Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 8861
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la instal·lació elèctrica, de telecomunicacions i aigua potable del centre telecomunicacions s'Enclusa, TM Ferreries(203A/2019)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 23 de juliol de 2020,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
El projecte consisteix en dotar la parcel·la del Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa dels subministraments de mitja tensió i nou centre de transformació (CT), baixa tensió, aigua potable i telecomunicacions. Les actuacions projectades es troben en sòl rústic protegit (la major part en ANEI).
D'acord amb la lletra a) del punt 1 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 d'aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d'aquests annexos per l'acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun». Entre els projectes inclosos a l'annex 1, el projecte objecte del present informe s'inclou:
a) Al punt 7 del grup 3 (Energia):
Línies de transmissió d'energia elèctrica entre 15 i 66 kV en sòl rústic amb la qualificació d'ANEI o ARIP, espais naturals protegits a l'empara de la Llei 42/2007 i espais de rellevància ambiental de la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO), excepte en el cas que siguin línies soterrades per camí existent amb una longitud inferior a 1 km.
b) Al punt 7 del grup 8 (Projectes d'enginyeria hidràulica i de gestió de l'aigua):
Instal·lacions de conducció d'aigua en sòl rústic que no discorrin íntegrament per camí existent quan la longitud sigui superior a 10 km i, en tot cas, les que transcorrin per espais naturals protegits, espais de rellevància ambiental o ANEI d'alt nivell de protecció. En cap cas no es consideraran instal·lacions de conducció d'aigües les instal·lacions de reg dins les finques quan estiguin autoritzades per l'autoritat agrària o hidràulica.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
Descripció del projecte
El projecte de «Instalaciones de suministros de electricidad, telecomunicaciones y agua potable para centro de telecomunicaciones en s'Enclusa» redactat per l'enginyer industrial Miguel González Deyà i visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Balears amb número 145536/0001 i en data 28 de novembre de 2018 té com a objecte dotar la parcel·la del Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa dels subministraments de mitja tensió i nou centre de transformació (CT), baixa tensió, aigua potable i telecomunicacions. Segons la documentació presentada, actualment aquest Centre de Telecomunicacions està funcionant amb grups electrògens i no disposa d'aigua potable ni xarxa de telecomunicacions. Cal indicar que pel voral esquerre del camí de s'Enclusa discorrerà la xarxa de mitja tensió i pel dret, la de telecomunicacions i aigua potable. La previsió és de una longitud total de síquia de 2.514 m (1318m +1196m). Un cop realitzades les canalitzacions es tornaran a asfaltar els trams afectats.
Les instal·lacions de subministraments projectades ocuparan part de les parcel·les següents del terme municipal de Ferreries: polígon 3 parcel·la 4 (parcel·la a on es troba s'Enclusa); polígon 3 parcel·la 83 i polígon 3 parcel·la 9003. Aquestes parcel·les es troben a sòl rústic protegit.
El promotor del projecte és E.P.E. DE TELECOMUNICACIONS I INNOVACIÓ DE LES ILLES BALEARS i l'òrgan substantiu, el Consell Insular de Menorca.
Les actuacions projectades són les següents:
a) Xarxa de mitja tensió i centre de transformació. D'acord amb les instruccions de la companyia subministradora GESA-ENDESA és necessària la previsió d'un nou centre de transformació per a l'alimentació de S'Enclusa. Per aquest motiu s'ha decidit situar-lo junt l'accés del Centre de Telecomunicacions de S'Enclusa.
El centre de transformació (CT) projectat de 24 kV/250 kVA serà de tipus PFU-3 en edifici prefabricat de formigó (tipus miniBLOK-24 i de dimensions aproximades 2.100 mm llarg x 2.100 mm fons x 2.240 mm alçada), estarà homologat per la companyia subministradora, i s'instal·larà en el límit de la parcel·la on es troba la instal·lació a alimentar. La nova línia de mitja tensió projectada, de 1.342 m de longitud, partirà des del CT 50918 “S'ENCLUSA” ubicat en la rotonda d'accés al Camí a S'Enclusa, i discorrerà en instal·lació soterrada en rasa formigonada de 0,50x1,06 m fins al nou CT pel voral del camí d'accés al Centre de Telecomunicacions.
b) Xarxa de baixa tensió (BT). La xarxa BT estarà formada per un tram de línia soterrada en rasa de 0,4 x 0,64 m que partirà del quadre de sortida de baixa tensió del nou CT projectat, i se col·locarà un armari de xarxa de BT que se situarà junt al CT.
c) Aigua potable. Es farà una escomesa en previsió d'una futura connexió amb la xarxa municipal d'abastiment d'aigua de Ferreries. El traçat, de 1.196 m de longitud, se farà pel voral del camí d'accés al Camí a S'Enclusa amb un tub de polietilè de baixa densitat de 90 mm. Es farà una rasa de 0,40x0,86 m.
d) Xarxa de telecomunicacions Es pretén dotar del servei al Centre de Telecomunicacions a partir d'una línia, de 1.192 m de longitud, composta per dos tritubs de 3x63mm dins en un prisma de formigó. La xarxa té el seu origen en una arqueta H i D existent de la companyia a l'inici del Camí a S'Enclusa. El traçat se farà pel voral del camí d'accés al Camí a S'Enclusa, i el seu final serà al costat de l'accés a S'Enclusa, mitjançant una arqueta tipus D. Es farà una rasa de 0,40x0,86 m.
El pressupost total d'execució amb IVA és de 288.136,22 euros.
2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona i un inventari ambiental, on es descriu el medi abiòtic i biòtic.
1. Segons el Pla Territorial Insular de Menorca, tant el Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa com la major part del camí per on discorreran les instal·lacions es troben a sòl rústic protegit amb la categoria d'Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI). La resta del camí per on discorreran les infraestructures projectades es troben també a sòl rústic protegit però amb la categoria d'Àrea Natural d'Interès Territorial (ANIT). El centre de transformació s'ubicarà a una zona qualificada com a equipament destinat a centre públic.
L'ANEI que afecta al projecte és l'ANEI Me17 Santa Àgueda i s'Enclusa, la qual abraça una àmplia zona situada al nord del municipi de Ferreries. L'àrea s'estén des de la Serra des Brau a la part septentrional fins al puig de sa Torre i el puig de Montenegro al sud. Es tracta de la regió més muntanyenca de Menorca.
2. L'actuació es troba dins una àrea de protecció territorial de carreteres.
3. Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000.
4. A l'àmbit del projecte s'hi trobem els hàbitats d'interès comunitari 9540 Pinedes mediterrànies i 4030 Bruguerars secs europeus.
5. Segons el Pla Territorial de Menorca, la major part de les actuacions projectades es troben a la unitat de paisatge 9 (Tramuntana muntanyosa sobre triàsic). L'altra part es troba a la unitat de paisatge 14 (Passadís de les conques des Mercadal i Santa Bàrbara). El paisatge està format per un bosc mediterrani de pi blanc amb un camí asfaltat de poca amplada. A la part final del Camí de S'Enclusa, el paisatge actual està degradat per l'estat de deteriorament en què es troben les edificacions de l'antiga base militar.
6. El projecte no està afectat per àrees de risc d'esllavissament ni inundació.
7. En relació amb el risc d'erosió, les instal·lacions projectades es troben a una zona amb risc d'erosió mig.
8. L'àrea d'actuació es troba dins Zona d'Alt Risc d'Incendi (ZAR) i Àrea de Prevenció de Risc d'incendi forestal. L'àrea es troba classificada pel IV Pla General de Defensa Contra Incendis Forestals com a risc d'incendi forestal extremadament alt i puntualment molt alt i moderat. No obstant això, a l'estudi d'impacte ambiental no s'estableixen mesures preventives contra incendis forestals ni de gestió forestal.
9. Les obres projectades es troben a la zona de policia de diversos torrents.
10. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:
a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 19NM01 Ferreries-Cavalleria (sense aqüífer important).
b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és baixa.
c) Les actuacions projectades es troben fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà.
11. Pel que fa a la vegetació, les espècies predominants són el pi blanc (Pinus halepensis) i el càrritx (Ampelodesmos mauritanica), gramínia molt ben adaptada al sòls prims i erosionats, com és el cas de les zones contigües al camí de s'Enclusa. Altres espècies que es poden trobar a l'àrea afectada pel projecte són la mata (Pistacia lentiscus) i l'arboçera (Arbutus unedo).
12. Segons les dades del Servei d'Espècies, a la zona afectada pel projecte hi ha presència de les espècies catalogades i/o amenaçades següents:
- Espècies catalogades com en perill d'extinció (RD 139/2011; Decret 75/2005): milà reial (Milvus milvus) i pi pinastre (Pinus pinaster).
- Espècies catalogades com a vulnerables (RD 139/2011): miloca (Neophron percnopterus).
- Llistat d'espècies en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): banyarriquer (Cerambyx cerdo); tortuga d'aigua (Emys orbicularis); granot arbori (Hyla meridionalis); tortuga mediterrània (Testudo hermanni); àguila calçada (Aquila pennata).
- Espècies d'especial protecció (Decret 75/2005): murta (Myrtus communis); llengües grosses (Serapias nurrica); camamil·la de muntanya o de Maó (Santolina chamaecyparissus subs. magonica).
- Espècies d'interès especial (Decret 75/2005): socarrell gros (Anthyllis hystrix) i llampúgol (Rhamnus alaternus).
- Espècies amenaçades, però no catalogades: Corrigiola litoralis.
S'ha comprovat que el niu més proper de milà reial es troba a més de 500 m. Pel que fa a l'àguila calçada, el niu més proper es troba a 460 m, superant la distància mínima establerta pel Pla Terrasse, per la qual cosa no és necessari establir mesures addicionals durant els mesos de cria d'aquesta espècie. En canvi, hi ha un niu de miloca a una distància de 425 m dins la conca visual per la qual cosa d'acord amb el Pla Terrasse s'haurà de garantir la tranquil·litat als voltants dels nius durant l'època de cria.
13. El patrimoni cultural no es veu afectat per les actuacions projectades.
3. Resum del procés d'avaluació
Actuacions prèvies
En data 5 de juliol de 2019 l'Ajuntament de Ferreries va informar el següent:
- El projecte presentat consisteix en les obres per dotar a la parcel·la de referència dels subministraments d'electricitat, mitjançant una línia de mitja tensió amb una nova estació transformadora de baixa tensió, aigua i telecomunicacions.
- Les obres discorren per sòl rústic protegit, part en ANEI i part en ANIT, i per àrees de protecció de riscs d'erosió mig i alt, així com en àrees de risc d'incendi molt alt.
- La qualificació de la zona dins la parcel·la és d'equipament destinat a centre públic.
- Actualment, l'equipament de s'Enclusa no disposa de projecte definit i les instal·lacions existents es troben obsoletes i en desús.
- La llei 6/1997, de 8 de juliol, de sòl rústic de les Illes Balears LSR (art. 30) estableix que la dotació de serveis s'ha de declarar d'interès general.
- La Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, estableix que per aquest tipus de projectes consistents en línies elèctriques i instal·lacions de conducció d'aigua, en sòl rústic protegit, s'ha de sotmetre a l'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
- L'actuació es troba dins de la zona de protecció de carreteres (18 m). La Llei 5/1990 de carreteres de la CAIB (art. 31) estableix que en aquesta zona només es podran autoritzar obres compatibles amb la seguretat vial, prèvia autorització de l'organisme gestor, o en qualsevol cas, es podrà autoritzar l'ús de la zona de protecció per raons d'interès general o quan ho requereixi un millor servei de la carretera.
- La matriu d'usos del PTI estableix que en ANIT les conduccions i esteses (electricitat, aigua i telecomunicacions) són usos condicionats i hauran de ser soterrades i seguir les vies de transport.
- Per autoritzar qualsevol dels usos o activitats permesos o condicionats de les matrius d'ús del sòl rústic de l'annex I de les NNUU del PGOU s'haurà d'elaborar un informe ambiental que acompanyarà la sol·licitud de llicència, on s'haurà de justificar convenientment l'àmbit al qual s'ha d'ubicar la nova activitat o el nou ús.
- El PGOU de Ferreries (art. 144) determina que el procediment per a l'autorització de les activitats objecte de declaració d'interès general seguiran el procediment de l'article 37 de la LSR.
- L'estació transformadora projectada no compleix amb l'article 150 del PGOU de Ferreries relatiu als criteris d'integració ambiental o estètica de les conduccions en sòl rústic.
Per tot l'exposat, el tècnic que subscriu considera que per tal de poder continuar amb la tramitació de l'expedient caldrà:
1.- Remetre el projecte al Departament d'Ordenació del Territori del CIMe per tal que procedeixi a la tramitació de la Declaració d'Interès General.
2.- Presentar una avaluació d'impacte ambiental i remetre-la a l'administració competent en matèria de Medi Ambient.
3.- El projecte ha d'establir i definir les actuacions necessàries per a donar compliment a l'art. 150 del PGOU relatiu a la integració ambiental de l'estació transformadora.
4.- Remetre el projecte i al declaració d'interès general, si procedeix finalment, al departament de mobilitat del CIMe per a l'informe preceptiu.
En relació a l'informe de l'Ajuntament de Ferreries, en data 3 d'abril de 2020 es va enviar un ofici de requeriment d'esmena de documentació relatiu, entre altres coses, a la integració paisatgística al promotor (RS CMAT-GOIB 2777) i a l'òrgan substantiu (RS CMAT-GOIB 2778). En data 1 de juny de 2020, l'òrgan substantiu presenta la documentació complementària aportada pel promotor per tal d'esmenar les deficiències detectades, amb visat del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials número 145536/0004 de data 14 de maig de 2020 (RE SAAS 633). A la documentació presentada s'indica el següent: «en relación al art. 150 del PGOU de Ferreries, se justificó, mediante anexo al Proyecto y que se adjunta aquí como documentación complementaria, que la ubicación propuesta para el Centro de Transformación se encuentra en terreno calificado como «Equipamiento», por lo que se considera que no le es de aplicación las condiciones indicadas en el PGOU para suelo rústico ni las prescripciones del mismo para su integración en el entorno».
Fase d'informació pública i de consultes
El passat 5 de setembre de 2019 es va publicar en el BOIB núm. 122 la informació pública d'avaluació d'impacte ambiental del projecte d'instal·lacions d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al Centre de Telecomunicacions S'Enclusa, polígon 3, parcel·la 4 (TM Ferreries). No s'hi ha presentat cap al·legació. Durant la informació pública han estat consultades les administracions següents:
Consell Insular de Menorca, Departament de Mobilitat.
Consell Insular de Menorca, Servei de patrimoni històric.
Direcció General de Política Industrial.
Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Planificació al Medi Natural.
Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies.
Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
Direcció General d'Innovació.
A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, de la Direcció General de Política Industrial, del Servei de Protecció d'Espècies, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, del Servei de patrimoni històric i del Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica.
El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:
1. En la fase de construcció s'haurien de tenir en compte mesures de bones pràctiques concretes. Aquestes es poden consultar a l'enllaç: http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_de_prevencia_de_la_contaminacia_atmosfarica_al_sector_de_la_construccia/
2. L'estudi ambiental hauria de contenir la perspectiva climàtica d'acord amb l'establert a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. Per donar compliment a aquesta perspectiva climàtica i a la Llei el projecte hauria de contenir:
- Justificació de que els sistemes implementats són els més eficients possibles: cablejat, sistemes de bombeig d'aigua, transformadors...
- Justificació de que el material de construcció és el més sostenible possible, tenint en compte que tingui la petjada de carboni més baixa.
- Justificació de que els sistemes que s'instal·laran seran adequats per les inclemències meteorològiques futures degudes al canvi climàtic: major temperatura, major intensitat d'onades de calor, major freqüència de pluges torrencials.
- S'hauria de fer un Pla de Gestió Energètica del Centre de Telecomunicacions. Aquest pla ha de tenir en compte, a més de l'eficiència energètica dels edificis, la possible implementació d'energies renovables i sistemes de gestió de la demanda, sobretot, energia fotovoltaica, energia eòlica i possibilitat d'acumulació.
En relació a l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, es considera que per la data d'entrada de la sol·licitud d'obra a l'Ajuntament de Ferreries (15 de gener de 2019) no és d'aplicació la Llei Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. No obstant això, atès que la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental inclou l'obligació de tenir en consideració el canvi climàtic, s'inclouran alguns condicionants per tal de minimitzar els efectes del projecte sobre el canvi climàtic.
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:
Ateses les característiques de l'entorn i del projecte, s'informa favorablement del mateix respecte al risc d'incendi forestal i gestió forestal, sempre que es tinguin en compte les següents mesures preventives no concretades en la documentació:
En relació amb la prevenció contra incendis forestals
1. Durant l'execució de les actuacions d'instal·lacions d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al Centre de telecomunicacions de s'Enclusa, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.
2. Al voltant del centre de transformació per a l'alimentació de s'Enclusa, s'haurà de mantenir una àrea de baixa càrrega de combustible de com a mínim 10 metres. S'haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.
3. Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril.
4. Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).
5. La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.
En relació a la gestió forestal
1. En relació al foment de les bones pràctiques agropecuàries i forestals, alhora de gestiona vegetació de caire forestal, es considera que s'ha de fer referència a l'article 64 del Pla Territorial de Menorca i a la Llei 21/2015, de 20 de juliol, que modifica la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, com a legislació bàsica que regula els aprofitaments forestals, els quals autoritza l'òrgan competent. És aquest òrgan qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.
2. En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears.
3. Les alzines (Quercus ilex), en general, seran objecte de preservació en les actuacions silvícoles a dur a terme.
4. Si es detecta atac per escolítids en els peus arboris presents en l'entorn de les zones d'actuació, la retirada i eliminació de troncs, llenyes i restes, s'haurà de realitzar en un termini de quinze dies des del moment en què es vagin generant.
En qualsevol cas, us recordem que les mesures incloses en aquest informe són per minimitzar el risc, pel que no exclouen de la responsabilitat dels propietaris de l'acompliment de la legislació adient segons el tipus d'instal·lació o construcció ni de l'ús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
El Servei de Protecció d'Espècies va concloure el següent:
El Servei de Protecció d'Espècies informa favorablement la Declaració d'Interès General per a les instal·lacions d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa, polígon 3, parcel·la 4 del TM de Ferreries, amb els següents condicionants:
- S'evitarà la producció de renous entre l'1 de març i el 31 de juliol, per tal d'evitar efectes negatius a la Miloca durant el seu període de reproducció.
- S'establiran mesures preventives per evitar la caiguda d'exemplars de Tortuga mediterrània a les rases i es revisarà la zona abans de l'entrada de maquinària pesada. Es traslladaran els exemplars que es puguin trobar a zones properes més segures.
- A l'hora de triar el lloc per a l'acopi de materials, es comprovarà que no hi ha presència de cap de les espècies de flora protegides presents a la zona.
La Direcció General de Política Industrial va concloure el següent:
Als efectes de les competències de la Direcció General de Política Industrial en matèria de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria us informem favorablement el projecte de subministrament d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al centre de telecomunicacions de s'Enclusa.
Una vegada realitzades les instal·lacions caldrà inscriure a la Direcció General de Política Industrial les instal·lacions de baixa tensió, Tràmit 001, aportant projecte de la instal·lació elèctrica, certificat de direcció d'obra, i certificat d'instal·lació.
El Servei de patrimoni històric del Consell Insular de Menorca va informar que la declaració d'interès general per a les instal·lacions d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa no afecta el patrimoni històric.
El Servei de Transport i Distribució d'Energia i Generació Tèrmica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va informar favorablement sobre l'execució del projecte.
Anàlisi tècnica de l'expedient
Alternatives
Alternativa Zero. Es descarta l'alternativa zero, és a dir, la no realització del projecte ja que el Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa necessita de subministres com són l'electricitat, l'aigua potable i les telecomunicacions. Actualment, aquest centre està funcionant amb grups electrògens, amb el conseqüent consum de petroli i la generació de renous. A més, si en qualsevol moment aquests grups electrògens deixassin de funcionar, quedaria mitja Menorca sense senyal de telecomunicacions.
Alternativa 1. Per poder complir amb l'objectiu del projecte, l'alternativa 1 proposa fer arribar la xarxa d'electricitat, d'aigua potable i de telecomunicacions fins al Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa per una via alternativa a la proposada (camí ja existent). L'opció passa per fer-ho per via aèria, però aquesta alternativa només seria vàlida per l'electricitat i les telecomunicacions, i no per l'aigua potable. Aquesta opció de cablejat aeri implica instal·lar una quantitat important de torres metàl·liques o de formigó per aguantar i definir la línia aèria, amb el conseqüent impacte paisatgístic i perill per a aus. Aquesta opció sí és pot considerar funcional, ja que l'objectiu queda cobert, però implica un elevat cost econòmic i un impacte ambiental important. A més, en noves obres, el cablejat aeri està prohibit a les Illes Balears. Així, per tot l'exposat, aquesta no seria una opció viable i tampoc no ofereix una alternativa a la ja proposada per a l'aigua potable, ja que aquesta només pot anar canalitzada de manera soterrada.
Alternativa 2. Aquesta alternativa aprofita el camí ja existent d'accés al Centre de Telecomunicacions de s'Enclusa, ja que els seus vorals o costats tenen prou capacitat per acollir la xarxa de subministres d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable. Així, es generarà un impacte mentre durin les obres d'excavació dels vorals i canalització de les tres xarxes necessàries (electricitat, telecomunicacions i aigua potable), però finalitzades es tornarà a l'estat actual, on no hi ha impacte paisatgístic ni perill per a les aus en aquest camí de s'Enclusa.
Entre les alternatives proposades, s'ha triat l'alternativa 2 per ser la més adequada des del punt de vista funcional, econòmic i ambiental.
Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una valoració dels més significatius.
A la fase de construcció, activitats com són els moviments de terres, l'excavació de les rases, la nova pavimentació dels trams del camí vials de circulació o la col·locació/construcció del nou CT produiran els impactes següents: generació de renous i vibracions; consum de recursos naturals (aigua, combustibles fòssils i matèries primeres); efectes sobre el sòl el subsòl; emissió de pols i gasos per l'activitat de la maquinària; alteració del paisatge; efectes sobre la flora i la fauna i generació de residus de construcció (es preveu un volum de terres procedents de l'excavació de 1544 m3). Com a mesures preventives es proposen la gestió dels residus de construcció i demolició per part d'un gestor autoritzat; la restauració de l'espai ocupat durant les obres; el compliment de la normativa sobre renou; mesures per a reduir la pols, minimitzar el consum d'energia i aigua i mesures per tal que no es vegi afectat el pas per a l'escorrentia de l'aigua. S'estima que la durada de la fase de construcció serà de tres mesos. D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, els efectes sobre el medi ambient no es consideren significatius i seran temporals i reversibles.
Pel que fa a la fase de funcionament, a l'estudi d'impacte ambiental es considera que els impactes generats seran positius donat que els grups electrògens ja no consumiran petroli ni emetran renous. A més, amb el soterrament de les línies de subministres s'evita l'impacte sobre la fauna i el paisatge.
En relació al centre de transformació, es considera que és necessari adoptar mesures d'integració paisatgística.
Per una altra banda, a l'estudi d'impacte ambiental no es fa referència a mesures per al manteniment adequat dels aparells elèctrics potencialment contaminants com són els centres de transformació els quals contenen olis o gasos dielèctrics i hexafluorur de sofre (SF6). L'SF6 és un gas d'efecte hivernacle amb un potencial d'escalfament global de 22.200 per la qual cosa s'ha d'evitar qualsevol fuita d'aquest gas.
A l'estudi d'impacte ambiental s'indica que ateses les reduïdes conseqüències ambientals negatives sobre el medi ambient, i el reduït abast de les obres no serà necessària l'aplicació d'un Pla de Vigilància Ambiental. No obstant això, s'indica també que la Direcció d'Obra és l'encarregada de vigilar que les mesures ambientals adoptades durant l'execució de l'obra estiguin establertes i que funcionin adequadament i, si no fos el cas, modificar i/o definir i aplicar noves mesures.
Si bé les instal·lacions d'aigua potable no són necessàries per al centre de telecomunicacions, s'ha de tenir en compte el que disposa l'article 2 de la Llei 10/2010, de 27 de juliol, de mesures urgents relatives a determinades infraestructures i equipaments d'interès general en matèria d'ordenació territorial en relació a la delimitació i declaració d'utilitat pública del Centre d'Interpretació de la Reserva de la Biosfera de l'illa de Menorca a S'Enclusa (Ferreries) per la qual cosa les instal·lacions d'aigua seran necessàries per a aquest futur centre d'interpretació. Per tant, es considera adequat des del punt de vista ambiental aprofitar l'apertura de rases previstes per a les instal·lacions del centre de telecomunicacions i instal·lar també les conduccions d'aigua potable sense que això comporti cap pronunciament sobre les eventuals obres a les que acabi donant servei.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte d'instal·lacions d'electricitat i telecomunicacions i aigua potable per al Centre de Telecomunicacions S'Enclusa, polígon 3, parcel·la 4 (TM Ferreries), promogut per E.P.E. DE TELECOMUNICACIONS I INNOVACIÓ DE LES ILLES BALEARS, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA i els condicionants següents:
1. S'evitarà la producció de renous entre l'1 de març i el 31 de juliol, per tal d'evitar efectes negatius a la Miloca durant el seu període de reproducció.
2. S'establiran mesures preventives per evitar la caiguda d'exemplars de Tortuga mediterrània a les rases i es revisarà la zona abans de l'entrada de maquinària pesada. Es traslladaran els exemplars que es puguin trobar a zones properes més segures.
3. A l'hora de triar el lloc per a l'aplec de materials, es comprovarà que no hi ha presència de cap de les espècies de flora protegides presents a la zona.
4. En relació amb la prevenció contra incendis forestals:
- Durant l'execució de les actuacions d'instal·lacions d'electricitat, telecomunicacions i aigua potable per al Centre de telecomunicacions de s'Enclusa, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals.
- Al voltant del centre de transformació per a l'alimentació de s'Enclusa, s'haurà de mantenir una àrea de baixa càrrega de combustible de com a mínim 10 metres. S'haurà de preveure la necessitat de manteniment al llarg del temps de les actuacions sobre la vegetació.
- Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, sens perjudici del termini establert al punt 1.
- Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).
- La gestió de residus vegetals generats es realitzarà d'acord amb la normativa de prevenció d'incendis forestals vigent.
5. En relació a la gestió forestal:
- En relació al foment de les bones pràctiques agropecuàries i forestals, alhora de gestionar vegetació de caire forestal, es considera que s'ha de fer referència a l'article 64 del Pla Territorial de Menorca i a la Llei 21/2015, de 20 de juliol, que modifica la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, com a legislació bàsica que regula els aprofitaments forestals, els quals autoritza l'òrgan competent. És aquest òrgan qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.
- En tot cas s'hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins el Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears.
- Les alzines (Quercus Ilex), en general, seran objecte de preservació en les actuacions silvícoles a dur a terme.
- Si es detecta atac per escolítids en els peus arboris presents en l'entorn de les zones d'actuació, la retirada i eliminació de troncs, llenyes i restes, s'haurà de realitzar en un termini de quinze dies des del moment en què es vagin generant.
6. Les rases han de romandre obertes el menor temps possible.
7. En la fase de construcció s'haurien de tenir en compte mesures de bones pràctiques concretes. Aquestes es poden consultar a l'enllaç: http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_de_prevencia_de_la_contaminacia_atmosfarica_al_sector_de_la_construccia/
8. Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
9. S'han d'adoptar mesures d'integració paisatgística al centre de transformació.
Es recomana:
- Utilitzar el material de construcció més sostenible possible i amb una baixa petjada de carboni.
- Els sistemes implementats (cablejat, transformador, sistemes de bombeig d'aigua, etc.) han de ser els més eficients possible.
- Els sistemes instal·lats han de ser adequats per les inclemències meteorològiques futures degudes al canvi climàtic: major temperatura, major intensitat d'onades de calor, major freqüència de pluges torrencials.
- Fer un Pla de Gestió Energètica del Centre de Telecomunicacions. Aquest pla ha de tenir en compte, a més de l'eficiència energètica dels edificis, la possible implementació d'energies renovables i sistemes de gestió de la demanda.
Es recorda que:
- S'han d'inscriure les instal·lacions de baixa tensió en la Direcció General de Política Industrial (tràmit 001).
- D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de Carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i atès que les actuacions projectades es troben en àrea de protecció territorial de carreteres, és necessària l'autorització del Departament de Mobilitat del Consell Insular de Menorca abans de l'inici de les obres.
- Atès que part de les actuacions previstes es realitzaran a zona de policia de torrent, és necessària l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics d'acord amb l'establert al punt 4 de l'article 9 del Reglament del Domini Públic Hidràulic i al punt 4 de l'article 114 del Pla Hidrològic de les Illes Balears.
- Pel que fa al risc d'erosió, s'ha de complir amb les mesures establertes a l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les Directrius d'Ordenació Territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries.
Aquesta proposta de Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»
Palma, 29 de juny de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias