels veïnats d'aquestes zones afectades, així com un increment de l'activitat comercial d'importància.

Aquestes circumstàncies fan necessària la modificació de l'Ordenança municipal de circulació, trànsit i seguretat vial aprovada per Acord de Ple de dia de 18 de setembre de 2008 i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 18, de 23 de desembre de 2008, i que tengui per objecte afegir-hi un annex relatiu al control de l'accés dels vehicles en aquelles zones de la població on les exigències especials requereixin establir determinades mesures de regulació, duites a terme fins a la data mitjançant actuacions diverses de senyalització.

En aquest marc, l'Ajuntament de Son Servera, d'acord amb el que estableix, d'una banda, l'article 25.2 b) de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i, de l'altra, el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/90, de 2 de març, segons redacció derivada de la Llei 18/2009, de 23 de novembre, i del Reglament general de circulació aprovat pel Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, aprova aquesta modificació reguladora de l'accés a vies de trànsit restringit al terme municipal de Son Servera, l'objectiu de la qual no és altre que regular aquells aspectes que fins ara no havien estat objecte de cap tipus de regulació normativa. Per això, i de conformitat amb el que estableix l'article 7 a) i b) del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, correspon als ajuntaments tant l'ordenació i el control del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat com la vigilància per mitjà d'agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció respectiva, sempre que no estigui expressament atribuïda a una altra administració, així com la regulació mitjançant ordenança dels usos de les vies urbanes, fent compatible la distribució equitativa dels aparcaments entre totes les persones usuàries amb la fluïdesa necessària del trànsit rodat i amb l'ús de zona de vianants dels carrers, a més d'establir mesures d'estacionament limitat, amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments, prestant especial atenció a les necessitats de les persones amb discapacitat que tenen reduïda la mobilitat i que utilitzen vehicles; tot això amb la finalitat d'afavorir la seva integració social. Així mateix, d'acord amb l'article 53 1. b) de la LO 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, és competència de la Policia Local ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el nucli urbà, d'acord amb que estableixen les normes de circulació. En aquest sentit, la Policia Local, per raons de seguretat i ordre públic, o per garantir la fluïdesa de la circulació, pot modificar eventualment l'ordenació existent en aquells llocs on es produeixin grans concentracions de persones o vehicles i també en cas d'emergència.

Amb aquesta finalitat, es poden col·locar o retirar provisionalment els senyals que siguin convenients, així com prendre les mesures oportunes preventives. D'aquestes actuacions provisionals, se n'ha d'emetre l'informe corresponent, el qual s'ha d'elevar a la Comissió de Trànsit perquè l'analitzi i estudiï els canvis que produiran aquestes actuacions, a fi d'establir una solució definitiva al problema.

 

Article 1

Objectius

Aquesta modificació de l'Ordenança municipal de circulació, trànsit i seguretat vial té com a objectiu restringir el trànsit rodat, excepte bicicletes i vehicles autoritzats, serveis municipals i d'emergències, en algunes àrees concretes de la població, en funció de la concentració de públic.

Article 2

Àrea afectada. Zona d'accés restringit

L'àrea afectada per la regulació especial de trànsit es divideix en places, carrers per a vianants en tota la seva extensió o en part d'ells i zones restringides a determinats vehicles.

La relació dels carrers i places afectades és la següent:

  1. Carrer d'en Pere Antoni Servera, tram comprès entre el carrer de Sant Antoni fins a la plaça de Sant Joan.

  2. Carrer del Doctor Esteva, tram comprès entre el carrer de n'Orlandis fins al carrer d'en Pere Antoni Servera.

  3. Carrer del Tren, tram comprès entre el carrer d'en Pere Antoni Servera fins al carrer de na Joana Roca.

  4. Carrer del Glosador Calafat.

  5. Carrer de ses Creus, tram comprès entre la plaça de Sant Joan fins al carrer d'en Miquel Gayà.

  6. Carrer dels Carmelites.

  7. Carrer de la Passió.

  8. Carrer de Fra Garí, tram comprès entre la plaça Sant Joan fins al carrer de la Concepció.

Article 3

Senyalització

En tots els accessos hi ha d'haver senyalització reglamentària que informi de la circulació dels vehicles a les Zones d'Accés Restringit, facultant aquells que disposin d'autorització. Aquesta senyalització ha d'estar composta per panells informatius que han de contenir els senyals següents:

  1. Senyal R-100 de “Circulació prohibida”, exceptuant els vehicles que disposin d'autorització i amb limitació horària.

  2. Senyal S-30 de “Zona a 30” que indica les zones de circulació especialment acondiciades als vianants. La velocitat màxima dels vehicles està fixada en 30 quilòmetres per hora, on els vianants tenen prioritat. Les persones usuàries d'aquestes zones han de complir en tot moment la legislació de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària, i han d'adoptar les mesures indicades en la senyalització corresponent.

Article 4

Llocs d'accés

L'accés a la zona restringida afectada per aquest annex de l'Ordenança s'ha de realitzar, exclusivament, a través dels carrers següents:

  1. Carrer d'en Pere Antoni Servera.

  2. Carrer del Doctor Esteve.

  3. Carrer de la Passió.

  4. Carrer del Glosador Calafat.

Article 5

Autoritzacions d'accés

Per a l'accés de vehicles a les zones de trànsit restringit, cal que aquests tenguin autorització, en un fitxer i que individualitza el dret d'accés a les condicions determinades en l'autorització administrativa concedida a cada vehicle segons sigui aquest resident de la zona ACIRE, persona usuària de cotxera o plaça de garatge, tengui un negoci a la zona o presti un servei urgent o imprescindible a la comunitat, per a la qual cosa és obligatori per al titular la notificació a l'Ajuntament del canvi del vehicle autoritzat o altre aspecte en el supòsit de modificació de les condicions que en el seu moment van servir de base per a l'autorització.

Article 6

Vehicles autoritzats

Es consideren autoritzats, sense que el titular hagi d'atenir-se al procediment de concessió establert en aquest annex de l'Ordenança, els vehicles que a continuació es detallen:

Vehicles destinats a un servei públic:

  1. Els vehicles destinats a taxi.

  2. Els vehicles que presten servei d'urgències.

  3. Els corresponents a les Forces i Cossos de Seguretat.

  4. Els de servei d'extinció d'incendis i de Protecció Civil.

  5. Els d'assistència sanitària o assistencial.

  6. Els vehicles adscrits als serveis públics d'higiene urbana i altres serveis públics, sempre que estiguin degudament identificats.

  7. Els vehicles de repartiment o missatgeria.

Article 7

Dispositius de control d'accés

El control d'accés dels vehicles a l'àrea pertinent es pot realitzar mitjançant els següents elements:

  1. Dispositius que impedeixin físicament l'accés a les zones restringides, com ara pilones i pilons escamotejables o altres elements similars, càmeres, etc.

  2. Tots els vehicles que accedeixin a la zona restringida, sense autorització i que tenguin un motiu justificat per entrar-hi, s'han d'identificar mitjançant una cridada telefònica a la Policia Local de Son Servera.

Article 8

Horaris dels punts de control d'accessos

Els horaris d'accés als carrers limitats és de 24 hores durant els 365 dies de l'any, excepte quan l'autoritat competent decreti altra cosa per motius diversos.

Article 9

Règim sancionador

Les infraccions que preveu aquesta Ordenança es classifiquen de la manera següent:

Sancions

Les sancions són les que estableix:

  1. la Llei de seguretat de trànsit

  2. el Reglament general de circulació

  3. el Reglament general de vehicles

  4. el Reglament general de conductors

  5. el Reial decret legislatiu 8/2004, de 29 d'octubre (BOE 267, de 5 de novembre)

Article 10

Procediment sancionador

El procediment sancionador és el que regula el Reial decret 320/1994, de 25 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de procediment sancionador en matèria de transit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.”

   

Son Servera, 24 de setembre de 2020

La batlessa

Natalia Troya Isern